هشدار موج جدید کرونا در ایران؛ پیک هشتم کرونا در بهار 1402

56 110,021
زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

پس از گذر از پیک هفتم و پیک ششم کرونا در کشور و فروکش کردن تعداد مبتلایان و صفر شدن آمار کشته‌های روز کرونا برای چندروز، برخی گمان کردند کرونا تمام شده و به زودی جشن پایان کرونا را خواهیم گرفت. کاهش آمار ایران در حالی بود که کشورهای اروپایی و آمریکایی خود را برای مواجهه با موج جدید کرونا و پیک هشتم آماده کرده بودند و روند افزایشی در این کشورها مشهود بود.

در اول دی ماه 1401 بود که رفته رفته مبتلایان در ایران نیز رو به افزایش بود و رنگ بندی شهرها از آبی در حال تغییر به زرد و نارنجی بود، و خبرها وقوع پیک جدید را هشدار می‌دادند. در این مقاله از مجله سلامت کیوان بیشتر به موضوع وقوع پیک هشتم در کشور خواهیم پرداخت.

کرونا چیست؟

کرونا که‌ به آن کووید 19 هم می‌گویند نوعی بیماری ویروسی و تنفسی است که با سرعت نسبتاً بالایی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. نام Covid برگرفته از مخفف نام‌های دیگری است. اول این کلمه با Co که مخفف کرونا است شروع می‌شود. دو حرف VI بعد از کو مخفف ویروس و D انتهای کلمه مخفف بیماری است.

شیوع پیک هشتم و موج جدید کرونا در ایران و جهان؛ شناسایی زیرسویه‌های جدید BQ.1 و XBB

XBB، و BQ.1 از زیرسویه‌های جدید خانواده ویروس کرونا هستند. کرونا برای اولین بار از جمهوری خلق چین نشأت گرفت که در نتیجه این بیماری میلیون‌ها نفر در دنیا جان خودشان را از دست دادند. موارد ابتلا به کرونا در برخی کشورها رو به افزایش و در برخی دیگر کشورها در سراسر جهان رو به کاهش است. گفته می‌شود زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 یکی از زیرمجموعه‌های اومیکرین هستند که، توجه جهانی را به خود جلب کرده‌اند. زیرسویه‌های جدید XBB، و BQ.1 که از زیرشاخه BA.2 ویروس کووید می‌آیند به تازگی در حال شیوع در سراسر جهان هستند.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در گفتگوی اخیر خود ذکر کرد: موارد ابتلا به کرونا در 110 کشور جهان درحال اوج گیری است و موارد ابتلای جهانی 20 درصد افزایش داشته و تعداد فوتی‌ها نیز روند صعودی دارند. در هفته اخیر در کشور فرانسه آمار مبتلایان افزایش 54 درصدی داشته و مقامات، آغاز موج هفتم کرونا در این کشور را اعلام کرده‌اند. از زمان شیوع ویروس کرونا تا به حال، این ویروس جهش‌های زیادی داشته که باعث ایجاد سویه‌های جدید و شگفتی متخصصان شده است. به تازگی جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا در کشور چین دیده شده است، که خبر از شناسایی یک جهش ژنتیکی جدید و شکل گیری زیرسویه‌های جدیدBQ.1 و XBB می‌دهد.(1)

یکی از متخصصان دانشکده جانز هاپکینز آمریکا، گفت: از آنجایی که XBB ترکیبی از رده‌های فرعی BA.2.10.1 و BA.2.75 است. به این معنی است که این زیرسویه دارای بخش هایی از دو ویروس مختلف است که میزبانان یکسانی را آلوده کرده و برخی از ژن‌های آن‌ها را در این فرآیند مبادله می‌کنند. همچنین طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در مورد تکامل ویروس SARS-CoV-2 (TAG-VE)، و زیرسویه جدید آن یعنی XBB در اصل بخشی از نوع اومیکرون در نظر گرفته می‌شود. این گروه از محققان به این نتیجه رسیدند که XBB و زیرشاخه‌های آن به برچسب جدیدی نیاز ندارند، زیرا تفاوت چندانی با سایر زیرشاخه‌های Omicron ندارند.(2)

شیوع سویه جدید کرونا BQ.1 و XBB در ایران

طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت چنانچه زیرسویه‌های BQ.1 و XBB در ایران شناسایی شوند، به احتمال زیاد شاهد پیک هشتم، و موج جدید کرونا در کشور خواهیم بود. اما اوایل دی‌ماه 1401، سه مورد ابتلا به زیر سویه های جدید اومیکرون در کشور مشاهده شد که از بین این سه مورد، دو نمونه مربوط به زیرسویه BQ1 و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB بوده است. گفته شده، این نمونه‌ها در آزمایشگاه مرجع دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تشخیص داده شده‌اند.

