عوارض قرص ضد بارداری برای خانم ها که شوکه می‌شوید!

0 2,036
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

قرص ضد بارداری یک روش پیشگیری از بارداری است که در صورت استفاده مداوم تا 99 درصد می‌تواند در جلوگیری از بارداری موثر باشد اما این روش نیز عوارضی دارد که خوب است در مورد آن‌ها بدانید. در این مقاله در مورد عوارض قرص ضد بارداری بیشتر خواهیم دانست. اما قرص ضد بارداری چیست؟ مزایای قرص ضد بارداری چیست؟ عوارض قرص ضد بارداری چگونه است؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوال‌ها را بدانید تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

قرص ضد بارداری چیست؟

قرص ضد بارداری یک روش برای جلوگیری از بارداری است که از هورمون‌ها برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کند. قرص های ضد بارداری در 99 درصد مواقع اگر دقیقا طبق دستورالعمل آن‌ها استفاده شوند، از بارداری جلوگیری می‌کنند. بر خلاف روش‌های دیگر مثل کاندوم، قرص‌های ضد بارداری شما را از عفونت‌های مقاربتی (STIs) محافظت نمی‌کنند. شما برای این‌که در برابر بیماری های مقاربتی محافظت شوید، باید از روش‌های دیگر مثل کاندوم استفاده کنید.

مزایای استفاده از قرص ضد بارداری چیست؟

افراد به این دلیل از قرص ضد بارداری استفاده می‌کنند که مزایای زیر را دارد:

  • آسان است: شما هر روز یک عدد قرص مصرف می‌کنید.
  • موثر است: از بارداری تا 99 درصد اوقات در صورت استفاده درست و مداوم جلوگیری می‌کند.
  • به زودی پس از متوقف کردن مصرف قرص می‌توانید باردار شوید. بیشتر افرادی که سعی در باردار شدن دارند در عرض یک سال پس از مصرف قرص ضد بارداری، باردار می‌شوند.

قرص‌های ضد بارداری علاوه بر جلوگیری از بارداری فواید دیگری نیز دارند که عبارتند از:

  • پریود شما را سبک تر یا منظم تر می‌کنند
  • جلوگیری از کم خونی می‌کنند (با سبک تر کردن پریود شما)
  • باعث کاهش دردهای قاعدگی یا میگرن قاعدگی می‌شوند
  • باعث کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی می‌شوند
  • باعث کاهش گرگرفتگی در دوران گذار به یائسگی می‌شوند
  • می‌توانند باعث بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک شوند
  • می‌توانند باعث درمان اندرومتریوز یا فیبروم رحم شوند
  • ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان روده بزرگ شوند
  • باعث توقف رشد موهای زائد و بهبود آکنه می‌شوند.(1)
عوارض قرص های ضد بارداری
عوارض قرص های ضد بارداری

عوارض استفاده از قرص ضد بارداری چیست؟

مثل دیگر روش‌ها ممکن است استفاده از قرص ضدبارداری نیز عوارضی داشته باشد که معمولا جدی نیستند این عوارض عبارتند از:

  • لکه بینی بین پریودها
  • سینه های دردناک یا متورم
  • پریودهای سبک تر و خونریزی کمتر
  • تغییر در خلق و خو
  • سردرد خفیف

به عنوان مثال قرص لوونورژسترل می‌تواند عوارض جانبی مثل موارد زیر داشته باشد:

عوارض جانبی زیر برای مصرف قرص بارداری کمتر شایع هستند ولی عوارض جدی هستند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. این علائم می‌تواند نشانه ای از یک بیماری جدی مثل بیماری کبد، بیماری کیسه صفرا، سکته مغزی، لخته شدن خون، فشار خون بالا یا بیماری قلبی باشد:

  • درد شکم
  • درد قفسه سینه
  • سردرد شدید
  • مشکلات چشم (تاری دید)
  • تورم یا درد در پاها و ران‌ها

قرص های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون مثل یاسمین و یاز توسط FDA مورد بررسی قرار گرفتند زیرا این احتمال وجود دارد که خطر لخته شدن خون را افزایش دهند. دروسپیرنون یک ورژن ساخت انسان از هورمون پروژسترون است. برخی از تحقیقات خطر بالاتری را نشان داده اند اما برخی خیر. داروها همچنان در دسترس هستند و خلاصه ای از یافته ها روی برچسب بسته بندی موجود است. اگر قرص با دروسپیرنون مصرف می کنید، با پزشک خود در مورد ریسک های خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:

