تاخیر در پریود نشانه چیست؟ 9 علت عقب افتادن پریود و قاعدگی

586 648,806
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

بسیاری از بانوان نسبت به تاخیر در قاعدگی یا عقب افتادن پریود خود نگران هستند. بیشتر آن‌ها فکر می‌کنند که علت تاخیر در سیکل پریودیشان ناشی از بارداری است؛ درحالیکه تاخیر در پریود شامل علت‌های گوناگونی به جز بارداری می‌باشد. اما علل عقب افتادن پریود چیست؟ تاخیر در پریود چه زمانی خطرناک است؟ حتما تا انتها همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت آزمایشگاه کیوان، به بررسی علت‌های مختلف که موجب تاخیر در قاعدگی یا اصطلاحاً عقب افتادن پریود می‌شوند می‌پردازیم.

سیکل قاعدگی طبیعی چندروز است؟

اکثر افرادی که به یائسگی نرسیده‌اند؛ معمولاً هر 28 روز یکبار پریود می‌شوند و با این حال، یک سیکل قاعدگی سالم از 24 تا 38 روز متغیر است. ضمناً تاخیر در پریود در دو زمان، عادی است؛ اول زمانی که سیکل قاعدگی فرد به تازگی شروع شروع شده است و دوم زمانی که فرآیند یائسگی آغاز می‌شود.(1)

خلاصه این مقاله را در ویدئوی کوتاه و جذابی برای شما تهیه کرده‌ایم که می‌توانید مشاهده کنید.

علت تاخیر در پریود

علت تاخیر در پریود چیست؟

تاخیر در پریود همیشه نشانه‌ی بارداری نیست و عوامل مختلفی مانند عدم تعادل هورمونی، استرس و اضطراب، ورزش سنگین، روش‌های پیشگیری از بارداری و سایر موارد در این تاخیر تاثیرگزار هستند که در ادامه به طور کامل شرح خواهیم داد. به جای اینکه، با فکر بارداری، خود را عذاب دهید، بیایید همه دلایل تاخیر در پریود را باهم مرور کنیم.

علت عقب افتادن و تاخیر در پریود
علت عقب افتادن و تاخیر در پریود

1- بارداری – علت تاخیر در پریود

اولین دلیلی که افراد برای تاخیر در پریود در نظر می‌گیرند، حاملگی است. اما چه زمانی باید نگران بارداری باشیم؟ آیا بدون رابطه جنسی می‌توانیم باردار شویم؟ صراحتاً خیر. زمانی شما می‌توانید تاخیر پریود را به بارداری ارتباط دهید که رابطه محافظت نشده واژینال داشته باشید. (رابطه مقعدی و رابطه دهانی منجر به بارداری نمی‌شوند!) البته در رابطه بدون دخول نیز احتمال بارداری وجود دارد اما چگونه؟ اگر مایع منی یا پیشاب حاوی اسپرم با واژن شما برخورد داشته باشد و علائم بارداری دارید، می‌توانید تاخیر پریود را به بارداری ارتباط دهید. برای انجام تست بارداری استفاده از بی بی چک و تست BHCg توصیه می‌شود که در این مقاله می‌توانید مطالعه نمائید: بهترین زمان استفاده از بی بی چک

2- استرس و اضطراب – علت تاخیر قاعدگی

استرس و اضطراب مزمن می‌تواند، عملکرد هورمون‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و حتی بر هیپوتالاموس، بخشی از مغز که مسئول تنظیم قاعدگی است، تاثیر بگذارد. استرس باعث افزایش یا کاهش ناگهانی وزن می‌شود که این مورد نیز باعث اختلال در چرخه قاعدگی می‌شود. تکنیک‌های تمدد اعصاب و تغییر در سبک زندگی را امتحان کنید، آنها می‌توانند باعث کاهش استرس و اضطراب مزمن شوند.

استرس - علت تاخیر پریود
استرس – علت تاخیر پریود

3- افزایش یا کاهش ناگهانی وزن – علت عقب افتادن پریود

تغییرات شدید در وزن، می‌تواند زمان سیکل قاعدگی را دچار اختلال کند. افزایش یا کاهش شدید چربی بدن، منجر به عدم تعادل هورمونی می‌شود که، باعث تاخیر یا توقف دوره پریود فرد می‌شود.

