واکسن هاری چیست؟ + زمان تزریق و عوارض واکسن هاری برای انسان

949 167,460
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

هاری یک بیماری خطرناک ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که باعث التهاب پیشرونده و کشنده مغز و نخاع می‌شود. بهترین راه مقابله، تزریق واکسن هاری است. انسان‌ها زمانی به این ویروس مبتلا می‌شوند که توسط حیوان آلوده گاز گرفته شوند. بعد از گاز گرفتگی ممکن است ابتدا علائم بالینی در فرد ظاهر نشود. اما پس از چند هفته، یا چند ماه از گاز گرفتگی، هاری می تواند باعث ایجاد درد، خستگی، سردرد و تب گردد. به دنبال این علائم بالینی، حمله، توهم و فلج نیز اتفاق می افتد. اگرچه پس از ظاهر شدن علائم بالینی کشنده، هاری کاملاً قابل اجتناب است.

واکسن ها از دیرباز برای جلوگیری از مرگ ناشی از هاری در دسترس بوده‌اند. با این وجود،‌ هاری هنوز هم سالانه ده‌ها هزار نفر را می کشد. مقصر 99 درصد این مرگ و میر، گاز گرفتگی توسط سگ آلوده به این ویروس است. حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا درباره واکسن هاری، زمان تزریق واکسن هاری و عوارض واکسن هاری بیشتر صحبت کنیم.

واکسن هاری چیست؟

واکسن ضد هاری به افرادی که ریسک ابتلا به هاری در آنها زیاد است تزریق می‌شود تا در صورتی که در معرض خطر قرار گیرند، از آنها محافظت شود. همچنین پس از اینکه فردی توسط حیوانی گاز گرفته شود، تزریق واکسن هاری می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.

از قدیم، جهت درمان و پیشگیری آسیب دیدگان حیوان گزیده، واکسن‌های مختلفی کشف و مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از:

  • واکسن نخاع خرگوشی
  • واکسن فرمی (Fermi)
  • واکسن فلوری (Flury)
  • واکسن تهیه شده در جنین اردک (DEV)
  • واکسن‌های کشت سلولی (Vero ،HDC و PCEC)

واکسن مورد استفاده در ایران بر اساس مصوبه کمیته فنی کشوری هاری، واکسنی است به نام Vero که غیرفعال بوده و از کشت سویه ویروس هاری در سلول Vero (حاصل از کلیه نوعی میمون) به دست می‌آید. این واکسن طی سال‌های زیادی که در ایران مصرف شده، هیچ گونه عارضه و یا واکنش سوئی نداشته است.

چه کسانی باید واکسن هاری دریافت کنند؟

شاید برای شماهم این سوال پیش آمده باشد که چه زمان و چه افرادی باید واکسن ضد هاری را دریافت کنند. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

واکسیناسیون پیشگیرانه (بدون اینکه حیوانی گاز گرفته باشد)

افرادی که از ریسک ابتلاء به هاری بالایی برخوردارند مانند دامپزشکان، دامداران، جنگلبانان، افرادی که با حیوانات سروکار دارند، کارکنان آزمایشگاه هاری، غارنوردها و کارکنان تولیدات بیولوژیک هاری باید واکسن هاری دریافت کنند.

واکسن هاری همچنین باید برای افراد زیر نیز استفاده شود:

  • افرادی که فعالیت‌های آنها باعث می‌شود با ویروس هاری یا با حیوانات هار احتمالی برخورد زیادی داشته باشند.
  • مسافران بین المللی به مناطقی از جهان که هاری شایع است.
  • همچنین افرادی که دوست دارند با حیوانات در تماس باشند.

واکسیناسیون ضد هاری قبل از در معرض خطر قرار گرفتن

برنامه زمانی واکسیناسیون ضد هاری قبل از بروز خطر 3 دوز ‌در زمان‌های زیر است:

  • دوز اول: در صورت لزوم
  • دوز دوم: هفت روز پس از دوز اول
  • دوز سوم: 21 یا 28 روز پس از دوز اول

برای کارمندان آزمایشگاهی و سایر افرادی که ممکن است مدام در معرض ویروس هاری قرار داشته باشند، آزمایش دوره‌ای برای حفظ ایمنی آنها توصیه می‌شود و در صورت نیاز باید از دوزهای یادآور استفاده شود. دوزهای یادآور یا آزمایش برای مسافرین توصیه نمی شود.

واکسن هاری پس از در معرض خطر قرار گرفتن

هر فردی که توسط حیوانی گزیده می‌شود، یا هرکسی که ممکن است در معرض خطر هاری قرار داشته باشد، باید زخم را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده (پوویدون آیوداین (بتادین) یا الکل 40 تا 70 درصد) تمیز کرده و فوراً به یک پزشک مراجعه یا خود را به نزدیکترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند. اگر فرد به آمپول هاری نیاز داشته باشد، پزشک معالج یا کادر درمانی تشخیص می دهند. واکسیناسیون کامل ضدهاری طبق دستورالعمل جدید وزارت بهداشت ایران، ۳ تزریق واکسن داخل میان پوستی (اینترادرمال) در سه نوبت یا چهار تزریق عضلانی در چهار نوبت است که فرد حیوان گزیده باید آنرا انجام دهد.

اگر فردی که در معرض خطر قرار گرفته است و هرگز بر علیه بیماری هاری واکسینه نشده است باید 4 دوز از واکسن هاری در زمان‌های زیر دریافت کند:

  • دوز اول: به محض بروز مشکل
  • دوز دوم: روز سوم پس از دوز اول
  • دوز سوم: روز هفتم پس از دوز دوم
  • دوز چهارم: روز چهاردهم پس از دوز سوم

همچنین این فرد باید همزمان با دوز اول، واکسن دیگری به نام ایمنوگلوبین (سرم) ضد هاری را دریافت کند. البته دوزهای تزریقی واکسن هاری با توجه محل زخم و خراش توسط پزشک و مراکز بهداشت تعیین خواهد شد.

واکسن ضدهاری
واکسن ضدهاری

سرم ضد هاری

سرم ضد هاری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد از پلاسمای انسانی تهیه شده و هیچ نوع مخاطره‌ای ندارد و احتیاج به تست نیز نمی‌باشد. مقدار آن حداکثر 20 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن می‌باشد و فقط حجم لازم بر اساس اندازه زخم فقط در اطراف آن تزریق می شود.

