برای آقایان! همه چیز درباره ارضا زن و نحوه ارگاسم زنان

5 45,159
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

همانطور که می‌دانید ارگاسم زنان همواره بسیار پیچیده‌تر از مردان بوده است. ارضا زن به دلیل شرایط فیزیکی و روانی که دارد با چالش‌هایی همراه است. متاسفانه همچنان بسیاری از افراد فکر می‌کنند که ارضا شدن زن تنها باید از طریق دخول صورت پذیرد و اگر چنین نشود آن زن قادر به رسیدن به اورگاسم نیست! در این نوشته قصد داریم این باورهای غلط را درهم ریزیم. می‌خواهیم درباره اینکه ارضا شدن زن چیست و چگونه انجام می‌گیرد صحبت کنیم. اینکه نشانه‌های به ارگاسم رسیدن بانوان چیست؟ چرا درصد بالایی از زنان نمی‌توانند اورگاسم را از طریق دخول واژینال تجربه کنند؟ فواید ارگاسم زنان چیست؟

اگر این مسئله جزو دغدغه‌های شما هم هست و دلتان می‌خواهد رابطه موفق و لذت بخشی را با شریک جنسی خود داشته باشید، حتما تا پایان این نوشته از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید. همچنین درباره ارضا و ارگاسم مرد مقاله جداگانه‌ای نوشتیم که مطالعه آن نیز خالی از لطف نیست: چگونگی ارضا شدن مردان و ارگاسم مرد

چرا ارضا شدن زن مهم است؟

رسیدن به ارگاسم و ارضای جنسی در یک رابطه برای هر دو طرف مهم و تاثیرگذار است. مردان برای خروج مایع منی که منجر به لقاح و بارداری می‌شود، باید اورگاسم را تجربه کنند. اما خیلی از افراد می‌پرسند که ارگاسم زنان چه هدفی دارد؟

تحقیقات زیادی درباره هدف ارضا شدن زنان صورت گرفته اما هیچکدام به طور قطع ثابت نشده‌اند. مثلا هنوز محقق و پزشکی نمی‌تواند با اطمینان از این فرضیه بگوید که ارضا زن در هدایت اسپرم به سوی تخمک تاثیر دارد. اما حتی اگر ارگاسم زنانه نقشی در تولید مثل نداشته باشد، باز هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نظریات و جنبش‌های برابری‌خواهانه جنسیتی به خوبی این نکته را تایید می‌کنند که در یک رابطه درست و با کیفیت هر دو طرف حق بهره‌مندی از اوج لذت جنسی را دارند.

لذت ارگاسم زن می‌تواند احساس رضایت را در او ایجاد کرده و او را برای برقراری دوباره رابطه جنسی ترغیب کند. رابطه‌ای دوطرفه که کیفیت آن تاثیر مستقیمی روی حفظ پیوند زوج و کیفیت رابطه و زنده نگه داشتن میل زوج به یکدیگر دارد.

بیشتر بخوانید:

مراحل ارضا شدن زن چیست؟

همانطور که مردان مراحلی را در رسیدن به اوج لذت جنسی طی می‌کنند، این امر در مورد زنان نیز صدق می‌کند. اکثر نظریات و تحقیقات نشان داده‌اند که چرخه ارگاسم زنان چهار مرحله را طی می‌کند تا به نهایت مطلوب خود برسد.

مراحل ارضا زنان
مراحل ارضا زنان

برانگیختگی

در این مرحله که می‌تواند از طریق دیدن تصاویر، شنیدن، بوییدن و حتی تخیل ایجاد شود، جریان خون به تدریج در اندام تناسلی افزایش می‌یابد. حرارت بدن بالا می‌رود، ضربان قلب و تنفس تندتر می‌شوند، فشار خون بالا می‌رود و انقباضاتی ریتمیک در واژن شروع می‌شوند.

بر اثر تحریک، کلیتوریس حالت سفت‌تری پیدا می‌کند و ماده لیزی در واژن ترشح می‌شود. ماده‌ای که نقش تاثیرگذاری در سهولت و لذت دخول ایفا می‌کند. سیاهرگ مهبل گشادتر می‌شود و رنگ آلت تناسلی به تیرگی می‌گراید. در این لحظه به مرحله پلاتو نزدیک می‌شویم.

پلاتو

پلاتو مرحله‌ای است که برانگیختگی ایجادشده در آن دوام می‌یابد و به تدریج شدت بیشتری می‌گیرد. کلیتوریس به عنوان حساس‌ترین گیرنده تحریکات، نواحی مجاور خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضربان قلب و نبض افزایش یافته و انقباضات بیشتر می‌شود.

