علت و درمان ریزش مو چیست؟ + راه های جلوگیری از ریزش مو شدید

66 164,925
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

ریزش موی سر یا به انگلیسی alopecia یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. هر فردی به نحوی به دنبال راه‌حلی برای درمان ریزش مو است. به طور کلی اگر بعد از شستن موها یا بعد از شانه کردن، حجم زیادی از موها بریزد، فرد دچار ریزش مو است. حال علت ریزش مو را از کجا بفهمیم؟ درمان ریزش مو چگونه است؟ چگونه می‌توانیم از ریزش شدید مو جلوگیری کنیم؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

علت ریزش مو چیست؟

ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است. البته که شمارش موهای ریخته شده در یک روز غیرممکن است. اما به طور کلی اگر بعد از شستن موها یا شانه کردن حجم زیادی از موها بریزد، فرد دچار ریزش مو شده است(1). بسیاری از افراد دنبال علت بیماری برای درمان و توقف ریزش موی خود هستند، اما درمان به یافتن علت بستگی دارد. علت ریزش مو شامل موارد زیر است:

عفونت‌ یا بیماری قارچی

ریزش شدید مو می‌تواند ناشی از بیماری عفونی باشد. عفونت‌های قارچی نظیر کرم حلقه‌دار، می‌تواند دلیل اصلی ریزش مو باشد که به شکل کورک (دایره‌ای شکل قرمز) آغاز می‌شود و به‌تدریج پخش می‌شود و منجر به طاسی سر می‌شود.

عفونت قارچی - علت ریزش مو
عفونت قارچی – علت ریزش مو

کمبود مواد مغذی

کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی باعث ریزش مو می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو در رژیم غذایی خود میزان درستی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی را قرار دهید.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک – علت ریزش مو زنان

در پاسخ به سوال آیا ریزش مو ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند باشد؟ باید گفت بله. ریزش مو یکی از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک گزارش شده است. در بسیاری از بانوان، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) دلیل اصلی ریزش شدید مو است. این بیشتر به دلیل هورمون های آندروژن اضافی است که افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب دارند، که می تواند منجر به آکنه، نازک شدن موها و ریزش مو شود. این سندروم به دلایل مختلفی از جمله اضافه وزن، سبک نادرست زندگی و عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود. همچنین این سندروم می‌تواند بر دوره‌ی قاعدگی اثر بگذارد و باعث ریزش مو شود. درباره سندروم پیش از قاعدگی بیشتر بخوانید.

وراثت

یکی دیگر از دلایل اصلی ریزش مو وراثت است. اگر ژن طاسی در فرد وجود داشته باشد، نمی‌توان برای درمان آن کاری انجام داد. با اینکه احتمال ریزش موی آندروژنیک در بانوان بسیار کمتر است، آن‌ها می‌توانند نازکی مو یا نواحی کوچک طاس را در اثر وراثت تجربه کنند.

ورائت - عامل ریزش مو
ورائت – عامل ریزش مو

کم کاری تیروئید

یکی دیگر از علت ریزش مو کم کاری تیروئید است. غده تیروئید، هورمون‌های مورد نیاز برای رشد بدن و مو را تولید می‌کنند و وقتی که غده تیروئید کم کار باشد، بر رشد موها، ابرو و موهای بدن اثر می‌گذارد. اگر ریزش مو به علت کم‌کاری تیروئید به موقع تشخیص داده شود و اقدامات درمانی انجام شود، رشد موها به حالت قبل باز خواهد گشت.

نقص در سیستم ایمنی

هنگامی که به نقص ایمنی مبتلا باشید، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما، اشتباهاً به فولیکول‌های سالم مو حمله کنند و منجر به ریزش مو شوند.

همین حالا که تا اینجای این مقاله را مطالعه کردید، احتمالا نیاز دارید با یک پزشک متخصص درخصوص مشکل خود نیز مشورت نمائید. شماره تماس و مشکل خود را در فرم زیر وارد نمائید تا با برترین متخصصان پوست و مو کشور مشاوره رایگان داشته باشید. تا دیر نشده اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.





    استرس

    یکی از دلایل اصلی ریزش مو استرس است. اختلال مو کنی (تریکوتیلومانیا)، طاسی منطقه‌ای و تِلوژن اِفلوویِم سه نوع از ریزش مو هستند که با استرس مرتبط هستند. در این اختلال پوست سر نازک شده و ریزش مو اتفاق می‌افتد. این ریزش مو دائمی نیست و پس از برطرف شدن مشکل روانی فرد از بین خواهد رفت.

    استرس - علت ریزش مو
    استرس – علت ریزش مو

    مواد شیمیایی

    استفاده از اسپری‌های حاوی مواد شیمیایی برای رسیدن به سبک موی دلخواه یکی از عوامل ریزش مو است. استفاده از حرارت و مواد شیمیایی، بافت مو را از بین می‌برد و به آن آسیب می‌رساند. محکم بستن مو هم می‌تواند ریشه‌ی مو را تحت تأثیر قرار داده و سبب ریزش آن شود.