در موارد زیر علاوه بر واکسن، تجویز سرم نیز مورد توصیه می شود: 

  1. گزیدگی و خراشیدگی منفرد و یا متعدد عمیق پوستی
  2. لیسیدن پوست آسیب دیده، آلوده شدن غشاهای مخاطی با بزاق حیوان مشکوک
  3. هر نوع مواجهه با خفاش شامل ورود به غار دارای خفاش و یا گزش یا خراشیدگی توسط خفاش
  4. مواجهه با حیوان محتمل یا قطعی مبتلا به هاری
  5. هر نوع جراحت در سر، صورت، گردن و دست (نوک انگشتان تا مچ دست) و ناحیه تناسلی

در صورتیکه فرد مجروح دارای سابقه واکسیناسیون نباشد و یا قبلاً تنها یک دوز واکسن دریافت کرده باشد باید سرم ضد هاری برای او تجویز شود.

سرم ضد هاری بایستی در داخل یخچال تحت دما بین صفر و 8 درجه سانتی گراد نگهداری شود و نباید زیر صفر درجه باشد. در ضمن، ویال‌هایی را که محتوای آنها تغییر رنگ داده است نباید مصرف کرد. اگر حجم سرم مورد نیاز مجروح بیش از 5 میلی لیتر باشد، باید در دو محل جداگانه تزریق شود؛ زیرا تزریق مقدار زیاد سرم در یک محل موجب آزردگی عضله و احتمالاً آبسه خواهد شد. عوارض ناخواسته سرم‌های ضد هاری انسانی از قبیل شوک آنافیلاکتیک، تورم عصبی عروقی و عوارض کلیه بسیار نادر است؛ فقط گاهی موجب درد و تب مختصر خواهد شد.

از آنجاییکه ویروس هاری از جمله ویروس‌های بی‌هوازی می‌باشد، لذا بخیه زدن در محل جراحت شرایط را جهت رشد ویروس آماده‌تر می کند. لذا در موارد ضروری می‌بایست قبل از بخیه در محل جراحت سرم ضد هاری تزریق گردیده و نیز مقداری سرم در محل جراحت ریخته شود و سپس بطور محدود بخیه انجام گردد.

نحوه تزریق واکسن هاری

واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد. باید توجه داشت که واكسن ضد هاری نبايد در سرين ماهیچه افراد تزريق گردد.

اطلاعات مهم قبل از دریافت واکسن ضد هاری

در صورت وجود موارد زیر، قبل از در یافت واکسن هاری با پزشک معالج خود صحبت کنید:

  1. اگر در دو دوز قبلی واکسن هاری یا مشتقات دیگر این واکسن، واکنش آلرژی شدیدی (کشنده‌ای) داشتید،
  2. بنا به یکی از این دلایل، سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده باشد:

البته اگر بیماری سبک‌تری دارید مثلاً سرماخوردگی، می‌توانید واکسن دریافت کنید. اما اگر به شدت بیمار هستید، احتمالاً قبل از دریافت دوز معمول واکسن هاری ( زمانی که توسط حیوانی گاز گرفته نشده‌اید) باید منتظر بهبودی باشید. ولی اگر در معرض ویروس هاری قرار گرفته اید، باید صرف‌نظر از بیماری که دارید فوراً واکسن دریافت کنید.

عوارض واکسن هاری

واکسن نیز مانند سایر داروها می تواند مشکلات جدید ایجاد کند، مثلاً واکنش آلرژیک شدید. خطر ایجاد آسیب جدی ناشی از عوارض واکسن هاری بسیار نادر است.

عوارض خفیف واکسن هاری

  • درد، قرمزی، ورم یا خارش در جای تزریق (30 الی 74 درصد)
  • سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه (5 الی 40 درصد)

عوارض ملایم واکسن هاری

  • کهیر، بدن درد، تب (حدود 6 درصد از دوزهای یادآور)
  • سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

مواجه با واکنش شدید به واکسن هاري

هر عاملی که موجب نگرانی شما گردد، مثلاً نشانه‌های واکنش آلرژی شدید، تب بسیار بالا یا تغییرات رفتاری باید به پزشک مراجعه کنید. نشانه آلرژی شدید می تواند شامل کهیر، ورم صورت و گلو، تنگی نفس و ضربان قلب سریع، سرگیجه و ضعف باشد. این نشانه‌ها معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون بروز می‌کنند.

اگر فکر می کنید واکنش آلرژی شدید یا موقعیت اورژانسی دیگری دارید که نمی‌توانید منتظر بمانید، با 115 تماس بگیرید یا فرد بیمار را به نزدیکترین درمانگاه ببرید، در غیر این صورت با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

جمع بندی

  • واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان هاری به افراد تزریق می‌شود.
  • اولین اقدام پس از گزیدگی توسط حیوان، شستن محل زخم با آب و صابون به مدت حداقل 15 دقیقه و مراجعه به مراکز بهداشت جهت معاینه و تجویز تزریق واکسن یا سرم هاری است.
  • واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد.
  • واکسن هاری مانند سایر واکسن‌ها و داروها شامل عوارضی است که شامل: درد و ورم در ناحیه تزریق، سردرد، تهوع درد عضلانی و در موارد شدید کهیر و سایر اختلالات سیستم عصبی را همراه دارد.

واکسن هاری چیست؟

واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری هاری استفاده می‌شود. معمولا افراد زمانی که در معرض خطر هستند یا مورد گزش و خراش توسط حیوانات قرار گرفته‌اند واکسن هاری تزریق می‌کنند تا از ابتلا به ویروس هاری جلوگیری کنند. معمولا واکسن هاری بی خطر است.

گاز گرفتن سگ خانگی نیاز به واکسن دارد؟

در صورتی که سگ یا حیوان خانگی واکسن هاری تزریق نکرده باشد نیاز به واکسن هاری هست. در غیر این صورت با توجه به اندازه خراش و گزش توسط مراکز بهداشت، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

عوارض واکسن هاری چیست؟

عوارض خفیف واکسن هاری شامل:
درد، قرمزی، ورم یا خارش در محل تزریق، سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه
و عوارض ملایم واکسن هاری شامل:
کهیر، بدن درد، تب و سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

آیا فردی که دچار گازگرفتگی شده و قبلاً واکسینه شده نیاز به دریافت واکسن دارد؟

بله، فردی که قبلا واکسینه شده است باید یک دوز به محض گازگرفتگی و دوز دوم در روز سوم دریافت کند. بعلاوه به ایمنوگلوبین هاری نیازی ندارد.

