بیماری هاری چیست؟ علت، پیشگیری، راه انتقال و علائم هاری

307 40,189
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

هاری نوعی بیماری خطرناک ویروسی مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود. انتقال بیماری از طریق گازگرفتن حیوانات مبتلا به انسان و حیوان انجام می‌گیرد. همچنین بزاق مبتلایان به بیماری هاری منبع سرشاری از ویروس هاری است. حتما تا انتها با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب بیشتر درباره بیماری هاری توضیح دهیم.

تاریخچه بیماری هاری

ویروس هاری حدود 2300 سال قبل از میلاد شناخته شده است و به نظر می‌رسد سگ، ناقل اصلی این بیماری باشد. دانشمندانی مانند ابوعلی‌سینا، محمّدابن زکریای رازی و سید اسماعیل جرجانی بیماری هاری را توصیف و آن‌را شرح داده‌اند. لوئی پاستور درمان ضد هاری و واکسیناسیون را در سال 1885 میلادی ارائه داد. در سال 1299 شمسی انستیتو پاستور ایران بنا نهاده شد و امروزه بیش از 300 مرکز درمان ضد هاری در کشور به امر درمان هاری مشغول فعالیت می‌باشند. در ایران سالانه بیش از 100 هزار نفر به علت گزش حیوانات مشکوک به هاری به ویژه سگ، تحت درمان ضد هاری قرار می‌گیرند.

شیوع ویروس هاری

بیماری هاری در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در ایران نیز به شکل بومی یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی به شمار می‌رود. هاری در کشورهایی چون اسکاندیناوی، انگلستان، ایرلند، اسکاتلند، استرالیا و نیوزلند دیده نمی‌شود به عبارتی این عفونت در این کشورها ریشه‌کن شده است. این حالت بیشتر در ارتباط با وضعیت جغرافیایی این کشورها به ویژه محصور بودن آن‌ها به وسیله آب می‌باشد. اما در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا، هند، روسیه، آفریقا و ایران، هاری شایع است. اکثر حیوانات خونگرم نسبت به این بیماری حساس هستند. انتقال دهندگان اصلی بیماری سگ، گوشتخواران وحشی (مخصوصاً گرگ و شغال) و همچنین روباه‌ها هستند.

تخمین زده می شود هاری سالانه باعث مرگ 59 هزار انسان در بیش از 150 کشور می شود که 95 درصد موارد در آفریقا و آسیا رخ می‌دهد. هاری یک مشکل عمده در آسیا است و ارزیابی می‌شود که در آسیا سالانه 35.172 نفر جان خود را از دست می‌دهند. همچنین براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، کشور هند عامل تقریباً 60 درصد از مرگ و میر هاری در آسیا و 35 درصد از مرگ و میرها در جهان است. همچنین مشاهده می‌شود که سالانه 21.476 مرگ انسان به دلیل بیماری هاری در آفریقا توسط سگ‌ها اتفاق می‌افتد. هاری از طریق خفاش بیشترین موارد بیماری هاری انسانی در قاره آمریکا را تشکیل می‌دهد.

تاثیر هاری بر مغز
تاثیر هاری بر مغز

برنامه‌های کنترل ویروس هاری در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود و موفقیت‌های زیادی با بهبود پوشش واکسیناسیون سگ، و کاهش مرگ و میر انسان مشاهده می‌شود. همچنین جامعه جهانی در نظر دارد تا سال 2030 میلادی مرگ و میر انسان در اثر بیماری هاری ناشی از سگ‌ها را از بین ببرد.

عامل بیماری هاری

عامل این بیماری ویروسی RNA دار تک رشته‌ای، بی هوازی و نوروتروپ از خانواده رابدوویریده می‌باشد. با ورود ویروس به یاخته‌های ماهیچه‌ای یا یاخته عصبی، تکثیر ویروس آغاز می‌شود. ویروس هاری درشت و کم مقاومت است و در طبیعت دوام ندارد و در بزاق خشک شده در مدت چند ساعت از بین می‌رود. ویروس هاری در حرارت ۵۰ درجه سانتی گراد در مدت ۱۵ دقیقه و در حرارت ۶۰ درجه در مدت ۳۵ ثانیه و در حرارت ۱۰۰ درجه سانتیگراد در مدت چند ثانیه از بین می‌رود؛ بنابراین برای ضدعفونی وسایل آلوده کافی است چند دقیقه آن‌ها را جوشاند یا با فنل و الکل شستشو داد.

هاری از چه حیوانی گرفته میشود؟

کلیه حیوانات خونگرم پستاندار، چه وحشی و چه اهلی به این بیماری حساس هستند. البته در پرندگان، ابتلاء به این بیماری فقط به‌طور مصنوعی در آزمایشگاه گزارش شده‌است. بسیاری از حیوانات وحشی مانند راکون، خفاش، راسو، میمون، گرگ، خرس، شغال و روباه – حیوانات اهلی مثل سگ، گربه، اسب، شتر، الاغ و گاو به این بیماری حساس بوده و قادر به انتقال بیماری به انسان و سایر حیوانات هستند.

