زردی چشم چیست؟ علائم و درمان زردی چشم

11 53,239
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

در سفیدی چشم خود رنگ زرد می‌بینید؟ نگران زردی چشم خود هستید؟ بخش سفید چشم شما اسکلرا نامیده می‌شود. زرد شدن اسکلرا ممکن است به این معنی باشد که یک بیماری زمینه‌ای در شما وجود داشته باشد. زردی چشم معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که شما زردی یا یرقان داشته باشید. با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به علل به وجود آورنده زردی چشم و روش‌های درمان زردی چشم بپردازیم.

زردی چیست؟

قبل از آشنایی با زردی چشم، بد نیست با بیماری زردی آشنا شویم. زردی زمانی رخ می‌دهد که اجزای سازنده اکسیژن در خون که هموگلوبین نامیده می‌شوند، به بیلی روبین تجزیه می‌شوند و بدن شما بیلی روبین را پاک نمی‌کند. بیلی روبین قرار است از کبد به مجاری صفراوی حرکت کند. سپس بدن شما آن را در پوست آزاد می‌کند. اگر هیچ کدام از این اتفاق ها رخ ندهد، بیلی روبین در پوست شما ساخته می‌شود و باعث می‌شود پوست شما زرد به نظر برسد. این اتفاق می‌تواند برای چشمان شما نیز رخ‌دهد. ذکر شد که زرد شدن چشم شما ممکن است به این معنی باشد که شما مبتلا به بیماری زردی هستید.(1)

چه چیزی باعث زردی چشم می‌شود؟

زرد شدن چشم‌ها زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند مورد از مشکلات زیر در اندام‌های داخلی شما وجود داشته باشد:

مشکلات کبدی

کبد نقش مهمی در بدن شما دارد؛ از جمله عملکرد کبد در بدن، تجزیه گلبول‌های قرمز خون می‌باشد. شرایطی که بر عملکرد کبد تاثیر می‌گذارد می‌تواند باعث زرد شدن چشم‌ها شود. سندروم ژیلبرت نوعی بیماری کبدی ارثی است که باعث می‌شود کبد نتواند بیلی‌روبین را به درستی پردازش کند و در نتیجه منجر به زردی خواهد شد. سیروز کبدی نیز یکی از علل شایع اختلال در عملکرد کبد است. سیروز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  •  مصرف الکل
  • عفونت کبدی
  • هپاتیت B و C
  • اختلالات خود‌ایمنی

در صورتی که به بیماری‌های ویروسی و مشکلات کبدی مشکوک هستید، در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، تست هپاتیت و سایر بیماری‌های مقاربتی ویروسی با بالاترین دقت حتی در منزل نیز انجام خواهد شد. جهت ثبت درخواست روی دکمه زیر کلیک کنید.

شرایط ژنتیکی

تصور می‌شود برخی نقص‌های متابولیک ژنتیکی نادر باعث به وجود آمدن سیروز کبدی و زردی چشم می‌شوند، از جمله:

هموکروماتوز: این وضعیت باعث می شود آهن زیادی در کبد شما جمع شود. هموکروماتوز اولیه ارثی است.

پورفیرین‌ها: گروهی از اختلالات خونی نادر هستند که باعث ساخته شدن پورفیرین‌های بیش از حد می شوند، ترکیباتی که برای ساخت گلبول‌های قرمز خون حیاتی هستند، تا در بدن ساخته شوند.

مشکلات لوزالمعده یا پانکراس

با خوردن غذا، مایعی زردرنگ به‌نام صفرا در کبد تولید و ترشح می‌شود. صفرا از طریق مجاری صفراوی به داخل کیسه صفرا منتقل شده و در آنجا ذخیره می‌شود. اگر مجرای پانکراس ملتهب، عفونی یا مسدود شود، صفرا ممکن است به درستی تخلیه نشود. بروز هرگونه مشکل در کیسه صفرا مثل سنگ کیسه صفرا، تومور یا التهاب در این عضو باعث ایجاد عارضه زردی چشم و پوست می‌شود.