طبق گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در 13 دی‌ماه 1401، بر اساس آزمایشات انجام شده در استان تبریز، چندین مورد از سویه‌های جدید BQ.1 و XBB اومیکرون مشاهده شده است. او همچنین اشاره کرد افراد مبتلا به این سویه‌های جدید قرطینه شده‌اند. همچنین سنخنگوی وزارت بهداشت درباره شیوع سویه جدید کرونا در روز 13 دی‌ماه 1401 اشاره کرد و گفت: تاکنون فقط یک مورد ابتلا به سویه‌های جدید کرونا در تهران مشاهده شده است.

همانطور که قابل پیش‌بینی بود، بعد از دوره سکون چندماهه، سناریوی رخ داده در چین حالا در کشور ایران هم در حال وقوع است. زیرسویه‌های BA.1 BA.2 همچنین امیکرون از نیمه اول تیرماه1401 همراه با پیک هفتم در ایران را آغاز کردند. اما به گفته برخی کارشناسان حوزه بهداشت، احتمال ورود زیرسویه جدید که XBB نام دارد، به کشور بسیار بالا است و تعطیلات سال جدید میلادی نیز در ورود آن بی‌تاثیر نیست.

دکتر مینو محرز در 6 دی ماه 1401، هشدار داد و گفت سال ۹۸ که کرونا وارد کشور شد، دقیقا در ایام تعطیلات سال جدید میلادی بود و تعداد زیادی از افراد تبعه کشور چین که در ایران زندگی می‌کردند، برای سال نو به کشورشان رفتند و هنگام بازگشت، بیماری کووید را به کشور ما آوردند. اگرچه تعداد مبتلایان کمتر از پیک هفتم با زیرسویه‌های BA.1 BA.2 خواهد بود، اما موارد بستری و فوتی نسبت به ابتلا بیشتر خواهد شد. پزشکان معتقدند توانایی این سویه در آلوده کردن و شدت درگیری بیشتر از سویه‌های قبل خواهد بود.

تاریخ آغاز پیک هشتم کرونا در 1402

آخرین بیانیه و خبر درخصوص موج جدید کرونا را وزیر بهداشت در 5 فروردین 1402 صادر کرده است. عین اللهی ذکر کرد: شاهد موج هشتم ویروس کرونا در کشور هستیم و این موج باعث افزایش مراجعه به مراکز درمانی شده است. درصورتی که همین روند ادامه دار باشد احتمالا بزودی شاهد محدودیت‌های جدید کرونایی در کشور خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: علائم کرونا جدید 1402 چیست؟

آیا XBB و BQ.1 از دیگر سویه‌های کرونا خطرناک‌تر‌ اند؟

خطر بستری شدن در بیمارستان برای زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 در مقایسه با نوع دلتا کمتر است، اما (WHO) هشدار داد هرچند ممکن است رفتار این زیرسویه عیناً مشابه رفتاری نباشد که در سایر نقاط دنیا داشته است. اما نباید این ویروس را دست کم گرفت. افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شد، به ویژه مناطق و کشورهایی که روند واکسیناسیون سرعت کمتری داشتند.

سویه جدید (XBB) ترکیبی از زیر سویه های BA.2.10.1 و BA.2.75 است. به گفته برخی متخصصان، داده‌های موجود در مورد نحوه پیشرفت این سویه جدید نشان می‌دهد که تفاوت‌های اساسی در شدت بیماری بین سویه‌های قبلی، و سویه جدید XBB وجود دارد. شواهد اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد در مقایسه با سایر زیرشاخه‌های امیکرون، خطر عفونت این سویه جدید بیشتر است. موارد عفونت مجدد در درجه اول محدود به کسانی بود که عفونت اولیه در دوره قبل از Omicron داشتند.

آمار مبتلایان و فوتی‌های روزانه کرونا در ایران

طبق آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت، در تاریخ 7 فروردین 1402 تعداد مبتلایان جدید در کشور 1036 نفر و متاسفانه 29 فوتی‌ بوده است. 13 شهر در وضعیت قرمز کرونایی ، 48 شهر در وضعیت نارنجی، 194 شهر در وضعیت زرد و تعداد شهرهای آبی 193 عدد می‌باشد.

علائم کرونای جدید 1402 چیست؟

از دست دادن حس بویایی یا چشایی با امیکرون و زیرسویه‌های آن در مقایسه با دلتا حدود 80 درصد کمتر است. از ان جهت که زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 که از خانواده اومیکرون می‌باشند ممکن است علائمی مانند اومیکرون داشته باشند، گلودرد در موارد مبتلا به امیکرون نسبت به دیگر زیرسویه‌ها ۸ برابر شایع تر است.

ایمنی زایی واکسن های تزریق شده کمک کننده نیست!

به گفته محققان و پزشکان متخصص، از علت‌های اصلی وقوع پیک هشتم، و موج جدید ویروس کرونا و کاهش تدریجی ایمنی زایی واکسن‌های تزریق شده است. همچنین برخی معتقدند مقاومت واکسن های تزریق و تایید شده، نمیتواند مانع ابتلا به جهش‌های جدید شوند. البته این به معنی عدم تزریق دوز بوستر واکسن کرونا نخواهد بود. به گفته وزارت بهداشت و همه پزشکان و متخصصان به جهت پیشگیری از وقوع موج هشتم کرونا، بر تزریق دوز سوم و دوز چهارم واکسن کرونا اتفاق نظر دارند.

