علائم کرونای جدید 1402 چیست؟ شیوع سویه جدید کرونا XBB و BQ.1

608 658,160
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

کرونا برای اولین بار از جمهوری خلق چین نشأت گرفت که در نتیجه این بیماری میلیون‌ها نفر در دنیا جان خودشان را از دست دادند. اکنون پس از گذشت 3 سال از شیوع این ویروس در جهان، موارد ابتلا به کرونا در برخی کشورها رو به افزایش است و باعث نگرانی‌هایی درباره این ویروس شده است. سویه جدید کرونا XBB و BQ.1 یکی از زیرسویه‌های امیکرون هستند طغیان کوچکی را در ابتدای سال 1402 به همراه داشتند. اخیراً در زمستان 1402 زیر سویه جدیدی به نام پیرولا و اریس و JN.1 در جهان درحال شیوع است که افراد زیادی را نگران کرده است.

زیر سویه جدید کرونا چیست و چه علائمی دارد؟ آیا سویه جدید ویروس کرونا کشنده است؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات شما درباره این زیر سویه جدید بپردازیم.

سویه جدید کرونا 1402

سویه جدید کرونا سال 1402 متشکل از دو زیرسویه EG.5 و BA.2.86 است که با نام‌های مستعار پیرولا و اریس شناخته می‌شوند؛ محققان این دو سویه را نسخه بسیار جهش یافته از سویه امیکرون و زیر سویه XBB که پیش از این طغیان کرده بود دانسته‌اند که علائم ویروس جدید شدیدتر، سرایت‌پذیری بالاتر و مقاومت در برابر واکسن از ویژگی‌های اصلی آن‌ها است.

پیش از این سازمان جهانی بهداشت درباره زیر سویه قبلی یعنی XBB نیز اعلام کرده بود که آن نیازی به برچسب جدیدی ندارد و از همان امیکرون و رده‌های فرعی آن ترکیب شده است. پس نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که خاطره بدی که هنگام شیوع سویه امیکرون برای مردم جهان تلقی شد، تمامی ندارد و این سویه خطرناک هنوز هم درحال جهش و پیشرفت است.(1)

شناسایی سویه جدید کرونا در جهان
شناسایی سویه جدید کرونا در جهان

موج نهم کرونا در کشور با کرونای جدید

از پیک هشتم کرونا در ابتدای سال 1402 گذر کردیم و حالا باید منتظر پیک نهم کرونا باشیم. متخصصان اعلام کرده‌اند دو سویه جدید ویروس کرونا که با نام EG.5 و BA.2.86 شناخته می‌شوند متاسفانه در مقابل آنتی بادی واکسن مقاوم هستند و شیوع بالاتری خواهند داشت. این دو زیر سویه به بیش از 51 کشور سرایت کرده و بعید نیست به ایران هم رسیده باشد و منجر به موج جدیدی شده باشد.

شروع موج جدید با کرونای جدید 1402

با توجه به اینکه در فصل زمستان هستیم و سرمای هوا کمی بیشتر شده است، هرساله باید شاهد شیوع بیماری‌های تنفسی مانند کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی باشیم. حالا هم متاسفانه با یک نگاه به اطرافیان خود متوجه شیوع یکی از این بیمای‌های خواهیم شد. با مشاهده اولین علائم ویروس جدید بهتر است برای اطمینان تست کرونا انجام دهید تا در صورت تایید ابتلا، خود را قرنطینه و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

اگر مبتلا شدید نگران نباشید و چندروزی استراحت کنید و مایعات زیاد مصرف کنید تا روند بهبودی شما تسریع شود.

آمار کرونا امروز – اسفند 1402

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: از 7 تا 14 بهمن 1402 تعداد 297 بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شده است و متاسفانه 14 نفر هم در این مدت جا خود را از دست داده‌اند.

