بی بی چک چیست؟ بهترین زمان استفاده از بیبی چک

2 225,250
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

بی بی چک یا به انگلیسی baby check یک تست بارداری است که خانمها در صورت احتمال بارداری می توانند به راحتی از آن در منزل استفاده کنند و با بررسی ادرار به باردار بودن یا نبودن خود تا حد زیادی مطمعن شوند. اگر به تازگی رابطه جنسی داشته اید و در مورد بیبی چک اطلاعات زیادی ندارید و تنها کاربرد آن را می‌دانید، تا پایان این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

تست‌های بی بی چک چگونه هستند؟

بیبی چک با بررسی ادرار شخص صورت می‌گیرد. تست‌های بی بی چک انواع مختلفی دارند. هرچند عملکرد تمامی آنها یکی است و تنها یک چیز را اندازه گیری می‌کنند. انواع تست‌های بیبی چک عبارتند از:

  • بی بی چک مستقیم: این نوع بیبی چک مستقیما در مسیر ادرار فرد قرار می گیرد.
  • بی بی چک قطره چکانی: در این مدل از قطره چکان برای انجام تست بیبی چک استفاده می شود.
  • بی بی چک نواری: این نوع تست بیبی چک شامل یک نوار کاغذی است که خطوط رنگی آن در تماس با ادرار نشان می‌دهد تست بارداری مثبت است یا منفی.
انواع بی بی چک
انواع بی بی چک

بیبی چک‌ها در واقع سطح هورمون بارداری یا HCG (گونادوپرین جفتی) را در ادرار زنان اندازه گیری می‌کنند. زمانی که فرایند لانه گزینی جنین در رحم مادر اتفاق می‌افتد، هورمون گونادوپرین جفتی انسانی را آزاد می‌کنند. به همین خاطر است که میزان هورمون جفت یا HCG در ادرار مادر بالا می‌رود و به کمک تست بی بی چک میتوان از باردار بودن فرد مطمئن شد.(1)

بهترین زمان استفاده از بی بی چک چند روز بعد از پریود

به توصیه پزشکان، بهتر است یک هفته تا ده روز پس از تاخیر در پریود، از بیبی چک استفاده کنید تا جواب دقیق‌تری از آن بگیرید و بهترین زمان آزمایش ادرار برای بارداری دو هفته بعد اینکه تاخیر در دوره قاعدگی داشتید می‌باشد.

بهترین زمان استفاده از بی بی چک صبح یا شب

بهتر است برای استفاده از بیبی چک، آن را موقع ادرار اول صبح انجام دهید. چون اگر باردار باشید، در طول شب هورمون جفت در مثانه جمع شده‌است و ادرار صبح می‌تواند بهتر از هر زمان دیگری بارداری شما را تایید کند. بنابراین یک هفته

بیشتر بخوانید:

چگونه از بی بی چک استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از بیبی چک بسیار ساده است. به طور کلی نحوه استفاده از بی بی چک‌ها به نوع آن‌ها بستگی دارد. برای استفاده صحیح از بی بی چک می‌توانید طبق دستور العملهای زیر عمل کنید.

طرز استفاده از بی بی چک مستقیم

در این روش باید، بیبی چک را موقع ادرار کردن در مسیر ادرار قرار دهید تا خیس شود. برای خواندن جواب تست بارداری با بیبی چک مستقیم باید 2 تا 10 دقیقه منتظر بمانید تا جواب آزمایش را بگیرید.

نحوه استفاده از بی بی چک مستقیم
نحوه استفاده از بی بی چک مستقیم

طرز استفاده از بیبی چک قطره چکانی

در این روش باید، با استفاده از قطره چکان، چند قطره از ادرار خود را داخل حفره ی مخصوصی که در بیبی چک قرار گرفته، بریزید. سپس باید 2 تا 10 دقیقه منتظر بمانید تا نتیجه تست مشخص شود.

طرز استفاده از بیبی چک نواری

در این روش باید، نوار کاغذ بیبی چک را تا خط تعیین شده در ظرف نمونه ادرار خود فرو کنید. سپس باید 3 تا 5 ثانیه صبر کنید و بعد بیبی چک را بیرون بیاورید. برای خواندن و تفسیر بیبی چک نواری باید 3 تا 5 دقیقه منتظر بمانید تا نتیجه تست مشخص شود.

