علت سوزش واژن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

0 11,379
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

سوزش واژن یکی از شایع‌ترین اختلالات مقاربتی در بانوان است. معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست با این‌حال، خارش و سوزش مداوم واژن ممکن است نشانه عفونت یا بیماری زمینه‌ای دیگری باشد. این علائم ممکن است به طور ناگهانی شروع شوند یا در طول زمان شدت پیدا کنند. سوزش و تحریک ممکن است ثابت باشد، یا ممکن است در طول فعالیتی مانند ادرار کردن یا رابطه جنسی بدتر شود.

علت سوزش واژن چیست؟ درمان سوزش واژن چیست؟ در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به علل و روش‌های درمان سوزش واژن بپردازیم.

علت سوزش واژن چیست؟ 

عوامل زیادی مانند اختلالات پوستی یا بیماری های مقاربتی در ایجاد سوزش واژن دخیل هستند. بیشتر علائم، بسته به علت و شدت علائم که ممکن است کوتاه و یا بلند مدت باشند، بسیار مهم است که یک تشخیص دقیق برای تعیین علت سوزش واژن و سپس درمان آن انجام شود. این علائم ممکن است به طور ناگهانی شروع شوند یا در طول زمان شدت پیدا کنند. همانطور که گفته شد، سوزش و تحریک واژن ممکن است ثابت باشد، یا ممکن است در طول فعالیتی مانند ادرار کردن یا مقاربت جنسی بدتر شود.

در اکثر موارد این نوع سوزش‌ها چندان نگران‌کننده نیست. با این حال، اگر سوزش و خارش واژن داشتید یا مشکوک به بیماری زمینه‌ای هستید، بهتر است با پزشک یا متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. در ادامه به بررسی مواردی که باعث سوزش واژن می‌شوند می‌پردازیم.

علت سوزش واژن
علت سوزش واژن

بیماری های پوستی – علت سوزش واژن

برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌توانند باعث سوزش در ناحیه تناسلی فرد شوند. اگزما که با نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود، جوشی است که در درجه اول در افراد مبتلا به آسم یا آلرژی رخ می‌دهد. در برخی موارد ممکن است این بیماری پوستی به واژن سرایت کند. پسوریازیس نیز یک بیماری پوستی شایع است که باعث سوزش واژن می‌شود.(1)

مطالب مرتبط:

عفونت – علت سوزش واژن

مخمر یک قارچ طبیعی است که به طور معمول در واژن وجود دارد و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که رشد آن کنترل نشود، می‌تواند منجر به عفونت مخمری واژینال شود. علائم رشد بیش از حد مخمر در واژن عبارتند از خارش، سوزش، و ترشحات واژن غلیظ و سفید رنگ که ممکن است بوی بد یا مخمر داشته باشند. علاوه بر سوزش، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

کم‌آبی بدن – علت سوزش واژن

نوشیدن آب و مایعات به مقدار کم، می‌تواند باعث کم‌ آبی بدن شود که در صورت ایجاد این عارضه، میتواند باعث خشکی پوست بدن، از جمله پوست اطراف واژن، خشکی واژن و محیط داخلی آن شود. همچنین کم آبی بدن می‌تواند با به هم زدن تعادل محیط واژن، آن را در معرض ابتلا به عفونت‌ها قرار دهد.

یائسگی – علت سوزش واژن

کاهش استروژن که در دوران پیش از یائسگی اتفاق می‌افتد، خطر سوزش واژن را افزایش می‌دهد. این به این دلیل است که استروژن کمتر باعث می‌شود بافت‌های فرج و واژن نازک‌تر، خشک‌تر و انعطاف‌پذیرتر شوند. خشکی واژن می‌تواند منجر به سوزش واژن و خارش واژن شود.

بیماری‌های مقاربتی – علت سوزش واژن

عفونت‌های مقاربتی زمانی در بدن شما ایجاد می‌شوند بدن شما مورد حجوم یک باکتری، ویروس و یا انگل قرار گرفته باشد. در این مرحله، بدن شما قبل از بیماری قرار دارد. اما (sexually transmitted diseases) یا همان بیماری‌های مقاربتی به مرحله بعدی عفونت گفته می‌شود که بدن شما به بیماری حاصل از باکتری، ویروس و یا انگل مبتلا شده باشد.

چند بیماری مقاربتی وجود دارد که می‌تواند باعث سوزش واژن شود، از جمله:

سایر علل سوزش واژن

به جز عواملی که گفته شد، محرک‌های شیمیایی که در محصولات روزمره یافت می‌شوند و در تماس با واژن هستند، می‌توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند که باعث سوزش واژن می‌شود. همچنین ممکن است از برخی لباس‌ها باعث تحریک و حساس شدن واژن شوند.

