بیماری کلامیدیا چیست؟ علائم و راه‌ های درمان کلامیدیا

0 6,802
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

کلامیدیا(chlamydia) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی بین زنان و مردان است. این بیماری بر اثر یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. با توجه به علائم خفیفی که دارد، ممکن است بسياري از افراد مبتلا، متوجه بیماری خود نشوند. این بیماری از طریق روابط جنسی مختلف دهانی، واژینال و مقعدی انتقال می‌یابد. در واقع نحوه سرایت آن از طریق مایع منی و ترشحات واژن صورت می‌گیرد. برای شناخت بهتر این بیماری می‌توانید تا پایان ما را همراهی کنید.

کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا یک بیماری باکتریایی است که درصد شیوع بالایی دارد. با تشخیص به موقع، به راحتی می‌توان با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک آن را درمان کرد. به طور کلی اکثر زنان و مردان مبتلا به بیماری‌های مقاربتی همانند کلامیدیا هيچ‌ گونه علائمی ندارند. بر این اساس، انجام غربالگری منظم و روتین برای افراد در معرض خطر توصیه می‌شود. بر اساس یک آمار کلی، زنان به خصوص در سنین پایین‌تر، بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود زنان در معرض خطر که از نظر جنسی فعال هستند، بهتر است سالی یک بار نسبت به انجام آزمایش کلامیدیا اقدام کنند.

علائم کلامیدیا

همانطور که گفته شد، عموماً افراد مبتلا به کلامیدیا ممکن است هيچ ‌گونه علائم خاص و دردناکی نداشته باشند. به طوری که تا چند هفته یا چند ماه بعد از مبتلا شدن، متوجه عفونت خود نشوند. علائم این بیماری با توجه به این که باکتری وارد بدن زن یا مرد شده است و همچنین بر اساس این که به کدام اندام بدن سرایت کرده باشد، متفاوت است.

به عنوان مثال علائم کلامیدیا در گلو با تب، سرفه، خشکی گلو و درد همراه است. با وجود رایج بودن سرایت کلامیدیا در ناحیه تناسلی، در موارد نادر ممکن است باکتری، چشم را آلوده کند. در واقع زمانی که شما با دستان آلوده به باکتری، چشم خود را لمس کنید، احتمال آلوده شدن چشم نیز وجود دارد. از علائم عفونت کلامیدیا در چشم می‌توان به خارش و قرمزی، ورم، ترشحات چشمی و تحریک پذیری نسبت به نور اشاره کرد. درمان کلامیدیا در چشم انجام پذیر است اما در صورت عدم درمان، امکان رسیدن آسیب جدی به چشم و کور شدن فرد مبتلا وجود دارد.

در ادامه جهت افزایش آگاهی کاربران عزیز، به معرفی علائم بیماری کلامیدیا در زنان و مردان می‌پردازیم.

بیماری کلامیدیا
علائم بیماری کلامیدیا در زنان

علائم بیماری کلامیدیا در زنان

در اکثر مواقع زنان زودتر از مردان متوجه بیماری خود می‌شوند. دلیل این امر هم می‌تواند علائم بارزتر این بیماری در زنان باشد. به عنوان مثال از علائم کلامیدیا در بانوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بالا رفتن سطح ترشحات واژن
  • احساس سوزش یا درد هنگام ادرار کردن
  • احساس درد به خصوص در زیر شکم هنگام نزدیکی و خونریزی شدید بعد از آن
  • قاعدگی‌های شدید و خونریزی بین دو قاعدگی
  • تب خفیف
  • لکه‌بینی در بین دوره‌های پریودی

کلامیدیا ممکن است در برخی از زنان باعث ایجاد عفونت در لوله‌های فالوپ شود. در این صورت احتمال ابتلا فرد به بیماری به نام التهاب لگن یا PID وجود دارد. از علائم این بیماری می‌توان به تب شدید، حالت تهوع، احساس درد شدید در ناحیه لگن و خونریزی غیر نرمال و لکه‌بینی در بین دوره‌های پریودی اشاره کرد.

علائم بیماری کلامیدیا در مردان

کلامیدیا در مردان نیز علائم خاص خود را دارد. به عنوان مثال داشتن ترشح سفید، کدر و آبکی، احساس درد یا سوزش در زمان ادرار کردن و ورم و درد در بیضه‌ها نمونه‌هایی از علائم این بیماری در مردان است. بیماری کلامیدیا همچنین در برخی موارد احتمال دارد که نواحی رکتوم یا راست روده را درگیر کند. از علائم آن نیز درد در رکتوم، ترشحات و خونریزی است. در مواردی هم به دلیل داشتن رابطه جنسی دهانی، امکان سرایت عفونت به گلو وجود دارد. در چنین شرایطی نیز علائمی مانند تب، گلو درد و سرفه بروز می‌کند.