به گفته دانشمندان وابسته به دانشگاه میشیگان (Michigan Colleges and Universities)، زیرسویه‌های BQ.1 و XBB ایمن‌گریزترین گونه‌های Covid-19 هستند. بر اساس داده‌های موجود، این زیرسویه‌ها به تنهایی باعث ۷۲ درصد از عفونت‌ها و مبتلایان جدید درآمریکا هستند.

مطالب مرتبط:

چگونه از موج جدید کرونا و شیوع پیک هشتم جلوگیری کنیم؟

قطعاً تاکنون این موارد را زیاد شنیده‌اید، اما هنوز هم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدامات مهمی هستند که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام دهیم. حالاکه آمار کرونا در کشور رو به افزایش است، باید توجه کنیم و با رعایت نکاتی ساده از شیوع پیک هشتم و موج جدید کرونا جوگیری کنیم. در ادامه به برخی نکاتی که باید برای جلوگیری و مهار پیک جدید کرونا رعایت کنیم اشاره میکنیم:

چگونه از وقوع جدید پیک کرونا جلوگیری کنیم؟
چگونه از وقوع جدید پیک کرونا جلوگیری کنیم؟

به شاخص های کووید در منطقه خود توجه کنید

برای جلوگیری از وقوع موج جدید کرونا، آمار مبتلایان به کرونا را در منطقه خود رصد کنید. یک راه آسان برای این کار، کنترل رنگ بندی‌های روزانه ارائه شده توسط مقامات بهداشتی کشور است. رنگ آبی نشان دهنده وضعیت عادی است، رنگ زرد نسبتاً پرخطر و رنگ قرمز نشان دهنده وضعیت خطرناک است. با آگاهی از وضعیت منطقه و شهر خود ‌می‌توانید به محض تغییر رنگ‌بندی، اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام دهید.

از ماسک های با کیفیت استفاده کنید

توجه داشته باشید که هنوز هم استفاده از ماسک یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه ابتلا به کروناست. در این میان افرادی هستند که دیگر ماسک زدن را ضروری نمی‌دانند و بدون ماسک در مکان‌های خطرآفرین تردد می‌کنند. باید گفت که هنوز کرونا تمام نشده و استفاده از ماسک، لازمه جلوگیری از موج جدید کرونا، شیوع پیک هشتم و قطع زنجیره کرونا می‌باشد. از ماسک های باکیفیت پزشکی یا ماسک های پارچه‌ای که به رعایت استانداردهای اعلام شده تهیه می‌شوند استفاده کنید.

فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید

حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید اما تنها راه قطع زنجیره و مهار پیک کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. حتی الامکان از حضور در محیط‌های بسته و شلوغ خودداری نمائید و در صورت حضور حتماً از ماسک استفاده نمائید. تهویه مطبوع هوا در محیط‌های سربسته از دیگر اقدامات مهم و ضروری است.

واکسیناسیون خود را تکمیل کنید

تحقیقات نشان داده‌است افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به کووید 19 مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند. همچنین مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد واکسینه به طور محسوسی کمتر است. در کشور ایران مانند دیگر کشورهای جهان بیشتر مردم یک یا دو دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و به آن اکتفا نموده‌اند؛ اما حال که خبرها ناشی از وقوع پیک جدید وموج جدید کرونا به میان است، سازمان جهانی بهداشت و مسئولین بهداشتی بر تزریق دوز سوم و دوز چهارم تاکید زیادی کرده‌اند.

تست PCR کرونا انجام دهید

یکی از موثرترین راه‌ها به جهت کاهش تعداد مبتلایان، انجام تست کرونا می‌باشد. در صورتی که علائمی دارید که از علائم مربوط به کرونا خوانده شده، در اولین قدم خود را قرنطینه کرده و استراحت نمائید. پس از گذشت 2 روز از شروع علائم نسبت به انجام تست PCR اقدام نمائید. همچنین به جهت کاهش این زنجیره از مراجعه به آزمایشگاه خودداری کرده و در منزل اقدام به انجام نمونه گیری نمائید. آزمایشگاه کیوان امکان انجام تست کرونا در منزل را برای شما فراهم کرده است تا با آسودگی خاطر از خدمات آزمایشگاهی با کیفیت بالا در منزل استفاده نمائید.

