انواع سرطان را بشناسید

0 8,249
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

سرطان دارای خانوادۀ بسیار بزرگی از بیماری‌هاست که به دلیل رشد کردن غیرطبیعی بعضی از سلول‌های بدن اتفاق می‌افتد. این سلول‌ها می‌توانند به قسمت‌های دیگر بدن حمله کرده و آن را از بین ببرند. انواع سرطان زیر مجموعۀ نئوپلاسم بوده که به آن تومور نیز گفته می‌شود. با توجه به اهمیت بحث سرطان لازم دانستیم در این بخش در مورد صحبت کرده و علل بروز این مجموعه از بیماری‌ها را در بدن افراد توضیح دهیم.

اگر سرطان را بتوان به موقع تشخیص داد می‌توان با آن مقابله کرد. چه بسا افراد زیادی که سال‌ها با این بیماری‌ها دست و پنجه نرم کردند و توانستند در نبرد بین مرگ و زندگی پیروز شوند. با مطالعۀ این مطلب با انواع مختلف سرطان‌ها آشنا خواهید شد.

سرطان چیست و انواع سرطان کدامند؟

سرطان تحت تأثیر رشد غیر قابل کنترل بعضی از سلول‌ها بوده که این رشد اغلب منجر به تشکیل توده خواهد شد. این توده می‌تواند در انواع سرطان کم کم تکثیر شده و در سرتاسر بدن فرد گسترش پیدا کند. این بیماری ممکن است در هر بخش از بدن مانند پوست، خون، سیستم اداری، سیستم گوارشی، استخوان، چشم ماهیچه یا سایر بخش‌ها به وجود آید و در انواع پیشرفتۀ آن می‌تواند به نقاط دیگر بدن انتقال پیدا کند.

بسته به این موضوع که تودۀ تشکیل یافته در بدن در کدام قسمت باشد، علامت‌های بروز آن نیز متفاوت است. عوامل و فاکتورهای مختلفی در بروز انواع سرطان وجود دارند که عوامل ژنتیکی بخش مهم آن هستند. از دیگر عوامل ابتلا به سرطان ممکن است پرتوها یا مواد شیمیایی باشند.

روش‌های مختلفی این روزها برای درمان سرطان به وجود آمده است که هر کدام به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. این روش‌ها مانند شیمی درمانی، جراحی، دارو درمانی یا پرتو درمانی است. روش درمانی جراحی معمولاً در مرحلۀ اولیۀ سرطان صورت می‌گیرد و در بعضی مواقع از روش‌های ترکیبی برای درمان بیماری استفاده می‌شود.

انواع سرطان
انواع سرطان

با انواع سرطان آشنا شوید

همانطور که همۀ ما می‌دانیم سرطان مرگبارترین بیماری در بشریت بوده که در کنار انواع بیماری‌های قلبی بیشترین میزان مرگ و میر را در انسان‌ها دارد. شاید تصور داشته باشید که سرطان تنها یک نوع بیماری است اما لازم است بدانید که انواع سرطان به بیش از صد نوع بیماری اطلاق می‌شود. بسیاری از سرطان‌ها دارای وجه‌های مشترکی با هم هستند. نام گذاری این بیماری‌ها بر اساس تأثیری است که بر کدام بخش از بدن می‌گذارد، به عنوان مثال سرطانی که به بخش پستان حمله می‌کند را به سرطان پستان و بیماری که موجب از کار افتادن پروستات می‌شود، سرطان پروستات می‌نامند.

در نظام طبیعی بدن، سلول فاکتور اساسی تولید بافت است، بافت‌ها با یکدیگر اندام‌های بدن را می‌سازند. این سلول‌ها به صورت طبیعی رشد می‌کنند و زمانی که بدن انسان به سلول‌های جوان و تازه نیاز داشته باشد، با تقسیم خود، سلول‌های جدید را ایجاد می‌کنند. در این روند، سلول‌های پیرتر، می‌میرند و سلول‌های تازه جای سلول‌های پیر را می‌گیرند.