    روش های درمان سرطان

    شیمی درمانی و پرتو درمانی که در درمان سرطان موثر هستند، یکی دیگر از علل ریزش مو هستند. در این روش‌های درمانی به سلول‌هایی که سریع بازسازی می‌شوند از جمله موها حمله می‌شود و جلوی رشد موی جدید را می‌گیرد.

    مصرف دارو

    عوارض جانبی مصرف داروهای خاصی ریزش شدید مو است. داروهایی که برای درمان عفونت‌ها یا عدم تعادل‌های هورمونی مصرف می‌شوند، سبب ریزش مو می‌شوند. قرص ضدبارداری نیز یکی از داروهایی است که با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها منجر به ریزش مو می‌شود.

    همچنین با بالا رفتن سن، بدن دیگر قادر به ترمیم و جایگزینی موهای ریخته شده از سر نیست و به همین علت موها با بالا رفتن به تدریج کم پشت می‌شود که طبیعی است و کاری برای جلوگیری از آن نمی‌توان کرد.

    علت ریزش مو
    علت ریزش مو

    ریزش مو در بارداری

    بسیاری از بانوان در دوران بارداری و بعد زایمان، ریزش شدید مو را تجربه می‌کنند. این به دلیل تغییرات در سطح هورمون‌های بدن ما در در طول دوران بارداری است. ریزش مو بر اثر بارداری معمولاً پس از زایمان متوقف می‌شود.

    ریزش ناگهانی مو

    ریزش موی ناگهانی و موقتی اتفاقی نگران کننده است و به علل مختلفی رخ می‌دهد. شرایطی که احتمالا باعث ریزش مو ناگهانی می‌شوند شامل: زایمان، سقط جنین، تب مداوم، مسمومیت، عوارض برخی داروها و عدم تعادل هورمونی است. همچنین عدم رعایت بهداشت پوست و مو و کبود برخی ویتامین‌های ضروری بدن می‌تواند منجر به ریزش موی ناگهانی شود که با برطرف کردن این مشکلات، به مرور زمان ریزش مو شدید حل خواهد شد و جای نگرانی نخواهد داشت.

    راه های درمان ریزش مو

    بسیاری از افراد با شناخت علت ریزش مو به دنبال راه‌های درمانی برای قطع یا بهبود ریزش موی خود هستند. در ادامه به بررسی راه‌های پیشرفته برای درمان ریزش مو می‌پردازیم.

    لیزر تراپی برای درمان ریزش مو

    درجات پایین لیزر درمانی ممکن است به بهبود تراکم مو کمک کرده و برای افرادی که دچار ریزش موی ژنتیکی هستند یا به دلیل شیمی درمانی موهای خود را از دست داده‌اند، موثر واقع شود. لیزر تراپی با تحریک سلول‎‏های بنیادی اپیدرمی انجام می‌شود. در این روش از تابش پرتو متمرکز به پوست سر استفاده می‌شود. برای افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک، اغلب این روش درمانی پیشنهاد می‌شود. لیزرتراپی، درد و تورم و جراحت بسیار کمتری نسبت به جراحی دارد.

    تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

    تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر، به تحریک رشد مو در مناطقی که دچار ریزش مو شده است کمک می‌کند و در درمان ریزش مو موثر است. در این روش خون از طریق یک سانتریفیوژ جریان می‌یابد تا پلاکت‌ها جدا شوند و سپس به پوست سر تزریق می‌شود.

    PRP برای ریزش مو
    PRP برای ریزش مو

    مزوتراپی برای درمان ریزش مو

    در مزوتراپی مو، ترکیبی از مواد مختلف تقویتی به درون پوست تزریق می‌شود. این ترکیبات می‌توانند شامل ویتامین‌ها، عصاره‌های گیاهی، آمینو اسیدها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و داروها باشند. ترکیباتی که در مزوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با استفاده از سرنگ به لایه درم (میانی) پوست تزریق می‌شوند.

    فیلر مو

    فیلر مو یا هیر فیلر، تزریق ژل مخصوصی به پوست سر است که حاوی مواد مغذی و مفید برای پوست سر از جمله، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، هیالورونیک اسید و آنزیم‌هاست که به تقویت ریشه موی سر کمک کننده است. این روش برای تمامی افراد به جز افرادی که ریزش موی ژنتیکی دارند جوابگو خواهد بود.