راه های انتقال بیماری هاری

اصلی ترین راه انتقال ویروس هاری، حضور ویروس بیماری زا (در بیشتر موارد در بزاق حیوان‌های گزنده) و نفوذ آن به داخل زخم یا غشای مخاطی است. مواجهه به دو طریق صورت می گیرد:

انتقال هاری از راه گزش

این راه انتقال در بین حیوانات اتفاق می‌افتد و ویروس می‌تواند سبب ایجاد بیماری شود. بزاق حاوی ویروس حیوان مبتلا به هاری از طریق سوراخ‌هایی که هنگام گزش در پوست و عضلات ایجاد می‌شود سبب تزریق ویروس به بدن قربانی می‌شود. عامل بیماری هاری قادر به عبور از پوست سالم نیست. اما ریختن ترشحات بزاقی دام آلوده بر روی خراش‌های دست سبب هاری می‌شود. در گربه سانان نیز از طریق کشیدن پنجول ممکن است این بیماری منتقل شود. درصدی آلودگی برای ترشحات حیوان هار در غدد اشکی، بزاق، خلط و ترشحات بینی بوده است. تاکنون وجود ویروس هاری در خون و مدفوع حیوان هار گزارش نشده است.

بیماری هاری
بیماری هاری

انتقال هاری از راه های غیر گزش

گفته شد که اصلی‌ترین راه انتقال هاری از طریق گزش توسط حیوان آلوده است، اما سایر مواردی که می‌تواند منجر به انتقال هاری شود نیز شامل:

1- انتقال از راه پوست

بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست ولی اگر کوچکترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد قابل انتقال خواهد بود.

2- انتقال از راه مخاطات

انتقال بیماری از راه مخاطات امکان پذیر است. بنابراین سگ‌ها و گربه‌های به ظاهر سالم در اواخر دوره کمون بیماری می‌توانند از طریق لیسیدن لب، چشم و بینی کودکانی که با آنها بازی می‌کنند صاحبان خود را به بیماری هاری مبتلا نمایند.

3-  انتقال از راه تنفس

راه دیگر انتقال از طریق استنشاق ذرات آلوده یا آئروسل‌ها می باشد. ابتلا به هاری از طریق استنشاق، در شرایطی عارض می‌شود که غلظت ویروس در هوا به حد بسیار بالایی برسد تا شرایط برای سرایت بیماری مهیا شود وگرنه آلودگی از این راه در شرایط عادی آزمایشگاه‌های هاری بسیار ضعیف بوده و توسط عده ای از دانشمندان تایید نشده است.

4- انتقال از راه پیوند اعضاء

ویروس هاری در سلول های طحال، کلیه، پانکراس و مایعات بدن شخص هار نیز پخش شده است. همچنین انتقال ویروس هاری در اثر پیوند قرنیه چشم گزارش شده است که موجب مرگ گردیده است.

5- انتقال از راه دستگاه گوارش

انتقال از این راه بعید است، ولی حیوان گوشت خوار ممکن است به ندرت از طریق خوردن لاشه حیوان‌های مرده در اثر ابتلا به هاری، به این بیماری مبتلا شود. به هر حال باید از خوردن گوشت و فرآورده های دام‌های مبتلا به هاری خودداری کرد.

علائم هاری در انسان و سایر حیوانات

انسان: ترس از نور، ترس از آب، ترس از جریان هوا، درد شدید در گلو و عدم توانایی در بلع (به خاطر درد)، کبودی شدید بر روی پوست، فلجی فک، سوزش و گز گز محل زخم، تب، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، فلجی دست و پا (نادر است)، ترشح شدید بزاق (انسان در نهایت به علت خفگی جان خود را از دست می‌دهد).

سگ و گرگ: حالت تهاجمی و ترشح شدید بزاق (در کمتر از یک هفته جانور می‌میرد).

شتر: خمیازه بیش از حد.

روباه و گربه: خودشان را لوس می‌کنند و به نوازش تمایل دارند. انگشت را گاز می‌گیرند.

گاو: چوب‌های طویله و ظرف غذای خود را گاز می‌گیرد.

بز و گوسفند: جمجمه‌شان را به دیوار یا ستون تکیه داده و فشار می‌دهند.

دوره علائم بالينی بیماری هاری در انسان

دوره بيماری هاری در انسان به چهار مرحله تقسيم می‌شود:

تشخیص بیماری هاری

برای شخصی که علائمی از خود بروز داده اما بیماری‌اش تشخیص داده نشده است، هیچ آزمایشی برای تشخیص هاری کافی تلقی نمی‌شود، اما آزمایشات زیر ممکن است در انسان قبل از مرگ با استفاده از نمونه‌های زیر در برخی شرایط انجام شود:

1) آزمایش قرنیه

از قرنیه بیمار گسترشی تهیه کرده و با استفاده از روش ایمونوفلورسنت رنگ آمیزی می‌شود. مشاهده اجسام نگری در زیر میکروسکوپ نشانه مثبت بودن نتیجه آزمایش است.

2) تصویربرداری

برخی از آزمایشات تصویربرداری می‌توانند به تشخیص آنسفالیت هاری (یعنی التهاب حاد مغز ناشی از عفونت هاری) کمک کنند. این تست‌های تصویربرداری شامل CT-Scan و MRI سر و سی تی اسکن سر است.