در انواع سرطان این روند بدین صورت نخواهد بود. بدین معنی که زمانی که بدن به سلول جدیدی نیاز ندارد، سلول تشکیل شده و سلول‌های پیر نمی‌میرند. در این صورت سلول‌های اضافی در بافت ایجاد توده می‌کنند که به تومور یا زائد نیز شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که همۀ تومورها سرطانی نیستند و بعضی از آن‌ها به تومورهای خوش خیم یا غیرسرطانی مشهور هستند. حال که با روند ابتلا به سرطان در بدن آشنا شدید انواع مختلف سرطان‌ها را در بدن انسان بشناسید:

در میان این انواع مختلف سرطان در میان مردان اغلب سرطان‌های پروستات، کولورکتال و ریه شایع بوده و در میان زنان سرطان ریه، رودۀ بزرگ و سرطان سینه رایج است. در بین کودکان نیز تومورهای مغزی، سرطان خون و لنفوم بسیار دیده می‌شود. برای تشخیص یا هر گونه درمان انواع سرطان می‌بایست به متخصص انکولوژی مراجعه نمایید.

روش‌های درمانی انواع سرطان

انواع مختلف سرطان به روش‌های متفاوتی درمان می‌شوند. مهم‌ترین عامل در درمان سرطان میزان پیشروی آن است. متخصص ابتدا باید بررسی کند که سرطان تا چه مرحله‌ای در فرد پیشرفت کرده است، سپس راه درمانی آن را مشخص نموده و درمان را انجام دهد. انواع مختلف روش‌های درمانی برای سرطان‌ها عبارتند از:

  • جراحی
    زمانی که فردی تومور دارد، اکثر پزشکان روش جراحی را پیشنهاد می‌کنند، چرا که به وسیلۀ جراحی می‌توان بخش سرطانی را از بدن فرد خارج کرد تا به سایر قسمت‌های بدن شیوع پیدا نکند.
  • پرتو درمانی
    در این روش از اشعه‌هایی با دوز بسیار بالا استفاده می‌کنند تا بدین ترتیب سلول‌های بیماری را از بین ببرند. ممکن است پزشک تشخیص عمل جراحی دهد اما باز هم پیش از عمل به وسیلۀ پرتو درمانی می‌تواند تومورها را کوچک کند.
  • شیمی درمانی
    این روش برای از بین بردن این سلول‌ها به وسیلۀ دارو انجام می‌شود. داروهای مخصوص شیمی درمانی تقسیمات سلول‌ها و سلول‌هایی که به طور غیرطبیعی رشد کرده‌اند را مورد هدف قرار داده و به کوچک شدن توده یا تومور کمک می‌کند. در این روش عوارض جانبی بیشتری نسبت به سایر روش‌ها وجود دارد.
  • هورمون درمانی
    این روش با استفاده از داروهایی انجام می‌شود که عملکرد هورمون‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا بعضی از توانایی‌های آن‌ها را در بدن مختل می‌کند. این روش در درمان انواع سرطان سینه و پروستات بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
  • ایمونوتراپی
    در این روش از داروهایی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی بدن فرد را تقویت کرده و آن را به مبارزه با سلول‌های سرطانی و بیمار تشویق می‌کند.

با توجه به رشد علم و پیشرفت تکنولوژی روش‌های درمان انواع سرطان امروزه بسیار متنوع‌تر از گذشته بوده و افراد در ابتلا به این بیماری‌ها امید به زندگی بیشتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: روش های درمانی انواع سرطان

سرطان
سرطان

مطالب مرتبط:

شایع‌ترین سرطان‌ها کدامند؟

بر طبق آمار به دست آمده، بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان کبد، دهان و حنجره، دهانۀ رحم، لنفوم و مقعد در میان انسان‌ها شایع‌تر هستند. در این بخش شما را با برخی این سرطان‌ها بیشتر آشنا خواهیم کرد:

  • سرطان لنفوم: لنفوم نوعی از سرطان است که به طور خاص در سیستم لنفاوی بوده و با ایجاد تومورهایی از نوع لنفوسیت که گلبول سفید هستند، مشخص می‌شود. طبق آمار این سرطان سالانه جان حدود 20 هزار نفر را می‌گیرد.
  • سرطان کبد: یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیای امروز، سرطان کبد است که از سلول‌های درون کبد آغاز می‌شود.ممکن است سرطان از بخش‌هایی مانند ریه، پستان یا رودۀ بزرگ هم شروع شده و به کبد برسد. میزان بقاء در بیمارانی که دچار سرطان کبد هستند به صورت میانگین حدود 18 درصد است و آمار مرگ و میر برای این سرطان حدود 32 هزار نفر در سال است. به همین دلیل تشخیص زود هنگام این نوع سرطان‌ها به وسیلۀ تجهیزات پیشرفته بسیار مهم است.
  • سرطان دهان و حنجره: این نوع سرطان از سلول‌های سرطانی و بدخیم داخل بافت‌های حلق و دهان تشکیل می‌شود. بسیاری از این نوع سرطان‌ها در سلول‌های فلسی رشد می‌کنند. این سلول‌ها، سلول‌های صاف و باریکی هستند که در دیواره‌های داخلی حلق و دهان وجود دارند. از مهم‌ترین علائم این بیماری می‌توان به گلودرد طولانی مدت، اختلال در امر بلعیدن، عدم توانایی در باز کردن دهان به طور کامل، کاهش وزن بی دلیل، گوش درد، عدم توانایی در تکان دادن زبان، وجود توده در گلو، گردن یا پشت دهان، سرفه‌های خونی اشاره کرد.
  • سرطان دهانۀ رحم: سرطان رحم هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های موجود در دهانۀ رحم فرد به صورت غیرعادی رشد و تکثیر می‌شوند. در گذشته، سرطان دهانۀ رحم یکی از علت‌های اصلی مرگ‌ و میر در زنان بوده که به وسیلۀ آزمایش‌های پاپ اسمیر، HPV و HSV تشخیص داده می‌شود.

نتیجه گیری

  • انواع سرطان به دلیل رشد غیر عادی سلول‌های بدن اتفاق می افتد.
  • زمانی که سلول‌ها به صورت غیر ارادی تکثیر می‌شوند و سلول‌های قدیمی و پیر از بین نمی‌روند، تجمع سلولی به وجود می آید و این تجمع موجب بروز توده و یا سرطان در فرد می‌شود.
  • روش‌های درمانی سرطان نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. از روش‌های درمانی این بیماری می‌توان به شیمی درمانی، جراحی، هورمون درمانی و پرتو درمانی اشاره نمود که جراحی از رایج‌ترین روش‌ها برای این کار است.
  • سرطان انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها سرطان خون، سرطان سینه، سرطان رودۀ بزرگ، سرطان غدد لنفاوی، سرطان پروستات، سرطان معده و سرطان پانکراس است.
  • هر سرطان نسبت به روند پیشرفت آن درمان می‌شود و از داروهایی مخصوص در این روند استفاده می‌شود.

چرا سرطان ایجاد می‌شود؟

سرطان به دلیل رشد غیر طبیعی بعضی از سلول‌ها در نقاط مختلف بدن اتفاق می‌افتد.

آیا پس از درمان هپاتیت، بیمار تا آخر عمر ناقل خواهد بود؟

میزان ناقل بودن افراد به میزان شدت رشد و تکثیر ویروس بستگی دارد. در افراد بالغ تنها ده درصد با بیماری هپاتیت B به حالت ناقل یا مزمن دچار می‌شوند.

علائم شایع در انواع سرطان چه چیزهایی هستند؟

وجود زخم‌هایی که خوب نمی‌شوند یا مدت زیادی برای بهبود لازم است. خونریزی در هنگامی که فرد اجابت مزاج دارد، تغییر اندازه یا شکل خال‌ها در فرد، لمس توده در بدن، گرفتن صدا به صورت طولانی مدت، کاهش شدید اشتها، ژنتیک از جمله علائم شایع سرطان‌ها هستند.

چه چیزهایی افراد را در معرض سرطان قرار می‌دهد؟

اشعه‌ها اغلب باعث سرطان می‌شوند. مثلاً فردی که با مواد رادیواکتیو در ارتباط است ریسک ابتلا به سرطان وی بیشتر از سایرین است. همچنین پرتو درمانی نیز موجب بروز سرطان در فرد می‌شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

5 + 15 =