آیا عوارض خودارضایی بعد از ترک ادامه دارد؟

168 42,384
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

در نقاط مختلف جهان نگاه‌های متفاوتی به خودارضایی می‌شود. با این‌حال بسیاری از متخصصین بر این باورند که خودارضایی برای سلامتی شما مضر و گاهی عوارض آن ممکن است تا مدت‌ها با شما باقی بمانند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که انجام خودارضایی یک جزء ضروری است و آن را یک فعالیت کاملاً طبیعی در افراد میدانند. اما آیا عوارض خودارضایی پس از ترک آن ادامه دارد؟ عوارض بلند مدت خودارضایی چیست؟ همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به پاسخ این سوالات بپردازیم.

خودارضایی چیست؟

خودارضایی فعالیت رایجی است که در آن اندام تناسلی یا سایر نواحی حساس بدن برای تحریک یا لذت جنسی لمس می‌شود. به عقیده برخی از افراد، خودارضایی یک راه طبیعی و ایمن برای کشف بدن، تجربه لذت و رهایی از تنش جنسی است. با این‌حال اعتیاد به انجام خودارضایی می‌تواند بر افراد در هر سن، جنسیت و نژاد تاثیر منفی بگذارد.

اگر مردان به طور مکرر در مدت زمان کوتاهی خودارضایی کنند، مهم نیست که برای مدتی آن را ترک کنند. در این صورت مردانی که به طور مکرر خودارضایی می‌کردند ممکن است دچار تورم جزئی آلت تناسلی به نام ادم شوند. این تورم معمولا در عرض چند روز از بین می‌روند.(1)

منظور از عوارض خودارضایی بعد از ترک چیست؟

برخی مطالعات نشان می‌دهد که انجام خود ارضایی تا حدودی سالم و امری طبیعی است، اما تکرار بیش از حد این رفتار عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد که برخی از آن‌ها حتی بعد از ترک خودارضایی نیز، می‌توانند موجب آسیب‌های جدی برای سلامتی افراد شوند.

برخی از عوارض خودارضایی بعد از ترک آن عبارتند از:

احساس گناه

برخی از افراد نگران این هستند که خودارضایی با باورهای مذهبی، معنوی یا فرهنگی آن‌ها در تضاد باشد، و گاهی حتی بعد از ترک آن هم احساس گناه می‌کنند. از سوی دیگر، متخصصان امروزی خودارضایی را غیراخلاقی و نادرست نمی‌دانند اما از نظر اسلامی اینکار غیرشرعی است. بحث در مورد احساس گناه با یک دوست، یا پزشک متخصص سلامت جنسی ممکن است به فرد در غلبه بر احساس گناه یا شرم مرتبط با خودارضایی کمک کند.

بیماری پیرونی

پیرونی که به آن کجی آلت یا انحراف در آلت تناسلی نیز گفته می‌شود، یک بیماری تناسلی ناشی از به وجود آمدن بافت اسکار فیبری در آلت تناسلی است که به دلیل خود ارضایی روی آلت تناسلی ایجاد شده و باعث نعوظ منحنی و دردناک می‌شود.

کاهش قد

یکی از عوارض خودارضایی بعد از ترک، کاهش قد پسران در دوران بلوغ است. با هر بار انجام خودارضایی, مقدار زیادی انرژی و کالری بدن از دست می‌رود؛ که باعث کاهش نیروی لازم برای رشد قد و متابولیسم بدن می‌شود. به همین خاطر خود ارضایی به صورت غیرمستقیم ممکن است در کاهش رشد و کوتاهی قد بعد از ترک نیز ادامه دار باشد.

کاهش میل جنسی

مردانی که از تکنیک خودارضایی تهاجمی استفاده می‌کنند که شامل گرفتن بیش از حد سفت آلت تناسلی خود می‌شود، این فرایند ممکن است موجب کاهش میل جنسی در مردان شود.

همچنین زنانی که به طور مداوم خودارضایی می‌کنند نیز ممکن است حتی بعد از ترک خودارضایی دچار کاهش میل جنسی شوند.

بی اختیاری ادرار

یکی از شایع ترین عوارض خودارضایی بعد از ترک، بی اختیاری ادرار است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که کنترل اسفنکتر ادراری که وظیفه آن کنترل مجرای ادراری است از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود.

قرمزی پوست یا بثورات

کشیدن یا گرفتن بیش از حد آلت تناسلی در نقطه اوج یا محکم نگه داشتن اندام تناسلی می‌تواند باعث ایجاد بثورات شود که ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد. این بثورات ناشی از خشکی پوست یا عفونت پوست است که می‌تواند ناشی از دست‌های آلوده یا روان کننده‌های بی‌کیفیت باشد.

