درد ناف و اطراف آن را جدی بگیرید !! + درمان سریع

0 409
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

درد ناف و اطراف آن یک اختلال کلی نیست و اغلب به دلیل برخی مشکات پزشکی ایجاد می‌شود. این عارضه ممکن است به راحتی قابل درمان باشد اما در برخی موارد ممکن است به دلیل یک بیماری جدی باشد. اگر دچار درد اطراف ناف هستید که شدت زیادی دارد حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

در این نوشته از مجله سلامت کیوان به طور کامل درباره این موضوع صحبت می‌کنیم و به سوالات رایج در این زمینه پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

ناف چیست؟

ناف معمولاً اولین زخم بدن است که در اثر جدا شدن بند ناف پس از تولد ایجاد می‌شود.” از نظر بیولوژیکی بخش مفیدی از بدن انسان نیست. با این‌حال، این نقطه مرکزی است که تقسیم شکم را آسان‌تر می‌کند. به طور عمده، ناف درروش‌های زایمان بسیار مهم است. شکل ناف در شناسایی هر گونه ناهنجاری یا مشکل در بدن انسان مهم تلقی می‌شود.

به طور کلی ناف به دو شکل تقسیم می‌شود: ناف داخلی “innie” و ناف بیرونی “outie” ناف به بسیاری از اندام‌ها در ناحیه تحتانی شکم متصل است، بنابراین هرگونه دردی که در آن اندام‌ها احساس می‌شود ممکن است منجر به درد پریوم (درد ناف و اطراف ناف) شود. این اندام‌ها عبارتند از:

  • سکوم
  • آپاندیس
  • تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ
  • حالب سمت راست
  • روده بزرگ

درد ناف یک بیماری شایع نیست بنابراین، زمانی که درد خاصی احساس می‌شود، در هر یک از نواحی ذکر شده قبلی، بیمار باید آزمایشاتی را انجام دهد تا علت آن مشخص شود و سپس درمان مناسب انجام شود.

بیشتر بخوانید:

علت درد ناف چیست؟

از آنجایی که درد پریومبیلیکال به خودی خود یک اختلال نیست، بسیاری از علل زمینه‌ای منجر به آن می‌شوند. درد در اطراف ناحیه ممکن است بسته به علت و موقعیت متفاوت باشد. در اینجا برخی از شناخته شده‌ترین دلایل درد ناف آورده شده است.

سوء هاضمه

زمانی که فرد دچار سوء هاضمه می‌شود، معده او دائماً ناراحت است که باعث ایجاد احساس درد، ناراحتی و سوزش می‌شود. این عارضه از قسمت فوقانی شکم شروع می‌شود و بعداً به ناحیه ناف گسترش می‌یابد. به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی این یکی از شایع‌ترین علل درد ناف است.

گاستروانتریت

وقتی دستگاه گوارش ملتهب می‌شود، قطعاً فرد مبتلا به گاستروانتریت است. مردم از این بیماری به عنوان “آنفولانزای معده” یاد می‌کنند و به طور گسترده‌ای شایع است و به دلایل زیادی مانند عفونت ویروسی یا باکتری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده، افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نه تنها باعث درد در کل ناحیه معده می‌شود، بلکه منجر به استفراغ، حالت تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات، تعریق بیش از حد و موارد دیگر می‌شود.

آپاندیسیت

از آنجایی که آپاندیس در کنار ناف قرار دارد، هر گونه عفونت یا بیماری که ممکن است آن را تحت تاثیر قرار دهد منجر به درد شدید در ناف خواهد شد. عفونت عمدتا از ناف شروع می‌شود، سپس به ناحیه معده راست می‌رود. دلیل آن این است که آپاندیس و غشای نازک بالای اندام‌های شکمی ملتهب می‌شوند که توسط مغز به عنوان درد ارجاعی در ناحیه ناف تشخیص داده می‌شود. لازم به ذکر است که این درد بدون مداخله پزشکی از بین نمی‌رود. بنابراین، اگر بیمار برای مدت طولانی علائم غیرعادی مانند نفخ، حالت تهوع و استفراغ و از دست دادن اشتها را احساس کرد، باید بلافاصله با یک متخصص مشورت کند.

فتق نافی

یک بیماری شایع و بی ضرر است. فتق ناف در نوزادان بیشتر از بزرگسالان رخ می‌دهد. این وضعیتی است که در آن بخشی از روده از طریق حفره‌ای در اطراف ناف از بدن انسان خارج می‌شود. این عارضه معمولاً باعث ایجاد برآمدگی در معده می‌شود. همچنین این بیماری از طریق دارو قابل درمان نیست. بیمار باید بلافاصله تحت عمل جراحی قرار گیرد.

پانکراتیت حاد

هنگامی که لوزالمعده ملتهب می‌شود، می‌تواند مستقیماً منجر به درد شکمی و به طور خاص‌تر در ناحیه اطراف پریوم شود. این وضعیت می‌تواند نتیجه بسیاری از علل زمینه‌ای دیگر مانند سنگ کیسه صفرا، عفونت یا مصرف بیش از حد الکل باشد. پانکراتیت حاد با جراحی درمان می‌شود اما در صورت عدم درمان به موقع میتواند باعث‌ آسیب‌های جدی‌تری در کل ناحیه شکم شود.

