واکسن هاری چیست؟ + زمان تزریق و عوارض واکسن هاری برای انسان

953 177,174
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

هاری یک بیماری خطرناک ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که باعث التهاب پیشرونده و کشنده مغز و نخاع می‌شود. بهترین راه مقابله، تزریق واکسن هاری است. انسان‌ها زمانی به این ویروس مبتلا می‌شوند که توسط حیوان آلوده گاز گرفته شوند. بعد از گاز گرفتگی ممکن است ابتدا علائم بالینی در فرد ظاهر نشود. اما پس از چند هفته، یا چند ماه از گاز گرفتگی، هاری می تواند باعث ایجاد درد، خستگی، سردرد و تب گردد. به دنبال این علائم بالینی، حمله، توهم و فلج نیز اتفاق می افتد. اگرچه پس از ظاهر شدن علائم بالینی کشنده، هاری کاملاً قابل اجتناب است.

واکسن ها از دیرباز برای جلوگیری از مرگ ناشی از هاری در دسترس بوده‌اند. با این وجود،‌ هاری هنوز هم سالانه ده‌ها هزار نفر را می کشد. مقصر 99 درصد این مرگ و میر، گاز گرفتگی توسط سگ آلوده به این ویروس است. حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا درباره واکسن هاری، زمان تزریق واکسن هاری و عوارض واکسن هاری بیشتر صحبت کنیم.

واکسن هاری چیست؟

واکسن ضد هاری به افرادی که ریسک ابتلا به هاری در آنها زیاد است تزریق می‌شود تا در صورتی که در معرض خطر قرار گیرند، از آنها محافظت شود. همچنین پس از اینکه فردی توسط حیوانی گاز گرفته شود، تزریق واکسن هاری می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.

از قدیم، جهت درمان و پیشگیری آسیب دیدگان حیوان گزیده، واکسن‌های مختلفی کشف و مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از:

  • واکسن نخاع خرگوشی
  • واکسن فرمی (Fermi)
  • واکسن فلوری (Flury)
  • واکسن تهیه شده در جنین اردک (DEV)
  • واکسن‌های کشت سلولی (Vero ،HDC و PCEC)

واکسن مورد استفاده در ایران بر اساس مصوبه کمیته فنی کشوری هاری، واکسنی است به نام Vero که غیرفعال بوده و از کشت سویه ویروس هاری در سلول Vero (حاصل از کلیه نوعی میمون) به دست می‌آید. این واکسن طی سال‌های زیادی که در ایران مصرف شده، هیچ گونه عارضه و یا واکنش سوئی نداشته است.

چه کسانی باید واکسن هاری دریافت کنند؟

شاید برای شماهم این سوال پیش آمده باشد که چه زمان و چه افرادی باید واکسن ضد هاری را دریافت کنند. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

واکسیناسیون پیشگیرانه (بدون اینکه حیوانی گاز گرفته باشد)

افرادی که از ریسک ابتلاء به هاری بالایی برخوردارند مانند دامپزشکان، دامداران، جنگلبانان، افرادی که با حیوانات سروکار دارند، کارکنان آزمایشگاه هاری، غارنوردها و کارکنان تولیدات بیولوژیک هاری باید واکسن هاری دریافت کنند.

واکسن هاری همچنین باید برای افراد زیر نیز استفاده شود:

  • افرادی که فعالیت‌های آنها باعث می‌شود با ویروس هاری یا با حیوانات هار احتمالی برخورد زیادی داشته باشند.
  • مسافران بین المللی به مناطقی از جهان که هاری شایع است.
  • همچنین افرادی که دوست دارند با حیوانات در تماس باشند.

واکسیناسیون ضد هاری قبل از در معرض خطر قرار گرفتن

برنامه زمانی واکسیناسیون ضد هاری قبل از بروز خطر 3 دوز ‌در زمان‌های زیر است:

  • دوز اول: در صورت لزوم
  • دوز دوم: هفت روز پس از دوز اول
  • دوز سوم: 21 یا 28 روز پس از دوز اول

برای کارمندان آزمایشگاهی و سایر افرادی که ممکن است مدام در معرض ویروس هاری قرار داشته باشند، آزمایش دوره‌ای برای حفظ ایمنی آنها توصیه می‌شود و در صورت نیاز باید از دوزهای یادآور استفاده شود. دوزهای یادآور یا آزمایش برای مسافرین توصیه نمی شود.