عفونت‌های ناحیه‌ی تناسلی

خودارضایی باعث تحریک بیش از اندازه‌ی پوست ناحیه‌ی تناسلی می‌شود و این امر ممکن است باعث ایجاد سوزش در آن ناحیه شود. همچنین آلوده بودن دست‌ها یا وسایلی که برای خود ارضایی استفاده می‌شود فرد را در معرض ابتلا به قارچ قرار می‌دهد. بنابراین به این افراد توصیه می‌شود درصورت انجام این عمل به موارد بهداشتی دقت کنند. با بروز کوچکترین نشانه از عفونت نیز فرد باید به پزشک مراجعه کند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

ریزش مو در مردان

یکی از عوارض خودارضایی، ریزش مو یا کم پشت شدن موهای شما است. خودارضایی از طریق بهم‌زدن تعادل هورمونی در مردان باعث ریزش مو می‌شود. از طرف دیگر با هر بار ارضا شدن مقادیر بسیاری از مواد معدنی از طریق مایع منی شما دفع می‌شود که موهارا به لحاظ تغذیه در شرایط نامناسبی قرار می‌دهند.

ایا عوارض خود خود ارضایی بعد از ترک از بین میرود؟

در یک کلام، بله؛ به مرور زمان عوارض خود ارضايی کاهش می‌یابد و به طور کلی بعد از مدتی از بین می‌رود. به طور مثال مشکلات جسمانی مانند زود انزالی، تغییرات چهره و جوش بدن و مشکلات روحی مانند انرژی و شادابی شما، عزت نفس شما و مشکلات حافظه شما که خودارضایی منجر به تاثیر منفی در آنها شده بوده از بین میروند.

بیشتر بخوانید:

باورهای نادرست مربوط به خود ارضایی

باورهای نادرست زیادی در مورد خودارضایی وجود دارد. علیرغم این واقعیت، اکثر ادعاهایی که درباره عوارض خودارضایی گفته می‌شود پشتوانه علمی ندارند. درواقع هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه خودارضایی اثرات منفی شدید بر سلامت جسمی افراد می‌گذارد، وجود ندارد. درحالی که بیشترین اثرات منفی حتی بعد از ترک آن، اعتیاد به فیلم پورن است که عوارض بسیار مخربی را بر روی سلامت روان و ذهنی افراد به‌جا میگذارد.

برخی از شایعترین باورهای نادرست درباره عوارض خودارضایی عبارتد از:

عوارض خود ارضایی بعد ترک
عوارض خود ارضایی بعد ترک

راه های ترک خودارضایی

خودارضایی مفید است، اما افراط در آن یا معتاد شدن به آن می‌تواند مضر باشد. بسیاری از افراد معتاد به خودارضایی هستند و اکنون تمایل زیادی برای ترک آن دارند. همچنین خودارضایی ممکن است به روابط عاشقانه و دوستی شما آسیب برساند، اگر به اندازه گذشته وقت خود را با عزیزان خود سپری نکنید یا به نیازهای آنها توجه نکنید.

راه های ترک خودارضایی شامل موارد زیر است:

با خود صبور باشید

برای ترک خودارضایی باید صبور باشید. این را بدانید که شما به یکباره شروع به خودارضایی نکردید و یکباره هم نمی‌توانید آن را متوقف کنید. صبر کنید و با انجام روش‌های گفته شده با حوصله خودارضایی را ترک کنید. اما به یاد داشته باشید که هرچه زودتر نسبت به ترک خودارضایی اقدام کنید، درگیر عوارض طولانی مدت آن نخواهید شد.

دست از شرمساری و تنبیه خود بردارید

خودارضایی در واقع یک میل طبیعی انسان است. به خود اجازه ندهید که خودارضایی باعث ناامیدی شما شود زیرا این کار بیشتر ممکن است باعث افزایش خود ارضایی تا ترک اعتیاد شما به خودارضایی شود.

محرک ها را حذف کنید

در دنیای امروزی و فضای مجازی، با محرک‌های زیادی روبرو هستیم که افراد را تحریک کرده و ممکن است منجر به انجام خودارضایی شوند. پورنوگرافی در صدر این لیست قرار دارد که به وسوسه شما می‌پردازد و شمارا به خود معتاد می‌کند. برای اینکه بتوانید خودارضایی را ترک کنید، خود و محیط اطراف خود را از محتواهای محرک و مستهجن پاک کنید.

