تقویم بارداری هفته به هفته | هرآنچه باید بدانید

2 19,052
زمان مطالعه این مطلب: 12 دقیقه

آیا می خواهید بدانید در دوران بارداری چه چیزهایی در انتظار شماست؟ جای درستی آمده اید! تقویم بارداری ما راهنمای دقیقی برای همه تغییراتی است که در جنین شما می‌دهد. هر هفته بارداری شامل شرحی از رشد کودک شما و همچنین توضیحی در مورد تغییراتی است که در بدن شما رخ می‌دهد. همچنین اطلاعات پزشکی مهمی را پیدا خواهید کرد که به سلامت شما و کودکتان کمک می‌کند. در این نوشته از مجله سلامت کیوان قصد داریم تقویم بارداری هفته به هفته را بررسی کنیم. تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

تاریخ زایمان و سه ماهه های بارداری

بعد از اینکه بارداری خود را اعلام کردید، احتمالاً اولین سوالی که از شما پرسیده می‌شود این است که “چه زمانی زایمان می‌کنید؟” در اولین ویزیت قبل از زایمان، پزشک به شما کمک می‌کند تا تاریخ زایمان مورد انتظار را تعیین کنید. تاریخ زایمان شما 40 هفته از اولین روز آخرین قاعدگی شما است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که تاریخ زایمان شما فقط یک تخمین است – بیشتر نوزادان بین 38 تا 42 هفته از آخرین قاعدگی مادرشان به دنیا می‌آیند و تنها درصد کمی از زنان دقیقا در تاریخ زایمان خود زایمان می‌کنند.

اصطلاح رایج دیگری که در طول بارداری خود می‌شنوید “سه‌ماهه” است. بارداری به سه‌ماهه‌ها تقسیم می‌شود:

  • سه ماهه اول از هفته 1 تا پایان هفته 12 است.
  • سه ماهه دوم از هفته 13 تا پایان هفته 26 است.
  • سه ماهه سوم از هفته 27 تا پایان بارداری است.

جهت مطالعه بیشتر:

تقویم بارداری هفته به هفته

حال بیایید به صورت دقیق و هفتگی تقویم هفته به هفته بارداری را باهم بررسی کنیم. بررسی و مرور هفته های بارداری حتما برای مادران مفید خواهد بود.

هفته اول بارداری

در تقویم بارداری هفته به هفته، هفته اول در واقع دوره قاعدگی شماست. از آنجایی که تاریخ زایمان مورد انتظار شما از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می‌شود، این هفته به عنوان بخشی از بارداری 40 هفته‌ای شما محسوب می‌شود.

در دوران بارداری، عادات سالم شما و سلامت کودک دست به دست هم می‌دهند. اما حتی قبل از باردار شدن، مهم است که بدن خود را آماده کنید:

  1. از الکل و مواد مخدر اجتناب کنید. این مواد می‌توانند باعث نقص مادرزادی، سندرم الکل جنینی، مشکلات تنفسی، وزن کم هنگام تولد و سایر مشکلات سلامتی شوند.
  2. در مورد داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید. شما باید احتیاط‌های خاصی را در مورد داروها انجام دهید زیرا بسیاری از داروهای تجویزی و بدون نسخه می‌توانند به جنین آسیب برسانند. مشورت با پزشک به شما کمک می‌کند فواید یا مضرات هر دارویی را بدانید.
  3. رژیم غذایی حاوی ویتامین‌های مورد نیاز به ویژه فولیک اسید داشته باشید. زنانی که می‌خواهند باردار شوند باید 400 میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کنند. این امر خطر نقص لوله عصبی (مشکلات ناشی از رشد ناقص مغز یا نخاع) مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می‌دهد. هنگام تلاش برای باردار شدن، حتماً با پزشک خود در مورد مصرف مکمل اسید فولیک صحبت کنید.

