علت سوزش سینه و سوزش نوک سینه چیست؟ + درمان

0 55,799
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

سوزش سینه و سوزش نوک سینه می‌تواند ناشی از موارد زیادی مانند بارداری و شیردهی، واکنش‌های آلرژیک و یا عفونت باشد. در موارد نادر، این سوزش می‌تواند نشانه سرطان نیز باشد. درمان سوزش نوک سینه در زنان و مردان به علت آن بستگی دارد و تا زمانی که علت زمینه‌ای آن مشخص نشود نمی‌توان به طور قطع آن را درمان کرد. اما علت سوزش سینه در زنان و سوزش سینه در مردان چیست؟ تشخیص علت و درمان سوزش نوک سینه چگونه است؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به این سوالات و بیشتر بپردازیم.

علت سوزش سینه و سوزش نوک سینه

سوزش سینه و سوزش نوک سینه زمانی ایجاد می‌شود که در نوک پستان خود احساس درد، گزگز شدن، ضربان یا سوزش داشته باشید. این سوزش می‌تواند در مردان و زنان رخ دهد. عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند باعث سوزش نوک پستان یا نوک سینه‌ در افراد شوند. این سوزش میتواند همراه با ناراحتی یا حساسیت‌های دیگر، مانند احساس خارش، قرمزی یا تغییر در بافت پوست اطراف نوک پستان و سینه افراد دیده شود.(1)

در بیشتر موارد، نوک سینه‌های بانوان به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و قاعدگی، آلرژی یا اصطکاک ناشی از لباس زیر ایجاد می‌شود. در موارد نادر، سوزش نوک سینه می‌تواند نشانه یک بیماری جدی مانند سرطان سینه باشد. به همین دلیل بسیار مهم است تا در صورت احساس هر دردی که با ترشح یا توده همراه است، به پزشک خود اطلاع دهید.

علت سوزش سینه
علت سوزش سینه

با این‌حال هرفردی ممکن است سوزش یا حساسیت نوک پستان را به صورت متفاوتی تجربه کند. برخی افراد ممکن است سوزش سینه و نوک سینه‌های خود را اینگونه توصیف کنند:

  • به لمس شدن بسیار حساس است.
  • احساس سوزش به صورت ضربان.
  • احساس سوزش و خارش در اطراف و نوک سینه.
  • حساس و متورم شدن.

عوامل افزاینده سوزش نوک سینه

علائم سوزش یا حساسیت نوک پستان بسته به علت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این‌حال برخی عوامل وجود دارند که خطر ابتلا به این عارضه را تشدید می‌کنند.

قاعدگی یا سایر تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی که به عنوان بخشی از قاعدگی رخ می‌دهد، می‌تواند باعث حساس شدن سینه‌ها و سوزش نوک سینه‌ها شوند. بیشتر موارد سوزش سینه یا نوک سینه درست در روزهای قبل از قاعدگی رخ می‌دهد. علت این فرایند به این دلیل است که ترشح دو هورمون استروژن و پروژسترون باعث تورم بافت سینه می‌شوند. به طور مشابه، سایر رویدادهایی که باعث تغییرات هورمونی می‌شوند، مانند یائسگی یا شروع بلوغ نیز می تواند باعث عوارضی از جمله ایجاد حساسیت و تورم در نوک پستان شوند.

دوره بارداری

بارداری یکی دیگر از دلایل رایج برای بسیاری از تغییرات هورمونی بدن، از جمله تغییرات در سینه‌ها است. سوزش نوک سینه و ممکن است از علائم بارداری و به دلیل افزایش ترشح هورمون‌های زنانه باشد. در طول بارداری، نوک سینه‌های شما ممکن است بزرگ‌تر، تیره‌تر و حساس‌تر شوند.

دوره شیردهی

یکی از رایج ترین عوامل سوزش نوک سینه مربوط به دوران شیردهی می‌باشد. چفت به نحوه قرار گرفتن کودک روی سینه شما گفته می‌شود. یک چفت خوب شامل این است که کودک شما تمام نوک سینه و آرئول (هاله دور نوک سینه) شما را در دهان خود جای دهد. اگر کودک شما فقط نوک سینه شما را می‌مکد، می‌تواند شیردهی را بسیار دردناک کند. اگر سوزش نوک سینه شما بیش از چند هفته اول شیردهی ادامه داشت، بهتر است تا با یک پزشک متخصص صحبت کنید. با اینحال در اغلب موارد سوزش نوک سینه ناشی از شیردهی در ماه‌های اول برطرف می‌شوند.

