5 علت خشکی لب + 4 روش درمان آن در خانه

0 14,405
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

یکی از معضلاتی که درصد زیادی از افراد در دوره‌های مختلفی از سال با آن مواجهند خشکی لب است. این مشکل می‌تواند گاهی بسیار کلافه کننده شود و حتی به مرحله دردناکی برسد. تصور کنید لبی را که از شدت ترک خوردگی و کندن دائم پوست آن، به خونریزی افتاده! حتی تصورش هم ناخوشایند و آزاردهنده است.

علت، پیشگیری و درمان این عارضه سوالاتی است که بسیاری از افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌پرسند. مشکلی که شاید در نگاه اول بی اهمیت به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند حتی تاثیرات بدی روی سلامتی پوست داشته باشد. در ادامه این نوشته قصد داریم درباره این مسئله صحبت کنیم، آن را با تمام جزئیات بسنجیم و به سوالات شما در خصوص حل مشکل پاسخ دهیم. اگر شما هم جزو کسانی هستید که گاه و بیگاه ترک خوردن و پوسته پوسته شدن لب کلافه‌تان می کند، حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

علت خشکی لب چیست؟

شاید برای خیلی‌ها سوال پیش بیاید که اصلا چه چیزی باعث می‌شود لب‌ها خشک شوند؟ این مشکل ممکن است در شرایط مختلفی به وجود آید. به طور کلی علت خشکی لب به شرح زیر است:

داشتن غدد چربی کم

پوست لب نسبت به نواحی دیگر پوست بدن از چربی کمتری برخوردار است. در واقع این ناحیه غدد چربی کمی دارد و می‌توان گفت همین عامل باعث می‌شود که لب‌ها تحت شرایطی زودتر از هر قسمت دیگری خشک شوند، ترک بخورند و پوسته پوسته شوند.

سرمای هوا

فصل‌های پاییز و زمستان به خاطر سردی و خشکی هوا لب‌ها بیشتر در معرض آسیب و خشک شدن قرار دارند. تقریبا همه افراد در این فصول خشکی لب را تجربه می کنند.

عادت لیس زدن لب‌ها

برخی از عادت‌ها واقعا مخرب هستند. یکی از این عادات مخرب لیسیدن مداوم لب‌هاست. سعی کنید این عادت بد را ترک کنید. لب‌ها در اثر مرطوب شدن و بعد در معرض هوا قرار گرفتن، سریع خشک می‌شوند.

کم آبی بدن

مشکل کم آبی بدن را خیلی از افراد دارند. خوردن آب کافی، نه تنها برای لب‌ها بلکه برای کل پوست بدن بسیار حیاتی است. رسیدن آب کافی به بدن، مانع از خشک شدن پوست لب و بدن می‌شود و آن را تازه و با طراوت نگه می‌دارد. کسانی که روزانه آب کمی مصرف می‌کنند بیشتر مستعد این مشکل هستند.

سیگار کشیدن

به گزارش مجله سلامت کیوان، سیگار کشیدن منجر به خشکی لب و گونه‌ها می‌شود. همچنین سیگار عوارض جانبی دیگری مانند ابتلا به سرطان دارد که در مقاله‌ای جداگانه آن را توضیح داده‌ایم و می‌توانید مطالعه کنید: عوارض سیگار

استفاده از محصولات نامرغوب

بعضی از محصولات بهداشتی و آرایشی ممکن است به دلیل غیراستاندارد بودن یا داشتن مواد نامناسب در ترکیبات خود باعث خشکی لب شوند. سعی کنید بدون تحقیق و اطمینان اقدام به خرید این محصولات و استفاده از آنها نکنید.

علت خشکی لب
علت خشکی لب

بیشتر بخوانید:

برای درمان خشکی لب چیکار کنیم؟

خوشبختانه خشکی لب‌ها معمولا مشکل حادی نیست و می‌توانید با رعایت برخی نکات و یا استفاده از راه‌های ساده آن را درمان کنید. اما به خاطر داشته باشید که به محض بروز این مشکل برای رفع و درمان آن اقدام کنید. همانطور که گفتیم عدم رسیدگی به خشکی و ترک خوردگی لب و کندن پوسته‌های لب خشک شده می‌تواند منجر به زخم شدن لب‌ها و درد و عوارض ناخوشایند شود.

استفاده از پماد مخصوص برای خشکی لب

پمادهای متعددی در برندهای مختلف برای درمان خشکی لب‌ها در بازار موجودند. از این کرم‌ها برای رفع خشکی دور لب و قسمت‌های داخلی آن استفاده می‌شود. شما با مصرف این کرم‌ها تا حد زیادی می‌توانید این عارضه را برطرف کنید. برای انتخاب پماد مناسب بهتر است با پزشک مشورت کنید. وجود موادی مثل روغن کرچک، روغن شاهدانه، وازلین و مواد ضد آفتاب در پماد خشکی لب به سرعت می‌توانند مشکل را برطرف کنند. انواع بالم لب و محافظ لب می‌توانند به شما برای رفع خشکی لب‌ها  کمک کنند.

استفاده از درمان خانگی و طبیعی

علاوه بر پماد برای خشکی لب، مواد و درمان‌های خانگی نیز می‌توانند به شما برای رفع خشکی لب کمک کنند. استفاده روزانه از موادی مثل عسل، آلوئه ورا، خیار، چای سبز. این مواد حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که می‌توانند به پوست آبرسانی کرده و به بازسازی سلول‌های پوست شما کمک کنند.

