از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده؟ بهترین راهکار

54 23,069
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

قرص اورژانسی یک روش اضطراری برای پیشگیری از بارداری است که در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص اورژانسی زمانی که بعد از رابطه جنسی محافظت نشده در سریع‌ترین زمان ممکن مصرف شود، بیشترین تاثیر را در پیشگیری از بارداری دارد. اما سوالی که احتمالا برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی بلافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده قابل استفاده است. این قرص‌ها در شرایطی استفاده می‌شود که دیگر روش های پیشگیری از بارداری انجام نشده‌اند یا با مشکل مواجه شده‌اند و یا زمانی که قادر به استفاده از محافظ نیستید و همچنین زمانی که رابطه جنسی ناخواسته داشته‌اید. این قرص‌ها حاوی هورمون‌هایی هستند که از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کنند.

روش اصلی اثرگذاری قرص اورژانسی جلوگیری از تخمک گذاری است. این قرص‌ها باعث می‌شوند تخمدان‌های شما نتوانند تخمک‌هایی را که می‌توانند توسط اسپرم بارور می‌شوند آزاد کنند. هرچند مصرف قرص اورژانسی در اکثر مواقع موثر است اما به هیچ عنوان نباید به عنوان روش دائمی برای پیشگیری از بارداری استفاده شود. البته با وجود اثرگذاری زیاد این قرص‌ها، عجیب نیست در مورد اثرگذاری قرص اورژانسی نگران باشید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد تا انتها با ما همراه باشید.

آیا قرص های اورژانسی همیشه موثر هستند؟

زمانی که قرص های اورژانسی به سرعت بعد از رابطه جنسی و به درستی مصرف شوند، اثرگذاری خیلی زیادی در جلوگیری از بارداری ناخواسته دارند. زمانی که در 24 ساعت اول پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شوند بسیار موثر هستند و تا حدود 99 درصد احتمال موفقیت دارند. سعی کنید در صورتی که رابطه جنسی محافظت نشده داشتید، در اولین زمان ممکن (قبل از گذشت 72 ساعت) از قرص اورژانسی استفاده کنید تا بیشترین فایده را داشته باشد. نحوه مصرف قرص اورژانسی بستگی به نوع محصول و دستور پزشک یا دستورالعمل قرص دارد. مدت زمانی که برای مصرف قرص اورژانسی در اختیار دارید، بسته به نوع دارو می‌تواند متفاوت باشد.

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟
از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟

تنها راهی که می‌توان مطمئن شد قرص اورژانسی اثر کرده است یا نه، شروع قاعدگی در زمان مقرر است؛ در صورتی که بیش از 7 روز تاخیر پریود در دوره بعدی داشته باشید، باید تست بتا بارداری یا بیبی چک انجام دهید. همچنین معمولا افرادی که قرص اورژانسی مصرف می‌کنند کمتر از 10 روز بعد در غیر از زمان مقرر پریود می‌شوند و این نشان از اثرگذاری صحیح قرص است. البته باید توجه داشته باشید، گاهی اوقات قرص‌های اورژانسی می‌توانند بر چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارند و شاید به این دلیل باشد که پریود شما به موقع اتفاق نیفتاده است.

بیشتر بخوانید:

چه علائمی نشان می‌دهد پیشگیری از بارداری اورژانسی اثر نکرده؟

اگر قرص اورژانسی را بلافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کنید، می‌تواند بسیار موثر باشد. اما احتمال کمی برای بی‌تاثیر بودن آن نیز وجود دارد. یکی از علائم اصلی که نشان می‌دهد قرص اورژانسی عمل نکرده است، پریود عقب افتاده است است. اگر پریود شما بیش از هفت روز دیرتر از حد انتظارتان اتفاق افتاد، آزمایش بارداری بدهید.

