همه چیز درباره واکسن برکت؛ واکسن ایرانی برکت

0 3,037
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها ساخت واکسن را براساس دانش محققان خود آغاز کردند. واکسن برکت که با نام اصلی “کوو ایران برکت”، اولین واکسن ایرانی در 24 خرداد 1400 از سوی سازمان غذا و دارو ایران توانست مجوز دریافت کند.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی میزان اثر گذاری این واکسن و عوارض آن می‌پردازیم.

واکسن برکت

واکسن برکت صد درصد ایرانی است و کپی کشور دیگری نیست. تکنولوژی ساخت این واکسن بر مبنای ویروس غیرفعال یا کشته شده است. خیلی از واکسن‌هایی که امروز استفاده می‌شوند همانند: واکسن فلج اطفال، واکسن هاری، واکسن هپاتیت واکسن کشته شده هستند. در فاز اول دانشمندان متوجه شدند واکسن ایمن بوده و خطر چندانی بر روی انسان ندارد. بعد از اتمام فاز بالینی یک، حدود ۲۸۸ نفر در فاز بالینی دو شرکت کردند. در این مرحله ایمنی‌زایی واکسن بررسی شد. بعد از اتمام فاز بالینی دو، فاز بالینی سه شروع شد که روی ۲۰ هزار نفر بررسی شد. در این فاز معمولاً اثربخشی واکسن بررسی می‌شود که تاکنون با موفقیت پیش رفته و در حال انجام است.

اثربخشی واکسن برکت چقدر است؟

در طی تحقیقات، افرادی که واکسن برکت زده بودند، توانستند ۸۰ تا ۹۰ درصد ایمنی در مقابل ویروس کرونا داشند و اثر آن را خنثی کنند. واکسن برکت دارای ایمنی بالایی است، و در مقابل سایر سویه‌ها از جمله کرونای دلتا مقاومت قابل توجهی از خود نشان داده است.

عوارض واکسن برکت

واکسن برکت نیز مانند سایر واکسن‌ها بعد از تزریق ممکن است عوارضی از خود نشان دهد، که این عوارض به علت واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن است. عوارض واکسن برکت شامل:

  • درد در محل تزریق
  • ضعف و احساس خستگی
  • سر درد موقتی
  • اسهال
  • تب و لرز

قرار دادن کمپرس آب سرد بر روی محل تزریق، استفاده از غذاهای سبک و نوشیدن مایعات به صورت مداوم می‌تواند به کاهش برخی از این عورض کند. عوارض ناشی از تزریق واکسن معمولا تا ۴ روز بهبود یافته و در صورتی که بعد از این مدت عوارض باقی مانده باشد لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.

بیشتر بخوانید:

چه افرادی می‌توانند واکسن برکت را تزریق کنند؟

تزریق واکسن برکت برای تمامی افراد بالای ۱۸ سال قابل تزریق است. استفاده از واکسن برای تمامی افرادی که با توجه به نظر پزشک تزریق واکسن مشکلی برای آن‎ها ایجاد نمی‌کند الزامی است.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

واکسن برکت چند دوز است؟

واکسن برکت مانند سایر واکسن‎ها دو دوز بوده و معمولا در فاصله زمانی ۳ الی ۴ هفته تزریق می‌شود. البته افراد می‌توانند برای دوز سوم واکسن کرونا نیز از این واکسن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

واکسن ایرانی برکت توسط منخصصان ایرانی ساخته شده است. تکنولوژی و عملکرد ساخت و چگونگی عملکرد آن بر مبنای ویروس غیرفعال یا کشته شده کرونا است. این واکسن طبق تحقیقات بالینی، حدود 80 درصد ایمنی در مقابل ویروس کرونا ایجاد می‌کند. همچنین همانند دیگر واکسن‌های کرونا ممکن است عوارضی از جمله درد در ناحیه تزریق، ضعف و بی حالی و نیز تب لرز را به همراه داشته باشد. این واکسن برای افراد بالای 18 سال قابل تزریق است.

بعد از تزریق واکسن برکت با مشاهده چه علائمی نیاز است به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت شدت این عوارض مانند تب بالا، درد شدید در ناحیه قفسه سینه، سردردهایی که با قرص‌های مسکن هم رفع نشود، ایجاد مشکل در گفتار، دردهای شکمی و ایجاد ورم در قسمت پا، حتما لازم است به پزشک مراجعه شود.

واکسن برکت چقدر تاثیر دارد؟

این واکسن توانسته 80 تا 90 درصد ایمنی در برابر ویروس کرونا را ایجاد کند.

آیا کم‌تر یا بیشتر بودن عوارض بعد از تزریق واکسن با میزان تولید آنتی‌بادی در بدن ارتباط دارد؟

خیر. برخی افراد بر این باورند که بروز علائم بعد از تزریق واکسن به معنای تولید آنتی بادی مناسب در بدن است اما چنین تفکری اشتباه بوده و میزان ظهور عوارض یا عدم داشتن عوارض در افراد به معنای تاثیر مناسب واکسن یا عدم تاثیر آن بر بدن نیست.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.