مصرف آب کافی در طول روز

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، کم‌ آبی بدن می‌تواند منجر به خشک شدن لب و حتی پوست شما شود. بارها شنیده‌ایم که متخصصان بر نوشیدن آب زیاد تاکید کرده‌اند. بنابراین سعی کنید روزانه آب کافی بنوشید. با هیدراته کردن بدن خود می‌توانید می‌توانید طراوت و شادابی لب‌ها را حفظ کنید.

ترک عادت‌ مخرب لیسیدن لب

عادت بد لیس زدن متناوب لب‌ها را ترک کنید! شاید در ابتدا کمی سخت باشد، همانطور که ترک هر عادت دیگری با چالش‌هایی روبروست. اما با کنار گذاشتن این کار، می‌توانید کمک شایانی به سلامت لب‌های خود کنید. فراموش نکنید که سلامت و شادابی لب‌ها تاثیر بسزایی در ظاهر شما دارد. (1)

درمان خشکی لب
درمان خشکی لب

راه‌های پیشگیری از خشکی لب چیست؟

حالا که علت و درمان خشکی لب‌ها را مرور کردیم، بد نیست به راه‌هایی اشاره کنیم که با رعایت و به‌کارگیری آنها می‌توانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید. مراقبت و رسیدگی درست همیشه می‌تواند شما را از دردسرهای محتمل آتی برهاند.

از محصولاتی که ترکیبات معطرکننده و طعم‌ دهنده در خود دارند، تا حد امکان استفاده نکنید. این ترکیبات ممکن است حتی بیشتر باعث خشک شدن لب‌هایتان شوند. سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که بیشتر حاوی مواد مرطوب کننده و آبرسان باشند.

اسکراب لب‌ها و همچنین هیدراته ماندن بدن می‌تواند همیشه پوست حساس لب‌های شما را تازه و با طراوت نگه دارد. همچنین سعی کنید زمان بیرون رفتن حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. پوست ما اولین جایی است که در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارد و با محافظت و مراقبت از آن می‌توانید در سلامت این بخش حساس بدن بکوشید.

آیا خشکی لب می‌تواند نشانه بیماری باشد؟

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم خشک شدن لب اغلب مشکل حادی نیست و با درمان و مراقبت برطرف می‌شود. در موارد اندکی البته ممکن است این مشکل ناشی از بیماری باشد. در برخی موارد این مشکل می‌تواند به اگزما مربوط شود. اگزما مشکلی است که باعث خشکی، قرمزی و همچنین خارش قسمت‌هایی از پوست می‌شود. این قسمت‌ها می‌تواند شامل لب‌ها هم بشود. اگزمای پوستی با استفاده از پمادها و داروهای مخصوص درمان می‌شود.

در موارد دیگری ممکن است مشکل خشکی لب از اختلال تیروئید یا اختلال خودایمنی و یا سوء تغذیه ناشی شود. با درمان موارد فوق، خشکی لب‌ها نیز تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ترک خوردن لب‌ها می‌تواند باعث عفونت شود، بنابراین لازم است که هنگام ترک خوردگی لب مراقبت بیشتری از آن کنید تا مانع نفوذ باکتری و ویروس به داخل شیارها و ترک‌ها شوید. اگر مشاهده کردید که رنگ لب شما تیره شده یا بافت متورمی پیدا کرده و لکه‌هایی روی آن ایجاد شده، به ‌پزشک مراجعه کنید. (2)

بیشتر بخوانید:

برای جلوگیری از خشکی لب در ماه رمضان چه کنیم؟

یکی دیگر از گروه‌هایی که با این مشکل روبرو می‌شوند، روزه‌داران در ماه رمضان هستند. به دلیل عدم نوشیدن آب کافی و کم آبی بدن در این ماه، لب‌ها خیلی زود خشک می‌شوند و ترک می‌خورند. اما چه راه‌هایی وجود دارد که بتوانیم در ماه رمضان از خشکی لب جلوگیری کرده و یا آن را برطرف کنیم؟

  • سعی کنید در این ماه روزانه از پمادهای مرطوب کننده و ضدخشکی روی لب خود استفاده کنید.
  • بهتر است در ماه رمضان و حین روزه‌داری، زیاد فعالیت بدنی و تعریق نداشته باشید تا باعث از دست رفتن آب بدن نشود.
  • در بازه زمانی افطار تا سحر سعی کنید به قدر کافی آب بنوشید تا کم‌آبی بدن در طول روز را جبران کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید و مصرف میوه و سبزیجات تازه را در سحری و افطار فراموش نکنید.

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم درباره خشکی لب، علت‌ها، علائم و راه‌های درمان آن صحبت کنیم. از آنجایی که اغلب افراد در طول سال با این مشکل روبرو می‌شوند، دانستن علل و روش‌های رفع آن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. بدن ما و تک تک اعضایش، نیازمند توجه و رسیدگی و مراقبت هستند. به این دارایی ارزشمند، آنطور که شایسته است اهمیت دهیم.

علت خشکی لب چیست؟

خشکی لب علت‌های گوناگونی دارد که از میان آنها می‌توان به سردی و خشکی هوا، کم‌آبی بدن، عادت لیسیدن لب‌ها و مصرف لوازم بهداشتی نامناسب اشاره کرد.

برای درمان خشکی لب چه راه‌هایی وجود دارد؟

خشکی لب را می‌توان از طریق راه‌هایی مثل استفاده از پماد مخصوص، استفاده از مواد درمانی خانگی و مصرف کافی آب درمان کرد.

چطور از خشکی لب پیشگیری کنیم؟

با استفاده روزانه از پمادهای مرطوب‌کننده، مصرف میزان آب کافی و عدم استفاده از محصولات بهداشتی آرایشی نامناسب می‌توانیم از خشکی لب جلوگیری کنیم.

منبع aad healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.