رابطه دهانی چیست؟ خطر HPV؛ رابطه دهانی و زگیل تناسلی

21 111,292
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

زگیل تناسلی یا Genital Warts با نام اختصاری (HPV) یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع قابل انتقال از طریق رابطه دهانی است که عوارض ناخوشایندی دارد. به طور کلی بین رابطه دهانی و زگیل تناسلی ارتباط نزدیکی وجود دارد. این بیماری عفونتی که از طریق ویروس پاپیلومای انسانی منتقل می‌شود، بیشتر از 200 گونه مختلف دارد و مهم‌ترین نشانه آن این است که باعث بروز برجستگی‌هایی در نواحی تناسلی می‌شود. از آن‌ جایی که میزان ابتلا به این بیماری خصوصاً در روابط محافظت نشده بالاست، بسیاری از افراد باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند. یکی از راه‌های انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه دهانی، اورال سکس است که به صورت اختصاصی در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی آن می‌پردازیم.

رابطه دهانی چیست؟

سکس دهانی یکی از انواع روش‌های رابطه جنسی بدون دخول است که در بیشتر روابط یکی از مراحل پیش نوازی برای شروع رابطه جنسی است. رابطه جنسی دهانی یا به انگلیسی Oral sex، نوعی از آمیزش جنسی است که معمولا زن یا مرد، اندام جنسی طرف مقابل خود را با دهان تحریک می‌کند. در اورال سکس، اعضای دهان مانند زبان نقش اصلی را در تحریک اندام جنسی طرف مقابل دارند. در اصطلاح عامیانه، اگر آمیزش دهانی را زن برای مرد انجام دهد، ساک زدن و اگر مرد برای زن انجام دهد لیس زدن می‌گویند.

به طور کلی هم آقایان و هم خانم‌ها از سکس دهانی لذت می‌برند و در تحریک و ارگاسم غیر دخولی آنها بسیار موثر است. برخی افراد آمیزش دهانی را به تنهایی یک رابطه کامل می‌دانند و با این‌کار به طور کامل ارضا خواهند شد. اما به طور معمول این روش یکی از روش‌های برانگیختگی و آمادگی برای رابطه جنسی واژینال به خصوص اگر خانم دچار خشکی واژن باشد می‌باشد تا دخول به آسانی صورت گیرد. اما این رابطه در عین لذت‌بخش بودن، خطرناک هم هست. یکی از عوامل اصلی افزایش خطر اورال سکس، انتقال زگیل تناسلی است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

راه های انتقال زگیل تناسلی

قصد دارید بدانید که چگونه امکان دارد به زگیل تناسلی مبتلا شوید؟ راه‌های انتقال این بیماری و البته ابتلا به آن بسیار زیاد هستند، اگرچه تنها یک عامل مشترک باعث بروز زگیل تناسلی می‌شود و آن هم تماس با پوست فرد آلوده به این بیماری است. زگیل تناسلی از طریق هر نوع رابطه جنسی محافظت نشده قابلیت انتقال دارد. پس ویروس نه تنها از طریق رابطه جنسی واژینال و رابطه مقعدی ممکن است فرد را آلوده کند، بلکه قابلیت بیمار کردن شریک جنسی را از طریق رابطه دهانی نیز دارد.

برای مبتلا شدن به این بیماری حتماً نباید آلت تناسلی وارد مقعد یا واژن شود یا رابطه کامل اورال سکس برقرار شود، زیرا تنها با یک تماس پوستی کوچک هم قابلیت انتقال را خواهد داشت. انتقال HPV حتی زمانی که زگیل قابل مشاهده نداشته باشید هم امکان ‌پذیر است. حتی گاهی خود فرد مبتلا به این بیماری از وجود آن اطلاعی ندارد، زیرا علامت مشخص و خاصی ندارد. بنابراین در این حالت، گسترش آن می‌تواند خیلی راحت‌تر باشد. هر چند انتقال زگیل تناسلی در چنین حالتی کمتر رایج است.

اگر فرد بارداری نیز دارای مشکل زگیل تناسلی باشد، حتی می‌تواند حین زایمان، این ویروس را به بدن نوزاد خود وارد کند. البته احتمال این شکل انتقال بسیار نادر است. اما چیزی که اهمیت دارد این است که اگر علائم زگیل بروز پیدا کند، احتمال انتقال آن حتی از طریق رابطه دهانی هم بسیار زیاد خواهد بود.