مدت زمان تنهایی را کاهش دهید

معمولا خودارضایی را زمانی که در تنهایی به سر می‌برید انجام می‌دهید. سعی کنید تمام روز را در اتاق خود محبوس نباشید، درب اتاق خود را باز بگذارید، مدت زمان استحمام خود را کاهش دهید و هنگام تنهایی به فعالیت‌هایی فکر کنید که می‌توان با دیگران انجام داد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کسانی که دچار خودارضایی شده‌اند باید به این نکته توجه داشته باشند این عمل با عوارض جسمی و روحی همراه است. پس ضروری است برای کنترل کردن آن و بازگشت به زندگی جنسی سالم هرچه سریع‌تر این عمل را ترک کنند و اگر خود به تنهایی نمی‌توانند، به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنند. نباید از اینکار خجالت بکشید، چراکه این مشکل امری طبیعی است و روانشاسان و روانپزشکان شمارا درک خواهند کرد و بهترین راهکارها برای ترک را به شما ارائه خواهند داد.

کلام آخر

خودارضایی فعالیت رایجی است که در آن اندام تناسلی یا سایر نواحی حساس بدن برای تحریک یا لذت جنسی لمس می‌شود. انجام خودارضایی باعث عوارض منفی بسیاری بر بدن افرد می‌شود که با ترک خودارضایی میتوان آن‌ها را تحت کنترل گرفت. با این‌حال برخی عوارض خودارضایی ممکن است حتی پس از ترک آن‌هم ادامه داشته باشند. بازگشت هورمون‌ها به سطح متعادل خود از فواید ترک خودارضایی است که موجب جلوگیری از ریزش مو می‌شود. همچنین رابطه‌ی جنسی فرد دارای ثبات و با لذت بیشتری همراه می‌شود. 

عوارض خودارضایی بعد از ترک چیست؟

منظور از عوارض خودارضایی بعد از ترک این است که برخی از عوارض خودارضایی گاهی ممکن است حتی پس از ترک آن نیز ادامه داشته و سلامت جسمی و ذهنی افراد را تحت‌تاثیر بگذارد.

باورهای نادرست عوارض خودارضایی بعد از ترک چیست؟

باورهای نادرست زیادی در مورد عوارض خودارضایی وجود دارد. اما اکثر ادعاهایی که درباره عوارض خودارضایی بعد از ترک گفته می‌شوند پشتوانه علمی ندارند.

آیا خود ارضایی باعث افسردگی می‌شود؟

خود ارضایی یا جلق زدن، در صورتی که به طور مکرر و بیش از حد انجام شود، می‌تواند باعث مشکلات روحی و افسردگی خواهد شد. فرد مبتلا به عمل، رفته رفته از جمع فاصله گرفته و به تنهایی و منزوی بودن عادت خواهد کرد.

آیا عوارض خود ارضایی بعد از ترک از بین می‌رود؟

بله. قطعاً عوارض خودارضایی از جمله بدن درد، و دیگر عوارض احتمالی آن بعد از ترک آن به مروز زمان کاهش می‌یابد و در نهایت از بین می‌رود. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، با انجام خودارضایی, مقدار زیادی انرژی و کالری بدن از دست می‌رود که باعث کاهش نیرویی لازم برای متابولیسم بدن می‌شود

راه های ترک خودارضایی چیست؟

برنامه‌ریزی برای پر کردن وقت با فعالیت‌های مفید، فعالیت‌های ورزشی، تعیین هدف‌های مشخص و یریت استرس از بهترین روش‌های ترک خودارضایی هستند.

منبع thehealthsite
168 نظر
  1. بابک گفت

    سلام ببخشید ی سوال فرق خودارضایی یا رابطه ی جنسی چیست لطفا جواب بدین باتشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خودارضایی به تحریک و اقدام به ارضا شدن توسط خود فرد گفته می‌شود که دارای عوارض است و بهتر است انجام نشود.
      رابطه جنسی به ارضا شدن از راه صحیح و زندگی زناشویی (با همسر) است.

  2. کسرا گفت

    سلام
    من
    سه سال و نیم خود ارضايي میکنم ولی به تازگی دچار کم حافظی گی شدم می خواستم بدونم بعد ترک درست میشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیلی نمی‌توان این دو را به هم مربوط دانست.
      اما قطعا ترک خودارضایی دارای فواید زیادی است و عوارضی که توسط آن ایجاد شده باشد نیز به مرور زمان از بین خواهند رفت.

