واکسن کزاز چیست؟ + موارد منع تزریق و عوارض واکسن کزاز

201 162,725
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

واکسن کزاز بخشی از مجموعه ایمن سازی‌های توصیه شده در دوران کودکی و بزرگسالی است. این واکسن بدن را در برابر عفونت باکتریایی کزاز که به نام فک قفلی نیز شناخته می‌شود، محافظت می‌کند. در این مطلب قصد داریم به چیستی بیماری کزاز و واکسن کزاز و عوارض آن بپردازیم. برای پاسخ به سوالات واکسن کزاز برای چیست؟ علائم بیماری کزاز چیست؟ عوارض بیماری کزاز چیست؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بیماری کزاز چیست؟

بیماری کزاز یا تتانوس (Tetanus) نوعی بیماری عفونی است که باعث اسپاسم عضلانی دردناکی شده و در برخی موراد حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. واکسن کزاز، این بیماری را به یک بیماری قابل پیشگیری تبدیل کرده است. به لطف استفاده گسترده از آن، شیوع این بیماری در کشورهای مختلف بسیار کم است. با این حال بزرگسالان باید در برابر آن واکسینه شوند. برای بیماری کزاز هیچ درمانی وجود ندارد و 10 تا 20 درصد افرادی که به آن مبتلا هستند می‌میرند

بیماری کزاز از فردی به فرد دیگر امکان انتقال دارد. همچنین شما می‌توانید آن را از طریق یک بریدگی یا زخم دیگر دریافت کنید. باکتری کزاز در خاک، گرد و غبار و کود دامی وجود دارد. باکتری کزاز می‌تواند فرد راحتی از طریق یک خراش کوچک آلوده کند. اما احتمال ابتلا به کزاز از طریق سوراخ‌های عمیق ناشی از زخم‌های ایجاد شده توسط ناخن یا چاقو بیشتر است. باکتری‌ها از طریق خون یا اعصاب به سیستم عصبی مرکزی می‌روند.

علائم بیماری کزاز

علایم اولیه بیماری کزاز شامل ناراحتی و بی‌خوابی است. همچنین بعد از پدید آمدن علایم اولیه بیماری، عضلات فک و زبان بیمار دچار تشنج شده و بیمار قدرت باز کردن دهان خود را از دست می‌دهد. به دنبال تشنج عضلات فک و زبان، عضلات صورت، گردن، و دست و پا و بالاخره تمامی بدن بیمار دچار تشنج می‌شود. به دلیل تشنج عضلات صورت، چهره‌ای خندان به نام لبخند کزازی بر صورت بیمار نمایان می‌شود و تشنج عضلات کمر موجب خمیدگی فرد بیمار به جلو می‌شود.

علائم کزاز ناشی از سم تولید شده توسط باکتری کزاز است.(1) علائم اغلب حدود یک هفته پس از ابتلای فرد شروع می‌شود. اما ممکن است از 3 روز تا 3 هفته یا حتی بیشتر طول بکشد. شایع ترین علامت کزاز سفت یا قفل شدن فک است.

برخی دیگر از علائم بیماری کزاز شامل موارد زیر هستند:

علائم کزاز
علائم کزاز
  • سردرد.
  • سفتی عضلانی که از فک شروع می‌شود، سپس به گردن و بازوها، پاها یا شکم می‌رسد.
  • مشکل در بلع.
  • بی قراری و تحریک پذیری.
  • تعریق و تب (تب حدود ۳۸ درجه‌)
  • تپش قلب و فشار خون بالا.

باید بدانید که در صورت عدم درمان، کزاز می‌تواند باعث مرگ در اثر خفگی شود.

انواع واکسن کزاز

واکسن کزاز معمولاً در عضله دلتوئید (شانه) تزریق می‌شود. کودکان آن را در بازو یا ران دریافت می‌کنند. باید بدانید که چهار نوع واکسن مختلف، از کزاز و سایر بیماری‌ها محافظت می‌کند. واکسنی که دریافت می‌کنید بر اساس سن و وضعیت شما تعیین می‌شود.