هفته دوم بارداری

شاید عجیب به نظر برسد، اما شما هنوز باردار نیستید! لقاح تخمک شما با اسپرم در اواخر این هفته انجام می‌شود. جنسیت نوزاد در لحظه لقاح مشخص می‌شود. از 46 کروموزوم که ماده ژنتیکی کودک را تشکیل می‌دهند، تنها 2 کروموزوم – 1 از اسپرم و 1 کروموزوم از تخمک – جنسیت کودک را تعیین می‌کند. اینها به عنوان کروموزوم‌های جنسی شناخته می‌شوند. هر تخمک یک کروموزوم جنسی X دارد. یک اسپرم می‌تواند کروموزوم جنسی X یا Y داشته باشد. اگر اسپرمی که تخمک را بارور می‌کند دارای کروموزوم X باشد، نوزاد دختر است. اگر کروموزوم Y داشته باشد، نوزاد پسر خواهد بود. حال ببینیم در ادامه تقویم بارداری هفته به هفته چه اتفاقاتی می‌افتد.

هفته سوم بارداری

حتی با وجود اینکه ممکن است هنوز احساس نکنید که باردار هستید، یک نوزاد در درون شما در حال رشد و تکامل است! کودک شما به تازگی تشکیل شده است. تخمک بارورشده فرآیند تقسیم سلولی را طی می‌کند. حدود 30 ساعت پس از لقاح، به دو سلول، سپس به چهار سلول، سپس به هشت سلول تقسیم می‌شود و با حرکت از لوله فالوپ به رحم، به تقسیم خود ادامه می‌دهد. زمانی که به رحم می‌رسد، این گروه از سلول‌ها مانند یک توپ کوچک به نظر می‌رسند و مورولا نامیده می‌شوند.

لانه گزینی در رحم یک اتصال اساسی ایجاد می‌کند – آندومتر مواد مغذی را برای جنین در حال رشد فراهم می‌کند و مواد زائد را حذف می‌کند. با گذشت زمان، این محل کاشت به جفت تبدیل می‌شود.

هفته چهارم بارداری

چهار هفته پس از بارداری، کودک شما (اکنون یک جنین است) از دو لایه سلول تشکیل شده است – اپی بلاست و هیپوبلاست. اینها در نهایت به تمام اندام‌ها و اعضای بدن کودک شما تبدیل می‌شوند. دو ساختار دیگر که اکنون ایجاد می‌شوند آمنیون و کیسه زرده هستند. آمنیون، پر از مایع آمنیوتیک، جنین در حال رشد را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کند. کیسه زرده خون تولید می‌کند و به تغذیه جنین کمک می‌کند تا زمانی که جفت آن را کنترل کند.

هفته پنجم بارداری

تا به حال، جنین توده‌ای از سلول‌ها بوده است. اما اکنون یک شکل متمایز است. لوله عصبی (که تبدیل به نخاع و مغز می‌شود) از بالا به پایین جنین می‌رود. یک برآمدگی در مرکز جنین به قلب کودک شما تبدیل می‌شود.

در این زمان از تقویم بارداری هفته به هفته جفت رشد می‌کند. جنین از طریق جفت و برآمدگی‌های انگشت‌مانند آن به نام پرزهای کوریونیک تغذیه می‌شود.

هفته ششم بارداری

تا هفته 6 بارداری، مغز و سیستم عصبی کودک شما به سرعت در حال رشد است. وزیکول‌های بینایی، که بعداً چشم‌ها را تشکیل می‌دهند، در کناره‌های سر شروع به رشد می‌کنند، مانند مجاری عبوری که گوش داخلی را تشکیل می‌دهند.

قلب کودک شما در این زمان شروع به تپیدن می‌کند و حتی ممکن است در معاینه اولتراسوند تشخیص داده شود. سیستم گوارشی و تنفسی نیز در حال شکل‌گیری است. جوانه‌های کوچکی که در محل بازوها و پاهای کودک شما رشد می‌کنند در این هفته ظاهر می‌شوند.

هفته هفتم بارداری

تا این هفته از تقویم بارداری هفته به هفته، بند ناف تشکیل شده است. بند ناف، ارتباط کودک شما با شما در دوران بارداری خواهد بود، اکسیژن و تغذیه برای کودک شما و دفع مواد زائد فراهم می‌کند. دستگاه گوارش و ریه‌های کودک شما به شکل‌گیری ادامه می‌دهند.

