علت بوی بد واژن + جلوگیری و بهترین درمان بوی بد واژن

6 50,767
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

بوی بد واژن یکی از معضلاتی است که اغلب زنان را درگیر کرده و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را کاهش می‌دهد. در اکثر موارد بوی واژن، امری طبیعی است و به تنهایی علامت و یا نشانه‌ای از یک بیماری جدی نیست. واژن و ناحیه اطراف آن (پوست کشاله ران، فرج و غیره) حاوی باکتری‌های سالمی هستند که بخشی از میکروبیوم ما هستند که شامل غدد عرق نیز می‌شوند. این باکتری‌ها می‌توانند بویی تولید کنند که برای هر فرد متفاوت است. بوی واژن ممکن است در طول دوره قاعدگی، در دوران بارداری یا بعد از رابطه جنسی متفاوت باشد.

حالا علت بوی بد واژن چیست؟ چگونه می‌توان بوی واژن را درمان کرد؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

علت بوی بد واژن

بوی واژن ممکن است در طول چرخه قاعدگی و یا بلافاصله پس از رابطه جنسی تغییر کند. همچنین عرق کردن می‌تواند باعث ایجاد بوی بد واژن شود. شاید از خود بپرسید بوی بد واژن نشانه چه بیماری است؟ شرایط و بیماری‌های مختلفی ممکن است باعث ایجاد بوی بد واژن شوند. واژینوز باکتریایی می‌تواند یکی دیگر از عوامل بوی واژن باشد. واژینوز باکتریایی، رشد بیش از حد باکتری است که معمولاً در واژن وجود دارند. این بیماری شایع‌ترین بیماری واژن است که می‌تواند باعث بوی واژن شود. به طور کلی علل بوی بد واژن عبارتند از:

علت بوی بد واژن
علت بوی بد واژن

بیشتر بخوانید: چیکار کنم پریود بشم؟

انواع بوی واژن

بوی ماهی واژن: واژینوز باکتریایی یکی از علت‌های شایع عفونت واژن در بانوان است. برخی افراد مبتلا به واژینوز باکتریایی علائمی مانند خارش واژن و سوزش واژن را تجربه می‌کنند. خارش و سوزش ناحیه تناسلی در عفونت قارچی نیز مشاهده می‌شود، اما برخی ممکن است، فقط دچار بوی آزار دهنده‌ای شبیه بوی ماهی داشته باشند.

بوی مخمر واژن: رشد بیش از اندازه مخمر در واژن منجر به ایحاد بوی شبیه به آب‌جو و یا نان تخمیر شده می‌شود. در برخی موارد این علائم با گذشت زمان شدیدتر می‌شوند. برخی افراد ممکن است ترشحات واژن پنیری شکل نیز داشته باشند. ترشحات پنیری شکل یکی از علت‌های بوی بد واژن است.

بوی وایتکس واژن: گاهی اوقات واژن، بویی شبیه بوی وایتکس می‌دهد. این بو ممکن است به دلیل بوی ادرار در واژن اتفاق بیفتد. همچنین در صورت عدم نوشیدن مایعات و کم آبی بدن یا دهیدراته بودن بدن(Dehydration) باعث ایجاد این بو می‌شود.

بوی فلز واژن: گاهی اوقات واژن ممکن است، بوی شبیه فلز داشته باشد. در طول قاعدگی تغییراتی در اسیدیته و بوی واژن ایجاد می‌شود؛ این تغییرات ممکن است بوی شبیه مس یا قلع ایجاد کند.

عفونت‌ها؛ علت بوی واژن

هنگامی که یک بوی تند یا غیر معمول با علائم دیگری مانند تحریک، خارش، سوزش یا تیر کشیدن واژن همراه است، ممکن است مشکلات دیگری در شما وجود داشته باشد و باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید(1) به عنوان مثال:

تریکومونیازیس: تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی (STI) است که بوی ملایمی دارد، و باعث ترشحات سبز رنگ و کف‌آلود می‌شود، همچنین ممکن است باعث تحریک و درد در رابطه جنسی شود (درباره رابطه جنسی دردناک اینجا بخوانید). عوامل خطر ابتلا به این بیماری شامل داشتن چندین شریک جنسی و عدم استفاده از محافظت ایمن است. تریکومونیازیس باید برای جلوگیری از مشکلات طولانی مدت درمان شود.

