واکسن هاری چیست؟ + زمان تزریق و عوارض واکسن هاری برای انسان

949 167,048
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

هاری یک بیماری خطرناک ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که باعث التهاب پیشرونده و کشنده مغز و نخاع می‌شود. بهترین راه مقابله، تزریق واکسن هاری است. انسان‌ها زمانی به این ویروس مبتلا می‌شوند که توسط حیوان آلوده گاز گرفته شوند. بعد از گاز گرفتگی ممکن است ابتدا علائم بالینی در فرد ظاهر نشود. اما پس از چند هفته، یا چند ماه از گاز گرفتگی، هاری می تواند باعث ایجاد درد، خستگی، سردرد و تب گردد. به دنبال این علائم بالینی، حمله، توهم و فلج نیز اتفاق می افتد. اگرچه پس از ظاهر شدن علائم بالینی کشنده، هاری کاملاً قابل اجتناب است.

واکسن ها از دیرباز برای جلوگیری از مرگ ناشی از هاری در دسترس بوده‌اند. با این وجود،‌ هاری هنوز هم سالانه ده‌ها هزار نفر را می کشد. مقصر 99 درصد این مرگ و میر، گاز گرفتگی توسط سگ آلوده به این ویروس است. حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا درباره واکسن هاری، زمان تزریق واکسن هاری و عوارض واکسن هاری بیشتر صحبت کنیم.

واکسن هاری چیست؟

واکسن ضد هاری به افرادی که ریسک ابتلا به هاری در آنها زیاد است تزریق می‌شود تا در صورتی که در معرض خطر قرار گیرند، از آنها محافظت شود. همچنین پس از اینکه فردی توسط حیوانی گاز گرفته شود، تزریق واکسن هاری می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.

از قدیم، جهت درمان و پیشگیری آسیب دیدگان حیوان گزیده، واکسن‌های مختلفی کشف و مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از:

  • واکسن نخاع خرگوشی
  • واکسن فرمی (Fermi)
  • واکسن فلوری (Flury)
  • واکسن تهیه شده در جنین اردک (DEV)
  • واکسن‌های کشت سلولی (Vero ،HDC و PCEC)

واکسن مورد استفاده در ایران بر اساس مصوبه کمیته فنی کشوری هاری، واکسنی است به نام Vero که غیرفعال بوده و از کشت سویه ویروس هاری در سلول Vero (حاصل از کلیه نوعی میمون) به دست می‌آید. این واکسن طی سال‌های زیادی که در ایران مصرف شده، هیچ گونه عارضه و یا واکنش سوئی نداشته است.

چه کسانی باید واکسن هاری دریافت کنند؟

شاید برای شماهم این سوال پیش آمده باشد که چه زمان و چه افرادی باید واکسن ضد هاری را دریافت کنند. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

واکسیناسیون پیشگیرانه (بدون اینکه حیوانی گاز گرفته باشد)

افرادی که از ریسک ابتلاء به هاری بالایی برخوردارند مانند دامپزشکان، دامداران، جنگلبانان، افرادی که با حیوانات سروکار دارند، کارکنان آزمایشگاه هاری، غارنوردها و کارکنان تولیدات بیولوژیک هاری باید واکسن هاری دریافت کنند.

واکسن هاری همچنین باید برای افراد زیر نیز استفاده شود:

  • افرادی که فعالیت‌های آنها باعث می‌شود با ویروس هاری یا با حیوانات هار احتمالی برخورد زیادی داشته باشند.
  • مسافران بین المللی به مناطقی از جهان که هاری شایع است.
  • همچنین افرادی که دوست دارند با حیوانات در تماس باشند.

واکسیناسیون ضد هاری قبل از در معرض خطر قرار گرفتن

برنامه زمانی واکسیناسیون ضد هاری قبل از بروز خطر 3 دوز ‌در زمان‌های زیر است:

  • دوز اول: در صورت لزوم
  • دوز دوم: هفت روز پس از دوز اول
  • دوز سوم: 21 یا 28 روز پس از دوز اول

برای کارمندان آزمایشگاهی و سایر افرادی که ممکن است مدام در معرض ویروس هاری قرار داشته باشند، آزمایش دوره‌ای برای حفظ ایمنی آنها توصیه می‌شود و در صورت نیاز باید از دوزهای یادآور استفاده شود. دوزهای یادآور یا آزمایش برای مسافرین توصیه نمی شود.

واکسن هاری پس از در معرض خطر قرار گرفتن

هر فردی که توسط حیوانی گزیده می‌شود، یا هرکسی که ممکن است در معرض خطر هاری قرار داشته باشد، باید زخم را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده (پوویدون آیوداین (بتادین) یا الکل 40 تا 70 درصد) تمیز کرده و فوراً به یک پزشک مراجعه یا خود را به نزدیکترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند. اگر فرد به آمپول هاری نیاز داشته باشد، پزشک معالج یا کادر درمانی تشخیص می دهند. واکسیناسیون کامل ضدهاری طبق دستورالعمل جدید وزارت بهداشت ایران، ۳ تزریق واکسن داخل میان پوستی (اینترادرمال) در سه نوبت یا چهار تزریق عضلانی در چهار نوبت است که فرد حیوان گزیده باید آنرا انجام دهد.

اگر فردی که در معرض خطر قرار گرفته است و هرگز بر علیه بیماری هاری واکسینه نشده است باید 4 دوز از واکسن هاری در زمان‌های زیر دریافت کند:

  • دوز اول: به محض بروز مشکل
  • دوز دوم: روز سوم پس از دوز اول
  • دوز سوم: روز هفتم پس از دوز دوم
  • دوز چهارم: روز چهاردهم پس از دوز سوم

همچنین این فرد باید همزمان با دوز اول، واکسن دیگری به نام ایمنوگلوبین (سرم) ضد هاری را دریافت کند. البته دوزهای تزریقی واکسن هاری با توجه محل زخم و خراش توسط پزشک و مراکز بهداشت تعیین خواهد شد.

