علت زردی ناخن چیست؟ + بهترین روش درمان ناخن زرد شده در منزل

0 9,099
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

ناخن‌های ما می‌توانند چیزهای زیادی در مورد سلامت کلی بدن شما بگویند. وقتی رنگ آنها تغییر می‌کند، معمولاً به این معنی است که شما به یک بیماری عفونی یا قارچ ناخن مبتلا هستید. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که ناخن‌های شما توسط محصولی مانند لاک ناخن، لکه دار شده یا اینکه شما یک واکنش آلرژیک دارید. گاهی اوقات ناخن‌ها ممکن است به عنوان علامتی از موارد جدی‌تر مانند بیماری‌های مزمن ریوی، بدخیمی‌های داخلی، انسدادهای لنفاوی و حتی آرتریت روماتوئید، زرد شوند. تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان در مورد علت زردی ناخن‌ها و چگونگی خلاص شدن از شر این عارضه، بپردازیم.

علت زردی ناخن

اگر ناخن‌های شما توسط عفونت‌ها یا محصولات شیمیایی آسیب دیده‌ باشند، رشد ناخن جدید باید رنگی سالم و شفاف داشته باشد. اگر ناخن‌های شما همچنان زرد هستند، ممکن است چیز دیگری در بدن شما در حال وقوع باشد. گاهی اوقات داشتن ناخن زرد می‌تواند نشانه چیز جدی‌تری باشد. حساسیت یا آلرژی، کمبود ویتامین یا مواد معدنی می‌تواند باعث زرد شدن ناخن‌ها شود و استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین پس از مشورت با پزشک ممکن است این مشکل را متوقف کند.

در برخی موارد، ناخن‌هایی که با وجود درمان مکرر زرد می‌مانند، می‌توانند نشانه بیماری تیروئید، پسوریازیس یا دیابت باشند. در موارد نادر، ناخن‌های زرد می‌توانند نشان دهنده وجود سرطان پوست باشند. همچنین سیگار کشیدن نیز ممکن است باعث زردی ناخن‌ها شود؛ برخی مواجهه منظم قیر در دود سیگار با ناخن را یکی از علل احتمالی زرد شدن ناخن‌ها می‌دانند. یکی دیگر از عللی که باعث زرد شدن ناخن زنان می‌شود استفاده زیاد از لاک ناخن با رنگ تیره است. همچنین بیماری به نام سندرم ناخن زرد (YNS) با زردی مداوم ناخن‌ها و مشکلات تنفسی یا لنفاوی نشان داده می‌شود.(1)

از دیگر عللی که احتمالا باعث زردی ناخن یا سبز شدن ناخن شود، کاشت ناخن است؛ کاشت ناخن باعث می‌شود اکسیژن کافی به ناخن‌ها نرسد و باعث بروز عفونت‌های قارچی در زیر مواد استفاده شده برای کاشت ناخن شود. به طور کلی علل زردی ناخن را در عکس زیر می‌توانید مطالعه کنید.

علت زردی ناخن
علت زردی ناخن

پیشگیری از زردی ناخن

با رعایت بهداشت ناخن می‌توانید از تغییر رنگ ناخن‌های خود جلوگیری کنید. مراقب سالن‌های ناخن و آرایشگاه‌ها باشید که می‌توانند عفونت‌ها و بیماری‌های قارچی را به مشتریان منتقل کنند. بیش از یک بار در هفته از لاک پاک‌کن روی ناخن‌های خود استفاده نکنید و از انتخاب پاک کننده‌ای که حاوی استون نباشد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

درمان زردی ناخن

درمان ناخن زرد شده، به علت آن بستگی دارد. به احتمال زیاد، ناخن‌های شما به دلیل عفونتی که دارید یا محصول آرایشی که استفاده کرده‌اید، تغییر رنگ داده‌اند. درمان‌های خانگی که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم تنها درصورتی موثر هستند که علت زردی ناخن شما عفونت و تغییر رنگ ناخن به دلیل تماس با مواد شیمیایی و آرایشی باشد. با این‌حال، مهم است که بدانید، درمان‌های خانگی همیشه موثر نیستند. بهتر است برای درمان و از بین بردن این عارضه به پزشک مراجعه کنید.