  3. AAAA گفت

    سلام دکتر
    وقت بخیر
    من ۲ تا سوال از شما داشتم:
    ۱_میشه لیست تمام محرک هایی که ما را به خودارضایی وسوسه میکنند یگید؟
    ۲_آیا وقتی خودارضایی رو ترک کردیم بعد از ترک خودارضایی شهوتمون برای انجام خودارضایی به طور کامل از بین میره و میتونیم راحت باشیم یعنی مثل زمان قبل از انجام خودارضایی که حتی یک بار خودارضایی نکرده بودیم و راحت بودیم و اصلا هیچ شهوتی برای انجام خودارضایی نداشتیم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      1- خودتان تشخیص می‌دهید چه چیزی محرک شما خواهد بود. مثلا مشاهده عکس و فیلم‌های سکسی در فضای مجازی
      2- خیر، شهوت که نیاز همیشگی انسان است و از بین نخواهد رفت. باید قبل از ازدواج خودتن را کنترل کنید تا در جای درست نیاز خود را برطرف کنید.

    2. Alfa گفت

      سلام وقت بخیر ببخشید به عنوان ی متخصص چه فرقایی میان خودارضایی و رابطه جنسی وجود داره لطفا جواب بدید

  4. بی هویت گفت

    سلام 12 ساله خودارضایی میکنم همینطور پورنو گرافی 26سالمه چند وقت طول می‌کشه عوارض از بین بره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ترک کنید، به مرور زمان عوارض از بین خواهند رفت.
      زمان دقیقی نمی‌توان اعلام کرد.

  5. Mhd گفت

    سلام وقت بخیر
    چیزی که‌میخوام الان بگم‌عجیبه ولی متاسفانه از شانسم این اتفاق افتاده
    تقریبا ۲ ماه پیش بعد از خودارضایی ، شکل بیضه هام تغییر کردند و افتاده شدن و حجم کیسه بیضه بزرگ تر از قبل شد ، به طوری که نمیتونم شلوار رسمی که از شلوار راحتی تنگ تر است رو مثل قبل بپوشم یا پاهامو بهم نزدیک کنم
    سونوگرافی بیضه و پروستات و‌کلیه و… انجام دادم
    آزمایش خون و کشت ادرار و… هم همینطور
    پیش متخصص اورولوژی هم رفتم
    همه میگن‌چیزی نیست چون از نظر واریکوسل و هیدروسل و از این جور مشکلات ندارم، گویامورد من برای پزشکان اهمیتی ندارد و فقط خودم دارم اذیت میشم
    ۲ ماه گذشته تغییر مثبت خاصی ندیدم متاسفانه از شکل بیضه هام
    و همچنان مشکل دارم…

  6. ناشناس گفت

    سلام آقای دکتر خسته نباشید…. ببخشید میتونید بگید آیا با چند بار زدن این کار دوباره عوارضا برمیگرده؟ چون بنده نزدیکه ۱۲ الی ۱۳ ماه پاک بودم بعد ب طور ناخودآگاه ی دوسه هفته ای میشه دوباره لغزش پیدا کردم چیکار کنم …. میترسم دوباره عوارضام برگشته باشه ولی بازم تحریک میشم! یه راهکاری بدید جناب آقای دکتر 🙏🏻

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیلی نگران نباشید و احساس گناه نکنید.
      سعی کنید خودتان را کنترل کنید و آرام آرام نسبت به ترک مجدد اقدام کنید.
      اگر مکرر و به مدت طولانی انجام دهید ممکن است دچار عوارض شوید.
      مدت زمان تنهایی و حمام را کاهش دهید.
      هر زمان به فکر انجام این‌کار افتادید سریعا شرایط را تغییر دهید.
      موفق خواهید شد.

    2. ...... گفت

      سلام من ۱۴ سالمه پسر هستم ۲ ماه دیگه میشه ۱۵ سالم یک ماهی هست که خودارضایی میکنم ولی خیلی ترسیدم اگر از همین الان کلا ترکش کنم قدم رشد می‌کنه ؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خودارضایی را انجام ندهید، قطعا ترک آن فواید زیادی برایتان خواهد داشت.

  7. Gg گفت

    سلام وقت بخیر
    من حدود ۴ سال پیش خود ارضایی می‌کردم
    ترک کردم تقریباً ۷ ماه به ۷ ماه دچارش می‌شدم
    آخرین بار یک ماه پیش بود
    تا این هفته داخل این هفته از طریق تحریکات نه به صورت مستقیم سه بار دچارش شدم
    قطعاً هم ترک می‌کنم و خیلی پشیمونم
    الان می‌خواستم ببینم تاثیری روم ایجاد ی‌شه یا نه و اگرم تاثیر داره بعد از چند وقت تاثیرش میره؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید دچار عوارض نخواهید شد با این تعداد کم.
      سعی کنید تا حد امکان کم انجام دهید.

