کاشت مو چیست و چگونه انجام می‌شود؟ + قیمت، مزایا و عوارض

2 1,583
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

داشتن موهای طبیعی و زیبا یکی از مهمترین عوامل زیبایی در چهره انسان محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در اعتماد به نفس افراد دارد. ریزش مو یکی از بدترین معضلاتی است که ممکن است با آن مواجه شوید، اما کاشت مو یکی از روش‌های موثری است که می‌تواند جایگزینی برای موی از دست رفته شما باشد و مشکل طاسی در افراد را درمان کند. کاشت مو چگونه انجام می‌شود؟ انواع روش کاشت مو چیست؟ قیمت کاشت مو در سال 1402 چقدر است؟ بهترین کلینیک کاشت مو کجاست؟ حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به سوالات شما در خصوص کاشت مو توضیح دهیم.

کاشت مو چیست؟

کاشت مو روشی درمانی است که در آن جراح پلاستیک یا پزشک متخصص پوست و زیبایی، فولیکول‌های مو را به ناحیه طاس سر فرد متقاضی منتقل می‌کنند. در این روش جراح معمولاً موها را از پشت یا کنار سر به جلو یا بالای سر حرکت می‌دهد یا از روش پیوند مو استفاده می‌کنند. همچنین کاشت مو معمولاً در کلینیک‌های زیبایی با بی حسی موضعی انجام می‌شود، پس بعید است که شما در طول جراحی دردی را احساس کنید.(1)

کاشت مو یک جراحی سرپایی بوده و در اغلب موارد نیازی به بستری شدن فرد مراجعه کننده نیست، اما این کار باید در اتاق عمل‌های تجهیز شده و با ابزارهای تخصصی انجام شود تا با رعایت اصول بهداشتی، احتمال بروز عفونت پس از انجام این عمل کاهش یابد. پیوند مو رایج‌ترین نوع از جراحی کاشت مو است. در این روش پزشک متخصص شما، تکه‌های کوچکی از پوست سر را که حاوی فولیکول‌های سالم هستند برش می‌دهد و به قسمت نیازمند کاشت منتقل می‌کند. گاهی اوقات پزشکان از یک پانچ کوچک و گرد برای برداشتن پوستی که حدود 10 تا 15 تار مو دارد استفاده می‌کنند.

این روش می‌تواند چندین ساعت طول بکشد. اکثر افراد در طول جراحی بیدار می‌مانند و از از داروهای بیهوشی استفاده نمی‌شود؛ همچنین پزشک شما قبل از انجام این جراحی داروهایی را برای بی حس کردن پوست سر شما استفاده می‌کند. با توجه به اینکه ریزش مو اغلب در ناحیه جلو و فرق سر اتفاق می‌افتد و این دو ناحیه بسیار در زیبایی و ظاهر افراد مؤثر هستند، خیلی از افراد به دنبال روشی برای رفع این مشکل می‌باشند. روش پیوند موی طبیعی، یکی از روش‌های زیبایی و درمانی برای رویش مجدد موها در ناحیه طاسی است.

صبر کنید!! حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید و اگر احساس می‌کنید برای انجام کاشت مو نیاز به مشاوره دارید، جای درستی آمده‌اید؛ شماره تماس و درخواست خود را به صورت رایگان در فرم زیر وارد نمائید تا برترین متخصصان پوست و مو کشور با شما تماس گرفته و به سوالات شما پاسخ دهند. تا دیر نشده اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.





    علت طاسی سر چیست؟

    الگوی طاسی مسئول اکثر موارد ریزش مو است. این مورد به ژنتیک باز می‌گردد. سایر علل طاسی سر ناشی از عوامل مختلفی است، از جمله:

    علت طاسی سر
    علت طاسی سر

    شاید به این مطالب نیز علاقمند باشید:

    انواع روش کاشت مو

    نتایج حاصل از کاشت مو در افراد متفاوت بوده و ممکن است افراد نسبت به یکی از روش‌های کاشت مو نتایج بهتری دریافت کنند. بنابراین، برای انتخاب مناسب‌ترین‌ روش‌ کاشت مو، بهتر است به یک پزشک متخصص زیبایی مراجعه کرده و درباره مناسب‌ترین روش کاشت مو برای شما مشاوره داشته باشید.