اصطکاک لباس

سوتین‌ یا پیراهن‌های تنگ می‌توانند به نوک سینه‌های شما ساییده شوند و باعث ایجاد سوزش در نوک سینه شود. این امر به ویژه در دوندگان و ورزشکاران رایج است. اصطکاک ناشی از لباس یا سوتین‌های نامناسب می‌تواند باعث خشکی، قرمزی، ترک خوردن یا زخم نوک سینه‌های افراد شود. بستن بانداژ روی نوک پستان در حین ورزش یا استفاده از پمادهای چرب کننده می‌تواند به جلوگیری از ساییدگی نوک پستان کمک کند.

وارد شدن ضربه

وارد شدن ضربه به نوک پستان در حین انجام فعالیت‌های فیزیکی یا سوراخ کردن نوک پستان می‌تواند باعث ایجاد سوزش در آن شود. اگر پیرسینگ دارید، مراقب علائم عفونت مانند تورم یا ترشحات چرک مانند آن باشید و مدام آن‌را بررسی کنید. اگر سوزش نوک پستان شما ناشی از فعالیت‌های ورزشی خشن باشد، با گذشت زمان بهبود می‌یابند.

عفونت

نوک سینه‌های زخمی و ترک خورده مستعد عفونت هستند زیرا زخم اجازه می‌دهد تا باکتری‌ها وارد آن شده و باعث ایجاد عفونت شوند. نوک سینه‌های شما ممکن است به دلایل مختلفی مانند شیردهی یا وارد شدن ضربه زخمی شوند و در نهایت منجر به ایجاد سوزش در نوک سینه می‌شوند. دیگر دلایل رایجی که باعث عفونت در نوک سینه می‌شوند عبارتند از:

  • ورم پستان: شیردهی و می‌تواند خطر ابتلا به ورم پستان، و ایجاد یک عفونت دردناک را افزایش دهد. علائم دیگر این عارضه عبارتند از تب و لکه‌های سفت و قرمز بر روی نوک سینه و اطراف آن.
  • برفک: عفونت مخمری به نام برفک نیز می‌تواند باعث ایجاد سوزش در نوک سینه و اطراف آن شود.
  • مسدود شدن فولیکولیت‌های پوست: فولیکول‌های مسدود شده در اطراف نوک سینه‌ها نیز می‌توانند عفونی شده و باعث ایجاد درد و سوزش در نوک سینه شوند.

واکنش‌های آلرژیک یا بثورات پوستی

واکنش‌ به محرک‌های پوستی مانند شوینده‌ها، صابون‌ها، عطرها یا لوسیون‌ها یکی از شایع‌ترین دلایل سوزش نوک پستان یا خارش پوست در افراد است. اگر سوزش نوک سینه‌های شما همراه با تاول، لکه‌های پوسته پوسته یا قرمزی در ناحیه نوک سینه همراه باشد، ممکن است از نشانه‌ها و علائم بیماری پوستی به نام درماتیت باشد. درماتیت اغلب بر اثر تماس محصولات یا مواد محرک پوست ایجاد می‌شود. درماتیت آتوپیک یا اگزما که معمولاً به آلرژی یا سیستم ایمنی بدن شما مربوط می‌شوند، هر دو می‌توانند بر نوک سینه‌ها تأثیر بگذارند.

بیماری یا سرطان

برخی بیماری ها از جمله بیماری پاژه سینه یا انواع سرطان از جمله سرطان سینه نیز می‌تواند باعث ایجاد احساس سوزش در نوک سینه شوند. علاوه بر درد شدید یا خارش، فرد بیمار ممکن است ترشحاتی را نیز از نوک پستان خود داشته باشد، همچنین ممکن است توده‌هایی روی سینه یا نوک سینه‌تان تغییر کند و به سمت داخل بچرخد یا وارونه شود. اگرچه سوزش نوک پستان ناشی از سرطان سینه نادر است، اما در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید هرچه سریع‌تر با پزشک خود تماس بگیرید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

آفتاب سوختگی

یکی دیگر از عوامل ایجاد سوزش نوک سینه‌ها، آفتاب سوختگی است. آفتاب سوختگی یک پتانسیل قوی برای ایجاد سوزش نوک سینه برای هر دو جنس در هنگام برهنه بودن است. اگر نوک سینه‌های شما به طور مداوم در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد بهتر است تا برای پیشگیری از این عارضه، از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

تشخیص علت سوزش سینه و نوک سینه

برای تشخیص علت سوزش نوک سینه‌های شما، پزشک در مورد سابقه پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای که ممکن است داشته باشید سوال می‌پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا در صورت لزوم بتواند بیماری و یا مشکلات احتمالی که ممکن است موجب ایجاد سوزش در سینه‌های شما شده باشد را بررسی کرده و تشخیص دهند.

