بیماری روزئولا چیست؟ علت، علائم و درمان ویروس روزئولا

21 101,601
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

ویروس روزئولا یکی از عوامل مهم بروز بیماری عفونی در میان کودکان و بزرگسالان است. این بیماری عفونی بیشتر در میان کودکان شایع است و بزرگسالان کمتر به آن مبتلا می‌شوند. در این مقاله از مجله سلامت کیوان، شما را با ویروس به وجود آورنده بیماری روزئولا، علائم بیماری و درمان آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

ویروس روزئولا چیست؟

ویروس روزئولا عامل یک بیماری عفونی خفیف و شایع در میان کودکان 6 ماهه تا 2 ساله است. کودکانی که بخشی از زمان خود را در محیط‌هایی مانند مهدکودک و کودکستان‌ها می‌گذرانند، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری روزئولا قرار دارند. البته علاوه بر کودکان، بزرگسالان هم به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما اگر در کودکی بیماری روزئولا را تجربه کرده باشند، در بزرگسالی در مقابل این ویروس ایمن خواهند بود.

روزئولا در کودکان

کودکان با ورود به مهدکودک، کودکستان و حتی دوران ابتدایی، بیماری‌های عفونی مختلفی را تجربه می‌کنند. ویروس روزئولا نیز یکی از عوامل عفونی است که بدن کودکان 2 ماهه تا 6 ساله بهترین بستر برای رشد آن محسوب می‌شوند. البته علائم مبتلایان خفیف است. به ندرت پیش می‌آید که کودک مبتلا به روزئولا از تب شدید بی طاقت شود. اما تفاوت آن با بیماری‌های شایع کودکان مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را نباید نادیده گرفت.

بیماری روزئولا
بیماری روزئولا

مطالب مرتبط:

علائم روزئولا در کودکان

کودکان با توجه به سیستم ایمنی، رعایت بهداشت و نکاتی از این قبیل، علائم را به میزان مختلفی تجربه می‌کنند. برخی از کودکان نیز از ضایعات پوستی مانند کهیر رنج خواهند برد. برای آگاهی بیشتر درباره علائم بیماری روزئولا، در ادامه با ما همراه باشید.

هنگامی که کودکان به ویروس روزئولا مبتلا می‌شوند، تا یک یا دو هفته علامتی نشان نمی‌دهند. با این وجود، فرد ناقل ویروس با عطسه، سرفه و صحبت کردن می‌تواند باعث ابتلای افراد دیگر به این بیماری شود. هرچند اگر فرد دوره تب را طی کرده و شاهد بثورات پوستی باشد، دیگر باعث انتقال ویروس به افراد دیگر نمی‌شود.

این نکته مهم را فراموش نکنید که گاهی آنقدر تأثیر عامل بیماری زا اندک است که علائم به چشم والدین و معلمان هم نمی‌آیند. در صورت بروز هم بسیار خفیف هستند. تب و کهیر که نوعی ضایعه پوستی همراه با التهاب و خارش است، به عنوان دو علامت اصلی بیماری روزئولا محسوب می‌شوند.

تب

تب روزئولا با میزان 39.4 درجه شروع می‌شود که 3 تا 5 روز ادامه می‌یابد. در واقع، میزان تب از همان ابتدا در عموم کودکان بالاست. بعضی کودکان همراه یا قبل از تجربه کردن تب بالا، علائمی مانند سرفه، آبریزش بینی و گلودرد را تجربه می‌کنند. علاوه بر این علائم، بعضی از والدین متوجه تورم غدد لنفاوی گردن کودکان هم می‌شوند.

کهیر

کهیر یکی از رایج‌ترین انواع بثورات پوستی به شمار می‌رود که گاهی همراه با تب کردن کودکان ظاهر می‌شود. کهیر در روزئولا معمولاً از قفسه سینه، پشت و شکم شروع می‌شود و سپس به گردن و بازوها گسترش می‌یابد. کهیر ممکن است در صورت و پاها نیز ظاهر شود، بنابراین کودک خارش تورم و التهاب ناشی از کهیر را در تمام بدن خود تجربه خواهد کرد.

سایر علائم روزئولا در کودکان شامل موارد زیر است:

  • تحریک پذیری در نوزادان و کودکان
  • اسهال خفیف
  • کاهش اشتها
  • پلک‌های متورم

روزئولا در بزرگسالان

بزرگسالانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا از بیماری‌های زمینه ‌ای رنج می‌برند، بیشتر از سایر افراد در خطر ابتلا به روزئولا قرار می‌گیرند. گفتنی است که افرادی که در کودکی بیماری روزئولا را تجربه کرده اند، در مقابل ویروس روزئولا ایمن خواهند بود. همین نکات باعث شده که آمار کودکان مبتلا به این بیماری بیشتر از بزرگسالان باشد.