    فیلر مو برای ریزش مو
    فیلر مو برای ریزش مو

    مزونیدلینگ

    مزونیدلینگ را می‌توان روشی شبیه مزوتراپی مو دانست که می‌تواند به درمان و بهبود علائم ریزش مو کمک کننده است. در این روش نیز مواد معدنی و مفید برای استحکام فولیکول‌های مو تزریق می‌شود که منجر به بهبود جریان خونرسانی پوست سر می‌شود و به رشد موها کمک کننده است.

    کاشت مو

    کاشت مو یکی از روش‌های پرطرفدار و البته تهاجمی است که برای درمان ریزش مو مورد استفاده است. در این روش، فولیکول‌های مو از بانک موی مشخص شده فرد برداشته می‌شود و در ناحیه مورد نظر کاشته می‌شوند. کاشت مو نسبت به سایر روش‌های غیر تهاجمی دوره نقاهت بیشتری دارد اما معمولا نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

    کاشت مو - درمان قطعی ریزش مو
    کاشت مو – درمان قطعی ریزش مو

    درمان خانگی ریزش مو

    درمان خانگی ریزش مو یا استفاده از روش‌های طب سنتی یکی از روش‌های پرطرفدار درمانی جهت استفاده نکردن از مواد شیمایی است. حنا، مورد و سدر اثر ضد التهابی داشته و ریزش موی مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد. در این خصوص می‌توانید از این مواد با استفاده از روش‌های زیر برای کاهش ریزش مو استفاده کنید:

    • پودر مصطکی را با حنا مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید.
    • ترکیب پوسته سبز گردو و حنا
    • ترکیب روغن بادام تلخ و عسل

    همچنین مطالعه این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد: بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

    برای کاهش ریزش مو چه بخوریم؟ 

    همانطور که در این مقاله اشاره شد، کمبود ویتامین و مواد مغذی نیز می‌تواند موجب ریزش مو شود. مواد غذایی که برای درمان ریزش مو می‌توانید بخورید شامل موارد زیر است.

    • ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین
    • تخم مرغ
    • سبزیجات برگ سبز تیره مثل اسفناج
    • انواع میوه‌ها
    • آجیل و دانه‌ها
    • مواد پروتئینی مثل گوشت و حبوبات
    برای کاهش ریزش مو چی بخوریم؟
    برای کاهش ریزش مو چی بخوریم؟

    را‌ه های جلوگیری از ریزش مو

    بسیاری از افراد پس از درمان به دنبال این هستند که چگونه از ریزش مجدد موی خود جلوگیری کنند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

    1- شامپو نزدن روزانه

    استفاده از انواع شامپو و نرم‌کننده از برخی جهات مانند تمیزی و بهداشت فردی مفید هستند اما اگر هرروز از این مواد شیمیایی استفاده شود، تأثیرات منفی خود را بروز خواهند داد. در اثر استفاده روزانه از شامپو، مو خشک می‌شود و تارهای مو دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.

    2- کاهش استفاده از محصولات شیمیایی

    بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی که برای مو استفاده می‌شوند، به دلیل داشتن مواد شیمیایی برای مو مضر هستند و در صورت استفاده بیش‌ازحد، باعث ضعیفی مو و در نهایت ریزش آن‌ها می‌شوند.

    بعد رنگ کردن مداوم مو با رنگ موهای شیمیایی مدتی به تارهای موی خود استراحت بدهید زیرا استفاده مکرر از رنگ مو باعث سوختگی و ریزش مو می‌شود.

    3- مصرف مواد غذایی مناسب

    هر فردی برای حفظ سلامتی بدن و مغز روزانه به غذا و میوه‌های با مواد مغذی کافی نیاز دارد. مواد غذایی همچون پروتئین، اسید چرب امگا ۳، عنصر روی، آهن، ویتامین ب ۱۲، ویتامین آ و سی، منیزیم و سلنیوم بریا کاهش ریزش مو و تقویب موها بسیار مفید هستند.

    4- خشک کردن موها به طور طبیعی

    مو پروتئین خالص است و حرارت بالا به پروتئین مو آسیب می‌رساند. زمانی که از سشوار و دستگاه‌های خشک‌کن استفاده می‌کنید، بدون داشتن آگاهی در حال آسیب زدن به موهای خود هستید. بعد از دوش گرفتن و شستشوی مو اجازه دهید مو به طور طبیعی خشک شود و سپس به حالت دادن موها با باد ملایم سشوار اقدام کنید.

    ریزش مو چیست؟

    ریزش مو یا به انگلیسی alopecia به معنای کاهش موی سر یا بخشی از بدن است. ریزش مو می‌تواند ارثی باشد یا به سایر علل مانند عفونت، بیماری، استرس، مواد شیمیایی و سایر موارد رخ بدهد. برای درمان ریزش مو راهکارهای مختلفی وجود دارد که در این مقاله ذکر شده است.

    آیا ریزش مو درمان می‌شود؟

    در صورتی که علت ریزش مو وراثتی نباشد، ریزش مو با انجام اقداماتی قابل درمان است.