تزریق دوز یادآور برای سویه جدید کرونا 1402

پس از تحقیقات و مطالعات برخی متخصصان درباره آمار جمعیت واکسینه شده در بسیاری از کشورهای جهان از جمله سنگاپور، متوجه افزایش چشمگیر مبتلایان و شناسایی این زیرسویه‌ها در بیماران شده‌اند، که نشان می‌دهد این زیر سویه ویروس جدید کرونا قابلیت انتقال بیشتری را نسبت به موارد قبلی داشته باشند. دکتر کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت دراین باره در ابتدای سال 1402 و با شیوع زیر سویه قبلی ذکر کرد: با توجه به گذشت مدت زیادی از واکسیناسیون در جامعه، ایمنی جامعه کم شده است و تزریق دوز یادآور کرونا پیشنهاد می‌شود. دکتر جهانپور نیز تزریق واکسن کرونا را به همه مردم در آن زمان پیشنهاد کردند. همچنین می‌توانید بیشتر درباره دوز سوم واکسن کرونا و دوز چهارم واکسن کرونا اینجا بخوانید.

البته همانطور که گفته شد و دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور نیز تایید کرده است، یکی از ویژگی‌های کرونای جدید یعنی Eg.5 و BA.2.86 فرار و مقاومت از ایمنی واکسن است و احتمالا افرادی که واکسینه شده‌اند نیز در خطر ابتلا هستند.

تزریق دوز یادآور واکسن کرونای جدید
تزریق دوز یادآور واکسن کرونای جدید

آیا XBB و EG.5 از دیگر سویه‌های کرونا خطرناک‌تر‌ اند؟

خطر بستری شدن در بیمارستان برای زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 در مقایسه با نوع دلتا کمتر است، اما (WHO) هشدار داد هرچند ممکن است رفتار این زیرسویه عیناً مشابه رفتاری نباشد که در سایر نقاط دنیا داشته است، اما نباید این ویروس را دست کم گرفت. افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شد، به ویژه مناطق و کشورهایی که روند واکسیناسیون سرعت کمتری داشتند.

با توجه به اینکه زیر سویه جدید، یعنی EG.5 مشتق شده از نوع Xbb است، احتمالا این زیر سویه نیز همچین رفتاری داشته باشد. سازمان جهانی بهداشت درباره این سویه کرونا جدید 1402، درحال بررسی و تکمیل اطلاعات است، همچنین به کشورها توصیه کرده است محدودیت‌های کرونایی را به طور کامل حذف نکنند تا اطلاع رسانی‌های دیگر ابلاغ شود. به محض تکمیل تحقیقات و ارائه اطلاعات صحیح درباره این سویه جدید، در همین بستر اعلام خواهد شد.

علائم کرونای جدید 1402 چیست؟

زیر سویه جدید یعنی XBB، EG.5 و BA.2.86 علائم مشابه دیگر زیرسویه‌ها قبلی خود دارد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی با امیکرون و زیرسویه‌های آن در مقایسه با دلتا حدود 80 درصد کمتر است. ازاین جهت که زیر سویه‌های جدید کرونا از خانواده اومیکرون می‌باشند ممکن است علائم ویروس جدید مانند امیکرون باشد، گلودرد در موارد مبتلا به امیکرون نسبت به دیگر زیرسویه‌ها ۸ برابر شایع تر است. طبق مطالعاتی که بر روی سویه جدید کرونا انجام شده، افرادی که بیماری آن‌ها با گلودرد شدید شروع می‌شود به احتمال زیاد گرفتار زیرسویه جدید کرونا اومیکرون شده‌اند.

شایع‌ترین علائم کرونا جدید 1402 شامل:

همچنین شما می‌توانید درباره علامت اختصاصی سویه جدید کرونا که اسفند 1402 شیوع پیدا کرده است در این مقاله بخوانید:

ویروس کرونا جدید 1402
ویروس کرونا جدید 1402

راههای انتقال کرونا چیست؟

کرونا اغلب از دو راه اصلی منتقل می‌شود: تنفسی و تماسی.

گفته شده که ویروس می‌تواند تا سه ساعت در جریان هوا زنده بماند و شما اگر هوای آلوده به ویروس را تنفس کنید مبتلا می‌شوید.

اگر افراد با فاصله کم و بدون ماسک صحبت کنند ویروس می‌تواند منتقل شود زیرا هنگام صحبت، عطسه و یا سرفه قطرات ریز آلوده به ویروس در فضا پراکنده می‌شوند.