واکسن ضدهاری
واکسن ضدهاری

سرم ضد هاری

سرم ضد هاری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد از پلاسمای انسانی تهیه شده و هیچ نوع مخاطره‌ای ندارد و احتیاج به تست نیز نمی‌باشد. مقدار آن حداکثر 20 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن می‌باشد و فقط حجم لازم بر اساس اندازه زخم فقط در اطراف آن تزریق می شود.

در موارد زیر علاوه بر واکسن، تجویز سرم نیز مورد توصیه می شود: 

  1. گزیدگی و خراشیدگی منفرد و یا متعدد عمیق پوستی
  2. لیسیدن پوست آسیب دیده، آلوده شدن غشاهای مخاطی با بزاق حیوان مشکوک
  3. هر نوع مواجهه با خفاش شامل ورود به غار دارای خفاش و یا گزش یا خراشیدگی توسط خفاش
  4. مواجهه با حیوان محتمل یا قطعی مبتلا به هاری
  5. هر نوع جراحت در سر، صورت، گردن و دست (نوک انگشتان تا مچ دست) و ناحیه تناسلی

در صورتیکه فرد مجروح دارای سابقه واکسیناسیون نباشد و یا قبلاً تنها یک دوز واکسن دریافت کرده باشد باید سرم ضد هاری برای او تجویز شود.

سرم ضد هاری بایستی در داخل یخچال تحت دما بین صفر و 8 درجه سانتی گراد نگهداری شود و نباید زیر صفر درجه باشد. در ضمن، ویال‌هایی را که محتوای آنها تغییر رنگ داده است نباید مصرف کرد. اگر حجم سرم مورد نیاز مجروح بیش از 5 میلی لیتر باشد، باید در دو محل جداگانه تزریق شود؛ زیرا تزریق مقدار زیاد سرم در یک محل موجب آزردگی عضله و احتمالاً آبسه خواهد شد. عوارض ناخواسته سرم‌های ضد هاری انسانی از قبیل شوک آنافیلاکتیک، تورم عصبی عروقی و عوارض کلیه بسیار نادر است؛ فقط گاهی موجب درد و تب مختصر خواهد شد.

از آنجاییکه ویروس هاری از جمله ویروس‌های بی‌هوازی می‌باشد، لذا بخیه زدن در محل جراحت شرایط را جهت رشد ویروس آماده‌تر می کند. لذا در موارد ضروری می‌بایست قبل از بخیه در محل جراحت سرم ضد هاری تزریق گردیده و نیز مقداری سرم در محل جراحت ریخته شود و سپس بطور محدود بخیه انجام گردد.

نحوه تزریق واکسن هاری

واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد. باید توجه داشت که واكسن ضد هاری نبايد در سرين ماهیچه افراد تزريق گردد.

اطلاعات مهم قبل از دریافت واکسن ضد هاری

در صورت وجود موارد زیر، قبل از در یافت واکسن هاری با پزشک معالج خود صحبت کنید:

  1. اگر در دو دوز قبلی واکسن هاری یا مشتقات دیگر این واکسن، واکنش آلرژی شدیدی (کشنده‌ای) داشتید،
  2. بنا به یکی از این دلایل، سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده باشد:

البته اگر بیماری سبک‌تری دارید مثلاً سرماخوردگی، می‌توانید واکسن دریافت کنید. اما اگر به شدت بیمار هستید، احتمالاً قبل از دریافت دوز معمول واکسن هاری ( زمانی که توسط حیوانی گاز گرفته نشده‌اید) باید منتظر بهبودی باشید. ولی اگر در معرض ویروس هاری قرار گرفته اید، باید صرف‌نظر از بیماری که دارید فوراً واکسن دریافت کنید.

عوارض واکسن هاری

واکسن نیز مانند سایر داروها می تواند مشکلات جدید ایجاد کند، مثلاً واکنش آلرژیک شدید. خطر ایجاد آسیب جدی ناشی از عوارض واکسن هاری بسیار نادر است.

عوارض خفیف واکسن هاری

  • درد، قرمزی، ورم یا خارش در جای تزریق (30 الی 74 درصد)
  • سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه (5 الی 40 درصد)

عوارض ملایم واکسن هاری

  • کهیر، بدن درد، تب (حدود 6 درصد از دوزهای یادآور)
  • سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

مواجه با واکنش شدید به واکسن هاري

هر عاملی که موجب نگرانی شما گردد، مثلاً نشانه‌های واکنش آلرژی شدید، تب بسیار بالا یا تغییرات رفتاری باید به پزشک مراجعه کنید. نشانه آلرژی شدید می تواند شامل کهیر، ورم صورت و گلو، تنگی نفس و ضربان قلب سریع، سرگیجه و ضعف باشد. این نشانه‌ها معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون بروز می‌کنند.

اگر فکر می کنید واکنش آلرژی شدید یا موقعیت اورژانسی دیگری دارید که نمی‌توانید منتظر بمانید، با 115 تماس بگیرید یا فرد بیمار را به نزدیکترین درمانگاه ببرید، در غیر این صورت با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

جمع بندی

  • واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان هاری به افراد تزریق می‌شود.
  • اولین اقدام پس از گزیدگی توسط حیوان، شستن محل زخم با آب و صابون به مدت حداقل 15 دقیقه و مراجعه به مراکز بهداشت جهت معاینه و تجویز تزریق واکسن یا سرم هاری است.
  • واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد.
  • واکسن هاری مانند سایر واکسن‌ها و داروها شامل عوارضی است که شامل: درد و ورم در ناحیه تزریق، سردرد، تهوع درد عضلانی و در موارد شدید کهیر و سایر اختلالات سیستم عصبی را همراه دارد.

واکسن هاری چیست؟

واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری هاری استفاده می‌شود. معمولا افراد زمانی که در معرض خطر هستند یا مورد گزش و خراش توسط حیوانات قرار گرفته‌اند واکسن هاری تزریق می‌کنند تا از ابتلا به ویروس هاری جلوگیری کنند. معمولا واکسن هاری بی خطر است.