    برای کاهش ریزش مو چه بخوریم؟

    مواد غذایی همچون پروتئین، اسید چرب امگا ۳، عنصر روی، آهن، ویتامین ب ۱۲، ویتامین آ و سی، منیزیم و سلنیوم بریا کاهش ریزش مو و تقویب موها بسیار مفید هستند.

    راه‌های پیشرفته برای درمان ریزش مو چیست؟

    لیزر تراپی، مزوتراپی و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت از راه‌های درمان پپیشرفته ریزش مو هستند.

    علت ریزش مو در بارداری چیست؟

    ریزش مو در بارداری به دلیل تغییرات در سطح هورمون‌های بدن مادر در طول دوران بارداری است. ریزش مو بر اثر بارداری معمولاً پس از زایمان متوقف می‌شود.

    چقدر ریزش مو در روز طبیعی است؟

    طبق تحقیقات، ریزش مو روزانه بین 50 تا 100 عدد تار مو طبیعی است و اگر میزان ریزش موی شما بیشتر از مقدار یاد شده باشد، توصیه می‌شود جهت تشخیص علت و درمان به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمائید.

    درمان دارویی ریزش مو چیست؟

    برای درمان ریزش مو با دارو، ابتدا باید علت دقیق ریزش مو توسط پزشک متخصص پوست و مو مشخص شود و سپس بسته به علت، داروهایی برای برطرف کردن آن تجویز شود. به غیر از دارو درمانی، سایر روش‌ها مانند مزوتراپی، کاشت، تزریق فیلر و لیزرتراپی نیز ممکن است در به بهبود این مشکل کمک کننده باشند.

    آیا کمبود ویتامین D باعث ریزش مو می‌شود؟

    بله. کمبود ویتامین D می‌تواند باعث ریزش مو شود.

    منبع mayoclinic
    66 نظر
    1. Saboor گفت

      سلام من 19 سالمه و حدود یک سال میشه ریزش موی شدید دارم بخاطر رفع این مشکل از هرگونه شامپوی ضد ریزش مو استفاده کردم و حمام هم هفته دو بار میرم ریزش شدید تر شد الان یک ماهه آرایشگاه نرفتم موهام جاش مونده اصلا رشد نداره دارم موهای خوشگلمو از دست میدم باید چ خاکی بریزم ط سرم🥹

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        نگران نباشید، در مرحله اول به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا معاینه شوید و علت مشکل را دریابید.
        پس از بررسی پزشک، راهکارهای درمانی به شما ارائه خواهد شد و مشکل برطرف خواهد شد.

    2. حسین گفت

      باسلام خسته نباشید من رفتم دکتر متخصص پوست ازمایش گرفت گفت چیزی نیست بعد موهام چرب میشه وقتی کار میکنم عرق میکنم میرم حموم خیلی موهام میریزه بعد قرص زینک B6داد به من با یه اسپری و شامپو ایا درمان میشه به نظرتون

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        از دستورات پزشک پیروی کنید، با گذشت زمان، ریزش موی شما کم خواهد شد. اگر با اتمام دوره مصرف قرص و شامپو، کاهش نیافت، مجدد به پزشک خود مراجعه کنید.
        ضمنا سعی کنید، با موهای خود به آرامی برخورد کنید، کمتر از سشوار استفاده کنید و بگذارید موها به صورت طبیعی خشک شوند.

    3. نازی گفت

      سلام
      من 14 سالمه
      من موهام خیلی بلند بود ولی یدفعه با شدت زیاد شروع به ریزش کرد طوری بود که باورم نمیشد موهام اینجوری شده
      ولی من سه ماه قبلش استرس کمی داشتم
      و یه ماه قبلش کرونا گرفتم و بشدت ضعیف شدم
      میتونید بگید دلیلش چیه؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        هم استرس شدید و طولانی و احتمالا ابتلا به کرونا ممکن است منجر به این عارضه شده باشد.
        نگران نباشید، هردوعامل منجر به ریزش مو موقتی خواهند شد و پس از مدتی برطرف خواهد شد.
        توصیه می‌شود به متخصص پوست و مو مراجعه کنید، احتمالا مکمل‌های تقویتی مو برای شما تجویز خواهد شد.

    4. زینب گفت

      باسلام من ۴۱ سالمه از مقطع ۲۰ سالگی به بعد مخصوصا بعد از تولد پسرم ریزش مو دارم جلو سرم دیگه پوست سرم دیده میشه همه جور تست و نمونه گرفتم هیچ مشکلی ندارم و انواع دارو و سرم و روغن مصرف کردم متاسفانه نتیجه نداده میخواستم در خصوص prp بپرسم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر نتیجه آزمایش‌ها بدون مشکل هست میتونید از هیرفیلر و مزوتراپی کمک بگیرین.
        جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، فرم موجود در ابتدای همین صفحه رو تکمیل کنید.