عوارض جانبی بلند مدت قرص ضد بارداری چیست؟

با وجود این‌که به صورت کلی استفاده از قرص های ضد بارداری بی خطر در نظر گرفته می‌شوند، عوارض جانبی بلند مدت نیز ممکن است در اثر استفاده از این قرص‌ها وجود داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است اثرات محافظتی (بسته به نوع قرص) با کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها وجود داشته باشد. با این حال ممکن است خطر لخته شدن خون و سرطان سینه افزایش یابد. سایر عوارض طولانی مدت قرص های کنترل بارداری عبارتند از:

  • تغییر در فشار خون: قرص های ضد بارداری ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون شما شوند. فشار خون خود را به طور منظم در قرارهای ملاقات با پزشک خود اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید همه چیز طبیعی است. اگر با تغییرات فشار خون خود مشکل دارید با پزشک خود صحبت کنید تا از روش‌های دیگر کنترل بارداری استفاده کنید.
  • لخته شدن خون: اگر سابقه لخته شدن خون دارید، در معرض خطر بالای لخته شدن خون هستید یا ترومبوآمبولی وریدی (VTE) دارید، قرص های ضد بارداری ترکیبی توصیه نمی شود. استروژن موجود در آنها می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.
  • تغییر سطح کلسترول: مصرف قرص‌های ضد بارداری ممکن است روی سطح کلسترول شما تاثیر بگذارند. نوع قرص و مقدار استروژن و پروژسترون موجود در آن بر میزان تغییر کلسترول شما تاثیر می‌گذارد. قرص‌های ضد بارداری که استروژن بیشتری دارند، ممکن است کمی به سطح کلسترول شما کمک کنند اما به طور کلی تغییرات کلسترول به خاطر مصرف قرص ضد بارداری زیاد نیست و معمولا روی سلامتی شما تاثیر نمی‌گذارد.

استفاده بلند مدت از قرص های ضد بارداری نباید روی توانایی شما برای باردار شدن تاثیر بگذارد. هورمون های قرص های ضد بارداری فقط به مدت کوتاهی در بدن شما باقی می‌مانند. زمانی که شما استفاده از قرص ضد بارداری را متوقف کنید، بدن شما به چرخه نرمال بازمی‌گردد. زمانی که این اتفاق بیفتد، شما می‌توانید باردار شوید. چرخه شما معمولا چند ماه طول می‌کشد تا به حالت نرمال بازگردد. (2)

جمع بندی

استفاده از قرص های ضد بارداری معمولا یک روش بی خطر برای جلوگیری از بارداری هستند، البته مشروط به این که پزشک مصرف آن‌ها را برای شما تایید کرده باشد. افرادی برای مصرف قرص های ضد بارداری باید نیازهای شخصی و شرایط خود را با پزشک در میان بگذارند. سعی کنید تمام گزینه ها را در نظر بگیرید و مزایا و معایب استفاده از این روش را کاملا بررسی کنید.

چه زمانی قرص های ضد بارداری شروع به کار می‌کنند؟

زمانی که قرص‌های ضد بارداری طبق دستورالعمل استفاده شوند، معمولا در ماه اولی که مصرف آن‌ها را شروع می‌کنید موثر هستند. برای ایمنی بیشتر پزشکان استفاده از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری مثل کاندوم را در ماه اول توصیه می‌کنند. بعد از ماه اول می‌توانید فقط به استفاده از قرص اکتفا کنید.

از چند سالگی می‌توان استفاده از قرص ضد بارداری را شروع کرد؟

بعد از شروع قاعدگی محدودیت سنی در استفاده از قرص ضد بارداری وجود ندارد. اما برخی از پزشکان توصیه می‌کنند، تا 16 سالگی صبر کنید. خوب است با یک پزشک یا خانواده یا یک مشاور صحبت کنید تا مطمئن شوید هم از نظر جسمی و روانی هم برای استفاده از قرص ضد بارداری و هم برای رابطه جنسی آماده هستید.

آیا استفاده از قرص ضد بارداری باعث افزایش وزن می‌شود؟

بعید است. چندین مطالعه نشان می‌دهد میان استفاده از قرص ضد بارداری و افزایش وزن ارتباطی وجود ندارد. اما ممکن است کمی احساس سنگینی در اطراف ران‌ها، باسن و سینه های خود داشته باشید. اما این احتمالاً نشانه وزن آب و نفخ است، نه تجمع چربی.

منبع clevelandclinic webmd
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.