وستیبولار پاپیلوماتوز یا ناهنجاری پرزهای واژن چیست؟

0 39,266
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

وستیبولار پاپیلوماتوز یا ناهنجاری پرزهای واژن وضعیتی است که در قسمت‌ خارجی اندام تناسلی زنان رخ می‌دهد. در صورت ابتلا ممکن است متوجه این برجستگی‌های ریز نشده باشید. این پرزها می‌توانند باعث نگرانی شوند، زیرا اغلب با سایر بیماری‌‌ها از جمله زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند. البته می‌توان به این نکته اشاره کرد که وستیبولار پاپیلوماتوز، سرطانی و مسری نیست، بنابراین از این بابت نباید نگران بود.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان، ما به سؤالات شما در مورد این بیماری، علائم و درمان آن خواهیم پرداخت. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در این‌باره به‌دست آورید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

وستیبولار پاپیلوماتوز چیست؟

وستیبولار پاپولوزیس که گاهی اوقات پاپیلوماتوز سنگفرشی یا پاپیلوماتوز دهلیزی نیز نامیده می‌شود (1)، یک بیماری خوش‌خیم است که منجر به رشد پاپیلاهایی می‌شود که پرزهای ریزی روی ناحیه فرج هستند. این برجستگی‌های کوچک، حدود یک تا دو میلی‌متر، برآمدگی‌هایی به رنگ پوست یا صورتی هستند و معمولاً به‌صورت خوشه‌های خطی، در یک خط مستقیم یا به‌صورت تکه‌های متقارن ایجاد می‌شوند.

مناطقی که تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند شامل فرج بوده که به آن اپیتلیوم دهلیزی نیز گفته می‌شود. این بخش، ناحیه خارج از دهانه واژن یا لبه‌های کوچک که لابیا داخلی نیز نامیده می‌شوند را شامل می‌شود. همه زنان و دختران از هر قومیتی می‌توانند وستیبولار پاپیلوماتوز داشته باشند و تصور می‌شود که این بیماری بین 1٪ تا 33٪ از زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علت وستیبولار پاپیلوماتوز

 وستیبولار پاپیلوماتوز نوعی بیماری شایع است. باید بدانید که داشتن رابطه جنسی یا بهداشت ضعیف واژن از علل پاپیلوماتوز دهلیزی نیست. پاپیلوماتوز مسری نیست و نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، بنابراین یک بیماری مقاربتی (STD) نیست.

تا چند سال اخیر اعتقاد بر این بود که این بیماری توسط یک عفونت ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شده است. با این‌‌حال اکنون نادرست بودن این ادعا ثابت شده است. به دلیل ماهیت خوش‌خیم آن‌ها، ممکن است حتی ندانید که به این پرزها مبتلا هستید. مواردی وجود دارد که نشان داده است وستیبولار پاپیلوماتوز، مادرزادی است، با این حال این مورد نیز بسیار نادر است.

علت وستیبولار پاپیلوماتوز ناشناخته است. این بیماری ممکن است در پاسخ به تغییراتی در ناحیه مورد نظر از جمله ضربه موضعی، التهاب یا تحریک ایجاد شود، اگرچه، این امر ثابت نشده است. هنوز با توجه به تحقیقات انجام شده، مشخص نیست که ژنتیک در ایجاد این بیماری نقشی دارد یا خیر.

مطالب مرتبط:

علائم وستیبولار پاپیلوماتوز

شکل اصلی پاپیلوماتوز وجود برجستگی‌های کوچک زگیل مانند روی ناحیه فرج است. این برجستگی‌ها نرم و معمولاً به رنگ پوست هستند، اگرچه گاهی اوقات می‌توانند شفاف به نظر برسند. اندازه آن‌ها نیز یک تا دو میلی‌متر است.

این پرزها دردناک نیستند و معمولاً فقط در صورت داشتن شرایط نامرتبط با وضعیت جسمی توسط پزشک تشخیص داده می‌شوند. اگر متوجه هر گونه درد، قرمزی، خارش واژن یا سوزش واژن مزمن شدید، می‌تواند به‌دلیل وجود قارچ واژینال باشد. قارچ تناسلی نیز یک بیماری شایع بوده که با مصرف دارو، قابل درمان است. علائم نادر وستیبولار پاپولوزیس احساس زبری و ناصافی در دهانه واژن و ترشحات واژن شیری رنگ هستند. توجه داشته باشید که تحریک برآمدگی‌ها با شستشوی ناحیه یا استفاده از صابون قوی ممکن است وضعیت را بدتر کند.

