پاسخ به تمام سوالات درباره معاینه پرده بکارت

45 27,455
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

باید اعتراف کنیم که هنوز هم در ایران و چه بسا در جاهای دیگری از جهان، وجود یا عدم وجود پرده بکارت در دختران یک دغدغه است. با وجود همه منطق‌ها و توضیحات پزشکی و حقوقی که در این باره ارائه شده، همچنان هستند کسانی که برای معاینه پرده بکارت اقدام می‌کنند. بنابراین بد نیست به این موضوع بپردازیم و بسیاری از جوانب آن را روشن کنیم.

این معاینه دقیقا چگونه انجام می‌شود؟ پرده بکارت چیست؟ چه روش‌هایی برای معاینه بکارت وجود دارد؟ آیا تشخیص سالم بودن بکارت توسط خود فرد امکان پذیر است؟ آیا این کار دردناک است؟ آیا پرده بکارت به جز دخول از راه دیگری هم پاره می‌شود؟ علت پارگی پرده بکارت چیست؟ اگر می‌خواهید بیشتر در این باره بدانید و پاسخ سوالات بیشمار خود را بگیرید حتما تا پایان این نوشته از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

پرده بکارت چیست؟

بسیاری از افراد می‌پرسند چطور تشخیص بدم پردم سالمه؟ یا تشخیص پارگی بکارت در پزشک قانونی انجام می‌شود؟ تشخیص سلامت بکارت از راههای دیگری جز معاینه هم ممکن است؟ اما پیش از پرداختن به این سوالات باید ببینیم این پرده دقیقا چیست و در کجا قرار دارد؟

پرده بکارت Hymen در قسمت خارجی اندام تناسلی و در ابتدای دهانه واژن و در حدود 1 یا 2 سانتی ورودی واژن قرار دارد. در برخی از زنان این پرده قابل مشاهده است و در برخی دیگر نه. هایمن در واقع یک غشای نازک است که خاصیت کشسانی دارد. شکل و اندازه پرده بکارت در زنان متفاوت است. حتما تا به حال اسامی انواع پرده بکارت از جمله پرده حلقوی یا پرده ارتجاعی را شنیده‌اید.

آیا تشخیص باکرگی بدون معاینه پرده بکارت ممکن است؟

متاسفانه گاهی در بین برخی از افراد باورهای غلط و خرافی وجود دارد که تشخیص باکرگی از ظاهر فرد ممکن است. این افراد اعتقاد دارند که می‌شود از روی حالت چشم‌‌ها یا نحوه راه رفتن یا رفتار دختر پی به باکرگی یا عدم باکرگی او برد. باید بگوییم این ادعاها تماما خرافات و اشتباه است و از روی این علائم به هیچ عنوان نمی‌شود باکره بودن را تشخیص داد.

معاینه بکارت دختران
معاینه بکارت دختران

آیا تشخیص سالم بودن پرده بکارت توسط خود فرد ممکن است؟

بسیاری از دختران به دلیل ترس و اضطراب رفتن پیش پزشک و یا احساس شرم و خجالت، تصمیم می‌گیرند که خودشان به معاینه پرده بکارت بپردازند. اما باید گفت این کار توسط خود فرد در اکثر موارد ممکن نیست. اولا که همانطور که گفتیم بکارت شکل و انواع مختلف دارد و گاهی قابل رویت است و گاهی نه.

از طرفی تشخیص پرده بکارت و سالم بودنش، نیاز به شناخت آناتومی ناحیه تناسلی و بهره‌‌مندی از علم پزشکی زنان دارد. بنابراین یک فرد عادی نمی‌تواند این مورد را در ناحیه تناسلی خود به درستی تشخیص دهد و چه بسا در حین این کار باعث آسیب به خود شود. بنابراین اگر قصد تشخیص بکارت دارید، باید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

علت پارگی پرده بکارت چیست؟

بعضی از افراد اعتقاد دارند که پرده بکارت از روش‌هایی غیر از دخول نیز می‌تواند پاره شود، مثل اسب سواری، کوهنوردی، افتادن از ارتفاع، اما پارگی پرده به سبب فعالیت ورزشی اغلب ممکن نیست. بکارت تنها از طریق دخول هنگام رابطه جنسی و یا وارد کردن هرگونه جسم خارجی (حتی انگشت) به داخل واژن می‌تواند پاره شود.

