سرطان بیضه چیست؟ علائم، تشخیص و درمان سرطان بیضه

20 14,427
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

سرطان بیضه به رشد بی‌رویه سلول‌های بیضه مربوط می‌شود که زیر آلت تناسلی قرار دارد. این رشد سلولی ممکن است به سایر اندام‌ها گسترش یابد. اما در حالت پیشرفته نیز راه‌های درمان برای این سرطان به کار گرفته می‌شود. اما سرطان بیضه چیست؟ چه علائمی دارد و چه روش‌هایی در درمان آن مؤثر است؟

تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به تمامی سؤالات شما درباره سرطان بیضه پاسخ دهیم.

سرطان بیضه چیست؟

 سرطان بیضه زمانی شکل می‌گیرد که سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت‌های یک یا هر دو بیضه رشد کنند. بیضه‌ها دو غده جنسی گردویی شکل هستند که، اسپرم و هورمون تستوسترون تولید می‌کنند و درون کیسه‌ای از پوست قرار می‌گیرند که، زیر آلت تناسلی به نام کیسه بیضه قرار دارند.

مانند هر سرطان دیگری، سرطان بیضه نیز یک بیماری جدی است. اما خوشبختانه درمان سرطان بیضه نسبت به سایر سرطان‌ها راحت‌تر است.

بیشتر بخوانید:

انواع سرطان بیضه

مطالعات نشان داده‌اند که حدود 90 درصد از تمام سرطان‌های بیضه از سلول‌های زایا که در نهایت در بیضه‌ها به اسپرم تبدیل می‌شوند، منشأ می‌گیرند. این سلول‌ها به هم چسبیده‌اند و توده یا تومور تشکیل می‌دهند. دو نوع سرطان بیضه از سلول‌های زایا ایجاد می‌شود:

  • سمینوما: سرطان سینوما با رشد آهسته است که عمدتاً افراد 40 یا 50 ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • غیرسمینوما: سرطانی است که، سریع‌تر از سمینوما رشد می‌کند. این بیماری عمدتاً بر افرادی تأثیر می‌گذارد که در اواخر نوجوانی 20 سالگی و اوایل 30 سالگی قرار دارند. چهار نوع تومور غیرسمینوما وجود دارد که برای آشنایی شما آنهارا نام میبریم. نام هر کدام از آنها بر اساس نوع سلول زایای تشکیل‌دهنده تومور است. این تومورها شامل کارسینوم جنینی، کارسینوم کیسه زرده، کوریوکارسینوما و تراتوم هستند.

برخی از تومورهای سرطانی بیضه از هر دو نوع سلول‌های سمینوما و غیرسمینوما تشکیل شده‌اند.

بیضه سالم و بیضه سرطانی
بیضه سالم و بیضه سرطانی

شیوع سرطان بیضه

سرطان بیضه نادر است و از هر 250 نفر تنها 1 نفر را در طول زندگی خود به این سرطان مبتلا می‌شود. با این حال، در میان شایع‌ترین سرطان در بین افرادی است که در 15 تا 35 سالگی قرار دارند.

علائم سرطان بیضه

شایع‌ترین علامت این بیماری وجود توده بدون درد در بیضه است. علائم دیگر عبارتند از:

  • تورم یا تجمع ناگهانی مایع در کیسه بیضه
  • توده یا تورم در هر دو بیضه
  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • درد مبهم در کشاله ران یا پایین شکم
  • درد یا ناراحتی در کیسه بیضه یا بیضه
  • کوچک شدن بیضه (آتروفی بیضه)

این علائم ممکن است در شرایط دیگر نیز رخ دهند، بنابراین اگر فرد متوجه آنها شد، نباید وحشت کند. اما بایستی برای اطمینان به پزشک مراجعه نماید. تأخیر در تشخیص سلول‌های سرطانی باعث گسترش بیماری در اندام‌های دیگر می‌شود و درمان را سخت‌تر می‌کند.

