بیماری هاری چیست؟ علت، پیشگیری، راه انتقال و علائم هاری

305 39,438
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

هاری نوعی بیماری خطرناک ویروسی مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود. انتقال بیماری از طریق گازگرفتن حیوانات مبتلا به انسان و حیوان انجام می‌گیرد. همچنین بزاق مبتلایان به بیماری هاری منبع سرشاری از ویروس هاری است. حتما تا انتها با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب بیشتر درباره بیماری هاری توضیح دهیم.

تاریخچه بیماری هاری

ویروس هاری حدود 2300 سال قبل از میلاد شناخته شده است و به نظر می‌رسد سگ، ناقل اصلی این بیماری باشد. دانشمندانی مانند ابوعلی‌سینا، محمّدابن زکریای رازی و سید اسماعیل جرجانی بیماری هاری را توصیف و آن‌را شرح داده‌اند. لوئی پاستور درمان ضد هاری و واکسیناسیون را در سال 1885 میلادی ارائه داد. در سال 1299 شمسی انستیتو پاستور ایران بنا نهاده شد و امروزه بیش از 300 مرکز درمان ضد هاری در کشور به امر درمان هاری مشغول فعالیت می‌باشند. در ایران سالانه بیش از 100 هزار نفر به علت گزش حیوانات مشکوک به هاری به ویژه سگ، تحت درمان ضد هاری قرار می‌گیرند.

شیوع ویروس هاری

بیماری هاری در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در ایران نیز به شکل بومی یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی به شمار می‌رود. هاری در کشورهایی چون اسکاندیناوی، انگلستان، ایرلند، اسکاتلند، استرالیا و نیوزلند دیده نمی‌شود به عبارتی این عفونت در این کشورها ریشه‌کن شده است. این حالت بیشتر در ارتباط با وضعیت جغرافیایی این کشورها به ویژه محصور بودن آن‌ها به وسیله آب می‌باشد. اما در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا، هند، روسیه، آفریقا و ایران، هاری شایع است. اکثر حیوانات خونگرم نسبت به این بیماری حساس هستند. انتقال دهندگان اصلی بیماری سگ، گوشتخواران وحشی (مخصوصاً گرگ و شغال) و همچنین روباه‌ها هستند.

تخمین زده می شود هاری سالانه باعث مرگ 59 هزار انسان در بیش از 150 کشور می شود که 95 درصد موارد در آفریقا و آسیا رخ می‌دهد. هاری یک مشکل عمده در آسیا است و ارزیابی می‌شود که در آسیا سالانه 35.172 نفر جان خود را از دست می‌دهند. همچنین براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، کشور هند عامل تقریباً 60 درصد از مرگ و میر هاری در آسیا و 35 درصد از مرگ و میرها در جهان است. همچنین مشاهده می‌شود که سالانه 21.476 مرگ انسان به دلیل بیماری هاری در آفریقا توسط سگ‌ها اتفاق می‌افتد. هاری از طریق خفاش بیشترین موارد بیماری هاری انسانی در قاره آمریکا را تشکیل می‌دهد.

تاثیر هاری بر مغز
تاثیر هاری بر مغز

برنامه‌های کنترل ویروس هاری در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود و موفقیت‌های زیادی با بهبود پوشش واکسیناسیون سگ، و کاهش مرگ و میر انسان مشاهده می‌شود. همچنین جامعه جهانی در نظر دارد تا سال 2030 میلادی مرگ و میر انسان در اثر بیماری هاری ناشی از سگ‌ها را از بین ببرد.

عامل بیماری هاری

عامل این بیماری ویروسی RNA دار تک رشته‌ای، بی هوازی و نوروتروپ از خانواده رابدوویریده می‌باشد. با ورود ویروس به یاخته‌های ماهیچه‌ای یا یاخته عصبی، تکثیر ویروس آغاز می‌شود. ویروس هاری درشت و کم مقاومت است و در طبیعت دوام ندارد و در بزاق خشک شده در مدت چند ساعت از بین می‌رود. ویروس هاری در حرارت ۵۰ درجه سانتی گراد در مدت ۱۵ دقیقه و در حرارت ۶۰ درجه در مدت ۳۵ ثانیه و در حرارت ۱۰۰ درجه سانتیگراد در مدت چند ثانیه از بین می‌رود؛ بنابراین برای ضدعفونی وسایل آلوده کافی است چند دقیقه آن‌ها را جوشاند یا با فنل و الکل شستشو داد.

هاری از چه حیوانی گرفته میشود؟

کلیه حیوانات خونگرم پستاندار، چه وحشی و چه اهلی به این بیماری حساس هستند. البته در پرندگان، ابتلاء به این بیماری فقط به‌طور مصنوعی در آزمایشگاه گزارش شده‌است. بسیاری از حیوانات وحشی مانند راکون، خفاش، راسو، میمون، گرگ، خرس، شغال و روباه – حیوانات اهلی مثل سگ، گربه، اسب، شتر، الاغ و گاو به این بیماری حساس بوده و قادر به انتقال بیماری به انسان و سایر حیوانات هستند.

راه های انتقال بیماری هاری

اصلی ترین راه انتقال ویروس هاری، حضور ویروس بیماری زا (در بیشتر موارد در بزاق حیوان‌های گزنده) و نفوذ آن به داخل زخم یا غشای مخاطی است. مواجهه به دو طریق صورت می گیرد:

انتقال هاری از راه گزش

این راه انتقال در بین حیوانات اتفاق می‌افتد و ویروس می‌تواند سبب ایجاد بیماری شود. بزاق حاوی ویروس حیوان مبتلا به هاری از طریق سوراخ‌هایی که هنگام گزش در پوست و عضلات ایجاد می‌شود سبب تزریق ویروس به بدن قربانی می‌شود. عامل بیماری هاری قادر به عبور از پوست سالم نیست. اما ریختن ترشحات بزاقی دام آلوده بر روی خراش‌های دست سبب هاری می‌شود. در گربه سانان نیز از طریق کشیدن پنجول ممکن است این بیماری منتقل شود. درصدی آلودگی برای ترشحات حیوان هار در غدد اشکی، بزاق، خلط و ترشحات بینی بوده است. تاکنون وجود ویروس هاری در خون و مدفوع حیوان هار گزارش نشده است.