3) بیوپسی از پوست گردن

بیوپسی پوست یکی از سریع‌ترین تست‌های آزمایشگاهی است که گاهی برای تشخیص ویروس هاری استفاده می‌شود. ویروس می‌تواند از طریق اعصاب به فولیکول‌های مو که مملو از رشته‌های عصبی هستند وارد شود. پس از بی‌حس کردن ناحیه با یک بی‌حس کننده موضعی، متخصصان بهداشتی نمونه کوچکی از پوست پشت گردن شما را می‌گیرد. در نهایت در آزمایشگاه به روش فلورسنت رنگ آمیزی می‌گردد. مشاهده اجسام نگری نشانه مثبت بودن آزمایش است.

4) پونکسیون کمری یا پونکسیون نخاعی

در برخی موارد، پزشک مایع نخاعی فرد را بررسی می کنند. این شامل استفاده از پونکسیون کمری است که به عنوان ضربه ستون فقرات نیز شناخته می شود. متخصصان بهداشتی با کمک یک سوزن خاص، بهداشتی می‌توانند مقدار کمی مایع مغزی نخاعی (CSF) را از کانال نخاعی استخراج کنند و سپس آن نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستند.

5) جدا کردن ویروس هاری از بزاق

متخصصان آزمایشگاه ممکن است چند روز قبل از ظهور علائم بیماری یا در دوران بیماری نمونه‌های بزاق و سرم بیمار (قسمت مایع خونی که پس از انعقاد باقی می ماند) را جدا کنند و به دنبال آنتی بادی علیه ویروس هاری باشند. وجود آنتی بادی‌ها نشان دهنده عفونت است.

در صورت حیوان گزیدگی چه باید کرد؟

هرگاه فردی دچار حیوان گزیدگی شود باید در اسرع وقت به مراکز پیشگیری و درمان هاری شهرستان محل سکونت مراجعه نماید. این مراکز بصورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به موارد حیوان گزیدگی بصورت رایگان می باشند.

درمان هاری

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا بیماری هاری قابل درمان است؟ زمانی که شما در معرض ویروس هاری قرار میگیرید، برای جلوگیری از عفونت در اولین فرصت محل مورد گزش را حدود 15 دقیقه با آب و صابون بشویید. سپس نیاز به تزریقاتی است که توسط مراکز بهداشت مشخص می‌شود.

کنترل و پیشگیری از هاری

اگرچه انتقال ویروس هاری از انسان به انسان بسیار نادر است، امّا باید در هنگام درمان بیماران مشکوک به هاری از دستکش و روپوش مخصوص استفاده کرد. همچنین کارکنان مراکز بهداشتی که از بیمار آلوده مراقبت می نمایند، باید تحت واکسیناسیون هاری قرار گیرند. اگرچه هاری در بسیاری از کشورها ریشه کن شده است اما می تواند دوباره وارد این کشورها شود. بنابراین بهترین راه مقابله با خطر و پیشگیری از بیماری هاری تزریق واکسن هاری می باشد. شما می‌توانید اطلاعات کامل در این باره را اینجا بخوانید: چه زمانی باید واکسن ضد هاری تزریق کنیم؟

مطالب مرتبط:

کلام آخر

بیماری هاری ناشی از ویروسی در خانواده رابدو ویریده ویروس‌ها است که در صورت مبتلا، موجب التهاب مغزی حاد در بیمار می‌شود. ویروس‌هاری در بسیاری از پستانداران و همچنین انسان‌ها می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود. این ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی به بدن منتقل شده و از ماهیچه‌های شما به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر شدن می‌کند. در صورت ابتلا به بیماری هاری مرگ شما قطعی است.

تخمین زده می شود هاری سالانه باعث مرگ 59 هزار انسان در بیش از 150 کشور می شود که 95 درصد موارد در آفریقا و آسیا رخ می‌دهد. در طول تاریخ تنها سه انسان بعد از ابتلا به بیماری هاری زنده مانده‌اند.

هاری چیست؟

بیماری هاری، توسط ویروس هاری ایجاد می‌شود که بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارد و در برخی موارد منجر به التهاب مغز و مرگ می‌شود. برخی حیوانات اعم از سگ، گربه، راکون و خفاش می‌توانند از طریق گزش یا خراش، هاری را به انسان منتقل کنند.

آیا بیماری هاری منجر به مرگ انسان می شود؟  

بله، فردی که توسط حیوان هار دچار گازگرفتگی شده و اقدامی برای درمان به موقع این بیماری انجام ندهد، ممکن است به کام مرگ دچار شود.

آیا انتقال ویروس هاری از طریق وسایل آلوده وجود دارد؟

خیر، این راه انتقال بعید است زیرا ویروس هاری بی هوازی است.

آیا انتقال ویروس هاری در اثر خوردن مغز گاو، گوسفند و گوساله مبتلا وجود دارد؟

بله، مغز سرشار از ویروس هاری است.

آیا انتقال ویروس هاری در اثر مصرف شیر حیوانات مبتلا وجود دارد؟

بله، دامپزشکان و متخصصان بهداشت مواد غذایی مصرف بافت ها و شیر حیوانات هار را هرگز توصیه نمی کنند.

