تفسیر آزمایش کرونا Igm IgG PCR

2 2,535
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

در حال حاضر دو نوع تست برای تشخیص ویروس کرونا وجود دارد. این تست‌ها مشخص می‌کنند که، آیا فردی به این ویروس مبتلا شده است یا خیر. آزمایش آنتی بادی؛ که به عنوان تست‌های سرولوژی نیز شناخته می‌شوند، مشخص می‌کنند که آیا فرد در گذشته به این ویروس مبتلا بوده و آیا پاسخ ایمنی در برابر این ویروس ایجاد کرده است یا خیر.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی تفسیر این آزمایش می‌پردازیم.

آنتی بادی

آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت تولید می‌شوند و مخصوص همان عفونت خاص هستند. آنتی بادی‌ها در قسمت مایع خون به نام پلاسما یافت می‌شوند.

ایموگلوبین M یا IgM  اولین نوع آنتی بادی است که در پاسخ به عفونت تولید می‌شود و 4 تا 7 روز پس از شروع عفونت قابل تشخیص است.

آنتی بادی‌های ایمونوگلوبین G یا IgG 7 تا 14 روز پس از عفونت تولید می‌شوند. آنتی بادی‌های IgG معمولا برای مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند و  بعد از بهبود بیماری ظاهر می‌شوند.

این آنتی بادی‌ها بسته به آنتی ژن و فرد می‌توانند برای هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها قابل شناسایی باشند. حدود ۴ هفته زمان لازم است تا بدن آنتی بادی‌های IgM را تولید کند؛ اما هنوز مشخص نیست که چقدر طول می‌کشد تا این اتفاق در مورد کرونا رخ دهد. مجددا یادآوری می‌کنیم که آزمایش‌های فعلی آنتی بادی نمی‌توانند ایمنی در برابر کرونا را به طور قطع ثابت کنند. زیرا نمی دانیم این آنتی بادی‌ها چه مدت می‌توانند در برابر ویروس کرونا دوام بیاورند.

بیشتر بخوانید:

تست آنتی بادی

آزمایش‌ های سرولوژی بر اساس روش الایزا انجام می‌شوند به دنبال دو آنتی‌بادی IgM و IgG هستند. برای شناسایی این دو آنتی بادی به آزمایش خون نیاز است. بهترین زمان جهت انجام تست آنتی بادی کرونا، حداقل 2هفته پس از شروع علائم اولیه است. آزمایش آنتی بادی یک آزمایش خون است، اما برای انجام آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست.

انجام این تست برای افراد ذیل مناسب است:

  • اگر فردی به ویروس کرونا مبتلا شده باشد و علائمی نداشته باشد، این آزمایش مشخص می‌کند که آیا شخص قبلا به این ویروس مبتلا شده است یا خیر.
  • برای اندازه گیری پاسخ ایمنی بدن به عفونت می توان از آزمایش آنتی بادی استفاده کرد.
  • افرادی که می خواهند پلاسمای خون اهدا کنند.

بیشتر بخوانید:

تست  PCR

سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی اعلام کرده‌اند که آزمایش RT-PCR دقیق‌ترین روش برای تشخیص ویروس کرونا است. در این تست ابتدا استخراج ژنوم از نمونه با کمک کیت‌های استخراج انجام و سپس با کمک روش PCR این ژنوم ویروسی تکثیرشده تا قابل‌شناسایی شود.

CT در آزمایش PCR نشان دهنده ی میزان ویروس و لود ویروس است. عدد CT در آزمایش PCR بر اساس نوع کیت مورد استفاده و نوع روش انجام شده تعیین می شود. هر چه CT کمتر باشد، بار ویروس در بدن بیمار بیشتر است و نشان دهنده مرحله حاد بیماری است.

نتایج این تست در آزمایشگاه  تخصصی ویروس شناسی کیوان بین 6 الی 8 ساعت قابل دریافت است.

تفسیر آزمایش آنتی بادی و تست PCR

نتایج منفی وجود عفونت را رد نمی کند و در تفسیر آزمایش باید مواردی مانند علائم بالینی بیمار، تماس قبلی با افراد آلوده، عدم پاسخ ایمنی ناشی از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی و یا نقص سیستم ایمنی، سفر به مناطقی که عفونت در آنها شایع است، فاصله زمانی بین شروع علائم و نمونه گیری خون در نظر گرفته شود. در تفسیر این آزمایش چهار حالت وجود دارد که درادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

IgM منفی و IgG منفی

هیچ مدرکی دال بر عفونت فعلی یا عفونت قبلی وجود ندارد. به یاد داشته باشید که، حداقل 4 روز از شروع علائم یا 7 روز پس از تماس با ویروس طول می کشد، تا آنتی بادی‌ها مثبت شوند. به این معنی که آزمایش آنتی بادی نمی تواند عفونت را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

در صورت مشکوک بودن به نتیجه تست، می‌توان تست PCR یا آنتی ژن را انجام داد و یا پس از چند روز آزمایش آنتی بادی را تکرار کرد.