زخم معده

زخم معده که در پوشش معده یا دوازدهه ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث احساس درد شدیدی در معده شده که منجر به بروز درد ناف می‌شود. این عارضه با احساس سوزش در اطراف ناف که به سمت استخوان سینه منتهی می‌شود مشخص می‌شود. همچنین باعث نفخ، حالت تهوع، آروغ بیش از حد، کاهش اشتها و گرفتگی معده نیز می‌شود.

بارداری

در دوران بارداری، زنان در رباط گرد رحمی خود که نزدیک ناف است احساس درد می‌کنند. معمولاً در سه ماهه دوم، زمانی که فرد سرفه می‌کند، می‌خندد یا حرکات سریع و ناگهانی انجام می‌دهد، اتفاق می‌افتد. توجه به این نکته ضروری است که این درد در دوران بارداری بسیار طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

بسیاری از علل دیگر ممکن است منجر به درد اطراف پریوم شوند مانند عفونت کیسه صفرا (کوله سیستیت)، التهاب روده (دیورتیکولیت) و عفونت‌های دستگاه گوارش. (1)

علت درد ناف چیست؟
علت درد ناف چیست؟

تشخیص درد ناف و اطراف ناف چگونه است؟

برای معاینه تشخیص علت درد ناف یک معاینه کامل انجام می‌شود، در طول این معاینه پزشکان می‌توانند تشخیص دهد که آیا مشکل جدی وجود دارد یا خیر.

اگر شرایط دیگری باعث درد ناف و اطراف آن باشد، تشخیص بستگی به علت‌های زمینه‌ای در شما دارد. پس از بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، علائم درد و معاینه فیزیکی، پزشکان ممکن است آزمایش‌های تشخیصی زیر را نیز تجویز کتند:

  • آزمایش خون برای بررسی اینکه آیا سلول‌های خونی در محدوده طبیعی هستند یا خیر.
  • تجزیه و تحلیل ادرار برای بررسی عفونت.
  • آزمایشات (سی تی اسکن و اشعه ایکس) را برای بررسی اندام‌ها و سلامت آنها
  • آندوسکوپی برای بررسی زخم.

درمان درد ناف چگونه است؟

از آنجایی که علل درد ناف و یا پریوم متفاوت است، گزینه‌های درمانی نیز متنوع هستند.

  • در صورت علل عفونی، آنتی بیوتیک‌ها برای مبارزه با باکتری‌ها و التیام بدن از تاثیر آنها تجویز می‌شود.
  • در صورت التهاب، داروهای ضد التهاب و کرم‌های استروئیدی برای درمان بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری التهابی روده تجویز می‌شود.
  • در صورت وجود علل انسدادی و گوارشی استراحت روده همراه با رژیم غذایی سخت توصیه می‌شود.
  • در صورت وجود شرایط پیشرفته تر مانند فتق و آپاندیسیت، جراحی توصیه می‌شود.

چگونه می‌توان از درد ناف پیشگیری کرد؟

سالم و تمیز نگه داشتن ناف برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است. در اینجا چند نکته وجود دارد که چگونه می‌توان بهداشت ناف خود را حفظ کرد:

  • ناف را روزانه بشویید و برای ضدعفونی نگه داشتن آن از آب نمک استفاده کنید.
  • از یک پارچه یا اسفنج برای تمیز کردن داخل ناف استفاده کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ که ممکن است ناف را تحریک کند خودداری کنید.
  • از هیچ کرمی در داخل ناف استفاده نکنید، زیرا ممکن است آن را مسدود کند که باعث ایجاد عفونت‌های باکتریایی می‌شود.
  • بعد از دوش گرفتن، داخل ناف را کاملا خشک کنید.

دانستنی‌ها و حقایقی در مورد درد ناف که بهتر است بدانید

شاید لازم باشد این دانستنی‌ها را درباره ناف و درد ناف با شما به اشتراک بگذاریم. هر عمل جراحی در ناحیه شکم ممکن است باعث درد شدید ناف شود همچنین یبوست یکی از دلایل اصلی درد ناف است، اما به طور گسترده به آن اشاره نمی‌شود زیرا در بیشتر موارد به راحتی قابل درمان است. بهتر است بدانید که ناف یکی از اندام‌هایی است که تعداد زیادی باکتری را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره درد ناف و اطراف ناف صحبت کردیم و به علل، نحوه تشخیص و راه‌های درمان این مشکل پرداختیم. آیا شما هم تا به حال درد اطراف ناف را تجربه کرده‌اید؟ نظر خود را زیر همین مقاله با ما و خوانندگان مجله سلامت کیوان در میان بگذارید.

درد ناف در بارداری را چطور تسکین دهیم؟

با انجام این موارد می‌توانید درد ناف در زمان بارداری را تسکین دهید: خوابیدن به پهلو یا به پشت، استفاده از شکم‌بند برای کاهش کشش پوس، پوشیدن لباس راحت و نخی سبک، استفاده از کرم مرطوب‌کننده روی پوست و اطراف ناف.

برای درد ناف چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار درد اطراف ناف هستید که شدت زیادی دارد و با علائمی از قبیل تب، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، وجود خون در مدفدع و یا تنگی نفس همراه است، حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

آیا درد ناف و اطراف ناف خطرناک است؟

درد ناف و اطراف ناف می‌تواند از علل مختلفی ناشی شود. گاهی این علل ساده و قابل درمانند. و گاهی نشانه یک بیماری زمینه‌ای است که ممکن است خطرناک باشد. در هر صورت باید برای تشخیص علت و درمان اقدام کرد.

منبع hillregionalhospital
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.