زمان مراجعه به پزشک برای روزئولا

مشابهت بعضی از علائم روزئولا به سرماخوردگی باعث می‌شود که بسیاری از والدین اهمیت علائم را نادیده بگیرند. اما تصور اشتباه و مصرف خودسرانه دارو باعث تشدید علائم می‌شوند. بنابراین بهتر است با دیدن تب بالا و طولانی مدت و همچنین حضور طولانی مدت کهیر در کودکان، به متخصص اطفال مراجعه نمود.

پیشگیری از ابتلا به روزئولا

برای روزئولا واکسنی ساخته نشده، بنابراین اولین کاری که از عهده والدین برمی‌آید، دور نگه داشتن فرزندانشان از کودکان آلوده به ویروس روزئولاست. رعایت بهداشت فردی و شستن مرتب دست‌ها و اسباب بازی‌ها در کاهش احتمال ابتلا به ویروس روزئولا نقش مهمی بازی می‌کنند.

از طرفی، بزرگسالان مبتلا به روزئولا باید از کودکان فاصله بگیرند تا چرخه انتقال ویروس قطع شده و کودکان از ابتلا به روزئولا در امان بمانند.

درمان روزئولا

هنوز هم داروی مشخصی برای درمان روزئولا وجود ندارد و در بیشتر موارد، علائم بدون درمان خود به خود از بین می‌روند. با این حال، در اینجا چندین راه برای درمان علائم وجود دارند:

داروی ضد التهاب برای رفع ویروس روزئولا

داروهای ضد التهابی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای استفاده در نوزادان و کودکان با دوزهای کمتر نسبت به بزرگسالان تأیید می‌شوند. این داروها از مواردی هستند که می‌توان بدون نسخه خریداری کرد. مصرف داروهای ضد التهاب به عنوان مسکن می‌توانند به کاهش تب و درمان ناراحتی کمک کنند. البته همیشه قبل از دادن دارو به کودک با پزشک خود مشورت کنید و دقیقاً دستورالعمل های او را دنبال نمایید.

لطفا توجه داشته باشید تمامی داروهای پیشنهادی در این مقاله باید طبق نظر پزشک و تحت نظر ایشان مصرف شود. مجله سلامت کیوان هیچگونه مسئولیتی در قبال مصرف خودسرانه این داروها ندارد.

مصرف آب و تغذیه کافی

این نکته در مدیریت بیماری‌های ویروسی مانند رزوئلا مهم است. غذاهای خنک مانند بستنی‌ها ممکن است تسکین دهنده التهاب و تورم باشند. مطمئن البته والدین باید مطمئن شوند که خود یا فرزندشان مقدار زیادی آب می‌نوشند. زیرا کم آبی بدن فرد بیمار می‌تواند یکی از عوارض جانبی تب بالا باشد و احتمال بروز تشنج در کودکان را نیز افزایش می‌دهد.

والدین باید لباس‌های خنک و راحت تن کودکان مبتلا به روزئولای خود کنند. این نکته می‌تواند به جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک کند. علاوه بر این، استحمام با آب ولرم نیز می‌تواند به آنها کمک کند تا آرام شوند و دمای بدن خود را تنظیم کنند.

آسپرین

کودکان زیر 18 سال نباید آسپرین استفاده کنند. زیرا مصرف آن در کودکان با بیماری نادر اما تهدیدکننده‎ ای به نام سندرم ری مرتبط است.

پزشکان ممکن است در برخی از کودکان یا بزرگسالان با سیستم ایمنی ضعیف، یک داروی ضد ویروسی مؤثری مانند گانسیکلوویر (سیتوون) را تجویز کنند. هرچند این دارو به طور رسمی برای درمان ویروس روزئولا تأیید نشده است.

جمع بندی

  • ویروس روزئولا یکی از عوامل شایع بیماری زا محسوب می‌شود
  • تب، بثورات پوستی مانند کهیر، سرفه و گلودرد از علائم شایع روزئولا به حساب می‌آیند.
  • نوشیدن آب و تغذیه کافی و خنک، پوشیدن لباس‌های خنک و مصرف داروهای تجویز شده بهترین راه‌های درمانی هستند.