    5. فافا گفت

      سلام چه مدت بعد قطع قرص راکوتان ریزش موها برطرف میشه؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        مشخص نیست، زمان کوتاهی پس از قطع مصرف قرص ریزش موی شما قطع خواهد شد. اگر این مشکل بعد از قطع مصرف ادامه دار بود به متخصص پوست و مو مراجعه نمائید.

    6. علی گفت

      سلام
      اگر ازمایش کامل بدهم علت ریزش مو مشخص میشود یا مربوط نیست

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        برخی از اقلام آزمایش چکاپ مانند CBC، تیروئید و آزمایشات هورمونی ممکن است علت ریزش مو را مشخص کنند.
        توصیه می‌شود اگر ریزش موی شدید، دائمی و غیرطبیعی دارید ابتدا به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با بررسی فیزیکی، آزمایشات لازم جهت یافتن علت برای شما تجویز شود.

    7. ساغر گفت

      سلام ببخشید من الان چند وقته موهام ریزش زیادی گرفته، رفتم دکتر بهم بیوتین قرص زینک داد یه هفته اینا مصرف میکنم ولی هیچ تغییری توی موهام ایجاد نشده، تو این مدت ناحیه سر احساس سنگینی میکنم، یه مدتی هم هست زیاد عرق میکنم، البته تو این مدت از این شهر به اون شهر رفتم نمیدونم تاثیر داره یا نه، میشه نظرتون رو بگید دیگه نمیدونم چیکار باید بکنم.

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        تاثیر قرص در مدت طولانی مشخص خواهد شد.
        طبق توصیه پزشک عمل کنید و اگر پس از یک ماه هیچ تغییری حاصل نشد مجدد به پزشک خود مراجعه کنید.
        تغییرات آب و هوایی نیز ممکن است در ریزش موی شما موثر باشند.

    8. محمد گفت

      من 19سالمه من از پنچ سال پیش ریزش مو کمی داشتم شنیده بودم عادیه این دو سال موهای وسط سرم خیلی کم شد ریزش هم زیاد شد به گفته چند تا دوست رفتم قرص بیوتین ، زینگ پلاس و روغن بادام تلخ گرفتم احساس کردم کمی ریزش کم شد و بعد یک ماه ریزش دوباره زیاد شد الان کف سرم خیلی کم شده من زیاد عرق میکنم سرم هم شوره گرفته من دو روز یکبار به حمام میرم هفته ای یکبار هم کاری انجام می دهم که شنیدم باعث به هم زدن هورمون می شده الان وضعیت روحیم داغونه الان نمی‌دونم چیکار کنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        با این تفاسیر علت مشخصی را نمی‌توان برای این مورد درنظر گرفت.
        بخشی از موارد ریزش مو ارثی هستند و برخی از آن نه. در نهایت بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات لازم و معاینه علت را تشخیض داده و راهکار درمانی برای شما ارائه دهد.

    9. ام البنین مساحی گفت

      سلام من ۶ ماه بشدت موهام میرزه چه در حمام چه در حالت عادی ! دکتر رفتم نزو تراپی و قرص های ضد ریزش خوردم اما اصلا تاثی ندارد در ضمن من ۵سالی هست از حنا و وسمه و صدر برای موهام استفاده میکنم ! آزمایش دادم کم کاری تیروئید ندارم و طبق نظر پزشک از کف سرم داره مو کم میشه چکار کنم !!!! خواهش میکنم کمکم کنید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ریزش موی روزانه بین 50 تا 100 عدد طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ ممکن است این ریزش موی شما موقتی باشد و بعد از مدتی برطرف شود.
        نیاز به معاینه حضوری توسط پزشک متخصص پوست و مو را دارید و از این طریق امکان تشخیص نیست.
        می‌توانید برای مشاوره با متخصصین پوست و مو فرم موجود در همین صفحه را تکمیل نمائید تا با شما تماس بگیریم.

    10. سحر گفت

      سلام خسته نباشید من دخترم۱۵ سالمه موهام موخوره داشتن بخاطر همین الان یک ماهی هست که پروبوتاکس کردم . موهام خیلی میریزه دست میکشم تو سرم یه مشت پر از مو میشه موهای کم حجمی هم دارم خیلی نگرانم راستی کم خونی شدید هم دارم میشه یعنی بخاطر کم خونی باشه ؟!

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ممکن است ریزش مو با کم خونی و فقر آهن نیز مرتبط باشد.
        ضمنا بوتاکس مو نیز منجر به ریزش مو نخواهد شد مگر اینکه در مکان و شرایط مناسب انجام شده باشد.
        بهتر است به یک پزشک مجرب پوست و مو مراجعه کنید تا با معاینه و دریافت شرح حال کامل نسبت به یافتن علت و درمان اقدام کنید.

