آنچه باید درباره عوارض احتمالی واکسن کرونا بدانید

0 5,975
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

بعد از کشف راه درمان کرونا از طریق واکسن، شایعاتی در مورد عوارض احتمالی واکسن کرونا در بین مردم پراکنده شد. این واکسن مانند هر واکسن دیگری ممکن است عوارضی برای فرد تزریق کننده داشته باشد. این عوارض با توجه به نوع واکسن تزریق شده می‌تواند تا حدی متفاوت باشد. شایع ترین عوارض واکسن کووید 19، مربوط به محل تزریق واکسن است. بدین معنا که در محلی از بدن که این واکسن تزریق می‌شود، ممکن است بدن فرد واکنش‌هایی نسبت به واکسن نشان دهد. عوارضی چون سردرد، تب، خستگی، درد عضلانی و موارد دیگر، از جمله عوارض عمومی است که از تزریق انواع مختلف واکسن در افراد گزارش شده است.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان قصد داریم به بررسی عوارض احتمالی تزریق انواع واکسن‌های معرفی شده در این بیماری بپردازیم.

عوارض احتمالی واکسن کرونا در انواع تأیید شده این واکسن در جهان

جهت مبارزه با بیماری همه گیر کرونا، تحقیقات پزشکی متعددی جهت کشف نوآوری‌هایی برای جلوگیری از عفونت و رشد بیشتر بیماری شکل گرفتند. در این بین آنچه به عنوان علاج این بیماری عفونی شناخته شد، انجام واکسیناسیون بود. در حال حاضر، با توجه به تنوع واکسن‌های معرفی شده در این بیماری، دغدغه ذهنی اغلب مردم در زمینه تأثیرگذاری این واکسن‌ها در روند ابتلا به بیماری و عوارض احتمالی واکسن کروناست. با این حال، تزریق هر کدام از این واکسن‌ها می‌تواند نقش مؤثری در مهار این بیماری داشته باشد.

عوارض واکسن کرونا
عوارض واکسن کرونا

واکسن آسترازنکا

آسترازنکا از واکسن‌های تولید شده جهت مبارزه با بیماری کووید 19 در کشور کره جنوبی است. اثربخشی این واکسن برای گروه سنی 18 سال به بالاتر است. تزریق آسترازنکا در دو نوبت و به فاصله زمانی 12 هفته گزارش شده است. افرادی که واکنش‌های حساسیتی دارند، نباید این واکسن را تزریق کنند. افرادی که باسابقه تب بالای 38 درجه و کسانی که بعد از تزریق اولین دوز دچار عارضه می‌شوند نیز نباید آسترازنکا تزریق کنند.

عوارض احتمالی واکسن کرونا در آسترازنکا

در مورد عوارض احتمالی واکسن کرونا بعد از تزریق آسترازنکا، لخته شدن خون از مهم ترین گزارش‌های اعلام شده از عوارض  این واکسن است. به همین دلیل، محدودیت‌هایی از جمله شرط سنی برای تزریق آسترازنکا تعیین شده است. از دیگر عوارض رایج تزریق واکسن آسترازنکا می‌توان به درد، سرگیجه، گرمی و خارش در محل تزریق، تب و لرز اشاره کرد. سردرد، تهوع، احساس خستگی و کسالت، درد مفاصل و عضلات را هم به موارد قبلی باید اضافه کرد.

مطلب مرتبط: کودکان چه واکسنی بزنند؟ انواع واکسن کرونا کودکان

واکسن اسپوتنیک وی

واکسن اسپوتنیک وی محصول کشور روسیه است که اثربخشی بسیار بالا (%91.6) گزارش شده است. تعداد دوز تزریقی این واکسن هم دو نوبت است که در فاصله زمانی حداقل 21 روز تزریق آن باید انجام شود. اثربخشی این واکسن در گروه سنی 18 سال به بالا اعلام شده است.

این واکسن برای گروه‌های خاصی منع استفاده دارد. افرادی با واکنش‌های حساسیتی شدید و آن‌ها که دارای بیماری حاد هستند، نباید این واکسن تزریق کنند. بیماران خود ایمنی، کلیوی، کبدی، افراد مبتلا به صرع، اختلالات خونی و سکته مغزی نیز باید تزریق این واکسن را با مشاوره پزشک خود انجام دهند.