گاز گرفتن سگ خانگی نیاز به واکسن دارد؟

در صورتی که سگ یا حیوان خانگی واکسن هاری تزریق نکرده باشد نیاز به واکسن هاری هست. در غیر این صورت با توجه به اندازه خراش و گزش توسط مراکز بهداشت، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

عوارض واکسن هاری چیست؟

عوارض خفیف واکسن هاری شامل:
درد، قرمزی، ورم یا خارش در محل تزریق، سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه
و عوارض ملایم واکسن هاری شامل:
کهیر، بدن درد، تب و سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

آیا فردی که دچار گازگرفتگی شده و قبلاً واکسینه شده نیاز به دریافت واکسن دارد؟

بله، فردی که قبلا واکسینه شده است باید یک دوز به محض گازگرفتگی و دوز دوم در روز سوم دریافت کند. بعلاوه به ایمنوگلوبین هاری نیازی ندارد.

آیا خارج کردن کف صابون از لابه لای زخم ضروری است؟

بله، زیرا باقی ماندن کف صابون اثر بعضی مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده پس از شستشو را خنثی می نماید.

آیا در صورت تأخیر در نوبت های واکسیناسیون باید مجدد تزریق شود؟

خیر، ادامه واکسیناسیون باید طبق زمان بندی قبلی صورت بگیرد.

آیا واکسن و تزریق سرم ضد هاری به زن حامله پس از گزیدگی توصیه می شود؟

بله، به دلیل خطر ابتلا به هاري، حاملگی دلیل منع واکسیناسیون و تزریق سرم پس از مواجهه نمی باشد.

آیا از هاری می توانیم جان سالم به در ببریم؟

بله، هنگامی که عفونت هاری ایجاد شد، هیچ درمان موثری به غیر از واکسن وجود ندارد. اگرچه تعداد کمی از افراد از هاری جان سالم به در برده اند، این بیماری معمولاً باعث مرگ می‌شود.

آیا می توان واکسن ضد هاری را دیر تزریق کرد؟

خیر، هنگامی که در فردی علائم هاری ظاهر شود، برای واکسیناسیون علیه هاری دیر شده است.

آیا علاوه بر تزریق واکسن ضد هاری برای پیشگیری از عفونت های ثانویه می توان آنتی بیوتیک تجویز کرد؟

بله، آموکسی سیلین/کلاوولانات (کووآموکسی کلاو) اولین آنتی بیوتیک پیشگیرانه است.

آیا هاری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

به طور معمول انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است. برخی تحقیقات انتقال هاری از انسان به انسان را از طریق پیوند بافت یا ارگان آلوده گزارش کرده‌اند. همچنین با توجه به حضور هاری در اسپرم مردان و ترشحات واژن بانوان، احتمال کمی برای انتقال هاری از طریق رابطه جنسی نیز وجود دارد.

949 نظر
  1. زهره گفت

    سلام.همسر من رو دستش خراش داشت و با بزاغ سگ ک واکسینه نشده بود آلوده شد.واکسن تزریق کردن امروز هم اخرین دوز تزریق شد.آیا احتمال انتقال انسان ب انسان از طریق رابطه و بزاق وجود داره؟

  2. مرتضی گفت

    سلام من یک سگ شیتزو تریر دوماهه دارم که یک دوز واکسن چند گانه خورده سگم و منو گاز گرفته که یکم زخم شده و خونی با دامپزشکه سگم مشورت کردم گفته نیازی به واکسن نیست آیا به نظر شما به واکسن نیاز دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که واکسنیناسیون سگ به طور کامل انجام شده و خراش جزئی و سطحی بوده نیازی به تزریق واکسن هاری نیست.

  3. شیوا گفت

    سلام وقتتون بخیر عذرخواهی میکنم بد موقع پیام دادم
    من امشب با گربه تو کوچمون ۲ ۳ ماهشه داشتم بازی میکردم
    دستم رو گربه چنگ زد یکم خراش برداشت و خون مرده شد
    نیازی به واکسن هاری هست؟
    و کجا میتونم عکس دستمو براتون ارسال کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که خراش سطحی بوده خونریزی ایجاد نشده نیازی به تزریق واکسن نیست.
      درغیر این صورت برای معاینه زخم به مراکز بهداشت مراجعه نمائید.

  4. آتنا گفت

    سلام
    دیشب یه گربه خیابونی بالای ابروی من رو چنگ انداخت و برای ده دقیقه خونریزی شدید داشت متاسفانه بیرون بودم و در لحظه نتونستم زخم رو بشورم ولی شب با شوینده و الکل ۷۰ درصد شستم و ضدعفونی کردم. بخشی از زخم که پوست رو شکافته خیلی عمیق نیست ولی یه بخشی از زخم زیر پوسته و یکم خون مرده شده. امروز صبح رفتم دوز اول واکسن هاری و یاداور کزاز رو زدم ولی سرم هاری که توی پست بهش اشاره شده رو برام نزدن کمی نگرانم چون زخم در صورتم بوده و با اینکه خیلی عمیق نیست بخشی ازش زیر پوسته…

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، به اقدامات درمانی مراکز بهداشت اعتماد کنید.
      درصورت تجویز، دوزهای بعدی را به موقع تزریق نمائید.

      1. آتنا گفت

        ممنونم از پاسخگوییتون

  5. maryam گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من ی سگ 2ماهه دارم هنوز واکسنشو نزدیم بعد بازومو گاز زد که اندازه ی جوشه و انگار خون مرده شدع بعد از گاز زدنش الکل زدم ب بازوم
    نیاز هست برم واکسن بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که خراش، سطحی یا جزئی باشد نیازی به تزریق واکسن نیست.
      زودتر نسبت به واکسیناسیون سگ اقدام کنید.

