تفاوت واکسن کرونا و واکسن آنفولانزا

0 455
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

در حالی که ویروس کرونا و آنفولانزا علائم مشابهی دارند، اما توسط یک ویروس ایجاد نمی‌شوند. از آنجا که فصل ابتلا به ویروس آنفولانزا نزدیک است و با توجه به اینکه ویروس کرونا هنوز در کشور وجود دارد، سؤالات زیادی در مورد واکسن این دو ویروس جهت حفاظت از سیستم ایمنی مطرح ‌می‌شود. واکسن آنفولانزا و واکسن‌های ویروس کرونا چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟  آیا واقعا به تزریق هر دو این واکسن‌ها نیاز داریم؟

در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

وجه مشترک واکسن‌های مختلف در چیست؟

انواع مختلفی از واکسن ها وجود دارد و همه آنها کمی متفاوت  نسبت به یکدیگر عمل می‌کنند. وجه مشترک همه این واکسن‌ها این است که، پاسخ سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند و آنتی بادی‌هایی تولید می‌کند که به بدن شما در صورت مواجهه با ویروس یا عفونت با آن مقابله کند.

تفاوت واکسن آنفولانزا و واکسن کرونا

ویروس کرونا و آنفولانزا علائم مشابهی دارند، اما توسط یک ویروس ایجاد نمی‌شوند. آنفولانزا توسط توسط نوعی ویروس آران‌ای یا بیماری تی از خانواده ارتومیکسوویریده ایجاد می‌شود. واکسن‌های آنفولانزا ده‌ها سال است که در دسترس همگان وجود دارد و  هر سال، واکسن‌های خاصی برای آنفولانزا توصیه می‌شود تا بهترین محافظت را در برابر سویه‌های مختلف ایجاد کند.

ویروس کرونا  توسط یک ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود. قبل از همه‌گیری ویروس کرونا بدن ما با این ویروس مواجه نشده بود، بنابراین آنتی‌بادی‌هایی برای مبارزه با آن نساخته نشده بودند و واکسنی نیز برای محافظت از سیستم ایمنی در برابر آن نداشتیم. اواخر سال 2020 اولین واکسن جهت مبارزه با این ویروس تولید شد. اکنون طیف وسیعی از واکسن‌های ویروس کرونا تولید شده‌اند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند

واکسن‌های آنفولانزا و واکسن‌های ویروس کرونا برای محافظت در برابر ویروس‌های خاصی که باعث بیماری‌های مربوط به آن‌ها می‌شوند، طراحی شده‌اند.

انواع واکسن‌های کرونا

همه واکسن‌های ویروس کرونا ایمنو مؤثر هستند و احتمال بیماری شدید را کاهش می‌دهند. سه نوع مختلف از واکسن کرونا وجود دارد:

  • واکسن:mNRA   این نوع واکسن شامل مواد ژنتیکی با دستورالعمل‌های شیمیایی خاص است که از سلول‌های بدن فرد می‌خواهد تا یک قطعه کوچک و غیرعفونی پروتئین سنبله را که روی سطح ویروس کرونا قرار دارد، بسازند. پروتئین اسپایک نحوه ورود ویروس کرونا به بدن و نحوه تشخیص سیستم ایمنی فرد است. واکسن های فایزر و مدرنا از واکسن های mNRA هستند.
  • واکسن ناقل ویروسی: این واکسن با استفاده از یک ناقل ویروسی، ترکیبات ژنتیکی تولیدکنندهٔ آنتی‌ژن‌های یک عامل بیماری‌زا مانند ویروس را به بدن میزبان وارد می‌کند. با ورود مواد ژنتیکی طراحی شده در این واکسن‌ها به بدن میزبان، تولید آنتی‌ژن‌های عامل بیماری‌زا آغاز شده و متعاقب آن، آنتی‌بادی‌های مورد نظر، در بدن میزبان تولید می‌شوند و بدن در مواجههٔ احتمالی با آن عامل بیماری‌زا در آینده مقاوم خواهد بود. واکسن جانسون یک واکسن ناقل ویروسی است.
  • واکسن زیرواحد پروتئین: واکسن‌های زیرواحد شامل بخش‌هایی از ویروس برای تحریک پاسخ سیستم ایمنی بدن فرد می‌شود. واکسن Novavax یک واکسن زیرواحد پروتئینی است که شامل پروتئین‌های S بی‌ضرر ویروس است. واکسن‌های زیر واحدی سال‌هاست که برای جلوگیری از بیماری‌هایی مانند هپاتیت B، زونا و سیاه سرفه استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