عوارض احتمالی واکسن اسپوتنیک وی

عوارض احتمالی واکسن کرونا بعد از تزریق اسپوتنیک در دو گروه عوارض شایع و عوارض نادر قرار می‌گیرند. عوارض شایع این واکسن مواردی چون گلو درد، دردهای مفصلی و عضلانی، تورم و قرمزی در محل تزریق، آبریزش بینی، تب و لرز هستند. از عوارض کمتر شایع آن نیز به مواردی چون تهوع، بی اشتهایی، سنکوپ و بزرگ شدن غدد لنفی بدن می‌توان اشاره کرد.

عوارض واکسن کرونا
عوارض واکسن کرونا

واکسن سینوفارم

سینوفارم از دیگر واکسن‌های تأیید شده در بیماری کووید 19 است که در کشور چین تولید شده است. تعداد دوز مصرفی این واکسن دو نوبت با فاصله زمانی 28 روز گزارش شده است. اثربخشی واکسن سینوفارم (79%) در مقایسه با واکسن اسپوتنیک وی کمتر است. با توجه به این موضوع که عوارض احتمالی واکسن کرونا بعد از تزریق سینوفارم در گروه‌هایی از افراد بیشتر است، این گروه‌ها نباید در لیست داوطلبین تزریق این واکسن قرار بگیرند. افرادی که دچار بیماری حاد به همراه تب هستند، در این لیست قرار می‌گیرند. خانم‌های باردار و شیرده و افرادی که به این واکسن آلرژی نشان داده‌اند، نباید از این واکسن استفاده کنند.

مطلب مرتبط: ضرورت تزریق واکسن کرونا در بارداری

عوارض احتمالی واکسن سینوفارم

از جمله عوارض احتمالی واکسن کرونا پس از تزریق سینوفارم، احساس درد در محل تزریق است. این عارضه در تعداد افراد زیادی پس از تزریق مشاهده شده است. تب، احساس ضعف و بی حالی، اسهال، تورم و خارش در محل تزریق و سردرد از دیگر عوارض شایع این واکسن گزارش شده است.تهوع و استفراغ، درد عضلانی، خواب آلودگی و گیجی و درد مفصل هم پس از تزریق این واکسن در افراد مشاهده شده است.

مطالب مرتبط:

چگونه از عوارض احتمالی واکسن‌ کرونا در دزهای یادآور پیشگیری کنیم؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در کووید 19، تزریق دز یادآور واکسن‌های کرونا می‌توانند سویه‌های جدید این ویروس را مهار کنند. کارشناسان معتقدند که رعایت برخی نکات می‌تواند نقش مؤثری در کاهش عوارض جانبی اولین تزریق واکسن و نیز دزهای یادآور داشته باشد. تعادل در رژیم غذایی، نوشیدن میزان آب کافی، عدم مصرف مواد الکلی، خودداری از استعمال سیگار و عدم مصرف مواد غذایی ناسالم می‌توانند تا حد زیادی عوارض احتمالی واکسن را در دزهای مختلف به حداقل برسانند.

درخواست ایمنی پس از واکسن
درخواست ایمنی پس از واکسن

نتیجه گیری

  • عوارض احتمالی واکسن کرونا با توجه شرایط سنی و وضعیت سیستم ایمنی افراد متفاوت است.
  • تزریق هر کدام از واکسن‌های کرونا می‌تواند نقش مؤثری در پایان دادن به همه گیری این بیماری و مهار آن داشته باشد.
  • تب، سردرد، خستگی، درد و تورم در محل تزریق از عوارض شایع واکسن‌های کرونا گزارش شده است.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های خاص بهتر است قبل از تزریق واکسن‌های کرونا، با پزشک معالج خود مشورت کنند.

آیا واکسن‌های کرونا ایمن هستند؟

بله، تنها واکسن‌هایی که مطابق با استانداردهای بین المللی جهت حفظ ایمنی و اثرگذاری هستند مورد تأیید یونیسف قرار می‌گیرند. بنابراین، تمامی واکسن‌های معرفی شده از این سازمان اثربخشی لازم را دارند.

بهترین واکسن کرونا برای من کدام است؟

بهترین واکسن کرونا واکسنی است که سریع تر به دست شما برسد. چرا که تمام واکسن‌های تأیید شده سازمان بهداشت جهانی در محافظت از شما در برابر این بیماری اثرگذار هستند.

آیا واکسن‌های کرونا در برابر سویه‌های جدید نیز اثربخشی دارند؟

بر اساس گزارش یونیسف، تمامی واکسن‌های تأیید شده این سازمان تا حدی حفاظت در برابر انواع جدید ویروس کووید 19 فراهم می‌کنند. اگر اثرگذاری واکسنی در برابر یک یا چند سویه جدید کمتر باشد، محققین می‌توانند ترکیب واکسن را برای حفاظت بیشتر در برابر این سویه‌ها تغییر دهند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.