آیا جراحت‌های ناشی از حیوان گزیدگی باید پوشانده یا بخیه شوند؟

خیر، با توجه به اینکه ویروس هاری از جمله ویروس‌های بی‌هوازی است، لذا بخیه زدن در محل جراحت (به جز موارد خاص) شرایط را جهت رشد ویروس آماده‌تر می کند.

آیا هرگونه حیوان گزیدگی را باید هارگزیدگی تلقی کنیم؟

بله، در صورت گزش انسان توسط حیوان مشکوک به هاری، بلافاصله باید اقدامات درمانی ضد هاری آغاز گردد.

آیا انتقال ویروس هاری از راه جفت به جنین امکان پذیر است؟

خیر، تا کنون شواهدی مبنی بر انتشار ویروس هاری از طریق جفت گزارش نشده است.

آیا هاری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

به طور معمول انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است. برخی تحقیقات انتقال هاری از انسان به انسان را از طریق پیوند بافت یا ارگان آلوده گزارش کرده‌اند. همچنین با توجه به حضور هاری در اسپرم مردان و ترشحات واژن بانوان، احتمال کمی برای انتقال هاری از طریق رابطه جنسی نیز وجود دارد.

307 نظر
  1. مهسا گفت

    سلام خسته نباشید .. دکتر اگر یک مقدار اب تو چاله های کوچه جمع شده باشه بریزه رو پوست پا امکان انتقال هاری هست ؟ الان نگاه کردم دیدم یه زخم اندازه ی دو میلی متر روی پامه .. یه گربه همون طرفا پرسه میزد اخه اگر ازون اب خورده باشه یا توش رد شده باشه امکانش هست ؟ خیلی نگران شدم مضطرب شدم شدید خاهش میکنم جواب بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر احتمال انتقال هاری در این شرایط به هیچ وجه وجود ندارد. نگران نباشید.

  2. امیرحسین گفت

    باسلام میشه بگید آنتی بادی واکسن هاری در بدن تاچه مدت هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تحقیقات نشان داده‌اند با یکبار تزریق دوزهای کامل واکسن هاری تا آخر عمر نیازی به تزریق واکسن نیست و برخی محققان نیز ایمنی واکسن هاری را بیش از 10 سال دانسته‌اند.

  3. نگار گفت

    سلام وقتتون بخیر دیروز جلو در یه کافه یه گربه بود که صاحب کافه داشت بازی میکرد باهاش من پشت دیوار بودم و متوجه نشدم که بهش دست زد یا نه ولی متوجه شدم ک داشت باش بازی میکرد … بعد برای ما یک لیوان نوشیدنی اورد که به نی اون دست زد و من ازش خوردم ..امکان بیماری هس در این شرایط ؟؟ ایا نیاز به واکسن هست ؟؟ ممنون میشم پاسخ بدین استرس دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      خیر، احتمال انتقال هاری به هیچ وجه در این شرایط وجود ندارد. نگران نباشید.

  4. نسیم گفت

    سلام وقت بخیر حدود ۲ سال پیش سگ دوستم منو گاز گرفت که خب من بعدش واکسنی تزریق نکردم به هوای اینکه حیوان خونگی هستش و الان خوندم که ویروس هاری تا ۶ سال میتونه تو بدن پنهان باشه و نگران شدم هر چند که سگ دوستم بی دلیل منو گاز نگرفت و اشتباه از خودم بود!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر سگ واکسینه بوده است جای نگرانی ندارد.

  5. هما گفت

    سلام خاستم بدونم اگر انگشت یا پوست دستمون زخم سطحی داشته باشه یا خراش سطحی ایا با تماس این زخم با وسایلی که روی زمین قرار داده شده بودن ایا امکان هاری هست ؟؟ با علم به اینکه احتمال زیاد گربه ها روی اون زمین راه رفتن یا نشستن و دراز کشیدن…
    البته زمین خیس نبوده و یکی دو روز بعد به اون وسایل دست زدن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر؛ نگران نباشید.

  6. امیرحسین گفت

    با سلام ایا سگ باید بیماری هاری داشته باشه که بتونه ویروسو انتقال بده؟؟ چندروز پیش سگ جلوم پارس میکرد اب دهانش پاشید توی صورتم و لبم وچشام ایا خطرناکه؟من برج ۳ امسال هم دچار گزیدگی شدم واکسن هاری دو دوز زدم!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط نیازی به تزریق واکسن نیست. ضمنا پس از تزریق واکسن هاری تا جندین سال ایمنی واکسن در بدن هست.

  7. محمد گفت

    سلام و خسته نباشید . میخواستم بدونم این ویروس در خوراکی‌ها و میوه‌ها میتونه زنده بمونه؟ مثلا در خرما .

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر.

  8. مهسا گفت

    سلام من سگمو بردم بیرون بعد سگم رفت بازیگوشی یهو دیدم داره ی چیزی ک روی زمینه رو بو میکنه نمیدونم خورده یا نه رفتم دیدم ی گربه مرده خشک شده اونجاس آیااحتمال دارره سگم هاری بگیره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر.

