سرطان روده بزرگ، علت، علائم و درمان آن

0 3,393
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

سرطان روده بزرگ را می‌توان به عنوان یکی از سرطان‌های شایع در دنیا دانست. هر سال این نوع سرطان باعث می‌شود تا بسیاری افراد با مشکلات متفاوتی مواجه شوند. باید بدانید که این نوع از سرطان بیشتر در میان افراد مسن شایع است اما این نکته به آن معنی نیست که افراد جوان‌تر نمی‌توانند به آن مبتلا شوند. به همین دلیل لازم است در خصوص این نوع سرطان و علت به وجود آمدن آن، از ابتلا به آن جلوگیری کنیم. همچنین با دانستن نشانه‌ها و علائم بتوان برای تشخیص و درمان آن به موقع اقدام کرد. این کار باعث می‌شود تا افراد با مشکلات کمتری مواجه شوند.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان قصد داریم در خصوص سرطان روده بزرگ، علت، علائم و درمان آن نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ که به آن سرطان کولورکتال نیز گفته می‌شود را می‌توان یک تومور بدخیم دانست که از دیواره داخلی روده بزرگ یا راست روده به وجود می‌آید. باید بدانید که این سرطان از پولیپ ایجاد می‌شود. پولیپ روده بزرگ که منجر به سرطان روده می‌شود، در ابتدا نشانه خاصی ندارد و بهتر است با غربالگری منظم در زمان مناسب متوجه آن شد.

سرطان روده بزرگ
سرطان روده بزرگ

علت به وجود آمدن سرطان روده بزرگ

باید بدانید که سرطان روده بزرگ زمانی به وجود می‌آید که روند جایگزین شدن طبیعی سلول‌های بافت داخلی کولون با اختلال مواجه می‌شوند. در این زمان رشد و تقسیم غیرطبیعی سلول‌ها باعث می‌شود که پولیپ در روده بزرگ شکل بگیرد.

پولیپ‌ها انواع متفاوتی دارند اما می‌‌توان گفت که بسیاری از آنها تومورهای سرطانی هستند که در طول سالیان به آرامی رشد کرده‌اند. رشد این پولیپ‌ها منجر به جهش ژنتیکی اضافی سلول‌ها در روده بزرگ می‌شود. زمانی که این تومورها به سمت دیواره‌های روده بزرگ تغییر جهت دهند و شروع به از بین بردن لایه‌های آن کنند، فرد با مشکل سرطان روده بزرگ مواجه خواهد شد.

مطالب مرتبط:

علائم و نشانه‌های سرطان روده بزرگ

بیماری سرطان روده بزرگ خود را با نشانه‌های متفاوتی نشان می‌دهد.(1) توجه به این نشانه‌ها می‌تواند باعث شود تا افراد در مراحل ابتدایی متوجه این موضوع شوند و همین امر در روند درمان و کوتاه شدن زمان آن تأثیر مناسبی دارد. برخی از علائم وجود دارند که تنها بر روده بزرگ یا رکتوم افراد اثر می‌گذارند و بر دیگر اندام‌های بدن سرایت نمی‌کنند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • خونریزی‌های مقعدی
  • احساس خستگی مزمن
  • رنگ پریدگی
  • باد کردن شکم
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن غیر طبیعی و بدون دلیل
  • تغییر اجابت مزاج
  • احساس تخلیه غیر کامل
  • درد راست روده

بهتر است در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، و نشانه‌ها با پزشک تماس بگیرید تا با انجام آزمایش‌های لازم، اقدامات مناسب صورت گیرد. به خاطر داشته باشید که در صورت مواجه شدن با برخی علائم، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این علائم به شرح زیر است.

  • مشاهده خون در مدفوع
  • تغییر خصوصیات مدفوع
  • تغییر محسوس در دفعات اجابت مزاج
  • نفخ و درد در شکم به صورت مداوم و بدون توضیح
  • کاهش شدید وزن بدون توضیح
  • حالت تهوع مدام
  • استفراغ بی دلیل

علائم دیگری نیز وجود دارد که در صورت بروز آن‌ها باید سریعاً به اورژانس مراجعه کرد. برخی از این علائم عبارتند از:

  • خونریزی شدید راست روده
  • درد شدید در ناحیه شکم یا لگن
  • ناتوانی در نگه داشتن مایعات در بدن

اگر هر یک از این علائم احتمالی سرطان روده بزرگ را برای مدت زمانی طولانی تجربه می‌کنید، بهتر است با یک پزشک متخصص در مورد علائم و شدت آن‌ها مشورت کنید.

مطالب مرتبط:

درمان سرطان روده بزرگ

پس از این که پزشک با انجام آزمایشات از ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ اطمینان حاصل کرد، از روش‌های متفاوتی برای درمان استفاده می‌کند. این روش‌ها به شرح زیر است.