تصویر راهنمای تفسیر آزمایش کرونا ۲
تفسیر آزمایش کرونا

IgM مثبت و IgG منفی

این نشان می دهد که عفونت در مراحل اولیه بیماری است و بیماری قابل سرایت است. اگر نتیجه با تصویر بالینی مطابقت نداشته باشد (هیچ علامتی وجود نداشته باشد) می تواند مثبت کاذب باشد. نتیجه را می توان با تست PCR جهت اطمینان بررسی کرد.

IgM مثبت و IgG مثبت و PCR منفی

این نتیجه نشان می‌دهد که بیماری در مرحله میانی است و بیماری دیگر عفونی در نظر گرفته نمی شود.

تصویر راهنمای تفسیر آزمایش کرونا ۵
تفسیر آزمایش کرونا

IgM مثبت و IgG مثبت و PCR مثبت

در صورت مثبت بودن مثبت بودن تست PCR، هنوز فرد به ویروس مبتلا است و به طبع بیماری مسری است.

IgM منفی و IgG مثبت و PCR منفی

بیماری بهبود یافته است و دیگر خطری برای مسری بودن وجود ندارد.

تصویر راهنمای تفسیر آزمایش کرونا ۳
تفسیر آزمایش کرونا

IgM منفی و IgG مثبت و PCR مثبت

فرد در مراحل پایانی ابتلا به ویروس کرونا است اما، بهتر است شرایط قرنطینه رعایت شود.

جمع بندی

  • آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت تولید می‌شوند و مخصوص همان عفونت خاص هستند. آنتی بادی‌ها در قسمت مایع خون به نام پلاسما یافت می‌شوند.
  • آزمایش‌ های سرولوژی بر اساس روش الایزا انجام می‌شوند به دنبال دو آنتی‌بادی IgM و IgG هستند. برای شناسایی این دو آنتی بادی به آزمایش خون نیاز است. بهترین زمان جهت انجام تست آنتی بادی کرونا، حداقل دو هفته پس از شروع علائم اولیه است.
  • نتایج منفی وجود عفونت را رد نمی کند و در تفسیر آزمایش باید مواردی مانند علائم بالینی بیمار، تماس قبلی با افراد آلوده، عدم پاسخ ایمنی ناشی از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی و یا نقص سیستم ایمنی، سفر به مناطقی که عفونت در آنها شایع است، فاصله زمانی بین شروع علائم و نمونه گیری خون در نظر گرفته شود.

آنتی بادی چست و در بدن چه نقشی ایفا می‌کند؟

آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت تولید می‌شوند و مخصوص همان عفونت خاص هستند.

بهترین زمان جهت انجام تست آنتی بادی کرونا چه زمانی است؟

بهترین زمان جهت انجام تست آنتی بادی کرونا حداقل 2 هفته پس از شروع علائم اولیه است.

آیا نتایج منفی یا مثبت تست آنتی بادی کرونا وجود عفونت را رد یا تایید می‌کند؟

خیر در تفسیر آزمایش باید مواردی مانند علائم بالینی بیمار، تماس قبلی با افراد آلوده، عدم پاسخ ایمنی ناشی از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی و یا نقص سیستم ایمنی، سفر به مناطقی که عفونت در آنها شایع است، فاصله زمانی بین شروع علائم و نمونه گیری خون در نظر گرفته شود.

2 نظر
  1. داداش زاده گفت

    با سلام و احترام.در آزمایش کووید۱۹ اگر Ct عدد ۱۸ شود، به چه معنایی میباشد؟فرد مبتلا ،دارای بیماری زمینهcmlبوده.آقا با سن ۴۷میباشند
    یکشنبه مورخ۲۰ دچار سردرد، بیحالی، گلو درد و بی اشتهایی بودند.سه شنبه ۲۲تیر تست pcrدادند و نتیجه اش مثبت بود با ct=18

    1. ستاره گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا ct با عدد 40 مرز ابتلا به ویروس است. اگر ct در تست کرونای شما کمتر از 40 باشد، شما یک فرد مبتلا و ناقل ویروس هستید. عدد ct معیاری از مقدار ویروس را نشان می دهد.
      پاسخ سوالات شما در وبلاگ آزمایش نیز توضیح داده شده است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.