میزان احتمال بارداری پس از قطع قرص بارداری

0 485
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

قرص‌های ضد بارداری یکی از محبوب ترین ابزارهای پیشگیری از بارداری برای زنان هستند. اگر از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که احتمال بارداری پس از قطع قرص بارداری چقدر است. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.

احتمال بارداری پس از قطع قرص بارداری چقدر است؟

به طور کلی، یک فرد می‌تواند به محض قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری باردار شود، اما لازم به ذکر است که این موضوع همیشه اتفاق نمی‌افتد. عوامل متعددی بر این فرایند تأثیرگذار هستند، از جمله ویژگی‌های فردی، نوع قرص مصرفی و شرایط سلامت عمومی.

زمانی که فردی تصمیم می‌گیرد مصرف این قرص‌ها را متوقف کند، ممکن است واکنش بدن به این تغییرات متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است به سرعت دوباره قادر به بارداری شوند، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است مدتی طول بکشد تا چرخه‌های قاعدگی به حالت طبیعی بازگردند.

عوامل کلیدی مانند سن، سلامت عمومی و وضعیت هورمونی فرد نیز می‌توانند تأثیر بسزایی در این فرایند داشته باشند. به عنوان مثال، سن بالاتر می‌تواند ممکن است فرایند باروری را به تأخیر بیندازد. بنابراین، اگر فردی قصد بارداری پس از قطع مصرف قرص را دارد، در نظر گرفتن این عوامل و مشاوره با پزشک متخصص می‌تواند بسیار مفید باشد. امید است که با توجه به شرایط و ویژگی‌های شخصی، افراد بتوانند بهترین تصمیمات را در این زمینه اتخاذ کنند.

قرص‌های ضد بارداری چگونه کار می‌کنند؟

قرص های ضد بارداری چندین هدف را انجام می دهند، از جمله:

  • حفظ سطوح هورمونی
  • توقف تخمک گذاری
  • غلیظ شدن مخاط دهانه رحم برای این‌که اسپرم نتواند به تخمک برسد

مصرف قرص های ضد بارداری علاوه بر جلوگیری از بارداری، فواید متعددی برای زنان دارد که  شامل کاهش خونریزی و گرفتگی در طول چرخه قاعدگی و کاهش خطر کیست تخمدان است.

چه مدت طول می‌کشد تا چرخه قاعدگی دوباره برقرار شود؟

به گفته متخصصین مله سلامت کیوان، قاعدگی ممکن است تا سه ماه پس از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری، دستخوش تغییرات و نامنظمی‌هایی شود. این تغییرات ممکن است نتایج متفاوتی از جمله الگوهای خونریزی غیرمعمول را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، اولین پریود بعد از قطع قرص ممکن است با شدت یا دوره‌ای متفاوت از همیشه رخ دهد.

برخی از زنان ممکن است با چرخه قاعدگی نامنظم مواجه شوند که می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن باشد. در عوض، برای برخی دیگر، ممکن است چرخه قاعدگی به تدریج به حالت طبیعی خود بازگردد. این تغییرات می‌توانند بر توانایی یک زن برای باردار شدن تأثیر بگذارند.(1)

همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهد که عدم نظم در چرخه قاعدگی که به دنبال قطع مصرف قرص‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند نگران‌کننده باشد. به همین دلیل، اگر زنی قصد باردار شدن دارد، مهم است که با پزشک خود مشورت کند و در مورد تأثیرات احتمالی قطع داروها و تغییرات قاعدگی اطلاعات لازم را دریافت کند. این موضوع می‌تواند به بهبود برنامه‌ریزی برای بارداری و درک بهتر وضعیت سلامتی زنان کمک کند.

در هنگام قطع قرص ضدبارداری به چه عواملی باید توجه کنیم؟

نمونه هایی از عواملی که بر احتمال باردار شدن پس از قطع قرص های ضد بارداری تأثیر می گذارند عبارتند از:

سلامت کلی بدن: عواملی مانند اختلالات تیروئید، اختلالات غده هیپوفیز یا سندروم تخمدان پلی کیسیتیک، می‌توانند بر شانس بارداری تاثیر بگذارند. زنان چاق یا بیش از حد لاغر نیز ممکن است در باردار شدن مشکل داشته باشند.

سلامت باروری زنان: زنانی که سابقه عفونت های لگنی، انسداد لوله های فالوپ یا اندومتریوز دارند، ممکن است مشکل بیشتری در باردار شدن داشته باشند.

سلامت باروری مردان: تعداد کم اسپرم می تواند بر شانس باردار شدن زوجین تأثیر بگذارد.

دفعات رابطه جنسی: زمانی که تلاش برای بچه دار شدن می‌کنید، تعداد دفعات رابطه جنسی معمولا هر دو تا سه روز است. تعداد کمتر دفعات رابطه جنسی احتمال کمتری دارد که منجر به بارداری شود.

سن زن: میزان بارداری پس از رسیدن زنان به سن 35 سالگی کاهش می یابد.