همچنین کاهش شدید کالری بر بخشی از مغز تأثیر می گذارد که با غدد درون‌ریز مرتبط است. غدد درون ریز، هورمون‌های تولید مثل را ایجاد می‌کنند. با کاهش شدید کالری ارتباط بین مغز و این سیستم دچار اختلال می‌شود و در نتیجه تاخیر در پریود اتفاق خواهد افتد.

بیشتر بخوانید:

4- ورزش و فعالیت بدنی زیاد و سنگین – علت عقب افتادن پریود

ورزش و فعالیت بدنی سخت و شدید، باعث اختلال و تاخیر در قاعدگی می‌شوند. این بدین دلیل است که، کسانی که چندین ساعت در روز تمرین می‌کنند، عمداً یا ناخواسته کالری بیشتری نسبت به آنچه دریافت می‌کنند می‌سوزانند.

بدن برای فعال نگه داشتن تمام سیستم‌های خود، به انرژی کافی و کالری نیاز دارد. تمرینات شدیدتر و کاهش کالری می‌تواند بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد. معمولاً به محض کاهش شدت تمرین یا افزایش کالری دریافتی، سیکل پریودها به حالت عادی بازمی‌گردند.

ورزش سنگین، عامل عقب افتادن پریود
ورزش سنگین، عامل عقب افتادن پریود

5- ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک – علت عقب افتادن پریود

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا (PCOS)، مجموعه‌ای از علائم ناشی از عدم تعادل هورمون‌های تولید مثل است. بسیاری از افراد مبتلا به این سندروم به طور منظم تخمک گذاری نمی‌کنند. این سندروم باعث به وجود آمدن سیکل پریودی با شرایط ذیل می‌شود:

  • دوره‌های سبک‌تر و یا سنگین‌تر از دوره‌های معمولی
  • تاخیر در پریودی
  • پریود نشدن

سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • موهای زائد و آکنه در صورت و بدن
  • نازک شدن مو
  • افزایش یا کاهش وزن
  • لکه‌های تیره بر روی پوست؛ اغلب بر روی چین‌های گردن، کشاله ران و زیر سینه‌ها
  • اسکین تگ پوستی در زیر بغل یا گردن
  • ناباروری

بیشتر بخوانید:

6- استفاده از روش‌های ضد بارداری – علت تاخیر پریود

شاید فکر کنید که مصرف قرص‌های ضد بارداری به شما در داشتن دوره‌های پریود منظم کمک کند، اما مصرف برخی داروهای ضد بارداری مانند کوارتت (Quartette)، سیسونیک (Seasonique) و یا سیسونال (Seasonale) می‌توانند موجب تاخیر در بین دوره‌های پریود شوند.

زمانی که مصرف قرص ضد بارداری را متوقف می‌کنید، بدن شما به سطح هورمون اولیه خود باز می‌گردد. ممکن است چند ماه طول بکشد تا چرخه قاعدگی شما به حالت عادی بازگردد.

همچنین انواع دیگر روش‌های پیشگیری از بارداری که از روش‌های هورمونی استفاده می‌کنند می‌توانند موجب تاخیر و نامنظم شدن دوره‌های پریود شوند. اگر از روش‌های هورمونی کنترل بارداری مانند؛ دستگاه داخل رحمی IUD، ایمپلنت یا تزریق واکسن استفاده می‌کنید، این امکان وجود دارد که چرخه قاعدگی شما متوقف شود. شما می‌توانید درباره بهترین و کم خطر ترین روش های پیشگیری از بارداری بیشتر بخوانید.

تاخیر در پریود - علت عقب افتادن پریود
تاخیر در پریود – علت عقب افتادن پریود

7- یائسگی – علت عقب افتادن پریود

یائسگی معمولاً از اواسط تا اواخر دهه 40 شروع می‌شود. پیش از شروع پساقاعدگی (یائسگی) چرخه قاعدگی دچار اختلال می‌شود. یرای مثال یک ماه پریود نمی‌شوید و سه ماه بعدی پریود می‌شوید و یا برعکس. میزان سنگینی و سیکل قاعدگی نیز متفاوت است.