روش‌های درمانی خانگی برای پیک هشتم کرونا

اگر با علائم بیماری کووید-۱۹ مانند تب، سرفه، خستگی و درد بدن مواجه شده‌اید، باید از دنبال کردن دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا پیروی کنید. در اینجا چند روش درمانی خانگی برای برخی از علائم کووید-۱۹ را شرح می‌دهیم که شامل موارد زیر هستند:

  1. استراحت کافی: داشتن استراحت کافی برای بهبود علائم بیماری بسیار مهم است. بهتر است بیشتر استراحت کنید و فعالیت‌های غیر ضروری خود را محدود کنید.
  2. مایعات بیشتری بنوشید: مصرف مایعات بیشتر می‌تواند به کاهش تب و خشکی دهان شما کمک کنند. همچنین شما باید به طور مرتب مایعاتی مانند آب، نوشیدنی‌های گرم و سرد مصرف کنید.
  3. مصرف مواد غذایی سالم: مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی شما کمک کنند.
  4. رعایت نکات بهداشتی: رعایت نکات بهداشتی مانند شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در طول دوره بیماری بسیار مهم هستند. این اقدامات به کاهش انتشار ویروس کرونا کمک می‌کنند.

کلام آخر

XBB و BQ.1 از زیرسویه‌های جدیدی از خانواده ویروس کرونا است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در مورد تکامل ویروس SARS-CoV-2 (TAG-VE)، و زیرسویه جدید آن یعنی (XBB) در اصل بخشی از نوع اومیکرون در نظر گرفته می‌شود. این گروه از محققان به این نتیجه رسیدند که (XBB) و زیرشاخه‌های آن به برچسب جدیدی نیاز ندارند، زیرا تفاوت چندانی با سایر زیرشاخه‌های Omicron ندارند.

جمع بندی

  • به تازگی مطالعاتی درباره جهش‌های جدید ویروس کرونا توسط دانشمندان انجام شده، که خبر از شناسایی یک جهش ژنتیکی جدید و شکل گیری سویه جدید BW.۱ می‌دهد.
  • احتمال ورود زیرسویه جدید که XBB نام دارد، به کشور بسیار بالا است و تعطیلات سال جدید میلادی نیز در ورود آن بی‌تاثیر نیست.
  • وزیر بهداشت تاریخ شروع موج جدید کرونا در 5 فروردین 1402 اعلام کرده است.

زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 چیست؟

زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 یکی از زیرمجموعه‌های اومیکرین هستند، خطر بستری شدن در بیمارستان برای زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 در مقایسه با نوع دلتا کمتر است، اما به گفته برخی محققان زیرسویه‌های BQ.1 و XBB ایمن‌گریزترین گونه‌های Covid-19 هستند و سرعت انتقال آن‌ها پنج برابر بیشتر از دیگر سویه‌ها هستند.

آیا XBB یک ویروس جدید است؟

خیر، XBB یکی از زیرسویه‌های کروناست که در حال شیوع در کشورهای جهان است.

آیا سویه‌های جدید XBB و BQ.1 علائم و سرعت انتشار بیشتری دارند؟

تحقیقات نشان داده‌است علائم این سویه جدید مانند سویه‌های قبلی کرونا است. همچنین طبق مطالعاتی که بر روی این سویه جدید انجام شده، سویه XBB و BQ.1 نسبت به سویه‌های قبلی سرعت انتقال بیشتری دارد. آبریزش بینی، سردرد، خستگی مفرد یا شدید، عطسه و گلودرد از شایع‌ترین علائم احتمالی زیرسویه‌های BQ.1 و XBB هستند.

پیک هشتم کرونا جدید در سال 1402 چه زمانی است؟

در تاریخ 20 فروردین ماه 1402 مسئولان وزارت بهداشت از شروع پیک هشتم کرونا در کشور خبر دادند.

منبع WHO WHO
56 نظر
  1. علیرضا گفت

    من بعداز برگشتن ازعراق که برای ارائه خدمات درمانی به زائرین رفته بودیم بیماری ام شروع شد بامصرف مایعات فراوان وخوردن قرصهای ویتامین سی وبکومپلکس سرماخوردگی وانجام شستشوی بینی باآب نمک بیش ازشش بار درروز واستراحت نسبی امروز روز نهم ابتلایم میباشد احساس بهبودی میکنم ومعتقدم شستشویبینی وگلو باسرم نمکی یا آب نمک نقش زیادی درکنترل بیماری وبهبودی دارد من سینوزیت مزمن دارم ولی بعلت غرغره وشتشوی بینی تبم بالا نرفت

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
      با آرزوی سلامتی.

  2. نگار گفت

    بازم خداروشکر کرونا میا.شرمنده بیپولی نداریم وبهانه ای واسه نبود رفت وامد پیدا میکنیم.کرونا تموم شد همه بدبختیا وبیپولی وخجالت وشرمشون از رفت وامد ونداشتن پول مهمانداریهاوکلاسهای بچه هاشونم شروع شد.کرونا نعمت خداکنه بیاتاشرمنده بیپولی جلودروهمسایه وفکوفامیل ودوست ورفیق نداشته باشیم

  3. ندا گفت

    سلام من اسهال ابکی شدید و حالت تهوع و معده درد شدید دارم ممکنه از کرونا یا ویروس باشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال ابتلای شما به کرونای گوارشی یا ویروس اسهال و استفراغ وجود دارد و تنها راه تشخیص انجام تست است. به طور کلی دانستن نوع ویروس کمکی به درمان نخواهد کرد.
      مایعات زیاد و بدون قند مصنوعی مصرف کنید و چندروزی استراحت داشته باشید. در صورتی که علائم بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید. مصرف مایعات زیاد را به دلیل اسهال شدید فراموش نکنید.