آیا خودارضایی باعث پارگی پرده بکارت می‌شود؟

خودارضایی ممکن است به روش‌های گوناگونی انجام شود. اگر چیزی داخل واژن نشود پارگی پرده بکارت ممکن نخواهد بود، چون ضربه‌ای به آن وارد نمی‌شود.

نحوه معاینه پرده بکارت

معاینه پرده بکارت عملی است که خیلی سریع انجام می‌شود. این عمل ممکن است در مطب یک پزشک متخصص زنان و یا در پشکی قانونی انجام گیرد. مواردی که در پزشکی قانونی انجام می‌شوند معمولا به دلایل حقوقی از قبیل اثبات تجاوز و غیره انجام می‌گیرند.

پزشک زنان از مراجعه کننده درخواست می‌کند که روی صندلی مخصوص بنشیند و پاها را به صورت باز در جاهای تعیین شده قرار دهد. سپس با استفاده از ابزار مخصوص، لابیا و ناحیه تناسلی را باز می‌کند تا جایی که دهانه واژن به قدر کافی باز شود و بتواند پرده بکارت را ببیند. پس از مشاهده می‌تواند نشانه‌های آسیب دیده یا سالم بودن پرده را تشخیص دهد.

کولپوسکوپی برای معاینه پرده بکارت

در روش کولپوسکوپی که جدیدتر است، و حدود ده تا بیست دقیقه طول می‌کشد، پزشک از مراجعه کننده می‌خواهد که به پشت روی تخت دراز بکشد و پاهایش را جمع کند. سپس یک اسپکولوم فلزی را داخل واژن فرد قرار می‌دهد تا واژن باز بماند و بتواند آن را مشاهده کند.

بعد از این مرحله، ابزاری به نام کولپوسکوپ را که نوعی ابزار بزرگ نمایی است داخل واژن قرار می‌دهد. از طریق نور و لنز دوربین این وسیله، پزشک می‌تواند داخل واژن و دهانه رحم را ببیند و بررسی کند. بعد از انجام کار ناحیه را با پنبه تمیز می‌کنند تا از بروز آلودگی یا عفونت جلوگیری شود.

تشخیص پارگی پرده بکارت از طریق تجاوز

معمولا در اثر تجاوز، علاوه بر پارگی پرده بکارت، زخم و آسیب بیشتری وارد می‌شود. جراحت مجاری ادرار و زخم داخل رحم می‌توانند نشانه‌هایی از تجاوز و فشار شدید به واژن باشند. بنابراین تشخیص اینکه هایمن از طریق تجاوز پاره شده، از طریق این نشانه‌ها ممکن و واضح است.

آیا معاینه پرده بکارت دردناک است؟

افرادی که برای این معاینه مراجعه می‌کنند اغلب تجربه‌ قبلی در معاینه ندارند، بنابراین ممکن است این کار برای آنها کمی حساس و یا دردناک باشد و ایجاد اسپاسم کند. اما درد به قدری نیست که قابل تحمل نباشد. این کار به سادگی و سرعت انجام می‌گیرد.

علائم پرده بکارت آسیب دیده چیست؟

  • پرده بکارت حالت شل دارد و دارای سوراخ است.
  • مخاط مهبل نسبتاً ضخیم است.
  • چین‌ها نامنظم هستند و به یک سو متمایل نیستند.
  • مجرای مهبل باز و معمولاً تا دو سوم آن قابل رویت است.

آیا تشخیص زمان پارگی بکارت ممکن است؟

معمولا تا ۲ هفته بعد از پارگی بکارت از روی نشانه‌ها می‌توان تاریخ آن را حدس زد و پزشک یا ماما تا یک ماه می‌تواند تاریخ پارگی را حدس بزند اما بعد از یک ماه زمان پارگی پرده به هیچ وجه معلوم نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت کیوان سعی کردیم درباره معاینه پرده بکارت و جزئیات و جوانب مربوط به آن صحبت کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

گواهی بکارت را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

برای تهیه گواهی بکارت باید به پزشک متخصص زنان و زایمان رجوع کرد. البته این گواهی در مواردی که دادگاه به آن نیاز داشته باشد، توسط پزشکی قانونی صادر می‌شود.