بیماری هاری
بیماری هاری

انتقال هاری از راه های غیر گزش

گفته شد که اصلی‌ترین راه انتقال هاری از طریق گزش توسط حیوان آلوده است، اما سایر مواردی که می‌تواند منجر به انتقال هاری شود نیز شامل:

1- انتقال از راه پوست

بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست ولی اگر کوچکترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد قابل انتقال خواهد بود.

2- انتقال از راه مخاطات

انتقال بیماری از راه مخاطات امکان پذیر است. بنابراین سگ‌ها و گربه‌های به ظاهر سالم در اواخر دوره کمون بیماری می‌توانند از طریق لیسیدن لب، چشم و بینی کودکانی که با آنها بازی می‌کنند صاحبان خود را به بیماری هاری مبتلا نمایند.

3-  انتقال از راه تنفس

راه دیگر انتقال از طریق استنشاق ذرات آلوده یا آئروسل‌ها می باشد. ابتلا به هاری از طریق استنشاق، در شرایطی عارض می‌شود که غلظت ویروس در هوا به حد بسیار بالایی برسد تا شرایط برای سرایت بیماری مهیا شود وگرنه آلودگی از این راه در شرایط عادی آزمایشگاه‌های هاری بسیار ضعیف بوده و توسط عده ای از دانشمندان تایید نشده است.

4- انتقال از راه پیوند اعضاء

ویروس هاری در سلول های طحال، کلیه، پانکراس و مایعات بدن شخص هار نیز پخش شده است. همچنین انتقال ویروس هاری در اثر پیوند قرنیه چشم گزارش شده است که موجب مرگ گردیده است.

5- انتقال از راه دستگاه گوارش

انتقال از این راه بعید است، ولی حیوان گوشت خوار ممکن است به ندرت از طریق خوردن لاشه حیوان‌های مرده در اثر ابتلا به هاری، به این بیماری مبتلا شود. به هر حال باید از خوردن گوشت و فرآورده های دام‌های مبتلا به هاری خودداری کرد.

علائم هاری در انسان و سایر حیوانات

انسان: ترس از نور، ترس از آب، ترس از جریان هوا، درد شدید در گلو و عدم توانایی در بلع (به خاطر درد)، کبودی شدید بر روی پوست، فلجی فک، سوزش و گز گز محل زخم، تب، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، فلجی دست و پا (نادر است)، ترشح شدید بزاق (انسان در نهایت به علت خفگی جان خود را از دست می‌دهد).

سگ و گرگ: حالت تهاجمی و ترشح شدید بزاق (در کمتر از یک هفته جانور می‌میرد).

شتر: خمیازه بیش از حد.

روباه و گربه: خودشان را لوس می‌کنند و به نوازش تمایل دارند. انگشت را گاز می‌گیرند.

گاو: چوب‌های طویله و ظرف غذای خود را گاز می‌گیرد.

بز و گوسفند: جمجمه‌شان را به دیوار یا ستون تکیه داده و فشار می‌دهند.

دوره علائم بالينی بیماری هاری در انسان

دوره بيماری هاری در انسان به چهار مرحله تقسيم می‌شود:

تشخیص بیماری هاری

برای شخصی که علائمی از خود بروز داده اما بیماری‌اش تشخیص داده نشده است، هیچ آزمایشی برای تشخیص هاری کافی تلقی نمی‌شود، اما آزمایشات زیر ممکن است در انسان قبل از مرگ با استفاده از نمونه‌های زیر در برخی شرایط انجام شود:

1) آزمایش قرنیه

از قرنیه بیمار گسترشی تهیه کرده و با استفاده از روش ایمونوفلورسنت رنگ آمیزی می‌شود. مشاهده اجسام نگری در زیر میکروسکوپ نشانه مثبت بودن نتیجه آزمایش است.

2) تصویربرداری

برخی از آزمایشات تصویربرداری می‌توانند به تشخیص آنسفالیت هاری (یعنی التهاب حاد مغز ناشی از عفونت هاری) کمک کنند. این تست‌های تصویربرداری شامل CT-Scan و MRI سر و سی تی اسکن سر است.

3) بیوپسی از پوست گردن

بیوپسی پوست یکی از سریع‌ترین تست‌های آزمایشگاهی است که گاهی برای تشخیص ویروس هاری استفاده می‌شود. ویروس می‌تواند از طریق اعصاب به فولیکول‌های مو که مملو از رشته‌های عصبی هستند وارد شود. پس از بی‌حس کردن ناحیه با یک بی‌حس کننده موضعی، متخصصان بهداشتی نمونه کوچکی از پوست پشت گردن شما را می‌گیرد. در نهایت در آزمایشگاه به روش فلورسنت رنگ آمیزی می‌گردد. مشاهده اجسام نگری نشانه مثبت بودن آزمایش است.

4) پونکسیون کمری یا پونکسیون نخاعی

در برخی موارد، پزشک مایع نخاعی فرد را بررسی می کنند. این شامل استفاده از پونکسیون کمری است که به عنوان ضربه ستون فقرات نیز شناخته می شود. متخصصان بهداشتی با کمک یک سوزن خاص، بهداشتی می‌توانند مقدار کمی مایع مغزی نخاعی (CSF) را از کانال نخاعی استخراج کنند و سپس آن نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستند.

5) جدا کردن ویروس هاری از بزاق

متخصصان آزمایشگاه ممکن است چند روز قبل از ظهور علائم بیماری یا در دوران بیماری نمونه‌های بزاق و سرم بیمار (قسمت مایع خونی که پس از انعقاد باقی می ماند) را جدا کنند و به دنبال آنتی بادی علیه ویروس هاری باشند. وجود آنتی بادی‌ها نشان دهنده عفونت است.

در صورت حیوان گزیدگی چه باید کرد؟

هرگاه فردی دچار حیوان گزیدگی شود باید در اسرع وقت به مراکز پیشگیری و درمان هاری شهرستان محل سکونت مراجعه نماید. این مراکز بصورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به موارد حیوان گزیدگی بصورت رایگان می باشند.

