بهترین قرص ضد بارداری چیست؟ + عوارض و نحوه مصرف

18 65,006
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

با وجود روش‌های مختلف برای پیشگیری از بارداری، بسیاری از بانوان از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند. قرص ال دی از شناخته شده‌ترین قرص‌های ضد بارداری است که، حتی برای تغییر در دوره قاعدگی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به توضیحاتی درباره‌ی عملکرد انواع قرص ضد بارداری می‌پردازیم.

قرص ضد بارداری چیست؟

یکی از متداول ترین و مطمئن ترین روشهای پیشگیری از بارداری استفاده از قرص‌های ضد بارداری است.قرص ضد بارداری حاوی هورمون‌هایی مشابه هورمون‌های موجود در بدن زنان است که، برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند.

قرص جلوگیری از بارداری خوراکی بوده و اگر به صورت منظم مصرف شوند، از بارداری جلوگیری می‌کنند و باعث توقف تخمک‌گذاری یا تغییر پوشش داخلی رحم می‌شوند و در نتیجه شرایط لازم برای تخمک‌گذاری و رشد آن به وجود نخواهد آمد.

سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) داروهایی را برای جلوگیری از بارداری تأیید کرده است و مطالعات این سازمان موفقیت 91 درصدی مصرف آنها را نشان داده‌اند(1). البته پیش از مصرف باید باید بدانید که عوارض مصرف این دارو‌ها چیست.

انواع قرص های ضد بارداری

بانوان باید با انواع قرص‌‌های ضد بارداری آشنا باشند، تا بهترین دارو یا داروها را برای جلوگیری از بارداری مصرف کنند. در ادامه به معرفی انواع قرص‌های جلوگیری از بارداری خواهیم پرداخت.

قرص های ضد بارداری ترکیبی

قرص ضد بارداری ترکیبی حاوی اشکال مصنوعی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند. این قرص‌ها در بسته‌بندی 28 عددی عرضه می‌شوند.

قرص پیشگیری از بارداری در دو گروه قرار می‌گیرند. دسته اول قرص‌هایی را شامل می‌شوند که، در هر چرخه فعال هستند؛ به این معنی که حاوی هورمون هستند. دسته دوم قرص‌های غیرفعال هستند که هورمون ندارند.

انواع مختلفی از قرص های ضد بارداری ترکیبی وجود دارند که عبارتند از:

قرص‌های تک فاز

قرص‌های جلوگیری از بارداری در چرخه‌های یک ماهه استفاده می‌شوند. تمام قرص‌های فعال دوز هورمون مشابهی را به فرد می‌دهند. نکته مهم این است که، بانوان می‌توانند در هفته آخر چرخه قاعدگی، قرص‌های غیرفعال را مصرف کنند. از طرفی می‌توانند مصرف آن‌ها را حذف کنند و مجدداً پریود شوند.

قرص‌های چند فازی

قرص‌های ضد بارداری چند فازی در چرخه‌های یک ماهه توزیع می‌شوند و سطوح مختلفی از هورمون‌ها را در طول چرخه فراهم می‌کنند. اما خانم‌ها همچون برنامه مصرف قرص‌های تک فاز می‌توانند در هفته آخر چرخه، از قرص‌های غیرفعال استفاده کنند یا مصرف قرص جلوگیری از بارداری را حذف کنند و پریود شوند.

قرص‌های طولانی مدت

قرص‌های طولانی مدت معمولاً در سیکل‌های 13 هفته‌ای توزیع می‌شوند. بانوان به مدت 12 هفته، قرص‌های فعال مصرف می‌کنند. اما در هفته آخر چرخه، می‌توانند مصرف قرص‌های غیرفعال را شروع کنند.

از طرفی این امکان وجود دارد که مصرف آن قرص‌ها را هم کامل حذف کنند و وارد چرخه پریودی شوند. مصرف این قرص‌ها باعث می‎شود که، بانوان فقط 3 یا 4 بار در سال پریود شوند.