چه چیزی اثرگذاری قرص اورژانسی را کم می کند؟

گفته شد که با وجود اینکه اگر قرص اورژانسی در زودترین زمان ممکن بعد از رابطه جنسی مصرف شود، تاثیرگذاری خیلی خوبی دارد، احتمال بی اثر بودن قرص اورژانسی نیز وجود دارد. برخی از مواردی که ممکن است تاثیر قرص اورژانسی را از بین ببرد عبارتند از:

  • اگر پس از مصرف قرص اورژانسی دچار استفراغ یا اسهال شدید، ممکن است بدن شما قرص را جذب نکرده باشد. اگر این اتفاق برای شما افتاد، با پزشک یا داروساز صحبت کنید زیرا ممکن است به دوز دوم نیاز داشته باشید. (1)
  • برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می‌دهد قرص اورژانسی در زنان دارای اضافه وزن ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. اگر BMI شما بالای 30 یا بالاتر است، با پزشک خود در مورد هر گونه نگرانی صحبت کنید.
  • مصرف برخی از داروها می‌توانند اثربخشی قرص اورژانسی را کم کنند. داروهایی مثل کاربامازپین، ریفامپین، داروهای اچ آی وی، برخی از آنتی بیوتیک‌ها و غیره. پیش از استفاده از هر دارویی بهتر است با پزشک صحبت کنید تا از بابت تداخلات دارویی خیالتان راحت باشد.
  • قرص های اورژانسی با جلوگیری از تخمک گذاری عمل می‌کنند. اگر قبل از مصرف قرص اورژانسی تخمک گذاری اتفاق افتاده باشد، امکان بارداری وجود دارد.     
  • قرص اورژانسی تنها زمانی بیشترین اثرگذاری را دارد که بلافاصله بعد از رابطه جنسی مصرف شود. زمانی که بیش از 72 ساعت از رابطه جنسی محافطت نشده بگذرد اثر بخشی قرص اورژانسی به شدت کاهش می‌یابد.
مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

عوارض جانبی قرص اورژانسی چیست؟

عوارض جانبی قرص اورژانسی که معمولا چند روز طول می‌کشد عبارتند از:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سردرد
  • حساسیت سینه
  • خونریزی بین پریودها یا خونریزی شدیدتر در دوران پریود
  • درد یا گرفتگی زیر شکم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر اوقات بعد از مصرف قرص اورژانسی نیاز به مراجعه به پزشک نخواهید داشت. با این حال خوب است اگر یک هفته از زمانی که انتظار داشتید پریود نشدید یا خونریزی غیر معمولی را تجربه کردید، با پزشک خود صحبت کنید. عقب افتادن پریود یکی از علائم اولیه بارداری است. همچنین بسیار مهم است بدانید قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری از شما در برابر عفونت های مقاربتی (STIs) محافظت نمی‌کند. اگر در این مورد نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.(2)

جمع‌بندی

قرص اورژانسی ضد بارداری نوعی پیشگیری از بارداری اضطراری است. هرچه زودتر قرص اورژانسی را مصرف کنید، اثرگذاری آن بیشتر می‌شود. برای اینکه متوجه شوید قرص اورژانسی اثر کرده است یا نه باید منتظر آغاز قاعدگی خود در زمان مقرر باشید. اگر در مورد پیشگیری از بارداری اضطراری سوالی دارید، با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:

چند بار می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد؟

در هر سال 2 الی 3 بار می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد و مصرف بیشتر از این مقدار توصیه نشده و می‌تواند خطرناک باشد.

آیا می توان به طور دائم از قرص اورژانسی استفاده کرد؟

خیر؛ مصرف زیاد قرص اورژانسی عوارض جانبی جدی به همراه خواهد داشت و بیش از 2 یا 3 بار در سال نباید استفاده شود. سایر روش‌های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم به طور دائم توصیه می‌شود.

میزان اثرگذاری قرص اورژانسی چقدر است؟

اگر قرص اورژانسی در اولین زمان ممکن و تا مدت 72 ساعت بعد از رابطه جنسی مصرف شود اثر گذاری بالایی دارد و احتمال بارداری تا حدود 99 درصد کاهش می‌یابد.  