واکسن هاری پس از در معرض خطر قرار گرفتن

هر فردی که توسط حیوانی گزیده می‌شود، یا هرکسی که ممکن است در معرض خطر هاری قرار داشته باشد، باید زخم را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده (پوویدون آیوداین (بتادین) یا الکل 40 تا 70 درصد) تمیز کرده و فوراً به یک پزشک مراجعه یا خود را به نزدیکترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند. اگر فرد به آمپول هاری نیاز داشته باشد، پزشک معالج یا کادر درمانی تشخیص می دهند. واکسیناسیون کامل ضدهاری طبق دستورالعمل جدید وزارت بهداشت ایران، ۳ تزریق واکسن داخل میان پوستی (اینترادرمال) در سه نوبت یا چهار تزریق عضلانی در چهار نوبت است که فرد حیوان گزیده باید آنرا انجام دهد.

اگر فردی که در معرض خطر قرار گرفته است و هرگز بر علیه بیماری هاری واکسینه نشده است باید 4 دوز از واکسن هاری در زمان‌های زیر دریافت کند:

  • دوز اول: به محض بروز مشکل
  • دوز دوم: روز سوم پس از دوز اول
  • دوز سوم: روز هفتم پس از دوز دوم
  • دوز چهارم: روز چهاردهم پس از دوز سوم

همچنین این فرد باید همزمان با دوز اول، واکسن دیگری به نام ایمنوگلوبین (سرم) ضد هاری را دریافت کند. البته دوزهای تزریقی واکسن هاری با توجه محل زخم و خراش توسط پزشک و مراکز بهداشت تعیین خواهد شد.

واکسن ضدهاری
واکسن ضدهاری

سرم ضد هاری

سرم ضد هاری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد از پلاسمای انسانی تهیه شده و هیچ نوع مخاطره‌ای ندارد و احتیاج به تست نیز نمی‌باشد. مقدار آن حداکثر 20 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن می‌باشد و فقط حجم لازم بر اساس اندازه زخم فقط در اطراف آن تزریق می شود.

در موارد زیر علاوه بر واکسن، تجویز سرم نیز مورد توصیه می شود: 

  1. گزیدگی و خراشیدگی منفرد و یا متعدد عمیق پوستی
  2. لیسیدن پوست آسیب دیده، آلوده شدن غشاهای مخاطی با بزاق حیوان مشکوک
  3. هر نوع مواجهه با خفاش شامل ورود به غار دارای خفاش و یا گزش یا خراشیدگی توسط خفاش
  4. مواجهه با حیوان محتمل یا قطعی مبتلا به هاری
  5. هر نوع جراحت در سر، صورت، گردن و دست (نوک انگشتان تا مچ دست) و ناحیه تناسلی

در صورتیکه فرد مجروح دارای سابقه واکسیناسیون نباشد و یا قبلاً تنها یک دوز واکسن دریافت کرده باشد باید سرم ضد هاری برای او تجویز شود.

سرم ضد هاری بایستی در داخل یخچال تحت دما بین صفر و 8 درجه سانتی گراد نگهداری شود و نباید زیر صفر درجه باشد. در ضمن، ویال‌هایی را که محتوای آنها تغییر رنگ داده است نباید مصرف کرد. اگر حجم سرم مورد نیاز مجروح بیش از 5 میلی لیتر باشد، باید در دو محل جداگانه تزریق شود؛ زیرا تزریق مقدار زیاد سرم در یک محل موجب آزردگی عضله و احتمالاً آبسه خواهد شد. عوارض ناخواسته سرم‌های ضد هاری انسانی از قبیل شوک آنافیلاکتیک، تورم عصبی عروقی و عوارض کلیه بسیار نادر است؛ فقط گاهی موجب درد و تب مختصر خواهد شد.