  8. حسین گفت

    سلام وقتتون بخیر
    بنده چند سالی هست که خودارضایی انجام میدم ولی الان صبحا هم نعوظ ندارم یا به کلی تو شبانه روز نعوظ ندارم فقط موقعی که الت رو ماساژ بدم نعوظ پیدا خواهم کرد حس میکنم تحریک پذیریم کم شده چیکار باید بکنم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است از عوارض خودارضایی باشد که فقط با مالش و ماساژ آلت تناسلی تحریک می‌شوید.
      درصورت امکان ترک کنید.

      1. حسین گفت

        قرصی نداره ؟ چون من ازمایش خون دادم دکتر رفتم واریکوسل گرید ۱ دارم و تستوسترون حالت نرمال داشت و قرص ال کارنیتین تجویز کردن مصرف کردم ولی تاثیری توی میل جنسیم نداشت ، یه مشکل دیگه ای که هست التم وقتی هنوز کامل در حالت نعوض پیدا نکرده کج هست یعنی به سمت بالا و یخورده به راست و احساس درد میکنم
        ولی در نعوظ طولانی این کجی برطرف میشه
        مشکل کجاست

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        به اورولوژیست هم مراجعه کنید اگر کجی آلت زیاد و آزار دهنده است.

      3. حسین گفت

        من ازمایش خون داده بودم و تستوسترونم معمولی بود ولی یکم غلظت خون داشتم
        دکتر رفتم گفت که وایکوسل دارم و همین که التم نعوظ نداره و تحریک نمیشم هم گفتم و قرص ال کارنیتین تجویز کرد واسم ولی خوردم تاثیری حس نکردم باید چکار کنم

      4. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام مجدد وقت بخیر
        داروها در بلند مدت اثر خود را نشان خواهند داد.
        صبر کنید و اگر با تمام شدن دوره قرص مشکلتان برطرف نشد مجدد به پزشک خود مراجعه کنید.

      5. Gg گفت

        سلام وقت بخیر
        اگه چند سال پیش خود ارضایی کردیم
        ترک کنیم تقریبا
        و تقریبا ۱ ماه پیش پچهارش بشیم
        و درخل یک هفته (همین هفته )از طریق تحریکات سه بار بهش مبتلا بشیم
        اثر میذاره؟
        واگر اثر بذاره بعد از چند وقت اثراتش کامل میرع؟

      6. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر نگران نباشید، اما سعی کنید از انجام مکرر خودداری کنید.

  9. اا گفت

    سلام دکتر من نزدیک به ۲ سال هست که خور ارضایی انجام میدم الان همش حس میکنم در مجرا ادرار یا یه چیزی شبیه به در خیلی کم آیا بعد از ترک این عوارض دوباره خوب میشه ترخدا زود جواب بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله بعد از ترک عوارضی که توسط خودارضایی ایجاد شده باشند از بین خواهند رفت.

  10. hoss گفت

    سلام دکتر
    وقتتون بخیر
    اگه خودارضایی رو ترک کنیم بی اختیاری ادرار و ضعیف شدن چشم ها بعد از ترک خودارضایی از بین میروند یا باید برای حل این دو عارضه به پزشک مراجعه کنیم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      عوارض ایجاد شده توسط خودارضایی با ترک آن به مرور زمان برطرف خواهد شد.

  11. علی گفت

    سلام ؛ من از ۱۳ سالگی شروع کردم به انجام این کار و الان قصد ترک دارم و ترکش میکنم اما مطالب شما کمی بنظرم اشتباه آمد؛ البته پشتوانه علمیشو نمیدونم ولی همه ی عوارضی ک در سایتای دیگه گفته شده برای من پیش آمد درحالی ک اصلا قبل از خودارضایی عوارضی مثل حافظه بد، بی اختیاری ادرار، لاغر شدن صورت و عضلات بخصوص در دست و مچ دست، بینایی خراب و.. برام پیش اومد الان هم ک دارم مینویسم بدجور حافظم خرابه؛ فقط میخواستم بگم اگه اینها از خودارضایی و کم شدن پروتئین، مواد معدنی و.. نیست از چیه؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      قطعا خودارضایی به صورت مکرر منجر به عوارض خواهد شد؛ اما بیشتر عوارض اعلامی به صورت علمی اثبات نشده‌اند که مستقیما توسط خودارضایی ایجاد خواهند شد.
      با آرزوی موفقیت و سلامتی.