علائم زگیل تناسلی منتقل شده از طریق رابطه دهانی

اگر با یک شریک جنسی بیمار، اورال سکس برقرار کرده‌اید، این امکان وجود دارد که به ویروس پاپیلومای انسانی آلوده شده باشید. نکته مهم در این نوع راه انتقال این است که در رابطه دهانی هیچ علامتی از زگیل ایجاد نخواهد شد. بنابراین اغلب مردم در چنین حالتی نمی‌دانند که بیمار هستند، به همین دلیل اقدامات لازم را برای پیشگیری از گسترش این بیماری، کنترل یا درمان آن انجام نمی‌دهند. البته در موارد نادر، بعد از انتقال زگیل از طریق رابطه دهانی فرد آلوده ممکن است با برجستگی‌هایی در ناحیه دهان یا گلوی خود مواجه شود. در این حالت می‌توان از ابتلا به این بیماری مطمئن شد.

در صورتی که در گلو یا دهان زگیل مشاهده کردید، حتماً باید برای درمان سریع آن اقدام کنید چون ممکن است بیماری پیشرفت کند و به سرطان دهان، سرطان گلو یا حلق مبتلا شوید(1). البته نگرانی زیادی از این بابت وجود ندارد، زیرا امکان بروز سرطان در چنین حالت‌هایی بسیار نادر است. اما در صورتی که بر اثر ویروس (HPV) به سرطان اوروفارنکس مبتلا شوید، ممکن است در مراحل اولیه شاهد علائم زیر باشید. در این صورت، حتماً خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

علائم زگیل دهانی
علائم زگیل دهانی
  • درد گوش مستمر
  • بروز مشکل در عمل بلعیدن
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی ناحیه گلو
  • گلو درد به صورت مداوم
  • بروز صداهای بلند در هنگام تنفس طبیعی
  • درد یا تورم در ناحیه فک
  • بروز یک توده در ناحیه گلو
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • سرفه کردن همراه با خون
  • گرفتگی صدا و گلو

نکته: همانطور که گفتیم احتمال بروز سرطان دهان از طریق زگیل تناسلی بسیار نادر است. پس حتی داشتن علائم بالا نمی‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد.

عامل مؤثر در انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه دهانی

بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که انتقال زگیل از طریق رابطه دهانی یا سکس دهانی چگونه اتفاق می‌افتد. در اصل هنگام رابطه اگر یک پارگی کوچک یا بریدگی حتی ظریف هم در ناحیه پوست وجود داشته باشد، می‌تواند ویروس پاپیلومای انسانی را از طریق دهان وارد بدن کند. به همین دلیل بسیاری از افراد از طریق اورال سکس به ویروس (HPV) مبتلا می‌شوند. به دلیل انتقال راحت این بیماری، زگیل تناسلی به شایع‌‌ترین عفونت مقاربتی در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده تبدیل شده است. دقت داشته باشید که حتی بوسیدن عمیق ناحیه آلوده هم می‌تواند منجر به انتقال این عفونت به بدن شود. این حالت حتی زمانی که زگیل قابل مشاهده ای هم وجود ندارد ممکن است رخ دهد.

عوامل خطر رابطه دهانی و زگیل تناسلی

عوامل خطر در بروز HPV دهانی می‌توانند شامل موارد زیر شوند. بنابراین با اطلاع از این موارد و کنترل شرایط می‌توانید از بروز زگیل تناسلی از طریق دهان خودداری کنید:

رابطه جنسی دهانی

همانطور که گفتیم زگیل تناسلی دهانی از طریق رابطه جنسی دهانی ایجاد می‌شود و می‌تواند بدون علامت باشد. خطر بروز این بیماری از طریق سکس دهانی، به ویژه در مردان بیش از زنان است.

همچنین شما میتوانید درباره زگیل تناسلی مردان و زگیل تناسلی زنان بیشتر بخوانید.

شرکای جنسی متعدد

اگر دارای شرکای جنسی متعددی هستید، ممکن است بیش از سایرین به زگیل تناسلی دهان از طریق سکس دهانی مبتلا شوید.