8- نارسایی زودرس تخمدان – علت عقب افتادن پریود

یائسگی زودرس که به عنوان نارسایی زودرس تخمدان نیز شناخته می‌شود. زمانی که تخمدان‌ها عملکرد درستی ندارند، تولید هورمون‌های متعدد از جمله استروژن را متوقف می‌کنند. با کاهش سطح استروژن، علائم یائسگی را تجربه خواهید کرد. از نشانه‌های یائسگی زودرس و همچنین نارسایی تخمدان که باعت تاخیر در پریود می‌شوند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

نارسایی زودرس تخمدان علت تاخیر پریود
نارسایی زودرس تخمدان علت تاخیر پریود

9- کم کاری و پرکاری تیروئید – علت عقب افتادن پریود

تیروئید یک غده‌ی پروانه‌ای شکل در گردن است که، هورمون‌هایی را برای تنظیم بسیاری از فعالیت‌ها در بدن از جمله چرخه قاعدگی تولید می‌کند. هم کم کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید می توانند، بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند. احتمال عقب افتادن قاعدگی در پرکاری تیروئید بیشتر است.

10- بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای – علت تاخیر پریود

برخی از بیماری‌ها همچون بیماری سلیاک و دیابت، باعت اختلال در چرخه قاعدگی می‌شوند. بیماری سلیاک یک بیماری خودایمنی است که، سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هنگامی که افراد مبتلا به بیماری سلیاک، گلوتن می‌خورند، سیستم ایمنی آنها با حمله به پوشش روده کوچک واکنش نشان می‌دهد. هنگامی روده کوچک آسیب می‌بیند، توانایی بدن در جذب مواد مغذی از غذا را مختل می‌کند. سوء تغذیه باعث ایجاد اختلال و عقب افتادن قاعدگی می‌شود.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 نیز ممکن است، در موارد نادری پریود نشوند. اما این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که، سطح قندخون کنترل نشده باشد.

صبر کنید!! همین حالا که در حال مطالعه این مقاله هستید می‌توانید از خدمت مشاوره با برترین متخصصان زنان و زایمان بهره‌مند شوید. کافی است اطلاعات و مشکل خود را وارد کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و راهنمائی‌های لازم را انجام دهند. الان اقدام کنید و سپس ادامه مقاله را مطالعه کنید.

چه داروهایی باعث عقب افتادن پریود می‌شوند؟

برخی از داروها می‌توانند در چرخه قاعدگی تاثیر بگذارند و باعث تاخیر در پریود شوند. از این داروها می‌توان به قرص‌های ضد افسردگی، داروهای مخصوص تیروئید، داروهای ضد تشنج و داروهای مخصوص شیمی درمانی اشاره کرد.

همچنین همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، قرص‌های ضد بارداری می‌توانند بر چرخه پریود تاثیر بگذارند و آن را عقب بیندازند. قرص‌هایی مثل دپو پرورا، پروژسترون، آی‌یو‌دی میرنا و نکسلانون. وسایل جلوگیری از بارداری می‌توانند هر یک به نوعی بر قاعدگی شما تاثیر بگذارند. برخی باعث پریود سنگین و برخی باعث خونریزی سبک‌تر می‌شوند.




    دیر شدن عادت ماهانه تا چند روز طبیعی است؟

    دیر شدن عادت ماهانه تا 5 روز طبیعی است و اگر شما بیش از 5 روز تاخیر در قاعدگی داشته باشید و دلیل مشخصی برای آن نمی‌یابید باید علت را پیگیر شوید و با پزشک متخصص زنان مشورت نمائید. اگر رابطه محافظت نشده داشته‌اید، 7 روز پس از تاخیر در پریود می‌توانید از بی بی چک و تست بتای بارداری استفاده نمائید.

    تاخیر در پریود چه زمانی خطرناک است؟

    زمانی که با علائم زیر مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید:

    • خونریزی غیرعادی و شدید بیش از هفت روز
    • تاخیر پریود 3 سیکل متوالی
    • تب
    • تهوع و استفراغ
    • خونریزی پس از گذشت یکسال از یائسگی

    همانطور افراد باهم تفاوت‌هایی دارند، چرخه قاعدگی افراد مختلف نیز متفاوت است. اگر اخیراً متوجه شده‌اید که چرخه شما نامنظم بوده است، یا پریود نشدید و می‌دانید که باردار نیستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین مطالعه این مقاله برای درمان تاخیر در پریود نیز خالی از لطف نیست: باز کننده قاعدگی قوی

    مشاوره خرید واکسن گارداسیل
    مشاوره خرید واکسن گارداسیل

    درمان خانگی عقب افتادن پریود چیست؟

    درمان‌های خانگی و سنتی متعددی برای باز شدن قاعدگی و تنظیم پریود وجود دارد. در این قسمت تعدادی از رایج‌ترین این درمان‌ها که طبق گزارشات موثر بوده‌اند را معرفی می‌کنیم.