درمان هاری

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا بیماری هاری قابل درمان است؟ زمانی که شما در معرض ویروس هاری قرار میگیرید، برای جلوگیری از عفونت در اولین فرصت محل مورد گزش را حدود 15 دقیقه با آب و صابون بشویید. سپس نیاز به تزریقاتی است که توسط مراکز بهداشت مشخص می‌شود.

کنترل و پیشگیری از هاری

اگرچه انتقال ویروس هاری از انسان به انسان بسیار نادر است، امّا باید در هنگام درمان بیماران مشکوک به هاری از دستکش و روپوش مخصوص استفاده کرد. همچنین کارکنان مراکز بهداشتی که از بیمار آلوده مراقبت می نمایند، باید تحت واکسیناسیون هاری قرار گیرند. اگرچه هاری در بسیاری از کشورها ریشه کن شده است اما می تواند دوباره وارد این کشورها شود. بنابراین بهترین راه مقابله با خطر و پیشگیری از بیماری هاری تزریق واکسن هاری می باشد. شما می‌توانید اطلاعات کامل در این باره را اینجا بخوانید: چه زمانی باید واکسن ضد هاری تزریق کنیم؟

مطالب مرتبط:

کلام آخر

بیماری هاری ناشی از ویروسی در خانواده رابدو ویریده ویروس‌ها است که در صورت مبتلا، موجب التهاب مغزی حاد در بیمار می‌شود. ویروس‌هاری در بسیاری از پستانداران و همچنین انسان‌ها می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود. این ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی به بدن منتقل شده و از ماهیچه‌های شما به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر شدن می‌کند. در صورت ابتلا به بیماری هاری مرگ شما قطعی است.

تخمین زده می شود هاری سالانه باعث مرگ 59 هزار انسان در بیش از 150 کشور می شود که 95 درصد موارد در آفریقا و آسیا رخ می‌دهد. در طول تاریخ تنها سه انسان بعد از ابتلا به بیماری هاری زنده مانده‌اند.

هاری چیست؟

بیماری هاری، توسط ویروس هاری ایجاد می‌شود که بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارد و در برخی موارد منجر به التهاب مغز و مرگ می‌شود. برخی حیوانات اعم از سگ، گربه، راکون و خفاش می‌توانند از طریق گزش یا خراش، هاری را به انسان منتقل کنند.

آیا بیماری هاری منجر به مرگ انسان می شود؟  

بله، فردی که توسط حیوان هار دچار گازگرفتگی شده و اقدامی برای درمان به موقع این بیماری انجام ندهد، ممکن است به کام مرگ دچار شود.

آیا انتقال ویروس هاری از طریق وسایل آلوده وجود دارد؟

خیر، این راه انتقال بعید است زیرا ویروس هاری بی هوازی است.

آیا انتقال ویروس هاری در اثر خوردن مغز گاو، گوسفند و گوساله مبتلا وجود دارد؟

بله، مغز سرشار از ویروس هاری است.

آیا انتقال ویروس هاری در اثر مصرف شیر حیوانات مبتلا وجود دارد؟

بله، دامپزشکان و متخصصان بهداشت مواد غذایی مصرف بافت ها و شیر حیوانات هار را هرگز توصیه نمی کنند.

آیا جراحت‌های ناشی از حیوان گزیدگی باید پوشانده یا بخیه شوند؟

خیر، با توجه به اینکه ویروس هاری از جمله ویروس‌های بی‌هوازی است، لذا بخیه زدن در محل جراحت (به جز موارد خاص) شرایط را جهت رشد ویروس آماده‌تر می کند.

آیا هرگونه حیوان گزیدگی را باید هارگزیدگی تلقی کنیم؟

بله، در صورت گزش انسان توسط حیوان مشکوک به هاری، بلافاصله باید اقدامات درمانی ضد هاری آغاز گردد.

آیا انتقال ویروس هاری از راه جفت به جنین امکان پذیر است؟

خیر، تا کنون شواهدی مبنی بر انتشار ویروس هاری از طریق جفت گزارش نشده است.

آیا هاری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

به طور معمول انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است. برخی تحقیقات انتقال هاری از انسان به انسان را از طریق پیوند بافت یا ارگان آلوده گزارش کرده‌اند. همچنین با توجه به حضور هاری در اسپرم مردان و ترشحات واژن بانوان، احتمال کمی برای انتقال هاری از طریق رابطه جنسی نیز وجود دارد.

305 نظر
  1. فاطمه گفت

    سلام دست من رو یه گربه چنگ زد در حدی که چهار پنج قطره خون اومد الان حدود ۶۰ ساعت گذشته من تازه فهمیدم باید واکسن هاری بزنم الانم شبه مراکز بهداشت بستس فردا برم قبل ۷۲ ساعت واکسن تزریق کنم احتمال بیماری وحود داره؟
    مسافرت بودیم گربه یه قلاده قرمز و زنگوله داشت و تمیز بود برا همین بهش دست زدم نمیدونم برا کی بود ولی به نظر خیابونی نبود چون قلاده داشت خیلیی نگرانم از واکسن کزاز هم حدود هشت نه سال میگذره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با این تفاسیر احتمالا گربه نیز واکسینه بوده و هار نبوده.
      اما می‌توانید جهت اطمینان در اولین فرصت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنید، جای نگرانی ندارد.

  2. نگار گفت

    سلام وقتتون بخیر .. عذر میخام یه کبوتر که دمش کنده شده بود و از ناحیه چشم اسیب دیده بود در حیاط خونه ما افتاده بود .. من بهش دست زدم و سعی کردم بهش اب و غذا بدم … اگر گربه بهش اسیب رسونده باشه .. اگر دستم اتفاقی ب چشم یا بینی و دهانم خورده باشه امکان ابتلا ب بیماری هست ؟ ایا نیاز به واکسن هست ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر.