از آنجاییکه ویروس هاری از جمله ویروس‌های بی‌هوازی می‌باشد، لذا بخیه زدن در محل جراحت شرایط را جهت رشد ویروس آماده‌تر می کند. لذا در موارد ضروری می‌بایست قبل از بخیه در محل جراحت سرم ضد هاری تزریق گردیده و نیز مقداری سرم در محل جراحت ریخته شود و سپس بطور محدود بخیه انجام گردد.

نحوه تزریق واکسن هاری

واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد. باید توجه داشت که واكسن ضد هاری نبايد در سرين ماهیچه افراد تزريق گردد.

اطلاعات مهم قبل از دریافت واکسن ضد هاری

در صورت وجود موارد زیر، قبل از در یافت واکسن هاری با پزشک معالج خود صحبت کنید:

  1. اگر در دو دوز قبلی واکسن هاری یا مشتقات دیگر این واکسن، واکنش آلرژی شدیدی (کشنده‌ای) داشتید،
  2. بنا به یکی از این دلایل، سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده باشد:

البته اگر بیماری سبک‌تری دارید مثلاً سرماخوردگی، می‌توانید واکسن دریافت کنید. اما اگر به شدت بیمار هستید، احتمالاً قبل از دریافت دوز معمول واکسن هاری ( زمانی که توسط حیوانی گاز گرفته نشده‌اید) باید منتظر بهبودی باشید. ولی اگر در معرض ویروس هاری قرار گرفته اید، باید صرف‌نظر از بیماری که دارید فوراً واکسن دریافت کنید.

عوارض واکسن هاری

واکسن نیز مانند سایر داروها می تواند مشکلات جدید ایجاد کند، مثلاً واکنش آلرژیک شدید. خطر ایجاد آسیب جدی ناشی از عوارض واکسن هاری بسیار نادر است.

عوارض خفیف واکسن هاری

  • درد، قرمزی، ورم یا خارش در جای تزریق (30 الی 74 درصد)
  • سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه (5 الی 40 درصد)

عوارض ملایم واکسن هاری

  • کهیر، بدن درد، تب (حدود 6 درصد از دوزهای یادآور)
  • سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

مواجه با واکنش شدید به واکسن هاري

هر عاملی که موجب نگرانی شما گردد، مثلاً نشانه‌های واکنش آلرژی شدید، تب بسیار بالا یا تغییرات رفتاری باید به پزشک مراجعه کنید. نشانه آلرژی شدید می تواند شامل کهیر، ورم صورت و گلو، تنگی نفس و ضربان قلب سریع، سرگیجه و ضعف باشد. این نشانه‌ها معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون بروز می‌کنند.

اگر فکر می کنید واکنش آلرژی شدید یا موقعیت اورژانسی دیگری دارید که نمی‌توانید منتظر بمانید، با 115 تماس بگیرید یا فرد بیمار را به نزدیکترین درمانگاه ببرید، در غیر این صورت با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

جمع بندی

  • واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان هاری به افراد تزریق می‌شود.
  • اولین اقدام پس از گزیدگی توسط حیوان، شستن محل زخم با آب و صابون به مدت حداقل 15 دقیقه و مراجعه به مراکز بهداشت جهت معاینه و تجویز تزریق واکسن یا سرم هاری است.
  • واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد.
  • واکسن هاری مانند سایر واکسن‌ها و داروها شامل عوارضی است که شامل: درد و ورم در ناحیه تزریق، سردرد، تهوع درد عضلانی و در موارد شدید کهیر و سایر اختلالات سیستم عصبی را همراه دارد.

واکسن هاری چیست؟

واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری هاری استفاده می‌شود. معمولا افراد زمانی که در معرض خطر هستند یا مورد گزش و خراش توسط حیوانات قرار گرفته‌اند واکسن هاری تزریق می‌کنند تا از ابتلا به ویروس هاری جلوگیری کنند. معمولا واکسن هاری بی خطر است.