یک راه دیگر انتقال ویروس از لمس سطوح است. اگر سطوحی را که فرد مبتلا با آن تماس داشته و ذرات ویروسی را منتقل کرده لمس کنید، می‌توانید مبتلا شوید.

چگونه از ابتلا به ویروس جدید کرونا جلوگیری کنیم؟

قطعاً تاکنون این موارد را زیاد شنیده‌اید، اما هنوز هم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدامات مهمی هستند که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا انجام دهیم. حالا که آمار کرونا دوباره روند افزایشی پیدا کرده، باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم تا از وقوع پیک‌های بعدی کرونا جلوگیری کنیم. در ادامه به برخی نکاتی که باید برای جلوگیری و مهار پیک جدید کرونا لازم است رعایت کنیم اشاره می‌کنیم:

  • به شاخص های کووید در منطقه خود توجه کنید

برای جلوگیری از وقوع موج جدید کرونا، آمار مبتلایان به کرونا را در منطقه خود رصد کنید. یک راه آسان برای این کار، کنترل رنگ بندی‌های روزانه ارائه شده توسط مقامات بهداشتی کشور است.

  • از ماسک با کیفیت استفاده کنید

توجه داشته باشید هنگام انتخاب ماسک، به میزان مناسب بودن آن توجه کنید. هنوز هم استفاده از ماسک یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه ابتلا به کروناست به همین دلیل بهتر است که با زدن ماسک، شانس ابتلا به ویروس در خود و اطرافیان را کاهش دهیم.

  • فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید

 تنها راه قطع زنجیره و مهار پیک کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. حتی الامکان از حضور در محیط‌های بسته و شلوغ خودداری نمائید و در صورت حضور حتماً از ماسک استفاده نمائید.

  • واکسیناسیون خود را تکمیل کنید

تحقیقات نشان داده‌است افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به کووید 19 مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند.

  • تست PCR کرونا انجام دهید

یکی از بهترین روش‌ها جهت کاهش تعداد مبتلایان، انجام تست کرونا می‌باشد. در صورتی که علائم ویروس جدید را دارید، در اولین قدم خود را قرنطینه کرده و به نزدیکان و افرادی که با آن‌ها تماس داشته‌اید و ممکن است ناقل بیماری باشند اطلاع دهید. پس از گذشت 2 روز از شروع علائم کرونا جدید نسبت به انجام تست PCR اقدام نمائید. همچنین به جهت کاهش این زنجیره از مراجعه به آزمایشگاه خودداری کرده و در منزل اقدام به انجام نمونه گیری نمائید. آزمایشگاه کیوان امکان انجام تست کرونا در منزل را برای شما فراهم کرده است تا با آسودگی خاطر از خدمات آزمایشگاهی با کیفیت بالا در منزل استفاده نمائید. برای ثبت درخواست روی تصویر زیر کلیک کنید.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

همچنین درباره سایر زیر سویه‌های جدید کرونا در زیر می‌‎توانید بخوانید:

درمان کرونای جدید 1402

هنوز هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا جدید شناخته نشده است و توصیه پزشکان در مقابله با این بیماری، استراحت کافی، دریافت مایعات زیاد و تقویت سیستم ایمنی بدن است. درصورتی که علائم شما شدت داشت یا پس از حدود دو هفته بهبود نیافت مراجعه به پزشک متخصص ضروری است. همچنین شما می‌توانید تجربه بیماری و علائم خود را در قسمت دیدگاه انتهای همین مقاله ذکر کنید تا به تکمیل تحقیقات ما و درمان سایر افراد مبتلا کمک کنید.

جمع‌بندی

XBB و BQ.1 از زیر سویه جدید ویروس کرونا است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در مورد تکامل ویروس SARS-CoV-2 (TAG-VE)، و زیرسویه جدید آن یعنی (XBB) در اصل بخشی از نوع اومیکرون در نظر گرفته می‌شود. این گروه از محققان به این نتیجه رسیدند که (XBB) و زیرشاخه‌های آن به برچسب جدیدی نیاز ندارند، زیرا تفاوت چندانی با سایر زیرشاخه‌های Omicron ندارند. اخیرا نیز زیر سویه جدید و نوترکیبی از XBB به نام EG.5 درحال شیوع درجهان است که سرایت پذیری بالایی دارد و باعث نگرانی مردم شده است.