انواع پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت شامل انواع: حلقوی، ارتجاعی، سپتوم دار، دندانه دار، و بدون منفذ می‌شود.

آیا پارگی پرده بکارت بدون خونریزی ممکن است؟

بله؛ نداشتن خونریزی بعد از رابطه جنسی دلیل بر عدم باکرگی نیست. در واقع نیمی از دختران با توجه به نوع پرده بکارت خود، هنگام پاره شدن بکارت خونریزی ندارند.

آیا در معاینه مشخص است که پارگی با رابطه بوده یا ورود انگشت؟

قطعا آسیب ایجاد شده با ورود انگشت به داخل واژن و داشتن رابطه جنسی واژینال به صورت کامل متفاوت خواهد بود و پزشک متوجه این موضوع خواهد شد.

45 نظر
  1. ندا گفت

    سلام خواهشا جواب بدین من رابطه جنسی برقرار کردم توی رابطم هیچگونه خونی نیوده و ۹ سال ام ورزش رزمی انجام دادم و الا میخوام ببینم معلوم میشه که من پردم رو چه نوعی از دست دادم یا اگر هم از دست دادم در اثر ضربه بوده یا رابطه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      برخی از انواع پرده بکارت بدون درد و خونریزی پاره خواهند شد.
      آسیب دیدن پرده بکارت در ورزش‌های رزمی بعید است. به پزشک مراجعه کنید شاید نوع آسیب قابل تشخیص باشد.

  2. سحر گفت

    سلام وقت بخیر
    چند روز پیش د رابطه بودم با نامردم اتفاقی ضربه وارد شد به واژنم بعد او یک اندازه خون آمد دردی خیلی نحیفی داشت دردش مثلی بود که جایی خده با تیغ زخم کده باشوم حالی نمیفامم پرده بکارتم سالمه یا نه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضربه شدید و محکم به واژن و دخول منجر به آسیب خواهد شد.
      با معاینه متوجه آسیب خواهید شد.

  3. .. گفت

    سلام وقت بخیر از کجا باید تشخیص بدیم که پرده بکارت ارتجاعی هست یانه و اینکه آیا خودارضایی در ازمایش پرده بکارت نوشته می‌شود یا نه ممنون میشم جواب بدین چون واقعا خیلی نگارانم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تنها با معاینه پزشک نوع هایمن قابل تشخیص است.
      دقیق مشخص نیست، اما در آزمایش دخول انجام شده و آسیب به بکارت ذکر خواهد شد. اگر خودارضایی بدون دخول واژینال بوده، مشخص نخواهد شد.

  4. Nafas گفت

    سلام وقت بخیر خواهش میکنم به من جواب بدید اگر تو ازمایش پرده بکارت یک نفر دیگرو بفرستیم زنان زایمان معلوم میشه که اون فرد من نیستم؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      قطعا در پزشکی قانونی اطلاعات هویتی بررسی خواهند شد.
      باز از مراجع مربوطه سوال کنید.

  5. الناز گفت

    سلام من چند بار از جلو دخول داشتم و هیچگونه خونی نیومد ااان میخام ازدواج کنم ایا بکارت دارم یا نه خاهشن جواب بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      برخی از انواع پرده بکارت بدون درد و خونریزی پاره خواهند شد.
      با اولین دخول و رابطه جنسی بکارت خود را از دست داده‌اید.

      1. Arezoo گفت

        سلام وقت بخیر توی آزمایش بکارت خودارضایی هم نوشته می‌شود. ؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر، اما دخول وارد شده قابل تشخیص است.
        جهت اطلاعات بیشتر از پزشکی قانونی سوال کنید.

  6. کیومرث گفت

    سلام

    آیا دختری که پرده بکارتش رو دوباره دوخته باشه پزشک تشخیص میده ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا ترمیم پرده بکارت توسط پزشک قابل تشخیص است.

  7. نازنین گفت

    سلام خسته نباشید کارشناس مامایی بصورت مجازی با دادن عکس از واژن ب گونه های مختلف میتونه تشخیص سالم بودن یا نبودن رو بده.چون منو ی کارشناس مامایی بصورت مجازی معاینه کرد گف شکل واژن هفت باشع سالمه هشت باشه اسیب دیده ولی بعد دادن چندتا عکس گفت پرده صدرصد سالمه و از نوع سپرم تیغه دار هست ایا میشه تشخیص داد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      قطعا معاینه حضوری نتایج دقیق‌تری خواهد داشت.

