بهترین روش تشخیص ویروس HPV

1 15,487
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

روش‌های تشخیص ویروس HPV به دو روش قدیمی (سنتی) و جدید (مدرن) تقسیم می‌گردد. روش سنتی تشخیص این ویروس مانند میکروسکوپ الکترونی، کشت سلول و برخی روش‌های ایمونولوژیک برای تشخیص HPV مناسب نیستند.

ویروس‌های پاپیلوما نمی‌توانند در کشت سلولی تکثیر شوند، بنابراین، پیشرفت‌های سریع در دانش در مورد ویروس‌های پاپیلوما به دهه 1970 برمی‌گردد، زمانی که شبیه‌سازی مولکولی ژنوم‌های ویروسی امکان مقایسه بین ویروس‌های گونه‌های مختلف و مکان‌های مختلف یک گونه را فراهم کرد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بهترین روش‌های تشخیص ویروس HPV بپردازیم(1).

روش‌های تشخیص ویروس HPV

همانطور که گفته شد، می‌توان HPV را با روش‌های مختلفی تشخیص داد. روش‌های مدرن که امروزه برای تشخیص ویروس HPV استفاده می‌شوند به شرح زیر است.

آزمایش کولپوسکوپی – تشخیص HPV

کولپوسکوپی آزمایشی است که در آن پزشک از یک ابزار بزرگ‌نمایی ویژه (کولپوسکوپ) برای مشاهده دقیق فرج، واژن و دهانه رحم جهت شناسایی علائم بیماری استفاده می‌کند.

تشخیص HPV در زنان
تشخیص HPV در زنان

آزمایش اسید استیک – تشخیص HPV

آزمایش اسید استیک، محلول سرکه‌ای است که روی نواحی تناسلی آلوده به HPV ریخته می‌شود و آنها را سفید می‌کند. این ممکن است به شناسایی ضایعات مسطح که به سختی قابل مشاهده هستند کمک کند.

آزمایش های مولکولی – تشخیص HPV

امروزه آزمایش‌های مولکولی قابل اعتماد و حساس برای شناسایی DNA و نیز mRNA ویروس HPV در سوآب‌های بدست آمده از دهانه رحم توصیه می‌گردد. این روش شامل آزمایش‌های PCR ،Real-Time PCR، میکرواری و هیبریداسیون اختصاصی پروب‌های RNA که توان شناسایی DNA ویروس را در نمونه‌های مورد آزمایش دارد می‌باشد.

با استفاده از این روش‌ها می‌توان تیپ‌های مختلف ویروس را شناسایی کرد. این آزمایش می‌تواند DNA انواع پرخطر HPV را که با سرطان‌های تناسلی مرتبط هستند، شناسایی کند. علاوه بر این و برای تشخیص بهتر HPV، تست پاپ اسمیر نیز برای خانم‌های 30 سال و بالاتر توصیه می‌شود.

مطالب مرتبط:

آزمایش پاپ اسمیر – تشخیص HPV

پزشک نمونه‌هایی از سلول‌های دهانه رحم یا واژن شما برای تشخیص اچ پی وی جمع آوری می‌کند تا برای بررسی آزمایشگاهی به آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی یا ویروس شناسی ارسال کند. همچنین بیمار خود برای انجام آزمایش به آزمایشگاه‌های مرتبط و مورد تأیید مراجعه می‌کند تا آن را انجام دهد.

انجام تست پاپ اسمیر می‌تواند ناهنجاری‌هایی را که می‌تواند منجر به سرطان شود را شناسایی کند. این آزمایش از زمان معرفی‌اش در سال 1950 برای تشخیص ویروس HPV، منجر به کاهش زیاد بروز سرطان دهانه رحم گردیده است. جهت درخواست تست پاپ اسمیر در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان روی تصویر زیر کلیک کنید.

بنر درخواست تست پاپ اسمیر
درخواست تست پاپ اسمیر

بیوپسی – تشخیص HPV

بیوپسی، معمولا در صورت تشخیص پزشک توصیه می‌شود. در این تست انجام بیوپسی رحم (آندومتر) ، نمونه کوچکی از بافت رحم را برای آزمایش دقیق برداشته می‌شود. بافت رحم در یک آزمایشگاه مجهز، زیر میکروسکوپ الکترونیکی مشاهده و بررسی می‌گردد. این بررسی برای یافتن سلول‌های غیرطبیعی انجام خواهد شد. به ضایعات پیش سرطانی دیده شده در بیوپسی، نئوپلازی درون مخاطی دهانه رحم (CIN) گفته می‌شود. این شاخص براساس مقدار بافت غیرطبیعی دهانه رحم حین مشاهده با میکروسکوپ، از یک تا سه درجه بندی می‌گردد. همچنین بعضی از پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند تا آزمایش اثرات هورمون‌ها بر روی رحم را نیز بررسی کنند.

