تست زردی نوزاد در منزل | آزمایش زردی در منزل

0 4,318
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

زردی، معمولا اولین بیماری است که نوزادان تازه متولد با آن روبرو می‌شوند. تست زردی نوزاد در منزل، یکی از روش هایی است که به وسیله آن دیگر نیازی نیست برای انجام تست زردی به بیمارستان مراجعه کنید و یا مجبور به پرداخت هزینه های گزاف در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها شوید. تست زردی بیلی روبین چیست؟ آیا سطح بالای بیلی روبین باعث مشکلات جدی میشود؟ آیا امکان انجام تست زردی نوزاد در منزل وجود دارد؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا درباره این بیماری و نحوه انجام تست زردی در منزل صحبت کنیم.

زردی چیست؟

زردی یک بیماری موقت، شایع و معمولا بی‌ضرر است که بیشتر نوزادان تازه متولد شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری می تواند هم بر نوزادان نارس و هم بر نوزادان سالم تاثیر بگذارد. معمولا بیماری زردی در طول هفته اول پس از تولد به خودی خود درمان می‌شود. زردی چشم و پوست زمانی اتفاق می‌افتد که سطح بیلی روبین در خون زیاد باشد.

بیلی روبین ماده زرد رنگی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد و در طول زمان توسط کبد دفع می‌شود. تیم پزشکی پس از زایمان باید سه تا پنج دقیقه بیلی روبین نوزاد را تحت نظر داشته باشند، زیرا در این زمان سطح بیلی روبین خون نوزاد احتمالا در بالا ترین حد خود است.

بیماری زردی در نوزاد زمانی رخ می‌دهد که گروه خونی مادر با نوزاد ناسازگار باشد، برای مثال اگر مادر دارای گروه خونی (RH) و یا (O) باشد ممکن است کودک پس از زایمان به زردی مبتلا شود. در اکثر مواقع نوزادی که زردی داشته باشد، نیازی به درمان خاصی ندارد و با شیردهی مکرر به نوزاد، بیلیروبین خون او از طریق مدفوع دفع می‌شود. اگر نوزاد مبتلا به زردی نیازمند درمان باشد، فوتوتراپی و یا نوردرمانی یکی از موثر ترین راه‌های درمان بیماری زردی است.

شما میتوانید درباره فوتوتراپی بیشتر در اینجا بخوانید: درمان زردی نوزاد در منزل با فوتوتراپی

تست زردی نوزاد برای چه استفاده می شود؟

تست زردی نوزاد، میزان بیلی روبین را در خون شما اندازه گیری می‌کند. بیلی روبین ماده زرد‌ رنگی است که در طول فرآیند طبیعی تجزیه گلبول های قرمز بدن شما ساخته می‌شود. بیلی روبین در صفرا یافت می‌شود، مایعی که کبد شما می‌سازد و به هضم غذا کمک می‌کند.

بسیاری از نوزادان سالم به این دلیل زردی می‌گیرند که کبد آن‌ها به اندازه کافی رشد نکرده است تا از شر بیلی روبین کافی خلاص شوند. همانطور که گفته شد، زردی نوزاد معمولا مضر نیست و ظرف چند هفته برطرف می‌شود. اما در برخی موارد، سطح بالای بیلی روبین می تواند منجر به آسیب مغزی شود.

بیشتر بخوانید:

تست زردی بیلی روبین نوزادان در منزل

تست زردی نوزاد جهت اندازه گیری بیلی روبین خون گرفته می‌شود. تست زردی در دو حالت کلی مورد برسی قرار می‌گیرد، اولین روش تست اندازه گیری بیلی روبین خون به وسیله بیلی روبینومتر و در روش دوم، اندازه گیری بیلی روبین خون به وسیله آزمایش خون می‌باشد.

  • بیلی روبینومتر: دستگاه کوچکی به نام بیلی روبینومتر که نور را به پوست نوزاد شما می‌تاباند این دستگاه با تجزیه و تحلیل نحوه بازتاب نور یا جذب آن توسط پوست، میزان بیلی روبین را محاسبه می کند. در بیشتر موارد از بیلی روبینومتر برای بررسی زردی در نوزادان استفاده می‌شود.
  • آزمایش خون: آزمایش خون بیلی روبین برای بررسی سلامت کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این آزمایش برای کمک به تشخیص زردی نوزاد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این آزمایش نمونه ای از خون که با سوراخ کردن پاشنه پا با سوزن گرفته می‌شود سطح بیلی روبین در بخش مایع خون به نام سرم اندازه گیری می‌شود و بعد مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد.

آزمایش خون معمولا تنها در صورتی ضروری است که نوزاد شما در طول ۲۴ ساعت از تولد دچار زردی شده باشد یا میزان خون ریزی در آن بالا باشد.