  12. H.R.T گفت

    سلام
    وقت بخیر
    آیا بعد از ترک خودارضایی همه ۱۰۰٪ حافظه برمیگرده یا فقط ۵۰٪ برمیگرده یا اصلا برنمیگرده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با انجام خودارضایی حافظه شما به صورت 100درصد پاک نخواهد شد یا تا حد زیاد ضعیف نخواهد شد.
      عوامل غیرمستقیم ممکن است بر حافظه نیز تاثیرگذار باشند.
      به مرور زمان با ترک خودارضایی عوارض ناشی از آن از بین خواهد رفت.

  13. گفت

    سلام
    وقت بخیر
    آیا بعد از ترک خود ارضایی قدمون رشد می‌کنه مثل
    اول یعنی مثل زمانی که خودارضایی نمی‌کردیم و اینکه کوتاهی قد و کاهش رشد قدمون درست میشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با ترک خودارضایی، عوارض ناشی از آن به مرور زمان از بین خواهند رفت.

  14. امیر علی گفت

    سلام آقای دکتر یه سوال من ۱۴ سالمه و حدود ۳ سال هست که خود ارضایی میکنم میخواستم بدونم که بعد از ترکش آیا عوارضی مثل قد نکشیدن از بین میره یا نه فرقی نداره اگه ترکم کنم باز باعث قد نکشیدنم میشه؟ میشه بگین کدوم از این دو تایی که گفتم اتفاق میفته

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به این شکل جزئی هیچ چیز را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. ترک خودارضایی قطعا مزایای بسیار زیادی نسبت به انجام آن دارد.
      همچنین انجام مکرر خودارضایی منجر به از دست رفتن ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری بدن می‌گردد که به صورت غیرمستقیم بر رشد قد اثر منفی خواهد گذاشت، اما با ترک آن خیر.

  15. علی گفت

    سلام عوارض خود ارزایی برای کسی که سه سال این کارو کرده تا چه مدت از بین میره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      زمان مشخصی را نمی‌توان درنظر گرفت.
      ترک کنید، به مروز زمان اثرات آن را خواهید داد.

  16. ناشناس گفت

    سلام ببخشید من یک سال کامل پاک بودم الان دوباره لغزش پیدا کردم و بعد ۱ سال تموم ۲بار انجامش دادم آیا عوارضاش برمیگرده یا طول می‌کشه خیلی نگرانم آقای دکتر کلی عذاب وجدان دارم بعد کلی این همه زحمت و تلاش واقعا پشیمونم ! و این ک میخواستم بدونم ورزش کردن تو باشگاه ب بهبودی کامل استمناء کمک می‌کنه یا نه؟ یه راهکاری بدید ممنون 🙏🏻

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، با یکی دوبار عوارض بازنخواهند گشت.
      بله ورزش به ترک و منحرف کردن ذهن شما از مسائل جنسی کمک کننده خواهد بود.

  17. ناشناس گفت

    سلام خسته نباشید ببخشید بنده ۱ سال کامل پاک بودم الان دوباره برا بار اول انجامش دادم آیا عوارضاش دوباره برمیگرده یا نه؟ اصن برا بار اول اونم بعد ۱ سال کامل پاک تاثیر چندانی روی عوارض داره یا نه قبلاً از بین رفته؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون 🙏 دارم میمیرم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نگران نباشید، با یکبار عوارض را تجربه نخواهید کرد.
      سعی کنید تکرار نکنید.

  18. خدابنده لو گفت

    سلام خسته نباشید آقای دکتر من ۹ ماهی میشه که خود ارضایی نکرده بودم و تمام عوارضش از بین رفته بود ولی امروز سهوا با یذره تحریک به ارگاسم رسیدم میخاستم بدونم با همین یبار تمام عوارضش برمیگرده ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، سعی کنید از انجام مجدد پرهیز کنید.

  19. Benyamin گفت

    آقا سلام خودارضایی بیش از حد تو رابطه تاثیر میزاره؟ چون نمیتونم رابطه داشته باشم ناموفقم اگه از این مورده چقدر زمان میبره عوارضش بره بدن به حالت نرمال برگرده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله، انجام مکرر خودارضایی عوارضی خواهد داشت که بر رابطه نیز تاثیرگذار خواهد بود.
      خودارضایی را ترک کنید، به مرور زمان عوارض آن برطرف خواهد شد.