    11. محمد گفت

      سلام ببخشید من دوش میگیرم موهام میشورم دستم نگاه میکنم موهای زیادی هس بعد اینکه سرمو تکدن میدم با دست بازم میریزه ولی گفتن ۵۰ تا ۱۰۰ تا ریزش مو طبیعیه برا من از ۵۰ تا خیلی کمتر میریزه چیکار کنم ریزش قط شه؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        نگرانن باشید، این اتفاق، ریزش موی طبیعی است و به عبارت ساده پوست سر شما موهای جدید را جایگزین موهای مرده می‌کند و منجر به ریزش می‌شود.
        اگر فکر می‌کنید خیلی زیاد است و شاهد کاهش حجم موی خود هستید، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمائید، یا فرم موجود در هیمن صفحه را پر کنید تا متخصصان ما با شما تما گرفته و به صورت رایگان راهنمایی لازم را انجام دهند.

    12. س گفت

      سلام مو های سر من بعد از هربار تکون دادن سرم حدود ۴ تار میرزیزه و اگر بازم تکون بدم‌ میریزه
      همچنین وقتی سرم رو میشورم مو هام به شدت ریزش داره و نزدیک ۴۰ تار مو هام میفته داخل سرم خارش هم دارم مشکل از چیه

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        به طور کلی ریزش تار مو حدود 50 تا 100 عدد در روز طبیعی است.
        اگر فکر می‌کنید به نسبت قبل این تعداد بیشتر شده بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه نمائید.

    13. س گفت

      سلام خسته نباشید حدود ۴ روز هست که وقتی مو هامو تکون میدم حدود ۱۰ تار مو هر بار میریزه و انه ادامه بدم بازم‌میفته وقتی هم مو هامو میشورم نزدیک ۶۰ تار مو می افته خارش تک سرم هم دارم میشه بگین مشکل از چه چیزیه و باید چیکار بکنم

    14. علی گفت

      سلام ببخشید من موهامو فر کردم و بعد فر ریزش شدیدی دارم قبل اینکه فر کنم موهام به دونه هم نمیریخت و دقیقا هم فر آسیب زد و الان دو ماه که می‌ریزه و کلا کف سرم پیداس و از شامپو های ضد ریزش مو تونیک مو تراست استفاده میکنم اما تاثیری نداره متاسفانه و ۱۸ سالمه نمی‌دونم چیکار کنم هزینه زیادی کردم ولی فایده نداشت فقط می‌خوام یه راه باشه که صددرصد تضمینی باشه و دیگه راحت شم و موهام خوب شه. شما چی پیشنهاد میدید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        تشخیص علت دقیق ریزش مو و درمان مناسب برای شما باید توسط متخصص پوست و مو مشخص شود.
        توصیه می‌کنیم مراجعه کنید و خودسرانه از شامپو‌های مختلف برای جلوگیری از ریزش استفاده ننمائید.

    15. مریم گفت

      سلام امکانش هست prp مو باعث ریزش بیشتر مو بشه؟؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        به طور معمول اگر این روش در مراکز معتبر و با مواد مرغوب استفاده شود ابن اتفاق نخواهد افتاد و به درمان ریزش مو کمک کننده خواهد بود.

    16. فاطمه گفت

      سلام من 19 سالمه الان ی ماهه موهام بدون هیچ دلیلی میریزه ینی کاری نکردم ک بخاد ب موهام اسیب بزنه چیکار باید بکنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        طبق تحقیقات، ریزش مو روزانه بین 50 تا 100 عدد تار مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد. همچنین ممکن است به دلیل تغییر شامپو، کمبود مواد مغذی بدن و استرس این ریزش مو موقتی ایجاد شده باشد. درصورتی که مشکل قابل تشخیصی نمی‌یابید و این شرایط ادامه دار است، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمائید.

    17. someone گفت

      من ۱۸ سالمه حدود سه سال پیش ریزش موی شدید گرفتم یعنی موهام نصف شدن کاملاً، بعد یمدت بهتر شدم یعنی طی این یکی دو سال نرمال شد وضعیت موهام، بعد الان دوباره شدید ریزش گرفته 🙂 تا قبل این دکتر هم رفته بودم ولی تاثیر نداشت دیگه نمیدونم چیکار کنم واقعا روح و روانم بابتش بهم ریخته

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        همانطور که مطالعه کردید، علل مختلفی ممکن است در ریزش موی شدید دخیل باشند که این مورد با بررسی و معاینه فیزیکی و انجام آزمایشات تکمیلی جهت بررسی علت ریزش موی شما مشخص خواهد شد. توصیه می‌کنیم مجدد به پزشک متخصص پوست و مو متبحرتری مراجعه نمائید.