تا چه زمانی بعد از رابطه میتوانیم از قرص اورژانسی استفاده کنیم؟

بهترین زمان استفاده از قرص اورژانسی 24 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت است، اما تا 72 ساعت پس از رابطه نیز استفاده از این قرص موثر خواهد بود. توجه داشته باشید که مصرف قرص اورژانسی پس از گذشت این زمان موثر نخواهد بود.

آیا میتوانیم قرص ال دی را به صورت اورژانسی مصرف کنیم؟

بله قرص ال دی را نیز میتوانیم به صورت اورژانسی مصرف کنیم؛ نحوه مصرف آن باید به این شکل باشد که در 72 ساعت ابتدایی رابطه 4 عدد مصرف می‌گردد و 12 ساعت بعد از مصرف نیز 4 عدد دیگر مصرف میکنیم.

منبع pharmacyplanet clevelandclinic
54 نظر
  1. مریم گفت

    سلام خسته نباشید ،من با نامزدم رابطه داشتم ولی دخولش خیلی کم بوده و بیرون از واژنم انزال داشته،بعد از ۲۴ ساعت توی ۱ساعت ۴ عدد قرص ال دی مصرف کردم و بعد ۱۲ ساعت ۳ تای دیگ هم مصرف کردم ،خواستم ببینم احتمال بارداری هست یا ن؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر با مصرف قرص اورژانسی احتمال بارداری بسیار بعید است.
      احتمالا تا یک هفته آینده پریود خواهید شد، اگر نشدید تا سیکل پریود خود صبر کنید و درصورتیکه 7روز تاخیر داشتید از بی بی چک استفاده نمائید.

  2. علی گفت

    سلام
    در اخر رابطه بدون متوجه شدن کاندوم پاره میشه و اب منی میریره داخل واژن
    حدود یک ساعت بعد قرص اورژانسی استفاده شده
    ایا اثر میکنه یا باید به پزشک مراجعه کنیم
    خیلی نگرانیم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر قرص اورژانسی را صحیح مصرف کرده باشید جای نگرانی وجود ندارد.
      احتمالا تا یک هفته آینده پریود خواهید شد، اگر نشدید تا تا سیکل پریود بعدی صبر کنید و درصورتی که 7 روز تاخیر داشتید از بی بی چک استفاده کنید.

  3. الهام گفت

    سلام
    من روز ۱۲ پریودم رابطه داشتم و همسرم احتمال میده که شاید چند قطره داخل واژن ریخته شده باشه. صبح قرص اورژانسی مصرف کردم و روز ۶ ام بعد از مصرف قرص به مدت سه روز لک بینی داشتم
    الان ۳۶ امین روز از پریودم و خبری از پریود نیست
    احتمال بارداری وجود داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر درست مصرف کرده باشید، احتمال بارداری بسیار بعید است.
      جهت اطمینان یک هفته پس از تاخیر در تاریخ مقرر پریود از بی بی چک استفاده نمائید.

  4. زهرا گفت

    سلام خسته نباشید ممنون میشم جواب بدین من با نامزدم یک ماه پیش و بلافاصله بعد از اتمام پریود رابطه سطحی داشتم و مایع منی ب واژن برخورد نکرد اما برای اطمینان فرداش قرص اورژانسی خوردم. الان هنوز پریود نشدم و از تاریخ پریودم سه روز میگذره و دیروز بیبی چک هم زدم منفی بود. و زیر شکم و سینه ها خیلی درد میکنه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال خیلی کمی برای بارداری با برخورد پیشاب با واژن وجود دارد که با مصرف قرص اورژانسی تقریبا صفر خواهد شد.
      یک هفته اگر تاخیر داشتید مجدد از بی بی چک استفاده کنید.
      علائم هم به علت تغییرات هورمونی قرص اورژانسی است.

  5. مهناز گفت

    سلام وقت بخیر من حدود یک ماه و نیم پیش رابطه مقعدی داشتم و منی داخل ریخت و منم بعدش سریع رفتم تخلیه کردم و کامل شستم و بعد ۴۸ ساعت قرص اورژانسی خوردم و بعد چند روز خارج از موعد پریودم پریود شدم ، ولی این ماه چند روزه پریودم عقب افتاده آیا امکان بارداری هست همچنان؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، پریود شدن کامل شما بعد از مصرف قرص اورژانسی نشان از کارکرد صحیح قرص و عدم بارداری است. همچنین تا سه سیکل بعدی احتمالا تاخیر در پریود را تجربه خواهید کرد که طبیعی است.

