زگیل تناسلی زیر بغل چیست؟ + عکس و درمان زگیل زیر بغل

15 49,563
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

زگیل زیر بغل یا به انگلیسی Armpit warts مانند زائده‌های پوستی به نظر می‌رسد اما این ضایعات زیر بغل، نوعی زگیل تناسلی هستند. زگیل تناسلی یکی از انواع بیماری‌ عفونی است که، توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی شکل می‌گیرد. زگیل تناسلی برخلاف اسمی که دارد، نه تنها در اندام‌ تناسلی، بلکه در سایر اندام‌های بدن مانند مقعد، دست، پا و صورت نیز آثار زگیل به وجود می‌آورد.

تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به بررسی زگیل زیر بغل و نحوه درمان آن بپردازیم.

زگیل تناسلی زیر بغل

زگیل تناسلی زیر بغل یکی از بیماری‌های عفونی به حساب می‌آید که همچون زگیل تناسلی در نواحی دیگر مانند اندام تناسلی، زگیل دهانی، زگیل گردن، زگیل دست و پا، به خاطر وجود ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می‌آید. گونه‌هایی از این ویروس نوعی زگیل به نام وروکا ولگاریس (Verruca Vulgaris) به وجود می‌آورند که، در واقع برجستگی‌های خوش‌خیم پوستی به نام فیبروئید خواهند بود.

اگر بخواهیم کمی بیشتر درباره فیبروئیدها توضیح دهیم، باید بگوییم که وقتی فیبروئیدها در کنار هم قرار دارند، شکل زائده پوستی ساقه‌مانند و هم‌رنگ پوست خواهند داشت. این در حالی است که عموماً علائم خاصی ندارند اما ممکن است، هنگام پوشیدن لباس و پیراهن باعث ناراحتی و درد در افراد شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از شر آنها خلاص شوند. تصویر واقعی وروکا ولگاریس را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

عکس وروکا ولگاریس - زگیل زیر بغل
عکس وروکا ولگاریس – زگیل زیر بغل

علت زگیل زیر بغل چیست؟

علت زگیل تناسلی زیر بغل عبارت است از:

  • ژنتیک
  • سن بالای 30 سال
  • افراد دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالا
  • اختلالات هورمونی، به خصوص در زنان باردار
  • ابتلا به آکرومگالی (در مردان شایع‌تر از زنان است.)
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند اگزما
  • برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نوع 2
علت زگیل زیر بغل
علت زگیل زیر بغل

راه‌های انتقال زگیل زیر بغل

لمس کردن زگیل زیر بغل یکی از راه‌های انتقال ویروس HPV به حساب می‌آید. برخورد دست فردی دیگر به زگیل باعث می‌شود که علائم زگیل تناسلی زیر بغل در او نیز مشاهده شود. علاوه بر این، استفاده از مام و سایر لوازم شخصی فرد مبتلا به زگیل زیر بغل، باعث انتقال عامل بیماری‌زا به فرد دیگر می‌شود.

وقتی صحبت از رعایت بهداشت می‌شود، بهتر است کمی فراتر رویم و به رعایت نکات و اصول بهداشتی در مراکز اپیلاسیون و سالن‌های آرایشی نیز توجه کنیم. زیرا ویروس HPV به راحتی در شرایط آلوده و غیربهداشتی به افراد سالم منتقل می‌شود. حتی ممکن است این عامل ویروسی از اندام‌هایی که علائم را نشان می‌دهند، به زیر بغل فرد مبتلا منتقل شود و بعد از مدت زمانی کوتاهی بتوان در فرد، علائم زگیل تناسلی را مشاهده کرد.

پوست آسیب‌دیده و زخم، فضای مناسب دیگری برای فعالیت ویروس HPV به وجود می‌آورد. در این حالت اگر از لباس‌های شخص مبتلا به زگیل زیر بغل استفاده شود، ویروس پاپیلومای انسانی به راحتی و سریع به بدن فرد وارد می‌شود.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل زیر بغل

رعایت نکات بهداشتی یکی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از ابتلا به زگیل زیر بغل است. شما نباید از لباس‌ها، ابزار بهداشتی مانند مام و لوازم آرایشی دیگران استفاده کنید. زیرا تمام این لوازم آرایشی و بهداشتی، راه را برای انتقال ویروس اچ‌پی‌وی به بدن فراهم می‌کنند.

البته همراه داشتن لوازم بهداشتی در مراکز آرایشی و اپیلاسیون هم مهم است. در ضمن اگر مجبور شدید که از لوازم عمومی، مخصوصاً در آرایشگاه‌ها و مراکز اپیلاسیون، استفاده کنید، حتماً حمام کنید و بدن خود را به طور کامل بشویید.

توجه داشته باشید که ویروس پاپیلومای انسانی به راحتی از طریق تماس و روابط جنسی منتقل می‌شوند. بنابراین رعایت نکات ایمنی و بهداشتی هنگام مقاربت جنسی بسیار اهمیت دارد. یکی دیگر از بهترین روش‌های پیشگیری از ویروس HPV، تزریق واکسن گارداسیل است. شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان خرید روی تصویر زیر کلیک کنید.