آیا خارج کردن کف صابون از لابه لای زخم ضروری است؟

بله، زیرا باقی ماندن کف صابون اثر بعضی مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده پس از شستشو را خنثی می نماید.

آیا در صورت تأخیر در نوبت های واکسیناسیون باید مجدد تزریق شود؟

خیر، ادامه واکسیناسیون باید طبق زمان بندی قبلی صورت بگیرد.

آیا واکسن و تزریق سرم ضد هاری به زن حامله پس از گزیدگی توصیه می شود؟

بله، به دلیل خطر ابتلا به هاري، حاملگی دلیل منع واکسیناسیون و تزریق سرم پس از مواجهه نمی باشد.

آیا از هاری می توانیم جان سالم به در ببریم؟

بله، هنگامی که عفونت هاری ایجاد شد، هیچ درمان موثری به غیر از واکسن وجود ندارد. اگرچه تعداد کمی از افراد از هاری جان سالم به در برده اند، این بیماری معمولاً باعث مرگ می‌شود.

آیا می توان واکسن ضد هاری را دیر تزریق کرد؟

خیر، هنگامی که در فردی علائم هاری ظاهر شود، برای واکسیناسیون علیه هاری دیر شده است.

آیا علاوه بر تزریق واکسن ضد هاری برای پیشگیری از عفونت های ثانویه می توان آنتی بیوتیک تجویز کرد؟

بله، آموکسی سیلین/کلاوولانات (کووآموکسی کلاو) اولین آنتی بیوتیک پیشگیرانه است.

آیا هاری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

به طور معمول انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است. برخی تحقیقات انتقال هاری از انسان به انسان را از طریق پیوند بافت یا ارگان آلوده گزارش کرده‌اند. همچنین با توجه به حضور هاری در اسپرم مردان و ترشحات واژن بانوان، احتمال کمی برای انتقال هاری از طریق رابطه جنسی نیز وجود دارد.

949 نظر
  1. ارمیا گفت

    سلام و وقت بخیر
    بنده امشب در حال غذا دادن به یک گربه خیابانی بودم که هر روز میاد تو حیاطمون. که گربه دستمو چنگ انداخت و یه خراش سطحی خیلی کوچیک در حد نیم سانتی متر روی انگشت شصت دستم ایجاد شده بعد از اون با آب و صابون شستم و با الکل 70 درصد ضد عفونی کردم آیا با این وجود به تزریق واکسن نیاز هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا در خراش سطحی نیازی به تزریق واکن نیست. اما اگر خونریزی ایجاد شده بهتر است به مراکز بهداشت جهت بررسی مراجعه نمائید.
      همچنین در صورتی که زیاد در مواجهه با حیوانات هستید می‌توانید واکسن به جهت پیشگیری تزریق نمائید.

    2. حنانه گفت

      سلام من۲۵ روز پیش پام زخم شد ویک سگ خانگی پام که زخم شده بود رو لیس زده سگ واکسن نزده بوده ولی تا الان سالمه و حالش خوبه نیازی به واکسن هست اینم بگم که من ۶ ماه پیش ۴ دوز واکسن زدم آیا نیازه دوباره بزنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر نیازی به تزریق واکسن ندارید.
        ضمنا با تزریق دوزهای کامل واکسن هاری تا آخر عمر نیازی به تزریق مجدد ندارید مگر در شرایط خاص و شدید.

  2. سارا گفت

    سلام
    ممنون از وقتی ک میذارید
    من ۷ سال پیش ۵ دوز واکسن هاری رو برای چنگ گربه زدم و دوباره ۶ ماه بعدش یه سگ ولگرد چنگم زد ک بهم دو دوز تزریق شد
    دیروز دوباره توسط به سگ ک صاحب داشت منو گاز گرفت البته میخاست سگم رو‌بگیره که من مانع شدم و من رو گاز گرفت رفتک مرکز بهداشت و گفتن باید دو دوز بزنم
    من اون روز ک مراجعه کردم فراموش کردم ۲ دوز یادآور رو‌ک ۶ سال پیش زدم بگم آیا مشکلی برام پیش میاد برای تعداد دوز های زیاد واکسن؟؟ ممکنه بدنم ضعیف بشه و بیماری خاصی بگیرم؟؟؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      در این حالت هیچ مشکلی پیش نمی آید و دوزهای یادآور واکسن به درستی دریافت شده است.

      1. سارا گفت

        یک دنیا سپاس از پاسخگویی

  3. ن گفت

    سلام من ۳ ماه پیش ۲ دوز واکسن هاری زدم. واکسن بوستر نزدم. امروز یه سگ ولگرد که بهش همیشه غذا میدم رو زانو خم شده بودم و درست مقابل صورتش بودم یک دفعه کلی آب دهن ریز پاشید بیرون و بخشیش رفت تو دهنم چون در حین صحبت کردن بودم. آیا باید دوباره واکسن بزنم؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      یکی از راه های انتقال هاری از راه مخاط دهان است لذا توصیه می شود طبق دستورالعمل کشوری اگر بیشتر از سه ماه از آخرین دوز واکسن گذشته است تزریق عضلانی واکسن هاری در روزهای صفر و سه در مواجهه مشکوک انجام گردد.

  4. زهرا گفت

    سلام وقتتون بخیر
    بنده امشب سگ خانگی رو بغل کردم ونوک بینیش که آغشته به بزاقش بود به صورتم روی بینیم خورد و بزاغش ناحیه بینی منو خیس کرد اگر سگ واکسینه نبوده باشه باید واکسن بزنم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      انتقال بیماری هاری از طریق گزش و ارتباط با خون حیوان آلوده صورت می‌گیرد.
      توصیه می‌شود در صورتی که زیاد با حیوانات خانگی سر و کار دارید اول نسبت به واکسینه نمودن خود حیوان و سپس خود جهت ایمنی و پیشگیری، واکسن تزریق نمائید.

  5. Dina گفت

    سلام. ۱۵ روز بعد از تزریق ۳ دوز واکسن انتی بیوتیک خوردن اثر واکسن رو کاهش می ده؟؟ از اونجایی که انتی بادی واکسن ۷، ۱۰ روزس.