  6. رها گفت

    سلام. من یک روز بعد از تمام شدن سیکل پریود رتبطه داشتم و قرص ۱.۵ اورژانسی خوردم. حتما باید تا ۱۰ روز بعد دوباره پریود بشم تا اثر کرده باشه؟ یا تا چرخه بعدی سیکل باید صبر کنم؟ اگر منی وارد نشده باشه و قرص خورده باشم، باز هم باید تا ۱۰ روز بعد پریود شد؟
    ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله معمولا 10 روز پس از مصرف قرص اورژانسی پریود خواهید شد که نشان از کارکرد صحیح قرص است.
      اگر تا 10 روز پریود نشدید تا سیکل بعدی صبر کنید و اگر 7 روز تاخیر داشتید از بی بی چک استفاده نمائید.

  7. ناشناس گفت

    سلام وقت بخیر
    من حدود یک روز و نیم پیش رابطه داشتم و مقداری از مایع منی روی باسن ریخته شده بود و برای اینکه از پایین آمدن منی به سمت واژن جلوگیری کنیم از دستمال استفاده کردیم تا تمیز کنیم ولی حجم منی زیاد بود و اشتباها دستمال خیس شده کمی با واژن تماس داشته و سریع بعدش تو دسشویی شسته شده آیا احتمال بارداری بدون دخول از پاژن با این شرایط وجود داره و باید قرص اورژانسی مصرف بشه.
    البته این رو هم ذکر کنم به دلیل تنبلی تخمدان چند ماهی شرایط پریود شدن هم فراهم نیست و نمی‌دونم برای اینکه مطمئن بشیم خطری نیست چه راهی هست؟!
    ممنون میشم راهنمایی کنین.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله درصورت برخورد مایع منی با واژن حتی درصورت باکرگی احتمال بارداری وجود دارد.
      از قرص اورژانسی استفاده کنید. سیکل شما تا چندماه اینده به هم خواهد ریخت.
      برای تنبلی تخمدان هم با پزشک خود مشورت کنید.

  8. نازی گفت

    سلام وقت بخیر من حدود یک ماه و نیم پیش رابطه مقعدی داشتم و منی داخل ریخت و منم سریعا تخلیه کردم و شستم و بعد ۴۸ ساعت هم قرص اورژانسی مصرف کردم و بعد چند روز خارج از موعد پریودم ، پریود شدم ولی این ماه چند روزه پریودم عقب افتاده آیا امکان بارداری هست ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر احتمال بارداری در این شرایط وجود ندارد.
      خونریزی زودتر از موعد نشان از کارکرد صحیح قرص و عدم بارداری است.
      احتمالا تا 3 سیکل پس از مصرف قرص و به دلیل تغییرات شدید هورمونی دچار تاخیر در پریود خواهید شد.

  9. sara گفت

    سلام من ماه قبل رابطه داشتم ولی مایع منی داخل ریخته نشد و بعد ده دقیقه قرص اورژانسی جهات اطمینان مصرف کردم که طبق سیکل خودم باید ۱۵ هم پریود میشدم اما به خاطر مصرف قرص ۱۸ هم پریود شدم ینی با ۳ روز تاخیر الان این ماه اگر طبق سیکل اصلی بخواد حساب بشه باید ۱۲هم پریود میشدم ولی طبق سیکل به هم خورد ۱۵هم
    ولی هنوز پریود نشدم اما علائم رو مثل درد زیر شکم و سینه دارم
    امکانش هست بنا به اینکه ماه قبل پریود هم شدم باز باردار باشم!؟
    یا اینکه به خاطر قرص اینجوری شده؟؟
    به نظرتون کی پریود میشم؟
    و اینکه باید طبق سیکل خودم میشدم یا بهم ریخته؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال بارداری در این شرایط وجود ندارد.
      احتمالا تا دو یا سه سیکل پس از مصرف قرص اورژانسی نامنظمی پریود را تجربه خواهید کرد.