آیا مشتاق دیدن چهره کودکتان در روز تولدش هستید؟ تا آن زمان راه درازی در پیش دارید، اما صورت کودک شما در حال شکل‌گیری است. دهان، سوراخ‌های بینی، گوش‌ها و چشم‌ها برخی از ویژگی‌های صورت هستند که در این هفته مشخص‌تر می‌شوند.

هفته هشتم بارداری

شگفت‌زده شدن از انگشتان دست و پاهای ریز کودک یکی از لذت‌های اوایل تقویم بارداری هفته به هفته است. این انگشتان دست و پا در این هفته تازه شروع به شکل‌گیری کرده‌اند و بازوها حتی می‌توانند در آرنج و مچ خم شوند. چشم‌ها آشکارتر می‌شوند زیرا شروع به ایجاد رنگدانه (رنگ) در شبکیه (پشت چشم) کرده‌اند.

هفته نهم بارداری

دم پایین نخاع کودک شما در این هفته کوچک شده و تقریباً ناپدید شده است. در مقابل، سر کودک شما که در حال رشد بوده است – در مقایسه با بقیه بدن بسیار بزرگ است و روی قفسه سینه خم می‌شود.

در این هفته، اندازه کودک شما حدود 16 تا 18 میلی‌متر است و حدود 3 گرم وزن دارد. نوک بینی رشد کرده است و به صورت نیم‌رخ دیده می‌شود و فلپ‌های پوست روی چشم‌ها شروع به تبدیل شدن به پلک کرده است که در چند هفته آینده بیشتر به چشم می‌آید.

هفته دهم بارداری

در هفته دهم، تمام اندام‌های حیاتی کودک شما تشکیل شده و شروع به کار می‌کنند. همانطور که تغییرات بیرونی (مانند جدا شدن انگشتان دست و پا) اتفاق می‌افتد، تحولات داخلی نیز اتفاق می‌افتد. جوانه‌های دندان در داخل دهان تشکیل می‌شوند و اگر بچه پسر باشد، بیضه‌های او شروع به تولید هورمون مردانه تستسترون می‌کنند.

هفته یازدهم بارداری

از این هفته تا هفته 20 در تقویم بارداری هفته به هفته، کودک شما به سرعت رشد می‌کند – اندازه آن از حدود 5 سانتی‌متربه حدود 20 سانتی‌متر افزایش می یابد. برای کنترل این رشد، رگ‌های خونی جفت هم از نظر اندازه و هم از نظر تعداد در حال رشد هستند تا مواد مغذی بیشتری را برای کودک شما فراهم کنند.

هفته دوازدهم بارداری

مغز کودک شما به رشد خود ادامه می‌دهد و ناخن‌های کوچک دست و پا شروع به شکل گیری می‌کنند. رشد کودک خود را تماشا کنید. تارهای صوتی در این هفته، آخرین هفته از سه ماهه اول بارداری شما، تشکیل می‌شوند.

هفته سیزدهم بارداری

به سه ماهه دوم بارداری خوش آمدید! جفت شما رشد کرده است و اکسیژن، مواد مغذی و دفع مواد زائد را برای کودک شما فراهم می‌کند. جفت همچنین هورمون‌های پروژسترون و استروژن را تولید می‌کند که به حفظ بارداری کمک می‌کند.

هفته چهاردهم بارداری

در این هفته، برخی از موهای ظریف روی صورت کودک شما ایجاد شده است. این موی نرم و بی‌رنگ لانوگو نامیده می‌شود و در نهایت بخش زیادی از بدن کودک شما را می‌پوشاند تا زمانی که درست قبل از زایمان ریخته شود.

اندام تناسلی کودک شما به طور کامل رشد کرده است، اگرچه ممکن است هنوز در سونوگرافی به سختی دیده شود. کودک شما همچنین شروع به تولید هورمون‌های تیروئید می‌کند زیرا غده تیروئید بالغ شده است.