  9. نازنین گفت

    سلام وقت بخیر
    ما یک گربه روی حیاط خونمون داریم که از بچگی اینجا بوده و با گربه های کمی در ارتباطه و بیرون نمیره اصلا رفتار ارومی هم داره. چندروز پیش همسرم میخاست بلندش کنه که دستشو چنگ زد و خون اومد. اندازه یک نقطه هم گاز گرفتی هست. الان ۳۶ ساعت گذشته زخم هم عفونتی نداشته گربه هم علایمی نداره.ایا نیاز ب تزریق واکس هست؟ ممکنه توی دوران کمون باشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به مراکز بهداشت مراجعه نمائید و در صورت صلاحدید پزشکان واکسن تزریق نمایند.
      اگر خراش و خونریزی عمیق بوده بهتر است تزریق شود.
      تا 72 ساعت پس از گزش نیز بهترین زمان تزریق خواهد بود.

  10. محیا گفت

    سلام.حدود سه هفته پیش یه سگ که تو باغ نگهداری میشه انگشت یکی از اعضای خانوادمو هنگام بازی گاز گرفت ک سطحی بود و در حد یکی دو قطره خون اومد.الان در حال حاضر دستش کامل خوب شده و حس دردی نداره ولی الان احساس گلو درد داره.
    البته سگ سالم و زندس.
    اگه سگ هاری داشته باشه بعد از چند روز علائم نشون میده؟
    و اینکه به نظرتون نیازی به واکسن هست؟
    تا چندروز بعداز گاز گرفتگی میشه واکسن زد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط زخم و همچنین زنده بودن سگ 10 روز پس از گزش، جای نگرانی وجود ندارد.
      همچنین بهترین زمان تزریق واکسن هاری تا حدود 72 ساعت پس از گزش خواهد بود.

  11. Saeid گفت

    سلام خسته نباشيد من خرداد ماه امسال ١دوز هاري ودر تير ماه ١ دوز ودر ٤ مهر ١ دوز زده بودم كه در ١١ مهر يك سگ خانگي دستمو گاز گرفت كه ١٢ مهر ١ دوز ديگه هاري و١٦ مهر يك دوز ديگه تزريق كردن كه تا امروز ١٩ مهر اون سگ زنده بود آيا نيازي به واكسن ووجود هاري هست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      پاسخ پروفسور حسین کیوانی:
      سلام
      ایمنی بر علیه بیماری هاری تا سه هفته بعد از دوز اول ایجاد میشه و در دوز دوم و دوزهای بعدی مقدار ایمنی افزایش پیدا میکنه و تا اخر عمر نیازی به دریافت مجدد واکسن نیست.

  12. ميلاد گفت

    سلام، ايا تا ٦ ماه بعد از دوز ياداور در صورت داشتن خراش يا گاز سطحي نياز به تزريق دوباره دوز ياداور هست يا همان دوز ياداور ٦ ماه پيش هنوز ايمني لازم را دارد؟ ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر درصورتی که خراش سطحی بوده نیازی به تزریق مجدد واکسن نیست. درصورت مواجهه شدید به مراکز بهداشت مراجعه نمائید.

  13. ميلاد گفت

    با سلام، من ٥ ماه و نيم پيش بوستر واكسن هاري و ٢ سال پيش سري سه گانه واكسن هاري دريافت كردم، آيا ٥ ماهو نيم بعد از دوز ياداور در صورت داشتن خراش يا گازگرفتگي سطحي نياز به تكرار دوز ياداور است؟ ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ایمنی واکسن هاری تا چندین سال در بدن خواهد ماند و با هرگزش سطحی نیازی به تزریق دوز یادآور نخواهد بود. درصورت داشتن خراش عمیق و شدید باید به مراکز بهداشت جهت انجام اقدامات لازم مراجعه نمائید.

  14. نون ... گفت

    سلام .من سه روز پیش جوجه تیغی (که به خودش هم واکسن هاری زده بودم)گازم گرفت خیلی عمیق نبود اما خون اومد ،بعد از هزار خواهش از بهداشت امروز واکسن دریافت کردم ،خواستم بدونم با توجه به اینکه واکسن ها رو بزنم ،بازم هاری و بیماریش در بدن من وجود خواهد داشت ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با تزریق واکسن هاری در دوزهای کامل و زمان مناسب، خطر ابتلا به مقدار زیادی کاهش خواهد یافت و جای نگرانی ندارد.

  15. Mohamad گفت

    سلام خسته نباشید
    من موتور سوارم و وقتی با موتور تردد میکنم تو خیابون هایی که گاهی کفشون خیس هست مقداری آب به صورتم پاشیده میشه که روی لبم و چشمم هم ریخته میشه
    آیا ممکنه ویروس هاری در این آب ها وجود داشته باشه و به این شکل منتقل بشه ؟
    سه روز پیش هم که از کوچه با موتور رد میشدم همسایمون سگش رو آورده بود بیرون باهاش میچرخید و موقع خروج از کوچه به همین شکل یه قطره روی سیبیلم ریخت البته تا به مقصد رسیدم صورتم رو دو بار هر بار به مدت یک دقیقه شستم اما چون گفتین از راه مخاط منتقل میشه خواستم بدونم به این شکل هم منتقل میشه ؟
    آیا نیاز به تزریق واکسن هاری هست؟
    چون چنین اتفاقی زیاد برای من میفته خواستم بدونم باید چیکار کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری در شرایط بسیار بعید و تقریبا صفر است. نگران نباشید، نیازی به تزریق واکسن هاری نیست.