گاز گرفتن سگ خانگی نیاز به واکسن دارد؟

در صورتی که سگ یا حیوان خانگی واکسن هاری تزریق نکرده باشد نیاز به واکسن هاری هست. در غیر این صورت با توجه به اندازه خراش و گزش توسط مراکز بهداشت، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

عوارض واکسن هاری چیست؟

عوارض خفیف واکسن هاری شامل:
درد، قرمزی، ورم یا خارش در محل تزریق، سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه
و عوارض ملایم واکسن هاری شامل:
کهیر، بدن درد، تب و سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

آیا فردی که دچار گازگرفتگی شده و قبلاً واکسینه شده نیاز به دریافت واکسن دارد؟

بله، فردی که قبلا واکسینه شده است باید یک دوز به محض گازگرفتگی و دوز دوم در روز سوم دریافت کند. بعلاوه به ایمنوگلوبین هاری نیازی ندارد.

آیا خارج کردن کف صابون از لابه لای زخم ضروری است؟

بله، زیرا باقی ماندن کف صابون اثر بعضی مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده پس از شستشو را خنثی می نماید.

آیا در صورت تأخیر در نوبت های واکسیناسیون باید مجدد تزریق شود؟

خیر، ادامه واکسیناسیون باید طبق زمان بندی قبلی صورت بگیرد.

آیا واکسن و تزریق سرم ضد هاری به زن حامله پس از گزیدگی توصیه می شود؟

بله، به دلیل خطر ابتلا به هاري، حاملگی دلیل منع واکسیناسیون و تزریق سرم پس از مواجهه نمی باشد.

آیا از هاری می توانیم جان سالم به در ببریم؟

بله، هنگامی که عفونت هاری ایجاد شد، هیچ درمان موثری به غیر از واکسن وجود ندارد. اگرچه تعداد کمی از افراد از هاری جان سالم به در برده اند، این بیماری معمولاً باعث مرگ می‌شود.

آیا می توان واکسن ضد هاری را دیر تزریق کرد؟

خیر، هنگامی که در فردی علائم هاری ظاهر شود، برای واکسیناسیون علیه هاری دیر شده است.

آیا علاوه بر تزریق واکسن ضد هاری برای پیشگیری از عفونت های ثانویه می توان آنتی بیوتیک تجویز کرد؟

بله، آموکسی سیلین/کلاوولانات (کووآموکسی کلاو) اولین آنتی بیوتیک پیشگیرانه است.

آیا هاری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

به طور معمول انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است. برخی تحقیقات انتقال هاری از انسان به انسان را از طریق پیوند بافت یا ارگان آلوده گزارش کرده‌اند. همچنین با توجه به حضور هاری در اسپرم مردان و ترشحات واژن بانوان، احتمال کمی برای انتقال هاری از طریق رابطه جنسی نیز وجود دارد.

953 نظر
  1. علی اصغر گفت

    سلام وقت بخیر دیشب توسط سگ یکی از دوستام انکشت شصتم رو گاز گرفت در حد خراش رو سطح پوست هستش که سگ همه واکسن هاشو زده و واکسینه هست نیاز هست هاری بزنم ؟

  2. آرزو گفت

    سلام و عرض ادب دختر من حدودا پنج ماه پیش توسط گربه ک چنگی کوچک ب دسش زد زخمی شد و واکسن هاری ۳ دوز تزریق شد…بعد از پنج ماه مجدد توسط سگ خانگی زخمی شد ک بازم دو دوره واکسن ک هر بار ب هر دو دستش تزریق شد زدیم… الان بعد از ۱۴ روز دوباره توسط سگ زخمی بسیار کوچک ک فقط جای قرمزی دارد زخمی شده… بازم بعد ۱۴ روز از گذشت واکسن هاری نیاز ب تزریق هست یا نه؟

  3. حسینی گفت

    سلام اگر دوز اول واکسن رو بزنیم و برای سه روز بعد یعنی دوز دوم تاخیر بوجود بیاد باید چکار کنیم ؟

  4. محمد گفت

    یه سوال دیگه چکار کنم که زودتر حالم خوب بشه واز این حالت دربیام؟. یعنی عوارض واکسن مثل بی‌حالی و بی حسی و… رفع بشه ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      مایعات زیاد و مقوی مصرف کنید. استراحت کافی هم داشته باشید.