    پس از اینکه تصمیم به کاشت مو گرفتید، پزشک سر شما را معاینه می‌کند. سر شما نباید به هیچ عنوان شوره، جوش و یا تاول داشته باشد در غیر اینصورت باید قبل از انجام جراحی کاشت مو برطرف شوند. نسبت به نوع طاسی سر شما، جنس مو و میزان تراکم درخواستی، و مناسب ترین روش کاشت توسط پزشک انتخاب خواهد شد. در ادامه، شما را با روند کار و جزئیات چند مورد از انواع روش کاشت مو آشنا می‌کنیم.

    کاشت مو به روش نوار (F.U.T)

    در روش کاشت مو FUT، پس از استفاده از بی حسی موضعی، یک نوار باریک حاوی فولیکول‌های مو از قسمت پشت سر شما برداشته می‌شود، سپس گرافت‌هایی با 1 تا 4 مو از این نوار برش داده می‌شوند و برای پیوند به بخش‌های مورد نظر منتقل شده و جایگزین می‌گردند.

    کاشت مو به روش (F.I.T)

    در روش کاشت مو FIT، روند پیوند مو کمی طولانی‌تر است و گرافت‌های برداشته شده باید در زمان کمتر از 4 ساعت بر روی بخش‌های مورد نظر پیوند شوند، از این رو احتمال از بین رفتن فولیکول‌های مو به صفر می‌رسد. یکی از معایب این روش که در FUT وجود ندارد، بحث سرعت عمل پایین آن است که چند روز زمان لازم دارد تا تمامی گرافت‌ها برداشته و پیوند مو به طور کامل انجام شود.

    کاشت مو به روش (S.U.T)

    این روش کاشت مو، یکی از پیشرفته‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های کاشت مو در سال‌های اخیر است. در این روش، استفاده از دستگاه‌های مذکور موجب می‌شود تا برداشت گرافت‌ها با دقت بسیار بالایی انجام شود و در نتیجه، احتمال آسیب دیدن و از دست رفتن سلول‌های پیوندی به حداقل ممکن می‌رسد.

    کاشت مو به روش (H.R.P)

    انجام جراحی و ترمیم مو با استفاده از روش HRP، درد و ناراحتی بیشتری نسبت به دیگر روش‌های کاشت مو دارد. در این روش عمل جداسازی و جایگزینی فولیکول‌های مو کاملاً توسط دستگاه‌های پیشرفته انجام شده و می‌تواند تا حدود 14 هزار تار مو را انتقال دهند، همچنین در این روش، بانک مو از خود فرد تهیه نمی‌شود ولی از موهای طبیعی مشابه با ویژگی‌های ظاهری فرد مراجعه کننده استفاده خواهد شد. 

    کاشت مو به روش (MF.I.T)

    در روش پیوند مو به صورت طبیعی، موهای پشت و کناره‌های سر مراجعه کننده، برداشته شده و در نواحی طاس یا کم مو شامل وسط سر، سبیل، ریش و ابرو کاشته می‌شوند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی این کار به دو روش میکروسرجری (MF.U.T) و روش دیگر (MF.I.T) انجام می‌شود. طریقه کاشت موهای برداشته شده در هر دو روش FIT و FUT یکسان است و موها در هر دو روش به صورت میکروگرافت کاشته می‌شوند و اختلاف این دو روش تنها در نوع برداشت موها است. در روش FIT بجای ایجاد برش در نواحی پشت سر، موها به صورت دانه‌ای و با استفاده از دستگاه خاصی و به صورت بسیار ظریفی برداشته می‌شوند.