هفته پانزدهم بارداری

والدین اغلب از نرمی پوست نوزاد خود شگفت‌زده می‌شوند. پوست کودک شما در تقویم بارداری هفته به هفته به طور مداوم در حال رشد بوده و آنقدر نازک و شفاف است که رگ‌های خونی از طریق آن قابل مشاهده هستند. رشد مو در ابرو و سر ادامه دارد. گوش‌های کودک شما در حال حاضر تقریباً در موقعیت خود قرار دارند، اگرچه هنوز کمی پایین روی سر قرار دارند.

هفته شانزدهم بارداری

وزن کودک شما در حال حاضر حدود 110 گرم است و طول آن حدود 12 سانتی‌متر است. کودک شما می‌تواند سر خود را بالا نگه دارد و رشد ماهیچه‌های صورت باعث می‌شود تا حالت‌های مختلفی مانند اخم کردن وجود داشته باشد.

هفته هفدهم بارداری

کودک شما هنوز بسیار کوچک است. در حدود 13 سانتی‌متر و وزن 140 گرم. جفت که جنین را با مواد مغذی و اکسیژن تغذیه می‌کند و مواد زائد را دفع می‌کند، در حال رشد است تا کودک شما را در خود جای دهد. اکنون حاوی هزاران رگ خونی است که مواد مغذی و اکسیژن را از بدن شما به بدن در حال رشد کودک شما می‌رساند.

هفته هجدهم بارداری

گوش‌ها به شکل نهایی خود نزدیک شده و برجسته می‌شوند. در هفته‌های آینده، کودک شما احتمالاً می‌تواند بشنود! استخوان‌های گوش میانی و پایانه‌های عصبی مغز در حال رشد هستند تا کودک شما صداهایی مانند ضربان قلب و حرکت خون از طریق بند ناف را بشنود. حتی ممکن است از صداهای بلند مبهوت شود!

هفته نوزدهم بارداری

کودک شما اکنون با یک ماده مومی سفیدرنگ به نام ورنیکس کازئوزا پوشیده شده است که از ترک خوردن یا خراشیدگی پوست ظریف جلوگیری می‌کند. نوزادان نارس ممکن است در هنگام زایمان با این پوشش پنیری پوشانده شوند.

کودک شما در این لحظه از تقویم بارداری هفته به هفته هنوز کوچک است، اما این هفته باعث رشد چربی قهوه‌ای می‌شود که به گرم نگه داشتن نوزاد پس از تولد کمک می‌کند. در طول سه ماهه آخر، کودک شما لایه‌های بیشتری از چربی را برای گرما و محافظت اضافه می‌کند.

هفته بیستم بارداری

شما در نیمه راه هستید! در هفته 20 بارداری، کودک شما به طور قابل توجهی از اولین سلول تقسیم شده رشد کرده است و اکنون حدود 312 گرم وزن دارد و اندازه آن حدود 16 سانتی‌متر است. رشد کودک خود را تماشا کنید. کودک در حال افزایش فضای رحم شما است و رشد مداوم بر ریه‌ها، معده، مثانه و کلیه‌های شما فشار وارد می‌کند.

تقویم حاملگی هفته به هفته
تقویم حاملگی هفته به هفته

هفته بیست و یکم بارداری

مایع آمنیوتیکی که از کودک شما محافظت کرده و از آن حمایت می‌کند، اکنون هدف دیگری دارد. روده‌ها به اندازه‌ای رشد کرده‌اند که می‌توانند مقادیر کمی قند را از مایع آمنیوتیکی که کودک می‌بلعد جذب کرده و از طریق دستگاه گوارش به روده بزرگ منتقل کنند. با این حال، تقریباً تمام غذای کودک شما هنوز از طریق جفت تامین می‌شود.

هفته بیست و دوم بارداری

حواس کودک شما برای یادگیری در مورد جهان روزانه در حال رشد هستند. جوانه‌های چشایی روی زبان شروع به شکل‌گیری کرده‌اند و مغز و پایانه‌های عصبی به اندازه‌ای شکل می‌گیرند که جنین می‌تواند لمس کند. کودک شما ممکن است این حس تازه‌یافته را با نوازش صورت خود یا مکیدن انگشت شست و همچنین احساس سایر اعضای بدن و دیدن نحوه حرکت آنها آزمایش کند. تقویم بارداری هفته به هفته جزء به جزء تغییرات را نشان می‌دهد.

