ضرورت تزریق واکسن کرونا در بارداری

0 1,390
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

تزریق واکسن کرونا در بارداری می‌تواند خانم‌های باردار را از ابتلا به حالت شدید بیماری کووید 19 محافظت کند. این افراد در صورت ابتلا به کرونا، شدت بیشتری از بیماری را تجربه می‌کنند. ضمن آنکه خطر تولد زودرس نوزادان در افراد باردار مبتلا به کرونا افزایش می‌یابد. بنابراین، این گروه در مقایسه با زنان باردار بدون کرونا بیشتر در معرض پیامدهای نامطلوب بارداری بر اثر این بیماری قرار می‌گیرند. با توجه به آزمایش‌های بالینی انجام شده، خطرساز بودن تزریق واکسن کووید 19برای افراد باردار بعید به نظر می‌رسد. این موارد ضرورت انجام واکسیناسیون برای افراد باردار را به خوبی نشان می‌دهند. در ادامه بیشتر به بررسی اهمیت تزریق این واکسن در افراد باردار می‌پردازیم.

اهمیت واکسیناسیون کرونا در زنان باردار

بیماری کووید 19 بر سلامت گروه‌های خاصی از افراد چون زنان باردار و شیرده تأثیرات سوء بیشتری دارد. این گروه از افراد در معرض خطر بیماری شدید و عوارض شدیدتر آن قرار می‌گیرند. بنابراین، افزایش ایمنی و پیشگیری از ابتلا در این افراد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه واکسیناسیون زنان باردار نشان داده است که واکسن‌ها فاقد اثرات آسیب زا هستند.

واکسن کرونا در بارداری پیامدهای نامطلوب در زمان زایمان را کاهش می‌دهد.

در نتایج تحقیقات عوارض جانبی مرتبط با نقایص مادرزادی، سقط جنین، زایمان زودرس و مرده زایی گزارش نشده است. در واقع، عوارض جانبی این واکسن‌ها در افراد باردار مشابه با همان عوارض شایع در افراد دیگر است. در مقابل، عدم انجام واکسیناسیون در این گروه از افراد، خطر ابتلای شدید به بیماری کووید 19 و نیاز به مراقبت‌های ویژه را افزایش می‌دهد. پیامدهای نامطلوب بارداری چون افزایش خطر تولد نوزاد زودرس در این شرایط نیز بیشتر به چشم می‌خورد. مطالعات مختلف نشان می‌دهند که مزایای واکسیناسیون زنان باردار یا افرادی که ممکن است در آینده باردار شوند، بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است. بنابراین، دریافت واکسن کرونا در بارداری ضروری به نظر می‌رسد.

مطالب مرتبط:

عوامل خطرساز بیماری کووید 19 در دوران بارداری

بارداری خانم‌ها احتمال ابتلا به عفونت ویروسی کرونا را افزایش نمی‌دهد. علائم این بیماری در خانم‌های باردار مشابه با خانم‌های غیر باردار است. تنها تفاوت موجود این است که مبتلایان باردار بیشتر در معرض خطر شدید بیماری و نیاز به بستری شدن در مراقبت‌های ویژه را دارند. از عواملی که باعث ریسک بیشتر این بیماری در خانم‌های باردار می‌شود، شرایط سنی بیشتر از 35 سال و وجود فشار خون و دیابت در خانم‌های باردار است.

در مبتلایان باردار به عفونت شدید کووید 19، احتمال افزایش زایمان زودرس و زایمان سزارین وجود دارد. در این افراد اختلال ارگان‌های حیاتی، مرده زایی، افزایش ضربان قلب و مشکلات تنفسی جنین نیز گزارش شده است.

آیا تزریق واکسن کرونا در بارداری بی خطر و مؤثر است؟

مطالعات انجام شده روی حیوانات بارداری که واکسن کرونا دریافت کرده اند، هیچ گونه نتایج منفی در مورد ایمنی این حیوانات یا نوزادان آن‌ها نشان نداده است. واکسن کرونا در افراد باردار تا حد زیادی ایمنی ایجاد می‌کند و علائم شدید بیماری را در این افراد کاهش می‌دهد. اما همواره توصیه می‌شود که خانم‌های باردار حتماً ضمن مشورت با پزشک خود واکسیناسیون را انجام دهند.