درصورتی که هریک از علائم کرونا را دارید و مشکوک به کرونا هستید می‌توانید با صرف کمترین زمان، در منزل بمانید و با آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان تست کرونا در منزل انجام دهید.

زیر سویه‌ کرونا جدید XBB و BQ.1 چیست؟

زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 یکی از زیرمجموعه‌های اومیکرین هستند، خطر بستری شدن در بیمارستان برای زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 در مقایسه با نوع دلتا کمتر است، اما به گفته برخی محققان زیرسویه‌های BQ.1 و XBB ایمن‌گریزترین گونه‌های Covid-19 هستند.

علائم کرونا جدید XBB و BQ.1 چیست؟

آبریزش بینی، سردرد، خستگی و ضعف متوسط یا شدید، عطسه، معده درد، تهوع و استفراغ و گلودرد از شایع ترین علائم زیرسویه‌های BQ.1 و XBB کرونا جدید هستند.

سویه پیرولا و اریس کرونا چیست؟

زیر سویه های جدید پیرولا و و اریس، از زیر شاخه‌های سویه امیکرون کرونا و زیر سویه XBB هستند که جهش و سرایت پذیری بسیار بالاتری داشته‌اند و جهان را دوباره نگران کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از این است که هنوز این سویه در ایران شناسایی نشده، اما آمار افرادی که با اظهار بیماری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند افزایش قابل توجهی داشته است.

آیا کرونای جدید خطرناک است؟

به گفته محققان این زیر سویه جدید کرونا، از سایر سویه‌های کرونا شدت کمتری داشته اما قدرت انتقال بیشتری دارند و باعث وقوع پیک جدید خواهند شد.

آیا آبریزش بینی از علائم کرونای جدید است؟

علائم کرونا جدید در افراد مختلف است؛ ممکن است برخی افراد به کرونا مبتلا شوند و تنها علامتشان آبریزش بینی باشد. و یا افرادی هنگام ابتلا به کرونا جدید متوجه آبریزش بینی نشوند.

آیا کرونای جدید باعث سردرد می‌شود؟

بله؛ در برخی موارد علائم کرونای جدید با سردرد بروز خواهد کرد.

منبع WHO
608 نظر
  1. من گفت

    سلام من 2بار امسال به این بیماری مبتلا شدم بار اول تو عراق والان دوباره گرفتم شدیدا شباهت هایی داره مصلا بوی خاصی رو حس می کنم مثل چرک عرق تقریبا ووقتی چیزی رو با قند نمی خورم شدیدا طمع تلخی رو حس می کنم مخصوصا تو آب گلو درد شدید خلط زیاد سردرد همراه میگرن خواب آلودگی وغیره اونبار2ماه خودمو قرینطه کردم اواخر مریضی هیچ حسی به دنیا نداشتم همه چی برام ساده حال بهم زن بود من کنکور دادرم وزمان برایم طلاست آقای دکتر چکار کنم مریضیم کروناست یا باکتریایی هست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال ابتلا به کرونا وجود ندارد. نگران نباشید، چندروزی استراحت کنید و مایعات کافی و مقوی مصرف کنید، بهتر خواهید شد. اگر چرک داشته باشید و نیاز به درمان سریعتر دارید توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنید تا دارودرمانی هم انجام شود.

  2. نرگس گفت

    وسوال دیگه اینکه مگر کسی که یه ویروسی گرفت بدن درمقابل همان نوع ویروس یا ویروس جدید مقاوم نمیشه پس چرا افرادی مثل ما با کوچک ترین موردی دچار علائم و مریضی میشیم از اونطرف روند درمان و بهبودی طولانی رو باید سپری کنیم
    ویبعضی افراد یا نمیگیرن اگرهم دچار شدن سریع و طی چند روز خوب میشن؟؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      همه اینها بستگی به پاسخ ایمنی بدن داره و مادامیکه بهبود پیدا میکنید مشکلی نیست.