  8. Zahra1234 گفت

    سلام خسته نباشید
    من با کسی رابطه سطحی داشتم تو رابطه ی بند انگشتشو داخل برد و چند بار داخل و بیرون کرد
    ن خون ریزی دارم ن درد ن سوزش خیلی نگرانم ممکنه چیزیش شده باشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      هایمن در حدود 1 یا 2 سانتی ورودی وازن قرار دارد و هرگونه دخولی منجر به آسیب بکارت خواهد شد.

  9. عطیه گفت

    سلام، من به خاطر پریودخونریزی شدید دستمال تاکردم وفشاردادم داخل واژنم که جلوی خون ریزیو بگیره خیلی درد داشت احتمال پارگی هایمن هست؟البته قبلا که معاینه شده بودم گفتن هایمن ارتجاعی داری ازطرفی هم قبلا به خاطر عفونت ناخواسته پماد دالاواگ به پرده ام مالیده شده بود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله احتمال آسیب وجود دارد.
      پرده بکارت ارتجاعی پاره نمی‌شود یا جزئی پاره می‌شود. مجدد می‌توانید معاینه شوید.

  10. .... گفت

    سلام ببخشید من امروز ندونسته ناخنم به قسمت پایین لابیای کوچک خورد ولی فکر کنم به پرده نخورد هیچ خونی نیومد ولی توی واژنم احساس سوزش دارم آیا ممکنه به پرده ٱسیب وارد شده باشه؟
    ویه سوال دیگه آیا فشار آب به داخل واژن به بکارت آسیب می‌رساند؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر انگشت خود را وارد واژن نکرده‌اید احتمال آسیب به بکارت وجود ندارد و احتمالا قسمت بیرونی واژن آسیب دیده است.
      خیر فشار آب هم به هایمن آسیب نخواهد زد.

  11. اتنا گفت

    سلام من ب ماما مراجعه کردم و گفتن ک دیواره واژن سالم هست ولی یک خراش کوچک داری .بمن گواهی سلامت برای ازدواج میدن؟آیا ذکر میشه ک خراش کوچک دارم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از متخصص پزشکی قانونی باید بپرسید این مورد رو.

  12. Sara گفت

    سلام وقت بخیر الان19سالمه من توی 16سالگی انگشتمو تا2بند کردم داخل واژنم الان از پردم میترسم خونریزی نداشتم فقط یکم درد احساس کردم چن روز دیگه قرار برم دکتر برای معاینه خیلی میترسم آبروم بره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، احتمال آسیب وجود دارد و احتمال زیاد هم این آسیب هم در معاینه مشخص خواهد بود که رابطه جنسی نداشته‌اید.
      معاینه شدید نتیجه را با سایر دوستان در اینجا به اشتراک بگذارید.

  13. کوثرر گفت

    سلام وقت بخیر،معاینه غیرحضوری دارین؟یا پزشک دیگری اگر میشناسید ممنون میشم معرفی کنید

  14. زهراا گفت

    سلام وقت بخیر،گاهی از روی خامی خودارضایی میکردم ولی تاحالا دخولی نداشتم به سمت واژنم.ولی وقتی نگا کردم یک شکاف خیلی نازک در اندازه یک تارمو وسط پرده بکارتم ایجاد شده و کمی خونریزی داشت ک فک میکنم برای اون بود.ایا این برای پزشک قابل تشخیص هست ک دخولی نداشتم؟و اینکه در برگه معاینه با این شکاف کوچک پرده بکارت را سالم مینویسند یا نه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر دخولی نداشتید آسیبی به پرده بکارت شما وارد نشده.
      بله برای پزشک قابل تشخیص است.
      سعی کنید از انجام خودارضایی خودداری کنید، چراکه منجر به عوارض جبران ناپذیری خواهد شد.

  15. ناشناس گفت

    سلام خسته نباشید
    ببخشید تغییر شکل واژن بهv فقط به خاطر پارگی هایمن است یا دلایلی دیگری هم دارد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تغییر شکل واژن به دلیل پارگی بکارت روش قطعی نیست.
      سایر علل مانند تکمیل سن بلوغ و غیره نیز در این تغییر شکل ممکن است موثر باشند.