سیگار کشیدن

شواهد نشان داده اند که دود داغ ناشی از مصرف سیگار یا سایر دخانیات می‌تواند افراد را در برابر پارگی لب و بریدگی دهان آسیب پذیرتر کند. این مسئله می‌تواند بدن شما را در برابر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی از طریق سکس دهانی ضعیف کند.

نوشیدن الکل

شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق شواهد به دست آمده مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی رابطه مستقیمی با بالا رفتن خطر ابتلا به ویروس (HPV) دارد.

بوسیدن با دهان باز

انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن ممکن است؟ بله، بوسیدن یکی دیگر از عوامل خطر انتقال زگیل از طریق رابطه دهانی است. این مشکل حتی در مورد بوسیدن دهان به دهان یا به اصطلاح لب گرفتن طولانی و عمیق هم ممکن است رخ دهد. اگرچه تحقیقات در این زمینه هنوز کامل نیستند.

تشخیص زگیل تناسلی در رابطه دهانی

زگیل دهانی علائم چندان مشخصی ندارد و تنها از طریق آزمایشات لازم قابل تشخیص خواهد بود. اما زگیل‌های تناسلی به طور کلی در ناحیه تناسلی زنان و مردان به صورت برجستگی‌های سفید رنگ ایجاد می‌شوند. برای تشخیص زگیل تناسلی باید به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی و نمونه‌ برداری یا آزمایش خون تشخیص لازم انجام داده شود. بسته به جواب نمونه ممکن است پزشک شما را برای انجام آزمایشات دیگر مثل سرطان دهانه رحم به آزمایشگاه ارجاع دهد.

توجه داشته باشید قبل از انجام اورال سکس برای شریک جنسی خود از مبتلا نبودن ایشان به بیماری‌های مقاربتی مطمئن شوید. نداشتن ضایعه در قسمت آلت تناسلی نیز نشانه خوبی است اما ممکن است بسیاری از این بیماری‌ها حتی زگیل تناسلی بدون علامت باشند. بهتر است قبل از انجام رابطه دهانی با شریک جنسی خود درباره رابطه‌های قبلی و بیماری‌های مقاربتی صحبت کنید.

همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید می‌توانید به صورت رایگان شماره تماس و مشکل خود را در فرم زیر وارد نمائید تا متخصصان آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان در اولین فرصت با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم در خصوص این بیماری را انجام دهند. همین حالا برای دریافت مشاوره HPV اقدام کنید.


درمان زگیل تناسلی بعد از رابطه دهانی

در برخی از موارد زگیل ممکن است خود به خود از بین برود. اگرچه زگیل‌ها در اغلب اوقات بزرگ می‌شوند و تعدادشان نیز افزایش پیدا می‌کند. اما بسیاری از افراد با این پرسش مواجه می‌شوند که آیا باید برای درمان این بیماری اقدام کنند؟ پاسخ کاملاً به خود شما، انتظاراتی که دارید و سیستم ایمنی بدنتان بستگی دارد. ممکن است پاسخ بدن شما به زگیل، درمان خود به خودی باشد و زگیل‌ها بدون هیچ گونه درمان خاصی از بین بروند. اما در بسیاری از موارد ممکن است این مشکل آزار دهنده باشد و منجر به انتقال این بیماری به شریک جنسی شود.

اما اگر تصمیم به درمان این بیماری بگیرید، باید بدانید که روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. این روش‌ها با توجه به محل آلودگی و اینکه زگیل‌ها چه میزان از پوست را آلوده کرده اند، بستگی دارد. روش‌های درمانی، داروها، عوارض و هزینه‌ها می‌توانند مزایا و معایب متفاوتی داشته باشند. بنابراین بهتر است برای انتخاب بهترین و مؤثرترین روش درمانی از پزشک خود کمک بگیرید. اگر شما هم به زگیل دهانی از طریق سکس دهانی مبتلا شوید، ممکن است یکی از روش‌های درمانی زیر برای درمان مشکلتان مؤثر باشد:

چه بیماری‌های مقاربتی از طریق رابطه دهانی منتقل می‌شوند؟

گرچه رابطه دهانی با خطر بارداری همراه نیست، اما خطر ابتلا به یک بیماری مقاربتی (STD) وجود دارد. درست است که احتمال ابتلا به STD از طریق رابطه جنسی دهانی کمی کمتر از رابطه جنسی تناسلی است، اما این خطر هنوز وجود دارد. علاوه بر ویروس اچ پی وی که درباره آن توضیح دادیم، برخی از بیماری‌های مقاربتی رایج که می‌توانند از طریق سکس دهانی منتقل شوند عبارتند از:

  • تبخال
  • سوزاک
  • کلامیدیا
  • اچ آی وی
  • سیفلیس

رابطه جنسی دهانی و تبخال

شما می‌توانید تبخال را از طریق تماس با ناحیه عفونی و بریدگی یا پارگی در پوست و دهان یا اندام تناسلی خود منتقل کنید. شما همچنین می‌توانید آن را حتی زمانی که علائم ندارید منتقل کنید. اگر شما یا همسرتان علائم تبخال دارید، بهتر است از رابطه جنسی دهانی و بوسیدن دهان خودداری کنید تا زمانی که علائم تبخال از بین بروند.

رابطه جنسی دهانی و HIV

شما همچنین می‌توانید HIV را در طول رابطه دهانی محافظت نشده به شریک زندگی خود منتقل کنید. مثل سایر عفونت‌های مقاربتی، زمانی که ویروس با سوراخی در پوست تماس پیدا کرد، می‌توانید از طریق رابطه جنسی دهانی به HIV مبتلا شوید.

همچنین شما می‌توانید درباره درمان زگیل تناسلی و HPV بیشتر بخوانید:

کاندوم دهانی چیست و چه کابردی دارد؟

وظیفه اصلی کاندوم دهانی محافظی از دهان و دندان در برابر ویروس‌ها و بیماریهای مقاربتی از آلت تناسلی و همچنین برعکس، یعنی محافظت از اندم تناسلی از ویروس‌های منقل شونده از دهان است.

از آنجایی که رابطه دهانی بین اکثر زوج‌ها بسیار محبوب است، کاندوم دهانی عرضه شده تا در کنار لذت این نوع رابطه، سلامت و ایمنی کافی را برای زوج‌ها فراهم کند.

کاندوم دهانی مثل کاندوم معمولی از جنس لاتکس است و به دوشکل کاندوم زبانی و سد دندانی وجود دارد. هر دو نوع کاندوم دهانی در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است که می‌تواند لذت، امنیت و رضایت بیشتری را در رابطه دهانی برای طرفین فراهم کند.

جمع‌ بندی 

  • زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های رایج جنسی است که از روش‌های مختلفی قابلیت انتقال دارد.
  • رابطه دهانی یا اورال سکس یکی از شیوه‌های انتقال ویروس (HPV) محسوب می‌شود که ممکن است کاملاً بی علامت باشد.
  • افراد سیگاری، مردان، افراد دارای شرکای جنسی متعدد و کسانی که الکل زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری از طریق رابطه دهانی هستند.
  • بهتر است هنگام مراجعه به دندانپزشک از وی بخواهید که دهان شما را برای اطمینان از هر چیز غیر طبیعی مثل زگیل‌ موجود در ناحیه گلو چک کند.
مشاوره خرید واکسن گارداسیل
مشاوره خرید واکسن گارداسیل

مطالب مرتبط:

آیا زگیل تناسلی یا ویروس HPV از طریق دهان هم منتقل می‌شود؟

بله این ویروس از طریق رابطه جنسی دهانی یا بوسیدن عمیق به بدن منتقل می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس زگیل تناسلی از طریق دهان هستند؟

افراد سیگاری، مردان، افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند، کسانی که دچار پارگی در دهان یا گلو هستند و کسانی که در مصرف الکل زیاده روی می‌کنند، بیش از سایرین ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

راه درمان زگیل دهانی چیست؟

افراد با مراجعه به پزشک می‌توانند از طریق جراحی، کرایو تراپی و تزریق دارو مشکل خود را برطرف کنند.

آیا اچ پی وی از طریق بوسیدن منتقل می شود؟

احتمال انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن عمیق و طولانی وجود دارد. همچنین بوسیدن دهان به دهان یا به اصطلاح لب گرفتن عمیق نیز باعث انتقال HPV می شود. البته که این احتمال کم است و هنوز تحقیقات در این باره کامل نیست.