  3. مریم جلایی فر گفت

    سلام وقت بخیر من کلا وسواس سلامتی دارم یک سوال داشتم از خدمت تون من به یک نخ کاموا که در باغچه افتاده بود دست زدم نخ کاموا خشک بود دست من هم ظاهرا زخمی نداشت یعنی زخم تازه و بزرگ و عمیق نداشت حالا شاید زخم های ریز به خاطر خشکی پوست بوده باشد می خواستم بدونم اگه قبلا اون نخ کاموا با بزاق آلوده شده باشد امکان آلودگی است البته نخ کاموا خشک بود ومن اصلا ندیدم که گربه به آن برخورد داشته باشد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر به هیچ وجه.
      حتی اگر نخ با بزاق حیوان هار خیس بود هم امکان انتقال در چنین شرایطی وجود نداشت.
      اصلی ترین راه انتقال هاری در زمان خراش یا گزش عمیق توسط حیوان مشکوک به هاری یا تماس مستقیم بزاق با زخم باز صورت خواهد گرفت.
      نگران نباشید و اگر وسواس شدید در این موارد دارید به یک متخصص روان مراجعه نمائید.

    2. مریم جلایی فر گفت

      سلام دوباره ممنون از پاسخ شما ببخشید یه سوال دیگه حتی با اینکه روی دستم زخم های کوچک ممکنه باشه که البته تازه و عمیق نیستند باز هم امکان انتقال هاری باشرایطی که گفتم که نخ خشک بود وجود ندارد؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام مجدد
        خیر به هیچ وجه.

  4. تارا گفت

    سلام خسته نباشید. برادرم سه اله چهار روز بود توله سگ دوماهه ژرمن گرفت. یه دز از واکسناشم تازه زده بود. بچه دو ساله من باهاش بازی کرد و اون سگ دستو صورت بچه من رو لیس زد.‌آیا نیاز به واکسنه؟؟ من واقعا میترسم و استرس دارم خواهش میکنم جواب بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      محل رو ضد عفونی کنید.
      اگر سگ علائمی از هاری نداره و پس از 10 روز هم زنده بود نیازی به تزریق واکسن نیست.

  5. ستاره گفت

    سلام وقتتون بخیر
    یک گربه ی خیابانی ماده که ۹ ماهش هست خواستیم بگیریم چون برای همسایه آزار واذیت ایجاد کرده بود وباتوجه به اینکه علائمی از هاری نداشت
    اما موقع گرفتن پشت پام از روی شلوار جین بد گاز گرفت درحدی که خون افتاد وتا مغز استخوانم درد گرفت و درحال حاضر کبود شده وکمی درد داره جای دندون گربه
    بلافاصله محل با آب وصابون شستم وبا بتادین ضدعفونی کردم،و تقریبا ۱۷ ساعت بعد به مرکز درمانی مراجعه و واکسن هاری دوز یک و دوز دو را دریافت و درمحل زخم هم واکسن تزریق کردند.
    خواستم بپرسم جای نگرانی هنوز هم وجود دارد؟یا خیر؟
    یه کم گاهی خفیف حس سر درد دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر در این شرایط خطر رفع شده، اگر دوزهای بعدی راهم برای شما تجویز کردند به موقع تزریق نمائید.

  6. نگار گفت

    سلام ببخشید من یک سوال داشتم
    من بیماری پوستی پستوریازیس(اگر املاشو درست بگم) مبتلا هستم و برای همین بخاطر خارش های زیاد و زخم های بدنم با ناخن زیاد پیش میاد خودمو زخم کنم سوالم اینه ایا ممکنه اگر بجایی که کسی با دستی که با گربه بازی کرده بهش دست زده باشه من هم دست بزنم و تودم رو زخم کنم ایا ممکن هست منتقل بشه هاری یا ایا اگر با کسی که با گریه بازی کرده دست بدم ممکن هست اگر با زخمهام تماس پیدا کنه دستم بیماری منتقل شه ؟
    ممنونم از توجهتون و پاسخگویی خسته نباشید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایطی که فرمودین خیر
      در صورت مواجه مستقیم خودتان با حیوانی که مشکوک به هاری است (گزش، خراش یا تماس مستقیم بزاق با زخم باز) با مشورت پزشکتان نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام کنید.

  7. نگار گفت

    سلام خدا قوت .. من یه زخم که برا ده روزه تقریبا و روش بسته شده بود اندازه ی عدس رو مچ پام بود که با کف بالکن ک گربه روش راه میره برخورد کرد .. من فقط با ابو صابون شستمش بیست سی ثانیه و اون قسمت قرمز ک روش بسته شده بود موقع شستن کنده شد دیدم هنوز کامل خوب نشده و جاشو هست .. آیا نیاز به واکسن هست نگران شدم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر در این شرایط هیچ نیازی به تزریق واکسن هاری ندارید.

  8. کاظم گفت

    سلام ببخشید من یک گربه خیابونی داشتم غذا میدادم چنگم زد خیلی خیلی سطحی هست و اصلا خون نیومد فقط پوستم خراش افتاد جای چنگش باقی موند و 2 دقیقه نشد با الکل ضدعفونی کردم همراهم داشتم اومدم خونه هم با بتادین و آب صابون شستم. آیا نیاز هست واکسن هاری و کزار برم بزنم بازم ؟ ضمن گربه مجتمع هست و علائمی نداره بنظرم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در خراش سطحی نیازی به تزریق واکسن نیست.
      نگران نباشید.

  9. مریم گفت

    سلام
    دخترم چند ماه پیش در حال نوازش یک گربه بود که ناگهان گربه به دستش چنگ زد و خراش برداشت و کمی خون آمد من نمی‌دانستم که امکان بیماری هاری از گربه هم وجود دارد. با توجه به اینکه گفتید ممکن است دوران نهفتگی تا یکسال طول بکشد الان نیازی به پیگیری هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر بعد از 10 روز گربه زنده بوده جای نگرانی ندارد.
      ضمنا اگر خراش جزئی بوده که احتمال انتقال هاری بسیار کم خواهد بود.

      1. مریم گفت

        خیلی ممنون از پاسخ گویی سریعتون
        گربه خیابانی بوده خبر ندارم

        انشاالله سلامت باشید

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        نگران نباشید.
        اگر علائمی ندارند مشکلی نیست.