  5. محمد گفت

    سلام آقای شاملو. خدا قوت.
    دیشب بخاطر گاز گرفتگی خفیف بچه گربه که دو روز پیش اتفاق افتاده بود و در حد خراش بود. یعنی فقط یک دندان نیشش در حد یک میلیمتر داخل پوستم رفت و یه قطره خون اومد رفتم و واکسن هاری زدم. و قرار شد دوز بعدی رو سه روز بعد و دوز سوم رو سه روز بعدش بزنم. اما از امروز صبح که از خواب بیدار شدم بدنم کوفته است و احساس ضعف میکنم و پاهام رمق نداره. حس میکنم یه کوچولو تب دارم. مثل حالتی که سرما خورده باشم.میخواستم بدونم این حالتها طبیعیه؟
    و اینکه دوز های بعدی رو بزنم احتمالا بدتر نمیشم؟ آیا میتونم دوزهای بعدی رو دیرتر بزنم که بهتر بشم بعد برم تزریق کنم. ممنون میشم جواب بدید. بابت زحماتتون متشکرم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله اینها از عوارض طبیعی بعد از تزریق واکسن هاری هستند که تا 48 ساعت ادامه دار است و بعد از آن بهبود خواهید یافت.
      نگران نباشید، اگر گربه را می‌شناسید و می‌توانید تا 10 روز پس از گزش ردیابی کنید، صبر کنید اگر مرد دوزهای بعدی را تزریق کنید، درغیر این صورت به گفته پزشک عمل کنید و طبق زمان اعلامی سایر دوزهارا دریافت کنید.

      1. محمد گفت

        سلام مجدد . ممنونم بخاطر پاسخگویی. جوابهاتون باعث دلگرمیه. مخصوصا وقتی مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنی آدم رو میترسانند. فقط دقیق متوجه منظورتون نشدم. گفتید اگر گربه را می‌شناسید و می‌توانید تا 10 روز پس از گزش ردیابی کنید، صبر کنید اگر مرد دوزهای بعدی را تزریق کنید، درغیر این صورت به گفته پزشک عمل کنید و طبق زمان اعلامی سایر دوزهارا دریافت کنید.
        یعنی اگه گربه مرد یا نمرد باید دوز های بعدی رو بزنم؟ بعد من فقط یک دوز زدم اگه صبر کنم بعد ده روز و گربه بمیره برای دوزهای بعدی دیر نمیشه چون بهم گفتند دوز دوم سه روز بعد و دوز سوم سه روز بعد دوز دوم.
        ببخشید سوالهای تکراری می‌پرسیم. چون واقعا چیزیه که ذهن آدم رو بدجور مشغول می‌کنه. تشکر

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلامت باشین.
        اگر گربه مرد نسبت به تزریق دوزهای بعدی اقدام کنید.
        خیر نگران نباشید.

  6. احمد کاویانی گفت

    سلام و وقت بخیر
    من چند روز پیش برای ناهار رفتم یه رستوران فضای باز
    اونجا یه گربه بود و من خواستم بفرستم بره که یهو یه چنگ انداخت و پشت دستم دو تا زخم ایجاد شد که کمیهم خونریزی داشت
    من بلافاصله با الکلی که اونجا بود دستم رو ۴ بار صدعفونی کردم و بعد از ۴۸کساعت که از ماموریت برگشتم رفتم بیمارستان و بهم واکسن کزاز و هاری زدن، هر دو بازو و بالای ران تزریق کردن و یه سرم هم اطراف محل زخم بصورت زیر پوستی تزریق کردن
    سوالم اینه، بعد ۴۸ ساعت واکسن میتونه موثر باشه؟
    این رو هم بگم زخم ها یکیشون تقریبا دو میلیمتر و یکی هم خیلی کوچیک هستن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      72 ساعت اولیه پس از گزش زمان طلایی تزریق واکسن است. نگران نباشید، خطر تا مقداری زیادی برطرف شده است.

  7. Aida گفت

    سلام دیشب موقع غذا دادن به گربه دستمو چنگ زد یه خراش جزئیه ولی به دکتر مراحعه کردم و گفت باید حتمن واکسن بزنم و من دوز اول را زدم میتونم دوز های بعدی رو نزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن هاری ندارید.