علت سرطان بیضه

سرطان بیضه زمانی ایجاد می‌شود که، سلول‌ها سریع‌تر از حد معمول تکثیر می‌شوند و در نهایت یک توده یا تومور تشکیل می‌دهند. محققان مطمئن نیستند که، چه چیزی باعث این رفتار سلول‌ها می‌شود. اما می‌دانند که سلول‌هایی که به سرطان بیضه تبدیل می‌شوند، معمولاً سلول‌های زایا هستند. در ضمن تحقیقات متعدد عواملی مانند سن، ناباروی، نژاد و قومیت، بیضه‌های نزول نکرده و سابقه خانوادگی در ابتلا به این سرطان مؤثر هستند.

تشخیص سرطان بیضه

پزشک می‌تواند سرطان بیضه را پس از بررسی یک توده یا تغییر دیگری که خود فرد در بررسی بیضه متوجه شده، تشخیص دهد. گاهی اوقات سرطان بیضه در طول یک معاینه فیزیکی معمول نیز تشخیص می‌دهد.

معاینه فیزیکی و شرح حال

در این مرحله پزشک درباره سوابق پزشکی بیمار سؤال می‌پرسد. این در حالی است که معاینه فیزیکی بیضه‌ها را هم انجام می‌دهد. در این حالت ممکن است که بیضه‌ها را از نظر فیزیکی برای وجود توده بررسی کنند. از طرفی غدد لنفاوی فرد هم مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سونوگرافی

اگر پزشک در معاینه فیزیکی متوجه بافت سلولی نامعمول شود، انجام سونوگرافی را توصیه می‌کند. به این ترتیب پزشک با تصاویر حاصل از سونوگرافی به بررسی دقیق‌تر ناهنجاری موجود می‌پردازد.

ارکیکتومی اینگوینال و بیوپسی

اگر سونوگرافی شواهدی از سرطان را نشان دهد، پزشک بیضه آسیب‌دیده را با ایجاد یک برش در کشاله ران فرد برمی‌دارد. در این حالت متخصص پاتولوژیست در آزمایشگاه بافت بیضه بیمار را با استفاده از میکروسکوپ بررسی می‌کند تا از خوش‌خیم یا بدخیم بودن توده‌های سرطانی مطمئن شود.

علاوه بر روش‌های فوق؛ سی تی اسکن، (MRI) و اشعه ایکس هم برای تصویربرداری و تشخیص سرطان و مراحل آن استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

مراحل سرطان بیضه

تعیین مراحل سرطان اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهد که به تعیین روش درمانی کمک می‌کند. برای مثال با تعیین مرحله سرطان می‌توان اندازه تومور و میزان گسترش سرطان را مشخص کرد.

مرحله صفر

در این مرحله سلول‌های غیرطبیعی رشد کرده‌اند، اما هنوز در داخل بیضه‌ها هستند. به این مرحله نئوپلازی سلول زایا در محل (GCNIS) نیز گفته می‌شود.

مرحله اول

در مرحله اول سرطان، به بیضه محدود می‌شود، اما شاید عروق خونی یا غدد لنفاوی مجاور بیضه‌ها را نیز درگیر کرده باشد.

مرحله دوم

در مرحله دوم سرطان به غدد لنفاوی پشت شکم بیمار و نه در جای دیگر گسترش یافته است. اگر سرطان در غدد لنفاوی خود همراه با نشانه‌های تومور متوسط ​​یا بسیار بالا به چشم بخورد، شرایط مرحله سوم را برای درمان در نظر می‌گیرند.

مرحله سوم

در مرحله سوم نیز سرطان به غدد لنفاوی فراتر از شکم گسترش یافته است. علاوه بر این فرد شاهد متاستاز سلول‌های سرطانی در سایر اندام‌ها نیز خواهد بود.