ارتباط رابطه دهانی و زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی می‌تواند از طریق رابطه دهانی یا اورال سکس نیز منتقل شود. قبل از انجام این رابطه از سلامت شریک جنسی خود، اول از طریق بررسی زائده و سپس انجام آزمایش مطمعن شوید.

21 نظر
  1. ناشناس گفت

    سلام.
    من hpvمثبت شدم،وبعدش سه دوزواکسن رو زدم،میخاسم بپرسم که تاثیرداره؟!؟!
    و اینکه من نوع ۴۱رودارم باکسی برم تورابطه نوع ۴۱رو بهشون انتقال میدم یا نوع دیگه ای رو ممکنه بگیرن ازبنده؟
    الان یکسال گذشته و من فقد دوتا دونه زدم که یکیشون خوب شد!ممکنه تا سال دیک کلا رفع بشه و‌ازبدنم خارج بشه؟؟؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      مطالعات نشان می دهد افراد HPV مثبت نیز از مزایای واکسن بهره می برند.
      از آنجائیکه خیلی از افراد ممکن است با HPV آلوده باشند اما اطلاعی نداشته باشند پس در این فرد ممکن است تایپ های دیگری نیز شناسایی شود. عدم انطباق در نوع تایپ های HPV گاهی منجر به اختلافات زوجین می شود در حالیکه به این نکته باید توجه داشت که شرایط سیستم ایمنی افراد و نوع تایپ هایی که دارند گاهی باعث عدم انطباق تایپ های HPV در زوجین خواهد شد.

  2. مینا گفت

    سلام وقت بخیر ارزو سلامتی دارم برا همه.پارتنرم زگیل داشتن من رابطرو قط کردم و حالا بعد ۶ماه زگیل ها از بین رفتن ایا رابطه برقرار کنم مبتلا میشم با اینک دیگ هیچ برجستگی ای نیست یا خیر با تشکر

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      از بین رفتن ضایعات پاپیلوما دلیل بر عدم سرایت ویروس نیست. از آنجائیکه HPV بخصوص تایپ های پرخطر بیشتر در خانم‌ها مسئله ساز است، توصیه می شود خانم واکسن HPV را دریافت کنند. اطلاعات بیشتر در این خصوص را در این صفحه بخوانید: واکسن HPV

  3. امیر گفت

    سلام
    بعد از چندین بار رابطه جنسی دهانی(بعد از دو سه هفته)،در نوک الت و همچنین قسمت انتهایی مثانه احساس سوزش و خارش میکنم. کمی بدنم احساس ضعف میکند. سرگیجه دارم و این احساس‌ها بصورت نوسانی است و یجوریه که میگیره و ول میکنه. ایا احتمال بیماری خاصی هست؟ایا حتما شریک جنسی الوده بوده؟ یا احتمالات دیگری هم هست؟؟ ممنونم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      این نشانه ها احتمالا در اثر استرس در فرد ایجاد شده، اگر رابطه پرخطر داشته‌اید و به پارتنر خود شک دارید انجام آزمایش مقاربتی یا STD آزمایشگاه کیوان توصیه می شود. جهت درخواست مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید: مشاوره و تست HPV

  4. Ariya گفت

    سلام
    وقتتون بخیر
    ببخشید مزاحم شدم
    کسی که با شخصی که زگیل داره رابطه اورال (دهانی) داشته باشه حتما مبتلا میشه؟
    و قبل ظهور زگیل میتونه به کسی منتقل کنه؟
    بوسیدن صورت هم منتقل میکنه؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      اگرچه مطالعات کافی در مورد اثبات انتقال HPV از راه بوسیدن وجود ندارد، اما برخی شواهد رابطه بین بوسیدن عمیق (deep kissing) و انتقال این ویروس را نشان می دهد. به هر حال انتقال این ویروس در روابط جنسی دهانی وجود دارد اگرچه در فرد مبتلا بصورت زگیل نمایان نباشد.

  5. فاطمه گفت

    اگه رابطه مقعدی داشته باشی حتما زگیل در ناحیه مقعد ب وجود میاد یا ممکنه در مقعد وجود نداشته باشه ولی در واژن زگیل ب وجود بیاد

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      پس از ابتلا به ویروس HPV زگیل در نواحی دیگر بدن نیز ممکن است نمایان شود.