  • DTaP: به نوزادان و کودکان خردسال تزریق می‌شود. این واکسن کودک را در برابر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (سیاه سرفه) محافظت می‌کند.
  • DT: برای نوزادان و کودکان خردسالی است که واکنش بدی به واکسن سیاه سرفه نشان داده‌اند. این نوع واکسن کزاز، بدن را فقط در برابر دیفتری و کزاز محافظت می‌کند.
  • Tdap: به نوجوانان، جوانان و بزرگسالان تزریق می‌شود. این نوع واکسن کزاز افراد را در برابر دیفتری، کزاز. سیاه سرفه محافظت می‌کند.
  • Td: یک واکسن تقویت کننده برای کودکان بزرگ تر و بزرگسالان است که از افراد فقط در برابر دیفتری و کزاز محافظت می‌کند.

کودکان معمولاً پنج دوز واکسن DTaP یا DT را در 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، بین 15 تا 18 ماهگی و بین 4 تا 6 سالگی دریافت می‌کنند. سپس یک دوز Tdap در سنین 11 تا 12 سالگی و هر 10 سال یک بار نیز تقویت کننده Td تزریق می‌شود.

اگر در کودکی واکسن کزاز دریافت نکردید، باید با یک سری سه دوز اولیه با یک دوز Tdap و دو دوز Td شروع کنید. شما این واکسن‌ها را در یک دوره 7 تا 12 ماهه دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید از دریافت سری اولیه، هر 10 سال به یک تقویت کننده Td نیاز دارید. دوز اضافی Tdap برای زنان در سه ماهه سوم بارداری توصیه می‌شود تا از نوزادان خود تا زمانی که به اندازه کافی برای واکسن‌های خود بزرگ شوند محافظت کنند.

چه زمانی بعد از زخم باید واکسن کزاز زده شود؟

زمانی که زخمی دارید که باعث خراشیدگی پوست شما شده است، امکان ابتلا شما به کزاز وجود دارد. اگر شما واکسن اولیه خود را دریافت کرده اید، بیشتر پزشکان مواردی که در ادامه می‌گوییم توصیه می‌کنند: اگر در 10 سال گذشته بوستر کزاز نزده اید و زخم شما تمیز است، توصیه می‌شود واکسن را دریافت کنید. اگر زخم شما باز است و مستعد ابتلا به کزاز است، در صورتی که در 5 سال گذشته بوستر واکسن کزاز نزده اید، نیز توصیه به دریافت واکسن کزاز می‌شود.

زخم های مستعد ابتلا به کزاز آنهایی هستند که عمیق هستند و آلوده به خاک یا کثیفی هستند. اگر مطمئن نیستید آخرین بار کی واکسن کزاز دریافت کرده اید بهتر است خود را محافظت کنید و دوز دیگری از واکسن را دریافت کنید.

اگر در کودکی نیز واکسن کزاز را دریافت نکرده اید و زخم باز دارید، پزشک احتمالا اولین دوز واکسن را در زمان مراقبت از زخم و همچنین ایمونوگلوبولین کزاز را به شما توصیه می‌کند. برای تکمیل سری واکسیناسیون اولیه باید در چهار هفته و دوباره در شش ماه به پزشک مراجعه کنید.

واکسن‌های کزاز بی‌خطر هستند؟

اکثر افرادی که واکسن کزاز دریافت می‌کنند هیچ مشکل جدی با آن نخواهند داشت.(2) با این حال، عوارض جانبی ممکن است رخ دهد. بیشتر عوارض جانبی خفیف هستند، به این معنی که بر فعالیت‌های روزانه تأثیر نمی‌گذارند. در ادامه بیشتر به واکسن کزاز و عوارض آن خواهیم پرداخت.