قرص ضد بارداری فقط پروژسترون (Progestin-only)

دسته دوم قرص‌ها با عنوان مینی‌پیل (Mini pill) شناخته می‌شوند و فقط دارای پروژسترون هستند. این قرص‌ها برای بانوایی مناسب هستند که، در دوره شیردهی قرار دارند یا هنگام پریودی از خونریزی شدید رنج می‌برند. علاوه بر این بانوان تحت خطر لخته شدن خون، بیماری قلبی و سکته مغزی و مبتلایان به میگرن که نباید استروژن مصرف کنند، می‌توانند از مینی‌پیل‌ها استفاده کنند تا به جلوگیری از بارداری بپردازند.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که، تمام قرص های ضد بارداری فقط پروژسترون از نوع فعال هستند، بنابراین احتمال پریود شدن برای مصرف‌کنندگان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

مزایا مصرف قرص جلوگیری از بارداری

عوارض قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری عوارض جانبی متفاوتی مانند درد و تورم پستان‌ها، تحریک‌پذیری یا بدخلقی، سردرد، حالت تهوع و لکه بینی خارج از چرخه قاعدگی دارند. عوارض جانبی نادر این قرص‌ها نیز لخته شدن خون، ترومبوز وریدی، حمله قلبی و فشار خون بالا هستند. گاهی بعد از مدت زمان کوتاهی این عوارض از بین می‌روند، اما بهتر است که، به پزشک اطلاع داد تا قرص را عوض کند.

زمان و نحوه مصرف قرص جلوگیری از بارداری

قرص ضد بارداری ترکیبی در شکل‌های مختلفی وجود دارد. این قرص شامل بسته‌های ماهانه است که از چرخه‌های 21، 24 یا 28 روزه پیروی می‌کند. البته رژیم‌های طولانی مدت نیز از چرخه‌های 91 روزه پیروی کنند. بدون توجه به نوع قرص ترکیبی، بانوان باید هر روز یک قرص را در ساعت مشخصی از روز مصرف کنند.

اگر فردی مصرف قرص ترکیبی خود را ظرف 5 روز پس از شروع قاعدگی شروع کند، بلافاصله در برابر بارداری محافظت خواهد شد. اما اگر در زمان دیگری برنامه خود را شروع کند، باید قرص جلوگیری از بارداری را به مدت 7 روز متوالی مصرف کند تا میزان احتمال بارداری کاهش یابد. از سوی دیگر، قرص‌های فقط-پروژسترون، در بسته‌های 28 تایی عرضه می‌شوند. این قرص‌های پیشگیری از بارداری مانند قرص‌های ترکیبی، باید روزانه یک عدد و در زمان مشخصی مصرف شوند.

نکته مهم این است که، قرص‌های فقط-پروژسترون نسبت به قرص‌های ترکیبی سریع‌تر عمل می‌کنند، به این معنی که بانوان پس از مصرف ۲ قرص متوالی در عرض ۴۸ ساعت در برابر بارداری محافظت خواهند شد.

قرص ضد بارداری اورژانسی

نوعی از قرص‌ها هستند که، بانوان در صورت ناموفق بودن فرآیند پیشگیری از بارداری، داشتن تجربه مقاربت جنسی اجباری (تجاوز جنسی) یا مقاربت جنسی محافظت نشده از آنها استفاده می‌کنند. بر خلاف قرص های ضد بارداری همچون قرص ال دی، نیاز به مصرف منظم و روزانه نیست. فقط در شرایط اضطراری می‌توان به مصرف آنها روی آورد.

قرص‌های مختلفی برای این منظور وجود دارند که، در این میان لوونورژسترول (levonorgestrel) که نوعی مینی‌پیل است، بیشتر از سایر قرص‌ها در دسترس قرار دارد. یولی پریستال که قرص ضد بارداری ترکیبی به حساب می‌آید نیز برای پیشگیری اورژانسی از بارداری کاربرد دارد.

این قرص‌ها عموماً به صورت یک قرص 1.5 میلی‌گرمی یا دو قرص 0.75 میلی‌گرمی مصرف می‌شوند. در ضمن مصرف آنها 2 یا 3 بار در سال مجاز است.

