درمان زردی نوزاد در منزل با فوتوتراپی

0 4,641
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

زردی یک بیماری متداول، موقتی و معمولاً بی‌خطر است که در نوزادان تازه متولد شده دیده می‌شود. این بیماری در هفته‌های اول زندگی نوزادان دیده می‌شود. زردی زمانی اتفاق می‌افتد که موادی در خون به نام بیلی‌روبین جمع می‌شود. یکی از بهترین و قطعی‌ترین روش‌های درمان زردی نوزاد در منزل، استفاده از دستگاه فوتوتراپی است. بیلی روبین، پیگمنت (رنگدانه) نارنجی و قرمز در خون است که به دلیل تجزیه سلول‌های خون ایجاد می‌شود. فوتوتراپی می‌تواند موجب بهبود فرایند دفع بیلی روبین خون توسط کبد شود و این فرایند را برای نوزاد آسان تر کند.(1)

اگر کودک مبتلا به زردی دارید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید که بیشتر درباره درمان آن صحبت کنیم.

زردی چیست؟

زردی یکی از بیماری‌های شایع در بین نوزادان تازه متولد شده می‌باشد. این بیماری به صورت خفیف یا شدید بروز خواهد کرد و عدم توجه به آن، عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. در مرحله اول انجام آزمایش زردی برای همه نوزادان تازه متولد شده انجام می‌شود. سپس، در صورت تشخیص ابتلا به زردی باید نسبت به درمان آن اقدام نمود.

همانطور که اشاره شد، یکی از بهترین روش‌های درمان زردی نوزاد استفاده از دستگاه فوتوتراپی است. و خبر خوب آن‌که دیگر نیاز به حضور در بیمارستان برای درمان زردی نیست. ما این امکان را برای شما فراهم کرده تا با قیمتی بسیار مقرون به صرفه، درمان زردی نوزاد در منزل با فوتوتراپی، جلوی چشمان خودتان انجام شود. حال به سراغ توضیحات بیشتر درباره این دستگاه می‌رویم.

اما قبل از آن از شما می‌خواهیم فرم تماس زیر را به صورت رایگان پر نمائید تا در اسرع وقت متخصصان ما با شما تماس گرفته و راهنمائی‌های لازم در خصوص درمان زردی نوزاد در منزل با دستگاه را ارائه دهند. همین حالا اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.




    فوتوتراپی چیست؟

    فوتوتراپی، درمان با نوع خاصی از نور (و نه نور خورشید) است، که از آن برای درمان زردی نوزاد در منزل نیز استفاده می‌شود. این دستگاه، به کبد نوزاد شما برای دفع بیلی روبین خون کمک می‌کند. همچنین باعث تغییر بیلی ‌روبین به ترکیباتی که از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شوند شده و فرایند آن را آسان‌تر می‌کند. هدف از فوتوتراپی این است که پوست نوزاد خود را تا حد ممکن در معرض نور قرار دهید.(2)

    در طول فوتوتراپی کودک شما در تخت خواب یا انکوباتور با چشمان پوشیده شده، زیر نور خاصی قرار می‌گیرد. البته در دستگاه‌های جدید استفاده شده در مراکز جدید، پرده‌ای مخصوص مانع از تابیده شدن نور به چشم نوزاد شده و نیازی به استفاده از چشم بند نیست. به طور معمول به مدت 60 دقیقه فرایند درمان متوقف می‌شود تا شما بتوانید به کودک خود غذا بدهید و یا او را نوازش کنید. فوتوتراپی با تاباندن نور با طول موجی مخصوص می‌تواند بیلی ‌روبین را به دو مورد به نام‌های لیمیروبین و فوتوبیلیروبین تجزیه کند. این دو ماده شیمیایی، ایزومرهای بیلی روبین هستند، به این معنی که از اتم‌های مشابه ساخته شده‌اند اما ساختار آنها باهم متفاوت است.