  4. بهاره گفت

    سلام، مادر من چند روز بود تک سرفه داشت یکدفعه تب کرد فشارش رفت بالا ضربان قلبش بالا رفت و سرفه هاش شدید شد و خلط دار، بی حالی ، کمر درد ، بینیش کیپ شده، ریه هاش انگار صدا میده ، اینها هم علایم کرونا هست؟ من خیلی نگران شدم چون مادرم بیماری قلبی داره.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود در اولین فرصت به پزشک معالجشان یا پزشک متخصص مراجعه نمائید.

      1. امیرارسلان گفت

        سلام دکتر
        من ۲۸ سالمه. ۳ اسفند بیمار شدم که نمیدونم حالا کرونا بود یا سرماخوردگی چون هیچ علائمی نداشتم جز حالت خواب آلودگی، گیجی سر و همینطور بی اشتهایی خفیف و حالت تهوع در صبحگاه.گاهی هم اسهال خیلی خفیف داشتم که هر چند روز تکرار میشد. بعد دو هفته این علائمم خوب شد اما این حالت گیجی سر به صورت خفیف واسم باقی مونده. گاهی کاملا محسوسه و گاهی خیلی خفیفه طوری که نیست. این گیجی واسم مشکلی ایجاد نمیکنه طوری که میتونم چندین ساعت رانندگی کنم حتی، ولی باعث میشه موقع کار کلافه بشم چون کارم با لپ تاپه و باید چندین ساعت پشتش بشینم که باعث میشه گیجی سرم بیشتر بشه.
        دکتر قلب و چشمم رفتم که موردی وجود نداشت.
        ممکنه واسه ویروسی باشه که گرفتم و این که راه درمانش چیه ؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        ضمن آرزوی سلامتی، در برخی موارد احتمال مشاهده علائم کرونا بعد از بهبود بیماری نیز وجود دارد که با آن کووید طولانی می‌گویند. به طور معمول با گذشت زمان مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی بهبودی کامل حاصل خواهد شد. بیشتر درباره این عارضه اینجا بخوانید: کووید طولانی

  5. سپیده گفت

    وقت خوش پسر دوسالم یک هفته هست تب داره.دکتر هفته پیش گفت بعد یک هفته اگه علائم کمتر نشد باز مراجعه کنید.الان ترشحات سبز بینی و چشمش با آزیترومایسین خیلی خیلی کم شده ولی تبش قطع نشده.فردا باز ببرم دکتر یا این تب خودش آروم آروم از بین میره؟برای عفونت و التهاب راههای تنفسی فوقانی هم پنج روز آزیترومایسین خورده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی؛
      درصورتی که هنوز تب دارند مجدد به پزشک مراجعه نمائید.

  6. سعیده زمانی گفت

    چهاروزه به این ویروس لعنتی دچار شدم بشدت از کمر به پایین دچار ضعف شدم حس میکنم دارم فلج میشم خیلی نگران کننده شده برام سه بار پزشک مراجعه کردم ولی بدتر شدم که بهتر نشدم …خیلی نگرانم کمکم کنید چه بلایی داره سرم میاد‌؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، توصیه می‌شود به پزشک متخصص‌تری جهت تشخیص علت مراجعه نمائید.

  7. ماریا گفت

    سلام
    خاله من ۴ فروردین کرونا حاد داشت که تب لرز شدید و ضعف عمومی حالا برای ۱۳ فرودین می‌خواهد به منزل ما بیاید آیا ایشون ناقل هستند .؟؟؟
    من مادرم ۷۵ سالشونه و خطر ابتلا رو نداریم.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال ناقل بودن در صورتی که شرایط عمومی بهتری دارند کمتر است باز به جهت ریسک کمتر اقدامات بهداشتی را رعایت نمائید.

  8. محسن گفت

    سلام.

    علائم اولیه اول صبح روز ۶ فروردین ۱۴۰۲ با گلودرد شروع شد.عصر هم تب و لرز گرفتم،سردرد، سرگیجه شدید و درد مفاصل زانوها و آرنج دست رو داشتم،رفتم بیمارستان سرم و آمپول کترولاک و هیدروکورتیزون و چندقلم داروی دیگه تجویز کردند.سردرد و بدن درد شب اول خوب شد ولی ۳ شب (فقط شبا) تب داشتم و استامینوفن میخوردم، بعدا اونم برطرف شد و الان تو روز ششم بیماری هستم که تقریبا حالم خوب خوبه.