روغن درخت چای

اگر ناخن‌های شما به دلیل عفونت‌های باکتریایی یا قارچ تغییر رنگ داده است، روغن درخت چای برای درمان زردی ناخن، روش آسانی است که می‌توانید امتحان کنید. یک یا دو قطره روغن درخت چای را با روغن حامل، مانند روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و مخلوط را روی ناخن آسیب دیده بمالید. برخی مطالعات نشان داده است که روغن درخت چای می‌تواند به طور موثری از رشد گونه‌های رایج قارچ ناخن جلوگیری کند.

جوش شیرین

قارچ فقط در محیطی رشد می‌کند که سطح pH اسیدی داشته باشد. خیساندن پاها یا انگشتان پا در مخلوط آب داغ با جوش شیرین ممکن است از گسترش قارچ در انگشتان شما جلوگیری کند. جوش شیرین یک محیط قلیایی ایجاد می‌کند و در طی چند بار خیساندن انگشتانی که ناخن آن‌ها زرد شده، ممکن است ناخن های شما شفاف‌تر شود.

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی دارای خواص ضد میکروبی است و در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها بسیار موثر است. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث زرد شدن ناخن‌هایتان شده است، استفاده از روغن پونه کوهی یکی از بهترین روش‌های درمان زردی ناخن است. فراموش نکنید قبل از استفاده از روغن پونه کوهی باید آن‌را با روغن حامل مخلوط کنید.

آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن در ترکیب با جوش شیرین به سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کند، و این یک عنصر رایج در خمیردندان و سفیدکنندهای دندان است. پراکسید هیدروژن دارای توانایی‌های اکسید کننده‌ای است که آن را به یک پاک کننده لکه قدرتمند تبدیل می‌کند. می‌توانید از این محلول برای درمان ناخن زرد شده استفاده کنید.

درباره بیماری‌های مرتبط با زردی بیشتر بخوانید:

ویتامین E

ویتامین E به سلول‌ها کمک می‌کند تا رطوبت خود را حفظ کنند و سالم‌تر به نظر برسند. پوست، مو و ناخن‌های شما با داشتن مقدار زیادی ویتامین E ظاهری شاداب به خود می‌گیرند. ویتامین E نیز از نظر بالینی به عنوان یک درمان موفق برای سندرم ناخن زرد مورد مطالعه قرار گرفته است. سندرم ناخن زرد دقیقاً همان چیزی است که شما فکر می‌کنید؛ وضعیتی که باعث تغییر رنگ، برآمدگی و ضخیم شدن ناخن‌‎ها می‌شود. از آنجایی که ویتامین E باعث رشد سالم ناخن می‌شود، می‌توان آن را به صورت موضعی یا خوراکی مصرف کرد تا به رشد و بازسازی سریع ناخن های شما کمک کند.

کلام اخر

ناخن‌های ما می‌توانند چیزهای زیادی در مورد سلامت کلی بدن شما بگویند. وقتی رنگ آنها تغییر می‌کند، معمولاً به این معنی است که شما به یک بیماری عفونی یا قارچ ناخن مبتلا هستید. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که ناخن‌های شما توسط محصولی مانند لاک ناخن، لکه دار شده یا اینکه شما یک واکنش آلرژیک دارید. درمان ناخن زرد شده، به علت آن بستگی دارد با اینحال می‌توان با رعایت بهداشت ناخن‌ها از تغییر رنگ ناخن‌های خود جلوگیری کنید.

علت زردی ناخن‌ها چیست؟

اگر ناخن‌های شما توسط عفونت‌ها یا محصولات شیمیایی آسیب دیده اند، رشد ناخن جدید باید رنگی سالم و شفاف داشته باشد. اگر ناخن‌های شما همچنان زرد هستند، ممکن است چیز دیگری در بدن شما در حال وقوع باشد.

چگونه می‌توان زردی ناخن را درمان کرد؟

درمان زردی ناخن به علت آن بستگی دارد. به احتمال زیاد، ناخن‌های شما به دلیل عفونتی که دارید یا محصولی که استفاده کرده اید، تغییر رنگ داده است. در این صورت استفاده از این روش‌ها می‌توانند به شما کمک کنند.
استفاده موضعی از روغن درخت چای و پونه کوهی، خیساندن انگشت در آب داغ و جوش شیرین، شستن آن با آب اکسیژنه و مصرف ویتامین E از روش‌های درمان خانگی زردی ناخن هستند.

منبع healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.