نحوه استفاده از بی بی چک نواری
نحوه استفاده از بی بی چک نواری

نحوه تفسیر بی بی چک چگونه است؟

نحوه تفسیر و خواندن بی بی چک نواری، قطره چکانی و یا مستقیم به صورت زیر است:

بیبی چک مثبت

اگر بعد از 40 ثانیه دو خط قرمز (خط C و خط T) در ناحیه کنترل و یا پایین تر از آن ظاهر شود، جواب تست بی بی چک مثبت است و اگر بین 5 تا 10 دقیقه بعد دو خط قرمز ظاهر شود، نتیجه دقیق نیست و باید چند روز بعد دوباره از بیبی چک استفاده کنید.

بی بی چک منفی

اگر یک نوار رنگی در خط C ناحیه کنترل بی بی چک ظاهر شود، جواب تست بیبی چک منفی است؛ همچنین هر تغییر رنگی که بعد از 10 دقیقه در بیبی چک ظاهر شود، جواب تست قابل اعتماد نیست و حکم جواب منفی را دارد.

نتیجه منفی کاذب در بی بی چک

نتیجه منفی کاذب به این معناست که شما باردار هستید اما نتیجه‌ تست بی بی چک مثبت نمی‌شود، بلکه منفی می‌شود. طبق آمارهای سازمان غذا و دارو (FDA)، از هر ۱۰۰ خانمی که زود هنگام تست بارداری بیبی چک را انجام داده اند، بین ۱۰ تا ۲۰ نفر از تست بارداری نتیجه مثبت نمی گیرند، حتی اگر باردار باشند.

اما سوال اینجاست که چه عواملی باعث می شود، تست بیبی چک نتیجه منفی داشته باشد در حالی که شما واقعا باردار هستید؟ از عوامل جواب منفی کاذب در تست بارداری، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی بی چک را خیلی زود انجام داده‌اید.
  • از نوار تست بارداری اشتباه استفاده کرده‌اید.
  • نتیجه نوار تست بارداری را اشتباه خوانده‌اید.
  • به هر دلیلی، نوار تست بارداری درست عمل نمی‌کند.
  • نتیجه را زود خوانده‌اید و مدت زمان کافی منتظر نمانده‌اید.
  • از نوار تست بارداری استفاده کرده‌اید، که حساسیت کافی نسبت به hCG ندارد.
  • مقدار hCG ادرار به اندازه‌ای نیست که توسط نوار تست بارداری تشخیص داده شود.
علت جواب منفی کاذب بی بی چک
علت جواب منفی کاذب بی بی چک

نتیجه مثبت کاذب در تست بی بی چک

جواب مثبت کاذب زمانی اتفاق می‌افتد که باردار نیستید اما جواب تست بیبی چک مثبت است. این اتفاق معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که در حال درمان ناباروری هستید و از داروهای حاوی HCG استفاده می‌کنید. عوامل دیگری که باعث جواب مثبت کاذب می شوند عبارتند از:

  • تومورهای سرطان
  • اگر به تازگی سقط جنین داشته‌اید.
  • اگر به تازگی زایمان داشته‌اید.
  • وجود عفونتهای باکتریایی در ادرار.
  • اختلال در غده هیپوفیز.

همچنین در برخی موارد، مصرف داروها و یا بیماری‌ها می‌توانند موجب نتیجه کاذب بی بی چک مثبت شوند برخی بیماری‌های که باعث می‌شوند جواب تست بی بی چک، مثبت کاذب شوند عبارتند از:

  • کیست تخمدان
  • سرطان تخمدان
  • مشکلات هیپوفیز
  • عفونت مجاری ادراری
  • بیماری‌های کلیوی که باعث ورود خون یا گلبول‌های سفید در ادرار می شوند.

نتیجه مثبت ضعیف بیبی چک چیست؟

می‌دانیم که نتیجه بیبی چک یا مثبت است و یا منفی. اما نتیجه سومی هم وجود دارد و آن نتیجه مثبت ضعیف است. در این نتیجه، قسمت C قرمز پررنگ می‌شود و قسمت T قرمز کمرنگ. نتیجه مثبت ضعیف نتیجه‌ای است که نمی‌توان با اطمینان روی آن حساب کرد. بنابراین بهتر است برای حصول اطمینان در مورد بارداری یا عدم بارداری خود دوباره تست بیبی چک بدهید یا آزمایش خون بارداری بدهید.