  6. ناشناس گفت

    سلام…ایا کسی که زگیل در ناحیه تناسلی خودش دارد بزاق دهان شخص ویروس دارد ؟؟ امکان دارد ویروس hpv از طریق دهان شخصی که زگیل در ناحیه تناسلی دارد اما علائمی از زگیل در دهانش نیست به دهان یا الت شخصی منتقل شود ؟

  7. ناشناس گفت

    سلام . ایا کسی که زگیل در ناحیه تناسلی خودش داره ویروس را در دهان و بزاق خودش دارد؟؟ امکان دارد از طریق بزاق دهان کسی که در ناحیه تناسلی زگیل دارد ویروس را به کسی منتقل کند؟؟؟ دهان هیچ علائمی از زگیل ندارد

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      بله احتمال زگیل در دهان هم به دلیل رابطه اورال وجود دارد.

  8. فاطمه گفت

    سلام
    آیا امکان وجود ویروس hpv در کسی که هیچ گونه رابطه ی جنسی نداشته وجود دارد؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      اصلی ترین راه انتقال ویروس HPV هرنوع رابطه جنسی است.
      اما راه های انتقال دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله می‌توانید مطالعه کنید: راه های انتقال HPV

  9. مانیا گفت

    سلام وقت شما بخیر من با دوست پسرم رابطه داشتم ایشون روی مقعدشون روی همورویید مشکوک ب زیگیل بودن که تست دادن نوع ۶ بوده ولی رابطه ای که ما داشتیم فقط اورال بوده و ایا امکانش هست من به زیگیل دهانی مبتلا شده باشم؟ پزشک بهشون گفته درصورتی انتقال ممکنه که با مقعدشون هم تماس برقرار کرده باشیم. حالا من بهش شک کردم و باور نمیکنم میخواستم بدونم چجوریه و من الان یک ماه و نیمه هیچ علامتی هم ندارم و دختر هستم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      انتقال HPV از طریق تماس پوستی و مخاطی هست که در صورت داشتن رابطه دهانی نیز امکان ابتلا هست.
      در صورتی که ضایعه ای در دهان خود مشاهده کردید میتوانید با انجام نمونه برداری در آزمایشگاه کیوان جهت تست HPV اقدام نمایید.

  10. حسین گفت

    سلام
    ۱-آیا احتمال انتقال ویروس hpvاز دهان فرد آلوده (آقا) به واژن خانم هست یانه(از دهان به ناحیه تناسلی)؟یا صرفا فقط از ناحیه تناسلی به دهان قابل انتقال هست؟
    ۲- بعد از تزریق اولین دوز واکسن گارداسیل چه میزان ایمنی ایجاد میشود؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      بله
      امکان انتقال زگیل تناسلی از دهان فرد آلوده به آلت تناسلی نیز وجود دارد.
      با تزریق اولین دوز تا حدودی ایمنی زایی ایجاد می‌شود. اما ایمنی زایی کامل واکسن گارداسیل با تزریق کامل (3 دوز) ایجاد خواهد شد.
      بیشتر درباره واکست گارداسیل می‌توانید در این لینک بخوانید: همه چیز درباره واکسن گارداسیل

      1. ستاره گفت

        سلام.
        من باشخصی رابطه داشتم ک متوجه شدم ایشون hpvدارن،من هم ازمایش دادم و نوع۵۱مثبت شد.
        میخواستم بپرسم چون من نوع۵۱دارم ینی ایشون هم ۵۱هستن؟
        و اینکه hpvدهانی هم نوع۵۱هستش یا ممکنه نوع دیگه ای باشه؟؟

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        هر دو دسته تایپ های کم خطر و پرخطر امکان ایجاد HPV دهانی را دارند. تایپ های کم خطر می توانند زگیل دهان یا گلو ایجاد کنند اما تایپ های پرخطر با سرطان‌های سر و گردن که دهان، گلو، لوزه ها و پشت زبان را درگیر می کند، مرتبط هستند. به هر حال توجه داشته باشید در بیشتر موارد عفونت HPV توسط سیستم ایمنی سالم برطرف می شود و درصد کمی از افراد به HPV دهانی مبتلا می شوند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.