تشخیص کم شنوایی + انواع تست شنوایی سنجی در منزل

0 1,972
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

اگر شما با گوش‌داخلی و یا گوش‌خارجی خود مشکل دارید، اگر متوجه شدید که صداها گنگ به نظر می‌رسند و نمی‌توانید تشخیص دهید‌ که مردم چه می‌گویند به این معنی است که دچار کم‌شنوایی شده‌اید. اما چگونه می‌توانید کم‌شنوایی خود را تشخیص دهید و درمان کنید؟ بهتر است برای تشخیص کم شنوایی به پزشک و یا یک مرکز شنوایی سنجی معتبر مراجعه کنید. تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا درباره تست‌های شنوایی سنجی و انواع آن بیشتر بدانیم.

کم شنوایی چیست؟

ما اغلب همه صداهای اطرافمان مانند، پارس سگ، وزوز زنبور یا ملودی مورد علاقه‌مان را بدیهی می‌دانیم. با این حال، برای بسیاری از مردم، جهان مکانی بسیار آرام است. آنها توانایی شنیدن صداهای یک یا هر دو گوش‌شان را از دست داده‌اند. بیایید در مورد کم شنوایی صحبت کنیم. برای درک اینکه چگونه شنوایی شما از دست می‌رود، ابتدا باید بدانید که وقتی می‌شنوید معمولاً در داخل گوش شما چه اتفاقی می‌افتد.

می‌دانید وقتی صدای آژیر را می‌شنوید، معمولا چه اتفاقی در گوش شما می افتد؟ فرض کنید که صدای آژیر به پرده گوش شما در گوش خارجی تان می‌رسد. پرده گوش شما مرتعش می‌شود و سه استخوان کوچک را در گوش میانی تان حرکت می‌دهد. این استخوان‌ها صدا را به سمت حلزونی گوش هل می‌دهند، حلزون گوش با موهای ریزی پوشیده شده است که هنگام برخورد امواج صوتی موجب مرتعش شدن آنها می‌شوند. این موها امواج صوتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

علت کم شنوایی

کاهش شنوایی یا کم شنوایی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. صداهای بلند، تغییرات فشار هوا، یا آسیب به سر همگی می‌توانند به ساختارهای ظریف گوش‌شما که به شما اجازه شنیدن می‌دهند، آسیب برسانند. عفونت هایی مانند سرخک، اوریون و مننژیت نیز می‌توانند به گوش آسیب برسانند. گاهی اوقات می‌تواند در گوش شما گوش درد ایجاد شود و شنوایی شما را مانند یک پلاگ مسدود کند. همچنین با افزایش سن، ممکن است به تدریج شنوایی خود را از دست بدهید، حتی اگر بیماری یا آسیبی نداشته باشید.

علت کم شنوایی
علت کم شنوایی

هنگامی که آسیب یا مشکلی به گوش خارجی یا میانی شما وارد می‌شود، به آن کاهش شنوایی رسانا گفته می‌شود. برای مثال، پرده گوش شما ممکن است هنگام شنیدن صدا مرتعش نشود. یا استخوان های کوچک گوش میانی شما ممکن است صدا را به گوش داخلی منتقل نکنند. کاهش شنوایی حسی، ناشی از مشکلی در گوش داخلی است.

امواج صوتی می‌توانند از طریق مجرای گوش، پرده گوش و استخوان های گوش میانی (رسانایی هوا) به گوش داخلی بروند. آنها همچنین می‌توانند از استخوان های اطراف و پشت گوش عبور کنند (رسانایی استخوان). معاینه شنوایی سنجی توانایی شما در شنیدن صداها را آزمایش می‌کند. صداها بر اساس بلندی (شدت) و سرعت ارتعاش امواج صوتی (تن) متفاوت هستند.(1)

کم شنوایی انواع و درجات مختلفی دارد. برخی از افراد، فقط توانایی شنیدن صداهای بالا یا پایین را از دست می‌دهند. ناتوانی در شنیدن صداهای خالص زیر 25 دسی بل نشان دهنده کم شنوایی است. پزشک شما ممکن است شنوایی شما را با آزمایش های ساده‌ای تحت شنوایی سنجی در منزل مورد آزمایش قرار دهد. این آزمایش‌ها ممکن است شامل تکمیل یک پرسشنامه و گوش دادن به صداهای زمزمه شده، تنظیم چنگال ها، یا تن‌های محدوده معاینه گوش باشد.