      1. مسعود گفت

        سلام وقت بخیر جناب دکتر
        در ادامه سوال ایشون و پاسخ شما،
        اگر سگ در حین بازی به بازی دندان بزنه و کمی خون به اندازه نوک سوزن اومده باشه و یک خراش نهایتا ۴میلیمتری که قرمز شده و فقط در حد سر سوزن خون اومده باشه و همون لحظه هم بند اومده. و سگ هم ۳۰ روز پیش واکسن هاری دریافت کرده و خودم هم دقیقا یکسال پیش ۳یا۴دوز واکسن هاری دریافت کرده باشم نیاز نیست دوباره برم واکسن بزنم؟
        این حادثه امروز اتفاق افتاده و چون دهان سگ ژرمن شپر دوستم زیادی بزاق ترشح میکرده و توی روستا میگرده و هر روز این طرف و اونطرف میره برای همین من یکم نگران شدم…

  8. محمد گفت

    سلام. وقت بخیر. یه بچه گربه چند هفته ای هست که توی محیط کارمان هست و بچه ها بهش غذا میدن. امروز می‌خواستیم بچه گربه رو بگیریم و بذاریم توی کارتن و از محیط کار دورش کنیم. وقتی که داشتم توی کارتن میذاشتمش برای فرار از دستم برگشت که دستمو گاز بگیره که من سریع دستمو کشیدم با این حال یه خراش کوچیک روی دستم ایجاد کرد که ابتدا حتی خون هم نیامد و وقتی جاش رو فشار دادم در حد یه قطره خون خارج شد. سریعا دستمو با صابون ومایع دستشویی ضد عفونی کردم. من در گیر پانیک هستم و استرس زیادی دارم و میترسم واکسن بزنم. به نظرتون نیاز به واکسن دارم. و اینکه صبر کنم اگه برای گربه تا ده روز مشکلی پیش اومد اونوقت برم واکسن بزنم آیا اونوقت برای واکسن دیر نمیشه.
    ممنون میشم جواب بدید. تشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش جزئی و سطحی بوده نیازی به واکسن نیست، نگران نباشید.
      صبر کنید تا 10 روز و اگر گربه مرد نسبت به تزریق واکسن اقدام کنید.

  9. میلاد. گفت

    خست نباشید بچه گربه یک ماهش میشه خانگی هم نیست انشگت دستمو گاز گرفته چن قطره هم خون اومده با بتادین اینا شستم بازم نیاز هست واکسن هاری بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگرزخم عمیق ایجاد شده و از سلامت گربه اطمینان ندارید بهتر است به مراکز بهداشت مراجعه کنید.
      اگر گربه پس از 10 روز مرد دوزهای بعدی و کامل را دریافت کنید.

  10. ساعی گفت

    سلام وقت بخیر من یه پسر هفت ساله دارم امروز سگ خواهرم اونو گاز گرفت خون نیومد اما پاش کبود شده احتیاج هست واکسن هاری بزنم
    لطفا جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش و خونریزی شدیدی ایجاد نشده باشد نیازی به تزریق واکسن هاری نیست. چه بسا سگ هم خانگی و واکسینه بوده.

  11. مهسا گفت

    سلام وقتتون بخیر ببخشید برادر من ۱۶سالشه ۱۸خرداد دچار خراش با گربه شد سه دوز واکسن هاری هندی دریافت کرد امروز ۱۸مرداد از اون تایم دو ماه گذشته دوباره دچار خراش از طریق گربمون شد رفتیم مرکز بهداشت گفتن دو‌دوز دیگه تزریق کنه بهتره الان سوالم اینه این واکسن عوارضی نداشته باشه چون مطالبی که خوندم نوشتن اگه کمتر از سه ماه، تزریق نکنید از دوز قبلی ؟نگران شدیم ؟مشکلی داره با نه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر گربه خانگی و واکسینه است که نیازی به تزریق واکسن نیست.
      با تزریق دوزهای کامل واکسن هاری معمولا تا پایان عمر نیازی به تزریق مجدد نیست، مگر در موارد خراش بسیار عمیق.
      مشکلی ایجاد نمی‌شود اما بهتر است زیاد از حد تزریق نشود.