  10. بیتا گفت

    سلام وقت بخیر. من در روز ۸ام سیکلم، ۳ اسفند (پریروز) رابطه داشتم . بدون کاندوم دخول واژینال صورت گرفت اما آبو به بیرون ریخت. مطمئن نیستم که تمیز کرد خودش رو یا نه (فکر میکنم با دستمال تمیز کرد) ولی بعد دوباره دخول واژینال صورت گرفت اما بدلیل دردی که داشتم، ادامه دار نشد تا برای بار دوم ارضا بشه. من حدود ۱۴ ساعت بعدش یک قرص اورژانسی ۱/۵ مصرف کردم. و از بعدش احساس تورم در انتهای مری دارم ( اختلالی در بلع ندارم و دردی ندارم فقط حس میکنم انگار چیزی مثل بادگلو باشه که برطرف هم نمیشه…) و باعث شده فکر کنم شاید قرص اصلا عبور نکرده و به معده نرسیده و داره عمل نمیکنه چون هیچکدوم از عوارض قرص هم ندارم. ایا امکانش هست که این اتفاق افتاده باشه؟ لازمه دوباره قرص مصرف کنم یا زودتر کاری کنم که لقاحی صورت نگیره و باردار نشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر این احتمال که قرص وارد معده نشده باشد وجود ندارد.
      فقط درصورتی که پیش از 2 ساعت از مصرف قرص استفراغ کرده باشید نیاز به مصرف مجدد دارید.
      نگران نباشید. احتمالا تا 10 روز آینده مجدد پریود خواهید شد.
      اگر نشدید تا سیکل بعدی صبر کنید و درصورتیکه 7 روز تاخیر داشتید از بی بی چک جهت بررسی بارداری استفاده نمائید.

  11. پریا گفت

    سلام وقت بخیر
    من ۱۷ آذر رابطه بدون دخول لاپایی داشتم حدود بیست ساعت بعد دو تا قرص اورژانسی اووسیز لوونورژسترول همزمان خوردم پنج تا هفت روز بعدش پریود شدم سوزش عجیبی داشت با خونریزی قرمز مایل به تیره و ی ریزه لخته خون ولی تو حالت طبیعی خونریزی من کمه اینم کم بود بار دوم ۲۱ دی پریود شدم که اونم کم بود ده روز بعدش دو تا بیبی چک زدم ناشتا به فاصله پنج دقیقه اولی منفی بود دومی نزدیک منفی خیالم راحت باشه باردار نیستم؟
    دو سه روز پیش پریود شدم ولی درد نداشتم لکه های قرمز رنگ بود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر به صورت کامل بعد از رابطه پریود شدید جای نگرانی برای بارداری وجود ندارد.
      تغییر در نظم و شکل قاعدگی نیز پس از مصرف قرص اورژانسی تا سه سیکل آینده طبیعی است.

  12. نازنین گفت

    سلام
    من با پارتنرم رابطه بدون دخول داشتم
    و پارتنرم با دست منی دار بهم دست زده اما رو دستش خشکیده بوده
    من برای ترسی که داشتم
    یه نیم ساعت بعد دوتا قرص 75 صدم اورژانسی خوردم
    الان استرس دارم کع چی میشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با مصرف قرص اورژانسی احتمال بارداری تقریبا صفر است.
      نگران نباشید.
      صبر کنید، احتمالا تا 10 روز پس از مصرف قرص یا در زمان همیشگی پریود خواهید شد؛ اگر 7 روز تاخیر داشتید از بی بی چک استفاده کنید.