واکسن آنفلوآنزا

واکسن سالیانه آنفولانزا برای افراد 6 ماهه و بالاتر توصیه می شود. واکسن های آنفولانزا معمولاً از اواخر شهریور در دسترس هستند. دو نوع واکسن آنفولانزا وجود دارد که شامل:

  • واکسن‌های معمولی آنفولانزا معمولاً واکسن‌های غیرفعال هستند، به این معنی که ویروس زنده‌ای در آن وجود ندارد.
  • واکسن‌های استنشاقی (FluMist) آنفولانزا واکسن‌های ضعیف‌شده زنده هستند، به این معنی که مقدار کمی ویروس فعال ضعیف شده دارند.

در ادامه به هر آنچه که باید در مورد واکسن آنفولانزا و سنین مختلف برای دریافت این واکسن بدانید آورده شده است:

  • سنین 6 ماه تا 8 سال: اگر کودک شما قبلاً واکسن آنفولانزا تزریق نکرده است، دو دوز لازم است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می‌کند که بچه‌ها اولین دوز خود را در اسرع وقت دریافت کنند تا بتوانند دوز دوم خود را تا پایان مهر دریافت کنند. اگر کودک شما در گذشته واکسن آنفولانزا دریافت کرده باشد، تنها به یک دوز نیاز دارد.

واکسن‌های استنشاقی (FluMist) یک گزینه بی خطر برای کودکان 2 ساله به بالا است که منع مصرف ندارند. والدین می‌توانند جهت اطمینان بیشتر از پزشک اطفال کمک بگیرند.

  • سنین 8 تا 65 سال: این افراد نیز باید واکسن‌های خود را در اواخر شهریور ماه و اویل مهر ماه دریافت کنند.
  • سنین 65 سال به بالا : احتمال ابتلای افراد مسن به  ویروس آنفولانزا بسیار شدید است. توصیه می‌شود که یک دوز واکسن آنفولانزا که مخصوص بیماران 65 ساله و بالاتر است، تزریق شود.
  • افراد باردار: دریافت واکسن آنفولانزا در دوران بارداری مهم است. این عمل می تواند نوزاد تازه متولد شده شما را سالم‌تر نگه دارد. اگر در سه ماهه سوم بارداری خود هستید با تشخیص پزشک، این واکسن را دریافت کنید.
  • افراد دارای آلرژی به تخم مرغ: افراد درای آلرژی به تخم مرغ می توانند هر فرمول واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

آیا فرد مشکوک یا مبتلا به کرونا باید واکسن آنفولانزا تزریق نماید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، لذا واکسیناسیون افراد مشکوک به کرونا یا مبتلا به کرونا، صرف نظر از اینکه علائمی دارند یا خیر، باید تا زمانی که معیارهای خروج از قرنطینه را کسب نکردند، به تعویق بیفتد

همچنین واکسن آنفولانزا در بهبود ویروس کرونا نقش ندارد بلکه تا حدودی باعث جلوگیری از ابتلای همزمان به این دو ویروس می‌شود.

نتیجه گیری

ویروس کرونا و آنفولانزای فصلی هر دو بیماری بسیار مسری هستند که می توانند منجر به عوارض جدی شوند. واکسن زدن در برابر این ویروس ها بهترین راه برای ایمن نگه داشتن خود و عزیزانمان است.

مطالب مرتبط:

آیا  همزمان می‌توان به آنفولانزا و ویروس کرونا مبتلا شد؟

بله، ممکن است همزمان به ویروس کرونا و آنفلوانزا مبتلا شد. به همین دلیل است که دریافت هر دو واکسن مهم است.

آیا می توان همزمان واکسن آنفولانزا و دوز واکسن کرونا را دریافت کرد؟

بله، هیچ دوره انتظاری برای دریافت واکسن کرونا و واکسن آنفولانزا یا هر واکسن دیگری وجود ندارد.

آیا فرد مشکوک یا مبتلا به کرونا باید واکسن آنفولانزا تزریق نماید؟

خیر، لذا واکسیناسیون افراد مشکوک به کرونا یا مبتلا به کرونا، صرف نظر از اینکه علائمی دارند یا خیر، باید تا زمانی که معیارهای خروج از قرنطینه را کسب نکردند، به تعویق بیفتد. همچنین واکسن آنفولانزا در بهبود ویروس کرونا نقش ندارد بلکه تا حدودی باعث جلوگیری از ابتلای همزمان به این دو ویروس می‌شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.