  10. امید گفت

    سلام وقت بخیر . من رفتم دندانپزشکی برای ایمپلنت دندان … گان دکتر از دستش افتاد زمین . اون رو برداشت و انداخت سطل زباله و دستش به اون قسمت ک زمین افتاده بود برخورد کرد . ولی بعدش دستش رو نشست یا ضد عفونی نکرد و دستکش پوشید و کارش رو انجام داد .. یک مقدار دستش به بیرون دستکش برخورد کرد .. لثه ی من رو با تیغ شکافت و بعد هم بخیه زده و حدود ۴۰ دقیقه دستش داخل دهان من بود .. اون قسمت ک گان افتاد با کفش راه میرفتن همه .. ایا امکان انتقال بیماری مثل هاری از این طریق هست ؟؟ خیلی نگران شدم ممنون میشم پاسخ بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نگران نباشید و فکر خود را درگیر موارد این چنینی نکنید.

  11. مرتضی گفت

    سلام و خسته نباشید.من دوتا سوال داشتم
    اول اینکه آیا انتقال ویروس هاری از طریق موی سگ یا گربه ممکن است؟
    دوم اینکه اگر ب موی سگ یا گربه هار دست بزنیم و بعد دست خودمونو نشوریم و همان لحظه با همان دست سیگار بکشیم یا غدا بخوریم یا ب طریقی وارد دهانمان شود احتمال انتقال ویروس هاری است و باید واکسن بزنیم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر به هیچ وجه احتمال انتقال از این طریق نیست.
      فکر خود را با این موارد مشغول نکنید. اگر گزش یا خراش عمیق توسط حیوانی گرفته شد نسبت به تزریق واکسن‌های لازم اقدام نمائید.

  12. Barad گفت

    سلام زخمی که حدودا ۳ سانت و تقریبا تازه بود خرگوش لیسش زد.به مرکز بهداشت مراجعه کردم جهت واکسن هاری.اونجا مسئول واکسن گفت که خرگوش واکسن هاری نداره و فقط اگه ده سال از واکسن کزاز گذشته فقط واکسن کزاز بزن.من الان چیکار کنم؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام هاری از طریق خرگوش منتقل نمیشود . بنظر من نیازی به واکسن کزاز هم نیست فقط با بتادین زخم را ضد عفونی کنید

  13. فاطمه گفت

    سلام خسته نباشید . آیا این درسته که این ویروس جاهایی از بدن رو که کرم نرم کننده زدیم زنده میمونه ؟ پای گربه به پای خواهر زاده ی من خورد یعنی خراش نداد فقط برخورد کرد و ما فراموش کردیم پاش رو بشوریم و از قبل کرم نرم کننده زده بودیم به پاش . دیدم ک بچه بعد دو روز دستش رو که ب پاش مالیده در دهان و چشمش و گوشش میکنه . بنطرتون امکان انتقال بیماری هست ؟ ببریم براش واکسن بزنیم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر
      اگر حراش یا گزشی ایجاد نشده و فقط برخورد داشته چطور امکان انتقال هاری وجود دارد؟؟
      نگران نباشید و با این تصورات فکر خود را درگیر نکنید.

  14. زهرا گفت

    سلام وقت شما بخیر . آیا این ویروس از طریق گوش منتقل میشود ؟؟ اگر دست ما به ویروس الوده شود و بعد ناخواسته وارد گوش کنیم انگشتمون رو آیا امکان انتقال هست و نیاز به واکسن هست ؟؟؟؟؟
    به اینصورت ک پای یکی از دوستان من را گربه لمس کرد و دوستم دستش رو به پاش زد و بعد دستش را به وسایلش دست زد من هم به وسایلش دست زدم و بعد ناخاسته دستم را توی گوشم کردم .. ایا امکان انتقال هست ؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر این امکان وجود ندارد.
      فکر خود را با این موارد درگیر نکنید.
      اصلی نرین راه انتقال خراش یا گزش مستقیم توسط حیوان هار است.

      1. پری گفت

        سلام آقای دکتر پای همسرم را سگ گاز گرفت البته از روی شلوار بود وخیلی جزئ خراش برداشت اما فردا همون روز با من ارتباط جنسی داشت خودش الان رفته واکسن بزنه بنظرتون منم باید بزنم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر نیازی به تزریق واکسن برای شما نیست نگران نباشید.
        چه بسا در خراش جزئی و از روی شلوار هم شاید احتمال انتقال هاری بسیار کم باشد.

  15. نگار گفت

    سلام وقتتون بخیر یکی از اشنایان مارو گربه خراش داد و واکسن هم نزده بود .. آیا بعد از
    سه روز و از طریق بزاق و تماسهای عادی مثل دست دادن و … قابل انتقاله این بیماری ؟؟ اگر دستش با بزاقش الوده باشه و به چشم ما بخوره امکان داره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر این احتمال بسیار بعید است و نیازی به نگرانی ندارد

  16. Sima گفت

    سلام.من مهر ماه سال گذشته وقتی داشتم با بچه گربه فامیل بازی می‌کردم روی مچ دستم یک خراش که کلا خونریزی به یک قطره هم نمیرسید توسط چنگ گربه به وجود اومد.بعد یک ماه گربه مریض شدو مثل اینکه واگذارش کردن.من به خیال واکسینه بودنش زیاد پیگیر نشدم وای آذر ماه سال گذشته دقیقا ۶۲ روز بعد اون چنگ به مرکز بهداشت رفتم و واکسن زدم.البته کارشناس بهداشت اونجا گفت که فایده نداره ولی برام واکسن رو زدن.الان یکسال گذشته.امکان وجود ویروس و عفونت هنوز در بدن من هست؟با توجه به اینکه از آخرین دز واکسن یک سال میگذره و همه میگن دیر واکسن زدن فایده نداره

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام اصلا نگران نباشید اگر اون گربه مبتلا بود تا الان شما حتما علائم پیدا کرده بودید و از دنیا رفته بودید.

  17. عباس گفت

    با سلام
    حیواناتی ک دارای بیماری هاری هستند. با لیسیدن مواد خوراکی و… خوردن این خوراکی ها موجب انتقال بیماری هاری میشود یا خیر ؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      انتقال در این شرایط بسیار بعید است.