    بیشتر بخوانید:

    فوتوتراپی تشدید شده

    فوتوتراپی تشدید شده زمانی پیشنهاد می‌شود که در طول درمان، زردی نوزاد شما بهبود پیدا نکند. این حالت معمولا در صورت استفاده از دستگاه‌های غیر استاندارد یا دستگاه‌هایی که عمر لامپ آنها به اتمام رسیده است روی می‌دهد. فوتوتراپی تشدید شده شامل افزایش مقدار نور استفاده شده در فرایند درمان و یا استفاده از یک منبع نور دیگر، مانند یک پوشش نوری، به طور همزمان است. در طول فوتوتراپی تشدید شده نمی‌توان برای استراحت‌کردن نوزاد، فرایند درمان را متوقف کرد؛ بنابراین شما قادر به شیردهی یا نگه داشتن کودک خود نخواهید بود. اما اگر نوزاد بی قراری می‌کرد شما می‌توانید با شیشه شیر به نوزاد خود شیر دهید.

    در طول فوتوتراپی، دمای بدن کودک شما کنترل می‌شود تا مطمئن شویم دمای بدن نوزاد افزایش پیدا نکرده و بدن نوزاد دچار کم آبی بدن نشده باشد. اگر در طول فتوتراپی نوزاد شما دچار کم آبی شده و قادر به نوشیدن شیر کافی نیست، ممکن است به مایعات ضدالتهابی نیاز باشد. دستگاه‌های جدید فوتوتراپی برای درمان زردی نوزاد، از لامپ‌های LED سرد استفاده می‌کنند و این مانع از افزایش دمای بدن نوزاد و یا سوختگی احتمالی در اثر استفاده از لامپ‌های حرارتی شود.

    درمان زردی نوزاد در منزل - فوتوتراپی
    درمان زردی نوزاد در منزل – فوتوتراپی

    درمان زردی نوزاد با فوتوتراپی

    زمانی که درمان زردی نوزاد با فوتوتراپی در منزل انجام می‌شود، باید دستورالعمل استفاده از دستگاه به درستی رعایت شود تا از اتفاقات غیرمنتظره جلوگیری شود.

    • مشاوره با پزشک برای درمان زردی: شما باید با پزشک در مورد طول مدت درمان مشورت کرده و به صورت منظم نوزاد را برای انجام آزمایش‌های مورد نیاز، نزد پزشک ببرید تا کودک به طور کامل درمان شود.
    • انجام روزانه آزمایش، طی درمان زردی: شما باید به طور روزانه، آزمایش زردی نوزاد خود را در یک آزمایشگاه معتبر انجام دهید تا روند درمان زردی بر اساس میزان زردی خون روزانه تنظیم گردد. لاز به ذکر است، دستگاه‌های تست زردی از روی پوست گرچه نیازی به خونگیری ندارند، اما دقیق نبوده و درصد خطای بالایی دارند؛ لذا روند درمان زردی نوزاد با مشکل مواجه خواهد شد. به این منظور پیشنهاد می‌شود میزان بیلی روبین خون نوزاد به طور روزانه توسط نمونه گیر متخصص اطفال در یک آزمایشگاه تشخیص طبی معتبر اندازه گیری شود..
    • فاصله ایمنی از لامپ‌ها هنگام درمان زردی: زمانی که از دستگاه فوتوتراپی استفاده می‌کنید باید دقت داشته باشید که در صورت استفاده از دستگاه‌های قدیمی، لامپ دستگاه باید حداقل 25 تا 30 سانتی‌متر از نوزاد فاصله داشته باشد تا موجب بالا رفتن دمای بدن نوزاد نشود. توجه داشته باشید همیشه جلوی چشمان نوزاد را ببندید تا از آنها در برابر نور لامپ‌های فوتوتراپی محافظت شود. در دستگاه‌های جدید که از لامپ‌های ال ای دی سرد (COLD LED) استفاده میکنند فاصله ایمن تا لامپ طبق نظر سازمان بهداشت جهانی 10 سانتی متر است و در صورت استفاده از پرده مخصوص ضد اشعه یووی نیازی به استفاده از چشم بند نوزاد نخواهد بود.
    • نوشیدن مایعات در طول درمان زردی: اگر میخواهید نوزاد خود را در منزل تحت درمان فوتوتراپی قرار دهید باید به او مقدار زیادی مایعات دهید. زیرا ممکن است بدن نوزاد به دلیل دفع بیلی ‌روبین از طریق مدفوع شل و مکرر، دچار کم‌آبی شود. اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می‌کند، تعداد دفعات شیردهی به او را افزایش دهید یا از شیر خشک استفاده کنید. 
    • تنظیم دقیق شدت اشعه (تعداد لامپ): میزان شدت اشعه دستگاه برای درمان زردی نوزاد، بر اساس تعداد لامپ‌های آن تعیین می‌شود و این میزان به عدد زردی روزانه نوزاد وابسته است. لذا اکیداً توصیه می‌گردد برای درمان مناسب‌تر نوزاد و عدم اعمال شدت اشعه اضافه و کاهش آسیب احتمالی، از دستگاه های فوتوتراپی با قابلیت تنظیم تعداد لامپ جهت درمان زردی نوزاد خود استفاده نمائید.