هفته بیست و سوم بارداری

با وجود اینکه چربی در بدن کودک شما شروع به انباشته شدن می‌کند، پوست همچنان شل و آویزان است و ظاهری چروکیده به کودک شما می‌دهد. برنامه تمرینی روزانه کودک شما شامل حرکت منظم ماهیچه‌های انگشتان دست، انگشتان پا و بازوها است. در نتیجه، ممکن است حرکات شدیدتری را احساس کنید.

هفته بیست و چهارم بارداری

گوش داخلی – که تعادل را کنترل می‌کند – اکنون کاملاً توسعه یافته است. بنابراین کودک شما ممکن است بتواند تشخیص دهد که در حالی که شناور است و در مایع آمنیوتیک حرکات انجام می‌دهد، چه زمانی وارونه است.

هفته بیست و پنجم بارداری

ممکن است متوجه شوید که کودک شما در تقویم بارداری هفته به هفته دوره‌های استراحت و هوشیاری دارد. رشد کودک خود را تماشا کنید. هنگامی که ساکن هستید یا در حال استراحت هستید، با سهولت بیشتری متوجه فعالیت جنین خواهید شد. شنوایی کودک شما نیز به رشد خود ادامه داده است – او اکنون ممکن است بتواند صدای شما را بشنود!

هفته بیست و ششم بارداری

چشمان کودک شما در چند ماه گذشته بسته بوده است، مراقب رشد کودک خود باشید، اما به زودی باز می‌شوند و شروع به پلک زدن می‌کنند. بسته به قومیت، برخی از نوزادان با چشمان آبی یا خاکستری-آبی (که ممکن است در سال اول زندگی تغییر رنگ دهند) و برخی با چشمان قهوه‌ای یا تیره به دنیا می‌آیند. مژه‌ها و همچنین موهای بیشتری روی سر رشد می‌کنند.

هفته بیست و هفتم بارداری

در این هفته اول از سه ماهه سوم، کودک شما شبیه به آنچه در هنگام تولد خواهد بود، به نظر می‌رسد، رشد کودک خود را ببینید که فقط لاغرتر و کوچکتر می‌شود. ریه‌ها، کبد و سیستم ایمنی هنوز نیاز به بلوغ کامل دارند.

هفته بیست و هشتم بارداری

در هفته بیست و هشتم بارداری، وزن نوزاد شما حدود 1000 گرم است و اندازه آن حدود 25 سانتی‌متر است. چین‌ها و شیارهای مغز کودک شما هنوز در حال رشد و انبساط هستند و کودک شما لایه‌های چربی اضافه می‌کند. در ادامه تقویم بارداری هفته به هفته کودک رشد و تغییراتش را ادامه می‌دهد.

هفته بیست و نهم بارداری

کودک شما به فعالیت خود ادامه می‌دهد، و اولین تکان‌های حرکتی جای خود را به ضربات و مشت‌های محکم داده است که ممکن است نفس شما را بند بیاورد. اگر متوجه کاهش حرکت شدید، تعداد ضربات جنین را بشمارید: کودک شما باید حداقل 10 بار در 2 ساعت حرکت کند. اگر کودک شما کمتر حرکت می کند، با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:

هفته سی ام بارداری

در هفته 30 بارداری با وزنی حدود 1400 گرم و اندازه حدود 127 سانتی‌متر به رشد کودک خود نگاه کنید، کودک شما به افزایش وزن و اضافه کردن لایه‌های چربی ادامه می‌دهد. این چربی باعث می‌شود که نوزاد کمتر چروک به نظر برسد.

هفته سی و یکم بارداری

کودک شما روزانه چندین فنجان ادرار در مایع آمنیوتیک ادرار می‌کند. او همچنین در حال بلعیدن مایع آمنیوتیک است که به طور کامل چندین بار در روز جایگزین می‌شود.