آیا فقط کودکان به بیماری روزئولا مبتلا می‌شوند؟

خیر. بزرگسالانی که بیماری زمینه‌ای یا سیستم ایمنی ضعیف دارند، در خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

آیا ویروس روزئولا کشنده است؟

خیر. روزئولا علائم بسیار خفیفی دارد که گاهی حتی بدون مصرف دارو، از بین می‌روند.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به روزئولا چیست؟

دور ماندن از افرادی که به روزئولا مبتلا شده اند، شستن اسباب بازی‌ها و توجه به نظافت شخصی می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

21 نظر
  1. صادق گفت

    سلام بنده۳۲ سالمه که حدود دوهفتس که بدنم چیزی مثل کهیر زده که روزای اول کمتر و الان بیشتره دکتر آلرژی گفتن احتمالا بیماری گل رزه خواستم نظر شمارو بدونم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام باید عکس ضایعات پوستی و نحوه توزیعش در نواحی مختلف بدن را بفرستید و اینکه تب هم داشته اید یا نه؟

      1. صادق گفت

        از چه طریقی باید عکس ارسال شه ،،نه تب خاصی نداشتم و اینکه بیشتر در ناحیه شکم و کمر و بازو هستش توی صورت و زانو به پایین نیستش

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        به این شماره ارسال کنید:
        09121969607

  2. صدف گفت

    سلام من33سالمه ۲هفته پیش گونه هام ورم کرد و دردناک بود مطب زفتم دکتر گفتن بیماری رزئولاگرفتی قرص پنی سیلین وی دادن سرفه های خشک و گلودردخیلی زیاد دارم
    هنوزم اصلا خوب نشدم و فقط ورم کونه هام خوابیده علایم گوارشی هم داشتم اسهال بودم الان چند روز گوش درد زیادی دارم لطفا راهنمایی کنید
    اصلا تشخیص شاید اشتباه بوده
    چون من اصلا تب و دونه ای قرمز نداشتم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      پاسخ پروفسور حسین کیوانی:
      سلام. اگر اسهالتو‌ن خوب شده دیگه نیاز به کاری نیست. گوش درد هم اگر تشدید شد شاید نیاز به مصرف مجدد انتی بیوتیک باشه که بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید که داخل گوش را ببینند.

  3. Sorayya گفت

    سلام.
    دختر من چهارسال و نیمه هست.
    از ۱۲ روز میش بدنش پراز دونه های قرمز شد ولی خارش کمی داشت.دکتر اول گفت آبله مرغانه و سیتریزین،ایبوپروفن و کالامین داد.تا دو شب پیش که تب بالا و سرفه خشک و بدن درد داشت. بردیمش دکتر و گفت ابله مرغان اینطوری نیست و یه ایبوپروفن،شربت کتوتیفن و قرص جوشان ویتامین ث داد.
    شبش باز تبش خیلی بالا رفت و کنترل نمیشد.بردیمش دکتر و دکتر گفت دونه ها آبله نیست و از ویروسیه که گرفته.ایبوپروفن،پدیزان،گایافنزین،شیاف استامینوفن،سفکسیم و نئوتادین داد.
    هنوزم از دیشب تبش کامل قطع نشده.به نظر شما آبله مرغان هست یا بیماری دیگه؟ لازمه بازم ببرم دکتر؟

  4. سپیده گفت

    سلام وقتتون بخیر ببخشید پسرم ۴سالشه. تقریبا ۱۰ روز پیش تب کرد که دکتر براش شیاف استامینوفن و شربت ایبوپروفن تجویز کردند و حدود یک روز بعد تبش کنترل شد اما بدنش پر از دونه های ریز شد که همراه با خارش بود و چند روزی دونه ها رو داشت و بعدش خشکی شدید لب سراغش اومد جوریکه دو جا از لبش زخم کوچیک عفونی ظاهر شد. اما با پماد آ د خشکی لبش خوب شد اما بعد از اون پوسته پوسته شدن روی نوک انگشتان ظاهر شد که تقریبا بند اول انگشتاشو شدید درگیر کرده و مجدد دکتر بردمش که گفت از کمبود ویتامین D هست. قرص براش نوشت و پماد آ د.
    پسرم همیشه گرفتگی بینی داره و هر شب قبل خواب براش تمیز میکنم و گاهی وقتا خونریزی جزئی هم داره اما الان دو شبه که بعد از تمیز کردن بینیش خون ریزی که پیدا می‌کنه تقریبا میتونم بگم تا چند ساعت ادامه داره. طوریکه دیشب تو خواب بینیش شدید گرفته بود و با دستمال که تمیز میکردم دستمال خونی میشد. و اینکه امروز هم میگه بالای سرش یکم درد می‌کنه
    این چه بیماری هست دکتر؟
    دختر خالش هم که همون ده روز پیش باهم بودن بیمار شد و همین علایم رو نشون میده فقط خون دماغ شدن رو نداره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      پاسخ پروفسور حسین کیوانی:
      سلام، علائم پسرتون مربوط به یک بیماری عفونی است و پوسته پپوسته شدن انگشتاش هم مربوط به اونه شاید ابله مرغان بوده که دختر خاله اش هم مبتلا شده. در این فصل خونریزی بینی ممکنه بدلیل خشکی مخاط بینی اتفاق بیافته برای جلوگیری از خونریزی بینی میتونید پماد آ د را داخل مخاط بینی هم بمالید. البته اگر خونریزی ادامه داشت به پزشک اطفال مراجعه کنید