درمان سرطان بیضه

مناسب‌ترین روش درمانی با توجه به مرحله‌ای از سرطان که بیمار در آن قرار دارد، توسط پزشک انتخاب می‌شود. روش‌های درمان سرطان بیضه به شرح زیر است:

درمان سرطان بیضه
درمان سرطان بیضه

جراحی

صرف نظر از مرحله سرطان یا نوع تومور، جراحی برای برداشتن بیضه سرطانی رایج‌ترین درمان برای سرطان بیضه محسوب می‌شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است غدد لنفاوی بیمار را نیز بردارد. اورککتومی اینگوینال رادیکال همان جراحی برداشتن بیضه محسوب می‌شود که پزشک با ایجاد برشی در کشاله ران می‌تواند به محل بیضه‌ها دسترسی داشته و آنها را خارج کند. علاوه بر این جراحی و برداشتن غدد لنفاوی و عروق خونی از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

تشریح غدد لنفاوی خلفی صفاقی جراحی دیگری است که، در فرآیند آن پزشک یک برش در شکم بیمار ایجاد می‌کند و غدد لنفاوی پشت اندام‌های شکمی او را برمی‌دارد.

پرتو درمانی

در پرتو درمانی از اشعه ایکس با دوز بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. ممکن است پس از جراحی برای جلوگیری از بازگشت تومور از اشعه استفاده شود. جالب است بدانید که معمولاً پرتودرمانی به درمان سمینوما محدود می‌شود.

شیمی درمانی

پزشک هنگام شیمی‌ درمانی از داروهایی مانند سیس پلاتین، بلئومایسین و اتوپوزید برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. شیمی‌درمانی میزان بقای افراد مبتلا به سمینوما و غیرسمینوما را افزایش داده است. بسته به مرحله سرطان، ممکن است به جای جراحی از شیمی‌درمانی استفاده شود.

جمع‌بندی

  • سرطان بیضه به رشد بی‌رویه سلول‌های بیضه مربوط می‌شود که زیر آلت تناسلی قرار دارد.
  • حدود 90 درصد از تمام سرطان‌های بیضه از سلول‌های زایا که در نهایت در بیضه‌ها به اسپرم تبدیل می‌شوند، منشأ می‌گیرند.
  • علائم‌های شایع این سرطان شامل درد یا ناراحتی در کیسه بیضه یا بیضه، کوچک شدن بیضه‌ها و درد زیر شکم یا کشاله ران هستند.
  • برای درمان از روش‌های جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند.

انواع سرطان بیضه چیست؟

دو نوع سرطان بیضه به اسم سمینوما و غیرسمینوما وجود دارد که بر اساس سرعت رشدشان در بدن متمایز شده‌اند.

چه روش‌هایی برای تشخیص سرطان ناحیه بیضه استفاده می‌شود؟

معاینه فیزیکی، سونوگرافی، سی‌تی اسکن، (MRI)، ارکیکتومی اینگوینال و بیوپسی برای درمان سرطان ناحیه بیضه استفاده می‌شوند.

روش‌های درمان سرطان بیضه چیست؟

جراحی، پرتودرمان و شیمی‌درمانی سه راه اصلی برای درمان سرطان بیضه به حساب می‌آیند.

منبع clevelandclinic
20 نظر
  1. tr گفت

    توصیه میکنم مردان حدود 30 سال حتی اگر مشکلی نداشته باشید حتما یکبار برای چکاب پیش دکتر بروید و برای اطمینان بیشتر سونوگرافی بشید متاسفانه من چند سال پشت گوش انداختم و در اثر یک عفونت ساده متوجه شدم تومور دارم و مجبور شدم بیضه چپ را تخلیه کنم !