  18. سالومه گفت

    سلام وقتتون بخیر .. من حدود یک هفته پیش پوست پشت انگشتم به اندازه ی یک دانه عدس کوچک کنده شد ، خون نیومد ولی میسوخت تا یکی دو روز .. بعد از حدود ده ساعت اون قسمت انگشتم با زمینی تماس پیدا کرد که معمولا گربه ها میرن و میان. یعنی گربه تردد داره اونجا …. الان خیلی نگران شدم بنظر شما امکان ابتلا به بیماری هست ؟؟ نیاز به واکسن هست ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر به هیچ وجه
      نگران نباشید.

      1. ایلیا گفت

        سلام وقت بخیر 3روز پیش به یه سگ غذا می دادم که اب دهنش احتمالا رفته تو چشمم الان از دیروز سردرد دارم امکانش هست مبتلا شده باشم

  19. Amir گفت

    سلام حدودا 45 تا 50 روز پیش یه گربه مریض که یخورده گیج بود و تعادل هم نداشت بهم حمله کرد تا گاز بگیره و دستم رفت داخل دهنش ولی نتونست محکم بگیره که زخم بشه یا حتی خراش بیوفته و فقط دستم رفت داخل دهنش ولی روی انگشتم یه زخم خیلی خیلی ریز وجود داشت از قبل. متاسفانه من سهل انگاری کردم و نرفتم برای واکسن زدن! 10 روز از ماجرا گذشت و من در طی اون 10 روز زخم روی انگشتم یخورده خارش داشت و دفعات کمی هم سردرد شدم. توی اون دوران خیلی راجب هاری توی گوگل خوندم و استرس گرفتم و رفتم برای واکسن زدن بعد از 10 روز. از اونجایی که گربه هم متاسفانه تلف شد من 4 دوز زدم و دوز آخر رو 26 آذر زدم. میخوام بدونم آیا امکانش هست ویروس توی بدن من باشه؟ و علائم رو بعدها نشون بده؟ چون واقعا تو این مدت فکرم فقط به این موضوع بود و استرس داشتم در حدی که باعث شد کارم به روان پزشک و مصرف قرص ترانکوپین بکشه!

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      حتی اگر اون گربه هاری هم داشته بوده باشه چون دست بوده و ۱۰ روز بعد واکسن زده اید هیچ جای نگرانی نداره.

      1. Amir گفت

        خیلی ممنون و تشکر بابت پاسخگویی سریعتون

  20. آیسا گفت

    سلام.من تیر ماه روی دستم یه زخم داشتم که با همون دستم به یه گربه خیابونی غذا دادم.خاطرم نیست که دستم رو لیس زد یانه ولی زخمم تازه و تقریبا مقدار کمی خونریزی داشت.من بعد ۷۰ روز مراجعه کردم به بهداشت و سرم هاری به همراه تمام دز واکسن ها رو کامل زدم.الان حدودا ۵ ماه میگذره.به نظر شما به دلیل دیر اقدام کردن امکان داره که ویروس هنوز داره دوره نهفتگیشو در بدن من میگذرونه؟آزمایشی داره که مشخص بکنه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      از ابتدا نیازی به واکسن نبوده و الان هم جای هیچ نگرانی نیست.

      1. هانا گفت

        سلام گزش خرگوش خانگی هم نیاز به واکسن داره؟هر کسی یه چیزی میگه…گاهی اوقات به خرگوشم که غذا میدم از هیجان زیاد دستم رو گاز میگیره

      2. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام خیر نیاز به واکسن نداره فقط محل گزش را با الکل یا بتادین ضدعفونی کنید

      3. سانا گفت

        سلام.تا بحث خرگوش شد خواستم سوالم رو از شما بپرسم.من مرداد ماه خرگوشم رو بردم برای نمونه برداری از روی گوشش چون عفونت کرده بود.اونجا دام پزشک خرگوشم رو گذاشت روی یک حوله بعد از نمونه برداری از روی گوشش یک خط خراش ایجاد شد ولی خون ریزی نداشت انگار خون مرده بود.بعد که می‌خواست ناخن خرگوشم رو بگیره خرگوشم از دستش افتاد پایین.من الان استرس گرفتم نکنه از روی اون حوله یا از روی زمین ویروس هاری بگیره با توجه به اینکه زخم رو گوشش بود.اگه خرگوش هاری بگیره چند روز زنده میمونه و آیا در دوران نهفتگی میتونه ویروس رو انتقال بده؟

      4. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        نگران نباشید.
        احتمال انتقال که در این شرایط بسیار بعید است.
        حیوان هار هم معمولا پس از 10 روز خواهد مرد.

  21. آرش گفت

    سلام.وقتتون بخیر.من دو ماه پیش توسط خرگوش خونگیم از ناحیه دست گزیده شدم.خرگوشم رو اصلا بیرون نمی‌برم و فقط تو خونست و فقط دو بار دام پزشکی برای دندونش بردمش.۲۰ روز بعد گزیدگی فقط واکسن کزاز رو زدم.تازه متوجه شدم که خرگوش ها هم میتونن هاری بگیرن.اگه الان اقدام به زدن تمام دز واکسن رو بکنم به فرض که ویروس در بدنم‌باشه اثر داره یا نه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگ گزش خیلی عمیق نبوده نیازی نیست.
      و معمولا هم تا 72 ساعت ابتدایی، تزریق واکسن کارساز خواهد بود.
      جهت رفع نگرانی و درصورتی که علائمی داشتید می‌توانید به پزشک مراجعه نمائید.

  22. Mani گفت

    سلام
    اگه به ظرف آب سگ دست بزنیم و بعدش حواسمون نباشه با اون دست غذا بخوریم امکان انتقال وجود داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      خیر.

  23. مهتاب گفت

    سلام برادرزاده بنده مورد گازگرفتگی توسط سگ شده و همان روز واکسن هاری رو تزریق نموده فردای آن روز برادرزادم به مدت یک ربع با من بازی کرد و تمام دستم جای خراش و چنگ شد با توجه به اینکه برادرزاده من مرتب دستش در دهانش هست آیا امکان انتقال هاری به بنده از طریق بزاق برادرزاده ام و خراش دست هست؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      خیر به هیچ‌وجه از این راه منتقل نمی‌شود.