  20. کمپر گفت

    خود ارضایی. فقط روان انسان رو نابود می‌کنه کاری به جای دیگه نداره فقط تو این عمل چون دو پامین ترشح میشه همون هورمون لذت پس می‌تونه اعتیاد بیاره
    اعتیاد هم مثل اعتیاد به مواد مخدر نیست چون مواد مخدر دوپامین رو خیلی می‌بره بالا ولی مکانیزم اعتیادشون شبیه به همه اگه دقت کرده باشید آقایون حرفه ای دیگه مثل قبل نمیچسبه و کلا مغز یا میگه زیاد بزن آروم شی یا برو جفت گیری اینجاست که اظطراب و افسردگی پیداش میشه ودمار از روزگارتون در میاره
    آقایون ترک فقط تو یه حالت ممکنه بیکار نشینین
    بعد از ظهر برین باشگاه خودتونو خسته کنید حواستون رو از سکس و جنس مخالف بردارید چون روانتون اذیت میشه تو این راه بعد 20روز کم کم علایم ترک میاد پایین ولی
    اشتهای جنسی بیشتر میشه که نباید به باد بدین دیگه براتون عادی میشه تمرکز و حواستون بیشتر میشه
    زیر چشمتون نمیپره و کم کم حالتون خوب میشه
    اعتیاد به خودارضایی دروازه اعتیاد جدیده.

  21. ابوالفضل گفت

    سلام من 16سالم هست و 4ساله خیلی خیلی خودارضایی می کنم بعد از چهار سال بدنم داره نابود میشه قلب کبد چشم و خیلی از اعضای بدم مشکل پیدا کردن
    اگر ترک کنم بعد از چند وقت ایا بدنم به حالت نرمال یا ادی
    بر میگرده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است همه این عوارض به خودارضایی مربوط نباشد، اما درهرصورت باید نسبت به ترک اقدام کنید. عوارض ایجاد شده توسط خودارضایی به مرور زمان و با ترک آن از بین خواهند رفت.
      اگر مشکلات سلامتی جدی هستند توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.

  22. بنده خدا گفت

    سلام دکتر لطفا سریع جوابم رو بده،،،، ببینید من ۱۵ سالمه و ۲ ساله این کارو انجام میدم،،، نزدیک ۵ الی ۶ ماهه که ۲الی۳ روزی یکبار انجام میدم و این کارو کاهش دادم و قدم ۱۷۶ هست میخواستم ببینم بعد از ترک امکان دارد قد رشد کند؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نمی‌توان ارتباط مستقیمی بین خودارضایی و رشد قد یافت. اما عوامل دیگر مانند کاهش پروتئین و مواد ضروری بدن با انجام مکرر خودارضایی ممکن است به طور غیر مستقیم تاثیر داشته باشند.
      همچنین رشد قد به عوامل مختلفی مانند ژنتیک و … ارتباط دارد.
      درهرصورت ترک آن مزایای بسیار زیادی دارد که بهتر است نسبت به آن اقدام کنید.

  23. مهراب گفت

    سلام خسته نباشید من چند ساله درگیر این کار شدم و الان قصد دارم که ترک کنم و میخوام بدونم من هیچ بدنم رشد نکرده و لاغری و فقد قدم بلند شده میخوام بدونم اگر ترک کنم بدنم رشد میکنه و چاق میشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیلی این مورد را نمی‌توان به خودارضایی ارتباط داد. اما قطعا ترک آن مزایایی خواهد داشت و نسبت به ترک کردن اقدام کنید.
      چاقی، لاغری و رشد عصلات، بیشتر به ژنتیک و سبک زندگی شما بستگی دارد.

  24. التماس دعا گفت

    سلام وقتتون بخیر من از ۱۳ سالگی اینکارو انجام میدم کلی پدرم در اومد به حافظم ریدم یه جورایی الان ۱۷ ساله ام من تا ۱۵ سالگی یا نمره اول بودم یا دوم یا سوم هه حالا هیچی شدم صفر ۰ آاا همه چیز از حافظم میپره دو ساله دارم زور میزنم ترک کنم نمیتونم من چکار کنم بعضی وقتا میگم خود کشی کنم لطفا برام دعا کنید بتونم ترکش کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از راهکارهای ذکر شده در مقاله استفاده کنید.
      مدت زمان حمام و تنهایی را کاهش دهید، دسترسی به محرک‌ها و فیلم های پورنوگرافی را محدود کنید، اوقات فراغت را به گذراندن با دوستان یا خانواده بگذارنید و حتما ورزشی برای تخلیه انرژی انجام دهید. هر زمان به خودارضایی مایل بودید سریعا موقعیت را عوض کنید و خود را به کاری دیگر مشغول کنید.