آیا تزریق واکسن کرونا در بارداری بی خطر و مؤثر است؟

در تحقیقات مختلف نشان داده شده است که واکسن‌های غیر زنده یا واکسن‌هایی که حامل ویروس زنده نیستند، در بارداری بی خطر هستند. واکسن‌های حاوی mRNA باعث ابتلا به کرونا نمی‌شوند. این واکسن‌ها حاوی ویروس زنده نیستند و در نتیجه خطر انتقال ویروس در بارداری نیز وجود ندارد. علاوه بر این، این نوع واکسن‌ها به دلیل عدم ارتباط با DNA فرد، تغییرات ژنتیکی ایجاد نمی‌کنند. نتایج تحقیقات نشان داده است که تزریق این نوع واکسن‌ها در سه ماهه سوم بارداری باعث انتقال آنتی بادی‌هایی به جنین و محافظت از آن می‌شود. واکسن سینوفارم، بهارات و سینوواک، از گروه واکسن‌های حاوی ویروس غیر فعال شده هستند که تزریق آن‌ها عوارض جانبی برای خانم‌های باردار نشان نداده است. سازمان بهداشت جهانی بهترین واکسن کرونا در بارداری را سینوفارم معرفی می‌کند.

جهت مطالعه مقاله سازمان بهداشت جهانی کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

زمان مناسب برای دریافت واکسن کرونا در بارداری

بر اساس توصیه وزارت بهداشت، بهتر است تزریق واکسن کرونا در بارداری هر چه سریع تر انجام شود. به گفته کارشناسان این سازمان انجام واکسیناسیون در هیچ یک از هفته‌های بارداری ممنوعیتی ندارد. اما بهتر است در مدت 12 هفته اول بارداری یا همان سه ماهه اول این دوره باشد. دریافت واکسن کرونا در این محدوده زمانی باعث افزایش میزان آنتی بادی‌ها در هنگام زایمان فرد می‌شود. با انجام واکسیناسیون در اوایل بارداری یا چند هفته قبل از آن، میزان آنتی بادی در زمان زایمان هنوز بالاست و نقش محافظت کننده دارد.

در صورت ابتلا خانم‌های باردار به بیماری کووید 19، لازم است تا دریافت دوز دوم واکسن به فاصله حداقل یک ماه پس از بهبودی کامل فرد باردار انجام شود. در مواردی که فرد باردار واکسینه نشده است، دریافت دو نوبت واکسن کرونا در بارداری باید حداقل یک ماه پس از بهبودی کامل انجام شود.

درخواست ایمنی پس از واکسن
درخواست ایمنی پس از واکسن

مطالب مرتبط:

شرایط خانم‌های باردار برای دریافت واکسن کرونا

دریافت واکسن کرونا در بارداری برای گروه‌هایی از خانم‌های باردار در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد. تمام خانم‌های باردار با شرایط سنی 18 تا 35 سال و بیشتر از آن و خانم‌هایی با شرایط بارداری دوقلویی، چندقلویی یا بارداری از طریق روش‌های کمک باروری در این اولویت قرار دارند. خانم‌های باردار مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای چون دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و کلیوی و خانم‌های باردار شاغل در مراکز بهداشت و درمان نیز باید هر چه سریع‌تر در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند. افرادی که به دلیل حضور در شرایط پزشکی پرخطر و ارتباط با بیماران کرونایی در معرض خطر بیماری شدید کووید 19 هستند نیز باید در اولویت تزریق قرار داشته باشند.

جمع بندی

  • دریافت واکسن کرونا در بارداری هیچ گونه عوارض جانبی و آسیب زایی برای خانم‌های باردار ندارد.
  • در صورت عدم واکسیناسیون در خانم‌های باردار، خطر ابتلا به عفونت‌های شدید بیماری و مشکلات تنفسی افزایش می‌یابد.
  • در خانم‌های باردار با بیماری‌های زمینه ای فشار خون و دیابت، ریسک ابتلا به موارد شدید بیماری بیشتر است.
  • خانم‌های باردار با بیماری‌های زمینه ای باید هر چه سریع تر در نوبت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند.
  • به توصیه سازمان بهداشت جهانی، سینوفارم برای واکسیناسیون کرونا در زنان باردار مناسب است.

آیا واکسن‌های کووید 19 به نوزاد آسیب می‌رساند؟

خیر. آزمایشات انجام شده روی خانم‌های باردار هیچ گونه عارضه خطرناکی را روی مادران یا نوزادان آن‌ها نشان نداده است.

چه واکسن‌هایی برای افراد باردار توصیه نمی‌شوند؟

واکسن‌هایی که حاوی ویروس ضعیف شده هستند و می‌توانند افراد را بیمار کنند، برای افراد باردار مناسب نیستند.

آیا دریافت واکسن کرونا باعث سقط جنین می‌شود؟

هیچ مدرک معتبری درباره افزایش احتمال سقط جنین با واکسیناسیون وجود ندارد. خانم‌هایی که در اوایل بارداری به عفونت شدید کرونا مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض سقط جنین هستند. بنابراین، واکسیناسیون می‌تواند از سقط جنین جلوگیری کند.

آیا واکسن کرونا بر قدرت باروری اثر می‌گذارد؟

خیر. هیچ شواهدی دال بر اینکه واکسن‌های کرونا قدرت باروری را در زنان یا مردان کاهش می‌دهد وجود ندارد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

3 × یک =