  13. آنوشا گفت

    سلام وقتتون بخیر حدود ۱۴ روز پیش رابطه ی بدون دخول داشتم و لاپایی هم نبود فقط برای پارتنرم اورال سکس انجام دادم طبق گفته ی خودشون ارضا نشدن اما من شک داشتم شاید دستشون حاوی مقدار کمی منی بوده باشه و وارد واژن من کرده باشن حدود ۴ ساعت بعد از رابطه قرص اورژانسی خوردم و حدود ۹روز بعد پریود شدم (۵ روز زودتر از موعد خودم) و توی این ۹ روز شش بار بیبی چک استفاده کردم و منفی بود و
    حجم خون پریودم خیلی خوب بود و لخته های بزرگ خونی مخصوصا دو روز اول خیلی داشتم
    میخواستم بدونم با توجه به اینکه پریود شدم، دیگه امکان بارداری وجود ندارد ؟
    و اینکه اگر پریود بعدیم به تاخیر افتاد جای نگرانی وجود داره ؟!در صورتی که رابطه نداشته باشم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط که احتمال بارداری به طور کلی بسیار کم بوده و نیازی به مصرف قرص هم نداشتید.
      تا حدود 10 روز پس از مصرف قرص اورژانسی پریود می‌شوید که اگر کامل باشد بارداری منتفی است.
      نگران نباشید، احتمالا تا سه سیکل آینده با نامنظمی پریود مواجه خواهید بود به دلیل تغییرات هورمونی قرص…

  14. شیدا بابایی گفت

    با سلام
    من ۶ آذر رابطه داشتم و ۵ روز بود که پریودم تموم شدا بود
    مایع منی روی وآژنم ریخته شد و دو ساعت بعد دو تا قرص اورژانسی ۷۵. رو همزمان خوردم
    و ۷ روز بعد به مدت ۵ روز پریود سنگینی رو تجربه کردم
    اما الان ۶۵ روز هست که پریود نشدم و بیبی چک هم روز ۴۵ ام زدم منفی بوده
    آیا امکان داره باردار باشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      قرص‌های اورژانسی 0.75 باید در دو نوبت با فاصله 12 ساعت مصرف شوند.
      اما وقتی پریود شدید آنهم کامل احتمال بارداری تقریبا صفر است.
      قرص اورژانسی به دلیل تغییرات شدید هورمونی منجر به تغییرات در قاعدگی خواهد شد.
      تست بتا هم جهت اطمینان بدهید و صبر کنید، اگر تا سیکل بعدی نیز پریود نشدید به متخصص زنان مراجعه کنید.

  15. صدیقه گفت

    سلام
    دیروز با دوسپسرم رابطه داشتم میترسم که تخمک ها فعال شده باشد الان از قرص اورژانسی استفاده کنم جواب میدهد ایا

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      رابطه محافطت نشده در روزهای غیر تخمک‌گذاری هم ممکن است منجر به بارداری شود.
      بله تا 72 ساعت پس از رابطه می‌توانید از قرص اورژانسی استفاده کنید.
      اما بهتر است از سایر روش‌های پیشگیری مانند کاندوم استفاده نمائید.

  16. نازنین گفت

    سلام من ۱۷دی همزمان ۴عدد قرص ال دی مصرف کردم و ۱۲ساعت بعد ۱عدد دیگه استفاده کردم و۲۲دی پریود شدم خونریزی تقریبا خفیفی داشتم تا سه چهار روز بعد دوباره ۴بهمن خونریزی درست کردم تا ۱۴بهمن خونریزی تقریبا شدید بود و حسن خونریزی بهمن حالت تهوو خفیفی داشتم الان خونریزی بند اومده ولی بازم اون حالت تهوو رو دارم آیا ممکنه باردار باشم یا از عوارض قرص ال دی هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خونریزی‌های غیرطبیعی به دلیل مصرف قرص اورژانسی ممکن است رخ دهد.
      تا سیکل پریود خود صبر کنید، اگر کامل پریود شدید که بارداری منتفی است. اگر 7 روز تاخیر داشتید از بی بی چک جهت بررسی بارداری استفاده نمائید.

