پاسخ به تمام سوالات درباره معاینه پرده بکارت

126 37,638
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

باید اعتراف کنیم که هنوز هم در ایران و چه بسا در جاهای دیگری از جهان، وجود یا عدم وجود پرده بکارت در دختران یک دغدغه است. با وجود همه منطق‌ها و توضیحات پزشکی و حقوقی که در این باره ارائه شده، همچنان هستند کسانی که برای معاینه پرده بکارت اقدام می‌کنند. بنابراین بد نیست به این موضوع بپردازیم و بسیاری از جوانب آن را روشن کنیم.

این معاینه دقیقا چگونه انجام می‌شود؟ پرده بکارت چیست؟ چه روش‌هایی برای معاینه بکارت وجود دارد؟ آیا تشخیص سالم بودن بکارت توسط خود فرد امکان پذیر است؟ آیا این کار دردناک است؟ آیا پرده بکارت به جز دخول از راه دیگری هم پاره می‌شود؟ علت پارگی پرده بکارت چیست؟ اگر می‌خواهید بیشتر در این باره بدانید و پاسخ سوالات بیشمار خود را بگیرید حتما تا پایان این نوشته از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

پرده بکارت چیست؟

بسیاری از افراد می‌پرسند چطور تشخیص بدم پردم سالمه؟ یا تشخیص پارگی بکارت در پزشک قانونی انجام می‌شود؟ تشخیص سلامت بکارت از راههای دیگری جز معاینه هم ممکن است؟ اما پیش از پرداختن به این سوالات باید ببینیم این پرده دقیقا چیست و در کجا قرار دارد؟

پرده بکارت Hymen در قسمت خارجی اندام تناسلی و در ابتدای دهانه واژن و در حدود 1 یا 2 سانتی ورودی واژن قرار دارد. در برخی از زنان این پرده قابل مشاهده است و در برخی دیگر نه. هایمن در واقع یک غشای نازک است که خاصیت کشسانی دارد. شکل و اندازه پرده بکارت در زنان متفاوت است. حتما تا به حال اسامی انواع پرده بکارت از جمله پرده حلقوی یا پرده ارتجاعی را شنیده‌اید.

آیا تشخیص باکرگی بدون معاینه پرده بکارت ممکن است؟

متاسفانه گاهی در بین برخی از افراد باورهای غلط و خرافی وجود دارد که تشخیص باکرگی از ظاهر فرد ممکن است. این افراد اعتقاد دارند که می‌شود از روی حالت چشم‌‌ها یا نحوه راه رفتن یا رفتار دختر پی به باکرگی یا عدم باکرگی او برد. باید بگوییم این ادعاها تماما خرافات و اشتباه است و از روی این علائم به هیچ عنوان نمی‌شود باکره بودن را تشخیص داد.

معاینه بکارت دختران
معاینه بکارت دختران

آیا تشخیص سالم بودن پرده بکارت توسط خود فرد ممکن است؟

بسیاری از دختران به دلیل ترس و اضطراب رفتن پیش پزشک و یا احساس شرم و خجالت، تصمیم می‌گیرند که خودشان به معاینه پرده بکارت بپردازند. اما باید گفت این کار توسط خود فرد در اکثر موارد ممکن نیست. اولا که همانطور که گفتیم بکارت شکل و انواع مختلف دارد و گاهی قابل رویت است و گاهی نه.

از طرفی تشخیص پرده بکارت و سالم بودنش، نیاز به شناخت آناتومی ناحیه تناسلی و بهره‌‌مندی از علم پزشکی زنان دارد. بنابراین یک فرد عادی نمی‌تواند این مورد را در ناحیه تناسلی خود به درستی تشخیص دهد و چه بسا در حین این کار باعث آسیب به خود شود. بنابراین اگر قصد تشخیص بکارت دارید، باید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

علت پارگی پرده بکارت چیست؟

بعضی از افراد اعتقاد دارند که پرده بکارت از روش‌هایی غیر از دخول نیز می‌تواند پاره شود، مثل اسب سواری، کوهنوردی، افتادن از ارتفاع، اما پارگی پرده به سبب فعالیت ورزشی اغلب ممکن نیست. بکارت تنها از طریق دخول هنگام رابطه جنسی و یا وارد کردن هرگونه جسم خارجی (حتی انگشت) به داخل واژن می‌تواند پاره شود.