نکاتی درباره نحوه خواندن نتیجه تست بی بی چک

طریقه خواندن نتیجه تست بی بی چک، اغلب خیلی کامل و مفصل در بروشور این محصول توضیح داده شده، اما لازم می‌دانیم نکاتی کلی را در این قسمت به علاقه‌مندان آموزش دهیم:

  1. بخش اعلام نتیجه کیت‌های بی بی چک، با دو حرف بزرگ انگلیسی T و C علامت گذاری شده‌اند. حرف C در بخش بالا و T در قسمت پایین قرار دارد.
  2. بعد از گذشت مدت زمان 40 تا 60 می‌توانید تغییرات را ببینید. اگر دو خط قرمز را روی کیت مشاهده کردید، به این معنی است که نتیجه بارداری شما مثبت است. در برخی از کیت‌ها، هر دو خط قرمز ممکن است پررنگ باشند. در بعضی دیگر اما یکی از خط‌های قرمز کمرنگ‌تر از دیگری است. این موضوع بسته به اینکه از چه برند بی بی چک استفاده می‌کنید متفاوت است.
  3. اگر در محل حرف C  فقط یک نواز قرمز مشاهده کردید، نتیجه تست بارداری شما منفی است.
  4. اگر بیشتر از 5 دقیقه طول کشید تا هر دو خط قرمز نمایان شوند، نتیجه مثبت بی بی چک قابل اعتماد نیست و بهتر است تست را دوباره انجام دهید. به طور کلی، مشاهده هرگونه تغییر رنگ کیت بعد از گذشت 10 دقیقه، غیر قابل استناد است.
  5. به وجود آمدن تنها یک خط قرمز در محل حرف  T، به معنی نامعتبر بودن تست است. اگر چنین چیزی را مشاهده کردید، بهتر است یک روز صبر کنید و دوباره تست را انجام دهید.

در صورتی که مشکوک به بارداری هستید و همه شرایط به طور صحیح انجام شده بود و جواب بی بی چک هم منفی بود توصیه می‌گردد از آزمایش خون بارداری استفاده نمائید و یا به پزشک متخصص زنان مراجعه نمائید. همچنین در صورت تاخیر قاعدگی خود در این مقاله می‌توانید درباره چیکار کنم پریود بشم؟ بخوانید.

مطالب مرتبط:

کلام آخر

بیبی چک (baby check) تست‌های بارداری هستند که به راحتی در داروخانه ها قابل دسترس هستند، علاوه بر در دسترس بودن آن‌ها انجام این تست‌ها بسیار راحت، و سریع هستند. همچنین اکثر تست‌های بارداری به روشی مشابه کار می‌کنند. اما هر یک از انواع نوار تست بارداری، نسبت به میزان متفاوتی از هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) حساس هستند.

انواع تست‌های بی بی چک چیست؟

تست‌های بیبی چک انواع مختلفی دارند. انواع تست‌های بیبی چک عبارتند از:
بیبی چک مستقیم،بیبی چک قطره چکانی، و بیبی چک نواری از انواع تست‌های بیبی چک هستند.

استفاده از بی بی چک چگونه هستند؟

نحوه استفاده از بیبی چک بسیار ساده و آسان است. به طور کلی نحوه استفاده از بیبی چک‌ها به نوع آن‌ها بستگی دارد.

تفسیر بی بی چک چگونه است؟

نحوه تفسیر و خواندن بیبی چک نواری، قطره چکانی و یا مستقیم به این صورت است.
جواب تست مثبت: اگر بعد از 40 ثانیه دو خط قرمز (خط C و خط T) در ناحیه کنترل و یا پایین تر از آن ظاهر شود، جواب تست بیبی چک مثبت است.
جواب تست منفی: اگر یک نوار رنگی در خط C ناحیه کنترل بیبی چک ظاهر شود، جواب تست بیبی چک شما منفی است.

آیا مصرف قرص و دارو بر نتیجه بی بی چک تاثیرگذار است؟

مصرف برخی از داروهای تاثیرگذار بر باروری که دارای هورمون HCG هستند ممکن است بر نتیجه بی بی چک اثر بگذارند. اما مصرف آنتی بیوتیک و قرص‌های ضد بارداری بر جواب بیبی چک تاثیری نخواهند گذاشت.

منبع medlineplus
2 نظر
  1. بهاره گفت

    خدا شفات بده مریض جنسی

  2. ... گفت

    لطفاً عکسهای باحجاب بگذارید

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.