  24. سالاروند گفت

    سلام وقت تون بخیر من دیروز با موتور تصادف کردم و خوردم زمین و کف دستم زخمی شد و خاکی بود و آنجای که زمین خوردم محل عبور سگ و گربه و دام بود خواستم بدونم انتقال هاری از این طریق وجود دارد با تشکر اگر جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر امکان انتقال هاری در این شرایط وجود ندارد، اما اگر خراش عمیق بوده به مراکز بهداشت مراجعه نمائید تا درصورت نیاز واکسن کزاز تزریق شود.

  25. امید گفت

    عرض سلام و خسته نباشید .. پسر خواهر من دیروز در کوچه بازی میکرد و راه میرفت و سگی همون لحظه از اونجا رد شد .. و سگ قدم میزد تو کوچه و کف کفش بچه تماس پیدا کرد با جایی که سگ راه رفته … امروز دیدیم که حدودا بعد از هشت ساعت دستش را مالید ب کف کفشش و با دهانش تماس پیدا کرد .. مادرش وسواس داره و بشدت نگران شده اگر میشه لطف کنید راهنمایی کنید آیا نیاز به واکسن هست ؟ امکان انتقال بیماری از این طریق هست ؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، به هیچ وجه جای نگرانی ندارد. هنگام خزش یا خراش نیاز به تزریق واکسن هست.

  26. هما گفت

    سلام وقتتون بخیر من حدود ۵ ماه پیش افتادم زمین و کف دستم زخم شد و خاک زیادی روی زخم بود اون لحظه .. عذر میخام امکان ابتلا به هاری نیس اگر بگیم سگ یا گربه ممکنه قبلا روی اون زمین نشسته باشند؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، نگران نباشید.

  27. آوا گفت

    سلام وقتتون بخیر.اگه دوره نهفتگی در یک شخص از ۹۰ روز تا یک سال طول بکشه و شخص در این مدت تمام دز واکسن هاشو تزریق کنه آیا بدنش از ویروس پاک میشه؟

  28. آوا گفت

    سلام.اگه دوره کمون یک شخص از ۹۰ روز تا یک سال طول بکشه و شخص در این مدت قبل از بروز علائم اولیه بیماری همه دز واکسن هاشو تزریق کنه آیا تاثیر داره و بدن فرد از ویروس پاک شده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      بله و البته باید سرم ضد هاری هم تزریق کند.

  29. سارا گفت

    سلام وقتتون بخیر من یک زخم سطحی داشتم توسط سگ خانگی لیس زده شد ایا نیازه واکسن هاری بزنم؟سگ بعد ار یک ماه سالمه ایا سگی ک سالمه امکان داره هاری منتقل کنه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      نیازی به تزریق واکسن در این شرایط نیست، چراکه معمولا سگ‌های خانگی واکسینه شده‌اند. ضمنا حیوان هار، 10 روز پس از اینکه رفتار وحشیانه مانند حمله کردن یا افسردگی بروز می‌دهد خواهد مرد. و در شرایط شما احتمال انتقال هاری وجود ندارد، اما ممکن است برخی بیماری‌های باکتریایی که خیلی خطرناک نیستند و با مصرف آنتی بیوتیک بهبود پیدا می‌کنند به زخم شما منتقل شود.

  30. R.nik گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من حدود یک ماه پیش یه سگ بهم حمله کرد ولی اصلا گازم نگرفت فقط پایین هودیم رو با دندونش گاز گرفت و همون روز هم من انگشت دستم یه زخم جزئی برداشته بود
    لباس من حتی خیسم نشد ینی اگر هم شده بود انقدر کم بود که قابل تشخیص نبود ولی من حواسم نبود و با اون دستم که زخم بود به اون قسمت هودیم دست زدم
    الان همش نگرانم که نکنه باید پیگیری میکردم
    میشه لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال در این شرایط بسیار بعید است، نگران نباشید.

  31. سارا گفت

    سلام . وقتتون بخیر .
    اگر کسی را گربه گاز بگیرد و آن فرد واکسن هاری را دریافت کند ویروس هاری در بدن انسان از بین میرود؟
    آیا امکان دارد ویروس از راه بزاق آن فرد به کس دیگری منتقل شود ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر واکسن هاری در زمان و دوز های مقرر تزریق شود احتمال ابتلا را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
      خیر احتمال انتقال از این طریق وجود ندارد.

  32. مهسا گفت

    سلام وقت بخیر آیا فردی ک دچار سگ گزیدگی شده و سیگار بکشه ودودش رو ما تنفس کنیم ناخواسته باعث انتقال هاری میشود ؟ لطفا پاسخ بدین نگران هستم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      خیر!
      احتمال انتقال در این شرایط به هیچ‌وجه وجود ندارد.

  33. مهسا گفت

    سلام وقت بخیر از طریق تنفس مثلا تنفس دود سیگار یا قلیون و …. اشخاص امکان ابتلا به هاری وجود داره ؟ چون در بالا نوشته شده بود از طریق تنفس هم امکان ابتلا هست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نگران نباشید. مجدد متن رو مطالعه بفرمائید.

      1. مهسا گفت

        ممنونم که مارو از نگرانی درمیارید .. میشه بفرمایید تنفس منظورش چیه ؟ مثلا اگر از فاصله ی کمی از صورت یک‌ سگ نفس بکشیم امکان ابتلا هست ؟! بدون اینک سگ پارس کنه یا گاز بگیره .. اخه چند روز قبل شیشه ی ماشین یکم پایین بود و یه سگ جوری روی بولوار وایساده بود ک ما از کنارش رد شدیم ب ارومی و صورتش هم سطح با ما بود .. ایا میتونیم بگیم ویروس توی هوا بوده و منتقل شده از طریق تنفس ؟؟؟!
        یا اینکه اونطور که توی متن گفته فقط در شرایط ازمایشگاهی این اتفاق میفته

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        معمولا در شرایط آزمایشگاهی و در موارد نادر تنفس هوای غاری که در آن حیوانات آلوده به هاری زندگی می‌کنند این انتقال رخ خواهد داد.
        به این شکل‌ها منتقل نمی‌شود. استرس نداشته باشید و درصورتی که توانایی کنترل فکر و خیال خود را ندارید بهتر است به متخصص روان مراجعه نمائید.