چه کسانی نباید قرص ضد بارداری مصرف کنند؟

اگر جزو گروه‌های زیر هستید نباید قرص ضد بارداری مصرف کنید و حتما باید با پزشک مشورت کنید:

  • افرادی که فشار خون بالا دارند.
  • افرادی سیگاری بالای 35 سال
  • افرادی که سابقه سکته مغزی یا قلبی و یا سرطان دارند.
  • زنان شیرده
  • افراد مبتلا به میگرن
  • افرادی که مشکل لختگی خون دارند.
  • افراد دارای عوارض بیماری دیابت
  • افرادی که به تازگی عمل جراحی داشته‌اند.
  • افرادی که خونریزی رحم بدون دلیل مشخص دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری کبدی

جمع‌بندی

  • داروهای حاوی هورمون‌هایی مشابه هورمون‌های موجود در بدن که بانوان برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، قرص‌ های ضد بارداری هستند.
  • قرص جلوگیری از بارداری فقط-پروژسترون و قرص‌های ترکیبی دو نوع اصلی قرص‌های ضد بارداری به شمار می‌آیند.
  • قرص ضد بارداری اورژانسی نیز در صورت تجربه تجاوز جنسی، مقاربت جنسی محافظت نشده و یا تجربه ناموفق پیشگیری از بارداری مصرف می‌شود.

مطالب مرتبط:

قرص جلوگیری از بارداری چه فوایدی دارد؟

تنظیم و سبک کردن قاعدگی، کاهش دردهای قاعدگی، درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و کنترل گرگرفتگی در دوران گذار به یائسگی از فواید مصرف قرص ضد بارداری محسوب می‌شوند.

پرمصرف‌ترین قرص‌های پیشگیری از بارداری اورژانسی کدام هستند؟

لوونورژسترول و یولی پریستال که در گروه قرص‌های مینی‌پیل‌ و ترکیبی قرار دارند، بیشتر از سایر قرص‌ها مصرف می‌شوند.

آیا مصرف قرص‌های ضد بارداری اورژانسی دائمی است؟

خیر. در شرایط اضطراری می‌توان از قرص‌های ضد بارداری اورژانسی استفاده کرد. پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها 2 تا 3 بار در سال از این قرص‌ها مصرف کنند.

آیا قرص ال دی منجر به بزرگ شدن شکم می‌شود؟

برخی خانم‌ها ممکن است بعد از مصرف قرص پیشگیری از بارداری ال دی، دچار نفخ یا ورم شکم شوند. البته این عارضه شایع نیست و فقط تعداد کمی از بانوان دچار آن خواهند شد.

بهترین قرص ضد بارداری بدون عوارض چیست؟

انتخاب بهترین قرص ضد بارداری بدون عوارض باید با مشورت پزشک صورت گیرد، اما برخی از قرص‌هایی که اثرات هورمونی کمتری دارند و برای استفاده طولانی مدت تجویز می‌شوند ممکن است عارضه کمتری به همراه داشته باشند. فراموش نکنید که مصرف طولانی مدت هرکدام از قرص‌ها ضدبارداری منجر به عوارض جبران‌ناپذیری خواهند شد و باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.

منبع clevelandclinic
18 نظر
  1. ناشناس گفت

    به نظرم این قرصها مقدارش کمه به مل جنده ها نمیرسه پس بهتره برای تقسیم بهتر بین گوز های دهاتی از کاور های کوتاه بلند use کنید نه دکلته و حلقه ای آشغال های خر گه منفور تنه لش گوز

  2. محمد گفت

    سلام وقتتون بخیر ، من قبلا به خاطره رابطه ی جنسی کیسه تخمدان ام پاره شد و عمل کردم
    ولی هر چند مدت یه بار به خاطر بار سنگین یا رابطه دوباره داخل شکمم پاره میشه وتخمکا بیرون میریزه ، بهم گفتن تنها راهش خوردن قرص جلوگیری هستش ول یه ورق قرص روکین مصرف کردم یه هفته اس دارم از کلیه درد میمیرم چیکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      حتما به پزشک خود مراجعه نمائید.

  3. ماه گفت

    سلام
    من میخوام پریودم رو سه روز عقب بندازم، قرص اورژانسی کمک میکنه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر منع مصرف قرص‌های هورمونی را ندارید یک هفته مانده به پریود شبی یک عدد قرص مجسترول بین شام تا زمانی که می‌خواهید تاخیر داشته باشید مصرف نمائید.