  12. مریم گفت

    با سلام و احترام
    پسر من حدودا یکماه پیش به گربه خیابانی غذا میداده که گربه رو دستش ناخن کشیده .سطحی بود. در اینترنت خوندم که دوره کمون هاری در انسان حدود یک تا سه ماه و گاها بیشتر است.خیلی نگرانم که چرا واکسن نزدیم.الان برای واکسن دیره؟ایا ازمایش و تستی وجود داره که نشون بده ویروس هاری در حالت کمون هست یا نه؟
    ممنونتون میشم واضح جواب بدین تا افکار منفی ازم دور بشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش سطحی بوده و خونریزی عمیقی رخ نداده احتمال انتقال هاری وجود ندارد.
      نگران نباشید و نیازی به انجام اقدامی هم ندارند.

  13. شهاب گفت

    با سلام من برج ۱۰ پارسال تزریق واکسن هاری داشتم
    دیشب دوباره توسط گربه خیابانی موقع غذا دادن مورد گاز گرفتگی بسیار خفیف که فقط ی مقدار جزئی پوستم رو قرمز کرد واقع شدم امروز بهداشت رفتم باز تزریق رو انجام دادند؛ میخواستم بدونم آیا واقعا لازم بود؟ بعد اینکه من قرص داستتینکس برای آدنوم سرم مصرف میکنم که امروز باید بخورم آیا با واکسن تداخل دارد؟ چون امروز حس میکنم از داخل معده م هی داغ میشه و سرد میشه
    خیلی استرس دارم ممنون میشم زودتر پاسخ بدهید و اینکه دوز دوم رو بزنم یا نزنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور معمول در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست. چه بسا شما قبلا هم تزریق کردید و ایمنی داشتید.
      نگران نباشید، نیازی به تزریق دوزهای بعدی نیست.
      یادتان باشد تا آخر عمر دیگر نیازی به تزریق واکسن هاری ندارید مگر درصورتی که خراش عمیق توسط حیوان مشکوک به هاری ایجاد شده باشد.

  14. زهرا گفت

    سلام ببخشید من سوالم رو بد مطرح کردم
    دیروز یه سگ چاقو تو دهنش بود بعد از گذشت ده دقیقه حدودی من آمدم چاقو رو بردارم بندازم زباله دستم با چاقو برید و خون آمد آیا نیاز هست واکسن بزنم ???استرس دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر انتقال هاری در این شرایط بسیار بعید است. ویروس هاری در خارج از بدن موجود زنده، تنها مدت کوتاهی زنده خواهد ماند و از بین می‌رود.
      اگر زخم ایجاد شده عمیق بوده به مراکز بهداشت جهت بررسی مراجعه کنید.

  15. Zahra گفت

    سلام وقت بخیر
    ببخشید دستم با چاقویی که سگ ده دقیقه به دهن گرفته بود و بعد انداختش زخم شد و خونی شد آیا نیاز هست واکسن بزنم؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر انتقال هاری در این شرایط بسیار بعید است. ویروس هاری در خارج از بدن موجود زنده، تنها مدت کوتاهی زنده خواهد ماند و از بین می‌رود.

      1. Zahra گفت

        سلام وقت بخیر
        ببخشید دستم با چاقویی که سگ ده دقیقه قبل به دهن گرفته بود و بعد انداختش زخم شد و خونی شد آیا نیاز هست واکسن بزنم ده دقیقه از زمانی که سگ تو دهنش بود گذشته بود

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر انتقال هاری در این شرایط بسیار بعید است. ویروس هاری در خارج از بدن موجود زنده، تنها مدت کوتاهی زنده خواهد ماند و از بین می‌رود.

  16. محسن گفت

    سلام گربه خیابانی با ناخن کشیدن احتمال هاری داره زخم سطحی

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری با خراش سطحی و جزئی وجود ندارد. نگران نباشید.