در زیر می‌توانید دو نمونه واقعی از عکس وستیبولار پاپیلوماتوز را مشاهده نمائید.

ناهنجاری پرزهای واژن
ناهنجاری پرزهای واژن

تشخیص وستیبولار پاپیلوماتوز

تشخیص بالینی وستیبولار پاپولوزیس معمولاً در طول معاینه لگنی یا فیزیکی انجام می‌شود، اگرچه آن‌ها آن‌قدر کوچک هستند که ممکن است با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند.

پزشک شما همچنین احتمال دارد که بیوپسی انجام دهد. در این روش نمونه کوچکی از بافت را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد، زیرا بسیاری از پزشکان به دلیل نداشتن اطلاعات در مورد وستیبولار پاپیلوماتوز، این بیماری را به‌ عنوان زگیل تناسلی اشتباه تشخیص می‌دهند. تجزیه و تحلیل نمونه بافت زیر میکروسکوپ برای پزشک، ماهیت بیماری را تأیید می‌کند.

در صورتی که نمی‌دانید به HPV مبتلا هستید یا وستیبولار پاپیلوماتوز، در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، تست انواع بیماری‌های مقاربتی با بالاترین کیفیت و دقت انجام می‌شود. شما می‌توانید در خصوص HPV و سایر بیماری‌های ویروسی مقاربتی مشاوره رایگان با متخصصین آزمایشگاه کیوان داشته باشید. جهت ثبت درخواست روی تصویر زیر کلیک کنید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

بیشتر بخوانید:

درمان وستیبولار پاپولوزیس

هیچ درمان قطعی برای وستیبولار پاپیلوماتوز وجود ندارد و همچنین درمان معمولاً غیرضروری است، زیرا یک تغییر طبیعی از آناتومی شما در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه این پرزها خوش‌‌خیم و بدون علامت هستند، اگر در مورد وستیبولار پاپیلوماتوز خود احساس ناآگاهی می‌کنید یا در رابطه جنسی شما تأثیر می‌گذارد، پزشک می‌تواند آن‌ها را با جراحی از بین ببرد، اگرچه احتمال دارد که دوباره رشد کنند.

 اگر پزشک معتقد است که شما زگیل تناسلی دارید، شاید گزینه‌های درمانی دیگری را انجام دهد که بر پاپیلوماتوز دهلیزی شما تأثیری نداشته باشد، اما می‌تواند باعث نگرانی شود و در عین حال وقت و هزینه شما را با درمان‌های غیرضروری و مراجعه به پزشک تلف کند.

جمع بندی

  • همان‌طور که خواندید وستیبولار پاپیلوماتوز یک بیماری زنانه است که در ناحیه واژن ایجاد می‌شود.
  • علامت اصلی پاپیلوماتوز وجود برجستگی‌های کوچک زگیل مانند روی ناحیه فرج است.
  • متأسفانه تا به امروز هیچ درمانی برای وستیبولار پاپیلوماتوز وجود ندارد.
  • وستیبولار پاپیلوماتوز شامل ناهنجاری‌های پرز مانند در دهانه واژن است.
  • این بیماری مسری یا سرطانی نبوده و معمولاً با هیچ‌گونه دردی همراه نیست.

وستیبولار پاپیلوماتوز ناشی از چیست؟

وستیبولار پاپیلوماتوز (VP) یک انعطاف پذیری طبیعی در ناحیه فرج در نظر گرفته می‌شود. آن‌ها پرزهایی در قسمت خارجی آلت تناسلی هستند.

آیا وستیبولار پاپیلوماتوز یک بیماری مقاربتی است؟

باید بدانید که وستیبولار پاپولوزیس یک بیماری مقاربتی (STD) نیست. شما نمی‌توانید آن را از شخص دیگری بگیرید یا به دیگران منتقل کنید. بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا این بیماری توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا ویروس مرتبط با سرطان دهانه به وجود می‌آید، وجود دارد.

آیا وستیبولار پاپیلوماتوز درد دارد؟

 پاپیلوماتوز دهلیزی (VP) برجستگی‌های کوچک طبیعی در ناحیه تناسلی زنان است. آن‌ها به تعداد زیاد ظاهر می‌شوند، گرد و دردناک بوده اما معمولا خارش نداشته و ناراحت کننده نیستند. آن‌ها مشابه پاپول‌های آلت تناسلی مرواریدی هستند که در اندام تناسلی مردان ایجاد می‌شود. این پرزها عفونی نبوده و به دلیل ویروس HPV ایجاد نمی‌شوند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.