روش‌های تشخیص HPV در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان تحت نظارت پروفسور حسین کیوانی در حال انجام است. شما می‌توانید همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید درخواست مشاوره HPV خود را ثبت نمائید. کافی است شماره تماس و مشکل خود را در فرم زیر وارد کنید تا متخصصان آزمایشگاه کیوان در اولین فرصت با شما گرفته و راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. همین حالا اقدام کنید.


در آزمایشگاه کیوان آزمایش های زیر برای تشخیص ویروس HPV انجام می شود:

HPV PCR

ویروس HPV انواع متفاوتی (پرخطر-کم‌خطر-بی‌خطر) دارد که هم بر مردان و هم بر زنان تاثیر می‌گذارد. اما زنان نسبت به عوارض آن آسیب پذیرترند. از عوارض این بیماری، ابتلا به سرطان را نیز می‌توان نام برد. با این تست انواع پرخطر و کم‌خطر این ویروس شناسایی می‌گردد.

HPV IgG

این آزمایش برای اندازه گیری آنتی بادی پس از واکسن HPV انجام می شود.

تشخیص اچ پی وی در  مردان
تشخیص اچ پی وی در مردان

فرایند آماده سازی آزمایش HPV

قبل از انجام آزمایش HPV هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. با این حال، از آنجایی که آزمایش HPV اغلب همزمان با آزمایش پاپ انجام می‌شود، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید تا هر دو آزمایش تا حد امکان دقیق باشند:

به مدت دو روز قبل از انجام آزمایش از رابطه جنسی، دوش گرفتن و یا استفاده از داروهای واژینال یا فوم‌ها، کرم‌ها یا ژله‌های اسپرم کش خودداری کنید. سعی کنید آزمایش را در طول دوره قاعدگی خود برنامه ریزی نکنید. آزمایش را می‌توان در دوران پریود انجام داد، اما پزشک می‌تواند نمونه بهتری از سلول‌ها را در زمان دیگری از چرخه قاعدگی شما جمع آوری کند.

مطالب مرتبط:

قیمت پکیج تشخیص HPV

آزمایش HPV معمولاً همزمان با آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود. آزمایشی که سلول‌های دهانه رحم را جمع آوری می‌کند تا ناهنجاری‌ها یا وجود سرطان را بررسی کند. تست HPV را می‌توان با استفاده از همان نمونه از تست پاپ اسمیر یا با جمع آوری نمونه دوم از کانال دهانه رحم انجام داد. آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، به جهت رضایت هرچه بیشتر مراجعین، در راستای غربالگری و تشخیص HPV پکیج تست HPV + تست پاپ اسمیر را با تخفیف ویژه به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت مشاهده قیمت و تعرفه تشخیص HPV روی دکمه زیر کلیک کنید.

آیا آزمایش تشخیص HPV فقط برای زنان در دسترس است؟

بله؛ هنوز هیچ آزمایش HPV برای تشخیص قطعی ویروس در مردان وجود ندارد. با این حال، مردان ممکن است به HPV آلوده شده و ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کنند.

برای تشخیص اچ پی وی، پاپ اسمیر بهتر است یا کولپوسکوپی؟

با اینکه کولپوسکوپی دقیق‌تر از پاپ اسمیر است، اما هر دو تست مهم هستند. بحث بهتر بودن مطرح نیست و هر آزمایش باید در جای خود انجام شود.

آیا انجام روش کولپوسکوپی تاییدی در وجود سرطان می‌باشد؟

خیر؛ این تست به معنی داشتن سرطان یا تایید سرطان دهانه رحم نیست بلکه فقط برای اطمینان و تشخیص دقیق‌تر ناهنجاری، این تست انجام می‌شود.

برای انجام بیوپسی دهانه رحم از مصرف چه داروهایی باید پرهیز کرد؟

قبل از تشخیص ویروس HPV با روش بیوپسی، مصرف داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن، وارفارین، ناپروکسن موجب افزایش خطر خونریزی می‌گردد.

منبع mayoclinic
یک نظر
  1. مرجان گفت

    سلام وقتتون بخیر متاهل هستم و 30ساله
    من طی دو سال گذشته سه بار تست hpv دادم
    و پاپ اسمیر
    بار اول تایپ 6 و 54 و پاپ ascus /بار دوم شش ماه بعد دادم تایپ42 و 54 و پاپ ascusو بار سوم یک هفته پیش تایپ 6 و44مثبت شده و پاپ اسمیر نرمال
    (هیچ گونه زگیل و یا برجستگی ظاهری هم در ناحیه تناسلی نداشتم هیچ وقت و گارداسیل رو هم تزریق کردم )
    با توجه به تغییر تایپ ها در این سه آزمایش امکان مبتلا شدن به تایپ های پرخطر دارم؟ و اینکه چون مبتلا به بیماری خودایمنی هاشیموتو هستم و سیستم ایمنی بدنم ضعیفه چطوری میتونم این ویروس رو دفع کنم؟ممنونم از پاسخ گوییتون🙏🏻

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.