  6. M گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من پارسال گربم روی دستم یه خراش سطحی ایجاد کرد ولی رفتم و تمام دوز های واکسن رو دریافت کردم
    دو هفته پیش هم این اتفاق افتاد و من واکسن یاد آور دریافت کردم
    امروز دستم و دوباره به خراش ریز داد لازمه دوباره هم واکسن بزنم ؟
    ولی هر دفعه دستم رو خوووب با آب گرم و صابون شستم و الکل هم به مقدار زیاد زدم …
    و اینکه گربه هم واکسینه شده هست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با این شرایط نیازی به تزریق مجدد واکسن نیست.
      البته در صورتی که خراش عمیق باشد باید به مرکز بهداشت جهت بررسی و اقدامات لازم مراجعه نمائید.

  7. ناشناسم گفت

    سلام
    من ۳ روز پیش یه گربه خیابونی رو داشتم ناز میکردم که روی دستم با ناخناش خراش خفیفی ایجاد کرد ولی خب خون اومد و بعد ۵ دقیقه شستمش و همون روزدچار مسمومیت غذایی هم شدم و الان حالت تهوع و تب دارم
    نیاز هست به دکتر مراجعه کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش سطحی بوده نیازی به تزریق واکسن ندارید.
      اما بهتر است به جهت شرح حال دقیق‌تر و معاینه فیزیکی به پزشک مراجعه نمائید.

  8. علی گفت

    سلام وقت بخیرآقای دکترمن چندروزپیش بودکه اولین دوزواکسن هاری روزدم امافردای همون روز همون دستی که واکسن زده بودم رو برق گرفت من دچاربرق گرفتگی شدم میخواستم بدونم اثرواکسن که خنثی نمیش؟

  9. محمدرضا گفت

    با سلام و خسته نباشد خدمت شما آقای دکتر
    پسرم دیروز صبح ساعت ۷ از ناهیه سر و دست چپ چند جا مورد گاز گرفتگی خیلی شدید سگ ول گرد قرار گرفته است ۵۰ دقیقه بعد با مراجعه به بيمارستان واکسن هاری هندی و سرم در محل زخم ها انجام شد چون مشخص نیس سگ هاری داشته یا نه اگر حیوان هاری داشته باشد پسر ۵ ساله من رو چند نوبت واکسن لازم است و آیا خطری هم با انجام به موقع واکسیناسیون ما را تهدید میکند یا خیر
    با تشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، به طور معمول برای افرادی که خراش عمیق داشته‌اند و تاکنون واکسن هاری دریافت نکرده‌اند 4 دوز واکسن هاری به همراه سرم هاری تزریق خواهد شد. البته این با تشخیص مرکز بهداشت صورت خواهد گرفت. در صورت دریافت به موقع واکسن، احتمال خطر بسیار کم خواهد شد.

  10. زهره گفت

    جناب دکتر سلام
    مادر بنده رو سگ گاز گرفته ده روز شده .در روز اول بعد از انتقال به بیمارستان دو ساعت زمان برد ووقتی برای شستشو اقدام شد تقریبا سه ساعتی گذشته بود که خودمون شستشو دادیم با آب .بعد دوز اول واکسن زده شد و بستری شدند.روز بعد بردنشون براشستشو اتاق عمل .امروز جواب نمونه سگ اومده و مثبت بوده .دوز چهارمشون هنوز مونده برای چند روز دیگه .خیلی نگرانیم چیکار کنیم امکان درگیری هست؟چه دکتریمراجعه کنیم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سایر دوزهای واکسن رو به موقع تزریق نمایند مشکلی ایجاد نخواهد شد انشاءلله.
      همچنین چون در زمان مناسب و چند ساعت پس از گزش شستشو و واکسن انجام شده است، احتمال درگیری بسیار پایین خواهد آمد.
      در صورت نیاز با پزشکان مرکز بهداشت نیز مشورت نمائید.

      1. زهره گفت

        خیلی ممنون جناب دکتر .الان سه هفته گذشته و دوزهای واکسن رو دریافت کردند .آزمایشی نیست که متوجه شد خدای نکرده درگیری ایجاد نکرده؟نگرانی ما بیشتر برای تعدادی زخم هاست ک در روزهای اول شستشو داده نشده و شاید سرم هم دریافت نکرده باشه

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        جای نگرانی نیست زیرا دوزهای واکسن به موقع دریافت شده.

  11. Z گفت

    وقت بخیر. ۱۱ روز از تزریق ۳ دوز واکسن گذشته«سگ هم هنوز زندست و کاملا سالمه» و من همچنان عوارض واکسن رو دارم ولی امروز خشکی گلو و کمی تب سرد هم به عوارض قبلی مثل سر درد، بی حالی و بدن درد اضافه شده. ایا طبیعیه؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      عوارض واکسن معمولا 3 4 روز پس از تزریق برطرف خواهد شد.
      توصیه می‌شود در صورت ادامه دار بودن و شدت علائم، به مرکز بهداشتی که واکسن را تزریق نموده‌اید مراجعه نمائید.

  12. مازندراني گفت

    سلام من سگ ديشب واكسن هاري زده و امروز دستمو گاز گرفته زخم سطحيه اما خون مياد نيازي هست كه واكسن هاري بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمالا نیاز به تزریق واکسن خواهید داشت. بهتر است به مرکز بهداشت جهت معاینه مراجعه نمائید.
      ایجاد ایمنی پس از تزریق واکسن معمولا چندروزی زمان بر خواهد بود.

  13. حسین گفت

    سلام. گربه‌ خونگی خودم که هفته گذشته واکسن سالانه‌ش رو گرفته دستم رو گاز گرفت و منجر به خراش سطحی و یکی دو قطره خونریزی شد. من آخرین بار ۳-۴ سال پیش واکسن هاری دریافت کرده‌م. آیا لازمه که به مراکر درمانی برم یا همینکه با آب و صابون و الکل شستشو دادم کافیه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط به دلیل اینکه حیوان خانگی بوده و واکسینه شده و شما نیز دوزهای واکسن هاری را دریافت کرده‌اید و همچنین خراش جزئی بوده احتمال ابتلای شما به هاری بسیار بعید است. به جهت اطمینان می‌توانید به مراکز بهداشت جهت بررسی خراش مراجعه نمائید.

      1. Mina گفت

        لطفاً لطفااا اگه میشه به سوالم پاسخ بدید
        انگشتمو یه گربه ولگرد چنگ زد و خون اومد
        اولین کاری که کردم با صابون شستم محل زخم و پانسمان نکردم
        حدود ۱۲ ساعت بعد رفتم و سرم و واکسن هاری و یه دوز هم کزاز برام تزریق کردن
        الان حدود ۱ روز که از واکسیناسیون میگذره ولی تب و لرز دارم و همینطور جدیدا اسهال گرفتم
        قبلا واکسن هاری نزدم
        آیا باید منتظر مرگ باشم؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        این عوارض بعد از تزریق واکسن طبیعی است.
        خیر، نگران نباشید.
        در صورتی که علائم بیش از 3 روز طول کشید و یا شدید شد به مرکز بهداشتی که واکسن را تزریق نموده‌اید مراجعه نمائید.