برخی از این معاینات شامل تست‌های تصویربرداری و بیوپسی دو نوع آزمایشی هستند که پزشکان ممکن است برای سوزش نوک پستان تجویز کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی سوزش نوک سینه به خودی خود درمان می‌شود و معمولاً نیازی به مراقبت‌های خاص پزشک ندارد. اما اگر سوزش نوک سینه‌های شما غیر قابل تحمل است یا بیش از 72 ساعت ادامه داشته است بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

مادران شیردهی که سوزش نوک پستان را تجربه می‌کنند می‌توانند با یک مشاور شیردهی یا متخصص اطفال کودک درباره شدت سوزش و نحوه درست شیردهی صحبت کنند. همچنین اگر سوزش نوک پستان شما همراه با رشد غیر طبیعی، ترشحات عفونی، و یا نوک پستان معکوس یا گرم شده است، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سوزش نوک سینه‌های شما دلیل واضحی نداشته باشد و فقط یک نوک پستان را تحت تاثیر قرار دهد، باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از سوزش نوک سینه در زنان و مردان جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که گفته شد سوزش سینه در زنان و سوزش سینه در مردان علت های مختلفی می‌تواند داشته باشد. اگر سوزش سینه ناشی از خشکی پوست باشد، استفاده از محصولات مراقبتی مناسب می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین باید بهداشت را در ناحیه سینه و قسمت زیر سینه رعایت کنید تا از بیماری‌هایی مثل عفونت‌های قارچی جلوگیری کنید. برخی از موارد هستند که در صورتی که علت سوزش سینه، خشکی پوست یا محصولات مورد استفاده باشند می‌توانند به شما کمک کنند.

  • نواحی مربوطه را کاملا بشویید و خشک کنید. از یک صابون ملایم استفاده کنید و توجه کنید حتما قسمت زیر سینه را نیز خشک کنید تا رطوبتی باقی نماند
  • از مرطوب کننده فاقد عطر و ملایم استفاده کنید تا از سوزش ناشی از خشکی پوست جلوگیری کنید
  • محصولات مراقبت از پوست خود را تغییر دهید. اگر از محصولاتی استفاده می‌کنید که معطر هستند و حاوی مواد شیمیایی زیادی می‌باشند، ممکن است دچار حساسیت و خشکی پوست شوید. بهتر است از محصولات ملایم و مناسب پوست حساس استفاده کنید

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

سوزش نوک پستان زمانی ایجاد می‌شود که در نوک پستان خود احساس سوزش ، گزگز شدن، ضربان یا سوزش داشته باشید. عوامل زیادی وجود دارند که میتوانند باعث ایجاد سوزش در نوک سینه افراد شوند با این‌حال هر فردی ممکن است سوزش یا حساسیت نوک پستان را به صورت متفاوتی تجربه کند. سوزش نوک سینه معمولا جدی نیست و نیازی به روش‌های درمانی خاص ندارد و به مرور زمان برطرف می‌شود. با این حال مشورت با پزشک برای اطمینان از جدی نبودن این مشکل، بهترین راه حل است.

علت سوزش سینه و سوزش نوک سینه چیست؟

سوزش نوک سینه می‌تواند ناشی از موارد زیادی مانند بارداری و شیردهی، واکنش های آلرژیک یا عفونت باشد. در موارد نادر، این درد می‌تواند نشانه سرطان نیز باشد.

تشخیص سوزش سینه و سوزش نوک سینه چگونه است؟

برای تشخیص سوزش نوک سینه‌های شما، پزشک در مورد سابقه پزشکی و بیماری‌های زمینه ای که ممکن است داشته باشید سوال می‌پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد نا در صورت لازم بتواند بیماری و یا مشکلات احتمالی که ممکن است موجب ایجاد سوزش در سینه‌های شما شده باشد را برسی و تشخیص دهند.

چه زمانی برای سوزش نوک سینه باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی سوزش نوک پستان به خودی خود درمان می‌شود و معمولاً نیازی به مراقبت‌های خاص پزشک ندارد. اما اگر سوزش نوک سینه‌های شما غیر قابل تحمل است یا بیش از 72 ساعت ادامه داشته است بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.