  16. فائزه گفت

    سلام خسته نباشید حدود یک هفته پیش داشتم ی گربه خیابونیو ناز میکردم یهو دستمو چنگ زد و ی خراش خیلی کوچیک افتاد و به اندازه یک نقطه خیلی کوچیک زخم شد که نمیدونم برای جای دندونش بوده یا چنگش الان من لازمه واکسن بزنم؟ اصلا بعد یک هفته که از این ماجرا گذشته واکسن جواب میده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزیق واکسن نیست.

  17. دریا گفت

    سلام خسته نباشید
    من اگزمای پوستی دارم و دو روز پیش به صورت تصادفی دستم به صورت یک گربه خیابونی خورد جوری که خیس شد و نمی دونم آب دهانش بود یا نه .الان باید واکسن دریافت کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      پاسخ پروفسور حسین کیوانی:
      سلام خیر هیچ نیازی به دریافت واکسن نیست.

  18. روح الله گفت

    سلام روزبخير، ايا زدن زياد واكسن هاري مثلا هر ٥ الي ٦ ماه احتمال داشتن اثرات جانبي بيشتر ميشه؟ ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله بهتر است انجام نشود و تزریق صرفا در زمان در معرض ویروس بودن و طبق صلاحدید مراکز بهداشت و پزشک صورت گیرد.

  19. زهرا گفت

    خسته نباشيد، اين ايمني ٢ سال يا چند سالي كه ميفرماييد يعني تو اين مدت حتي در صورت مواجهه با سگ يا گربه خياباني نياز به واكسن مجدد نيست؟ ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      هرمواجهه شدید و خراش یا گزش عمیق باید توسط مرکز بهداشت معاینه شود.

  20. زهرا گفت

    با عرض سلام، من دوسال پيش ٣ دوز واكسن هاري و ٦ ماه پيش يك دوز بوستر واكسن هاري زدم به علت وسواس شديد به گازگرفتگي سگ و گربه، اين بوستر ٦ ماه پيش تا چند وقت ايمني در من ايجاد ميكند ؟ آيا بعد از در معرض قرار گرفتن نياز به بوستر دوباره هست در اين مدت؟ ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تحقیقات ایمنی واکسن هاری را بیش از 10 سال دانسته‌اند.
      بهتر است پس از در معرض خراش عمیق گرفتن به مراکز بهداشت جهت معاینه مراجعه نمائید و نیازی به تجدید واکسن بدون در معرض قرار گرفتن نیست.

  21. آرش گفت

    سلام خسته نباشید ببهشید یه سگ کوچیک یه چنگ انداخت رو دستم جای چنگش رو دستم مونده و همونجا کمتر از یه قطره خون روش موند میخواستم ببینم باید چیکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با آب و صابون فراوان ضدعفونی کنید و درصورت نیاز به مراکز بهداشت جهت بررسی و تزریق واکسن اقدام کنید.

  22. علیرضا ستاری گفت

    سلام وقت بخیر.بیماری هاری آیا از راه انسان به انسان انتقال پیدا میکند؟من سگ پامو گاز گرفته بود واکس هم زدم ولی خیلی نگرانم که از طریق رابطه جنسی یا نزدیکی من به همسرم هم سرایت کرده باشه.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است. به گفته محققان با توجه به حضور ویروس در اسپرم و ترشحات واژن، احتمال کمی برای انتقال از این طریق وجود دارد. اما درصورتی که دوزهای کامل واکسن را در زمان صحیح تزریق کرده باشید جای نگرانی وجود ندارد.

  23. احمد گفت

    سلام میخواستم بپرسم که امکان انتقال از طریق تنفس هست ایا همه سگ ها و گربه ها هاری دارند و اینکه آیا از بغل یک سگ یا گربه رد شویم امکان انتقال نیز وجود دارد ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      پاسخ هر سه سوال شما منفی است.
      اصلی ترین راه انتقال بیماری هاری، گزش یا خراش ایجاد شده توسط حیوان مبتلا به هاری است که پس از مواجهه باید به مراکز بهداشت جهت تزریق واکسن هاری مراجعه شود.

  24. اممم گفت

    سلام موش لبم را گاز گرفت خیلی هم خون اومد چیکار کنم برم پیشه پزشک

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      دراولین فرصت به مراکز بهداشت مراجعه نمائید.

  25. مریم گفت

    سلام وقت بخیر دیروز ی زنبور زرد وحشی انگشت منو نیش زد . زنبور عسل نبود … از اونجاییکه حدود صد متری اونجا ی لاشه ی گوسفند افتاده بود ک ظاهرا یه حیوون وحشیم اونو دریده بود یا خورده بود نمیدونم .. امکان داره زنبور روی گوشت اون حیوون نشسته بوده و بعد منو نیش زده باشه ؟ ایا امکان ابتلا به هاری هست در این شرایط ؟؟؟؟؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      ویروس هاری توسط حیوانات هار منتقل می شود و حشرات نقشی در انتقال این ویروس ندارند. حتی در این شرایط که مشکوک به حضور حیوان هار در محل هستید این احتمال بسیار کم است.