  5. محبت قاضی‌پور گفت

    سلام پسر ۱۸ ماه دارم که دو هفته پیش مقداری آب ریزش بینی و کمی تب داشتن بعد حدود یک هفته که از تب گذشت اسهال و استفراغ گرفتن که استامینوفن و دو تا داروی اسهال و استفراغ دکتر تجویز کردن که هم تب و اسهال و استفراغ از بین رفت فقط الان زیر پای راستش مقدار خیلی کمی جوش که بزور مشخصه میباشد ممنونم راهنمایی بفرمایید البته اینم بگم چون تازه خونه درست می‌کنیم چند باری توی سیمان بازی میکردن یا راه میرفتن ممنونم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید. درصورتی که بثورات افزایش یافت یا علائم دیگری نمایان شد به پزشک مراجعه نمائید.
      با آرزوی سلامتی.

  6. Zeynab rezaei گفت

    سلام وقت بخیر دخترم 10ماهشه مدت سه روز تب کرد و بعدش هم بدنش ریخته بیرون الان سه روزه و هی داره بیشتر میشه دکتر بردم و دکتر گفت تا سه روز دیگه خوب میشه نمی دونم چیکار کنم و میترسم یه کوچولو هم اسهاله

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید این تظاهرات به علل مختلف در کودکان رخ می‌دهد. توصیه می‌شود تب را کنترل کنید و داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج را به موقع به کودک خود دهید.

  7. ثریا گفت

    سلام وقتتون بخیر دخترم 4ماهشه یک هفته پیش دچار تب شد بعد از سه روز تب صورت وشکم و‌شتش دون صورتی ریخت ،دکتر بهش قطره استامینفون وازیترومایسین تجویز کرد بعد مصرف دارو تعداد دفعات مدفوعش بیشتر شد و حالت کششی داره چیکار کنم

  8. قاسم گفت

    سلام خسته نباشید پسر۱۸ماهه من چند روز تب داشت علائم دیگه ای نداشت فقط تب بودکه بامصرف بروفن وآزیترومایسین تبش قطع شد ولی دون دون های کم رنگی روی ناحیه سینه کنار پوشک وکنارلب ها ایجاد شده ومشکل خاصی نداره آیانیازبه اقدام خاصی هست؟

  9. Arsalan گفت

    سلام وقت بخیر پسر من سه روز تب کرد بعد سه روز زیر پاهاش ریخت بیرون خارش گرفت تقریبا بدنشم داره ولی خیلی کم باید چ دارویی مصرف بشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال ابتلا به ویروس آبله مرغان وجود دارد. این مقاله را مطالعه کنید: آبله مرغان در کودکان
      دراین صورت نیاز به درمان خاصی ندارد و باید دوره بیماری گذرانده شود. در صورت شدت علائم به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  10. نرگس گفت

    سلام میشه لطفا چند نوع بیماری در کودکان ک علائمی تقریبا شبیه ابله مرغون دارن رو بفرمایین ….

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      بیماری های تب دار همراه با بثورات که باید از آبله مرغان افتراق داده شود شامل سرخک، سرخجه، سیفلیس، سایتومگالوویروس، ، کوکساکی ویروس، مننژیت، مونوکلئوز و بسیاری از بیماری های دیگر است که تشخیص افتراقی آنها از آبله مرغان توسط پزشک صورت می گیرد.

  11. زهرا گفت

    پسر من هم دچار شده ولی دو هفته هست کهیرش خوب نشده و علائم سرماخوردکی فقط تبش قط شد بغد از چهار روز

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، روزئولا یا بیماری ششم توسط هرپس ویروس انسانی۶ و گاهی اوقات هرپس ویروس انسانی ۷ ایجاد می شود. برخلاف آبله مرغان و بیماری های ویروسی دیگر دوران کودکی که سرایت پذیری بالایی دارند، این بیماری به ندرت منجر به ایجاد شیوع گسترده می شود. ۲۴ بعد از برطرف شدن تب، بیماری شانس انتقال کمی دارد. به هر حال از آنجائیکه جزو بیماری های خفیف محسوب می شود تنها توصیه درمانی استراحت، دریافت مایعات استفاده از پارچه خنک و داروهای کاهش تب است. راش بعد از تب نیز در حدود یک چهارم افراد مبتلا ایجاد می شود که نیاز به مداخله خاصی ندارد به مرور زمان برطرف خواهد شد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.