  17. sara گفت

    سلام وقت بخیر من ۱۲هم رابطه داشتم
    مایع منی هم داخل ریخته نشده اما بخاطر استرس قرص اپرژانسی مصرف کردم و الان ۱۲ساعت بعد باید بعدیو هم مصرف کنم ، من دراصل طبق سیکل خودم. ۱۵ هم باید پریود بشم ممکنه تا پسفردا به خاطر مصرف قرص پروید نشم و و عقب بیقته؟ و اگر۱۵ هم پروید شدم بارداری منفیه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مصرف قرص اورزانسی به دلیل ایجاد تغییرات شدید هورمونی، منجر به برهم زدن سیکل قاعدگی طبیعی شما تا حدود دو ماه آینده خواهد شد. همچنین معمولا تا 10 روز پس از مصرف قرص اورزانسی پریود خواهید شد. که اگر پریود شدید و پریودی شما کامل بود بارداری منتفی است.

      1. s گفت

        سلام من. ۱۳ هم رابطه داشتم یعنی جمعه ولی. مایع منی داخل من ریخته نشد بعد از. حدودا ده دقیقه بعد از اینمه پارتنرم ادرار کرد و الت خودش رو شست دوباره رابطه داشتیم. و باز هم داخل من نریخت اما من به دلیل استرس در حدود نیم ساعت بعدش. اورژانسی. خودم و دوز بعدی رو ۱۲ساعت بعدش خوردم طبق سیکل خودم باید ۱۵ هم پریود میشدم ولی هنوز پریود نشدم یعنی دو روزه عقب افتاده هموز نشدم.. این طبیعیه بخاطر مصرف قرص،؟یا باردارم؟ تا کی وقت دارم پریود بشم برخی سایتا نوشتن تا دوهفته پس از مصرف قرص و.. خیلی استرس. دارم ممنون میشم کمک کنید اصلا با این شرایط. که منی داخل ریخته نشده و بلافاصله فرق خورده شده و هم چنین نزدیکی دو روز قبل از پریود قورت گرفته احتمال هست اتفاقی بیفته،؟؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        احتمال بارداری در روزهای آخر مانده به پریود بسیار کم خواهد بود.
        اگرچه ممکن است مقداری مایع منی در پیشاب و هنگام رابطه دوم خارج شده باشد، اما با مصرف قرص اورژانسی این احتمال هم تقریبا به صفر خواهد رسید.
        آرامش خود را حفظ کنید و صبر کنید. قرص اورژانسی منجر به تغییرات شدید هورمونی و نامنظمی پریود تا دو سیکل آینده خواهد شد. معمولا تا 10 روز پس از مصرف قرص پریود خواهید شد.

  18. مهشید بابایی گفت

    سلام خستع نباشید ببخشید من سوالم این بود که قرص اورژانسی برای سنین ۱۴,۱۵هم عمل می‌کنه و تاثیر میزارع ممنون میشم جواب بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است قبل از 17 سالگی از قرص اورژانسی استفاده نشود.

  19. سارا گفت

    توروخدا زود جواب بدین..

    من باکره ام با نامزدم رابطه بدون دخول داشتم فقط درحد مالش بود و دوبار اول ارضا شدنش ب واژن برخوردی نداشت اما بار سومش برخورد داشت و فک میکنم آب منی از روی ورودی واژنم عبور کرد بخاطر استرسم کمتراز ۲۴ ساعت یک قرص ارژانسی ۷۵/. خوردم و بنا ب صحبتی ک با یک استاد دانشگاه در رشته مامایی داشتم گفتن ک یک عدد کافی هست اما من الان دوباره ب استرس افتادم ک این یک عدد کافی نباشه و تاثییری نداشته باشه الان ۱۸ یا ۱۹ ساعت از اولین قرص ارژانسی ۷۵/ . ک خوردم میگذره دومش هم بخورم یا همون کافیه؟؟ دومش رو الان بخورم بنا ب گفته ها ک باید ب فاصله ۱۲ ساعتی باشه اما الان قرص اول من تا الان فاصله ۱۸ ساعت است مشکلی نداره؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا قرص‌های 0/75 باید در دو نوبت مصرف شوند و فاصله بین دو قرص باید بیش از 12 ساعت باشد.
      اگر پزشک تجویز کردند می‌توانید به یک عدد هم اکتفا کنید.
      در نهایت آرامش خود را حفظ کنید و استرس نداشته باشید. احتمالا 10 روز پس از مصرف قرص یا در زمان مقرر قاعدگی پریود خواهید شد. اگر تاخیر 7 روزه داشتید از بی بی چک استفاده نمائید.