  4. نفس گفت

    سلام من تنبلی تخمدان دارم و پریود نامنظمی دارم ماه گذشته رابطه داشتم ک۵روز بعدش شروع کردم ب مصرف قرص مارلین و ۱۵شب اینا خوردم بعد قطع کردم حالا ۶روز از قطع قرص گذشته من علائم پریودی دارم ولی پریود نمیشم چرا
    اگ بیبی چک بزنم درستی نشون میده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مصرف قرص ضدبارداری بعد از رابطه موثر نخواهد بود. اگر رابطه محافظت نشده داشته‌اید از تست بتا در آزمایشگاه جهت بررسی بارداری استفاده نمائید.

  5. S گفت

    سلام من سه ماه قرص روکین مصرف کردم این ماه قرص مصرف نکردم رابطه جنسی محافظت شده داشتم این ماه از موعد پریودم چند روزه ک گذشته آیا ب علت به هم ریختن هورمون بدنم هست یا ن چون ماه های قبل روکین مصرف کردم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله ممکن است به دلیل مصرف قرص باشد.
      در صورتی که حفاظت کامل رابطه اطمینان دارید احتمال بارداری وجود ندارد.
      نگران نباشید و اگر تاخیر تا ماه بعد ادامه دار بود به پزشک مراجعه نمائید.

  6. ....... گفت

    من نمیخواهم باردار بشوم
    الان حدود یک هفته که پریودیم عقب افتاده لطفا بگویید چی بخورم تا پریود بشوم. و بی بی چک هم مثبت شد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به متخصص زنان مراجعه نمائید.

  7. مامان گفت

    من بعد از دوسالگی بچم شروع کردم به خوردن قرص روکین به مدت چهار سال
    بعد که برای اقدام به بارداری قطع کردم دوماه بعد حامله شدم ولی از وقتی قرص رو قطع کردم
    صورتم جوش میزنه درصورتی که من تو دوران بلوغ هم جوش چرکی نداشتم
    موهام بشدت میریزه, موهای زایدم خیلی زیاد و زخیم شده و عفونت باکتریایی مقاوم گرفتم که باعث شد کیسه آبم بترکه و بچم سقط بشه
    الان یکساله از سقطم میگذره و تحت نظر دکترم ولی عفونتم کامل درمان نمیشه و زخم دهانه رحم گرفتم و پریودهام نامنظم شده و همش لکه بینی شدید دارم درصورتیکه قبل از مصرف قرص پریودام کاملا منظم بود و عفونت باکترایی هرگز نگرفته بودم
    تورو خدا اشتباه منو نکنید و از این قرص بمدت طولانی استفاده نکنید
    هرکی هشدارم براش مفید بود برای سلامتیم و بارداری مجددم دعا کنه ممنون.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اشتراک‌گذاری تجربتون.
      بابت این اتفاق متاسفیم و امیدواریم هرچه سریعتر بهبودی کامل شما حاصل شود.
      بله استفاده مکرر و طولانی مدت از قرص های هورمونی منجر به عوارض جبران ناپذیری خواهد شد.

    2. شکری گفت

      سلام ،امیدوارم به سایت برگردین و این نوشته منو ببینین.
      برا عفونت زنان فقط فقط دمنوش پولک معجزه میکنه.از عطاری بگیرین با اب سر بشورین بعد با آب سرد بزارین ۵دقیقه بجوشه ،خاموش کنین ،سرد شه بخورین ،برا تخم بدش میتونین با شکلات بخورین .روزی ۲لیوان

  8. زهرا گفت

    سلام قبل پریودی قرص ال دی یک ورق مصرف کردم الان هنوز پریود نشدم از چیست؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به چه علت قرص ال دی مصرف کردید؟

  9. سارانی گفت

    باسلام…خواهش میکنم راهنماییم کنید.
    من قبلا هرنوع قرص جلوگیری ک میخوردم،خیلی حالمو بد میکردن،حالت تهوع درد و باحاله،بعد یکی مارولین رو پیشنهاد داد و استفاده کردم ک واقعا عالی بود،ولی متاسفانه مارولین الان کمیاب شده و داروخانه ها ندارن،از شما تقاضا دارم قرصی شبیه ب مارولین بهم معرفی کنید.
    باتشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه امکان تجویز دارو بدون دانستن سابقه پزشکی شما وجود ندارد.
      توصیه می‌شود به پزشک متخصص زنان مراجعه نمائید تا با معاینه و ذکر و شرح حال برای بهترین روش پیشگیری از بارداری با توجه به شرایط شما راهنمائی کند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.