برخی از محصولاتی که اغلب حاوی چنین محرک‌هایی هستند:

  • صابون، ژل، دوش و حمام
  • اسپری‌های خوشبو کننده
  • روش‌های پیشگیری از بارداری موضعی مانند اسپرم کش
  • استفاده از برخی کرم‌ها، لوسیون‌ها و پمادها

روش‌های درمان سوزش واژن

ساده ترین راه برای درمان سوزش واژن این است که استفاده از محصولاتی که فکر می‌کنید باعث تحریک شما می‌شود را متوقف کنید. استفاده از برخی تامپون‌ها، کاندوم‌ها، دوش‌ها، کرم‌ها، اسپری‌ها و سایر محصولاتی که ممکن است در واژن یا نزدیک آن قرار دهید می‌توانند باعث سوزش واژن شوند. این محصولات می‌توانند اندام تناسلی را تحریک کرده و علائم سوزش را ایجاد کنند. اگر محصولات بهداشتی و پیشگیری از بارداری یا کاندوم, عامل اصلی سوزش واژن شما است، با پزشک خود در مورد روش‌های جایگزین صحبت کنید.

هنگامی که پزشک شما علت اصلی خارش واژن را پیدا کرد، گزینه‌های درمانی را توصیه می‌کند. این گزینه‌های درمانی بستگی به شرایط دارد که باعث ایجاد سوزش در شما شده است. سوزش واژن ناراحت کننده است اما معمولا جدی نیست. اغلب اوقات، سوزش واژن یا فرج به خودی خود با تغییراتی در سبک زندگی مانند اجتناب از عوامل تحریک کننده بهبود می‌یابد. در اغلب موارد سوزش واژن خود به خود برطرف می‌شود. با این حال، شما می‌توانید با مشورت پزشک از کرم‌ها یا لوسیون‌های استروئیدی برای کاهش التهاب و ناراحتی واژن خود استفاده کنید.(1)

مراقبت‌های خانگی برای جلوگیری از سوزش واژن

در اینجا مواردی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از سوزش واژن انجام دهید:

  • هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • از اسپری و دوش‌های واژینال استفاده نکنید.
  • لباس خیس یا مرطوب را بلافاصله پس از شنا یا ورزش عوض کنید.
  • از صابون‌های معطر، لوسیون‌ها و حمام‌های کف آلود خودداری کنید.
  • هنگام شستشو همیشه از جلو به عقب پاک کنید تا باکتری‌های مدفوع از فرج و واژن دور شوند.
  • برای بیماری‌های مقاربتی آزمایش دهید. همچنین شرکای خود را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.

در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، انجام آزمایشات مقاربتی با بالاترین دقت و کیفیت و بهترین قیمت انجام می‌شود. جهت ثبت درخواست مشاوره رایگان و تست HPV روی تصویر زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره و تست HPV
درخواست مشاوره و تست HPV

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

  • سوزش واژن اتفاقی ناراحت‌کننده و گاهی دردناک است که معمولا به دلیل موارد تحریک‌کننده برخی عفونت و بیماری‌ها ایجاد می‌شود.
  • مخمر یک قارچ طبیعی است که به طور معمول در واژن وجود دارد و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌توانند باعث ایجاد خارش و سوزش واژن شوند.
  • برخی بیماری‌های پوستی یا بیماری‌های مقاربتی در ایجاد سوزش و خارش واژن دخیل هستند.

علت سوزش واژن چیست؟

سوزش واژن اتفاقی ناراحت‌کننده و گاهی دردناک است که معمولا به دلیل موارد تحریک‌کننده برخی عفونت، و بیماری‌ها ایجاد می‌شود. عواملی مانند اختلالات پوستی یا بیماری‌های مقاربتی در ایجاد سوزش واژن موثر هستند.

علت سوزش واژن با ترشحات سفید چیست؟

سوزش واژن با ترشحات سفید و غلیظ ممکن است نشان دهنده یک عفونت قارچی باشد. علائم رشد بیش از حد مخمر در واژن عبارتند از: سوزش، خارش و ترشحات غلیظ و سفید رنگ که ممکن است بوی بد یا مخمر داشته باشد، مانند نان خمیر ترش شده.

درمان سوزش واژن چیست؟

ساده ترین راه برای درمان سوزش واژن این است که استفاده از محصولاتی که فکر می‌کنید باعث تحریک شما می‌شود، متوقف کنید. هنگامی که پزشک شما علت اصلی خارش واژن را پیدا کرد، گزینه‌های درمانی را توصیه می‌کند. این گزینه‌های درمانی بستگی به شرایط دارد که باعث ایجاد سوزش در شما شده است.

منبع healthline mayoclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.