  14. سادات گفت

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من دوز اول و دوم واکسن هاری رو دریافت کردم شنبه برای دوز سوم باید مراجعه کنم
    اما از وقتی دوز های واکسن رو زدم علائمی دارم چند دقیقه بعد از تزریق این علائم آشکار شدن که کم و زیاد میشدن یا هر روزه بیشتر شدن
    از دیشب بیشتر شدن که باعث نگرانیم شده
    مثل تب و لرز و درد بدن سردرد سرگیجه، اسهال
    و بیشتر ضربان قلب شدید گرفتم و تنگی نفس اما تنگی نفس دائم نیست
    این علائم ها نشون دهنده مشکلی هست باید به پزشک مراجعه کنم یا نه نیاز هست موقه دریافت دوز سوم اطلاع بدم یا خیر؟! ممنون از پاسخگویی شما

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در برخی افراد ممکن است حساسیت و آلرژی به تزریق واکسن به وجود آید که در صورتی که شدید شد باید جهت ادامه روند واکسیناسیون به مرازک بهداشت اطلاع دهید. علائمی که ذکر کردید ممکن است ابتلای شما به عفونت‌های تنفسی و گوارشی باشد. در هر صورت راجعه به پزشک و اطلاع به مراکز بهداشت قبل از تزریق دوز بعدی توصیه می‌شود.

      1. امیرحسین گفت

        سلام وقتتون بخیر یک همستر در جوب دیدم با خودم اوردم خونه درحال براشتنش با کیسه فریزر یه گاز منو گرفت ولی جاش نموند فقط درد گرفت ایا لازمه واکسن هاری بزنم؟ اون همسترم گذاشتم بیرون دوباره چون ترسیدم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        در صورتی که خراشی ایجاد نشده و کیسه فریزر مانع برخورد مستقیم مونده نیازی به تزریق واکسن نیست.

  15. ...... گفت

    سلام من سه روز قبل یک سگ قسمتی از زانوی من رو گاز گرفت یکی از دندوناش داخل گوشتم فرو رفت و پایین اون فرورفتگی هم یک خراش ایجاد شد. میخواستم ببینم هنوزم میتونم ضد هاری رو بزنم یا دیر شده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      گرچه بهتر است در ساعات اولیه پس از گزش، تزریق واکسن صورت گیرد، الان هم می‌توانید واکسن را تزریق نمائید. توصیه می‌کنیم در اسرع وقت به مراکز بهداشت مراجعه نمائید.

  16. سادات گفت

    سلام خسته نباشید
    من دو دوز اول و دوم واکسن هاری رو دریافت کردم برای تزریق دوز سوم شهر خودمون نیستم و قرار هست به مسافرت برم میتونم در شهرهای دیگه به مراکز بهداشت مراجعه کنم برای تزریق دوز سوم کارت واکسن رو هم گرفتم یا نه باید مرکز شهر خودم باشم حتما ؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مشکلی نخواهد بود. با ارائه کارت واکسن به مراکز بهداشت آن شهر، از همان نوع واکسن برای شما تزریق خواهد شد و راهنمائی‌های لازم را انجام خواهند داد.

      1. سادات گفت

        خیلی عالیه ممنون از پاسخگویی و راهنمایی شما

    2. مهتا گفت

      سلام وقت بخیر
      دیروز موقع غذا دادن به گربه خیابانی دستمو چنگ زد برای گرفتن غذا دو تا زخم سطحی به وجود اومد
      تو ماشین بودم خیلی خیلی با الکل دستمو شستم ولی تا به مرکز بهداشت مراجعه کنم حدودا ۲-۳ساعت طول کشید
      هم واکسن هاری تزریق شد هم به خواست خودم کزاز
      ممکنه مشکلی پیش اومده باشه؟دیر برای واکسیناسیون مراجعه کردم؟از کجا میتونم بفهمم که مبتلا شدم
      بهم گفتن مشکلی‌ نیست ولی من خیلی ترسیدم خودم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        همه اقدامات لازم به درستی و در زمان مناسب انجام شده است.
        جای نگرانی نیست. همچنین در خراش سحطی نیز احتمال انتقال بیماری بسیار کم خواهد بود.
        در صورتی که مرکز بهداشت دوزهای بعدی را نیز تجویز کردهاند نسبت به تزریق به موقع اقدام نمائید، در غیر این صورت نیز نگران نباشید.

      2. مهتا گفت

        ممنون از پاسخگوییتون🙏🙏

  17. F گفت

    سلام وقت بخیر. ۱۲ ساعت بعد از گاز گرفتگی در حد چندتا خراش، مراجعه کردن به مرکز بهداشت و واکسن هاری زدن و دزهای بعدی رو به موقع زدن امکان گرفتن بیماری هاری رو خیلی کم می کنه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در شرایطی که ذکر کردید احتمال ابتلا به هاری بسیار کم خواهد شد و با تزریق دوره کامل واکسن مصونیت کافی ایجاد شده است.

      1. F گفت

        تشکر. البته که سگ واکسینه شده و خانگی بود و امکان هار بودنش به شدت کم

  18. الهه گفت

    سلام کودک ۴ ساله دارم که سال پیش به خاطر خراش گربه ۳ دوزواکسن هاری زده .امروزدوباره گربه به دستش چنگ انداخته ومقداری عمیقه آیادوباره باید واکسن هاری بزنه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ایجاد ایمنی در بدن افراد بعد از تزریق واکسن هاری چند هفته طول می‌کشد و این ایمنی تا حداقل دو سال و برخی مطالعات حتی خیلی بیشتر از دو سال را هم نشان دادند. اگر پارسال تمام دوزهای واکسن هاری را دریافت کرده اند جای نگرانی نیست. اگرچه در صورتی که خراش عمیق بوده توصیه می‌کنیم به مراکز بهداشت جهت بررسی مراجعه کنید.

