کاربرد دوش مقعدی چیست؟ + نحوه انجام و عوارض

0 2,507
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

ممکن است درباره دوش مقعدی شنیده باشید. روشی که می‌تواند به شسشتشوی کامل مقعد شما کمک کند و در مواردی لازم باشد. در این نوشته از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا به کاربرد دوش مقعدی و انواع روش‌های انجام آن بپردازیم.

دوش مقعدی چیست؟

دوش مقعدی شامل شستشوی رکتوم یا مقعد با آب است. اگرچه برخی از افراد ممکن است استفاده از دوش یا تنقیه را قبل از رابطه مقعدی ترجیح دهند، اما این کار ضروری نیست و در صورت عدم انجام درست آن ممکن است با خطرات و عوارض جانبی همراه باشد.

هر کسی که تا به حال قصد رابطه مقعدی داشته، احتمالاً تا حدودی نگران برخی شرایط غیر منتظره آن بوده است. برخی از افراد انجام دوش مقعدی را ترجیح می‌دهند. به طور واضح، دوش مقعدی عمل شستشوی رکتوم با آب است.

آیا دوش مقعدی بی خطر است؟

بله، اما اینکه از چه چیزی استفاده می‌کنید و هر چند وقت یک ‌بار آن را انجام می‌دهید، مهم است. در گذشته این نگرانی وجود داشت که دوش مقعدی می‌تواند خطر ابتلا به ویروس HIV و سایر عفونت‌ مقاربتی (STIs) را افزایش دهد، که عمدتاً به دلیل موادی است که معمولاً استفاده می‌شود.

برخی از مواد و محلول‌های خانگی و غیرتجاری می توانند به بافت رکتوم آسیب برسانند و به طور بالقوه شما را مستعد عفونت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

انواع دوش مقعدی

تحقیقات زیادی در مورد مواد تشکیل دهنده ایده آل و حجم دوش برای آماده سازی وجود ندارد. ما می‌دانیم که بدن دارای تعادل ظریفی از الکترولیت‌ها است که به حفظ عملکرد صحیح آن کمک می‌کند. این بدان معنی است که استفاده از موادی که این تعادل را به هم نزنند، اهمیت زیادی دارد.

اکنون چند روش مورد استفاده برای دوش مقعدی را به شما معرفی می‌کنیم:

دوش تنقیه

دوش تنقیه شامل یک اتصال شلنگی است که روی دوش خود نصب می‌کنید. اگرچه این دوش‌ها راحت هستند، اما واقعاً توصیه نمی‌شوند زیرا دما و فشار آب می‌تواند کمی غیرقابل پیش بینی باشد. احتمال دارد داخل بدن خود را بسوزانید.

اگر به هر حال می‌خواهید از دوش تنقیه استفاده کنید، نازل را در باسن خود قرار ندهید. همین که آن را در دهانه نگه دارید، باز هم محل را تمیز می‌کند.

حباب‌های تنقیه

یک حباب لاستیکی قابل استفاده مجدد با یک نازل در انتهای آن است که در رکتوم قرار می‌گیرد. می‌توانید آن را با آب یا محلول بی خطر دیگری مانند نمک پر کنید.

فقط توجه داشته باشید که نازل‌ها اغلب از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند که ممکن است ناراحت کننده باشد.

فلیت تنقیه

این یکی از مطمئن‌ترین انتخاب‌های شما برای دوش مقعدی است. می‌توانید فلیت تنقیه را به صورت آنلاین یا در داروخانه خریداری کنید.

استفاده از آنها آسان است و دارای نوک نازل از قبل روغن کاری شده است که خطر آسیب را به حداقل می‌رساند. دستورالعمل‌های آماده‌سازی روی بسته‌بندی را دنبال کنید، تا این روش را بی خطر و به درستی انجام دهید.

کیسه‌های تنقیه

این کیسه‌ها معمولاً به عنوان بخشی از کیت تنقیه با اتصالات لوله و نازل فروخته می‌شوند. کیسه را با محلول پر می کنید و آن را فشار می‌دهید تا محتویات داخل آن آزاد شود. برخی نیز قلاب دارند تا بتوانید کیسه را آویزان کنید و اجازه دهید نیروی جاذبه کار را انجام دهد.

این نوع تنقیه چند جنبه منفی دارد. کیسه‌ها اغلب مایعات بیشتری را نسبت به مقداری که برای دوش ایمن استفاده می‌کنید در خود نگه می دارند. همچنین کنترل مقدار آب ممکن است دشوار باشد.

شما می توانید کیت‌های تنقیه را در داروخانه‌ها و به صورت آنلاین تهیه کنید. در صورت سفارش آنلاین، حتما توضیحات را با دقت مطالعه کنید. (1)

نحوه استفاده از دوش مقعدی چگونه است؟
نحوه استفاده از دوش مقعدی چگونه است؟

نحوه استفاده از دوش مقعدی

اگر می‌خواهید از دوش استفاده کنید، نحوه انجام آن مهم است. انجام درست و مناسب می‌تواند به جلوگیری از درد و آسیب کمک کند.

آماده سازی

  • با این مراحل باسن و دوش خود را برای عمل آماده کنید:
  • برای جلوگیری از گسترش باکتری‌ها، با یک نازل و دوش تمیز شروع کنید.
  • برای جلوگیری از سوزاندن پوشش مخاطی از آب ولرم استفاده کنید.
  • اگر از محلول تنقیه استفاده می‌کنید، مانند تنقیه  Fleet، دستورالعمل مخلوط کردن روی بسته را دنبال کنید.
  • برای سهولت در قرار دادن آن، نوک دوش را روغن کاری کنید.