  3. نرگس گفت

    عرض سلام خدمت جناب شاملو
    خواهرم حدود یکسال هست یه هفته علائم داره گرفتگی سر و کله وگاهی همراه بدن درد جوری که میگه سرم سنگینی میکنه و گرفته زده تو سرو مغزم که از جاش نمیتونه تکون بخوره بعد چندروز بهتر میشه دوباره بعدیکی دو هفته از دوباره میگیره الانم که حدود یه ماهی هست که علائم همراه گلودرد بدن درد گرفتگی بینی و بی‌حالی داره که باز بسختی از جاش بلند میشه با اینکه شاغل نیست و استراحت کافی و زیاد هم داره جوری که شبانه روز میشه خونه استراحت و خواب داشته باشه هرچی هم داروی سرماخوردگی سیتریزین استامینیفون قرص ویتامین سی ب کمپلکس و جوشونده های گیاهی میخوره تاثیری نداره، چندبار رفت دکتر و آزمایش چکاب کامل داد و چیزی نشون نداد و دکتر گفت مشکلی از بابت ایمنی بدن نداری و هربار یه ویروس جدید رو میگیری
    میخواستم بپرسم مشکلش آیا ویروس هست یا خدای نکرده بیماری خاصی گرفته و متوجه نشدیم چیکار باید کنیم و چه آزمایشی انجام بدیدیم یا دارویی که ایمنی رو تقویت کنه که دیگه نگیره؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      بنظر من توسط یه متخصص اعصاب ویزیت بشن خوبه.
      شاید نیاز باشه کورتون بزنند.

  4. آمنه گفت

    امروز ۴اسفند ۱۴۰۲ هست.از یک هفته پیش دچار این ویروس شدم .ابتدا بچه ی ۳ ساله ام گرفت که با تب ۴۰ درجه وسرفه علامتش بود که اصلا با دارو تبش پایین نمیومد وخودم هم از دوشنبه ی قبل مبتلا شدم .اول علایم شبیه آنفولانزا داشتم وبدن درد وبی حالی وحالت تهوع و تب ورفتم وسرم زدم واز شبش سرفه های خشک شروع شد انگار که دارم خون بالا میارم وبعد گرفتگی بینی وافت فشار شدید وباز با سرم وآمپول کمی فشارم رو بالا بردم و بعد سرفه هایی که خلط دار بود ودرگیری ریه که عکس گرفتم ۵۰ درصد درگیری ریه نشون داد و حالا هم بعد از سرم تراپی مجدد ودریافت آنتی بیوتیک سرفه هام فعلا قطع شده ولی هنوز بی حالی رو دارم بعد از شروع یک هفته ای از این ویروس.با توجه به این که من تمامی سویه های کرونا رو گرفتم این ویروس درگیری بیشتری برام ایجاد کرد وحتی نسبت به دلتا که درگیری ریه داشتم این بدن درد نیز به همراهش بود.و با توجه به اینکه ۳ دوز واکسن هم زدم ولی انگار اصلا تاثیری نداشت

  5. سارا گفت

    با سلام چه جالب چرا پس دکترها دیگر اسم کرونا را نمی‌آورند و فقط می گویند آنفولانزا من بدون مقدمه چند سرفه خشک داشتم شب خوابیدم تب و لرز صبح بیدار شدم دیدم سینه ام خلط و عفونت و جوری صدا می ده انگار 20 سال من سیگاری بودم که اینجوری نفس می کشم… گلو درد شدید که موقع سرفه خیلی حس بدی بهت می ده. خلاصه رفتم دکتر کلی آمپول و دارو و سرم بهم داد … اصلاااا اثر نداره شربت سرفه همه نوعش خوردم جواب نمی ده.. یک ساعت سرفه هام قطع می شه چند ساعت پشت هم دیونه ام می کنه به شکلی که انگار دل و روده ام داره میاد بیرون. سینه ام هم صدا می ده می ترسم ریه ام درگیر شده باشه.