      1. محیا گفت

        سلام وقت .دخترم ۱۸ از چند روز قبل دستش زخم بوده خیلی خیلی جزیی به طوری که روش بسته شده‌بود امروز که گربه خیابونی رو نوازش کرده گربه دستشو زبون زده (لیس) خیلی خیلی نگرانم امکان انتقال بیماری هست نیازی به واکسن هست ؟؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        درصورتی که زخم باز نبوده جای نگرانی نیست.

  6. احسان گفت

    سلام وقت بخیر.من حدود ۶ روز پیش در پارک گربه ای رو نوازش کردم و میخاستم ازش عکس بگیرم که نور چراغ قوه گوشی رو که سمتش میگرفتم چشماشو کامل میبست.بعدم در نهایت بالای مچ دستم رو یه چنگ زد.که حالت خونی هم شد.من چون نمیدونستم که هاری در گربه وجود داره بعد از ۶ روز به بیمارستان مراجعه کردم که برام فقط واکسن زدند و سرم هم تزریق نکردند.آیا به نظرتون دیر شده؟ خیلی استرس دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      زمان طلایی تزریق واکسن هاری، 72 ساعت پس از گزش یا خراش توسط حیوان هار هست. بهتر بود در ساعات اولیه اقدامات درمانی انجام می‌شد، اما مشکلی نیست، دوزهای بعدی را به موقع دریافت کنید.

    2. لیلا گفت

      سلام، سالمید هنوز؟ ☹️☹️

  7. محمد گفت

    سلام خسته نباشید
    یه سوال داشتم آیا واکسن هاری هم مثل واکسن انفولانزا هر سال باید تمدید بشه یا یک بار سه دوز رو تزریق کنیم کافیه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تحقیقات ایمنی واکسن هاری را تا چندین سال تایید کرده‌اند و نیازی به تمدید هرساله آن نیست.

      1. جواد گفت

        سلام وقت بخیر جناب دکتر ماندگاری واکسن تا چه مدت اگر دوز کامل را دریافت کرده باشیم؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        محققان ایمنی واکسن هاری را بیش از 10 سال دانسته‌اند. اما بهتر است پس از هر گزش یا خراش شدید، به مراکز بهداشت جهت معاینه مراجعه نمائید.

  8. پوریا گفت

    سلام وقت بخیر ی سگ منو گاز گرف ی خراش افتاد فقط یکمم خون اومد بعد ده روز میشه برم دکتر چیزی نمیشه؟
    استرس دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است در ساعات اولیه اقدامات درمانی انجام شود، اگر از زنده بودن سگ اطلاعی ندارید، هنوز هم می‌توانید به مراکز بهداشت مراجعه نمائید. اما درصورتی که خراش سطحی و جزئی بوده نیازی به انجام اقدامی نیست.

  9. علی گفت

    سلام خسته نباشید من خواستم از آسانسورمون به بیرون برم که یهو یک گربه جلوی در بود و من از بغلش رد شدم و در را براش باز کردم ایا امکان انتقال هست هیچگونه تماسی با گربه نداشتم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      خیر

  10. رضا گفت

    باسلام دکتر سگ ژرمن خانگی دارم واکسن هاش زده سال پیش برج ۴ گازم گرفت رفتم بهداشت ۳ دوز واکسن زدن بهم برج ۱۲ یه خراش روی دستم انداخت مجدد بهم دو دوز زدن ۴۰ روز پیشم باز بخاطر خراش رفتم بهداشت بهم واکسن زدن اینسری یک دوز دوز دوم خودم نزدم امروز مجدد سگ با دندوناش دستم رو گرفت ناخن دستم تیره شده رفتم بهداشت باز میخواست واکسن بزنه تا میریم اونجا واکسن میزنن آیا نیاز هست الان خیلی استرس دارم بعد آیا زدن واکسن زیاد ضرر داره یا نه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ایمنی دوزهای کامل واکسن هاری تا چندین سال باقی مانده و معمولا با هر گزش نیازی به تزریق مجدد نیست؛ ضمن اینکه سگ واکسینه بوده.
      جای نگرانی ندارد، گزش‌های سطحی را با آب و صابون فراوان ضدعفونی کنید و هنگام خراش عمیق به مراکز بهداشت مراجعه نمائید.

  11. اِما گفت

    سلام وقت بخیر. یه مرغ داریم که احتمال میره از ظرف آب گربه، آب خورده باشه. چند ماهه که چنگی شده مرغمون و من رو چند بار چِنگ زده(نوک زده) یه خروس هم داشتیم که رژگوک یا همون موش خرما پاشو گاز گرفت و ما تا دوسال ازش مراقبت کردیم و چند بارهم چنگمون زد. احتمال داره که دچار هاری شده باشه؟ باید چیکار کنم؟ برای زدن واکسن اقدام کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      ویروس هاری فقط رده پستانداران را درگیر می‌کند. مرغ و خروس جز پرندگان محسوب می شوند و بیماری هاری را نمی‌گیرند!!

  12. نسرين گفت

    سلام يك هفته پيش يك سگ محلي از روي شلوار ضربه ايي به دخترم زده و ساق پاي ايشان يك رده سطحي خراش مانند اتفاق افتاده . شلوار پاره يا منفذي در آن ايجاد نشده .آيا نياز به تزريق واكسن هاري دارد و اگر جواب مثبت است با توجه به گذشت 5 روز اشكالي ايجاد نمي شود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط و در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن هاری نیست؛ نگران نباشید.

  13. متین گفت

    سلام خسته نباشید
    من حدود دو هفته پیش توسط حیوانی گاز گرفته شدم دو دز واکسن هاری زدم به دلیل اینکه مرکز بهداشت دوره دز سوم رو بک هفته ایی میشه نزدم اگه دیر بزنم مشکلی پیش میاد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر بود در زمان مقرر دوزهای واکسن را دریافت می‌کردید. توصیه می‌کنیم در اولین فرصت جهت تزریق مراجعه نمائید و از تاخیر ایجاد شده متخصصان را مطلع نمائید.