    1. Leili گفت

      با سلام و احترام.
      ۲۰ اسفند با درد شدید در عضلات و استخوان ها مواجه شدم. تا امروز که ۱۴ فروردین است تب و لرز بسیار زیاد و طولانی، تعریق، درد در سر، گلو، چشم ها، گردن، قفسه سینه و پهلوها، تشنگی مفرط و هذیان سپری شد. لوزه ها آفت و برفک زد، بویایی و چشایی رو از دست دادم، سرگیجه دارم، بدنم می لرزد و به طور مداوم درد داشتم و دارم. روز در میون با سطح اکسیژن ۸۹ و با حال وخیم به اورژانس و کلینیک ها و پزشک های مختلف مراجعه کرده و درین مدت ۹ تا سرُم و ۳۴ تا آمپول تزریق شد و بیش از سه دوره داروی ضد عفونت دریافت کرده ام. هنوز تنفس ام نرمال نشده، سرفه ها ادامه دارن و به طرز عجیبی حال ام در نوسان است (۵ ساعت کاملا خوبم و ۱۵ ساعت در بی رمقی و تب و لرز و تعرق و …. ).
      سوالم اینه که با این همه پرستاری و دریافت دارو و ویتامین و غیره، پس چرا خوب نمی شم؟

  9. ناصر گفت

    سلام
    از دوم فرودین با تب و لرز شروع شد ، بعد هم کمر درد و کوفتتگی ، گاها صبح حالت تهوع داشتم برای دو روز ، نهایتا بعد سه روز تبم افتاد و کمر دردم الان بعد شش روز تقریبا خوب شد فقط از روز پنجم حس بویایی رفته ، حال عمومیم الان بعد یک هفته بهتره ، فقط یکم آبریزش بینی دارم و عدم حس بویایی .

  10. زهرا گفت

    سلام و وقت بخیر
    من بمدت ۵ روزه که سردرد و چشم درد شدیدی دارم و از طرفی هم استخوان بدنم هم درد میکنه
    برای آروم شدن درد سر و چشمم قرص کدئین استفاده کردم که برای ۳ الی ۴ ساعت کار ساز بود
    برای بدن دردم از قرص ناپروکسن ۵۰۰ استفاده میکنم ولی اصلا تاثیر نداره
    چشم دردم کمی بهتر شده ولی ادامه داره و سردرد و بدن دردمم همچنان دارم
    حالت تهوع هم دارم
    عذرخواهی میکنم ولی رنگ ادرار هم ۲ روزه نارنجی پررنگه
    هنوز به دکتر مراجعه نکردم
    دارویی هست که خودم مصرف کنم و این بیماری کم کم تموم شه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، معمولا با استراحت چندروزه و دریافت مایعات کافی بیماری، برطرف خواهد شد.
      مصرف دارو به صورت خودسرانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در صورتی که علائم شما شدید است حتما به پزشک مراجعه نمائید.

  11. ژیلا گفت

    در حال حاظر کرونا گرفتم سه بار واکسن سینوفارم زدم بیماری پسوریازیس دارم از دوم فروردین با تب سردرد گلودرد بدن درد سنگینی سر معده درد شروع شده امروز نهم فروردین یه کم بهترم و حس چشایی و بویاییم از دست دادم

  12. مریم گفت

    من باردارم و دو روزه گرفتم هفته ۲۱بارداریم
    چکار کنم حالم خیلی بده
    استخونام داره منجر میشه
    یعنی برای بچم اتفاقی میفته

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما و فرزند گرامی‌تان، توصیه می‌کنیم در اولین فرصت به پزشک متخصص خود مراجعه نمائید.

    2. امیر حسین گفت

      ایا دوباره مدارس مجازی میشه؟ 🔥

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام
        خیر بسیار بعید است.

  13. ف. ی گفت

    سلام
    من با بدن درد ناگهانی و‌ لرز و‌ حدود نیم درجه تب بیماریم شروع شد. بعد از اون گلو درد، سرفه و مقدار خیلی کمی آبریزش بینی داشتم. گلو دردم با همیشه فرق داشت و وقتی چیزی میخوردم درد نمیگرفت و بالا تر از اون ناحیه احساس درد میکردم.
    در کل میتونم بگم مثل سرما خوردگی سبک و طولانی بود . در روز های پایانی معده درد گرفته بودم و حتی آب میخوردم درد شروع میشد و از غذا خوردن بدم میومد. مسکن و‌استراحت تو‌این چند روز کمکم کرد تا دوره ۱ هفته تموم شد.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
      با آرزوی سلامتی برای شما.

  14. سارا گفت

    با سلام. من ۱ فروردین ۱۴۰۲ دچار کرونا شدم. ابتدا دچار لرز و گلو درد خفیف شدم. سپس تب و بدن درد، سردرد شدید داشتم. تنها با خوردن آموکسی (جلوگیری از عفونت) دیکلوفناک و استامینوفن (تب بر) توانستم بعد ۴ روز بدن درد، سردرد و تب کنترل کنم. اما به علت ضعیف شدن سیستم ایمنی و استفاده از انتی بیوتیک دچار گلو درد شدید و برفک بر روی لوزه ها شدم‌. بلع سخت و دردناکی داشتم. تنها با خوردن قرص ویتامین س، قطره ضدقارچ نیستاتین و دیفن هیدرامین کنترل کردم. سیکل این بیماری تقریبا ۷ روز است. دقت داشته باشید که کرونا لعنتی باعث ضعف سیستم ایمنی می شود. تا می توانید میوه، مایعات فراوان گرم، نوشیدنی و چای ضدالتهابی مثل ارلی گری میل کنید. بسیار استراحت کنید. انشاالله هیچ کسی دیگر دچار این بیماری دردناک و سخت نشود.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
      با آرزوی سلامتی برای شما و نابودی هرچه سریعتر این بیماری از جهان.