سرطان پانکراس نیز می‌تواند باعث این وضعیت شود. تولید بیلی روبین همچنین می‌تواند پوست شما را تیره‌تر، رنگ پریده‌تر و یا باعث خارش پوست شما می‌شود. با این حال، زردی ناشی از شرایطی که پانکراس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بسیار شایع نیست.

مشکلات کیسه صفرا

صفرا به هضم مواد غذایی به‌ویژه چربی‌ها کمک می‌کند. در صورت بروز هرگونه مشکل در کیسه صفرا مثل سنگ کیسه صفرا، تومور یا التهاب در این عضو که باعث مسدود شدن مجاری صفراوی شود، باعث ایجاد عارضه زردی چشم و پوست می‌شود.

اختلالات خونی

شکسته نشدن گلبول‌های قرمز یا دفع نشدن بیلی روبین به درستی نیز می‌تواند چشمان شما را زرد کند. به همین دلیل، شرایطی که بر مدت زمان زندگی گلبول‌های قرمز خون یا نحوه تولید آنها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث زردی چشم شود.

دیگر عوامل اختلالات خونی که موجب زردی می‌شوند عبارتند از:

  • کم خونی همولیتیک ایمنی ناشی از دارو
  • واکنش ناسازگاری ناشی از انتقال خون
  • کم خونی داسی شکل
زردی چشم
زردی چشم

برای زردی چشم به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص زردی چشم، باید در مرحله اول به پزشک متخصص گوارش مراجعه نمائید. ممکن است پزشک با لمس کبد شما متوجه بیماری شود یا برای تشخیص بهتر، آزمایش‌هایی برای شما تجویز کند. همچنین می‌توانید در پایان همین مقاله سوالات خود را برای بنویسید تا متخصصان مجله سلامت کیوان به سوالات شما پاسخ دهند.

مطالب مرتبط:

درمان زردی چشم

درمان زردی چشم و سایر علت زردی بستگی به دلایل زمینه‌ای ایجاد زردی دارد.

درمان زردی چشم ناشی از مشکلات زمینه‌ای غیر کبدی

مشکلات مجرای صفراوی: زردی غیر کبدی معمولا در صورتی اتفاق می‌افتد که مجرای صفراوی مسدود شود، به این معنی که بیلی روبین و سایر مواد زائد نمی‌توانند از کبد خارج شوند. پزشک احتمالاً داروهایی را برای درمان یا کاهش علائم شما تجویز خواهد کرد. آنها ممکن است جهت درمان زردی چشم شما تزریق خون، آبرسانی مجدد از طریق یک خط داخل وریدی، یا اگر بیماری شما ناشی از کم خونی داسی شکل باشد، داروهایی مانند هیدروکسی اوره (Droxia Hydrea) را توصیه می‌کنند.

درمان زردی چشم ناشی از مشکلات زمینه ای کبدی

عفونت کبد: عفونت کبد در صورتی اتفاق می‌افتد که کبد شما قبلاً کمی آسیب دیده باشد. این معمولاً در اثر عفونت‌هایی مانند انواع هپاتیت ویروسی یا بر اثر زخم کبد ایجاد می‌شود. داروهای ضدویروسی می‌توانند به درمان عفونت‌های ویروسی در کبد شما کمک کنند، منبع زردی را از بین ببرند و از شما در برابر سایر عوارض عفونت کبد محافظت کنند.

در صورت تمایل درباره هپاتیت A، هپاتیت B، هپاتیت C، هپاتیت E و هپاتیت D اینجا بخوانید.

زخم کبد: زخم کبد ناشی از نوشیدن الکل یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا سمومی که بر کبد شما تأثیر می گذارد را می‌توان با کاهش یا قطع کامل مصرف درمان کرد؛ و یا فهمید که چه چیزی باعث آسیب کبدی شده و خود را از آن محیط دور کرد. اگر کبد شما به شدت آسیب دیده باشد، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشید. اگر بافت سالم کبد به اندازه کافی باقی نمانده باشد، ممکن است با نارسایی کبدی مواجه شوید.