نحوه انجام روش

این فرآیند بسته به نوع دوش یا تنقیه کمی متفاوت است. اما ایده کلی – که قرار دادن نازل در مقعد و خارج کردن مایع است – یکسان است.

برای استفاده از دوش مقعدی یا تنقیه:

  1. در حمام بایستید تا محتویات دوش – و مقعد شما – جایی برای فرود داشته باشند. شما همچنین می‌توانید این کار را روی توالت انجام دهید.
  2. برای دسترسی راحت‌تر، یک پا را روی توالت، یا کنار وان قرار دهید.
  3. مقعد خود را برای نازل آماده کنید. با استفاده از یک انگشت تمیز می‌توانید آن را چرب کنید تا کمی باز شود.
  4. به آرامی نازل را روی مقعد خود نگه دارید، نفس عمیق بکشید و در حین بازدم به آهستگی آن را وارد کنید.
  5. حباب دوش، یا کیسه را فشار دهید تا به آرامی مایع به بیرون بریزد. اگر از تنقیه حمام استفاده می‌کنید، از یک درجه پایین شروع کنید تا از ترشح بیش از حد آب به یکباره جلوگیری کنید.
  6. قبل از اینکه مایع را خارج کنید، چند ثانیه درون خود نگه دارید.
  7. این کار را تا زمانی تکرار کنید که آبی که از شما خارج می‌شود تمیز شود یا کیسه یا حباب خالی شود.

عوارض دوش مقعدی چیست؟

مطالعات نشان می‌دهد که دوش مقعدی می‌تواند خطر ابتلا به HIV یا سایر بیماری‌های مقاربتی (STDs) مانند ویروس هپاتیت B، ویروس هپاتیت C، کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و ویروس HPV (پاپیلومای انسانی) را افزایش دهد.

در واقع، یک مطالعه نشان داد کسانی که دوش به طور مداوم از دوش مقعدی استفاده می‌کنند ۷۴ درصد بیشتر از افرادی که دوش استفاده نمی‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری مقاربتی را گزارش داده‌اند. اما ممکن است تعجب کنید که چطور تمیز کردن داخل راست روده احتمال عفونت را افزایش می‌دهد. آیا نباید برعکس عمل کند؟

در واقع این کار می‌تواند باعث تحریک یا آسیب به پوشش مخاط داخلی راست روده شما (به نام مخاط رکتوم) شود. بدون این مخاط محافظ، احتمال بیشتری برای ابتلا به HIV یا سایر عفونت‌ها وجود دارد، به خصوص اگر از کاندوم یا PrEP (نوعی دارو برای کاهش احتمال ابتلا به HIV) استفاده نکنید. (2)

همچنین اگر هموروئید یا شقاق مقعدی دارید، استفاده از دوش مقعدی ممکن است ایده خوبی نباشد. در این صورت قرار دادن نازل در رکتوم خود احتمال دارد باعث آسیب و درد بیشتر شود.

همچنین استفاده از ملین‌ها قبل از رابطه جنسی مقعدی توصیه نمی‌شود. برخی از محلول‌های تنقیه موجود در فروشگاه حاوی ملین‌های محرک مانند بیزاکودیل هستند که انقباضات روده را برای کمک به حرکت مدفوع از طریق روده تحریک می‌کنند.

ملین‌ها می توانند عوارض جانبی نه چندان خوشایندی مثل گاز، گرفتگی عضلات و اسهال ایجاد کنند که می‌تواند منجر به کم آبی بدن نیز شود.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت کیوان سعی کردیم درباره دوش مقعدی صحبت کنیم و به سوالات رایج در این زمینه پاسخ دهیم. فراموش نکنید که قبل از انجام این روش حتما شرایط سلامتی بدن خود را در نظر بگیرید و نوع مناسب را برای تنقیه انتخاب کنید.

هر چند وقت یک بار می‌شود از دوش مقعدی استفاده کرد؟

هیچ قانون سخت و ثابتی در مورد اینکه چند وقت یکبار می‌توانید با خیال راحت از دوش مقعدی استفاده کنید وجود ندارد. در حالت ایده‌آل، نباید آن را به بیش از دو یا سه بار در هفته برسانید و به یک بار در یک روز محدود کنید.

اگر زیاد از دوش مقعدی استفاده کنیم چه می‌شود؟

خطر آسیب به مقعد و پوشش روده وجود دارد، حتی زمانی که تمام اقدامات لازم را انجام می‌دهید و به درستی از دوش استفاده می‌کنید. اگر این کار را به طور مکرر انجام می‌دهید، همچنین خطر از بین بردن تعادل الکترولیت‌ها و اختلال در ریتم حذف طبیعی بدن وجود دارد.

چطور می‌شود درد هنگام استفاده از دوش مقعدی را کاهش داد؟

استفاده از روان کننده و روغن مناسب برای چرب کردن می‌تواند درد را کاهش دهد و باسن شما را برای استفاده از دوش مقعدی آماده کند. هنگام وارد کردن نازل سعی کنید حرکتی نداشته باشید تا منجر به درد یا خونریزی نشود.

منبع healthline webmd
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.