  15. مریم گفت

    سلام دوستان منم از ۲۸اسفند تا الان درگیرم اول با گلو درد مختصر شروع شد بعد تب ولرز و درد استخوان شدید و بیحالی گرفتگی شدید صدا و تنگی نفس تا حدی سردرد های کلافه کننده داشتم الانم بیحالی حدود نه روزه هنوز بیحالم وتوان کاری ندارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اینکه تجربیاتتون رو در اختیار ما گذاشتین.
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، با استراحت، دریافت مایعات کافی و ورزش سبک، می‌توانید روند درمانی را تسریع نمائید.

  16. دنیا گفت

    سلام و خسته نباشید.‌مدت زمان قرنطینه فرد مبتلا در گونه های جدید کرونا چند روزه؟ یعنی چند روز باید تو خونه بمونن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در افراد مختلف زمان ناقل بودن سویه های جدید کرونا متفاوت است اما در اغلب موارد تا پنج روز فرد مبتلا ناقل تلقی می شود اگرچه در برخی افراد تا چندین روز پس از آن نیز امکان انتقال وجود دارد. توصیه می شود فرد مبتلا حداقل دو هفته در تماس با سایرین بخصوص افراد با بیماری های زمینه ای جوانب احتیاط و اصول بهداشتی را رعایت کنند.

  17. محمد گفت

    سلام وقت بخیر منم حدودا چهار هروز پیش علائمش با درد استخونا ‌دست پاهام شروع شد شبش تب لرز با سردرد آبریزش بینی سرفه زیاد نبود ولی خلطی و گاه گداری عطسه کوفتگی بدن بیحال کلافه چهار روز گذشته ولی هنوز یه بیحالی دارم با ابریزش بینی

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، ممنون از اینکه تجربیاتتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. با استراحت و دریافت مایعات بیشتر روند بهبودی شما سریعتر خواهد بود.

  18. سعید میرزایی گفت

    سلام من هم همین علائم که دوستان فرمودند داشتم ولی بعد ی هفته قلیون کشیدم وشبش یکدفعه ضربان قلبم بالا رفت و نمیتونستم نفس بکشم بعدشم کل بدنم میلرزید .ی سوال داشتم از دکتر عزیز .امروز بعد سرفه کردن یکدفعه نفس کم میارم یا کار سنگین انجام میدم.چرا بعد دوهفته تازه خودشو نشون داده حالا چی دارو یا غذایی استفاده بکنم.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در برخی موارد علائم کرونا تا مدتی پس از بهبود نیز همراه بیمار خواهند ماند که اصطلاحا با آن کووید طولانی می‌گویند. با گذشت زمان علائم شما از بین خواهد رفت. مایعات کافی مصرف کنید و در صورتی که علائم شدید شد به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  19. بهار گفت

    سلام من هم صبح ۲۳ اسفند ماه۱۴۰۱ وقتی از خواب بیدار شدم یه سنگینی در گلو احساس کردم بلافاصله آب نمک قرقره کردم و گلوم کلا خوب شد ولی تب و لرزم شروع شد بسیار بدحال شدم طوری که در ۳ دوره قبل کرونا همچین حالی نداشتم . تب و سر درد و چشم درد سرگیجه دارم و سرم فقط ۲۴ ساعت ساپورتم کرد . احساس می کنم از نفسم آتش بیرون میزنه !!! انشالله که همه زودتر خوب بشه

  20. مهرداد گفت

    سلام وقت بخیر الان سه روزه که همش تو سرم احساس سنگینی میکنم نمیتونم شبا بخوابم یکدفعه شروع به عرق کردن میکنم طوری که تمام سرم خیس میشه پشت کتف و کمرم و تخم چشم سمت راستم خیلی درد میکنه مسکن میخورم هیچ تاثیری نداره بویایی و چشاییمو کامل از دست دادم دارم کلافه میشم از درد و بیخوابی فقط میخوام بدونم دوره این لعنتی چند روزه تا کی باید دردو تحمل کنم چند روز؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، در سویه جدید کرونا حدودا 5 تا 14 روز دوره بیماری خواهد بود. توصیه می‌شود در صورت ادامه دار بودن و شدت علائم به پزشک مراجعه نمائید.

  21. هادی گفت

    با سلام
    با کمر درد شدید گلو درد وسردرد شروع شد بعد از تزریق امپول کمر دردم بهتر شد و بعد از ۴ روز امروز بویایی و چشایی ندارم و احساس سنگینی سر و بیحالی خشگی گلو.ایا دوباره نیاز به مراجعه پزشک دارم؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی علائم خفیف بیماری‌های ویروسی و تنفسی با استراحت و دریافت مایعات کافی به مرور از بین خواهد رفت. در صورتی که علائم شدت داشت مجدد به پزشک مراجعه نمائید.