مطالب مرتبط:

علت سرایت بیماری کلامیدیا

همان طور که گفته شد علت اصلی ابتلا به این بیماری، مربوط به داشتن روابط جنسی پرخطر می‌باشد. در واقع با توجه به این که اصلی ترین راه سرایت عفونت کلامیدیا از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم یا رابطه دهانی بدون محافظ صورت می‌گیرد، رعایت نکردن مراقبت‌های بهداشتی در حین رابطه جنسی علت اصلی سرایت کلامیدیاست. میزان سرایت این بیماری تا حدی زیاد است که انتقال عفونت، حتماً با برقراری رابطه جنسی کامل صورت نمی‌گیرد بلکه در صورت تماس با ناحیه تناسلی آلوده، احتمال انتقال این عفونت وجود دارد.

یکی دیگر از راه‌های انتقال این باکتری از طریق زایمان است. در واقع در صورت عبور جنین از کانال زایمان مادر آلوده به باکتری، امکان مبتلا شدن جنین نیز وجود دارد. بنابراین نیاز است مادران باردار قبل از زایمان نسبت به انجام آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی باکتریایی مانند کلامیدیا اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

تشخیص بیماری کلامیدیا

یکی از ابتدایی راه‌های تشخیص بیماری کلامیدیا، معاینه فیزیکی فرد مشکوک توسط پزشک است. در واقع پزشک با معاینه فرد، متوجه هر گونه عامل مشکوک مانند ترشح غیرعادی، زخم یا هر عامل غیرطبیعی دیگری در او می‌شود. یکی از بهترین و مؤثرترین آزمایش‌ها جهت تشخیص کلامیدیا در زنان، گرفتن نمونه از واژن فرد است. در مردان نیز از طریق گرفتن آزمایش ادرار انجام می‌شود. در شرایطی که احتمال بروز عفونت در گلو وجود داشته باشد، اقدام به گرفتن نمونه از گلو می‌کنند.

چه عواملی خطر ابتلا به بیماری کلامیدیا را افزایش می‌دهد؟

برخی عوامل وجود دارند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کلامیدیا در افراد را افزایش دهد. عموماً افراد مبتلا به بیماری کلامیدیا ممکن است هيچ ‌گونه علائمی نداشته باشند. به طوری که تا چند هفته یا چند ماه بعد از مبتلا شدن، متوجه عفونت در بدن خود نشوند. با اینحال تعدادی از این عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را تشدید می‌کنند عبارتند از:

  • عدم استفاده از کاندوم در هنگام فعالیت جنسی
  • فعالیت جنسی قبل از ۲۵ سالگی
  • سابقه بیماری‌های مقاربتی
  • داشتن رابطه جنسی با افراد مختلف

پیشگیری از بیماری کلامیدیا

مؤثرترین راه جهت پیشگیری از سرایت عفونت کلامیدیا، استفاده از کاندوم در برقراری روابط جنسی است. جهت پیشگیری از این بیماری و اطمینان از رعایت نکات بهداشتی در روابط جنسی موارد زیر توصیه می‌شود.

  • عدم داشتن رابطه جنسی با افراد مختلف
  • انجام منظم آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی در صورت داشتن روابط پر خطر
  • پرهیز از رابطه جنسی دهانی، بدون استفاده از محافظ
  • داشتن رابطه جنسی محافظت شده

مطالب مرتبط:

راه های درمان بیماری کلامیدیا

بیماری کلامیدیا از جمله بیماری‌های عفونی است که اگر به موقع اقدام به درمان کنید، به راحتی با استفاده داروهای آنتی بیوتیک، قابل درمان است. آنتی بیوتیک‌هایی با توجه به شدت و نوع بیماری برای درمان آن تجویز می‌شوند. دوره مصرف این داروها عموماً دو هفته است. البته دقت داشته باشید بهتر است تا کامل شدن دوره درمان از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید. در واقع تا برطرف نشدن کامل آن، امکان سرایت عفونت وجود دارد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در صورت داشتن رابطه جنسی پر خطر، احتمال سرایت مجدد عفونت وجود دارد. از طرفی عدم درمان کلامیدیا عوارض و آسیب‌های خاص خود را دارد که وجود مشکلات ناباروری و التهابات مزمن در بدن نمونه‌هایی از عوارض جبران ناپذیر این بیماری به شمار می‌آیند.

جمع بندی

  • کلامیدیا یک بیماری مقاربتی است که از طریق اندام‌های تناسلی و دهان قابل انتقال است.
  • علت اصلی سرایت این بیماری داشتن روابط جنسی پر خطر است.
  • علائم کلامیدیا در زنان و مردان متفاوت است و با توجه به این که، کدام اندام بدن را درگیر می‌کند، علائم خاص خود را دارد.
  • این بیماری قابل درمان است و با استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی به راحتی عفونت رفع می‌شود.

آیا کلامیدیا قابل درمان است؟

بله. کلامیدیا یک بیماری باکتریایی است و به راحتی با مصرف به موقع آنتی بیوتیک‌های خوراکی قابل درمان خواهد بود.

راه‌های انتقال این بیماری چیست؟

باکتری کلامیدیا در روابط جنسی محافظت نشده، از طریق مقعد، دستگاه تناسلی و دهان قابل انتقال است.

راه‌های پیشگیری از این بیماری چیست؟

کلامیدیا یک بیماری مقاربتی است بنابراین تنها راه پیشگیری از آن، داشتن روابط جنسی ایمن و استفاده از کاندوم است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.