آیا خودارضایی باعث پارگی پرده بکارت می‌شود؟

خودارضایی ممکن است به روش‌های گوناگونی انجام شود. اگر چیزی داخل واژن نشود پارگی پرده بکارت ممکن نخواهد بود، چون ضربه‌ای به آن وارد نمی‌شود.

نحوه معاینه پرده بکارت

معاینه پرده بکارت عملی است که خیلی سریع انجام می‌شود. این عمل ممکن است در مطب یک پزشک متخصص زنان و یا در پشکی قانونی انجام گیرد. مواردی که در پزشکی قانونی انجام می‌شوند معمولا به دلایل حقوقی از قبیل اثبات تجاوز و غیره انجام می‌گیرند.

پزشک زنان از مراجعه کننده درخواست می‌کند که روی صندلی مخصوص بنشیند و پاها را به صورت باز در جاهای تعیین شده قرار دهد. سپس با استفاده از ابزار مخصوص، لابیا و ناحیه تناسلی را باز می‌کند تا جایی که دهانه واژن به قدر کافی باز شود و بتواند پرده بکارت را ببیند. پس از مشاهده می‌تواند نشانه‌های آسیب دیده یا سالم بودن پرده را تشخیص دهد.

کولپوسکوپی برای معاینه پرده بکارت

در روش کولپوسکوپی که جدیدتر است، و حدود ده تا بیست دقیقه طول می‌کشد، پزشک از مراجعه کننده می‌خواهد که به پشت روی تخت دراز بکشد و پاهایش را جمع کند. سپس یک اسپکولوم فلزی را داخل واژن فرد قرار می‌دهد تا واژن باز بماند و بتواند آن را مشاهده کند.

بعد از این مرحله، ابزاری به نام کولپوسکوپ را که نوعی ابزار بزرگ نمایی است داخل واژن قرار می‌دهد. از طریق نور و لنز دوربین این وسیله، پزشک می‌تواند داخل واژن و دهانه رحم را ببیند و بررسی کند. بعد از انجام کار ناحیه را با پنبه تمیز می‌کنند تا از بروز آلودگی یا عفونت جلوگیری شود.

تشخیص پارگی پرده بکارت از طریق تجاوز

معمولا در اثر تجاوز، علاوه بر پارگی پرده بکارت، زخم و آسیب بیشتری وارد می‌شود. جراحت مجاری ادرار و زخم داخل رحم می‌توانند نشانه‌هایی از تجاوز و فشار شدید به واژن باشند. بنابراین تشخیص اینکه هایمن از طریق تجاوز پاره شده، از طریق این نشانه‌ها ممکن و واضح است.

آیا معاینه پرده بکارت دردناک است؟

افرادی که برای این معاینه مراجعه می‌کنند اغلب تجربه‌ قبلی در معاینه ندارند، بنابراین ممکن است این کار برای آنها کمی حساس و یا دردناک باشد و ایجاد اسپاسم کند. اما درد به قدری نیست که قابل تحمل نباشد. این کار به سادگی و سرعت انجام می‌گیرد.

علائم پرده بکارت آسیب دیده چیست؟

  • پرده بکارت حالت شل دارد و دارای سوراخ است.
  • مخاط مهبل نسبتاً ضخیم است.
  • چین‌ها نامنظم هستند و به یک سو متمایل نیستند.
  • مجرای مهبل باز و معمولاً تا دو سوم آن قابل رویت است.

آیا تشخیص زمان پارگی بکارت ممکن است؟

معمولا تا ۲ هفته بعد از پارگی بکارت از روی نشانه‌ها می‌توان تاریخ آن را حدس زد و پزشک یا ماما تا یک ماه می‌تواند تاریخ پارگی را حدس بزند اما بعد از یک ماه زمان پارگی پرده به هیچ وجه معلوم نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت کیوان سعی کردیم درباره معاینه پرده بکارت و جزئیات و جوانب مربوط به آن صحبت کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

گواهی بکارت را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

برای تهیه گواهی بکارت باید به پزشک متخصص زنان و زایمان رجوع کرد. البته این گواهی در مواردی که دادگاه به آن نیاز داشته باشد، توسط پزشکی قانونی صادر می‌شود.

انواع پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت شامل انواع: حلقوی، ارتجاعی، سپتوم دار، دندانه دار، و بدون منفذ می‌شود.

آیا پارگی پرده بکارت بدون خونریزی ممکن است؟

بله؛ نداشتن خونریزی بعد از رابطه جنسی دلیل بر عدم باکرگی نیست. در واقع نیمی از دختران با توجه به نوع پرده بکارت خود، هنگام پاره شدن بکارت خونریزی ندارند.