شنوایی سنجی چگونه انجام می‌شود؟

پس از معاینه، پزشک شما آزمایشی به نام شنوایی سنجی را برای شما پیشنهاد می‌دهد تا نوع و میزان شنوایی شما را بررسی کند. همچنین در صورت آسیب دیدگی به سر، ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند (سی تی اسکن) یا (ام‌آرآی) نیز انجام شود. چند تست شنوایی سنجی وجود دارد؛ یک تست تن خالص، آرام‌ترین صدایی را که می توانید در گام‌های مختلف بشنوید اندازه گیری می‌کند. این تست شامل استفاده از یک دستگاه شنوایی سنجی است که صداها را از طریق هدفون پخش می‌کند. پزشک شما صداهای مختلفی مانند تن و گفتار را در فواصل مختلف در یک گوش پخش می‌کند تا محدوده شنوایی شما را تعیین کند.

تن صدا بر حسب سیکل در ثانیه (cps) یا هرتز (Hz) اندازه گیری می‌شود:

  • تون های باس پایین حدود 50 تا 60 هرتز هستند.
  • صداهای تیز و با صدای بلند حدود 10000 هرتز یا بالاتر است.
  • محدوده طبیعی شنوایی انسان حدود 20 تا 20000 هرتز است. برخی از حیوانات می توانند تا 50000 هرتز را بشنوند. گفتار انسان معمولاً 500 تا 3000 هرتز است.

عواملی که می‌توانند بر روی شنوایی تاثیر بگذارند:

  • نوروم آکوستیک
  • ضربه صوتی ناشی از صدای انفجار یا صدای شدید.
  • کاهش شنوایی مرتبط با سن.
  • سندرم آلپورت
  • عفونت مزمن گوش
  • لابیرنتیت
  • بیماری منیر
  • کلستاتوم (رشد اپیتلیوم در گوش میانی در زمینه پارگی پرده گوش)
  • قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صدای بلند، مانند محل کار یا موسیقی.
  • رشد غیر طبیعی استخوان در گوش میانی که اتواسکلروز نامیده می شود.
  • پاره و یا سوراخ شدن پرده گوش.

انواع تست‌های شنوایی سنجی چیست؟

تست‌های شنوایی می‌توانند معیارهای دقیق تری از شنوایی شما ارائه دهند. چندین تست ممکن است توسط پزشک شما بررسی و انجام شود:

شنوایی سنجی گفتاری – تست کم شنوایی

این تست توانایی شما را در تشخیص و تکرار کلمات گفتاری در حجم‌های مختلف شنیده شده از طریق مجموعه سر مورد آزمایش قرار می‌دهد.

آزمایش چنگال تنظیم (تست رینه) – تست کم شنوایی

آزمایش چنگال تنظیم می‌تواند به تعیین نوع کاهش شنوایی کمک کند. چنگال تنظیم (دیاپازون) در هوا در هر طرف سر برای آزمایش توانایی شنیدن توسط هدایت هوا (airway conduction) ضربه می خورد و در مقابل استخوان پشت هر گوش (استخوان گوش) قرار می‌گیرد تا رسانش استخوان (bone conduction) را آزمایش کند.

اودومتری تن خالص – تست کم شنوایی

کاهش شنوایی معمولا با افزایش سن همراه است اما می‌تواند هر کسی را در هر سنینی تحت تاثیر قرار دهد. براساس یک مطالعه پزشک خانواده در آمریکا، حداقل ۲۵ درصد افراد بالای ۵۰ سال کاهش شنوایی را تجربه می‌کنند. یکی از راه های آزمایش سنجش شنوایی استفاده از دستگاه اودومتری است.