ارگاسم

واژن به طور مداوم و ریتمیک منقبض می‌شود. همچنین در ناحیه کف لگن نیز انقباضات پی در پی رخ می‌دهد که در افزایش لذت جنسی تاثیرگذارند. کلیتوریس به حساس‌ترین حالت خود می‌رسد، انقباضات به بالاترین حد خود می‌رسند، جریان خون سیاهرگ را کاملا پر می‌کند و در نهایت لحظه اوج لذت جنسی یا همان ارگاسم فرا می‌رسد.

آرامش

پس از اورگاسم زن، التهاب و انقباض واژن به مرور کاهش می‌یابد، ضربان قلب و نبض آرام‌تر می‌شوند، کلیتوریس از حالت سفت خارج می‌شود و بدن سستی و رخوت پیدا می‌کند. در این مرحله، برانگیختگی‌ای که آغاز شده بود به نتیجه نهایی خود که همان ارضا شدن است رسیده و بدن زن از آرامش و رضایت پر می‌شود. (1)

بیشتر بخوانید:

زنان از راه دخول ارضا می‌شوند یا کلیتوریس؟

تحقیقات نشان داده‌اند که درصد بیشتر زنان از طریق کلیتوریس ارضا می‌شوند. بنابراین عدم رسیدن به ارگاسم در فرآیند دخول نشان از ضعف و ناتوانی نیست. بلکه موضوعی کاملا طبیعی است. درگیر بودن کلیتوریس در حین دخول می‌تواند تاثیر زیادی در ارضا شدن زن داشته باشد و کیفیت رابطه جنسی شما را تا حد قابل توجهی بالا ببرد. بنابراین ضروری است که از طریق تماس بدن‌ها یا به واسطه دست، این درگیری را برای کلیتوریس ایجاد کنید.

ارگاسم نقطه جی چیست؟

در مورد اینکه نقطه جی دقیقا کجاست هنوز اتفاق نظر و اطمینانی وجود ندارد. اما بسیاری معتقدند این نقطه در دیواره بالایی واژن، بین دهانه واژن و دهانه رحم قرار دارد. تحریک این نقطه به واسطه دخول یا حتی با انگشت می‌تواند منجر به ارگاسم شود. بسیاری رسیدن به اوج از طریق نقطه G را بسیار خوشایند دانسته‌اند.

علائم ارضا شدن زنان چیست؟

همانطور که گفتیم رسیدن به ارگاسم و ارضا زن فرآیند پیچیده‌تری از مردان دارد. از این رو بسیاری از مردان مایلند بدانند که نشانه ارضا شدن زن چیست؟ آشنایی با نشانه‌ها می‌تواند در بهبود کیفیت رابطه جنسی موثر باشد. بنابراین در این قسمت شایع‌ترین این نشانه‌ها را مرور می‌کنیم.

  1. بالا رفتن ریتم تنفس و ناله می‌تواند نشانه رسیدن به ارگاسم زنان باشد. چرا که در لحظه اوج لذت جنسی حالات و حرکات از کنترل خارج است. البته ممکن است این نشانه در همه زنان یکسان نباشد.
  2. رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان معمولا با برون‌ریزی احساسی ناخودآگاه همراه است. بنابراین دیدن نشانه‌هایی مثل آغوش محکم یا حتی اشک می‌تواند نشانه‌ای از رخ دادن ارگاسم زن باشد.
  3. همانطور که پیش‌تر گفتیم فرآیند تحریک و ارگاسم در زنان با انقباض عضلات همراه است. این انقباض هم در واژن وجود دارد و هم در اعضای بدن. تکان خوردن لگن، لرزش زانوها و انقباض بدن در لحظه ارگاسم واکنش‌های عضلانی رایج است.
  4. یکی دیگر از نشانه‌های ارضا زن، رسیدن به رضایت و آرامش و نیاز به آغوش و محبت بیشتر است. با دیدن این رضایت و صمیمیت در چهره او می‌توانید به این اطمینان برسید که ارگاسم رخ داده.
مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