  34. مینا گفت

    سلام
    اگر به بدن سگی که واکسن هاری دریافت نکرده باشه دست بزنیم و از روی بی اطلاعی دستمان با دهانمان تماس پیدا کند ایا امکان انتقال بیماری های ویروسی مثل هاری وجود داره؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، نگران نباشید.

      1. مینا گفت

        چون سگه کثیف بود و منم اصلا حواسم نبود بعد از لمس سگ میوه خوردم
        خیلی نگران بودم که مبادا مریض بشم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        استرس نداشته باشید که استرس خود عامل بیماری است.
        احتمال انتقال هاری به هیچ وجه از این طریق وجود ندارد.

  35. مهدی گفت

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم ایا دست زدن به زنجیر سگ و تماس دست با دهان باعث انتقال بیماری میشه یا خیر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر.

  36. مهسا گفت

    سلام وقت بخیر. من رفته بودن دندون پزشکی موقع عکس گرفتن تکی از دندان روکش پلاستیکی که سر اون دوربین می‌کنند تا از دهن هرکسی عکس بگیرند و برنداشتن یعنی با روکشی که وارد دهن یکی دیگ شده بود تو دهن من گذاشتند از دندان من عکس گرفتن نگرانم میگم ممکنه طرف هزارتا بیماری داشته باشه یکیش هاری ممکنه اگه اون هاری داشته باشه از طریق بزاقش به من منتقل بشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      این موردی که میفرمائید بسیار بعید است و قطعا موارد بهداشتی رعایت شده است.
      خیر احتمال انتقال هاری از این طریق وجود ندارد.
      نگران نباشید و درصورت عدم توانایی کنترل این قضیه به متخصص روانپزشک یا روانشناس مراجعه‌نمائید.

      1. مهسا گفت

        خیلی ممنون از پاسخگوییتون انشالله پاداش این کار خیرتون رو بگیرید. یه سوال دیگ و آخرین سوال حتی اگه سقف دهاتم به خاطر کارای دندون پزشکی خراش و بریدگی داشته باشه؟
        بله دقیقا امروز از یه روانشناس وقت گرفتم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلامت باشید.
        خیر نگران نباشید؛ کارهای پزشکی را در مراکز معتبر با رعایت موارد بهداشتی انجام دهید، هیچ مشکلی نخواهد بود.
        با آرزوی سلامتی

  37. یکی گفت

    سلام ببخشید ویروس هاری که با کفش از روی اون رد بشیم و بعد به کف کفش دست بزنیم و به دهن ببریم یا روی زخم کشیده بشه منتقل میشه؟ یعنی اگه وسیله ای به هاری آلوده شده باشه و ما به اون دست بزنیم فوری بعد از لیسیدن سگ هار ایا دستمون به هاری آلوده شده واگر دهن ببریم مبتلا میشیم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر احتمال انتقال هاری از این طرق وجود ندارد. فکر خود را با این موارد مشغول نکنید و اگر غیرقابل کنترل است به متخصص روانپزشک یا روانشناس مراجعه نمائید.
      اصلی‌ترین راه انتقال هاری گزش یا خراش عمیق توسط حیوان حامل ویروس است.

      1. یکی گفت

        بله خیلی متشکر آخه درب وردی خانه خیلی سگ هست و گربه تردد داره پسر بچه کوچیک دارم واز روی بچگی مثل هاپو میشه دوستاشو روی اون زمین میزنه و بچه است به دهان میبره خیلی نگران شدم از این بابت که دستها ولباس به زمین برخورد داشته

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        نگران نباشید، پس از این‌کار حتی الامکان دست و صورت فرزند عزیزتان را بشورید.

  38. پریا گفت

    سلام و عرض ادب میخاستم بدونم ویروس هاری چن ساعت بعد از خشک شدن هم زنده میمونه ؟؟
    ایا از طریق تماس زخم یا خراش با زمینی ک گربه یا سگ روی ان تردد داشته یا نشسته بعد از چن ساعت هم امکان انتقال دارد ؟؟ بهرحال این دغدغه ذهنی خیلیاست بنظرم لطف کنید پاسخ بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ویروس هاری مدت زمان بسیار کمی خارج از بدن زنده خواهد ماند.
      پاسخ به سوال دوم نیز صراحتا خیر است. نگران نباشید. اصلی‌ترین راه انتقال هاری خراش و گزش توسط حیوان آلوده است.

  39. مها گفت

    سلام کفش من باعث شده پشت پام زخم بشه .. من قبل از پوشیدن کفش پامو گذاشتم رو زمینی ک معمولا گربه اونجا راه میره البته اون لحظه نبود ولی گربه میاد و میره اونجا .. ایا امکان انتقال هاری هس در ان شرایط ؟؟ لطفا جواب بدین استرس گرفتم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر احتمال انتقال هاری در این شرایط وجود ندارد. نگران نباشید.

  40. احمد گفت

    سلام وقتتون بخیر
    حدود خرداد ماه من توسط یه سگ خانگی دچار گاز گرفتگی سطحی شدم و چون خانگی بود و صاحبش گفته همه واکسناشو زده و با حیوان دیگه ای در تماس نبوده واکسن نزدم چون خودم سگ دارم
    الان ۵ ماه شده و سگ هم سالمه آیا بازم از نظر هاری خطرناکه یا نه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با توجه به واکسینه بودن سگ و زنده ماندن آن و هم سطحی بودن خراش جای نگرانی وجود ندارد.
      هر خراش عمیق نیاز به معاینه توسط مراکز بهداشت دارد.

      1. الی ص گفت

        دخترم توسط یک سگ خانگی به طور خیلی سطحی، که زخمی آنچنان ایجاد نشده فقط در یک نقطه از روی دست، کمی قرمز و ملتهب شده، گزیده شده، آیا خطری برای دخترم ایجاد میکنه، با توجه به اینکه چند بار با آب و مایع و آب و صابون و مایع ضد عفونی کننده زخم شستشو کردیم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        نیازی به واکسن نیست اصلا نگران نباشید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.