چه اقدامات دیگری برای بارداری سالم وجود دارد؟

اقدامات دیگری که یک زن می تواند برای اطمینان از بارداری سالم انجام دهد عبارتند از:

  • ویتامین های دوران بارداری یا مکمل های اسید فولیک
  • ترک سیگار
  • خودداری از نوشیدن الکل
  • به حداقل رساندن استرس (1)
چه زمانی باید استفاده از قرص ضد بارداری را متوقف کنید؟
چه زمانی باید استفاده از قرص ضد بارداری را متوقف کنید؟

چه زمانی باید استفاده از قرص ضد بارداری را متوقف کنید؟

تا زمانی که به طور قطع برای باردار شدن آماده نشده‌اید، بهتر است مصرف قرص‌های ضد بارداری را متوقف نکنید. بدن شما نیاز به زمان دارد تا بتواند هورمون‌های ضد بارداری را پاکسازی کند و این فرآیند ممکن است چند ماه طول بکشد. در واقع، پس از قطع مصرف قرص، بسیاری از زنان ممکن است ظرف یکی دو ماه به راحتی باردار شوند.

اگر شما تصمیم به قطع کنترل بارداری هورمونی دارید اما در حال حاضر برای باردار شدن آماده نیستید، می‌توانید از روش‌های ضد بارداری غیر هورمونی مانند کاندوم استفاده کنید. این روش‌ها نه تنها می‌توانند از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند، بلکه از بیماری‌های مقاربتی نیز محافظت می‌کنند.

مهم است که با پزشک خود درباره برنامه‌ریزی بارداری و روش‌های مناسب جلوگیری از بارداری مشورت کنید تا بهترین گزینه را با توجه به وضعیت سلامتی و برنامه‌های آتی خود انتخاب کنید. این امر باعث می‌شود که شما کنترل بیشتری بر روی وضعیت باروری خود داشته باشید و در عین حال فرصتی فراهم کنید تا بدن شما به حالت طبیعی خود بازگردد؛ اگر در آینده تصمیم به باردار شدن گرفتید، آمادگی لازم را داشته باشید.

اگر می‌خواهید روش پیشگیری از بارداری خود را تغییر دهید چه کاری باید انجام دهید؟

اگر قصد باردار شدن ندارید اما می‌خواهید مصرف قرص را قطع کنید و از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

کاندوم

کاندوم در دو نوع مردانه و زنانه موجود است و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می کند. کاندوم‌ها زمانی که با اسپرم کش استفاده می شوند موثرتر می شوند. هرگز از کاندوم مردانه و زنانه به طور همزمان استفاده نکنید، زیرا این امر می تواند خطر پارگی را افزایش دهد.

دیافراگم

فقط برای زنان ساخته شده است، دیافراگم در واژن قرار می گیرد و به عنوان یک مانع در امتداد دهانه رحم عمل می کند. دیافراگم باید همراه با اسپرم کش استفاده شود تا به طور موثر عمل کند. بر خلاف کاندوم که بلافاصله پس از رابطه جنسی برداشته می شود، دیافراگم باید حداقل شش ساعت پس از رابطه جنسی در جای خود بماند. پس از اتمام شش ساعت، باید ظرف 18 ساعت آینده آن را بردارید.

اسفنج ها

اسفنج‌ها نیز در واژن قرار می گیرند تا دهانه رحم را بپوشانند و حاوی اسپرم کش هستند. اسفنج ها نیز مانند دیافراگم ها باید حداقل شش ساعت بعد از رابطه جنسی در جای خود باقی بمانند. شما باید ظرف 30 ساعت پس از رابطه جنسی اسفنج را بردارید.(2)

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

در حالی که قطع قرص ممکن است به طور موقت زمان بارداری را افزایش دهد، برخی از زنان بلافاصله پس از قطع مصرف قرص باردار می شوند. چه بخواهید مصرف قرص خود را قطع کنید یا قبلاً این کار را انجام داده اید، باید با پزشک خود صحبت کنید، آنها می توانند به هر سوالی که ممکن است در مورد محافظت مداوم در برابر بارداری داشته باشید پاسخ دهند یا به شما در برنامه ریزی برای بارداری کمک کنند.

اگر مصرف قرص ضد بارداری را نصفه رها کنید، چه می‌شود؟

اگر مصرف قرص ضد بارداری را نصفه رها کنید، ممکن است فورا باردار شوید. از طرفی اگر قرص یک ماه را کامل مصرف کنید، بعد از این‌که چرخه قاعدگی به حالت عادی برگشت، امکان حاملگی وجود دارد.

آیا قرص ضد بارداری روی قدرت باروری تاثیر منفی دارد؟

یکی از باورهای غلط رایجی که وجود دارد این است که قرص ضدبارداری روی قدرت باروری تاثیر منفی می‌گذارد، اما این گونه نیست. قرص تاثیری روی قدرت باروری ندارد، فقط چند ماه طول می‌کشد تا چرخه قاعدگی به حالت طبیعی برگردد.

آیا قرص ضد بارداری روش خوبی برای پیشگیری از بارداری است؟

انتخاب روش جلوگیری از بارداری بستگی به شرایط شما دارد. بهتر است برای این‌که بدانید کدام روش برای شما مناسب تر است با پزشک صحبت کنید.

منبع lloydspharmacy
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.