  19. مهدی گفت

    سلام وقت بخیر مادر من سه دز واکسن هاری زده بهداشت گفته اگه سگ مرده دز چهارم رو بزنه وگرنه نیازی نیست
    ما هم راهمون دوره تماس گرفتیم گفتن سگ گله زندس و بردن کوه دسترسی نداریم مطمئن شیم و شک داریم آیا تزریق دز چهارم ضرر داره یا محض اطمینان میتونه تزریق بکنه؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط نیازی به تزریق دوز چهارم وجود ندارد.
      اگر بعد از 10 روز حیوان مرد، هار تلقی می‌شود و تزریق دوز چهارم توصیه می‌شود.

  20. علی گفت

    سلام وقت بخیر
    دیروز بعد از گاز گرفته شدن توسط سگ البته بسیار سطحی دوز اول رو دریافت کردم ولی امروز مجدد جای دست که کمی زخم بود توسط سگ لیس زده شد نیاز هست دوز اول مجدد امروز زده شود یا اینکه دوزهای روز سوم و هفتم کفایت میکند؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سطح ایمنی حدود 7 تا 10 روز پس از تزریق دوز اول ایجاد می‌شود.
      در صورتی که زخم باز بوده توصیه می‌شود به مرکز بهداشت جهت راهنمایی بیشتر مراجعه نمائید.

  21. لیمو گفت

    سلام وقتبخیر.ببخشید یه سوال داشتم.من ۱۹دی ۱۴۰۱دوز سوم واکسن هاریمو زدم.امروز ی گربه خیابونی چنگم زددر حد چنتا خراش و چند قطره خون.الان دقیقا ۳ماهو ۸روز از واکسنم میگذره.نیازه ک فردا برم مجددبرای واکسن!!!در ضمن من هفته۶بارداریم هست!؟!
    اگر نیاز واکسن خطری نداره برای بارداریم!؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      میزان ایمنی ایجاد شده توسط واکسن هاری تا چند سال ادامه خواهد داشت. برای افرادی که زیاد در معرض این ویروس هستند، بهتر است هر دو سال یکبار نسبت به تزریق دوز یادآور واکسن هاری اقدام کنند.
      در این شرایط نیازی به تزریق مجدد واکسن هاری ندارید؛ اما به جهت اطمینان بهتر است پس از هر گزیدگی عمیق به مراکز بهداشت جهت بررسی خراش ایجاد شده مراجعه نمائید.
      همچنین تحقیقات خطری برای تزریق واکسن هاری در بارداری ذکر نکرده‌اند.

  22. نگار گفت

    سلام ببخشید
    دیروز به لباس من به پارچه ای مالیده شد که گربه خیابانی ان را گاز گرفته بود و من با دستم تکاندم و دستم رو شستم ولی زیر ناخنونامو با چیزی تمیز نکردم و محلی که از قبل در بدنم زخم بود با اون دست برخورد داشت
    الان نگرانم و میگن که نیازی ب واکسن ندارم چون اخرین باری که زدم ۳ ماه و ۲۰ روز پیش بوده ولی مرکز بهداشت ب من گفته بود تا ۳ ماه این واکسن ایمنی ایجاد میکند
    ایا خطری وجود داره و نیاز ب واکسن هست ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری در این شرایط بسیار بسیار بعید است.
      نگران نباشید؛ نیازی به تزریق مجدد واکسن هاری ندارید.

      1. نگار گفت

        یعنی بازم احتمالش هست ؟
        واقعا نیازی نیست ؟ اون واکسن قبلی هنوز موثر هست ؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        اصلی‌ترین راه انتقال گزش است، ویروس هاری هم بی هوازی است؛ پس جای نگرانی وجود ندارد. اگرچه تاثیر تزریق واکسن قبلی هم پابرجاست.

  23. مریم گفت

    سلام . ببخشید گزش با خوکچه هندی ،نیاز به تزریق واکسن هاری داره؟ متاسفانه
    جوابهايى كه گفته ميشه ،ضد و نقيض هست و بعضى خونه ها دارن اين حيوان رو .

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      کلیه حیوانات خونگرم پستاندار، چه وحشی و چه اهلی به این بیماری حساس هستند. بهتر است در صورتی که خراش عمیقی ایجاد شود واکسن تزریق شود.

  24. صفدریان گفت

    سلام، امروز یه سگ ولگرد دستمو از پشت استین گاز گرفت البته زخمی ایجاد نشد چون گزیدگیش محکم نبود، ولی آستین لباسم و دستم آلوده به بزاق سگ شد. نیازی به واکسن هاری هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که زخمی و گزیدگی در پوست شما ایجاد نشده نیازی به تزریق واکسن نیست.

  25. ساغر گفت

    سلام هم به مراکز بهداشت و هم به پزشک مراجعه کرده ام که گفتند جای نگرانی نیست و از این طریق و با این مقدار خراش راه انتقال وجود ندارد. اما باز هم نگرانم. چون دچار وسواس فکری ام.لطفا اطمینانم دهید که نگرانی ام بی مورد است.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که عرض شد و پزشکان هم تایید نمودند جای نگرانی وجود ندارد. تزریق بیهوده واکسن نیازی نیست.

    2. امیرحسین گفت

      سلام وقت بخیر . ببخشید من سوالی داشتم اگه میشه جواب بدید . من دیشب داشتم از پارک رد میشدم یک سگ با اینکه صاحبش کنارش بود یک دفعه به سمتم حمله کرد و بنده هم سوار دوچرخه بودم ولی نتونست گاز بگیره ولی تا کنار چرخم اومد فکر هم نکنم هم با پاهام برخورد کرده باشه بدنش بعد من دست به پاهام زدم
      که مطمن بشم چیزی نشده بعدش نمی‌دونم دستمو به صورتم زدم یا نه . آیا تزریق واکسن توصیه میشه یا خیر لطفاً جواب بدید ممنون

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر نیازی به تزریق واکسن نیست.
        در صورت گزش حیوان انجام واکسیناسیون توصیه می‌شود.

  26. رزا گفت

    سلام وقتتون بخیر
    دیروز یه گربه خیابونی دستمو چنگ انداخت زخمش سطح، امروز یکم قرمز شده دور محل خراش نیاز هست به پزشک مراجعه کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر شدت خراش زیاد بوده به مراکز بهداشت جهت بررسی و در صورت نیاز تزریق واکسن مراجعه نمائید.

