از کجا بفهمیم بارداریم؟ چگونه در خانه تست بارداری بدهیم؟

428 327,584
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

گاهی اوقات بانوان با علائم بارداری مواجه می‌شوند اما، از بارداری خود مطمئن نیستند. در این شرایط انواع تست‌های بارداری وجود دارند، که می‌توانند مشخص کنند که آیا فرد باردار است یا خیر. از طرفی بسیاری از افراد سعی می‌کنند که با امکانات موجود در خانه، از باردار بودن خود مطمئن شوند.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان، شما را با انواع روش‌های تست بارداری در خانه آشنا می‌کنیم.

انواع روش‌های تست بارداری در خانه

از کجا بفهمیم بارداریم؟ یکی از متداول‌ترین سوال‌ها درباره علائم بارداری این است که این علائم از چه زمانی ظاهر می‌شوند؟ اما جواب این سوال نسبت به زنان متفاوت است. گاهی اوقات علائم بارداری بعد از دو هفته و با تهوع شروع می‌شود همچنین اگر پریود هم نشده باشید، احتمال باردار بودنتان بیشتر خواهد بود.

یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص بارداری در خانه استفاده از بیبی چک یا تست حاملگی خانگی است. در صورتی که متوجه عقب افتادن پریودتان شدید، به غیر از تست بیبی چک، تست‌های بارداری مختلفی مانند تست ادرار و آزمایش خون (تست بتا بارداری) وجود دارند که، به واسطه آن‌ها می‌توان از میزان هورمون کوریونیک گنادوتروپین (hCG) در ادرار یا خون مطلع شد.(1)

اما فرد با کمک برخی از مواد مختلف می‌تواند در خانه این تست را انجام دهد. لازم به ذکر است این موارد هیچکدام تاییدیه علمی ندارند و بر پایه شواهد عمومی مردم ذکر شده‌اند؛ پس جواب این آزمایشات به هیچ‌وجه قطعی نخواهد بود. در ادامه به بررسی این مواد و روش‌ها برای انجام تست بارداری در خانه می‌پردازیم.

شکر

یک قاشق غذاخوری شکر را در یک کاسه پلاستیکی بریزید و سپس مقدار کمی ادرار خود را به آن اضافه کنید. پس از آن به نحوه واکنش قند نگاه کنید. اگر به سرعت حل شود، نتیجه منفی است، اما اگر توده‌ای از شکر نامحلول تشکیل شود، نتیجه مثبت است. در حقیقت هورمون (hCG) موجود در ادرار، مانع از حل شدن شکر در ادرار می‌شود. به همین دلیل نتیجه مثبت خواهد بود.

شامپو

شامپو یکی از موادی است که، بانوان می‌توانند با استفاده از آن در خانه تعیین کنند که، باردار هستند یا نه. برای انجام تست بارداری با استفاده از این روش، ابتدا باید مقداری شامپو و آب را ترکیب کرد تا یک ماده فوم‌مانند به وجود آید. سپس فرد باید از ادرار خود به آن ترکیب اضافه کند. سپس به ترکیب نگاه کند تا متوجه تغییرات آن شود.

اگر ترکیب شروع به کف کردن کند، به این معنی است که تست بارداری مثبت است. اگرچه هنوز هم توضیح شیمیایی دقیقی برای آن تعیین نشده است، اما هورمون (hCG) عامل اصلی برای کف کردن شامپوست. به همین دلیل نتیجه تست مثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

خمیردندان

یکی از موادی که برای تشخیص بارداری در منزل استفاده می‌شود، خمیردندان است. در این راستا فرد مشکوک به بارداری باید 2 قاشق غذاخوری خمیر دندان سفید را در ظرفی بریزد. سپس ادرار خود را به آن اضافه کند. اگر رنگ خمیر دندان آبی شود، نتیجه مثبت است.

بسیاری بر این باور هستند که هورمون (hCG) موجود در ادرار باعث این تغییر رنگ می‌شود. البته باید توجه داشت که خمیردندان به رنگ‌های مختلفی وجود دارد و نمی‌توان به طور قطعی درباره صحت نتیجه این آزمایش نظر داد.

ماده سفیدکننده

در این حالت فرد باید کمی از ادرار خود را در یک ظرف کوچک جمع کرده و نصف فنجان سفیدکننده به آن اضافه کند. سپس 3 تا 5 دقیقه صبر کند. اگر ترکیب مورد نظر کف کند و شاهد واکنش‌ بین این دو ماده باشید، نتیجه مثبت است.