  14. شقایق گفت

    سلام وقت بخیر من تقریبا ۱۰ روز پیش سگ باغ گازم گرفت، ۳ دوز واکسن هاری زدم ولی مسئول مرکز بهداشت گفت اگه سگ زندست لازم نیست دوز چهارم رو بزنی
    الان شنیدم سگه زندس ولی غذاشو نمیخوره… ممکنه سگه مبتلا به هاری باشه؟ لازمه من دوز چهارمم بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است به جهت رفع نگرانی دوز بعدی را نیز تزریق کنید. اما سگ هار در اکثر مواقع 10 روز پس از تزریق خواهد مرد.

  15. Amir گفت

    سلام بنده چند روزی هست یه گربه پرشین میکس حدودا یک ساله به سرپرستی گرفتم!
    و خیلی نا ارومه میای بهش دست بزنی پخ میکنه ولی خب اینجوری نیس چنگ بندازه یا گاز محکم بگیره
    یه بار دستمو گاز گرف ولی انقد اروم گاز گرفت که حتی رد دندونش هم نیوفتاد رو دستم چه برسه که خون بیاد ایا نیازه واکسن تزریق کنم؟
    و خب من پیوند کبد هستم میترسم مشکلی داشته باشه!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط نیازی به تزریق واکسن نیست.
      ضمنا توصیه می‌شود نسبت به انجام واکسیناسیون سگ اقدام نمائید.

  16. علی گفت

    سلام خسته نباشید من سگه خونگی دارم و یک سال نیم پیش منو گاز گرفت ولی خون نیومد ولی هاری کزاز زدیم و آمروز یهو دستمو گاز گرفت کوچیک و یکمی خون امد و آب سابون الکل شستم همون لحظه الان من نیاز دارم برم دوباره بزنم چون دکتر گفت تا ۳یا ۴سال بدنت ایمن هست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله، طبق صحبت دکتر، حداقل تا دوسال بدن شما ایمنی در مقابل بیماری هاری دارد و نیازی به تزریق واکسن نیست. البته موارد شدید خراش نیاز به معاینه و اقدامات درمانی دارد.

      1. علی گفت

        خراش اندازه ۵میلی متر

  17. رضا گفت

    سلام خسته نباشید
    من من روی دستم زخم شده قارچ پوستیه بعد دوهفته پیش به یه گربه غذا دادم پلاستیکو که دهن زده بود دست گرفتم بعد رفتم دو دوز واکسن زدم مسئول بهداشت گفت کی زدی من گفتم فکرکنم پارسال یادم نیست بعد الان بعد دوهفته دوز سوم برای اطمینان زدم ایا مشکلیه که دوز سوم دور زدم یا خیر
    ممنون میشم بگید یکم ترسیدم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      دوزهای کامل واکسن هاری تا حدود دوسال ایمنی در بدن خواهد داشت.
      مشکلی نیست، نگران نباشید.

  18. حسین گفت

    سلام وقت بخیر من دیروز گربه گازم گرفت و دوز اول واکسن هاری به همراه واکسن کزاز تزریق کردم اگه امروز آمپول نوروبین بزنم اشکال داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تداخلی باهم ندارد، بهتر است به جهت عوارضی که ممکن است هردو دارو داشته باشند چندروزی نوروبیون را به تاخیر بیاندازید تا عوارض شدیدی تجربه نکنید.

  19. محمد علی گفت

    سلام ببخشید یه سوال داشتم وقتی گربه دست را خراش میدهد و برای زدن واکسن هاری به مراکز درمانی مراجعه میکنیم دکتر از کدام نقاط بدن معاینه میکند آیا فقط از محل خراش معاینه میکند؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله.

  20. مینا گفت

    سلام خسته نباشید من هنوز ۱ ماه نشده ک ۳ دوز واکسن هاری رو زدم دو سه روز پیش دستم با چاقو برید و شبش من داشتم گربه ای رو ناز میکردم هواسم ب زخمم نبود ولی ن گربه گازی گرفت ن ناخونی کشید از همون شب زخمم میسوزه و گز گز میکنه میگم امکان داره ک ویروس دارد بدنم شده باشه ؟ یا زخم بریده شده داره داره خوب میشه ک میسوزه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر زخم باز بوده بهتر است پس از آن با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده بشورید. اما اگر زخم بسته باشد و گزشی صورت نگرفته احتمال انتقال بیماری بسیار بعید است. ضمنا ایمنی ایجاد شده توسط دوزهای کامل واکسن هاری تا حداقل 2 سال در بدن شما باقی خواهد ماند.

      1. مینا گفت

        ببخشید یعنی اگر زخم باز باشد امکانش هست که ویروس وارد بدن شده باشه ؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        احتمال انتقال در این شرایط بسیار کم است و با توجه به ایمنی بدن شما نیازی به انجام اقدامی نیست.

  21. کیمیا کاظم زاده گفت

    سلام خسته نباشید ببخشید من دوماه پیش واکسن هاری زدم و 4 دوز رو زدم امروز سگ خیلی جزئی گاز گرفت و نیازه به واکس دوباره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی نیست. ایمنی دوزهای کامل واکسن هاری تا حدود دو سال یا بیشتر در بدن وجود خواهد داشت.

  22. Golnaz گفت

    سلام من دوز سه واکسنم به تاخیر افتاد ۳ روز میتونم برم یا نه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر بود در زمان مقرر تزریق می‌شد. به مرکز بهداشت مراجعه نمائید.

  23. هما گفت

    سلام وقت بخیر .. حدود شش روز پیش در خونه ما باز بود و یه گربه چند قدمی اومد داخل (حدود دو سه قدم ) و بعد من رو ک دید دویید رفت بیرون .. من تقریبا ۱۵،۱۶ ساعت بعد با پای برهنه اونجا ک گربه اومده بود راه رفتم .. با توجه ب اینک هاری از طریق پنجه گربه هم منتقل ایا امکان انتقال هاری هست ؟؟ خیلی استرس دارم وسواس هم دارم خاهش میکنم جواب بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید. احتمال انتقال هاری از این طریق وجود ندارد.