    1. کورد گفت

      سلام فقط از خدا میخوام از ته دل همه این مسئولین بی عرضه عوضی رو نابود کنه یه پدرم دوتا بچه کوچیک دارم دو هفته س زندگیم نابود شده همشون میگن آنفلوآنزا هستش مگه ما گوشمون درازه خب این کروناست فقط بخاطر چنتا نماینده دزد بی پدر دارید مخفیش میکنید به خدا ده روزه نخوابیدم کی باور می‌کنه یکپشت دارو ولی هیچ از بس داروی آشغال میدن بهمون ما چه گناهی کردیم

  6. Mahan گفت

    سلام حدود دوشب تب کردم شب اول درحدکم لرز سریع افتاد ازخواب پریدم ویک روز سردرد کم داشتم وسریع خوب شد تب الان ندارم شب سوم یکم گلوم اول میسوخت اب نمک قرقره کردم خوب شد اما الان ابریزش بینی دارم اب دهنم قورت میدم درد میاد سرفه ندارم اشتها کم دارم اول بی اشتها بودم الان توچه مرحله ای از چه بیماری هستم دقیقا ؟؟؟؟؟؟وچه دارو یی باید مصرف کنم ؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر علائم شدید و تب بالا ندارید با استراحت چندروزه و دریافت مایعات کافی و مقوی بهبود خواهید یافت. اگر علائم شدید شد به پزشک مراجعه کنید.

  7. احمد گفت

    سلام خسته نباشید من سه هفته س بیمارشدم و بستری شدمو سرمو اینا گرفتم دوروز خوب شدم اما الان بعد14روز هر روز دارم بدترمیشم واقعا دیگه بریدم خسته شدم میشینم گریه میکنم خیلی حالم بده خیلی بهم ریخته منو این کرونا جدید تا الان ویرروس به کثیفی این ندیدم آدم میگه کاش بمیرم فقط راحت شم

  8. مریم شمسی مهر گفت

    سلام وقتتون بخیر من الان ده روزه درگیرم ابتدا گلو درد بدن درد و تعریق خیلی زیادمجدد کلودرد شدید آبریزش الان بعده ده روز بدن درد و بی حالیم بهتره فقط مخاط بینیم خیلی خیلی زیاده دو روزه مخاط خونی شده وبا هر بار تخلیه احساس میکنم مویرگای بینیم پاره شده سرقه هامم از ابتدا بوده فقط الان در طی روز قابل تحمل شب که میشه یهو سرفه میگیرم انگار ویروس داره تو کلوم قلقلک میده تا حد مرگ باید سرفه بزنم چند لیوان ابجوش بخورم تا از بین بره بچم یک سال و نیمس سرفه های اونم همونطوره نیمه شب میگره انقد یرفه میزنه بند نمیاد بالخره بالا میاره خلژ و همراه محتویات اون موقع آروم میشه
    برای بچم پدی کاف و پروسبان امتحان شده بدون نتیجه الان دمنوش به میدم ولی انگار که هیچ کار اثر نداره
    خیلی بی اشتهاس بزور غذا میدم میبینی اونم با خلط بالا اورد دکترم بردم چیکار کنم از دست این سرفه ها که اول خشک بعد با خلط تخلیه میشه. ممنونم از بزرگواری و صبوریتون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      شربت پلارژین کید بدید ببینید بهتر میشه یا نه…

  9. امیر گفت

    سلام من یه هفته ای یه سرما خوردن خیلی خیلی سرفه خشک میکنم 12 سالمه بعد انقدر شرفه میکنم دلو رودم درد میکنه و وقتی خیلی سرفه میکنم میخوام استفراغ کنم و اب ریزش بینی و سردرد و بدن درد و خستگی و گلو درد و تب و لرز دارم بدنم عفونت کرده یا کرونا گرفتم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال سرماخوردگی یا کرونا وجود دارد.
      توصیه می‌شود به پزشک مراجعه نمائید اگر علائم شدید است.
      با آرزوی سلامتی هرچه سریعتر

  10. فارسی نژاد گفت

    عرض ادب جناب شاملو فارسی نژاد هستم از شبکه یک سیما برنامه ایران امروز می توانم در خواست کنم شماره تماس شما را داشته باشم برای مشورت در خصوص سویه جدید کرونا و مطلبی که در سایت آزمایشگاه کیوان درج شده . منتظر خبر شما هستم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام ارادت
      لطفا شماره تماستون رو در پاسخ به همین پیام ارسال کنید. با شما تماس خواهیم گرفت.
      (شماره شما منتشر نخواهد شد)