همچنین درصورتی که کودک مبتلا به زردی دارید، می‌توانید در این مقاله درمان زردی نوزاد در منزل با فوتوتراپی درباره نحوه درمان آن در منزل بیشتر بخوانید.

جمع بندی:

  • بافت سفید چشم شما اسکلرا نامیده می‌شود. زرد شدن اسکلرا معمولا به این دلیل است که شما زردی دارید.
  • زردی زمانی اتفاق می‌افتد که اجزای سازنده اکسیژن در خون که هموگلوبین نامیده می‌شوند، به بیلی روبین تجزیه شوند و بدن شما بیلی روبین باقی مانده در خون را دفع نکند.
  • درمان زردی چشم، و زردی بستگی به بیماری‌های زمینه‌‌ای فرد دارد.

زردی چشم چیست؟

زردی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که بخش سفید چشم (اسکلرا) به رنگ زرد تغیر کند. زرد شدن اسکلرا به این معنی است که، یک بیماری زمینه ای در شما وجود دارد.

چه شرایطی باعث ایجاد زردی چشم می‌شود؟

زردی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که برخی از اندام‌های بدن شما به درستی کار نکنند. کبد، صفرا، پانکراس و همچنین برخی عوامل ژنتیکی در ایجاد زردی نقش دارند.

درمان زردی چشم چگونه است؟

درمان زردی چشم، بستگی به مشکلات زمینه‌ای شما دارد و اگر زردی چشم شما ناشی از مشکلات کبدی باشد، نسبت به بافت سالم کبد و شرایط آن، نحوه درمان متفاوت است. اما اگر کبد شما به دلیل زخم‌ کبدی، عفونت ویروسی کرده باشد می‌توان آن را با برخی داروهای ضد ویروسی درمان کرد. اگر زردی چشم شما ناشی از مشکلات غیر کبدی باشد، پزشک ممکن است مصرف داروهایی مانند هیدروکسی اوره (Droxia Hydrea) را توصیه کند.

منبع healthline.com
11 نظر
  1. الهه گفت

    سلام آیا مینور باعث زردی چشم میشه؟

  2. سجاد گفت

    سلام یکی دیگر از علل زردی چشم سندروم ژیلبرت هست که در این مقاله چیزی ذکر نشده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از حسن نظر شما ممنونیم
      پس از بررسی کارشناسان این مورد به مقاله اضافه خواهد شد.
      با آرزوی سلامتی.

  3. چارلی گفت

    سلام من اون قسمت سفید چشمم زرد شده یکم آیا میتونید بهم بگید علتش چیه آیا میتونه خطرناک باشه من وقتی میرم بیرون خیلی زرد میشه و یکم میترسم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که در مقاله مطالعه کردید، علل مختلفی در زرد شدن چشم موثر هستند. تشخیص علت نیاز به معاینه فیزیکی و سابقه شما خواهد داشت. توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص جهت معاینه مراجعه نمائید.

  4. ستایش گفت

    سلام من کنار مردمک چشمام بعد از خوردن مشروب لکه زرد میوفته علت اون چیه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مصرف مشروبات الکلی عوارض کوتاه مدت و بلند مدت زیادی بر چشم خواهد گذاشت.
      توصیه می‌شود از مصرف خودداری نمائید.

  5. هیوا گفت

    سلام خسته نباشید ایا کم خوابی و نگاه کردن زیادی به گوشی این مشکل زردی چشم رو به وجود میاره ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مطالعات علمی این قضیه را اثبات نکرده‌اند.

  6. محمد گفت

    سلام من چشمام بر اثر چوشکاری co2کمی زرد رنگ شده ایا راهی هست که بتوانم دوباره چشمام سفید بشند یا خیر؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.