در هنگام این آزمایش باید توجه داشت که، اگر فرد بخار را استنشاق کند یا مخلوط را روی پوستش بریزد، خطرناک است و به او آسیب وارد می‌شود. بنابراین نباید مستقیم روی ظرف حاوی سفیدکننده ادرار کرد، زیرا بخار آن می‌تواند، پوست فرد را تحریک کند.

صابون

صابون یکی دیگر از موادی است که، به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که علائم بارداری در شما شکل گرفته است یا خیر. برای این منظور می‌توان، مقدار کمی از ادرار را به یک تکه کوچک صابون اضافه کرده و آن را کامل مخلوط کرد.

عملکرد صابون و شامپو در مقابل هورمون (hCG) مانند یکدیگر است. بنابراین اگر ترکیب صابون و ادرار کف کند، نتیجه مثبت است.

سرکه

در این روش، مقداری سرکه سفید را به مقدار کمی ادرار اضافه کنید. سرکه نیز مانند خمیردندان تغییر رنگ می‌دهد. بنابراین 3 تا 5 دقیقه صبر کنید، اگر تغییر رنگ سرکه را مشاهده کردید، به این معنی است که، نتیجه تست بارداری مثبت است.

جوش شیرین

به نمونه ادرار در ظرف پلاستیکی، دو قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید. جوش شیرین عملکردی مانند صابون دارد. اگر هورمون (hCG) در ادرار وجود داشته باشد، در مخلوط حباب‌هایی تشکیل می‌شود و می‌توان نتیجه گرفت که تست بارداری مثبت است.

نوشابه

بسیاری از بانوان برای اصمینان از علائم بارداری، از نوشابه استفاده می‌کنند. اگر تست بارداری خانمی مثبت باشد، ترکیب کمی ادرار و مقداری نوشابه شروع به کف کردن می‌کند.

قند برای تعیین بارداری

برای تست خانگی بارداری با قند باید مقداری از ادرار اول صبح خود را در لیوان نگه دارید و سپس روی چند حبه قند بریزید؛ اگر قند‌ها شروع به ذوب شدن کردند یعنی شما باردار نیستید و اگر قندها به جای ذوب شدن به هم چسبیدند و شبیه یه توده شدند احتمال باردار خواهید بود.

گندم و جو

مواد دیگری که برای تست بارداری پیشنهاد می‌شود، گندم و جو هستند. تخمیر این مواد بعد از اضافه شدن ادرار آغاز می‌شود. این واکنش به دلیل وجود هورمون (hCG) است.

آیا تشخیص بارداری از روی کف دست ممکن است؟

در میان باورها و اعتقادات قدیمی مردم امکان تشخیص بارداری از روی کف دست هم وجود داشته است. حتی با بررسی خطوط عمودی و افقی حدس می‌زدند که بچه دختر است یا پسر. البته که این اعتقادات می‌تواند سرگرم کننده باشد. اما هیچ اثبات علمی مبنی بر اینکه بارداری از کف دست مشخص شود وجود ندارد.

البته نکته‌ای که می‌تواند قابل توجه باشد این است که در دوران بارداری، تغییرات در دست‌ها شایع است. تورم خفیف دست‌ها ممکن است به دلیل تجمع طبیعی مایعات در دوران بارداری باشد. اما نمی‌توان به طور صد در صد روی این نشانه حساب کرد.

علائم بارداری چیست؟

انجام آزمایش بارداری و یا بیبی چک روش‌های بهتری برای تشخیص بارداری هستند. اگر علائم بارداری را در خود مشاهده کردید بهتر است با انجام تست از آن مطمئن شوید. برخی از علائم اولیه بارداری عبارتند از:

  • به تعویق افتادن عادت ماهیانه
  • درد شکم
  • لکه بینی
  • تغییرات در پستان‌ها
  • خستگی زیاد
  • حالت تهوع

جمع‌بندی

  • متخصصان در تست بارداری وجود هورمون (hCG) را بررسی می‌کنند.
  • سرکه، شکر، نمک، قند، جوش شیرین، نوشابه، صابون، سفیدکننده و شامپو می‌توانند در تعیین نتیجه نهایی باردار بودن کمک‌کننده باشند.
  • با وجود مواد مختلف از جمله موادی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، تست ادرار و تست خون نظر قطعی‌تری درباره باردار بودن افراد ارائه می‌دهند.
  • با استفاده از بی‌بی چک و یا انجام آزمایش خون از نتیجه تست خود مطمئن‌تر شوید.