آیا در معاینه مشخص است که پارگی با رابطه بوده یا ورود انگشت؟

قطعا آسیب ایجاد شده با ورود انگشت به داخل واژن و داشتن رابطه جنسی واژینال به صورت کامل متفاوت خواهد بود و پزشک متوجه این موضوع خواهد شد.

126 نظر
  1. تنها گفت

    سلام وقت بخیر من ن رابطه داشتم ن خود آرضایی کردم یادمم نمیاد هیچ وقت انگشت یا هر چیز دیگه ای وارد کرده باشم اما باور کنید اینقد فکر و تشویش دارم راجب این مسئله که گاهی خودم ب خودم شک میکنم ک نکنه هایمن رو از دست داده باشم
    خیلی عذر میخام ک اینو میگم ولی یکبار سفر رفته بودیم و دستشویی بیرون بود موقع دستشویی احساس کردم که هوا داره میره تو بدنم واسه همین ب شک افتادم ک نکنه هایمن ندارم احساس گشاد بودن میکنم وای خدایا بخدا حالم خیلی بده
    حالا اینا جدا میترسم هایمنم از نوع ارتجاعی باشه و خون ریزی نداشته باشه
    من نامزد دارم رابطه هم نداشتم باهاش اما این فکرا دیوونم میکنه نمیتونم چیزی هم بگم بهش راحت نیستم راجب این مسائل صحبت کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بدون دخول و رابطه جنسی به هیچ وجه امکان آسیب به پرده بکارت وجود ندارد.
      حدود 40 درصد از بانوان هنگام اولین رابطه جنسی خونریزی نخواهند داشت و خونریزی قطعی در اولین رابطه باور غلطی است.
      توصیه می‌کنیم به متخصص روان مراجعه کنید.

  2. A گفت

    سلام خسته نباشید من خودم بکارتم رو برسی کردم در ابتدا کاملا بسته هست اما وقتی خیلی فشار میارم باز میشه و حالت ستاره مانندی پیدا می‌کنه خواستم بدونم بکارتم از چه نوعی هست؟! و اینکه آیا پاره شده که باز میشه ؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر دخولی نداشتید که آسیبی ندیده.
      خودتان و به این شکل هم نمی‌توانید نوع هایمن را تشخیص دهید.

  3. مهین گفت

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من خیلی وقتا خودارضایی داشتم حدود هفت هشت ماه البته الان چندماهیه انجام نمیدم دیگه
    یکیار که اینکارو کردم (چیزی داخل نرفته فقط مالش کلیتوریس بوده و ناحیه بالای آن سمت واژن چیزی نبوده )بعد چندین ساعت همراه عفونت معمولی که داشتم رگه های قهوه ای بود (این رگه ها داخل عفونتای سفیدرنگ بود که مقدار عفونت هم بیشتر بود)همراه با اونا سوزش هم داشتم و هم کمر درد و یکم دل درد خفیف تا دو سه روز بود بعد قطع شد الان چندوقته همش استرشو دارم نکنه پارگی بکارت بوده لطفا راهنماییم کنید که این میتونه پارگی بکارت باش که تدریجی بوده یا باقیمانده پریودی چون من قاعدگی هام خیلی خوب نمیاد و اینکه حدود دو هفته از قاعدگیا گذشته بود ،ممنون میشم راهنمایی کنید چون شرایط رفتن ب دکتر رو ندارم واقعا بگید سالم هستم یا خیر اصلا همچین موردایی بوده مثل من

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مشاهده این ترشحات به دلیل تحریک طبیعی ست و شاید بقایای خون پریودی بوده باشد.
      اگر دخولی انجام ندادید امکان آسیب به پرده بکارت وجود ندارد.
      سعی کنید از انجام خودارضایی پرهیز کنید.

