اگر نمی‌خواهید در پیری آلزایمر بگیرید بخوانید!

0 187
زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

بیماری آلزایمر یک شکل پیشرونده از زوال عقل است که هر ساله تعداد زیادی از افراد بخصوص افراد سالخورده را درگیر خود می‌کند. این بیماری بخش‌هایی از مغز را گرفتار می‌کند که فکر، حافظه و زبان را کنترل می‌کنند. با از دست دادن خفیف حافظه شروع می‌شود و می تواند منجر به از دست دادن توانایی ادامه مکالمه و پاسخ دادن به محیط شود. مشکلات حافظه یکی از اولین علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر و زوال عقل‌ است و افراد مبتلا به این بیماری در نهایت ممکن است توانایی ادامه مکالمه و واکنش به محیط را از دست بدهند.

در واقع بیماری آلزایمر بخشی طبیعی از پیری نیست و دانشمندان در تلاش برای درک علل آن و ایجاد درمان‌های موثر هستند. شواهد بیشتری در حال ظهور است که سبک زندگی سالم و صحیح می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

بهترین و تاثیرگذارترین راه‌های پیشگیری از آلزایمر عبارتند از:

  1. مدیریت و جلوگیری از بالا رفتن فشار خون: ده‌ها میلیون بزرگسال در دنیا فشار خون بالا دارند و بسیاری از آنها این مسئله را تحت کنترل ندارند. با مدیریت فشارخون می‌توانید در پیشگیری از آلزایمر موثر باشید.
  2. مدیریت و کنترل قند خون: یاد بگیرید چگونه قند خون خود را در صورت ابتلا به دیابت مدیریت کنید.
  3. حفظ وزن سالم: تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند.
  4. داشتن فعالیت بدنی: فعالیت بدنی می‌تواند تفکر را بهبود بخشد، خطر افسردگی و اضطراب را کاهش دهد و به خواب بهتر کمک کند.
  5. ترک سیگار: ترک سیگار در حال حاضر ممکن است به حفظ سلامت مغز کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، بیماری‌های ریوی و سایر بیماری‌های مرتبط با سیگار را کاهش دهد.
  6. پرهیز از مصرف زیاد الکل: اگر مشروب می‌خورید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید یا بهتر است قطع کنید.
  7. پیشگیری و اصلاح کم شنوایی: برای درمان و مدیریت کم شنوایی حتما با یک متخصص شنوایی صحبت کنید.
  8. خواب کافی: بسیاری از بزرگسالان گزارش می‌دهند که معمولا کمتر از مقدار توصیه شده می‌خوابند. چقدر خواب نیاز دارید؟ این مسئله بستگی به سن شما دارد.

اگرچه به نظر می‌رسد انجام همه این تغییرات در یک زمان سخت و طاقت فرسا است، سعی کنید آنها را به تدریج ایجاد کنید. به عنوان مثال، 30 دقیقه خواب اضافی در شب، انجام یک معاینه فیزیکی سالانه، یا یک پیاده روی ساده در روز ممکن است تفاوت زیادی در سلامت ذهن شما ایجاد کند.

برای پیشگیری از آلزایمر چه مواد غذایی بخوریم؟

غلات، میوه و سبزیجات (به خصوص انواع توت)، ماهی و صدف، آجیل، انواع ادویه (مخصوصا زردچوبه)، روغن زیتون، روغن کنجد و کانولا، مواد غذایی هستند که مصرف آنها می‌تواند در پیشگیری از آلزایمر موثر باشد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.