    در جدول زیر، می‌توانید نحوه استفاده از دستگاه فوتوتراپی در منزل برای نوزادان نرمال مشاهده نمائید.

    عدد زردیتعداد لامپمدت زمان
    10 الی 12.54 لامپ8 الی 12 ساعت در 24 ساعت
    12.5 الی 156 لامپ8 الی 12 ساعت در 24 ساعت
    15 الی 17.58 لامپ8 الی 12 ساعت در 24 ساعت
    نحوه استفاده از دستگاه فتوتراپی در منزل برای نوزاد

    نکات استفاده از دستگاه فوتوتراپی برای درمان زردی نوزاد در منزل

    • درصورتی که نوزاد شما در شرایط زایمان ویژه به دنیا آمده باشد، این اعداد از نظر پزشک معالج متفاوت خواهد بود.
    • توصیه می‌شود میزاد زردی نوزاد به صورت روزانه توسط آزمایشگاه معتبر بررسی شده و تعداد لامپ و زمان استفاده طبق موارد ذکر شده اصلاح گردد.
    • در صورتی که زمان استفاده به دلایلی مانند ناآرامی نوزاد، کمتر از 8 ساعت در یک شبانه روز باشد میتوان با مشورت پزشک تعداد لامپ‌ها را افزایش داد.
    • لازم به ذکر است استفاده بیش از اندازه استاندارد، سبب آسیب های پوستی برای نوزاد می گردد.

    عوارض فوتوتراپی غیر استاندارد

    به طور کلی، فوتوتراپی برای درمان زردی نوزاد بسیار موثر است و عوارض جانبی بسیار کمی نسبت به مزایای آن دارد. اما در صورت استفاده از دستگاه‌های غیر استاندارد، عوارض بسیاری نوزاد شما را تهدید خواهد کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

    • در هنگام درمان ممکن است دمای بدن نوزاد مدام تغیر کند و بدن نوزاد دچار کم آبی گردد.
    • ممکن است نوزاد در طول درمان فوتوتراپی خسته و تحریک‌پذیر شود.
    • ممکن است پوست نوزاد به دلیل تابش نور لامپ‌های فوتوتراپی دچار آسیب شود.
    • چشمان نوزاد می‌توند در اثر تابش نور لامپ‌های فوتوتراپی آسیب ببینند.
    • در صورتی که شدت اشعه کافی نباشد (که معمولا درصورت عدم به روزرسانی دستگاه فوتوتراپی اتفاق می‌افتد) نوزاد ممکن است دچار ناشنوایی یا آسیب‌دیدگی مغزی شود.

    درمان زردی نوزاد با انتقال خون تبادلی

    بسته به عدد بیلی روبین و ترم (رسیده) و نارس بودن فرزندتان و در صورت وجود ریسک فاکتور هایی مانند همولیز، هیپوترمی، هیپوگلایسمی و خونریزی مغزی، اگر نوزاد شما سطح بسیار بالایی از بیلی روبین را در خون خود داشته باشد، ممکن است به تزریق کامل خون نیاز داشته باشد که به عنوان انتقال خون تبادلی نیز شناخته می‌شود. در طول انتقال خون، خون نوزاد شما از طریق یک لوله پلاستیکی نازک که در رگ‌های خونی بندناف، که در دست ها یا پاها قرار می‌گیرد، خارج خواهد شد(3)

    خون نوزاد شما با خون یک اهداکننده مناسب (کسی که گروه خونی مشابه با نوزاد شما دارد) جایگزین می‌شود. از آنجا که خون جدید حاوی بیلی روبین نخواهد بود، سطح کلی بیلی روبین در خون نوزاد شما به سرعت کاهش خواهد یافت. فرآیند انتقال خون، ممکن است چندین ساعت طول بکشد، در طول این فرایند نوزاد شما‌ به دقت تحت نظر خواهد بود، تا از هر مشکل احتمالی که ممکن است اتفاق بی‌‎افتد جلوگیری شود. اگر بعد از این فرایند میزان بیلی روبین در خون نوزاد شما بالا باشد، ممکن است نیاز به تکرار این فرایند باشد.