هفته سی و دوم بارداری

آخرین تغییرات در کودک شما ایجاد می شود. مژه‌ها، ابروها و موهای سر کودکتان مشخص است. موهای لانوگو که از ابتدای سه ماهه دوم در تقویم بارداری هفته به هفته جنین شما را پوشانده‌اند در حال ریزش هستند، اگرچه ممکن است برخی از آنها در بدو تولد روی شانه‌ها و پشت باقی بمانند.

هفته سی و سوم بارداری

در این چند هفته گذشته قبل از زایمان، میلیاردها نورون توسعه یافته است. مغز کودک شما به او کمک می‌کند تا در مورد محیط داخل رحمی بیاموزد – کودک شما می‌تواند تا حدودی گوش کند، احساس کند و حتی ببیند. چشم‌های کودک شما می‌توانند نور را تشخیص دهند و مردمک‌ها می‌توانند در پاسخ به آن منقبض و گشاد شوند.

هفته سی و چهارم بارداری

مصرف کلسیم مادر در دوران بارداری بسیار مهم است. کودک در حال رشد، برای ساختن و سفت شدن استخوان از مادر کلسیم می‌گیرد. از آنجایی که نیاز کودک در حال رشد شما در تقویم بارداری هفته به هفته به کلسیم زیاد است، مطمئن شوید که به اندازه کافی از این ماده معدنی دریافت می‌کنید تا از از دست رفتن کلسیم استخوان‌های خود جلوگیری کنید. ویتامین دوران بارداری شما مقداری کلسیم اضافی دارد، اما مطمئن شوید که غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و سایر محصولات لبنی، کلم بروکلی، و آب میوه‌ها و غذاهای غنی شده با کلسیم را نیز مصرف کنید.

هفته سی و پنجم بارداری

این هفته سریع‌ترین دوره افزایش وزن کودک شما آغاز می‌شود – حدود 226 تا 340 گرم در هر هفته! چربی در سراسر بدن کودک شما، به خصوص در اطراف شانه‌ها، انباشته می‌شود. پوشش ورنیکس روی پوست کودک ضخیم‌تر می‌شود، در حالی که موهای لانوگو تقریباً به طور کامل از بین رفته‌اند.

هفته سی و ششم بارداری

جنین کوچک چروکیده‌ای که در سونوگرافی‌های قبلی دیدید به سرعت در حال تبدیل شدن به یک نوزاد چاق است. چربی روی گونه‌ها و ماهیچه‌های قوی به پرتر شدن صورت کودک شما کمک می‌کند. اکنون نوزاد شما کمی کمتر از 2721 گرم وزن دارد. در ادامه تقویم بارداری هفته به هفته کودک به رشد خود ادامه می‌دهد.

هفته سی و هفتم بارداری

در حال حاضر، کودک شما به اندازه‌ای رشد کرده و توانایی دارد که بتواند با انگشتانش چیزی را بگیرد. اگر نور روشنی تابیده شود، کودک شما ممکن است در رحم شما به سمت آن بچرخد. او به افزایش وزن خود ادامه می دهد – با سرعت 14 گرم در روز چربی تولید می‌کند. به طور کلی وزن پسرها در بدو تولد بیشتر از دختران است.

هفته سی و هشتم بارداری

در این لحظه از تقویم هفته به هفته بارداری، وزن نوزاد شما حدود 2900 گرم است و طول آن حدود 34 سانتی‌متر است. چربی هنوز در حال ساخت است، اگرچه رشد در حال حاضر کندتر است. ممکن است متوجه شوید که افزایش وزن شما کند شده یا متوقف شده است.

هفته سی و نهم بارداری

بند ناف معمولاً حدود 55 سانتی‌متر طول و 1 تا 2 سانتی‌متر ضخامت دارد. گاهی اوقات، بند ناف ممکن است به دور گردن کودک پیچیده شود. این مسئله معمولاً مشکلی ایجاد نخواهد کرد مگر اینکه در حین زایمان  به بند ناف فشار وارد کند. در این صورت ممکن است مادر نیاز به سزارین داشته باشد به جای زایمان طبیعی. گره واقعی در بند ناف خیلی کمتر اتفاق می‌افتد (در حدود 1٪ از بارداری‌ها).