  24. علی عبدی گفت

    سلام من ۸ ماه پیش ۴ دوز واکسن هاری دریافت کردم . دیروز من یه مدت در مغازه نبودم . ولی در باز بوده و گربه اومده بود روی وسایل راه رفته بود . و رد پاهاش یه حالت چربی داشت . خاکی نبود . من اون موقع متوجه نشدم یعنی مقداری تاریک بود و ندیدم . دست زدم به اونجا . دستم سالم . ولی زیاد دستمو به چشمو بینی و دهنم میزنم . امروز متوجه رد پای گربه شدم که دیروز راه رفته . چون مغازه راه ورود نداره و فقط همون موقع که من مغازه نبودم و در باز بوده اومده راه رفته . خیلی نگرانم باید برم دوز یاد آور بزنم یا نیازی نیست ؟ چون ۸ ماه رد شده از دوز ۴ هاری

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری از این طریق بسیار بعید و تقریبا صفر است.
      نگران نباشید، نیازی به تزریق مجدد واکسن هاری نیست.

      1. علی عبدی گفت

        ممنون از پاسخ گویی و وقتی که میذارید . تا چه مدت بعد از واکسینه بدن ایمن هست. من ۴ دوز زدم .

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلامت باشید.
        تا حدود دو سال پس از تزریق ایمنی واکسن در بدن شما وجود دارد، اما مهم است هنگام هر گزیدگی یا خراش عمیق به مراکز بهداشت جهت بررسی مراجعه نمائید.

  25. حنا گفت

    سلام من دیروز دوز سوم واکسن هاری رو تزریق کردم از دوز اول تا الان مچ دستام حالت درد و سوزن سوزن داشتن و سردرد و بازو هام هم درد میکردن امروز صبح که از خواب بیدار شدم پای چپم از زانو به پایین بی جون و بی‌حس شده بود طوری که سه دو بار خوردم زمین البته اینم بگم که خیلی این چند وقت استرس و اضطراب داشتم میخواستم ببینم این علائم طبیعیه ؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      نگران نباشید این علائم بعد از تزریق واکسنها در برخی افراد طبیعی تلقی می شود. طی چند روز آینده برطرف می شود.

  26. افشان گفت

    سلام وقتتون بخیر،دخترم۱۴سالشه،دیشب توکوچه بایه گربه بازی میکنه،دستش روباچنگالش دوتاخش سطحی انداخته،،،بردمش بهداشت،دوزاول واکسن هاری روتزریق کردن،،ازطرفی امروزموعدتزریق دوزدوم واکسن hpvدخترم ،هم هست،،،این دوتاواکسن باهم تزریق بشه مشکلی ایجادنمیشه؟نمیدونم بایدچیکارکنم،ممنون میشم پاسخ بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تزریق این دو واکسن باهم تداخلی ندارد، اما به جهت عوارض ایجاد شده پس از تزریق، بهتر است تزریق گارداسیل را چندروزی به عقب بیاندازید.

      1. افشان گفت

        خیلی متشکرم از اینکه پاسخ دادید

    2. حنا گفت

      سلام من دیروز دوز سوم واکسن هاری رو زدم از دوز اول واکسن تا الان مچ دستام بازو هام حالت دردو سوزن سوزن داره همراه با سر درد امروز صبح که از خواب بیدار شدم پای چپم بی حس شده بود البته اینم بگم که روز سوم پریودم هم بود میخواستم ببینم که طبیعیه یا نه

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        تا چندروز پس از تزریق واکسن درد، تورم یا بی حسی ممکن است در فرد دیده شود به همراه سردرد، بدن درد و سایر علائمی که ذکر شد.
        بی حسی پا یا شدت سایر علائم نیاز به مشورت با پزشک دارد. توصیه می‌کنیم به مرکز بهداشت تزریق واکسن یا پزشک جهت بررسی مراجعه نمائید.

  27. آتنا گفت

    سلام
    من و دخترم تازه اومديم كانادا
    ديشب يك سگ خونگي از نژاد گلدن يك چنگ كوچيك زد زير چونه دخترم
    من اون موقع اصلا فكر نكردم جديه
    بعد كه اومديم خونه بعد ٤ساعت دخترم گفت ميسوزه جاش
    بعد با موبايل كه نور انداختم ديدم جاي نوك چنگاش اندازه نوك سوزن سه دونه رو پوستشه
    ضدعفوني كردم
    صاحب سگ رو نميشناسم
    ولي برادرم گفت سگش زير يكسال هست و اينجا سگها همه واكسينه ميشن.
    الان ٢٤ ساعت گذشته همش دلشوره دارم
    از يك داروسازم اينجا پرسيدم گفت جزيه پماد ضد عفوني كننده داده
    حالا فردا ميبرمش بيمارستان
    فكر كنم تا ببرمش يك ٤٨ ساعتي طول ميكشه
    نه تازه واردم واقعا نميتونم مستقل عمل كنم
    خيلي اضطراب دارم
    الان دخترم اكي هست
    زخمم خيلي جزييه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی در خراش جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست. با توجه به اینکه احتمال سگ نیز واکسینه شده باشد جای نگرانی کمتری وجود دارد. تا 72 ساعت اولیه پس از خراش نیز امکان تزریق واکسن وجود دارد. به مراکز درمانی مراجعه کنید تا با معاینه، راهنمایی بهتری صورت گیرد.
      اما در نهایت توصیه می‌کنیم نگران نباشید و استرس نداشته باشید، خطری دختر شمارا تهدید نخواهد کرد.