  2. امیر. گفت

    سلام. خسته نباشید.
    یک شب من بیضه سمت راستم خارش شدید داشت و از اون موقع (حدود ۸ ماه پیش) تا حالا یه توده روی بیضه سمت راستم به‌وجود اومده. ۱۷ سالمه. درد زیادی نداره فقط هر از گاهی باعث درد توی کشاله ران میشه و شیری رنگه و اندازه‌اش هم خیلی تغییر نکرده. خواستم بدونم حتماً سرطانه یا می‌تونه کیست هیدروسل یا اسپرماتوسل باشه؟ خیلی نگرانم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است جهت معاینه فیزیکی توده به متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

  3. ارین گفت

    سلام وقت بخیر
    من یکماه پیش در مایع منی خون دیدم و بعد یک هفته مایع منی به حالت عادی برگشت ولی دوباره یک هفته ای میشه که در مایع منی خون میبینم
    بیضه هام تغییر شکلی نیافته ، دردی رو هم احساس نمیکنم.فقط بعد از ارضا شدن در لوله الت تناسلی احساس خراش میکنم. ایا امکان داره سرطان باشه؟۱۹ سالمه

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      اگر صرفا فقط موقع انزال پس از رابطه جنسی خون میبینید و خون تازه هست ممکن است به دلیل پارگی عروق و حرکت پرفشار مایع منی این اتفاق رخ دهد. در غیر این صورت بهتر است به متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید تا علت آن مشخص شود. همچنین اگر خونریزی هنگام ادرار میبینید حتما به متخصص کلیه مراجعه نمائید تا بررسی شود خون از کلیه نباشد.

  4. j گفت

    سلام من ۱۵ سالمه و متوجه توده های سرطانی در بیضه سمت چپم شدم و از گفتن این موضوع ب خانوادم خجالت میکشم و اذیت میشم بنظرتون چیکار کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تشخیص خودتان کافی نیست، توصیه می‌شود جهت معاینه به پزشک متخصص انکولوژی مراجعه نمائید و از درمیان گذاشتن مواردی که مربوط به سلامتی شما میشوند با خانواده به هیچ وجه خجالت نکشید.

  5. عید محمد گفت

    سلام بیضه من زمان کار کنم بزرگ میشود

  6. حامد گفت

    با عرض سلام و خسته نباشید بنده چند روز پیش به علت درد بیضه به دکتر مراجعه کردم ایشان بنده را به سونوگرافی ارجاع دادند در سونوگراقی نوشته سایز و اکوی بیضه ها نرمال است و هیچ ضایعه ای روی ییضه مشاهده نشده ولی در معاینه ی فیزیکی یک برآمدگی خیلی کوچک موجود است اطفا من را راهنمایی کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه میشود با پزشک معالج مشورت نمائید.

  7. احمد گفت

    سلام خدمت شما
    من یک سال ونیم هست که یه چیز گردی شبیه به نخد به بیضه راستم متصله میتونه سرطان باشه

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      نه لزوما، ممکن است خال گوشتی معمولی باشد توصیه می شود توسط متخصص اورولوژی معاینه شوید.

  8. علی گفت

    خیلی میترسم سنم کمه هنوز به خانواده ام نگفتم
    میترسم از شیمی درمانی و …
    درد بیضه چپ و دونه روی بیضه دارم شکمم هم خیلی درد میگیره

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می شود جهت معاینه و انجام آزمایشات تکمیلی به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  9. رضا گفت

    سلام دونه روی بیضه و درد بیضه چپ میتونه سرطان باشه؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است به متخصص اورولوژی جهت معاینه مراجعه نمائید.

  10. Mohammad گفت

    سلام درد ناحیه شکم و ورم بیضه چپ میتونه سرطان باشه؟

    1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نه لزوما، توصیه می شود توسط پزشک متخصص اورولوژی معاینه شوید.

      1. امیر گفت

        سلام حدود یک الی دو هفته پیش بیضه سمت راست بنده درد کمی گرفت اما این درد رو عادی گرفتم و الان یک برآمدگی روی بیضه سمت راست قرار داره با لمس این برآمدگی درد زیادی میگیره اولاش ورم داشت الان دیگه ورم کم شده این علایم چی چی می‌تونه باشه لطفا راهنمایی کنید

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می‌شود جهت معاینه به پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.