  11. بهشتی گفت

    با سلام من تو ابن یکماه سه بار به علت دورهمی فامیلی به کرونا مبتلا شدم وجالبه بدونید چون دفعه اول خیلی سخت گرفتم فکر کردم دیگه نمیگیرم ولی هر بار علائم جدیدی نشان داددفعه اول گلو درد وتب و لرزوعرق زیاد وسرفه های طولانی که نفسم میرفت حدودا دو هفته طول کشید دفعه دوم لرز و استخوان درد وگردن درد وحشتناک وستون مهره ها ولگن وزانو وحتی قوزک پا بسیار درد بدی بود چون انگار دست و پاهام بی حس میشدن و دفعه سوم هم گلو درد شدید ورم والتهاب زیاد و وحشتناک مجاری گوش و حلق و بینی و چشم که باعث عفونت چشمی هم شدوالان ۶ روز هست که علائمش اصلا بهتر نشده وبه ازیترومایسین مقاوم شده اگر قبلا ازیترو استفاده می‌کردید الان باید داروتون عوض کنید وتعرق شدیدوگاهی لرز وبی حالی وسرفه های خلط دار عفونی که سبز هست وبسیار خسته کننده حتما فاصله ها رو جدی بگیرید و با خوردن ویتامین بدنتان قوی نگه دارید آرزوی سلامتی برای تمام ادمهاییکه هنوز انسانند.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اشتراک‌گذاری تجربیاتتون.
      امیدواریم هرچه سریعتر بهبودی کاملتون رو بدست بیارید و از ابتلا به امراض روحی و جسمی مصون باشید.
      ضمنا ابتلای 3 باره آنهم در مدت کم ممکن است طبیعی نباشد. بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمائید و با انجام آزمایشات لازم، سیستم ایمنی خود را بررسی کنید.

  12. بهار گفت

    سلام وقت بخیر
    دو هفته پیش ابتدا بدن درد و سپس گلودرد شدید گرفتم دکتر رفتم تشخیص کرونا دادن
    دو سری سرم با امپول هیدروکورتیزول زدم ده روز حالم خیلی بد بود
    در کل بی جون و خسته ام همش
    از دیشب مجدد بعد دو هفته باز خلط گلو وبدن درد دارم چکار کنم ؟؟
    دارو چی بخورم ؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، معمولا بدون نیاز به دارو و درصورتی که علائم شدید نیست، با استراحت چندروزه و دریافت مایعات کافی و مقوی مانند دمنوش‌های گیاهی و آبمیوه‌های طبیعی علائم برطرف خواهند شد. درصورت شدت علائم جهت دریافت دارو به پزشک مراجعه نمائید.

  13. علی گفت

    سلام ۲۰ روزه گلو درد شدید دارم در حدی که اب دهنم رو با زور قورت میدم یه ورق آزیترومایسین استفاده کردم با یه ورق کلد استاپ و دکسترومتورفان هیچ تاثیری نداشته چه کار کنم بعد اینکه بچه هام هم گرفتن ایا خطری نداره ؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      سرماخوردگی است. احتمالا بعدا صداتون هم میگیره باید تحمل کنید که خودبخود خوب بشه . بهتره اب نمک یا سرم فیزیولوژی قرقره کنید و از بینی استنشاق کنید و از حلق خارج کنید و انتی هیستامین را هم قرقره کنید.

  14. شيرين گفت

    سلام ٢٥ روزه ويروس گرفتم بي حالي تب٣٩ درجه و تقريبا مردم.ولي سرفه و گلودردم باقي مانده .متخصص عفوني هيدروكورتيزول تزريقي دادن و قرص حساسيت اماً هنود مشكل دارم اين طبيعي است ؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      بله طبیعی است با سرم شستشو از بینی بکشید تا از حلق خارج بشود زود تر بهبود میابید.

      1. الهام گفت

        سلام یه هفته اس بدن درد دارم همراه با سرفه های شدید خلط دار
        درد سینه و گلو هم دارم
        با توجه به اینکه باردارم هیچ دارویی نمیتونم مصرف لطفا بفرمایبن باید چیکار کنم

      2. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        بهتر است از سرم شستشو استفاده کنید و سرم رو از بینی وارد کنید و از پشت حلق خارج کنید و همچنین غرغره کنید. از دوش آب گرم و بخور استفاده کنید تا بیماری شما بهبود یابد.