مشاوره خرید واکسن گارداسیل
مشاوره خرید واکسن گارداسیل

آیا زگیل زیر بغل خطرناک است؟

زگیل زیر بغل در بیشتر مواقع خطرناک نیست. اما اگر با ترشحات و خون‌ریزی نامعمول یا خارش و سوزش همراه شود، ممکن است زمینه را برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان فراهم ‌کند.

بیشتر بخوانید:

درمان زگیل زیر بغل

زگیل تناسلی زیر بغل نیز مانند سایر زگیل‌ها با چند روش اساسی قابل درمان است. این درمان‌ها عبارتند از:

  • کرایو یا فریز زگیل: زگیل‌ها را با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می‌کند
  • بریدن زگیل‌ها: به صورت دستی یا با جراحی زگیل تناسلی انجام می‌شود.
  • کوترالکتریکی: در این درمان زگیل‌ها را با جریان الکتریکی کوتر می‌سوزاند.
  • تری کلرواستیک (TCA): به صورت موضعی استفاده می‌شود و می‌توان آن را هر هفته تکرار کرد.

همچنین شما می‌توانید در خصوص روش‌های درمانی زگیل تناسلی در زیر بیشتر بخوانید:

همچنین شما می‌توانید با کلیک بر روی تصویر زیر سوالات خود در خصوص بیماری HPV و درخواست تست HPV در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان را ثبت نمائید.

جمع‌بندی

  • زگیل تناسلی زیر بغل یکی از بیماری‌های عفونی به حساب می‌آید که به دلیل وجود ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می‌آید.
  • رعایت نکات بهداشتی یکی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از ابتلا به زگیل زیر بغل است.
  • اگر مجبور شدید که از لوازم عمومی، مخصوصاً در آرایشگاه‌ها و مراکز اپیلاسیون، استفاده کنید، حتماً حمام کنید و بدن خود را به طور کامل بشویید.
  • کرایوتراپی، بریدن زگیل‌ها، کوترالکتریکی و تری کلرواستیک به عنوان روش‌های از بین بردن زگیل زیر بغل شناخته شده‌اند.

مطالب مرتبط:

چه ویروسی زگیل زیر بغل را به وجود می‌آورد؟

ویروس HPV دلیل اصلی ابتلا به زگیل زیر بغل است. این ویروس بیش از 100 نوع دارد که برخی از آن می‌توانند در زیر بغل یا سایر نواحی بدن منجر به ایجاد زگیل شوند.

چه عواملی باعث ابتلا به زگیل تناسلی زیر بغل می‌شوند؟

ژنتیک، رعایت نکردن بهداشت، سیستم ایمنی ضعیف و سن از عوامل اصلی ابتلا به زگیل زیر بغل است.

روش‌های درمان زگیل تناسلی زیر بغل چیست؟

برای درمان زگیل زیر بغل یا از بین بردن آن، کرایوتراپی، بریدن زگیل‌ها، کوترالکتریکی و تری کلرواستیک مناسب خواهند بود که پزشک با توجه به مقدار و حجم زگیل‌ها روش درمانی مخصوص شمارا پیشنهاد خواهد کرد.

15 نظر
  1. سادات گفت

    سلام من قبلا یه چیزی شبیه همین زیر بغلم داشتم و اون موقع چیزی درمورد این بیماری نمیدونستم
    الان چند سالی هست که خود بخود این زکیل که یه دونه هم بود از بین رفته یعنی خوب شدم یا بدتر!؟ چجوری میشه فهمید که ویروس از بدنم رفته یا ن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر مجدد ظاهر نشده احتمال اینکه بهبود یافته باشید و یا اینکه اصلا ویروس HPV نبوده است بالاست.
      می‌توانید نسبت به انجام تست در آزمایشگاه کیوان اقدام نمائید، اما نیازی نیست.

    2. امین گفت

      سلام من تقریبا یه چند ماهی میشه که چند دانه کوچک قهوه ای در زیر بغلم رشت کرده و هیچ رابطه جنسی هم نداشته ام و نمی‌دانم که از نوع کم خطر هست یا پر خطر؟

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        احتمال دا ره منگوله گوشتی باشه بهتره معاینه بشید و دیده بشه که تشخیص درست بدهند.