درمان سرطان روده بزرگ
درمان سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ به راحتی قابل درمان نیست. روش‌های درمانی مختلفی برای درمان افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

روش‌های جراحی – درمان سرطان روده بزرگ

به طور کلی سه روش جراحی برای سرطان روده بزرگ وجود دارد. این سه نوع از روش‌های جراحی عبارتند از:

  • جراحی در مراحل اولیه

اگر سرطان روده در مراحل اولیه خود باشد و تنها چند پولیپ در ناحیه‌ای خاص از روده وجود داشته باشد، پزشک با جراحی اقدام به از بین بردن تمام پولیپ‌ها و سلول‌های سرطانی می‌کند. پس از جراحی پزشک با استفاده از برخی آزمایش‌ها در خصوص از بین رفتن سلول‌های سرطانی اطمینان حاصل می‌کند. در صورتی که این اطمینان حاصل شود، فرد بهبود پیدا کرده و دیگر نیازی به استفاده از روش‌های دیگر درمانی وجود ندارد.

  • جراحی سرطان تهاجمی

اگر سرطان روده بزرگ قسمت‌های زیادی از این اندام را درگیر کرده باشد، پزشک از جراحی لکتومی برای برداشتن این بافت‌ها استفاده می‌کند. در این جراحی بخش‌های آلوده از روده برداشته می‌شوند.

  • جراحی سرطان پیشرفته

جراحی برای سرطان روده بزرگ پیشرفته بیشتر برای درمان انجام نمی‌شود. این جراحی معمولاً برای برطرف کردن انسداد روده بزرگ، کاهش علائم، خونریزی و درد انجام می‌شود.

شیمی درمانی – درمان سرطان روده بزرگ

از روش‌های دیگر درمان انواع سرطان‌ها استفاده از شیمی درمانی است. از شیمی درمانی برای نابود کردن سلول‌های سرطانی مانند سلول‌های سرطانی روده بزرگ استفاده می‌شود. شیمی درمانی گاهی پیش از جراحی و گاهی پس از آن انجام می‌شود. البته بسیاری از مبتلایان به این نوع سرطان که نیاز به شیمی درمانی پیدا می‌کنند، باید در کنار آن پرتو درمانی را نیز انجام دهند.

پرتو درمانی – درمان سرطان روده بزرگ

در روش پرتو درمانی از منابع قدرتمند انرژی مانند اشعه ایکس برای از بین بردن سلول‌های سرطانی که پس از جراحی در بدن فرد باقی مانده‌اند استفاده می‌کنند. همچنین از این روش برای بهبود علائم و یا ساده کردن کار خارج کردن سلول‌های سرطانی پیش از عمل جراحی نیز استفاده می‌کنند.

دارو درمانی – درمان سرطان روده بزرگ

برخی داروها می‌توانند در بهبود وضعیت، درد و خونریزی افراد مبتلا به سرطان روده مؤثر باشند. البته این داروها را پزشک پس از بررسی‌های لازم تجویز می‌کند. زیرا این داروها برای عده سودمند است و در درمان سرطان روده بزرگ برخی افراد تأثیرگذار نیست.

شما میتوانید درباره روش‌های درمان انواع سرطان بیشتر در اینجا بخوانید: روش های درمانی انواع سرطان

مطالب مرتبط:

کلام اخر:

سرطان روده بزرگ یکی از انواع سرطان‌هاست که هر سال افراد بسیار زیادی را درگیر می‌کند. این سرطان بخش انتهایی دستگاه گوارش را درگیر می‌کند. با تشخیص و درمان به موقع سرطان روده بزرگ می‌توان روند بهبود را سریع‌تر کرده و با مشکلات و عوارضی که انواع حاد آن به وجود می‌آورند جلوگیری کرد. افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ می‌توانند با دریفات برخی روش‌های درمانی مانند، انجام برخی جراحی‌ها، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و استفاده از برخی داروها به شریاط بهبودی سرطان خود کمک کنند.

سرطان روده بزرگ بیشتر چه افرادی را درگیر می‌کند؟

سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود اما در برخی موارد افراد جوان‌تر را نیز می‌تواند درگیر کند.

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

درد در ناحیه شکم و لگن، وجود خون در مدفوع، تغییر عادات اجابت مزاج، حالت تتهوع و استفراغ بی دلیل را می‌توان از مهم ‌ترین علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ دانست.

از چه روش‌هایی برای درمان این سرطان استفاده می‌کنند؟

جراحی، شیمی‌ درمانی، پرتو درمانی و استفاده از داروهای متفاوت، از روش‌هایی است که توسط آن اقدام به درمان فرد مبتلا به این سرطان می‌کنند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

دو × 5 =