همه چیز درباره سرطان مغز، علائم، علت و درمان

16 6,138
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

سرطان مغز نتیجه رشد غیر طبیعی و غیرقابل کنترل سلول های سرطانی در مغز است. سلول های سرطانی تومورهایی را تشکیل می دهند که بسته به نوع تومور می توانند رشد آهسته یا سریع داشته باشند. درمان سرطان مغز بر حذف تومور و سپس از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده متمرکز است. در این مقاله از مجله سلامت کیوان بیشتر در خصوص سرطان مغز خواهیم خواند.

انواع تومورهای مغز

تومورهای مغزی بر اساس سرعت رشد و احتمال رشد مجدد پس از درمان درجه بندی می‌شوند. می‌توان تومور را به تومورهای اولیه که از خود مغز منشاء میگیرند و تومورهای ثانویه که از سایر قسمت‌ها مانند سینه یا شش منشاء گرفته است. در افراد بزرگسال، بیشتر تومور ثانیه بروز می‌کند همچنین در تقسیم بندی دیگر می‌توان انواع تومور را به خوش خیم و بدخیم تقسیم بندی کرد. تومورهای درجه 1 و 2 درجه پایین و تومورهای درجه 3 و 4 درجه بالا خوانده می‌شوند.

2 نوع اصلی تومور مغزی وجود دارد:

  • تومورهای مغزی غیر سرطانی (خوش خیم): این تومورها درجه پایین (درجه 1 یا 2) هستند، به این معنی که به کندی رشد می کنند و احتمال بازگشت آنها پس از درمان کمتر است.
  • تومورهای سرطانی (بدخیم) مغز: اینها درجه بالایی دارند (درجه 3 یا 4) و یا از مغز شروع می شوند (تومورهای اولیه) یا از جاهای دیگر به مغز گسترش می یابند (تومورهای ثانویه) و  احتمال رشد مجدد آنها پس از درمان بیشتر است.

همچنین شما می‌توانید درباره انواع سرطان در زیر بخوانید:

علائم سرطان مغز

علائم تومور سرطان مغزی بسته به قسمت دقیق مغز درگیر، می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد و گاهی اوقات ممکن است علائم در طول زمان بسیار آهسته پیشرفت کنند. رایج‌ترین علائم سرطان مغز عبارتند از:

  • سردرد (اغلب در هنگام صبح و هنگام سرفه یا زور زدن بدتر می شود)
  • تشنج
  • به طور مداوم احساس تهوع، استفراغ و خواب آلودگی
  • تغییرات ذهنی یا رفتاری، مانند مشکلات حافظه یا تغییر در شخصیت
  • ضعف یا فلج پیشرونده در یک طرف بدن
  • مشکلات بینایی یا گفتاری
علائم سرطان مغز
علائم سرطان مغز

برای سرطان مغز چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما علائمی که در بالا ذکر شد را دارید، به ویژه اگر سردردی دارید که با نوع سردردی که معمولاً داشته‌اید، متفاوت است، یا اگر سردرد شما در حال بدتر شدن است، حتما به پزشک عمومی مراجعه کنید. البته ممکن است تومور مغزی نداشته باشید، اما این نوع علائم باید بررسی شوند. اگر پزشک عمومی نتواند علت احتمالی علائم شما را شناسایی کند، ممکن است شما را به یک دکتر متخصص مغز و اعصاب برای ارزیابی و آزمایشات بیشتر، مانند اسکن مغز، ارجاع دهد.

چه کسانی به سرطان مغز مبتلا می شوند؟

تومورهای سرطان مغز می توانند افراد را در هر سنی، از جمله کودکان، تحت تاثیر قرار دهند، اگرچه در افراد مسن بیشتر شایع هستند. سالانه بیش از 11.000 نفر در بریتانیا به تومور اولیه مغزی مبتلا می‌شوند که حدود نیمی از آنها سرطانی هستند. بسیاری دیگر با تومور مغزی ثانویه تشخیص داده می‌شوند.

علت سرطان مغز چیست؟

علت بیشتر تومورهای سرطان مغز ناشناخته است، اما چندین عامل خطر وجود دارد که ممکن است شانس ابتلا به تومور سرطان مغزی را افزایش دهد.

  • سن: خطر ابتلا به تومور مغزی با افزایش سن افزایش می‌یابد (بیشتر تومورهای مغزی در افراد مسن 85 تا 89 ساله اتفاق می‌افتد)، اگرچه برخی از انواع تومور مغزی در کودکان شایع‌تر است.
  • پرتو: قرار گرفتن در معرض تشعشع، تعداد بسیار کمی از تومورهای مغزی را تشکیل می دهد. برخی از انواع تومورهای سرطان مغزی در افرادی که رادیوتراپی، سی تی اسکن یا عکس برداری با اشعه ایکس از سر انجام داده‌اند، شایع‌تر است.
  • سابقه خانوادگی و شرایط ژنتیکی: برخی از شرایط ژنتیکی برای افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی شناخته شده است، از جمله توبروس اسکلروزیس، نوروفیبروماتوز نوع 1، نوروفیبروماتوز نوع 2 و سندرم ترنر.

درمان سرطان مغز

پزشکان از انواع روش های درمانی برای درمان تومورهای مغزی استفاده می کنند. درمان به اندازه تومور، نوع، سرعت رشد، محل رشد تومور در مغز و سلامت عمومی و تناسب اندام فرد بستگی دارد. گزینه‌های درمانی شامل تجویز دارو (مانند استروئیدها)، جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی، عوامل بیولوژیکی هدفمند، یا ترکیبی از آنهاست.