      1. مریم گفت

        عذر میخام خانم دکتر احتمال بسیار کم است یعنی نیاز به واکسن هست ؟ تورو خدا قطعی جواب بدین استرس گرفتم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        خیر نیازی نیست.

      3. محمد یاسین گفت

        سلام چند روز پیش مگسی که روی لاشه ای بود اومد روی لب من نشست این اتفاق کلا کمتر از ۵ ثانیه طول کشید من سریع لب و دهنم و شستم ویک لیوان اب خوردم میخواستم ببینم ایا ممکنه این بیماری به من انتقال پیدا کنه؟ یا کلا حشرات مثل مگس باعث انقال این بیماری میشوند؟

      4. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر، حشرات ناقل بیماری هاری نیستند.

  26. علی گفت

    سلام . یه چیز خیلی نگرانم کرده اگر سگی از روی شلوار گاز بگیره طوری ک بدن کبود شده ولی شلوار پاره نشه نیاز به واکسن هاری هست؟ محل و لباس و اینا هم ضد عفونی نشده . الان حدود ۱۰ روز میگذره‌

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      در این حالت که گزش صورت نگرفته لزومی به دریافت واکسن هاری نیست. کبود شدن ناحیه در اثر ضرب دیدگی ایجاد شده است.

  27. مریم گفت

    سلام، ببخشید اگه زخم سطحی و بسته باشه و بزاق سگ بهش بخوره چطور؟ علائمی که ذکر کردین در چه مدت زمانی بروز داده میشن(مثلا خارش گلو و سرفه)؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش سطحی باشد بهتر است سریعا ضدعفونی شود و در بیشتر موارد لزومی به دریافت واکسن هاری نیست. باید در نظر داشت دوره کمون بیماری ممکن است هفته ها تا ماه ها به طول انجامد و این بستگی به محل گزش حیوان هار دارد که چقدر از مغز و سیستم عصبی فاصله دارد، همچنین نوع ویروس هاری و سیستم ایمنی افراد نیز در طول مدت بروز علائم مؤثر است. اولین علائم شامل ضعف، ناراحتی، تب، سردرد و علائم شبه انفلوانزا است. احساس سوزش و خارش در محل گزش نیز ممکن است رخ دهد. سپس علائم به سمت اختلال عملکرد مغزی، اختلالات اضطرابی پیش می رود و در حالت پیشرفته بیماری فرد دچار هذیان، رفتارهای غیرطبیعی، توهم و بی خوابی می شود. برای این ویروس کشنده در حالت پیشرفته درمان اختصاصی وجود ندارد و درمانها بصورت حمایتی انجام می شود.

  28. آدم گفت

    سلام
    من امروز به چند بچه گربه غذا دادم یکی از گربه انگشت منو لیسید
    تو راه خونه داخل ببینیم به دلیل خواهرش دست
    بعضی وقت ها از اون قسمت بینی من خون ریزی میکردم
    حالا نگرانم که بیمار شدم یا نه
    چند ساعت بعداز ابتلا وقت دارم واکسیناسیون بشم?

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال ابتلا در این شرایط بسیار کم است.
      تا 72 ساعت پس از در معرض بیماری قرار گرفتن، بهترین زمان تزریق واکسن خواهد بود.

  29. مریم گفت

    سلام وقت بخیر .. ایا ویروس هاری توی جوی های اب ک‌ سمت باغها میرن برا ابیاری زنده میمونه ؟ درکل این ویروس توی ابهای جاری زنده میمونه و اگر از اون ابها خورده باشیم امکان بیماری هاری هست ؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط احتمال انتقال هاری وجود ندارد. اما در آب‌های آلوده، سایر بیماری‌ها مانند وبا یا سایر عفونت‌ها ممکن است وجود داشته باشد که بهتر است مصرف نشود.

  30. کامی گفت

    با سلام اول اینو بگم که یک شخص تو روستای ما بیماری هاری گرفت و تا ۸۰ روز فلج بود دهنش کلا باز بود و با آمپول بهش غذا میدادن ولی خوب شد دوم هم اینو بگم که دوستان عزیز احتیاط شرط عقل هستش بنده شاید ده بار بیشتر سگ و گربه و خرگوش و ختی جوجه تیغی گازم گرفت در همون لحظه تمیزش کردم و پیاز رنده کردم گذاشتم روش نمیدونم پیاز چه خاصیتی دارد ولی همیشه وقتی کسی توسط حیون گوشتخواری گاز گرفته میشه پیزن ها و پیزچرمردهای روستا میگن پیاز رنده کنید بزارید روش

  31. آنیا گفت

    سلام امروز یه گربه خیابونی نوک انگشتش به دستم خورد اصلا اصلا خون نیومد فقط یه کوچولو یه چند دقیقه میسوخت بعدش خوب شد فقط به اندازه ی یه نقطه جاش هست اصلا درد نمیکنه من باید چیکار کنم لطفا جواب بدید🙏🙏🙏

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن هاری نیست و امکان ابتلا وجود ندارد.

  32. احسان گفت

    سلام ببخشید یه بچه گربه منو بادندونش یه خراش کمتر تر از مورچه انداخت الان یه هفته گذشته ایا خطرناک است

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در خراش جزئی و سطحی جای نگرانی وجود ندارد. درصورت بروز خراش عمیق همراه خونریزی، به مراکز بهداشت جهت تزریق واکسن اقدام نمائید.