      3. farahi گفت

        سلام من دو روز تب ولرز شدید بدن درد سر درد شدید ابریزش بینی سرفه وگلو درد دارم یک مقدار بدنم ورم کرده

  15. مهدی گفت

    سلام .
    حدود یک هفته است با بدن درد و سرفه خشک و سردرد و حالت تهوع و سرگیجه اصلا دو قدم توی خانه راه میرم کم میارم. خلط زرد رنگ تازه شروع شده. ومخیلی بی حال هستم.پزشک هم رفتم به دلیل دیابت و نفروپاتی سرم و آنتی بیوتیک هم زدم ولی نمی دونم چرا خوب نمیشم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با استراحت چندروزه و دریافت مایعات کافی و پیروی از دستورات پزشک روند بهبودی شما حاصل خواهد شد. درصورتی که علائم شدید شد یا پس از دو هفته بهبود نیافت مجدد به پزشک مراجعه نمائید.

    2. من گفت

      به احتمال نود درصد از عوارض واکسنه. دوست عزیز این سیستم ایمنی تونه که به هم ریخته

  16. علیرضا گفت

    سلام من یک ماه پیش کرونا گرفتم حالا تمام علائمش رفته سردردش باعفونت سینوسش مونده برام هر چی هم دکتر میرم خوب نمیشم سی تی اسکن با ام ار ای دادم گفت عفونت نداری ولی مرتب خلط دارم نمیدونم چکار کنم از صبح تا شب سردرد دارم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام تشریف ببرید پیش متخصص ریه با گوش و حلق و بینی که ریه هاتون را معاینه کنند و شاید اگر عفونت نداشته باشید اسپری کورتون براتون تجویز کنند

  17. پرهام گفت

    سلام بر شما من از چهارشنبه تب دارم و از روز بعدش لرز و بیرون روی دارم و علائم از گلو درد شروع شد میشه سریع جواب منو بدید من یک پسر ۱۴ ساله هستم که از آمپول و سرم بدجور میترسم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با استراحت و دریافت مایعات کافی طی چندروز علائم شما برطرف خواهند شد، درغیر این صورت به پزشک مراجعه کنید و از درمان نترسید.

  18. مریم گفت

    از همون اول برین پزشک
    حداقلش اینه که برای اسهال آنتی بیوتیک و ضد قارچمیدن من از اسهال دوشب نخوابیدم ولی اصلا از قرص و درمان خونگی بنداوردن اسهال استفاده نکردم که ویروس رو محبوس و تل انبار نکنم تو بدنم
    ولی سیپریدین و فلاژیکس دادن برام و فاموتیدین که خیلی خوبه
    ولی علایم ابریزش و گوش درد و بیحالی و تب خفیف رو و خارش گلو رو دارم هنوز
    ولی نمیدونم دوره اش چند روزه . از شروع علایم ۱۰ روز گذشته

  19. عباس گفت

    سلام زنگ زدم اموزش پرورش میگم بچه دوستم داره میره تو‌کما از این ویروس اکسیژن نمی رسه بهش ابتدایی هست بچه تعطیل کنید اصلأ گوش نمیدن میگه دعا کن چی دعا کنم خدا عقل مگه نداده استفاده کنیم .

  20. مریم گفت

    توی سه هفته دو بار مریض شدم.دارم‌ میمیرم

  21. Zahra گفت

    سلام
    من الان چند ی هفته اس ک ی گلو دردی دارم ک عجیبه😐
    هر روز بین ی ساعتایی یهو درد میگیره و بینیمم ب خارش میوفته بعد از اون دوباره خوب میشه://///
    یعنی چی دیوانس ویروسه؟😂یا اصلا حساسیته

  22. رضوان گفت

    سلام و درود
    من بیش از ده روز هست حالم بده و سرفه خشک دارم و همش بی حالم و احساس سیری دارم اصلأ اشتها ندارم و حالت تهوع دارم باید چکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در برخی افراد تا دو هفته و در موارد شدید تا یک ماه نیز ممکن است علائم بیماری ادامه دار باشد.
      توصیه می‌شود درصورتی که پس از دو هفته روند بهبودی شما حاصل نشد به پزشک مراجعه نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.