    2. علی گفت

      سلام من ۲ سال و نیم هس خود ارضایی میکنم پاهام و کمرم درد داره و حافظم ضعیف شده من قبلا تو در خیلی عالی بودم همیشه ۲۰ میگرفتم ولی‌ الان کلا حافظم خیلی ضعیف شده و کلا دیگه نمیتونم مثل قبل بشم اگه این عادت را ترک کنم وضعیتم خوب میشه یا خیر

  25. مم گفت

    این خزعبلات چیه نوشتید یعنی چی که خودارضایی مفید است؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام دوست عزیز
      دقیقا کجای مقاله ذکر شده خودارضایی مفیده و انجام بدید؟
      برخی از محققان و تحقیقات علمی انجام خودارضایی به صورت محدود را تاحدودی بدون ضرر دانسته‌اند که با منبع ذکر شده است. اما در هرحال به هیچ وجه توصیه به انجام آن نمی‌شود.
      موفق باشید.

  26. یه شخصی گفت

    سلام و خسته نباشید من ۱۷ سالمه و از ۱۳ سالگی خود ارضایی میکردم و الان میخوام ترکش کنم .میخواستم بپرسم که بعد از ترک خود ارضایی رشد قدم بهتر میشه؟و اینکه ورزش تأثیر داره برای ترک کردنش؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیلی مشخص نیست که خودارضایی مستقیما بر رشد قد تاثیرگذار باشد اما قطعا ترک آن فوایدی خواهد داشت.
      بله فعالیت بدنی و ورزش به این تصمیم شما کمک خواهد کرد.

  27. علیرضا گفت

    سلام من آلتم بخاطر خودارضایی کج شده ممکنه بعد از ترک به حالت اول برگرده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر کجی آلت جدی و مشکل‌ساز است به متخصص اورولوژیست مراجعه کنید.

  28. امیر گفت

    با سلام
    من چندین سال هست خود خودارضایی انجام میدم اما الان نزدیک به یک ماه هست که ترک کردم
    در حال حاضر خیلی کم انرژی و چشمام خیلی خیلی زیاد ضعیف شده .
    میخواستم بپرسم آیا این ضعیف شدن ناگهانی چشم ها اثرات ترک خود ارضایی هست و آیا پس از مدتی بهبود پیدا میکنه یا خیر .
    با تشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر قرار باشد ضعیفی چشم رخ دهد (که از نظر علمی تایید نشده) باید با انجام خودارضایی این اتفاق رخ دهد نه پس از ترک آن.
      مدتی صبر کنید و اگر شرایط بهتر نشد به چشم پزشک مراجعه کنید.

      1. کروئلا گفت

        سلام منم الان نزدیک به ده روزه خود ارضیایی رو انجام نمیدم و در مرحله ی ترک هستم اما منم چشام بعضی وقتا خیلی تار میشه

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        صبر کنید، به مرور زمان احتمالا برطرف خواهد شد مشکل.
        اگر ادامه دار بود به چشم پزشک مراجعه کنید.

  29. Hosein گفت

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید مزاحم شدم
    یه سئوال داشتم ازتون

    ببینید من ۱۷ سالمه و تا به حال تو زندگیم هیچچچوقت خودارضایی نکردم چون از عوارض فوق العاده بدش خبر داشتم

    ولی تقریباً سه روز پیش من آلتم تایم خیلی زیادی تو‌ حالت نعوظ بود
    تو همون روز
    خیلی سهوا اصلا به طوری که نمیدونستم یه همچین اتفاقی میفته دستم و به آلتم زدم و به ارگاسم رسیدم

    از همون دو روز پیشه که به شدتتتت حالم بده و فکر و خیال دارم
    نزدیک کنکورم و تو‌ سایتا خیلییی نوشته بودن که خودارضایی باعث کاهش هوش و حافظه میشه
    از همون دو روز پیشه عذاب وجدان دارم و هی به خودم میگم که من هوش و حافظم‌ رو‌ کم‌ کردم و بیچاره شدم
    من هیچچوقت دیگه اینکارو تو‌ زندگیم انجام نمیدم

    میخواستم از شما اینو بپرسم که این یک باری که من سهوا خود ارضایی کردم
    میتونه باعث کاهش هوش و حافظه من بشه ؟
    فقط یک بار بوده ولی واقعا استرس کم شدن هوش و حافظم‌ رو دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، کاهش حافظه در اثر خودارضایی به صورت مستقیم در تحقیقات اثبات نشده است.
      انجام مکرر آن ممکن است به طور غیرمستقیم بر حافظه تاثیر منفی بگذارد.
      نگران نباشید، اگر مجدد انجام ندهید اصلا دچار عوارض آن نخواهید شد.
      موفق باشید.

      1. Hosein گفت

        خیلی مچکرم❤️
        خیلی ذهنمو آروم کردید

        یعنی طبق چیزی که شما گفتید این یکبار تاثیری روی ذهن من نداره و باعث کاهش هوش من نشده درسته ؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلامت باشین.
        خیر نگران نباشید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.