    چای یا دمنوش زعفران

    زعفران یکی از معروف‌ترین مواد برای تنظیم چرخه قاعدگی و پریود شدن است. فراموش نکنید که این ماده نباید بیش از 3 یا 5 گرم در ماه استفاده شود و در غیر این صورت می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. طبق یافته‌های طب سنتی استفاده از چای زعفرانم یا دمنوش زعفران می‌تواند برای پریود شدن و تنظیم چرخه پریود موثر باشد.

    چای یا دمنوش زنجبیل

    یکی دیگر از موادی که برای پریودی موثر است چای یا دمنوش زنجبیل است. زنجبیل در کنار خواص فراوانی که دارد می‌تواند در باز شدن قاعدگی نیز تاثیر داشته باشد. کافی است چند تکه زنجبیل را دم کنید و به صورت دمنوش میل نمایید. افراد زیادی اثرگذاری این ماده را در تنظیم قاعدگی تایید کرده‌اند.

    چای یا دمنوش جعفری

    جعفری تازه به دلیل ترکیبات خاصی که در آن وجود دارد می‌تواند انقباضات رحمی را افزایش داده و باعث پریود شود. کافی است چند پر جعفری تازه را در قوری دم کنید و سپس به صورت چای و دمنوش میل کنید. زنان باردار نباید از این دمنوش استفاده کنند.

    بیشتر بخوانید:

    کلام آخر

    بی‌نظمی‌های گاه به گاه چرخه قاعدگی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. استرس مزمن، کاهش وزن یا افزایش وزن، متوقف کردن یا شروع کنترل بارداری از این دلایل هستند. اگر از زمان شروع آخرین قاعدگی در بازه زمانی معمول، چرخه پریود شما اتفاق نیوفتاده باشد، معمولاً پریود شما عقب افتاده در نظر گرفته می شود. در این موارد بهتر است، چکاپ ماهانه خود را انجام دهید و به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

    آیا تاخیر در سیکل قاعدگی نشانه بارداری است؟

    خیر، تاخیر در پریود همیشه نشانه‌ی بارداری نیست و یکی از شایع‌ترین علت‌ها می‌تواند، عدم تعادل هورمونی باشد. اما درصورتی که رابطه جنسی واژینال و محافظت نشده داشته باشید تاخیر قاعدگی شما نشانه بارداری است.

    چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است؟

    محققان تا 5 روز تاخیر در پریود را نیز برای بانوان طبیعی دانسته‌اند، اما باید توجه کنید که اگر 5 روز قبل از تخمک گذاری تا یک روز بعد از تخمک گذاری رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، پس از یک روز تاخیر نیز باید حاملگی خود را بررسی کنید. البته حفظ آرامش نیز ضروری است چراکه استرس خود منجر به تاخیر در پریود و ترس بیشتر شما خواهد شد.

    علت پریود نشدن چیست؟

    تاخیر در پریود یا پریود نشدن به دلایل مختلفی از جمله بارداری، استرس مزمن، کاهش وزن یا افزایش وزن، یائسگی، نارسایی زودرس تخمدان، متوقف کردن یا شروع کنترل بارداری و سایر مورادی که در مقاله ذکر شده ایجاد شود.

    آیا تاخیر در پریود خطرناک است؟

    همانطور که هر انسان متفاوت است، هر چرخه قاعدگی نیز متفاوت است. در صورت مشاهده خونریزی غیرعادی و شدید بیش از هفت روز، تب، تهوع و استفراغ و خونریزی پس از یک سال گذشت از یائسگی به پزشک مراجعه کنید.

    تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

    حدود 5 روز تاخیر در پریود طبیعی است و نیازی به انجام درمان و مداخلات پزشکی ندارد. در صورتی که پس از گذت 5 روز پریود نشدید و علتی را برای آن نمی‌یابید، توصیه می‌کنیم با یک متخصص زنان و زایمان مشورت نمائید.

    آیا مصرف آنتی بیوتیک علت تاخیر پریود است؟

    به طور کلی مصرف آنتی بیوتیک ارتباطی با قاعدگی و تاخیر در قاعدگی شما نخواهد داشت. در صورتی که بعد از مصرف آنتی بیوتیک دچار تاخیر شدید، احتمالا به دلیل تغییرات و استرس ناشی از بیماری این اتفاق رخ داده است.