  4. Pry گفت

    با عرض سلام و وقت بخیر من به علت حساسیتی که رویه موضوع هایمن پیدا کردم گاهی اوقات بار ها سعی کردم که ببینمش و هیچ گونه دخول و رابطه جنسی هم نداشتم الان وقتی نگاه میکنم پرز ها مشخصه اما نوع هایمن رو نمیتونم تشخیص بدم چیزی که منو نگران می‌کنه اینه که در قسمتی که ازش به عنوان ساعت پنج نام میبرن شکل لبه آن انگار کمی کشیده است و پایین تره کلا اون قسمت یه حالیه انگار یه چینه که باز میشه اون شکلیه و وقتی مثلا بیشتر زور بزنم اون قسمت مقداری کمتر میشه شکل عمومی هم به شکل مثلا حلقوی یا هلالی میتونه باشه من اطلاعات خیلی کاملی ندارم اما اون قسمت باعث میشه یه مقدار متفاوت بنظر برسه که با زور زدن بهتر میشه اما اون حالت چینش معلومه رویه پرده الان دقیقا چی شده نوع پرده همینه یعنی یا چیزی شده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر دخولی نداشتید چرا نگران این موضوع هستید؟
      بدون دخول و رابطه جنسی امکان آسیب به پرده بکارت تقریبا 0درصد است.
      ضمنا خودتان نمی‌توانید نوع هایمن را تشخیص دهید و اگر دانستن نوع آن خیلی برایتان اهمیت دارد، به متخصص زنان یا ماما مراجعه کنید.
      نگران نباشید درکل مشکل خاصی وجود ندارد.

  5. H گفت

    سلام من دیروز درحالیکه اندام تناسلی خودم می شستم در حالیکی دستم را از مقعد به طرف واژن می آوردم احساس میکنم دسم به واژنم خورد ولی مطمعنم که داخل نرفت و دردی حس نکردم ولی احساس میکنم یه نقطه خیلی کوچک خون روی انگشتم دیدم ولی مطمئن نیستم که خون بوده یا رگ خونی دستم یاخطای دید چون بعد از اون هیچ سوزش و خونی ندیدم آیا ممکنه به پرده بکارت آسیب دیده باشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر بسیار بعید است در این شرایط آسیبی به هایمن وارد شده باشد. نگران نباشید.

  6. کاربر گفت

    سلام وقت به خیر
    درصورتی که پرده هایمن رو با چیزی غیر از رابطه جنسی و الت تناسلی از بین ببریم ایا قابل تشخیص هست؟
    یعنی بعد از معاینه دکتر میتونه تایید کنه که پاره شدن هایمن بخاطر رابطه جنسی نبوده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مشخص نیست.

  7. منطقیه گفت

    سلام ببخشید خود ارضایی باعث پاره شدن پرده بکارت میشه؟ اخه من ترسم از اینه وقتی میرم دستشویی سوراخ مقعدم جوریه که یه انگشتم میره تو:/با اینکه کاری نکردم فقط میترسم تو تست اشتباهی چیزی بزنن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خودارضایی مالشی و بدون دخول خیر منجر به آسیب پرده بکارت نخواهد شد. اما بهتر است از انجام آن خودداری کنید.
      دخول انگشتان حدودا بیش از 2 سانت ممکن است آسیب بزند.

  8. سرا گفت

    وقت بخیر. من هنگام برقراری رابطه نه دردی احساس کردم نه خونریزی داشتم . ممکنه از نوع ارتجاعی باشم؟ و اگه ارتجاعی باشم زمانی بخوام‌ معاینه کنم مشخص میشه بکارت دارم‌یا خیر ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله ممکن است.
      در معاینه هم قابل تشخیص است.

  9. Zahra گفت

    سلام وقت بخیر. ما خانوادتاً رسم داریم برای ازمایش بکارت.حقیقتاً من چند وقتیه وسواس فکری گرفتم که شاید از بین رفته.حقیقتن یک بار کشیده شد در حدی ک یکم سوزش احساس کردم ولی خونریزی نداشتم و دردم نداشتم یک بارم ناگهانی نزدیک یک ساعت انگشتم رف داخل ولی خب سریع کشیدم و همون سوزشو فقط احساس کردم.به هیچ عنوان تا به حال دخول نداشتم. امکان داره پردمو از دست داده باشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است آسیب دیده باشد و به طور کامل پاره نشده باشد.
      اما بدون معاینه پزشک قابل تشخیص نخواهد بود.

  10. فاطمه گفت

    چند وقت باید از رابطه جنسی بگذره که مشخص نشه رابطه داشتی و پرده من حلقویه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      پرده بکارت ترمیم نمی‌شود!

  11. .... گفت

    سلام
    من بر اثر یه کشیدگی ناگهانی در واژن خونریزی و دل درد داشتم سعی کردم ببینم پردم سالمه یا نه ولی وقتی دیدم پردم از وسط وصل بود و از کناره ها باز یعنی پردم اسیب دیده و ممکن با دخول خونریزی رخ نده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت خیر
      بدون دخول و در این شرایط احتمال آسیب به پرده بکارت بسیار بعید است.
      نگران نباشید، خودتان هم نمی‌توانید تشخیص دهید که پرده سالم است یا نه.
      ضمنا همیشه پارگی بکارت با خونریزی همراه نخواهد بود. برخی از انواع پرده بکارت بدون درد و خونریزی پاره خواهند شد.

