کلروفیل چیست؟ مکمل گیاهی با فواید شگفت‌انگیز !!

0 150
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

احتمال دارد نام کلروفیل یا کلروفیل واتر را شنیده باشید؛ برخی از مطالعات نشان می‌دهند که کلروفیل می‌تواند به بهبود پوست، محافظت از سرطان و کاهش وزن و سایر موارد کمک کند با اینحال بهتر است تا قبل از مصرف مکمل‌های کلروفیل با پزشک خود مشورت کنید.

اما کلروفیل دقیقا چیست؟ چه فوایدی دارد؟ آیا دارای عوارض هم هست؟ مکمل کلروفیل به چه صورت‌هایی موجود است و از کجا می‌توان آن را تهیه کرد؟ کلروفیل طبیعی چطور درست می‌شود؟

در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره کلروفیل صحبت می‌کنیم و به تمامی سوالات بالا پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم قصد استفاده از این محصول را دارید یا می‌خواهید با آن آشنا شوید حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کلروفیل چیست؟

کلروفیل نقش مهمی در سبز و سالم نگه داشتن گیاهان دارد؛ همچنین دارای ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص درمانی است که می‌تواند برای بدن شما مفید باشد.

شما می توانید کلروفیل را از گیاهان یا مکمل‌ها دریافت کنید، اگرچه مکمل‌ها ممکن است موثرتر باشند. به این دلیل که کلروفیل ممکن است به اندازه کافی در هضم زنده نماند تا جذب شود.

مکمل‌های کلروفیل در واقع کلروفیلین هستند که به جای منیزیم حاوی مس هستند. هنگامی که دوزهای کلروفیلین مصرف می‌شود، مس را می‌توان در پلاسما تشخیص داد که به معنای جذب اتفاق افتاده است.

خوشبختانه، کلروفیلین خواصی مشابه کلروفیل دارد. وقتی در حال خرید مکمل‌های کلروفیل هستید، ممکن است متوجه شوید که مزایای قید شده در بازار عبارتند از:

  • تحریک سیستم ایمنی بدن
  • از بین بردن قارچ در بدن
  • سم زدایی خون شما
  • تمیز کردن روده‌های شما
  • خلاص شدن از شر بوی بد
  • انرژی دادن به بدن
  • پیشگیری از سرطان

با این‌حال، نتایج تحقیقات در مورد اینکه آیا کلروفیل واقعاً می تواند سلامت شما را از این راه‌ها تقویت کند، متفاوت است. برای ارزیابی مزایای سلامتی کلروفیل به مطالعات بیشتر و دقیق‌تری نیاز است.

فواید کلروفیل چیست؟
فواید کلروفیل چیست؟

فواید کلروفیل چیست؟

محققان به بررسی این موضوع ادامه می‌دهند که چگونه کلروفیل ممکن است برای سلامتی و تندرستی مفید باشد. بیایید تعدادی از مزایای کلروفیل را که تا کنون می‌دانیم، بررسی کنیم.

 التیام پوست

کلروفیلین اثرات احتمالی برای کاهش التهاب و رشد باکتری در زخم‌های پوستی نشان داده است. مروری بر تحقیقات مراقبت از زخم در سال 2008 شامل چندین مطالعه بر روی پمادهای حاوی پاپائین-اوره-کلروفیلین بود.

در حالی که مطالعات فردی دریافتند که این پماد نسبت به سایر درمان‌ها مؤثرتر است، بازبینان خاطرنشان می‌کنند که برای تأیید این یافته‌ها به مطالعات کنترل‌شده‌تر و بزرگ‌تر نیاز است.

همانطور که نتایج دو مطالعه آزمایشی نشان می‌دهد کلروفیلین ممکن است برای سایر بیماری‌های پوستی نیز موثر باشد. مطالعه مقدماتی یک مطالعه در مقیاس کوچک است که قبل از مطالعه یا کارآزمایی بزرگتر انجام می‌شود.

یک مطالعه آزمایشی در سال 2015 روی 10 فرد مبتلا به آکنه و منافذ بزرگ انجام شد که با استفاده از ژل موضعی کلروفیلین به مدت 3 هفته شاهد بهبود پوست بودند.

یک مطالعه آزمایشی دیگر در سال 2015، همچنین شامل 10 نفر، نشان داد که استفاده از کلروفیلین موضعی به مدت 8 هفته باعث بهبود پوست آسیب دیده از اشعه خورشید می‌شود.

خون سازی

برخی افراد معتقدند که کلروفیل مایع می‌تواند با بهبود کیفیت گلبول‌های قرمز خون شما را تقویت کند. یک مطالعه آزمایشی در سال 2004 نشان داد که سبزه گندم، که حاوی حدود 70 درصد کلروفیل است، تعداد تزریق خون مورد نیاز در افراد مبتلا به تالاسمی (یک اختلال خونی) را کاهش می‌دهد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که نویسندگان مطالعه به این نتیجه نرسیدند که کلروفیل دلیل کاهش نیاز به تزریق خون است.