واژینیت باکتریایی (BV): این عفونت می‌تواند بویی شبیه به بوی ماهی ایجاد کند که با افزایش ترشحات واژن، تحریک، سوزش و گاهی اوقات خارش همراه است. این بیماری در اثر رشد بیش از حد باکتری‌های بی هوازی ایجاد می‌شود که تعادل باکتری‌های سالم را که در واژن زندگی می‌کنند، مختل می‌کند. این عارضه می‌تواند با داشتن شریک جنسی جدید، یا سیگار کشیدن ایجاد شود.

عفونت‌های قارچی تناسلی: این عفونت‌ها ممکن است با بوی شیرین‌تری همراه باشند. معمولاً با ترشحات غلیظ‌تر و توده‌ای همراه بوده و ممکن است با خارش و سوزش ناحیه تناسلی همراه باشند.

عفونت مخمری واژن: عفونت مخمری نوعی عفونت قارچی واژینال است. نشانه اصلی این عفونت‌ ترشحات سفید رنگ و پنیری‌شکل است که معمولاً بدون بو هستند اما گاهی هم می‌توانند همراه با کمی بوی ترش و مخمری باشند.

مطالب مرتبط:

نکاتی برای کاهش و درمان بوی بد واژن

برخی افراد به طور واضح بوی نامطبوع واژن خود را حس می‌کنند، اما بوی خفیف واژن امری عادی است. در حالی که نمی‌توان از تمام بوهای واژن جلوگیری کرد، ممکن است بتوانید با استفاده از برخی تکنیک‌های ساده و اجتناب از اقداماتی که تعادل طبیعی باکتری‌های مفید واژن را مختل می‌کنند، شدت بوی بد واژن را کاهش دهید. راهکارهای کاهش و درمان بوی واژن به شرح زیر است:

پوشیدن لباس زیر مناسب برای درمان بوی واژن

پوشیدن لباس با الیاف پلاستیک و مصنوعی باعث تعریق و تجمع باکتری‌ها می‌شوند. برای مثال لباس زیر لاکرا و شلوارهای ورزشی چندان مناسب استفاده روزمره نیستند و باعث تعریق اندام‌ها در اطراف ناحیه فرج شده و موجب ایجاد بوی بد واژن می‌شوند.

رعایت بهداشت جنسی برای درمان بوی واژن

تغییر در بوی واژن، ممکن است با تغییر در رژیم غذایی یا بهداشت شخصی شما مرتبط باشد. اگر متوجه تغییر در بوی واژن خود شدید، به محصولاتی قاعدگی که استفاده می‌کنید، یا فعالیت‌های که انجام می‌دهید فکر کنید. ممکن است بتوانید به سادگی با ایجاد برخی تغییرات جزئی در سبک زندگی خود این مشکل را حل کنید. همچنین استفاده از کاندوم و شستشو ناحیه تناسلی بعد از رابطه جنسی می‌تواند از ایجاد بوی بد واژن جلوگیری کند.

خودداری از شستشوی داخل واژن

شستشوی داخل کانال واژن نه تنها غیر ضروری است، بلکه کاملاً خطرناک است. شستن داخل کانال واژن به خصوص با صابون های معطر می تواند آرایش باکتریایی و pH طبیعی واژن شما را بر هم بزند. و زمانی که آرایش باکتریایی طبیعی واژن شما مختل می شود، شما خود را در معرض خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند واژینوز باکتریایی (BV) قرار می‌دهید و در نتیجه بوی بد واژن را تجربه خواهید کرد.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

رعایت رژیم غدایی مناسب برای درمان بوی واژن

به عنوان یک قاعده کلی، یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی، بوی ملایم‌تری نسبت به غذاهای چرب و فست فودها ایجاد می‌کنند. بنابراین، اگر اخیراً مقدار زیادی، سیر و پیاز مصرف کرده‌اید، صرفاً حذف این غذاها می‌تواند عطر طبیعی واژن شما را بازگرداند.

مصرف پروبیوتیک‌ها برای درمان بوی واژن

مصرف پروبیوتیک‌ها باعث حفظ باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شوند و از بروز عفونت‌های قارچی واژن جلوگیری می‌کند. پروبیوتیک‌ها در منابع غذایی مانند ماست محلی، و سایر لبنیات غنی شده با پروبیوتیک وجود دارد. این مواد غذایی علاوه بر تولید باکتری‌های مفید دستگاه گوارش، حاوی آنتی اکسیدان‌های هستند که میزان ایمنی بدن را افزایش می‌دهند.