    2. ناصر گفت

      مثل من دقیقا . بهتر شدین ؟

  22. بهزاد گفت

    سلام بچه ها
    ساعت ۴ صبح تو اسفند ماه با علاعم سردرد البته نه زیاد ، و معده درد شدید ، نه حالات تهوع به پزشک مراجعه کردم . البته اینم بگم اولین علامتش گر گرفتن و سنگین شدن سرم بود که فک میکردم فشارم بالا رفته که اینجوری نبود و ویروس داشت کارشو شروع میکرد. بعد ث ساعت از معده دردم یه سرم با آمپول ضد درد و تهوع زدم که واقعا منو تا 24ساعت ردیف کرد و قشنگ خوابیدم . ولی بعد ۲۴ ساعت درد در ناحیه معده و پشت کمر شروع شد و اونقدر زیاد بود که اشکمو در آورد و دوباره رفتم درمانگاه و یه سرم و ضد درد دیگه زدم ولی این بار ۴ ساعت بیشتر جواب نداد و درد من برگشت . ۱۶ساعت درود تحمل کردم تا یکدفعه همه چی خوب شد ودردم خیلی خیلی کم شد . من نه آبریزش داشتم نه گلو درد و نه سرفه
    اینم تجربه من قبل عید ۱۴۰۲

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام دوست عزیز
      وقت بخیر
      از اینکه تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین ممنونیم…
      با آرزوی سلامتی برای شما…

  23. شاهین گفت

    همه کسایی که الان تو این صفحه امدن و مطلب خوندن یا گرفتن این ویروسه جدیدو یاعلائمشو دارن
    و قطعا هیچکی ام دنبال این نیست که اسمای علمی و قلمبه سلمبه ویروسو یاد بگیره ، ضمن تشکر از اطلاعاتی ک در مورد ویروس قرار دادید ای کاش اصلی ترین موضوع ینی نکات و راه های درمانم حداقل اشاره میکردید مث رژیم غذایی چ دارویی خوبه و چ نکاتی رو باید رعایت کرد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام بزرگوار
      وقتتون بخیر
      از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین بسیار ممنونیم.
      هدف از این مقاله بیشتر اطلاع رسانی و آخرین خبرها درباره چگونگی شیوع ویروس و آغاز پیک هشتم کرونا در ایران و جهان بوده است.
      اما مطالبی که فرمودین کاملا درست هست، در اولین فرصت روش‌های درمانی به این مقاله نیز اضافه خواهد شد.
      البته که درمان اختصاصی برای عفونت‌های تنفسی وجود ندارد و با یک دوره استراحت و دریافت مایعات کافی به مرور بهبودی کامل حاصل خواهد شد. از توصیه دارو هم بدون معاینه معذوریم.

  24. مهران گفت

    سلام طول درمان و یا مدت زمان بهبود چقدره؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      در هر فرد متفاوت است، اما معمولا حدود 14 روز می‌باشد.

  25. مریم دهقان گفت

    سلام، یکی از دوستانم هفته پیش از خارش و سوزش گلو که منجر به سرفه خشک میشد شکایت میکردند که احتمال دادند بخاطر خشکی و سردی هوا اینطور شدند، متاسفانه سه روزی است که من و کودک پانزده ماهه ام هم به این علائم دچار شدیم، آیا این علائم کرونا پیک هشتم است؟؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      بله ممکن است، البته توصیه می شود چند روزی استراحت کنند احتمالا برطرف خواهد شد، چنانچه این علائم ادامه دار بود جهت معاینه به پزشک مراجعه نمایند.

      1. امیر رحمتی گفت

        عفونت گلو و گلو درد و بدن درد کم اشتهایی و سردردو از دست دادن حس چشایی می‌تونه اعلائمش باشه

  26. Narges گفت

    منم با گلودرد خیلی کم و بدن درد شروع شد مریضیم و شبش تا صبح لرزیدم سردردو همزمان بدن درد خیلی خیلی شدید جوری که انگار استخونام شکسته فرداش دکتر رفتم و سرم و آمپول زدم یمقدار بهتر شدم روزای بعد دیگه اون بدن درد خیلی زیاد ازبین رفت فقط یمقدار بیحالم وسرفه خشک دارم و اینکه بویاییم رفته و بوی غذا اینا که میپیچه یه بوی درهمی حس میکنم ولی نمیدونم بوی چیه بینیمم بعضی اوقات آبریزش داره ولی نه خیلی اما کیپه .اینم از تجربه ی من …

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، ممنون از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.

  27. . گفت

    من احتمالا الان پیک هشتم کرونا رو گرفتم و با معده درد و حالت تهوع و استفراغ و سرفه و گلو درد همراهم

  28. دلارا گفت

    من دو هفته اومیکرون مبتلاشدم باکمردرد شدید شروع شد بعدبدن درد حتی انگشت هام دردمیکرد .بعدم تب ولرز وگلودرد

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.