دکتر کریس رینولدز، متخصص بالینی، معتقد است که فواید آن احتمالاً از خود سبزه گندم به جای کلروفیل ناشی می‌شود. مشخص نیست که علف گندم چگونه بر گلبول‌های قرمز خون تأثیر می‌گذارد. اما اعتقاد بر این است که کلروفیل در طول تولید عصاره گندم از بین می‌رود.

سم زدایی بدن و پیشگیری از سرطان

محققان به بررسی تأثیر کلروفیل و کلروفیلین بر سرطان پرداخته‌اند. یک مطالعه حیوانی بر روی ماهی قزل آلا نشان داد که بسته به دوز، کلروفیل بروز تومورهای کبدی را 29 تا 63 درصد و تومورهای معده را 24 تا 45 درصد کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای در سال 2018 اثر کلروفیل را بر رشد سلول‌های سرطان پانکراس ارزیابی کرد. محققان دریافتند که مصرف روزانه کلروفیل خوراکی به طور قابل توجهی اندازه تومور را در موش‌هایی که با سلول‌های سرطانی پانکراس انسانی پیوند شده‌اند کاهش می‌دهد.

در حالی که نتایج مطالعات حیوانی امیدوارکننده است، اخیراً آزمایش‌هایی روی انسان انجام شده است. یک مطالعه کوچک روی چهار داوطلب نشان داد که کلروفیل ممکن است میزان آفلاتوکسین را محدود کند، ترکیبی که باعث سرطان می‌شود.

این مطابق با یک مطالعه قدیمی از چین است که در آن مصرف کلروفیلین در هر وعده غذایی منجر به کاهش 55 درصدی نشانگرهای زیستی آفلاتوکسین در مقایسه با دارونما شد.

بر این اساس، طبق گزارش  International Business Times، یک کارآزمایی بالینی در چین به بررسی اثرات کلروفیلین بر سرطان کبد طی 20 سال می‌پردازد.

همچنین در حال برنامه‌ریزی برای بررسی این موضوع است که چگونه یک رژیم غذایی غنی از کلروفیل می‌تواند بر خطر سرطان روده بزرگ تأثیر بگذارد. چنین رژیمی شامل افزایش مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج و جعفری است.

با این حال، یک مطالعه  در سال 2019 نشان داد که پایبندی به چنین رژیم غذایی کمتر از حد انتظار است و شرکت‌کنندگان تنها 73.2 درصد از مواقع دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند.

کاهش وزن

یکی از محبوب‌ترین ادعاهای مرتبط با کلروفیل مایع، حمایت از کاهش وزن است. با این حال، تحقیقات در مورد این موضوع در حال حاضر بسیار محدود است.

مطالعه‌ای در سال 2014 که شامل 38 شرکت‌کننده زن بود، نشان داد کسانی که مکمل غشای گیاه سبز، که شامل کلروفیل بود، یک بار در روز مصرف می‌کردند، نسبت به گروهی که مکمل را مصرف نمی‌کردند، کاهش وزن بیشتری داشتند.

محققان همچنین پیشنهاد کردند که این مکمل باعث کاهش سطح کلسترول مضر می‌شود. مکانیسم پشت این یافته‌ها، و اینکه آیا کلروفیل را شامل می‌شود، در حال حاضر ناشناخته است.

خوشبو کردن بدن

در حالی که کلروفیلین از دهه 1940 برای خنثی کردن بوهای خاص استفاده شده است، مطالعات قدیمی هستند و نتایج متفاوتی را نشان می‌دهند. جدیدترین مطالعه روی افراد مبتلا به تری متیل آمینوری، وضعیتی که باعث بوی ماهی می‌شود، نشان داد که کلروفیلین به میزان قابل توجهی میزان تری متیل آمین‌ها را کاهش می‌دهد. در مورد ادعاهایی در مورد کاهش بوی بد دهان توسط کلروفیلین، شواهد کمی برای حمایت از آن وجود دارد. (1)

عوارض کلروفیل چیست؟

کلروفیل طبیعی و کلروفیلین به عنوان موادی سمی شناخته شده نیستند. اما برخی از عوارض جانبی احتمالی وجود دارد، از جمله:

  • مشکلات گوارشی
  • اسهال
  • مدفوع سبز، زرد یا سیاه که ممکن است با خونریزی گوارشی اشتباه گرفته شود
  • خارش یا سوزش، در صورت استفاده موضعی

محققان اثرات مصرف کلروفیل را در زنان باردار یا شیرده مطالعه نکرده اند. قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. همچنین ممکن است که کلروفیل با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل منفی داشته باشد.

مکمل کلروفیل را از کجا تهیه کنیم؟

می‌توانید مکمل‌های کلروفیل را در برخی فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی خریداری کنید.