دیگر نکاتی که می‌توانند به شما کمک کنند عبارتند از:

  • هنگام شستشوی باسن همیشه از جلو به عقب پاک کنید تا باکتری‌های مدفوع از فرج و واژن دور شوند.
  • برای شستن ناحیه تناسلی خود از آب گرم و یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.
  • از صابون‌های معطر، لوسیون‌ها و حمام‌های کف آلود خودداری کنید.
  • لباس خیس یا مرطوب را بلافاصله پس از شنا یا ورزش عوض کنید.
  • هنگام رابطه جنسی از روش‌های محافظت کننده (کاندوم) استفاده کنید.
  • از اسپری و دوش واژینال استفاده نکنید.

مطالب مرتبط:

کلام آخر

در بیشتر موارد، بوی واژن طبیعی است و بو به تنهایی نشانه مشکلی جدی در بانوان نمی‌باشد. بوی واژن ممکن است در طول دوره قاعدگی، در دوران بارداری یا بعد از داشتن رابطه جنسی متفاوت باشد. بوی واژن ممکن است در طول چرخه قاعدگی و یا بلافاصله پس از رابطه جنسی تغییر کند. با اینحال یکی از شایع ترین عوامل ایجاد بوی بد واژن، واژینوز باکتریایی است که می‌تواند باعث بروز این عارضه شود. واژینوز باکتریایی به رشد بیش از حد باکتری‌هایی گفته میشود که به طور طبیعی در واژن زندگی می‌کنند و بهم خوردن تعادل رشد این باکتری‌ها باعث می‌شود که همراه با بوی بد واژن، سوزش واژن و یا خارش واژن را نیز تجربه کنید.

الته بوی بد واژن همیشه به معنای ابتلا به واژینوز باکتریایی نمی‌باشد و بوی بد واژن می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی تر مقاربتی باشد، در حالی که نمی‌توان از تمام بوهای واژن جلوگیری کرد، اما می‌توان با انجام برخی نکات و رعایت بهداشت فردی و جنسی از آن جلوگیری کرد.(2)

علت بوی بد واژن چیست؟

عدم رعایت بهداشت فردی و جنسی و ابتلا به برخی بیماری‌های مقاربتی می‌توانند موجب ایجاد بوی بد واژن شوند.

رایج ترین عفونت‌ها که موجب بوی بد واژن می‌شوند کدام‌اند؟

واژینیت باکتریایی، تریکومونیازیس و عفونت‌های قارچی تناسلی از رایج ترین عوامل ایجاد بوی بد واژن هستند.

چگونه بوی بد واژن را درمان کنیم؟

در حالی که نمی‌توان از تمام بوهای واژن جلوگیری کرد، اما می‌توان با انجام برخی نکات و رعایت بهداشت فردی و جنسی از آن جلوگیری کرد. درمان بوی بد واژن با استفاده از لباس زیر تمیز و شستشوی صحیح ناحیه تناسلی از ساده ترین روش‌ها برای بهبود و جلوگیری از ایجاد بوی بد واژن هستند.

چرا با وجود رعایت بهداشت دچار بوی بد واژن می‌شویم؟

بوی بد واژن می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید، می‌تواند به دلیل ترکیبی از مواردی مثل باکتری‌ها و عرق روی پوست شما ایجاد شود. همچنین ممکن است این بو به دلیل هورمون‌ها، غذایی که می‌خورید، داروها، عفونت و یا بیماری های زمینه ای باشد.

منبع mayoclinic healthline wikipedia
6 نظر
  1. sss گفت

    بهترین درمان بوی فلز گونه پس از رابطه ، بدون هیچگونه عوارض عفونی ؟
    با سپاس

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خون دارای آهن است که آهن موجود در آن بوی فلز تولید می‌کند.
      در اکثر مواقع این بوی وازن طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
      اگر خیلی بو آزاردهنده است و از نداشتن عفونت اطمینان دارید، می‌توانید ابتدا از مواد طبیعی برای خوشبو کردن واژن مانند آناناس، لیمو، سیب و زنجبیل استفاده کنید اگر پاسخگو نبود از اسپری اکسی واژ، اکسیدی لیدی، کپسول لاکتوفم با مشورت پزشک استفاده نمائید.

  2. فاطمه عرب گفت

    آیا بهتره بخشهآی خارجی را با آب شست، یا با آب و صابون؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      هرچه از مواد شیمیایی کمتر استفاده کنید بهتر است. اما شستن قسمت خارجی واژن با صابون مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

  3. معین گفت

    آیا شستشوی با آب خالی درون واژن میتواند مضر باشد؟
    با سپاس

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      شستن بخشهای خارجی واژن در حد اعتدال ایرادی ندارد این در حالیست که شستن قسمتهای داخلی واژن می تواند باعث از بین رفتن فلور طبیعی و باکتریهای ضروری برای عملکرد مناسب واژن شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.