مطالب مرتبط:

چه هورمونی در خون یا ادرار نشان‌دهنده باردار بودن است؟

هورمون (hCG) در خون و ادرار نشان‌دهنده باردار بودن خانم‌هاست.

چه موادی می‌توانند به تست بارداری در منزل کمک کنند؟

گندم و جو، سرکه، شکر، نمک، قند، جوش شیرین، نوشابه، صابون، سفیدکننده و شامپو برای تست بارداری در منزل کاربردی هستند.

چه آزمایش‌هایی جواب قطعی‌تری به تست بارداری می‌‌دهند؟

آزمایش خون و تست ادرار به خانم‌ها کمک می‌کنند که درباره باردار بودن یا عدم بارداری خود مطمئن شوند.

آیا استفاده از بی بی چک برای تست بارداری مطمئن است؟

بر اساس شواهد، نتایج بی بی چک در صورتی که در زمان صحیح و در شرایط درست استفاده شود حدود 97 درصد قابل اعتماد خواهد بود.

اگر بی بی چک منفی شد ولی هنوز پریود نشدیم چیکار کنیم؟

از سایر روش‌هایی که اطمینان بیشتری خواهند داد استفاده کنید. تست بتای بارداری یا Bhcg یک تست آزمایشگاهی و قابل اتکاتر برای تست بارداری خواهد بود.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری چیست؟

تست بی بی چک معمولا اولین و در دسترس ترین تست بارداری است اما گاهی بی بی چک ممکن است حاملگی در مراحل اولیه خود نشان ندهد و بصورت کاذب جواب تست منفی شود. با این‌حال بهترین زمان انجام این تست بی بی چک یک هفته پس از تاخیر پریود است.

منبع webmd
428 نظر
  1. فرزانه گفت

    سلام وقت بخیر..رابطه مقعدی داشتم و مایع منی داخلش خالی شد اما میدونم که به واژن برخورد نداشته با این همه چون زمان تخمک گذاریم بود دوتا قرص اووسیز۰/۷۵خوردم ۳ساعت بعد از رابطه..میخواستم بدونم امکان بارداری وجود داره؟و اینکه تقریبا چندروز بعد از مصرف قرص اورژانسی باید پریود شد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال بارداری در این شرایط بعید بوده است.
      پس از مصرف قرص اورژانسی احتمالا تا یک هفته باید پریود شوید.
      اگر نشدید تا سیکل پریود خود صبر کنید و در صورتی که 7 روز تاخیر داشتید از بی بی چک استفاده نمائید.

  2. مهسا گفت

    سلام.خسته نباشین.
    من 27اسفند پریود شدم.فروردین نشدم.دومین روز ک پریود نشدم آزمایش دادم ولی منفی بود الان هشت روزه ک عقب انداختم.
    علایم پریودی یهویی میگیرم ولی خونریزی ندارم.فقط گاهی ترشح میاد.
    بی بی چک هم منفی بوده روز ششم.
    چیکار کنم؟امکان بارداری هست؟یا خیر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر بعد از رابطه محافظت نشده پریود شدید احتمال بارداری وجود ندارد.
      جهت اطمینان یک هفته پس از تاخیر نیز بی بی چک یا تست بتا انجام دهید.

  3. زهرا گفت

    سلام وقت بخیر
    من در ماه قبل 27پریودشده بودم اما این ماه هنوز پرسود نشدم ولی رحمم روزی یکی دوبار دردمیکنه میخواستم بگم که من باردارم الان یان

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      علل مختلفی ممکن است منجر به تاخیر در پریود شوند، از جمله بارداری، استرس و اضطراب، تغییر شرایط زندگی، ورزش سنگین و یا ابتلا به بیماری خاص.
      اگر رابطه محافظت نشده داشته‌اید و 7 روز تاخیر در پریود داشتید از بی بی چک چهت بررسی بارداری استفاده کنید.

  4. ساناز گفت

    سلام من دوروز بعدازپریودم رابطه مالشی داشتم بدون اینکه اسپرم روی واژنم ریخته بشه الان هشت روز گذشته آیا امکان بارداری دارم؟واینکه چند روز دیگه بیبی چک بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال خیلی کمی برای بارداری با برخورد پیشاب با واژن را باید درنظر گرفت؛ اما بسیار بعید است.
      آرامش خود را حفظ کنید و تا سیکل بعدی پریود صبر کنید، اگر یک هفته تاخیر داشتید از بی بی چک استفاده کنید.