    18. H گفت

      سلام من ۱۵ سالمه حدود سه_چهار روز هست موهام ریزش گرفته هردفعه به موهام دست میزنم حدود ۶ یا ۷ تار مو میریزه خیلی نگرانم میشه بگید چیکار کنم؟و اینکه بعد از استفاده از روغن نارگیل این اتفاق افتاده آیا واقعا بخاطر روغنه و باید استفاده از روغن رو قطع کنم یا نه؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ریزش 50 تا 100 تار مو در طول یک روز طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
        به گفته برخی متخصصین طب سنتی، استفاده از روغن نارگیل به بهبود ریزش مو کمک کننده است و نه کمک به ریزش آن.
        درهرصورت درصورتی که ریزش مو بسیار زیاد و قابل توجه است، باید توسط متخصص پوست و مو معاینه شوید.

      2. ساغر گفت

        سلام شما موهاتون فره؟ چون تا جایی که میدونی استفاده از روغن های طبیعی برای موهای فر قبل از حموم خوبه و اگه بعد از حموم استفاده شه باعث ریزش شدید میشه.

    19. محمد قنبری گفت

      سلام محمد هستم ۱۶سالمه تقریبا در عید نوروز عروسی داشتیم میخواستم که موهامو فر کنم بعدش موس یا همون فوم مو استفاده کردم از اون روز به شدت موهام داره می‌ریزه میشه کمکم کنید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بهتر است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

    20. ثنا گفت

      سلام من ۱۲ سالمه ریزش مو تقریبا شدیدی دارم مثلا وقتی روزی دو بار شونه میکنم حجم خیلی زیادی از موهام می ریزه تقریبا دو یه هفته اس ریزش مو دارم و آمپول هورمون رشد استفاده می کردم به نظرتون میتونه از اون باشه؟ لطفا راهنماییم کنید و من کم خونی هم دارم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بهتر است با پزشک خود که تجویز آمپول کرده‌اند این مورد را مطرح نمائید و یا به پزشک متخصص پوست و مو جهت معاینه و انجام آزمایشات لازم مراجعه نمائید.

    21. محمد گفت

      سلام خسته نباشید من ۱۶ سالمه یه بار موهام سشووار سوخت بعد ارایش گر گفت از روغن نارگیل استفاده کن فکنم روغن نارگیل اصل نبود یه بار که اصتفاره کردم موهام شروع به ریزش کرد به شدت موقعی که از شامپو استفاده میکنم میشه کمکم کنید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        معمولا روغن‌های گیاهی مخصوصا روغن نارگیل به بهبود ریزش مو کمک کننده است. توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمائید تا با بررسی و انجام آزمایشات لازم، علت و راهکار درمانی به جهت ریزش مو برای شما مشخص گردد.

    22. حسین گفت

      حسین ه‍ستم 52ساله‌ ایا کبدچرب هم درریزش مو تاثیری دارد

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بله، افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند رشد موهایشان کمتر شده و ریزش موی آنان شدیدتر خواهد شد.

    23. Yekta گفت

      سلام ۱۸ سالمه دکتر رفتم آزمایش هورمونی دادم مشکلی ندارم
      ریزش مو از چی میتونه باشه و راه درمانش چیه؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        با آزمایشات خود به یک پزشک متخصص پوست و مو جهت بررسی علت مراجعه نمائید.
        همچنین همانطور که در مقاله مطالعه کردید، ریزش مو به علل مختلفی ممکن است رخ دهد و برخی از آنان مانند ژنتیک غیر قابل درمان قطعی باشند.

    24. سجاد گفت

      با عرض سلام خسته نباشید
      بدنده 22 سالم دارم ریزش شدید مو دارم
      شغلم جوری هست که استرس وجود دارد
      نمی‌دانم چه کار کنم

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        استرس در ریزش مو نقش مهمی دارد. با تغییر شرایط زندگی و دوری از استرس، مصرف مکملهای روی، مراقبت از موها مانند استفاده از شامپوهای ضدریزش، شستن صحیح مو با آب ولرم، خشک کردن صحیح مو و بسیاری موارد دیگر می‌توانید به بهبود شرایط کمک کنید.

    25. سما گفت

      من ۳۰ سالمه مدتی زیاد هست من موهایم میریزه موهای من خیلی ضعیف شدن حمام هم که میرم یک بار بیشتر نمیشورم و تو همین یک بار موهای زیادی را از دست میدم خیلی ناراحتم و ریزش شدید دارم حتی تو خونه روزانه موهایم را از رو زمین جمع میکنم چون باعث ناراحتی بقیه میشون من اصلا نمیتونم موهام و باز بزارم همیشه باید با یک گیره جمع کنم بالا تا خونه پر مو نشود .واقعا نمیدونم دیگه چیکار کنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ریزش مو به علل مختلفی بستگی دارد. توصیه می‌شود به متخصص پوست و مو مراجعه نمائید تا با معاینه و پیگیری علت، روش‌های درماین مناسب شمارا پیشنهاد نماید.