به عنوان یک مکمل، کلروفیل در چند شکل مختلف وجود دارد، از جمله:

  • قرص کلروفیل
  • پماد کلروفیل
  • اسپری کلروفیل
  • کلروفیل مایع
  • قطره کلروفیل

طبق دانشگاه ایالتی اورگان، میانگین دوز مکمل‌های کلروفیلین بین 100 تا 300 میلی گرم در روز در سه دوز تقسیم شده است.

مکمل‌های کلروفیل تنظیم نشده‌اند و دوزهای آنها متفاوت است. با پزشک خود مشورت کنید تا تصمیم بگیرید که آیا به آنها نیاز دارید و چه دوزی برای شما مناسب است. برخی افراد کلروفیل را با افزودن فرم مایع به دستور غذاها وارد رژیم غذایی خود می‌کنند. شما همچنین می‌توانید فرم پودر را به آب، آبمیوه یا سس اضافه کنید.

همیشه قبل از مصرف کلروفیل یا هر گیاه یا مکملی با پزشک خود صحبت کنید. مکمل‌ها می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کنند، به خصوص اگر از قبل دارو مصرف می‌کنید یا مشکلات سلامتی دارید.

چطور کلروفیل طبیعی درست کنیم؟

وبلاگ Cook Anything نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید مکمل کلروفیل مایع خود را با استفاده از جعفری و آب بسازید. سه اونس جعفری حدود 2 قاشق غذاخوری کلروفیل تولید می‌کند. سپس می‌توانید از کلروفیل خانگی خود برای دستور تهیه اسموتی خوشمزه مثل وبلاگ The Green Lean Bean استفاده کنید.

گیاهانی که تازه و سبز هستند احتمالا منبع خوبی از کلروفیل هستند. سبزیجات و گیاهانی مثل:

  • علف گندم
  • لوبیا سبز
  • اسفناج
  • جعفری
  • آرگولا
  • نخود فرنگی
  • تره فرنگی

طبق گفته دانشگاه ایالتی اورگان، یک فنجان اسفناج خام حاوی حدود 24 میلی گرم کلروفیل است. جعفری حدود 19 میلی گرم در هر فنجان دارد. می‌توانید جعفری را با آب مخلوط کنید تا یک نوشیدنی “کلروفیل مایع” ایجاد کنید.

سایر سبزیجات به طور متوسط ​​4 تا 15 میلی گرم در هر فنجان خواهند بود. بهترین منبع کلروفیل شما از سبزیجات و گیاهان سبز رنگ بدست می‌آید. سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و مارچوبه ممکن است از بیرون سبز باشند، اما فضای داخلی سفید آنها نشان دهنده مقدار کمتری کلروفیل است.

فواید مرتبط با کلروفیل در علف گندم

علف گندم ممکن است یک رویکرد جایگزین دارویی خوب برای برخی شرایط باشد. مروری بر روش درمانی آب علف گندم نشان داد که ممکن است برای افرادی که نیاز به این موارد دارند مفید باشد:

  • انتقال خون
  • درمان ضد سرطان
  • بهبود زخم
  • سم زدایی کبد
  • ملین‌ها
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان

روغن علف گندم ممکن است به درمان جای زخم کمک کند. می‌توانید با تفت دادن سبزه گندم تا زمانی که سیاه شود و سپس فشار دادن روغن آن، روغن گندمی درست کنید. همانند کلروفیل، تحقیقات بیشتری در مورد فواید بالقوه علف گندم برای سلامتی مورد نیاز است.

علف گندم باید در فروشگاه مواد غذایی بهداشتی محلی یا بازار کشاورزان موجود باشد. شما همچنین می‌توانید سبزه گندم خود را بکارید.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

کلروفیل را می‌توان در گیاهان یافت یا به عنوان مکمل مصرف کرد. ممکن است چندین فواید سلامتی مانند کاهش خطر سرطان و کمک به بهبود پوست داشته باشد. با این حال، تحقیقات در حال حاضر محدود است. مطالعات بیشتری برای توصیف این مزایای بالقوه مورد نیاز است.

می توانید با افزایش مصرف سبزیجاتی مثل اسفناج، جعفری و آرگولا، کلروفیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مکمل‌های کلروفیل نیز در فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی و داروخانه‌ها موجود است. همیشه قبل از شروع مصرف مکمل جدید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

چه کسانی نباید کلروفیل مصرف کنند؟

با توجه به اینکه هنوز تحقیقات کافی درباره کلروفیل به انجام نرسیده، اگر باردار یا شیرده هستید و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتما ابتدا با پزشک مشورت کنید.

آیا کلروفیل برای نفخ شکم خوب است؟

بله، یکی از خواص کلروفیل از بین بردن نفخ و یبوست و پاکسازی بدن است.

چه گیاهانی حاوی کلروفیل هستند؟

علف گندم، جعفری، اسفناج، تره فرنگی، نخودفرنگی، آرگولا و لوبیا سبز از گیاهان حاوی کلروفیل هستند.

منبع healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.