تست زردی نوزاد در منزل
تست زردی نوزاد در منزل

تست زردی بیلی روبین برای بزرگسالان

اگر کبد شما سالم باشد، بیشتر بیلی روبین خون را از بدن شما خارج می‌کند. اگر کبد شما آسیب دیده باشد، بیلی روبین می‌تواند از کبد شما و به خون شما نشت کند. هنگامی که بیلی روبین بیش از حد وارد جریان خون شود، می‌تواند باعث زردی شود، وضعیتی که باعث می‌شود پوست و چشم های شما زرد شوند.(1)

یک متخصص مراقبت های آزمایشگاهی با استفاده از یک سوزن کوچک، یک نمونه خون از رگ بازوی شما می‌گیرد. پس از وارد کردن سوزن، ممکن است زمانی که سوزن وارد یا خارج می‌شود کمی احساس سوزش کنید. این فرایند معمولا کمتر از ۵ دقیقه طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید:

زمان انجام تست زردی در منزل

اینکه افراد در چه زمانی باید تست زردی در منزل انجام دهند یک سوال مهم است. افرادی که شرایط زیر را دارید می‌توانید نسبت به انجام تست زردی در منزل اقدام نمائید.

  • اگر علائمی مانند زردی، ادرار تیره یا درد معده دارید. این علائم می‌توانند علائم هپاتیت، سیروز یا سایر بیماری‌های کبدی باشند. همچنین ممکن است علائم بیماری کیسه صفرا باشند.
  • برای تشخیص اختلالات مربوط به مشکلات شکستن گلبول های قرمز خون، سطوح بالای بیلی روبین در جریان خون ممکن است نشانه ای از شرایطی به نام کم خونی همولیتیک باشد. در این شرایط، بدن سلول های قرمز خون را سریع‌تر از آنچه می‌سازد، از بین می برد.

تشخیص و تست زردی در منزل

انجام آزمایش زردی نوزاد در منزل، یکی از خدماتی است که ما برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم. دیگر نیازی به مراجعه بیمارستان و آزمایشگاه جهت انجام تست نیست. شما می‌توانید در منزل بمانید و درخواست تست زردی در منزل خود را ثبت نمائید. جهت ثبت درخواست روی دکمه زیر کلیک نمائید.

جواب تست زردی بیلی روبین

نتایج عادی می تواند متفاوت باشد، اما سطوح بالای بیلی روبین ممکن است به این معنی باشد که کبد شما درست کار نمی‌کند. با این حال، نتایج غیرطبیعی همیشه به این معنی نیست که شما یک وضعیت پزشکی دارید که نیاز به درمان دارد. ممکن است برخی موارد دیگر باعث بیلی روبین بالا و غیرطبیعی شوند، مانند داروها و غذاهای خاص یا ورزش شدید. برای آگاهی از نتایج خود، با پزشک خود صحبت کنید.

جمع‌بندی

  • تست زردی بیلی روبین میزان بیلی روبین را در خون شما اندازه گیری می کند.
  • آزمایش خون تنها در صورتی ضروری است که نوزاد شما در طول ۲۴ ساعت از تولد دچار زردی شده باشد.
  • اگر کبد سالم باشد، بیلی روبین خون از بدن خارج می‌شود. اگر کبد آسیب دیده باشد، بیلی روبین می‌تواند از کبد و به خون نشت کند.

بیلی روبین چیست؟

بیلی روبین ماده زرد رنگی است که در طول فرآیند طبیعی تجزیه گلبول های قرمز بدن شما ساخته می‌شود. بیلی روبین در صفرا یافت می‌شود، مایعی که کبد شما می‌سازد و به هضم غذا کمک می کند.

تست زردی بیلی روبین چیست؟

تست زردی بیلی روبین میزان بیلی روبین را در خون شما اندازه گیری می کند. این تست معمولا برای کمک به تشخیص زردی نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تست های زردی چیست؟

تست زردی بیلی روبین معمولا در دو حالت انجام میشود. استفاده از بیلی روبینومتر و آزمایش خون، از انواع تست های زردی هستند.

آیا زردی در نوزاد کشنده است؟

زردی نوزاد معمولا مضر نیست و ظرف چند هفته برطرف می شود. اما در برخی موارد، سطح بالای بیلی روبین می تواند منجر به آسیب مغزی شود.

تست زردی نوزاد از کف پا چگونه انجام می‌شود؟

در این آزمایش نمونه ای از خون که با سوراخ کردن پاشنه پا با سوزن گرفته می‌شود، سطح بیلی روبین در بخش مایع خون به نام سرم اندازه گیری می‌شود و بعد مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد.

منبع medlineplus

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.