  20. مریم گفت

    سلام وقت بخیر‌

    رابطه ده روز بعد از پریودی
    خوردن قرص ۲۱ساعت بعد از رابطه
    الان ۸روزه پریودی اتفاق نیفتاده
    چه کاری میشه انجام داد ؟

    کپسول ففول مصرف می‌شده ،تداخلی داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر قرص اورژانسی را صحیح مصرف کرده باشید، احتمال بارداری بسیار کاهش خواهد یافت و تقریبا صفر خواهد بود.
      اگر 10 روز پس از مصرف قرص پریود نشدید تا سیکل پریودی خود صبر کنید و درصورت داشتن 7 روز تاخیر از بی بی چک جهت اطمینان استفاده نمائید.

  21. م گفت

    اگر همراه با شیرینی قرص رو خورده باشیم اثر داره ؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      تداخلی باهم نخواهند داشت!

  22. سهیلا گفت

    سلام
    آیا میشود دوره ی قرص ال دی را بعد از خوردن قرص اورژانسی شروع کرد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا بعد از مصرف قرص اورژانسی، به دلیل تغییرات شدید هورمونی، بهتر است مدتی را به بدن خود استراحت دهید ئو بعد قرص‌های ضدبارداری دیگر را مصرف کنید.

  23. الهام گفت

    سلام وقت بخیر ، من همانژیوم کبد با ابعاد بسیار بزرگ دارم که تحت درمان با اسکلوتراپی هستم ، قرص اورژانسی مصرف کردم ،،، و بعدش متوجه شدم که در شرایط من ممنوع بوده،،، الان باید چیکار کنم، نمی‌دونم اثر کرده یا نه ‌
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه نمائید.
      با آرزوی سلامتی

  24. سوگول گفت

    سلام وقت بخیر..بچم دوماه و۲۹روزشه میتونم ازاین قرص استفادع کنم شیرخودمم کامل میدم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      استفاده از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری بهتر است تا قرص‌های اورژانسی.

  25. hamideh گفت

    سلام من ۱۵ ابان قرص اورژانسی مصرف کردم ۲۱ ابان بعد از قرص پریود شدم تا ۲۸ ابان دوباره اول اذر خونریزی کردم تا ۵ و۶ اذر کلا پریودیم ۱۵ روز طول کشید الان یه هفته اس درد پریودی دارم و نزدیک موعدمه پریود نشدم خیلی نگرانم ایا بارداری با توجه ب دوتا خونریزی رد شده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خونریزی کامل بوده احتمال بارداری وجود ندارد.
      به دلیل مصرف قرص اورژانسی، تا دو سیکل آینده احتمالا نامنظمی تجربه خواهید کرد.

  26. یاسمین گفت

    درود یه سوال داشتم که کمکم کنین حدود یکماه پیش من رابطه از پشت داشتم و با کاندوم بوده ولی از ترس پیشاب و.. که به دستش خورده باشه و..بعد 16 ساعت قرص تکی خوردم و دقیقا دو هفته بعد قرص اورژانسی پریود شدم اما الان ترشح های ژله ای خیلی زیاد دارم و هنوز استرس دارم که نکنه باردار باشم و.. از استرس معده درد گرفتم 🥺 و الان باید حدود 26 این ماه پریود بشم اما هیچ علائمی ندارم قبلا یه هفته قبلش سینه درد داشتم ولی الان سرگیجه و حالت تهوع دارم
    احتمال بارداری هستش؟رابطه 15 ماه آبان بود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال بارداری در این شرایط وجود ندارد. پریود شدن شما بعد از رابطه نیز دلیل رد بارداری است.
      با انجام مدیتیشن و یوگا آرامش خود را حفظ کنید و صبر کنید تا پریود شوید.
      نامنظمی و تاخیر در پریود تا سه سیکل بعد نیز طبیعی است و به دلیل مصرف قرص اورژانسی است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.