همچنین شما می‌توانید درباره روش های درمانی انواع سرطان در این لینک بخوانید.

پس از تشخیص تومور مغزی، ممکن است استروئیدها برای کمک به کاهش تورم اطراف تومور، توسط پزشک متخصص تجویز شوند. از داروهای دیگر می توان برای کمک به سایر علائم تومورهای مغزی استفاده کرد، مانند داروهای ضد صرع برای تشنج و مسکن برای سردرد. جراحی، اغلب برای حذف تومورهای سرطان مغز استفاده می شود.

حذف هر چه بیشتر بافت غیرطبیعی تا حد امکان برای ایمنی فرد مفیدتر است. حذف تمام تومور سرطان مغز همیشه امکان پذیر نیست، بنابراین درمان بیشتر، با پرتودرمانی یا شیمی درمانی ممکن است برای درمان سلول‌های غیرطبیعی باقی مانده مورد نیاز باشد. درمان تومورهای غیر سرطانی اغلب موفقیت آمیز بوده و بهبودی کامل امکان پذیر است. گاهی اوقات احتمال کمی وجود دارد که تومور سرطانی عود کند، بنابراین برای نظارت بر این مورد فرد مبتلا نیاز دارد تحت نظر پزشک با قرارهای پیگیری منظم باشد.

درباره سایر انواع سرطان در زیر میتوانید بیشتر بخوانید:

آیا سرطان مغز قابل درمان است؟

درمان تومور سرطان مغز به مواردی مانند محل قرارگیری آن در مغز، اندازه و درجه آن بستگی دارد. گاهی اوقات در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است، اما تومور مغزی اغلب عود می کند و گاهی اوقات حذف آن ممکن نیست.

بهترین درمان سرطان مغز چیست؟

جراحی رایج ترین درمان برای تومورهای مغزی است و در بسیاری از موارد تنها درمان مورد نیاز است. و روش های جراحی متعددی برای برداشتن تومورهای مغزی بسته به اندازه و محل آنها وجود دارد.

آخرین مراحل کشف درمان سرطان مغز چیست؟

در حال حاضر درمان با ویروس به عنوان درمانی برای تومورهای مغزی سرطانی در حال تحقیق است در این درمان از ویروسی استفاده می‌شود که سلول‌های تومور سرطانی را آلوده و از بین می برد و سلول‌های مغزی سالم را حفظ می کند.

منبع nhs.uk
16 نظر
  1. احمد گفت

    اطلاعات بسیار آموزنده و عالی 👍👍

    1. طاهره تکلمی گفت

      سپاس از نظر شما، امیدواریم سلامت باشید.

  2. شیما گفت

    ممنون از مطلبتون برای پیشگیری چکاری باید انجام داد؟

    1. طاهره تکلمی گفت

      متأسفانه، شما نمی توانید از تومور مغزی جلوگیری کنید.
      اما شما می توانید برای کمک به پیشگیری از ابتلا به این بیماری، در رژیم غذایی خود از سبزیجات، مغزها (مغز گردو، بادام و…)، گوشت سفید و روغن زیتون تصفیه نشده استفاده کنید و مهمتر اینکه با اجتناب از خطرات محیطی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه، خطر ابتلا به تومور مغزی را کاهش دهید. در نظر داشته باشید که، مهمترین عوامل تشدید کننده روند بیماری قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و حشره کش ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا، سیگار کشیدن و قرار گرفتن غیر ضروری در معرض تشعشع می باشد.

  3. زینب گفت

    سلام
    بسیار عالی بود اطلات خوبی برایم داشت
    موفقیت روز افزون شمارو خواهانم

  4. ریحانه گفت

    بسیار عالی و کامل

    1. طاهره تکلمی گفت

      وقت بخیر، با آرزویسلامتی برای شما
      امیدوارم مورد توجه و مفید قرار گرفته شود.

  5. زینب گفت

    بسیار عالی بود اطلاعات خیلی خوبی بود موفق باشید. امید وارم که روز بروز موفقتر باشید

    1. طاهره تکلمی گفت

      وقت بخیر، با آرزوی سلامتی برای شما
      امیدوارم مطالب فوق اطلاع رسانی مفید بوده باشد. سپاسگزارم از دعای پر مهر شما

  6. شادى گفت

    عالى ، بسيار مفيد و واقعا ارزش چند بار خوندن را داشت

    1. طاهره تکلمی گفت

      وقت بخیر، با آرزوی سلامتی برای شما
      آگاهی از بیماریها باعث پیشگیری از عواقب خطرناک بیماری می شود.

  7. آرزو افتخاریان گفت

    عالی بود خانم دکتر

    1. طاهره تکلمی گفت

      وقت بخیر با آرزوی سلامتی برای شما
      امیدوارم مورد توجه و مفید بوده باشد.

  8. شیما گفت

    خیلی ممنون از مقالتون فوق العاده عالی و کامل بود

    1. طاهره تکلمی گفت

      وقت بخیر، با آرزوی سلامتی برای شما
      امیدوارم مورد توجه و مفید واقع شده باشد.

  9. شیما گفت

    خیلی ممنون از مقالتون فوق العاده عالی و جامع بود

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.