  17. امیر مهدی گفت

    سلام و درود من رفتم یه سگ گرفتم و تا به حال سگ نداشتم سگه رو آوردم خونه فقط با من خوبه ولی با بقیه پرخاشگره دست بابامم گاز گرفته و خون اومد صاحب قبلیش واکسنشو زده یک سالو یک ماه پیش من هم امروز رفتم تمام واکسن های سگه رو در دامپزشکی بهش زدم مشکل اینجاست این دست منو لیس زده میترسم زخممو لیس زده باشه هاری گرفته باشم حواسم نبوده باشه سگه رو بردم دامپزشکی دکتر گفت هیچی نیست ولی من میترسم باز بابامم واکسن زد ولی منو لیس زده گاز نگرفته نکنه هاری بگیرم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که سگ واکسینه است و مشکوک به هاری نیست چرا باید شما مبتلا به هاری شوید؟
      اگر انقدر نگهداری حیوان خانگی برای شما تشویش ذهنی دارد، نگه ندارید.

  18. دنیا گفت

    سلام لطفا سریع جواب بدین گمک میخام
    گربه من از ۱۰ روزگی پیشم بوده و ۳ ماهشه واکسن نزدم براش امروز دست. برادرم گاز گرفت در حد یک قطره دو قطره خون بود
    باید واکسن هاری بزنیم برای داداشمم؟؟؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر توسط حیوان دیگری گزیده نشده و سالم است خیر احتمال ابتلا به هاری وجود ندارد.
      اگر مشکوک بود و حیوان 10 روز پس از گزش مرد نسبت به تزریق واکسن اقدام کنید.

  19. نینا گفت

    ببخشید سوال دیگه ای هم داشتم من دو ماه پیش دو دوز واکسن زدم و هر دو دوز باهم زدن و داخل بازو سوزن کامل بردن ولی من در ویدیو دیدم زیر پوستی میزدن آیا این آقا برای من درست اینکارو انجام داده یا خطر ساز هستش؟

  20. ناشناس گفت

    سلام خسته نباشید من ۲ ماه پیش واکسن هاری تزریق کردم ۲ دوز در یک روز هر دو دوز هم هاری بود
    به علت مشکل نداشتن حیوان باقی تزریق نکردم آیا مشکلی پیش میاد ؟
    و اینکه در ویدئو تزریق واکسن هاری دیدم زیر پوست بازو زدن ولی مرکز بهداشت من رفتم سوزن کاملا داخل بازو بنده کرد و تزریق کرد آیا این درسته ؟
    و از جای هم شنیدم واکسن ها جدید از هند میاد آیا واکسن ها مطمعن هستند؟

  21. ماهان گفت

    سلام خسته نباشید لطفا به سوالم جواب بدین
    من قبلا ۳ دوز کامل واکسن هاری دریافت کردم‌۲ دوز هم یاد آور بهم گفتن تا ۲۴ مرداد ایمنی دارم
    امروز داشتم به گربه غذا میدادم احساس کردم دستم خورد به دهنش و دستمو به چشم و دهنم زدم ممکنه هاری بگیرم یا ایمنی دارم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، در این شرایط احتمال انتقال هاری وجود ندارد.
      ضمنا ایمنی نیز دارید تا آخر عمر و فقط در مواقع گزش شدید به مراکز بهداشت مراجعه کنید.

    2. علی رضا بیکران گفت

      سلام
      یکی از دوستان ک سگ گاز گرفته بود زخم رو شستیم بنظرتون ما که فقط دست به زخم زدیم هم باید چاکسن بزنیم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام
        خیر.

  22. محمد بیگی بزرگ گفت

    سلام وقت بخیر .
    امروز ماشینو پارک کردم زیرش آب میچکید . رفتم دست زدم به اون آبای زیر ماشین که ببینم آب بنزین چیه . بعد با همون دست نشستم تو ماشین بعد ۲ دقیقه ‌ و کمی بیسکوئیت خوردم با همون دست نشسته . اونجا محل تردد گربه هاست . میخواستم ببینم موردی نداره نیاز به واکسن یا کاری نیست . انگشتم و لثم جفتش زخم بود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر در این شرایط احتمال انتقال هاری وجود ندارد.
      اما بهتر است موارد بهداشتی را تا حد امکان رعایت کنید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.