هفته چهلم بارداری

پس از ماه‌ها انتظار و آمادگی، کودک شما اینجاست! یا شاید هم نه – بیشتر خانم‌ها درست در موعد مقرر تقویم بارداری هفته به هفته زایمان نمی‌کنند. نوزادی که در 40 هفتگی به دنیا می‌آید، به طور متوسط ​​حدود 3300 گرم وزن و حدود 51 سانتی‌متر قد دارد.

با این حال، انتظار نداشته باشید که کودک شما همان لحظه عالی به نظر برسد – سر نوزاد اغلب به طور موقت از کانال تولد بد شکل است و ممکن است با ورنیکس و خون پوشیده شود. پوست کودک شما ممکن است تغییر رنگ، لکه‌های خشک و بثورات داشته باشد. این‌ها همه کاملا طبیعی است.

بلافاصله پس از تولد، پزشک شما مخاط را از دهان و بینی کودک شما ساکشن می‌کند و شما اولین گریه او را خواهید شنید. ممکن است کودک شما روی شکم شما گذاشته شود و بند ناف او قطع می‌شود.

مجموعه‌ای از تست‌های غربالگری سریع، مثل نمره آپگار، علائم حیاتی و واکنش کودک شما را ارزیابی می‌کند. سپس کوچولوی شما وزن و اندازه گیری شود.

اگر حاملگی پرخطر یا سزارین داشته باشید، یک متخصص نوزادان (پزشکی که در مراقبت‌های ویژه نوزادان متخصص است) در زمان زایمان شما خواهد بود تا فورا از کودک شما مراقبت کند. نوزاد شما هر مراقبت ویژه‌ای را که برای سازگاری با زندگی خارج از رحم لازم است دریافت می‌کند – و سپس در آغوش منتظر شما قرار می‌گیرد.(1)

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

در این نوشته سعی کردیم تقویم بارداری هفته به هفته را بررسی کنیم و تصویر روشنی از آنچه در هر هفته از بارداری برای جنین و بدن رخ می‌دهد ترسیم کنیم. طبیعتا آگاهی از این روند می‌تواند کمک بیشتری به مادر در گذراندن موفقیت‌آمیز دوران بارداری و زایمان کند.

موارد مهم در سه‌ماهه اول بارداری چیست؟

مصرف کافی ویتامین، هوشیاری در مقابل خطراتی مثل حاملگی خارج رحم یا سقط جنین، و توجه به علائم بارداری، از مهم‌ترین موارد سه‌ماهه اول بارداری هستند.

در سه‌ماهه دوم چه تغییراتی در بدن مشاهده می‌شود؟

کمردرد، شکم‌درد و درد کشاله ران، کشیدگی پوست شکم، سینه‌ها و ران، تیره شدن پوست اطراف نوک سینه، پدیدار شدن خطی روی پوست از ناف تا خط موی شرمگاهی، ظاهر شدن لکه‌های تیره روی گونه‌ها، پیشانی یا بینی، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست‌ها، خارش در ناحیه شکم، کف دست و پا، و تورم ناحیه مچ پا و صورت از تغییرات بدن در سه‌ماهه دوم بارداری هستند.

علائم خطرناک در سه‌ماهه سوم بارداری چیست؟

ترشحات غیرطبیعی واژن، افزایش وزن غیرطبیعی، سردردهای شدید، تپش قلب، کمتر شدن حرکات جنین، درد ناحیه تحتانی کمر، دردهای زیر شکم، و خونریزی از علائم خطرناک در سه‌ماهه سوم بارداری هستند.

منبع kidshealth
2 نظر
  1. محمد علی گفت

    سلام بنده رفتم دکتر گفت که شما یبوست هستی ۱ ماه به من فرست داد که من دارو مصرف کنم و دوباره بهشون مراجعه کنم ولی من احساس میکنم که رفلاکس معده دارم چون خیلی وقت پیش بنده صبح ۲ روز استفراغ کردم و اسهال تا به اون موقه من اروغ های مکرر میزنم برا مثال هر ۱۰ دقیقه ۱ بار آروغ میزنم میخواستم بدونم که این از یبوسته یا از رفلاکس باید چیکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است علائم، از عوارض مصرف قرص باشد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.