    کاشت مو
    کاشت مو

    کشیدن پوست یا آلوپسی سر

    پزشکان کشیدن پوست سر را کاهش آلوپسی نیز می‌نامند. در طی این روش، جراح ناحیه کوچکی از پوست شما را که در ناحیه طاس سر شما قرار دارد را از پوست سر جدا می‌کند. سپس پوست مجاور حاوی مو را شل می‌کنند و آن را روی ناحیه طاس می‌کشند و آن را در جای خود بخیه می‌زنند. کشیدن پوست سر برای مناطق طاس بالای سر و پشت سر ایده‌آل است. این بخش‌ها معمولاً توسط پوست همراه با مو احاطه شده‌اند. گاهی اوقات پزشکان از کشیدن پوست سر و کاشت مو برای رسیدن به پوشش‌دهی کامل سر استفاده می‌کنند.

    بعد از کاشت مو چه اتفاقی می‌افتد؟

    بعد از انجام عمل کاشت مو، ممکن است پوست سر شما کمی حساس شود و در طول روز مدام احساس خارش و درد را در ناحیه کاشت موی خود داشته باشید. داشتن استراحت کافی به مدت یک تا دو روز بعد از عمل کاشت مو بسیار ضروری است همچنین تا دو هفته پس از جراحی کاشت موی خود، از انجام فعالیت‌های سنگین که موجب تعریق بدن می‌شود خودداری کنید. ممکن است پس از انجام جراحی کاشت مو و با تشخیص و تنها با تجویز پزشک‌تان نیاز به مصرف برخی داروهای مسکن داشته باشید، مانند:

    • مصرف داروی‌های ضددرد (مسکن‌ها)
    • مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها برای کاهش خطر عفونت پس از جراحی
    • مصرف داروهای ضد التهابی برای کاهش تورم پس از جراحی

    همچنین بسیاری از پزشکان ماینوکسیدیل (Rogaine) یا داروی رشد مو فیناستراید (Propecia) را برای بهبود رشد مجدد مو تجویز می‌کنند. این داروها به کاهش یا توقف ریزش مو در آینده کمک می‌کنند. توصیه می‌شود بدون تجویز پزشک به هیچ وجه مصرف نکنید.

    در اغلب موارد پس از جراحی کاشت مو، موهای کاشته شده 2 تا 3 هفته پس از انجام عمل می‌ریزند که ممکن است برای شما ناراحت کننده به نظر برسد و یا فکر کنید که جراحی شما بی نتیجه بوده است؛ در واقع این روند باعث رشد موهای جدیدی بر روی سر شما و ناحیه‌های که دچار طاسی شده بودند می‌شود. به طور کلی اکثر افراد، 8 تا 12 ماه پس از جراحی شاهد رشد موهای جدید خود خواهند بود.(2)

    عوارض کاشت مو

    عوارض جانبی کاشت مو معمولا جزئی بوده و در عرض چند هفته برطرف می‌شوند. با این‌حال کاشت مو هم مانند اغلب روش‌های درمانی ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

    • خون‌ریزی
    • عفونت
    • تورم پوست سر
    • کبودی دور چشم
    • پوسته‌ای که بر روی نواحی از پوست سر که در آن مو برداشته شده یا کاشته شده است ایجاد می‌شود
    • بی حسی یا عدم احساس در نواحی تحت درمان پوست سر
    • خارش و التهاب
    • التهاب یا عفونت فولیکول‌های مو که به عنوان (فولیکولیت) نیز شناخته می‌شود
    • رشد مو به صورت دسته‌های مو با ظاهری غیر طبیعی

    قیمت کاشت مو 1402

    هزینه کاشت مو به موارد مختلفی بستگی دارد. اول از همه روش کاشت مو است، اینکه شما چه روشی را برای انجام کاشت مو انتخاب می‌کنید تعیین کننده قیمت است. همچنین کلینیکی که برای انجام کاشت مو انتخاب می‌کنید و دستمزد جراح و مقدار طاسی شما در قیمت کاشت مو موثر است. به طور میانگین هزینه کاشت مو در سال 1402 از حدود 8/000/000 تومان تا 20/000/000 تومان متغیر است.