  2. Mh sh گفت

    سلام زير بغلم تعدادي برجستگي خيلي ريز ايجاد شده مدت هاست كم بود اينسري تعداد بيشتر و خيلي ريز هست،اينا اينا به تمام بدن و ناحيه تناسلي قابل انتقالن!؟چيكار كنيم براي پيشگيري از دوستان پرسيدم اغلب زير بغل اززاين ضايعه ها دارن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      هربرجستگی را نمی‌توان به زگیل تعمیم داد. ممکن است به علت استفاده از تیغ اصلاح یا حساسیت به مام‌ و اسپری زیربغل این برجستگی‌ها رخ داده باشد. درهرحال به جهت رفع نگرانی بهتر است توسط پزشک متخصص پوست یا متخصص ویروس شناس معاینه شوید. در آزمایشگاه کیوان، معاینات زگیل و ویروس HPV با بالاترین دقت قابل انجام است. جهت دریافت مشاوره رایگان و ثبت درخواست معاینه می‌توانید با این شماره تماس بگیرید: 02191071292

  3. غزل گفت

    من چند روزیه متوجه یک زگیل ریز در زیر بغلم شدم ولی سال قبل واکسن گارداسیل هر سه دُز رو زدم، هرچی فکر میکنم دلیلی هم پیدا نمیکنم که بهم انتقال داده شده باشه. ممکنه راهنماییم کنید؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که می‌دانید، حدود 200 نوع ویروس HPV شناخته شده است که تزریق واکسن گارداسیل پیشگیری از تعداد کمی از انواع پرخطر این ویروس (4 یا 9) خواهد کرد. ضمناً همانطور که ذکر شد، زگیل تناسلی به جز ارتباط جنسی که اصلی‌ترین راه انتقال بیماری است، ممکن است از طریق تیغ اصلاح آلوده، اپیلاسیون یا لیزر با دستگاه آلوده نیز منتقل شود.

    2. امین گفت

      سلام من دیشب یه دونه قهوه ای روی گردنم داشت رشد می‌کرد تا فهمیدم سری پیاز گذاشتم روش و الان نیست

  4. امید گفت

    با سلام من یک سالی هست ک به زگیل تناسلی مبتلا هستم و تا الان چهار بار کرایو کردم و باز مجددا دراومده تا چن روزی هست ک برای اولین بار یدونه زیره بغلم مشاهده کردم احساس میکنم داره کله بدنم رو در بر میگیره پزشک هم مراجعه کردم ویرابکس و پاورفیت مصرف کردم ولی اصلا از بین نمیره ولی تا به الان واکسن نزدم چیکار کنم از شرشون خلاص شم ممنون میشم راهنمایی ام کنید ؟سپاس

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که می‌دانید متاسفانه هنوز هیچ روش قطعی برای درمان و از بین بردن این ویروس در بدن وجود ندارد. کرایو، لیزر و سایر موارد به جهت از بین بردن ظاهر زگیل کاربرد دارند.
      برخی پزشکان نیز با توجه به تایپ ابتلا به ویروس، تزریق واکسن گارداسیل را به مبتلایان توصیه می‌کنند.
      شما می‌توانید با متخصصان مجله سلامت کیوان مشاوره تلفنی و به صورت رایگان داشته باشید.
      درصورت نیاز شماره تماس خود را در پاسخ به همین پیام ارسال کنید تا همکاران با شما تماس بگیرند.

  5. پرهام گفت

    سلام

    این ویروس در پرندگان مانند عروس هلندی رد و بدل میشود؟

    این ویروس چطور به طور کامل باید از بدن پاکسازی بشه زیرا از بین بردن زگیل تنها آثارش رو از بین می‌برد

    این ویروس در هوای آزاد چند روز زنده میمونه چون با خودم فکر کردم اگه بخوام بدنم رو کامل پاکسازی کنم پرنده خانگیم هم بفروشم و همچنین چند روز باید وارد خونه نشم تا این ویروس از محیط کامل بره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      پرندگان هم ممکن است به بیماری‌های ویروسی مبتلا شوند و ویروس زگیل تناسلی برای برای هر گونه ی جانوری مخصوص خودش خواهد بود و HPV مخصوص پرندگان به انسان قابل سرایت نیست.
      متاسفانه هنوز روش درمان قطعی برای ویروس HPV یافت نشده است. در برخی موارد برای از بین بردن سریعتر ویروس توسط بدن، تزریق واکسن گارداسیل به توصیه پزشک انجام پذیر است.
      با توجه به اینکه ویروس در سلول های بدن انسان زنده است، نمی‌توان گفت که چه مدت در خارج از بدن زنده خواهد بود.

  6. ماری گفت

    سلام من امروز متوجه شدم ی زیگیل خیلی کوچیک در ناحیه زیر بغلم در اومده .مجرد هستم خیلی نگران شدم نکنه ویروس hiv یا سرطان داشته باشم .باید چیکار کنم ؟
    اینکه یدونه در بیاد خطر ناکه؟ و اینکه مام زیر بغلم رو چندین بار مادرم استفاده کرده .اعصابم خورده لدفا بگین چیکار کنم نیازه برم دکتر؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      زگیل نشانه ویروس HPV است و معمولا تایپ‌های کم خطر منجر به زگیل تناسلی خواهند شد. همچنین انتقال از طریق تیغ مشترک صورت می‌گیرد و انتقال از مام به شدت کم خواهد بود.
      درصورت نیاز می‌توانید به آزمایشگاه کیوان در تهران جهت معاینه مراجعه نمائید. جهت دریافت نوبت و اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید. 02191071292

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.