  28. محمد گفت

    سلام
    من گربه خونگی چنگم زده خون نیومده اما زیر پوستم زخم شد انگار خون مرده شده
    حدود ۷۲ روز پیش دو دوز یادآور واکسن هاری زدم چهار ماه قبل از اون هم چهار دوز واکسن هاری زده بودم .
    رفتم مرکز بهداشت گفتن تا ۹۰ روز بعد از تزریق نیاز به تزریق مجدد واکسن در صورت مواجه با حیوان گزیدگی نیست
    منتهی استرس داشتم گفتم از شما هم بپرسم الان لازم نیست واکسن بزنم حتی یک دوز ؟
    میگن ۹۰ روز ایمنی کامل داری اما دوره کمون بیماری تا چند ماه هم هست این ایمنی چه طور اون موقع تاثیر میزاره ؟
    اگر حیوون تا ۱۰ روز زنده باشه یعنی سالمه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که مراکز بهداشت اعلام نموده‌اند، نیازی به تزریق واکسن ندارید و جای هیچ نگرانی نیست.

  29. الهه گفت

    سلام وقت به خیر
    سگی که توسط دوستم از یک معتاد خریداری شده و به نظر خونگی و دزدی می یاد دست پسر دو ساله ام رو گاز گرفت .البته اصلا زخم نشد و فقط خواست به پسرم تشکر بده و جای دندوناش موند روی دست بدون زخم.سگه شناسنامه داره و نوشته شده که قبلا واکسن خورده ولی تاریخش معلوم نیست.فردای گاز گرفتگی پسرم حالت سرماخوردگی داشت بردم دکتر و توصیح دادم و با نظر دکتر بردیم دوز اول واکسن رو زدیم .سگ یه هفته قبلش عقیم کردن و الان بیست روزه دست دوستمه و حالشم خوبه.لازمه دوزهای بعدی رو هم بزنیم به پسرم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی در شرایطی که خراش ایجاد نشده باشد و یا گاز گرفتگی در تماس با منافذ باز پوست نبوده باشد، نیازی به تزریق واکسن هاری نیست. اما نظر پزشک با معاینه فیزیکی ارجیت دارد، لذا به توصیه پزشک عمل نمائید و سایر دوزها را طبق زمان مشخص شده تجویز نمائید.

  30. ستاره گفت

    سلام مدتیست گربه ای خیابانی در اطراف تخته ای در بالکن خانه میچرخید و خودش و صورتش را به آن میمالید
    یک روز از انجا رد شدم و پایم توسط تخته خراش برداشت و خیلی خیلی کم خون آمد تقریبا سه هفته از این ماجرا میگذرد نگران هاری هستم ممکنه راهنماییم بفرمایید؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به دلیل اینکه خراش جزئی بوده جای نگرانی ندارد.

  31. کاربر احمدی گفت

    اقا سلام و وقتتون بخیر ما چهار پنج روز پیش فامیلمون تو ویلا با گربه ازین ولا میخواست بازی کنه گربه دستشو چنگ گرفت حالا اینم رفت شست فقط ولی الان تو راه سفر اشتباه کردم از غذای ایشون با قاشقشون یه قاشق دهنی خوردم وسواس فکری دارم نکنه وارد بزاقش شده باشه هاری هم گرفته باشه منم بگیرم بنظرتون برم واکسن بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، احتمال انتقال هاری از این طریق بسیار بعید و تقریبا صفر است.

  32. Marziyeh گفت

    سلام. یک گربه تو کوچمون دستم رو چنگ زد ولی انقدر این خراش کمه که اصلا معلوم نیست. در حد یک میلی متر از پوستم خراش خورده. آیا لازمه واکسن بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست.

  33. نازی گفت

    سلام
    من بعد از سه روز امروز دوز اول واکسن رو زدم ودستم درد میکنه و گلو درد دارم اینا طبیعیه ؟؟؟
    میشه دارو مصرف کنم ؟چی؟؟؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      هر واکسنی می تواند عوارض جانبی داشته باشد. در بیشتر موارد درد در ناحیه تزریق، تب خفیف و گلودرد ایجاد می شود که طی چند روز برطرف می شود و جای نگرانی نیست. همچنین باید در نظر داشت پروسه ساخت و تأیید واکسنها بسیار سخت گیرانه است و دائما تحت نظارت سازمان‌های مربوطه برای بررسی عوارض جانبی و اثربخشی هستند.

  34. مهلا گفت

    سلام
    من چهارشنبه توی پارک گربه سه‌تا انگشتای دستمو چنگ انداخت بعد کلی خون اومد و من فقط با آب شستم چون اطلاعی نداشتم ولی من تازه امروز شنبه بعداز تقریبا ۶۰ ساعت دوز اول واکسن رو زدم
    مشکلی پیش نمیاد؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است هنگام گزش یا خراش، ابتدا محل زخم با آب و صابون فراوان شسته شود و در همان ساعات اولیه نسبت به تزریق واکسن اقدام شود. اما جای نگرانی ندارد و متخصصان 72 ساعت اول پس از ایجاد زخم را ساعات طلایی برای تزریق واکسن هاری دانسته‌اند. دوزهای بعدی اگر تجویز شده در زمان مقرر دریافت کنید.

      1. مهلا گفت

        حالت تهوع و کمی سرگیجه بعد از واکسن و درد دست و جای واکسن و کلا هر دردی بعد از واکسن طبیعیه؟؟؟؟؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بله تا ۲ الی ۳ روز پس از تزریق علائمی که ذکر کردید طبیعی است و از عوارض واکسن هست. درصورتی که بهبود نیافت و شدت یافت به مرکز بهداشت تزریق واکسن مراجعه نمائید.

  35. ثری گفت

    سلام وقت بخیر من سگ دوستم که واکسن زده یکی غز دوستامون گاز گرفته انسیتو پاستور هم امروز بسته است چیکار باید بکنیم برای واکسن زدن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور معمول گزش توسط سگ واکسینه شده جای نگرانی ندارد.
      اما بهتر است جای زخم را با آب و صابون فراوان بشورید تا زمانی که نسبت به دریافت واکسن اقدام کنید.
      ضمنا برخی مراکز به صورت شبانه روزی برای خدمات ارائه و تزریق واکسن در حال فعالیت هستند که با جستجو در محل خود می‌توانید پیدا کنید.