  33. یه هموطن گفت

    سلام ، من به یک وسیله که یک سگی از آنجا رد شد دست زدم بعد از چند ساعت پوستم خراش پیدا کرد آیا بعد از خراش پوست احتمال انتقال هاری وجود دارد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیز احتمال انتقال هاری در این شرایط وجود ندارد.

  34. علی گفت

    سلام بیماری هاری بیرون از بدن چقدر زنده می ماند منظورم اینه مثلا یک حیوان پنجه خود یا بزاق خود رو روی یک وسیله بریزد نهایتا چقدر زمان میبرد که بیماری از بین برود؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ویروس هاری مدت زمان کمی بیرون از بدن، زنده خواهد ماند.

  35. Ahmad.d گفت

    سلام وقتتون بخیر.من توی کفش پام ضربه خورد و پوستش کنده شد.یه توله گربه داریم ۲ ۳ روزی میشه از زخم شدن گذشته.انگشت مامو کرد تو دهنش امکان هاری از طریق بزاقش با این شرایط هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که زخم باز بوده باشد احتمال انتقال وجود دارد.

  36. علی گفت

    سلام میتونیم واکین هاری رو برای پیشگیری بزنیم یا فقط باید وقتی با این بیماری مواجه شدیم بزنیم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      افرادی که در خطر و احتمال بالا برای گزش با حیوانات آلوده هستند می‌توانند واکسن هاری را به جهت پیشگیری تزریق نمایند. اما برای پیگیری اینکه این مورد که در مراکز بهداشت انجام می‌شود یا خیر باید به همان مراکز مراجعه نمائید.

  37. Sara گفت

    سلام وقت بخیر ۲۴ ساعت پیش گربه ی خیابانی انگشت دستم رو یه چنگ در حد یک میلیمتر انداخت و سریعا با صابون شستم و با الکل هم ضدعفونی کردم زخم خیلی سطحی بود خیلی کمتر از یک قطره خون اومد
    گربه شیرده هست و رفتارش اکثرا ارومه امروز صبح واکسن کزاز دریافت کردم ولی واکسن هاری نزدم لازمه واکسن هاری تزریق بشه و اینکه بعد از دو روز تاثیر میگذارد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست. اگر مرکز بهداشت تزریق واکسن کزاز رو تجویز کردند نیازی به تزریق واکسن هاری نیست. تا 72 ساعت پس از خراش نیز می‌توان واکسن را دریافت کرد.

  38. 89 گفت

    سلام. یک گربه خیابانی در حیاط خانه ما بود. من رفتم که نازش کنم اما به من پنجول انداخت و دستم در حد یک خراش خیلی کوچیک در حد کمتر از نیم میلیمتر زخمی شد. دستم رو شستم و لوراتادین خوردم. از خراش خونی نمیاد و سوزش هم نداره ایا امکان ابتلا به هاری وجود داره؟ و نیاز هست که واکسن بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست.

  39. نسرين پوردلان گفت

    سلام تو محل کارم یه مخزن اب داریم که ازش استفاده میکنیم موقع شستشو اب روی زمین پخش میشه چاهی نیست
    دیروز عصر موقع تعطیل شدن دیدم یه توله سگ اومد اونجا اب خورد
    ابدارچیمونم امروز صبح همونجا فلاکس و لیوانارو شست
    ایا انتقال هاری از این راه ممکنه چون من لبم زخم بود و حواسم نبود امروز صبح چای خوردم
    لطفا جواب بدید ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      انتقال هاری از طریق ممکن نیست. نگران نباشید.

    2. فاطمه گفت

      سلام ببخشید یه سگ دست منو چنگ انداخت در واقع جای ناخنش رو دستم موند و قرمز شد ولی خون نیومد میخواستم‌ بپرسم لازمه واکسن بزنم؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر در این شرایط نیازی به تزریق واکسن نیست.

  40. رضا گفت

    سلام انتقال هاری از انسان به انسان ممکنه من حدود ۲۰روز پیش با فردی غذا و نوشیدنی در یک ظرف خوردم که به علت بیماری هاری دوهفته پیش فوت شد جواب بدید لطفاً

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      انتقال هاری از انسان به انسان بسیار بعید است مخصوصا در شریطی که ذکر کردید.

    2. علیرضا گفت

      سلام وقت بخیر
      من گربه ب دستم چنگ زد و فقط ی نقطه خونی بود ولی خونی نیومد ی دوز واکسن زدم ولی سه دوز دیگ ازش مونده
      میخواستم بدونم من الان در بدنم ویروس هاری هست ک ممکنه باعث انتقالش از طریق بزاق با رابطه جنسی بشم وباید تا دوز اخر مراقب باشم
      یا ویروس در بدنم نیست و نیازی ب این مراقبت ها نیست

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        احتمال انتقال هاری از انسان به انسان بسیار کم است. اما با توجه به اینکه تحقیقات، حضور ویروس هاری در اسپرم و ترشحات واژن را تایید کرده‌اند، بهتر است تا تزریق دوزهای کامل مقداری مراقبت کنید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.