    منبع healthline
    586 نظر
    1. فاطی گفت

      سلام من ۵ ماه از دوره پریودیم میگذره چون دانش آموزم و سرم خیلی با کنکور گرمه وقت نکردم و فرصت نداشتم که به دکتر برم
      یکم نگرانم میشه راهنماییم کنین🙏

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر از زمان شروع اولین پریود شما بیش از 3 سال گذشته، توصیه می‌کنیم حتما جهت معاینه و بررسی علت به پزشک متخصص زنان مراجعه نمائید.

    2. صبا گفت

      سلام ببخشید من خیلی نگرانم
      رابطه از پشت بوده با استفاده از کاندوم ببخشید رک میگم میشه کمکم کنید الان8 روزه از پریودیم میگذره و نشدم هیچ اتفاقی از جلو نیفتاده میشه کمکم کنید لطفا بگید چیشده؟!؟! گاهی وقتا حس میکنم درد پریودی توی پاهام میاد و سریع ول میشه ولی نمیدونم هست یا نه؟! کمک لطفااا

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر رابطه محافظت شده بوده و از عدم برخورد پیشاب و مایع منی با واژن اطمینان دارید، احتمال بارداری وجود ندارد. درغیر این صورت از بی بی چک جهت اطمینان استفاده کنید.
        ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی یا تجربه استرس بعد از رابطه دچار این تاخیر شده اید.
        آرامش خود را حفظ کنید و صبر کنید تا پریود شوید.

    3. Wolf گفت

      سلام من اخرین پریودیم 9 بهمن بوده. و 9 یا 10 این ماه باید پریود میشدم. 8 اسفند یعنی یکی دو روز قبل از پریودیم رابطه داشتم. و بهش مشکوک نیستم. الان ۱۱ روز از پریودیم گذشته ولی هنوز پریود نشدم. دوماه پیش هم قرص ضد یازداری مصرف کزدم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر رابطه محافظت شده بوده و به برخورد پیشاب و منی با واژن مشکوک نیستید جای نگرانی نیست.
        ممکن است تاثیر قرص اورژانسی باشد.
        جهت اطمینان می‌توانید از بی بی چک نیز جهت بررسی بارداری استفاده نمائید.

    4. مریم گفت

      سلام
      تقریبا من یک ماه و نیم پیش رابطه بدون دخول داشتم و فکر می‌کنم پیشاب با واژنم برخورد داشته، اما بعد از یک هفته از این رابطه پریود شدم و عادی هم بوده، ولی الان ۳۶ روز از این پریودی گذشته یعنی سیکل قاعدگی این ماهم ۳۶ روز شده و هنوز پریود نشدم، بنظرتون با وجود اینکه ماه پیش پریود شدم ولی این ماه هنوز نه احتمال بارداری هست؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر پریودی شما مثل قبل بوده احتمال بارداری وجود ندارد.
        آرامش خود را حفظ کنید و صبر کنید تا پریود شوید.

    5. ثنا گفت

      سلام الان یک ماه از رابطه م گذشته
      سونو هم دادم اما نشانی از بارداری نبود
      احتمال داده شد کیست در تخمدانم دارم
      آیا باز ممکنه باردار باشم یا پریود نشدنم بخاطر کیست هوموراژیکه؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        معمولا پس از هفته هشتم، سونوگرافی جواب مطمعنی خواهد داد.
        توصیه می‌شود از بی بی چک و تست بتا نیز جهت اطمینان از بارداری استفاده نمائید، اگر منفی بود و پریود نشدید، به متخصص زنان جهت راهکار درمانی برای کیست مراجعه کنید.

    6. ثنا گفت

      سلام
      من رابطه بدون دخول داشتم و آب هم رو واژنم ریخته نشده اما الان هشت روز از پریودیم میگذره البته قبلا هم این اتفاق افتاده چون تخمدان پلی کیستک داشتم
      ممکنه الان باز بخاطر تنبلی تخمدان باشه یا رابطه با همچین شرایطی موجب بارداری میشه؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        امکان کمی برای بارداری با پیشاب به خصوص در انزال دوم نیز باید درنظر گرفت.
        از بی بی چک جهت اطمینان از عدم بارداری استفاده نمائید.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.