    مطالب مرتبط:

    درمان زردی نوزاد در منزل

    امکان انجام درمان زردی نوزاد در منزل را به شکل استاندارد، با بهترین کیفیت، قیمت مقرون به صرفه و با دقیق‌ترین دستگاه‌ها فراهم شده است. شما حتی می‌توانید دستگاه را از مراکز معتبر دریافت نمائید (اجاره دستگاه فوتوتراپی) و خود نسبت به درمان زردی فرزندتان در منزل اقدام نمائید.

    چرا فوتوتراپی در خانه؟

    1. دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
    2. تحت نظارت و ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    3. صدور رسید بیمه تکمیلی برای جبران هزینه
    4. نظارت و حضور شبانه روزی مسئول فنی
    5. درمان زردی نوزاد تحت نظر پزشک
    6. اثربخشی بالا و زمان کوتاه درمان
    7. ارسال به تمام نقاط تهران
    8. ارسال و دریافت رایگان دستگاه در تمامی ساعات شبانه روز
    9. آزمایش رایگان روزانه زردی در منزل توسط پرسنل مجرب
    10. پشتیبانی 24 ساعته به صورت آنلاین و تلفنی
    11. فیلم آموزشی آنلاین فارسی تهیه شده
    12. مشاوره تخصصی جهت استفاده بهینه از دستگاه
    13. دارای کالیبراسیون شدت نور دستگاه
    14. مجهز به دستگاه های جدید و بروز
    15. تعرفه مناسب
    16. استریل کردن کامل دستگاه و تجهیزات جانبی قبل از ارسال
    17. همچنین دستگاه‌های این مرکز دارای امکانات پیشرفته‌ای نظیر لامپ LED سرد با قابلیت تغییر، سنسور اندازه گیری دمای محفظه و بدن نوزاد، مجتهر به تهویه هوا با دو فن، دارای تایمر اتوماتیک، دارای پرده ضد اشعه و دارای استاندارد وزارت بهداشت. این‌ها فقط گوشه‌ای از امکانات دستگاه‌های فوتوتراپی مراکز ما می‌باشد.

    جمع بندی

    • فوتوتراپی درمان با نوع خاصی از نور (و نه نور خورشید) است.
    • هدف از فوتوتراپی این است که پوست نوزاد خود را تا حد ممکن در معرض نور قرار دهید.
    • اگر زردی نوزاد شما بهبود نیافت، ممکن است فوتوتراپی تشدید شده پیشنهاد شود.
    • به طور کلی فوتوتراپی برای زردی نوزادان بسیار موثر است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

    فوتوتراپی چیست؟

    فوتوتراپی درمان با نوع خاصی از نور است که موجب می‌شود فرایند دفع بیلی روبین خون توسط کبد نوزاد آسان‌تر شود و بیماری زردی نوزاد را درمان کند.

    عوارض فوتوتراپی چیست؟

    به‌ طور کلی فوتوتراپی بسیار موثر بوده و عوارض جانبی بسیار کمی دارد، مانند تیرگی رنگ پوست.

    فوتوتراپی تشدید شده چیست؟

    گاهی اوقات اگر در مرحله اول فوتوتراپی موثر نباشد از فوتوتراپی تشدید شده استفاده میشود. این کار شامل افزایش مقدار نور استفاده شده و استفاده از دو طیف نوری خاص به عنوان پوشش به طور همزمان میباشد.

    آیا میتوان فوتوتراپی را در خانه انجام داد؟

    اگر سطح بیلی روبین خون فرزند شما بیش از حد بالا نباشد می‌توانید فرایند فوتوتراپی را در خانه برای نوزاد خود فراهم کنید. این امکان برای شما فراهم شده تا با بهترین دستگاه‌ها، به شکل استاندارد و بالاترین کیفیت، نسبت به درمان زردی نوزاد در منزل با دستگاه فوتوتراپی اقدام نمائید.

    منبع verywellhealth ncbi.nlm.nih
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.