آسیب به گوش یا قرار گرفتن در معرض صداهای بلند برای مدت طولانی می‌تواند باعث کاهش شنوایی شود. صداهای بلندتر از 85 دسی بل، تنها پس از چند ساعت می‌توانند باعث کاهش شنوایی شوند. اگر به طور منظم در معرض موسیقی بلند یا سر و صدای صنعتی هستید، استفاده از محافظ شنوایی، مانند گوش گیر، بسیار مهم است. صداهای بیشتر از 85 دسی بل می‌توانند پس از چند ساعت باعث کاهش شنوایی شوند.

تست تن خالص (audiogram)، برای این تست، شما از گوشی متصل به دستگاه شنوایی سنج استفاده می‌کنید. تنهای خالص با فرکانس و حجم خاص در یک زمان به یک گوش رسانده می‌شوند. سپس از شما خواسته می‌شود که وقتی صدایی را می‌شنوید سیگنال دهید تا حداقل حجم مورد نیاز برای شنیدن هر تن مشخص شود.

بیشتر بخوانید:

شنوایی سنجی در منزل

قطعا انتخاب یک مرکز شنوایی سنجی برای تعیین سطح سنجش شنوایی افراد بسیار مهم و تاثیر گزار خواهد بود. مراکز معتبر، با استفاده از دقیق‌ترین و بروزترین دستگاه‌ها، امکان انجام شنوایی سنجی کودکان و بزرگسالان در منزل و یا محل شمارا دارد. شما می‌توانید برای تعیین سنجش شنوایی کودک خود ثبت درخواست نمائید و یا برای کودکان مدارس در یک مرکز معتبر شنوایی سنجی انجام دهید. خدمات مراکز معتبر در منزل به شرح زیر است:

  • ادیومتری تخصصی جهت بررسی آستانه شنوایی گوش راست و چپ به صورت جداگانه در فرکانسهای اصلی و فرعی
  • بررسی آستانه شنوایی در فرکانسهای مختلف
  • اتوسکوپی تشخیص عفونت گوش میانی ( اوتیت مدیا) و عفونت گوش خارجی (اوتیت اکسترن)
  • بررسی میزان جرم گوش‌ها
  • بررسی سلامت پرده گوش‌ها

جهت ثبت درخواست و دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرکز بینایی سنجی ما همین حالا فرم زیر را پر کنید تا متخصصان مجله سلامت کیوان با شما تماس گرفته و به سوالات شما در خصوص انجام شنوایی سنجی در منزل پاسخ دهند. همین حالا اقدام کنید.




    جمع بندی

    اگر احساس می‌کنید که صداها گنگ به نظر می‌رسند و یا نمی‌توانید تشخیص دهید‌ که مردم چه می‌گویند به این معنی است که دچار کم‌شنوایی شده اید. کم شنوایی انواع و درجات متغیری دارد. برخی از افراد، فقط توانایی شنیدن صداهای بالا یا پایین را از دست می‌دهند. اگر احساس می‌کنید کم شنوا شده اید باید زیر نظر پزشک متخصص تست‌های شنوایی سنجی در منزل را انجام دهید.

    کم شنوایی چیست؟

    اگر با گوش‌داخلی و یا گوش‌خارجی خود مشکل دارید، و به تازگی متوجه شدید اید که صداها گنگ به نظر می‌رسند و نمی‌توانید آنها را تشخیص به این معنی است که دچار کم‌شنوایی شده اید.

    شنوایی سنجی چگونه انجام می‌شود؟

    تست‌های شنوایی سنجی در منزل می‌توانند معیارهای دقیق تری از شنوایی شما ارائه دهند. چندین تست ممکن است توسط پزشک شما برسی و انجام شود: شنوایی سنجی گفتاری،آزمایش چنگال تنظیم و اودومتری تن خالص از تست‌های شنوایی سنجی هستند که به کمک پزشک متخصص می‌توانید در خانه انجام دهید.

    امکان انجام شنوایی سنجی در منزل وجود دارد؟

    بله، مراکز خدمات پزشکی معتبر، این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید بدون نیاز مراجعه به مراکز شنوایی سنجی، تشخیص کم شنوایی و سلامت گوش فرزندتان را در محل خود انجام دهید.

    منبع audiology
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.