  27. ساغر گفت

    سلام
    من روز گذشته همراه با دختر سه ساله ام برای طبیعت گردی به صحرا رفتیم . دوتا از انگشتان پای دخترم با تیغ کنگرفرنگی به اندازه ی نقطه ای خراشیده شد. در هر انگشت یک نقطه خراش که قرمزی خون معلوم شد. ترسم از این است که نکند بزاق یا ادرار حیوان هاری روی بوتهبوده باشد. ایا از این طریق امکان هاری وجود دارد.؟ من خیلی مضطربم و دچار وسواس فکری شدید هم هستم خواهش می کنم جواب قانع کننده ای به من دهید.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری از این طریق بسیار بعید است.
      ویروس هاری مدت زمان کمی در هوای آزاد زنده می‌ماند و قابلیت آلوده کردن ندارد.
      اصلی ترین راه انتقال گزش حیوان هار است که باید نگران شوید.
      به جهت رفع نگرانی می‌توانید به یکی از مراکز بهداشت نیز مراجعه نمائید.

  28. امیرحسین گفت

    سلام وقتتون بخیر
    لطفا کمک کنید
    من ۴ ماه پیش ۲ دوز تقویتی واکسن هاری دریافت کردم
    مجدد توسط یک گربه خراشیده شدم
    اما خراش بسیار سطحی بود
    به مدت ۵ دیقه با اب و صابون شستم و الکل ۷۰٪ به زخم زدم
    اما نگران بودم
    ۳ پزشک و ۲ دامپزشک صلاح به انجام واکسناسیون ندیدند اما من واکسن را دریافت کردم
    هنگام دریافت واکسن مسئول بهداشت به من گفتند ک باید تعهد بدهید زیرا ممکن است شما بخاطر مصرف زیاد واکسن بیمار شوید و روی مغز شما تاثییر بگذارد
    مادر من خبردار شدند از این موضوع
    و بسیار گریه میکنه و خودش رو سرزنش میکنه ک جلوی من رو نگرفته
    حرف این اقا چقدر صحت داره؟
    ایا ۱ دوز واکسن کفایت میکنه؟
    نیاز هست واکسن رو ادامه بدم؟
    لطفا توضیح بدهید ک مادر من از نگرانی در بیاد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که پزشکان دیگر تایید کردند، در خراش سطحی نیازی به تزریق واکسن نیست؛ به خصوص که شما دوزهای کامل و تقویتی واکسن هاری را دریافت کردید.
      نیازی به تزریق باقی دوز ها نیست. نگران هم نباشید؛ انشاءالله مشکلی پیش نخواهد آمد. در صورتی که علائمی را تجربه کردید فورا به مرکز بهداشت مراجعه نمائید.

  29. علی گفت

    سلام وقت بخیر
    من حدود یک هفته پیش آخرین واکسن هاری رو زدم.
    چند روزی هست (تقریبا ۵-۶ روز) سردرد خفیف دارم.
    میخواستم ببینم بنظر شما بخاطر بیماری یا واکسن هست یا الرژی فصلی؟
    (فقط سردرد هست، هیچ علائم یا مشکل دیگه ای نیست)

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      یکی از عوارض واکسن هاری سردرد است که پس گذشت چندروز برطرف خواهد شد. توصیه می‌شود در صورتی که بهبود نیافت و ادامه دار بود به مرکز بهداشت تزریق واکسن مراجعه نمائید.

  30. Matilda گفت

    سلام ببخشید امروز یه گربه‌ی خیابونی با پنجش روی دستم زد و خیلی خیلی کم دستم زخم شد، در حدی که اول خودمم متوجه نشدم و بعد که دقت کردم دیدنش(خون نیومد)
    نیازی هست که من واکسن بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست.

  31. علی رضا هاشمی گفت

    سلام خسته نباشید. من واکسن هاری نوبت سومم رو امروز زدم اما سگ خانگی امشب دستم رو دوباره به شدت گاز گرفت و زخم عمیقی به وجود آورد، باید سرم شستشو هاری دریافت کنم یا نیازی نیست ؟ متشکرم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود به مراکز بهداشت مراجعه نمائید تا با توجه به شدت زخم اقدامات لازم را انجام دهند.

    2. عماد گفت

      سلام.
      دوست عزیز پیشنهاد میکنم اگر سگ خودتون هست حتما در کلاس های تربیت سگ شرکت کنید، یا اگر سگ اطرافیان هست در این مورد بهشون تذکر بدید که سگ شون رو آموزش بدن.
      آموزش دادن سگ خیلی راحت تر از اینه که هر از گاهی یک نفر رو گاز بگیره و با تحمل این حجم استرس دنبال دریافت واکسن باشند…

      1. Maryam گفت

        دقیقا امشب یک سگ خونگی منوگاز گرف

  32. علیرضا گفت

    ببخشید یه سوال دیگه اینکه کسانی که واکسن میزنند ممکنه همچنان ناقل باشن؟
    واکسن چطور؟ ناقل نمیکنه؟!

  33. علیرضا گفت

    سلام.
    پیرو سوال قبل…
    امروز از مرکز بهداشت پیگیر شدم و متوجه شدم واکسنی که به من تزریق شده دوز اول و سوم از نوعی بوده که داخل بدن میمون پرورش میدن و دوز دوم که در مسافرت دریافت کردم از نوعی بوده که داخل جنین اردک پرورش میدن ویروس رو.
    بنظر شما با این وضعیت ایمنی لازمه ایجاد شده؟
    واکسن ها تداخل ندارند؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      اگر واکسن در مراکز بهداشت تزریق شده جای نگرانی نیست.

  34. ایمان گفت

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم اگر ۴ روز بعد از خراش گربه(به طوری که چند قطره خون بیاد) تزریق واکسن انجام بشه،امکان آلوده شدن به هاری هستش یا خیر؟!
    ممنون میشم سریع پاسخ بدین خیلی استرس دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است تا 72 ساعت اولیه پس از خراش تزریق واکسن انجام شود. اما جای نگرانی نیست. دوز های بعدی را در زمان مقرر تزریق نمائید.

      1. ایمان گفت

        خیلی ممنون از اینکه پاسخ دادین و اینکه برادر من یه مقداری علائم سرماخوردگی و بیماری داشت بعد از تزریق میخواستم بدونم طبیعیه و راستش خیلی خیلی نگرانم.

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام مجدد
        در برخی موارد عوارض تزریق واکسن، مانند بیماری‌های عفونی بروز خواهد کرد و جای نگرانی ندارد. در صورتی که علائم شدید شد به مرکز بهداشت تزریق واکسن مراجعه نمایند.