  5. فرزانه گفت

    سلام وقت بخیر..ببخشید من اولین رابطم ۴۷روز پیش بود و دیگه رابطه ای نداشتم که رابطم واژینالی نبوده.یه هفته بعد پریود شدم چون مشکوک بودم به بارداری بعد از پریود۲۸روز..۳۰روز..۳۲روز..بعد از رابطه بیبی چک زدم که منفی بود.این ماه هم سرموعد پریود شدم با خونریزی کامل.اما چون وسواس گرفتم باز بعد از این پریود هم دوتا بیبی چک زدم منفی بود.دو روز پیش هم رفتم سونوگرافی که فقط کیست تخمدان رو رویت کردن با دو فولیکول در تخمدان و آندومتر هم۷میلی متر بوده..ماه قبلشم سونو داده بودم آندومترم ۱۳میلی متر بوده…به نظرتون امکان داره باردارباشم ولی سونو نشون نده ؟اصلا با چیزایی که گفتم امکان بارداری هست؟وسواس گرفتم😑😑..

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      پریود شدن به صورت کامل و مثل ماه‌های قبل به معنای عدم بارداری به صورت قطع است.
      نگران نباشید به هیچ وجه امکان بارداری وجود ندارد.
      اگر زیاد فکر و خیال بیهوده می‌کنید بهتر است به متخصص روان مراجعه کنید.

  6. محدثه گفت

    با سلام من سه ماه که داروی ال دی میخورم و سر وقت هم میخورم دو هفته پیش پریود شدم در چهار روز تموم شدم آخه پریود های من شش هفت روز هستن بعد از دو هفته با همسرم رابطه داشتم بعد از اینکه رابطمون تموم شد خون اومد من فکر کردم پریود شدم ولی نشده بودم نمیدونم چرا اومده بود الان یک روز ازش میگذره میخواستم بیینم من حاملم یا نه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بسیار بعید است احتمال بارداری در این شرایط.
      تا پریود بعدی صبر کنید و اگر 7 روز تاخیر داشتید از بی بی چک استفاده کنید.

  7. M گفت

    سلام من رابطه بدون دخول داشتم و مایع منی ب واژنم نخورد اما پیش آب خورد بعد از چند ساعت قرص اورژانسی خوردم و چهار روز بعد پریود شدم و پریودیم در روز دوم و سوم با خون زیاد و لخته خون بود و ۶ روز هم طول کشید پریودیم
    الان حدود دو هفته از پریودیم گذشته و رابطه ای هم نداشتم دیگه اما علائم بارداریو دارم
    خییییلی نگرانم احتمال بارداری وجودداره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی احتمال بارداری بدون دخول و با پیشاب بعید است.
      پریود بعد از رابطه نیز به معنای کارکرد صحیح قرص و عدم بارداری است.
      نگران نباشید، به دلیل تغییرات شدید هورمونی قرص اورژانسی، احتمالا تا دوسیکل بعدی نیز تاخیر و نامنظمی خواهید داشت.

      1. M گفت

        ممنون از پاسخگوییتون🙏🏻اما من همچنان نگرانم میخوام آزمایش خون بدم اگه آزمایش خون بارداری بدم الان درست نشون میده بارداری یا عدم بارداریو؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        دو هفته پس از رابطه مشکوک می‌توانید از تست بتا استفاده کنید.

      3. M گفت

        آزمایش خون دادم عدد بتا شد ۰.۷ ناحیه مثبته یا منفی؟

      4. علی شاملو (کارشناس) گفت

        زیر عدد 5 منفی است. نگران نباشید.

      5. Hosna گفت

        سلام آقای دکتر من چند روز بعداز رابطه مشکوکم که البته بدون دخول بود پریود شدم اما چون خیلی نگران بودم که نکنه باردار باشم حدود ۱۹ یا ۲۰ روز بعد از اون رابطه مشکوک تست بتا دادم که منفی بود اما هنوز هم نگرانم احتمالش هست جواب تست بتا اشتباه باشه و باردار باشم آخه میگن ممکنه جواب اشتباه باشه توروخدا بگین من همش نگرانم

      6. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        پریودی بعد از رابطه به معنای عدم رابطه است.
        نگران نباشید.