    26. سعید گفت

      با سلام
      من ۱۹ سالمه دو روز یه بار مو هام رو می شورم و وقتی هم که میشورم می بینم تعداد زیادی از مو هام رو از دست دادم قبلا واکس مو اینا می زدم دو هفته هست که هیچی نمی زنم حتی سشوار و اتو هم نمی زنم اما متاسفانه بد جور مو هام میریزه اصلا ریزش شدیده چیکار کنم؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        نگران نباشید با تغییر سبک نامناسب آرایش و شستشوی مو این مشکل برطرف می شود.

    27. متین گفت

      سلام خسته نباشید من موهای بسیار پر و لخت و براقی داشتم
      ولی درحال حاضر ریزش بسیار شدید گرفتم و موهایم ریز شده به طوری که حجم موهایم یک،پنجم شده
      ۱۷سلامه
      تقریبا هر روز میشورم موهایم را
      ایا روشی برای درمان هست؟
      روشی برای پرپشت شدن دوباره چی؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        ریزش مو در این سن به دلایل مختلف رخ می دهد، برای رفع این مشکل باید علت اصلی این عارضه مشخص شود بعنوان مثال اگر ریزش مو در اثر عدم تعادل هورمون‌های تیروئیدی رخ دهد، دارودرمانی باعث برطرف شدن آن خواهد شد، یا اگر این مشکل در اثر فاکتورهای ژنتیکی باشد هیچ درمان اختصاصی برای آن وجود ندارد اما می توان ریزش مو را در این حالت کنترل کرد. توصیه می شود توسط پزشک متخصص پوست و مو معاینه شوید و با انجام آزمایشات تکمیلی بهترین راهکار درمانی را دریافت کنید.

    28. امیر گفت

      سلام .
      من 16 ساله هستم موهای بلند و خوبی داشتم تا وقتی که از شامپو ضد شوره و نرم کننده استفاده کنم وقتی استفاده کردم موهایم رشد کافی نداره الان یک ماه و 10 روز هست که ارایشگاه نرفتم موهایم همون جوری مونده اما فقط یکم در اومده و شوره زیاد دارم خیلی نگران هستم چکارکنم.

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        احتمالا شامپوهای مورد استفاده غیراستاندارد یا با موهای شما ناسازگار بوده‌اند.
        توصیه می‌شود به متخصص پوست و مو مراجعه نمائید.

    29. zahra گفت

      باسلام میگین از شامپو های شیمیایی کمتر استفاده کنیم پس موقع حمام چی بزنیم ب مو؟؟؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        همانطور که اشاره کردید، مصرف کمتر…
        برخی افراد عادت دارند روزانه استحمام کرده و چندین بار از شامپو استفاده می‌کنند که مخرب است.
        در صورتی که به اندازه معقول مصرف شود مشکل کمتری ایجاد خواهد کرد.
        همچنین استفاده از محصولات گیاهی نیز کمک کننده خواهد بود.

      2. سمانه گفت

        سلام شامپوهایی بدون سولفات

    30. Elena گفت

      سلام ۲۳ساله هستم ۲سال از زمان زایمانم میگذره موهام به نسبت به قبل خیلی کم پشت شده و درگیر پوسته و شوره سنگین شدم پیش دکتر پوست و مو رفتم بی فایده بود و واقعا درمونده شدم

      1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ریزش مو در دوران بارداری موقتی است و به مرور زمان برطرف می شود. در موارد کم کاری تیروئید یا کم خونی فقر آهن، زیر نظر پزشک معالج دریافت دارو و مکمل های ویتامین توصیه می شود.

    31. بنده خدا گفت

      سلام ببخشید من یازده سالمه خیلی ریزش مو دارم اصلا درست نمیشه هیچ بیماری هم ندارم.

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می‌شود جهت معاینه و تشخیص علت، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمائید.

      2. مشاور پوست و مو گفت

        سلام اگه واقعا هیچ بیماری نداری
        باید یه فکری برای تغذیه بکنی که به احتمال زیاد خورد و خوراک نامناسبی دارید
        باید سبزیجات و مواد پروتئنی زیاد مصرف کنید
        و اینکه از شامپو های شیمیایی کمتر استفاده کنیدو موقع حمام نشسته سرتون رو بشویید و نشسته شانه کنید و هیچ وقت موهای خیس رو شانه نکنید

        1. مشاور پوست و مو گفت

          بابت پاسخ قبلی دچار سوئتفاهم نشید
          در حمام همیشه سعی کنید که نشسته سرتون رو بشویید
          و اینکه موهای خیس را شانه نکنید خشک کنید بعد
          و اینکه وقتی موهاتون خشک شد نشسته آنهارو شانه کنید
          موفق باشید

        2. سارا گفت

          سلام چرانشسته مگه چه تاثیری داره؟

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.