  12. A گفت

    سلام
    انگشت وسطم تا ته میره تو (توی یه سوراخ البته یعنی یچیزی دور انگشتمو احاطه میکنه) تا الان چند باری دکتر رفتم و معاینه شدم و گفتن پرده سالمه اما یه دکتری گفت آسیب دیده انگشت نکن ولی گه گداری…خیلی بابت این موضوع استرس دارم
    الان سوالم اینه من پرده دارم ولی آسیب دیده یا نه ندارم؟سوراخی که تو آیینه میبینم سوراخ واژنه یا پرده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      علت اینهمه نگرانی برای وجود پرده بکارت چیست؟
      نگران نباشید و نیازی نیست دائما به پزشک مراجعه کنید، خودتان هم متوجه سلامت هایمن نخواهید شد.
      ممکن است پرده بکارت شما از نوع ارتجاعی باشد که پاره نمی‌شود اما در معاینه قابل تشخیص است.
      اینکار را انجام ندهید تا زمان ازدواج.

  13. Sanam گفت

    یه سوال دیگه من پایین بیکینی یه حالت همون حلال ماه رو دارم و حالت خیلی لایه نازک داره انگار پره رگ خونی هست ولی بالاش حالت همون گوشتی هست و روش یه چیز قرمز زبونه دار که به هم متصل و یه سوراخ ریز هست که خوندم از اونجا خون پریودی میاد

  14. Sanam گفت

    سلام من تا الان رابطه نداشتم بعد وقتی خودمو چک میکنم و زور میزنم تا پرده بکارت رو ببینم فقط دیواره حالت گوشتی معلوم میشه چرا بکارت ما شبیه عکس های گوگل نیست اونجا هم نوشته بکارت آسیب دیده سوراخ دارد خب برای من هم همینطور پس چطور آسیب دیده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خودتان نمی‌توانید سلامت پرده بکارت را تشخیص دهید.
      بیشتر انواع هایمن (به غیر از مسدود که مشکل‌دار است) دارای سوراخ برای خارج شدن خون پریودی هستند و صرفا به معنای پارگی نیست.
      اگر دخولی نداشتید چرا نگران هستید.

  15. Nih گفت

    عذر خواهی میکنم من همون نفر قبل هستم خواستم بگم اگر بر حسب اتفاق چون من که نمی‌دونم ورودش به چه صورته ولی اگه اون فشاری که وارد شده چون از سمت پهنیه بند انگشت و به اندازه نیم سانت از بند از پهنا بود در حد نیم سانت هم وارد بشه مشکلی پیش میاد گفتم خونریزی نداشت

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام مجدد
      بعید است در این شرایط، نگران نباشید.

  16. Nih گفت

    یه بار دستشویی فرنگی بودم حین طهارت دستم رو از جلو برده بودم و کمی از عقب رو به جلو لیز خورد و به هایمن فشار اورد اما به صورت دقیق فشار از نوک انگشت نبود بلکه بیشتر از پهنایه بند بود و اینکه به صورت دقیق نمیدانم که فشار در چه حدی بود اما بعد از آن استرس شدیدی گرفتم و دردی در دلم ایجاد شد اما هیچ گونه خونریزی نداشتم.یعنی مشکلی نبوده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با انگشتان خود که دخول انجام ندادید چرا نگران هستید.

  17. مینها گفت

    سلام داکترصاحب لطفا جواب بدهید نامزادم ازروی لباس کمی ضربه به واژن من وارد کرد اول درد نداشت بعددوروز درد وسوزش برایم ایجاد شد کدام خونریزی نداشتم ایا پرده بکارتم سالم است یانه خیلی تشویش دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر ضربه خیلی محکم نبوده و دخولی هم صورت نگرفته احتمال آسیب به پرده بکارت وجود ندارد. نگران نباشید.

  18. aa گفت

    سلام من سال گذشته توسط کسی مورد ازار قرار گرفتم و به دلیل خانواده چیزی نگفتم ولی
    دوتا انگشت کامل داخل رفت و خونریزی و سوزش و درد داشتم
    میخام ازدواج کنم ایا تشخیص میده دکتر که دخول نبوده و انگشت بوده یا خیر؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مشخص نیست ولی اگر شدید نبوده ممکن است قابل تشخیص باشد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.