      7. M گفت

        سلام مجدد من خیالم راحت بود یه چندروزی بعداز آزمایش خون منفی ولی الان شنیدم ک خیلی از خانم ها نتیجه آزمایششون منفی کاذب بوده و بعداز ی مدتی مثبت شده الان من مجددا بسیار نگران شدم توروخدا حواب بدین من آزمایش خون رو زمانی دادم که دو هفته بیشتر از رابطم گذشته بود
        الان خیلی نگرانم احساس میکنم شکمم بزرگ شده توروخدا بگین امکانش هست باردار باشمو آزمایش منفی کاذب نشون داده باشه؟

      8. علی شاملو (کارشناس) گفت

        نگران نباشید، علائم احتمالا از استرس و عوارض واکسن هست.
        وقتی بعد از رابطه کامل پریود شدید یعنی باردار نیستید.

  8. Mm گفت

    سلام جناب دکتر
    من ۱ دی رابطه داشتم درست آخرین روز پریودیم ؛بعد از ۲هفته لکه بینی داشتم و پریود هم شدم ولی مدتش ۳ روز کم بود؛ماه بعد پریود شدم شدید ماه اسفندم شدم مجدد سرتایم و احتمال درود پیشاب میدم آیا ممکنه؟باردار باشم با این تفاسیر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر بعد از پریود شدن کامل امکان بارداری وجود ندارد.

  9. فرزانه گفت

    سلام وقتتون بخیر….ببخشید من بعد از اینکه پریودم تموم شد مشکوک بودم به بارداری چون شنیده بودم که پریودی و بارداری امکان داره با اینکه پریودم خونریزی کامل با وجود لخته رو داشت ….۲۲روز از رابطه گذشت و چند روز هم از تمام شدن پریود بی بی چک زدم منفی بود…این ماه کلا ترشحات آبکی دارم البته عذرخواهی میکنم انقدر راحت میگم قشنگ مثل آب که شیری رنگه و روی دستمال کمی به زردی میره….سینه هامم چند روز یه بار درد میگیره…..به نظرتون با یه دوره پریود شدن و حتی بعد از تمام شدن پریود چند روز بعدش با تست بی بی چک منفی امکان بارداری هست؟دلیل ترشحات چی میتونه باشه؟کیست آندومتریوما هم دارم…

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بارو غلط پریود شدن در زمان بارداری است. خانم هایی که در زمان بارداری خونریزی را تجربه می‌کنند، لکه بینی یا لانه گزینی دارند که به اشتباه خونریزی پریود تلقی میکنند.
      اگر پریودی کامل و مثل همیشه داشته‌اید احتمال بارداری وجود ندارد.
      ترشحات ممکن است به دلیل دوره تخمک گذاری شما باشد.
      نگران نباشید و اگر شرایطی که ذکر کردید ادامه دار بود بهتر است به متخصص زنان جهت بررسی علت مراجعه کنید.

  10. فرزانه گفت

    سلام وقت بخیر…ببخشید انقدر سوال میپرسم….من پریود شدم اما پریودم مثل پریودای قبلم نبوده از نظر خونریزی نمیگم چون خونریزی کامل داشتم حتی ببخشید که میگم لخته خون های زیادی هم داشتم اما من ۷روزه پریود میشم اما این ماه ۵روزه پریودم تموم شد ….با این حال امکان بارداری هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خونریزی که نشانه بارداری است، یا لکه بینی است و یا لانه گزینی که این شرایط شما مانند آنها نیست. نگران نباشید، باردار نیستید.

      1. فرزانه گفت

        پس چرا بعضی ها میگن دو سه روز قبل از پریود شدن رابطه داشتن حتی همون ماه هم پریود شدن ولی ماه بعد پریود نشدن متوجه بارداری شدن …این امکان وجود داره که با اینکه پریود شدم ولی باردار باشم ؟استرس شدیدی گرفتم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        پریود شدن با خونریزی کامل به معنای عدم بارداری است.
        چیزی که اکثریت به اشتباه پریود شدن در زمان باردار بودن اعلام می‌کنند همان لکه بینی و لانه گزینی است که ویژگی متفاوتی دارد و می‌توانید در همین مجله سلامت جستجو و درباره آنها مطالعه کنید.
        استرس نداشته باشید و آرام باشید. اگر مطمعن نیستید می‌توانید دو هفته پس از رابطه تست بتا در آزمایشگاه یا 21 روز پس از رابطه بی بی چک انجام دهید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.