  35. علیرضا گفت

    سلام وقت شما بخیر
    ببخشید من دوز اول هاری رو در شهر خودمون تزریق کردم ولی فقط مهر و امضا کردند و اسم و نوع واکسن رو ننوشتند
    دوز دوم رو در مسافرت تزریق کردم اما رنگ شیشه های واکسن شهر خودمون آبی بود و رنگ واکسنی که توی مسافرت بهم زدن قرمز.
    نوع واکسنی که در مسافرت تزریق کردم (دوز دوم) رو نوشته: PCEC
    الان یعنی واکسن ها باهم متفاوت بودن؟ تداخل ایجاد نمیشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      جای نگرانی نیست.

  36. کیوان گفت

    باسلام
    چند روز پیش از ناحیه پا توسط سگ خانگی که قبلا چند نفر را هم گاز گرفته بود دچار آسیب شدم و بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه ودوز اول را تزریق کردم ،آیا اینکه این حیوان چند نفر را گاز گرفته و ازبین نرفته نشان از هار نبودن این حیوان نیست؟وآیا لازم هست در کنار تزریق واکسن حتما تزریق سرم را هم انجام دهم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا پس از گزش، حیوان هار خواهد مرد، اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند، 14 درصد از سگ هایی که به هاری مبتلا هستند زنده می مانند.
      به توصیه مراکز بهداشتی که مراجعه نموده‌اید عمل نمائید و در صورت صلاحدید ایشان سرم را نیز تزریق نمائید.

      1. مهسا گفت

        درود بر شما.
        من درب منزلم ۴ تا بچه گربه هستن که از بدو تولدشون اینجان و من بهشون غذا میدم چون مادرشون خیلی زود مجدد حامله شد و اینها رو از خودش دور میکرد غرش میکرد و میزدشون و اینها خیلی کوچیک بودن و ترسو و توانایی غذا پیدا کردن تو این محله ی شلوغ رو نداشتن.
        من چون سگ توی خونه دارم و خیلی روش حساسم با مراقبت بهشون نزدیک میشدم و همیشه دستکش میپوشیدم هفته ی گذشته دستکش نایلونی پوشیدم یکیشون که خیلی شیطونه پرید و یک چنگ خیلی خیلی کوچیگ به دستم زد که ازم غذا بگیره چنگش باعث شد دستکش پاره شه و یک خراش خیلی جزیی روی دستم ایجاد شد نه خون اومد نه قرمز شد فقط همون لحظه کمی احساس سوزش داشتم و تمام شبیه اینکه دستم به نوک چاقو کشیده شده باشه و ردش مونده باشه برگشتم خونه و دستمو با اب و صابون شستم. اطلاعی نداشتم که گربه هم میتونه ناقل بیماری هاری باشه و انقدر جزیی و سطحی بود که ردی نمونده الان ازش بعد از یک هفته.
        همین گربه چشم دوستمو چنگ زد و خون اومد و اون سریعا مراجعه کرد به بهداشت و واکسن هاری و کزاز زدن براش. اونجا متوجه شدم گربه هم میتونه ناقل هاری باشه.
        ایا الان باید من هم تزریق کنم اصلا تزریق هاری الان تاثیری داره؟؟
        ضمن اینکه این بچه سالمه و الهی که سالم هم بمونه چون جایی به اون صورت نمیرن مدام زیر ماشین کنار خونه ی من هستن.
        الان کمی نگران شدم ممنون میشم پاسخ بدید ضمنا من بیماری ام اس دارم ایا نقص ایمنی بدنم ممکنه باعث بیماری هاری شه برام.
        در این یک هفته هیچ علایم بیماری ندارم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        در خراش سطحی و جزئی احتمال ابتلا به هاری بسیار کم است و نیازی به تزریق واکسن ندارد.
        نگران نباشید، ضمنا تاثیرگذاری واکسن هاری تا چند ساعت پس از گزش یا خراش خواهد بود.

  37. مهدی گفت

    سلام یه گربه داریم که شغال پاشو گاز گرفته و زخم عمیق شده بعد از دو روز اون گربه یه گاز کوچک و چنگ بهم زد که خراش معمولی ایجاد شد
    بعد سه روز از گاز گرفتگی گربه یک دوز واکسن هاری زدم و سه دوز دیگه برام تعیین کردن ولی نمیخوام بزنم بقیشو
    بنظرتون همون یک دوز ایمنی ایجاد میکنه..؟ یا برم بقیشو بزنم خودم دوست ندارم بزنم
    چون زخمی که من برداشتم سطحیه و خون کمی اومد در حد یه قطره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود طبق برنامه‌ای که مراکز بهداشت طبق خراش و شرایط برای شما تعیین نموده‌اند عمل نمائید.

  38. رستا گفت

    یلام وقت بخیر
    یک روز پیش همسترم که تازه خریده بودمش گازم گرفت و خون اومد که دلیلش فکر کنم استرسش و اشنا نبودن با محیط بود، من واکسن کزاز نزدم تاحالا
    حالا امکان داره هاری بگیرم؟
    باید واکسن هاری هم بزنم یا واکسن کزاز کفایت میکنه؟
    ممنون میشم کامل توضیح بدین چون راستش به دکترای شهرمون اطمینان ندارم بهم گفته بودن علائم هاری تو24ساعت اول نشون میده! پس هاری نداری!

  39. سهیلا گفت

    سلام
    من سه سال پیش سه یا دو دوز واکسن هاری زدم دقیق یادم نیس
    بعد امروز سگ عمه ام دستمو گاز گرفت ولی زخم نشد و خون نیومد یه خراش سطحی ایجاد شد که اصلا پیدا نیست
    منم نرفتم واکسن بزنم
    مشکلی پیش میاد واسم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در خراش سطحی نیازی به تزریق واکسن نیست.

      1. علی گفت

        سلام 9 ماه پیش 3دوز واکسن زدم ولی الان گربه چنگ زد خون هم امد باید برم دوباره واکسن بزنم ؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        به مرکز بهداشت مراجعه کنید با توجه به خراش ایجاد شده اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
        در خراش سطحی به خصوص پس از واکسینه شدن نیازی به تزریق مجدد نیست.

  40. عرفان گفت

    سلام
    من ١ روز پيش دستم به دندان سگ خورد سگ واكسن هاري نخورده اما خوب سرحال هست و هيچ علائمي ندارد
    فقط دست من يه خراشيدگي خيلي خيلي كم پيدا كرد در حد از ميليمتر هم كمتر كه خون نيامد فقط قرمزي خون مشخص شد كه با اب صابون شستم
    و من ١٤ ماه پيش هم واكسن هاري دريافت كردم ٣ نوبت ايا الان نيازه كه واكسن دريافت كنم باز

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.