  16. ناشناس گفت

    سلام ببخشید ضربه به قسمت فورشت باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر ضربه خیلی محکم باشد ممکن است به هایمن آسیب وارد کند.
      جهت اطمینان می‌توانید معاینه شوید.

  17. اسما گفت

    سلام خسته نباشید
    آیا امکان پارگی با فشار نوار بهداشتی وجود داره؟
    پریود بودنی وسط نوار خیلی تیز بود خیلی درد گرفت(گذاشتنی)ممکنه با فشاریکه وارد شده اسیب ببینه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر این احتمال بسیار بعید است.

  18. هدیه گفت

    سلام لطفاً کمکم کنین
    من قبلاً به مدت نه ماه خودارضایی میکردم اما به صورت مالشی یا فشار دادن و هیچ وقت انگشت یا چیزی رو داخلم نبردم ، ولی خیلی میترسم ک اشتباها انگشتم به پردم خورده باشه و آسیب ببینه و اینکه هیچ خونریزی و دردی بعد از اون کار نداشتم جز ی دفعه ک زیر دلم درد گرفته بود چون نگذاشتم ک ارضا شم ، تو بچگیم تقریبا پنج سالگی ی بار یک بند انگشتم رو جایی بردم و نمی‌دونم کجاست و حالا ک آینه گذاشتم و دیدم احساس میکنم شکلش تغییر کرده و حفره یکمی بزرگتر شده تو اینترنت هم شکل پارگی پرده رو دیدم اما شبیه به اون هم نیست
    میترسم خیلی هم میترسم ک آسیب دیده باشه میشه کمک کنین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درخودارضایی مالشی و بدون دخول امکان آسیب به پرده بکارت وجود ندارد.
      اما اگر انگشت را کامل وارد واژن کرده باشید احتمال آسیب وجود دارد.
      بهتر است از انجام خودارضایی خودداری کنید و انقدر نگران نباشید.

  19. مریم گفت

    سلام ببخشید وقتی برای معاینه ی پرده بکارت میرویم آیا نشان میدهد ک پرده بکارت با چ چیزی پاره شده است؟ با رابطه بوده یا مثلا انگشت؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا این امر مشخص است به خصوص اگر دخول در مدت کمی قبل از معاینه صورت گرفته باشد.

      1. سهراب گفت

        سلام یه سوال داشتم
        من با یه نفر تو رابطه بودم بعد یک ماه نبودم
        بعد اومدم فهمیدم ک خیانت کرده چت هاشون هس ولی میگه بریم آزمایش بگیریم چون بکارت شو توی رابطه با من از دست داده آزمایش مشخص میکنه آیا ک رابطه داشته باشه با اون شخص ؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        امر سخت و تخصصی است.
        احراز رابطه جنسی اصولا تا سه روز توسط پزشکی قانونی یا متخصص زنان امکان‌پذیر است.

  20. نعیمه گفت

    سلام
    من جراحی هایمن انجام دادم بعد از ۳ هفته سرما خوردم عطسه میکنم
    اوایل عطسه کردنی احساس سوزش میکردم ولی بعد دو سه روز دیگه هر چی عطسه میکردم هیچ حسی نداشتم خیلی نگران شدم نکنه زخم باز شده باشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بعید است مشکلی ایجاد شده باشد.
      احتمالا پزشکتان زمانی را برای معاینه پس از عمل مشخص کرده است، برای اطمینان به پزشک خود مراجعه کنید.

  21. حسین الیاسی گفت

    سلام خسته نباشید
    من با کسی رابطه داشتم و با رضایت خودش دخول انجام شد و ادعا میکرد باکره هستم ک من میدونستم باکره نیست
    موقع دخول خونی نیومد و واژن ایشون هم تنگ نبود
    وقتی رفت خونه بعد نیم ساعت به من گفت که الان داره خون میاد
    آیا همچین چیزی امکان پذیره؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      این احتمال وجود دارد.
      ممکن است برخی از انواع پرده بکارت نیز بدون درد و خونریزی پاره شوند و علائم ظاهری نداشته باشد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.