    2. سحر گفت

      سلام وقت بخیر من میتونم دوز سوم واکسن رو‌۱روز زوذتر بزنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        24 ساعت تاخیر یا تعجیل مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

  36. علی گفت

    سلام حدود ۲۰روز پیش گربه دستم رو هنگام بازی جنگ زد گربه تو حیاطمون من الان رفتم بعد ۲۰دوز دوز اول رو زدم ایا تاثیر داره روی من این واکسن یا ..؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تاثیرگذاری واکسن هاری در ساعات اولیه پس از گزش یا خراش موثر خواهد بود و بهتر است در همان ساعات تزریق شود.
      البته اگر خراش سطحی و جزئی بوده باشد نیازی به تزریق واکسن نداشته است.

      1. علی گفت

        یعنی این واکسن دیگه رو من تاثیر نداره؟
        خواهش میکنم جواب بدید خیلی استرس دارم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        مقدار اثرگذاری واکسن بسیار کمتر خواهد بود نسبت به تزریق در ساعات اولیه.
        نگران نباشید، درصورتی که علائم خاصی را مشاهده نمودید به پزشک مراجعه نمائید.

      3. علی پورقربانی گفت

        من الان بعضی وقت دارم عرق میکنم سردم میشه همش استرس دارم.خوابم میاد .این عوارض واکسنه یا علایم بیماری؟

      4. مرتضی گفت

        سلام وقت بخیر من دیشب یه سگ باسن من رو گاز گرفت اما خراش سطحی هست ولی خون نیومد الان لازمه به دکتر مراجعه کنم ؟

      5. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        در این شرایط نیازی به تزریق واکسن هاری نیست.

  37. سعید گفت

    سلام وقت بخیر دو هفته پیش حدودا گربه خیابونی منو چنگ زد من همون موقعزخمو با آب و صابون شستم و حدود 12 ساعت بعد ایمونو گلوبین و دوز اول هاری دریافت کردم و سه دوز دیگه رو هم سر وقت رفتم زدم آیا الان من در خطر ابتلا هستم یا نه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر جای نگرانی نیست.

  38. زهرا گفت

    سلام وقت بخیر دیشب چند تا سگ به یه گربه ای حمله کرده بودن و بعدش فرار کردن من که اومدم گربه رو چک کنم که زندست یا نه متاسفانه چون با عجله رفتم دستکشی دستم نبود و به محل زخم گربه دست زدم ولی پس از آن دو بار دستم را با آب و صابون شستم در دستم هم خراش و زخمی وجود نداشت به صورتم هم دست نزدم که با چشم و دهانم تماس داشته باشه برای این امر ضرورتی به تزریق واکسن وجود داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر در این شرایط نیازی به تزریق واکسن نیست، نگران نباشید.

  39. امیر گفت

    سلام مجدد آقای دکتر من چند روز پیش سوالی کامنت کردم ولی داخل کامنتا نبود که سوال خیلی هاست کسی که برای پیشگیری واکسن هاری دریافت کنه تا چند وقت بدن ایمنی داره یعنی اگر حیوان هار او را گاز گرفت یا گزید نیاز به تزریق نداره و اینکه و اگر حیوانی مثل گربه چون خودم گربه خیابونی زیاد اطرافمه از یک حیوان هار گاز گرفته بشه پس از گزش تا چند روز اون گربه زندس به سپاس

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      زدن واکسن هاری با هدف پروفیلاکسی یا پیشگیری از ابتلا به افراد پرخطر مانند دامپزشکان، کارکنان کنترل بیماریهای حیوانی و محیط بانان حیات وحش توصیه می شود. در افراد عادی واکسن هاری بعد از مواجهه با ویروس دریافت می شود و گاهی تجویز ایمونوگلوبولین هاری یا آنتی بادی های مونوکلونال در زخم با تشخیص کارشناسان بهداشتی در مراکز بهداشت انجام می شود. معمولا حیوان هار در فاصله ۷ تا ده روز می‌میرد که این زمان فرصت مناسبی برای تزریق واکسن و ایمنیت مطلوب در برابر ویروس است. تزریق واکسن پس از گزش حیوان مشکوک به هاری در چهار دوز در روزهای ۰، ۳، ۷ و ۱۴ پس از گزش انجام می شود.

  40. امیر گفت

    سلام کسی بخاد به خاطر پیشگیری واکسن بزنه باید چند دوز بزنه و اینکه شخصی واکسن هاری دریافت کرده تا چند وقت ایمنی داره در مقابل گزش حیوانی که هاری داره و یه سوال دیگه هم اینه آیا چنگ انداختن گربه هم باعث هاری میشه با سپاس

    1. امیرعلی گفت

      سلام
      یه بچه گربه ساعدمو چنگ سطحی زده
      خون نمیاد ولی قرمزی لاش معلومه
      لازمه واکسن بزنم؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        در خراش جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست.

      2. محمد رحمی گفت

        سلام خسته نباشد
        پنج ماه پیش سگ پاکوتاه همسایمون من رو گاز گرفت یکم پام زخم شد ولی من اقدامی نکردم سگ خونگی هست و همه واکسن هاشم زده شده به گفته خودشون ایا برام مشکلی داره
        ممنون میشم راهنمایم کنید

      3. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        انتقال هاری از سگ واکسینه بسیار بعید است، ضمنا اگر سگ مبتلا به هاری باشد، 10 روز پس از گاز گرفتگی خواهد مرد. جای نگرانی نیست، اما این مورد را توجه داشته باشید که پس از هر خراش و گازگرفتگی، در مرحله اول با آب و صابون فراوان و مواد ضدعفونی کننده محل زخم را بشورید و اگر زخم عمیق بود، به مراکز بهداشت جهت بررسی و انجام اقدامات درمانی مراجعه نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.