ارگاسم و ارضا زن چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفتیم ارضا شدن دو طرفه، نقش اساسی در یک رابطه جنسی خوب و با کیفیت دارد. رسیدن به اوج لذت جنسی هم برای مرد و هم برای زن مزایای زیادی دارد. از مهم‌ترین مزایای ارضا شدن زن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. ایجاد آرامش و کاهش استرس و اضطراب
  2. شاد بودن و پیشگیری از افسردگی
  3. از بین رفتن سردرد و میگرن
  4. صمیمیت و گرمی رابطه زوج
  5. افزایش علاقه زن به برقراری رابطه جنسی

چه چیزهایی می‌تواند باعث اختلال ارگاسم در زنان شود؟

ناتوانی در رسیدن به ارگاسم یک مسئله رایج است و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از افراد ممکن است نوع مناسبی از تحریک را در حین رابطه جنسی دریافت نکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ترومای مرتبط با رابطه جنسی را تجربه کرده باشند. عده‌ای دیگر ممکن است صرفا نسبت به این مسئله بی علاقه و بی رغبت باشند.

یک تجزیه و تحلیل در سال 2018 از 135 مطالعه قبلی چندین عامل را شناسایی کرد که خطر اختلال عملکرد جنسی را افزایش می دهد، از جمله:

  • مشکلات در رابطه
  • فشار روحی و استرس
  • مسائل مربوط به سلامت روان
  • سلامت جسمانی ضعیف
  • مشکلات دستگاه تناسلی مانند درد لگن
  • سابقه سقط جنین
  • سابقه ختنه زنان
  • سابقه مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن
  • مذهبی بودن، احتمالا به دلیل شرم و انگ جنسی

دکتر زانوتی می‌گوید: «اگر فکر می‌کنید دارو، تغییرات هورمونی یا یک وضعیت پزشکی بر زندگی جنسی شما تأثیر می‌گذارد، پزشک متخصص می‌تواند کمک کند. برخی افراد ممکن است از صحبت کردن در مورد اختلال عملکرد جنسی خجالت بکشند، اما در واقع، پزشک شما اینجاست تا کمک کند، نه قضاوت.”

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

امروزه بیش از گذشته به مسئله ارگاسم زنان اهمیت داده می‌شود. پیشرفت‌هایی که در نظریات برابری جنسیتی و حقوق زنان صورت گرفته نقش بسزایی در رسیدن به این مهم داشته است. بدیهی است که رضایت دوطرفه از رابطه جنسی می‌تواند در حفظ کیفیت و دوام پیوند زوج بسیار تاثیرگذار باشد. در این نوشته سعی کردیم درباره ارضا شدن زن، اهمیت آن، مراحل، علائم ارگاسم زن، روش‌ها و مزایای آن صحبت کنیم. خواندن این دست مقالات می‌تواند به زوج‌ها کمک کند که شناخت بیشتری از شرایط فیزیولوژیک و روانی یکدیگر پیدا کنند و بتوانند روابط رضایت بخشی را تجربه کنند.

نشانه‌های ارضا شدن زن چیست؟

ناله، تند شدن ریتم تنفس، لرزش، برون‌ریزی احساسی و رضایت می‌توانند از نشانه‌های ارگاسم زنان باشند.

مراحل ارضا شدن زن چیست؟

چرخه ارضا شدن و رسیدن به ارگاسم زن شامل چهار مرحله برانگیختگی، پلاتو، ارگاسم و آرامش است.

ارضا زن چه مزایایی دارد؟

به ارگاسم رسیدن زن، مزایای فراوانی مثل کاهش استرس، افزایش شادی، افزایش علاقه زن به رابطه جنسی و گرمی رابطه زوج دارد.

منبع medicalnewstoday
5 نظر
  1. علیرَا گفت

    آیا خود ارضایی برای آقایان هم عوارض جبران ناپذیر دارد ؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله. در این مقاله به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم: عوارض خودارضایی

  2. Asal گفت

    سلام وقت بخیر ببخشید من چندباری خودارضایی کردم و وقتی به ارگاسم میرسم هیچ مایع‌ای بعنوان آب منی خارج نمیشه، خیلی نگران شدم نکنه مشکلی داشته باشم این طبیعیه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت شماهم بخیر
      مشکلی نیست، همیشه رسیدن به ارگاسم بانوان با انزال همراه نخواهد بود. چه بسا ممکن است انزال شما با انجام رابطه جنسی صورت گیرد.
      ضمنا سعی کنید از انجام خودارضایی پرهیز کنید، چراکه عوارض جبران ناپذیری در آینده برای شما خواهد داشت.

  3. میلاد گفت

    سلام وقتتون بخیر میخوام یاد بگیرم ارگاسم کردن

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.