    کلام آخر

    داشتن موهای طبیعی و زیبا یکی از مهمترین عوامل زیبایی در چهره انسان محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در اعتماد به نفس افراد دارد. کاشت مو یک جراحی زیبایی است که به انتقال فولیکول­‌های مو از یک نقطه در سر یا بدن به قسمت‌های جلویی و میانی سر در افراد گفته می‌شود.

    برای کاشت مو، جراح معمولاً موها را از پشت یا کنار سر به جلو یا بالای سر حرکت می‌دهد یا از روش پیوند مو استفاده می‌کنند. به قسمتی که جراح فولیکول‌­ها را از آن برداشت می­‌کند، بانک مو و نواحی بدون موی سر که فولیکول­‌ها در آن پیوند داده می­‌شوند، نواحی دریافت کننده گفته می‌شود. کاشت مو معمولاً در کلینیک کاشت مو با بی حسی موضعی انجام می‌شود پس بعید است که شما در طول جراحی دردی را احساس کنید.

    در اغلب موارد پس از جراحی کاشت مو، موهای کاشته شده 2 تا 3 هفته پس از انجام عمل می‌ریزند که ممکن است برای شما ناراحت کننده به نظر برسد و یا فکر کنید که جراحی شما بی نتیجه بوده است؛ در واقع این روند باعث رشد موهای جدیدی بر روی سر شما و ناحیه‌های که دچار طاسی شده بودند می‌شود.

    کاشت مو چیست؟

    کاشت مو روشی درمانی است که در آن جراح پلاستیک یا پزشک متخصص پوست و زیبایی شما فولیکول‌های مو را به ناحیه طاس سر شما منتقل می‌کنند. در این روش جراح معمولاً موها را از پشت یا کنار سر به جلو یا بالای سر حرکت می‌دهد یا از روش پیوند مو استفاده می‌کند.

    انواع روش‌های کاشت مو چه هستند؟

    نتایج حاصل از کاشت مو ممکم است در افراد متفاوت بوده و ممکن است هر فردی نسبت به یکی از روش‌های کاشت مو نتایج بهتری داشته باشد. انواع روش‌های کاشت مو شامل روش‌های، (F.U.T)، (F.I.T)، (S.U.T)، (H.R.P)، (MF.I.T) می‌باشد که بسته به تشخیص پزشک یا جراح زیبایی به شما پیشنهاد می‌شوند. با توجه به حساسیت این عمل توصیه می‌شود بهترین کلینیک کاشت مو را برای انجام این کار انتخاب کنید.

    آیا کاشت مو جراحی دردناک است؟

    خیر، کاشت مو عملی دردناک نیست. در زمان انجام جراحی کاشت مو، ناحیه‌ای از پوست سر که جراح روی آن تمرکز می‌کند با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌شود، بنابراین ممکن است در طول جراحی تنها کمی فشار یا حرکت احساس کنید.

    مراقبت های بعد از کاشت مو چیست؟

    مراقبت بعد از انجام کاشت مو به این شرح است: 1- از داروهای تجویزی در زمان مقرر استفاده نمائید 2- به مدت 2 هفته از وارد شدن آسیب به سر پیشگیری کنید 3- فعالیت سنگین تا بهبودی زخم‌ها نداشته باشید 4- تا زمان مشخص شده رابطه جنسی نداشته باشید 5- پس از یک هفته با مشورت پزشک موهارا به آرامی بشورید 6- دو هفته پس از عمل بخیه‌ها توسط پزشک باز خواهند شد 7- موهای کاشته شده بعد از چند هفته شروع به ریزش کرده و مجدد رشد می‌کنند.

    منبع healthline clevelandclinic
    2 نظر
    1. جانر گفت

      سلام من ۱۵ سالمه به خود ارضایی اعتیاد پیدا کردم برای ترک و درمان زودانزالی هفته ای یک بار یا ۱۰یک بار خود ارضایی رویه درمان تائثر داره یا اگه نداره سر چند روز خوبه یک بار بزنی ممنون میشم جواب بدید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بهترین کار برای رفع زودانزالی، ترک کامل آن است. اما برخی محققان انجام خودراضایی به مقدار معمول و کم را مضر برای بدن نمی‌دانند.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.