عوارض واکسن کزاز چیست؟

عوارض واکسن کزاز
عوارض واکسن کزاز

گاهی اوقات، کودکان کوچک ممکن است عوارض جانبی جدی تری از واکسن DTap داشته باشند، مانند:

  • تشنج
  • تب بالای 40 درجه سانتیگراد
  • گریه تسلی ناپذیر به مدت 3 ساعت یا بیشتر
  • تورم کل دست یا ساق که در آن واکسن تزریق شده است

یک واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) نیز بسیار نادر نیز وجود دارد. اما در صورت بروز می‌تواند در عرض چند دقیقه پس از واکسینه شدن اتفاق بیفتد. علائم این آلرژی شامل موارد زیر است:

  • برافروختگی پوست، خارش یا تورم
  • کندوها
  • مشکلات تنفسی یا سایر علائم تنفسی
  • تورم دهان و گلو
  • حالت تهوع و استفراغ، اسهال، یا گرفتگی شکم
  • سرگیجه، فشار خون پایین، ضربان قلب سریع
  • غش کردن

چه کسانی باید واکسن کزاز را دریافت کنند؟

  • افراد باید واکسن کزاز را در شرایطی که در ادامه شرح می‌دهیم، دریافت کنند.
  • در کودکی یک سری واکسن‌های اولیه کزاز دریافت نکرده‌اند.
  • در 10 سال گذشته تقویت کننده کزاز تزریق نشده است.
  • کسانی که از کزاز بهبود یافته‌اند.

جمع بندی

در این مطلب به واکسن کزاز و عوارض آن پرداخته شد. کزاز یکی از بیماری‌هایی است که در سال‌های اخیر توسط واکسن، به مقدار زیادی کنترل شده است. روش کنترل کزاز، با استفاده از واکسن کزاز است. واکسن کزاز در کودکی و بزرگسالی در چند دوز تزریق می‌شود. واکسن کزاز به طور کلی خطری ندارد اما ممکن است پس از تزریق با عوارض واکسن کزاز مواجه شوید. عوارض واکسن کزاز پس از گذشت زمان کوتاهی بهبود می‌یابد اما حتما در این راستا با پزشک مشورت کنید.

واکسن کزاز چیست؟

واکسن کزاز یا کزاز توکسوئید(TT)، نوعی واکسن است که در برخی موارد حتی به خانم‌های باردار نیز تزریق می‌شود. این واکسن در دوران کودکی در پنج دز تزریق و برای ايجاد ايمنی فعال بر عليه بيماری كزاز مصرف می‌شود.

چه زمانی باید واکسن کزاز تزریق شود؟

در حالت ایدئال، واکسن TdaP باید در ابتدا در چندین دوز -دو، چهار و شش ماه پس از تولد- تزریق شود. دوزهای دیگر نیز باید در سنین 15 تا 18 ماهگی، 4 تا 6 سالگی و 11 تا 12 سالگی تجویز شوند. همچنین از سن 19 سالگی، باید هر ده سال یک واکسن تقویت کننده Td دریافت کنید.

آیا واکسن کزاز ضروری است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) واکسن کزاز را برای افراد در هر سنی توصیه می‌کند. نوجوانان و بزرگسالان نیز باید واکسن Td یا Tdap را دریافت کنند. این واکسن‌ها بیش از 95 درصد افراد را به مدت تقریباً 10 سال از بیماری محافظت می‌کنند.

آیا واکسن‌های کزاز بی‌خطر هستند؟

اکثر افرادی که واکسن کزاز دریافت می‌کنند هیچ مشکل جدی با آن ندارند. با این حال، عوارض جانبی ممکن است رخ دهد. بیشتر عوارض جانبی خفیف هستند، به این معنی که بر فعالیت‌های روزانه تأثیر نمی‌گذارند.

آیا کودک 3 ساله به واکسن کزاز نیاز دارد؟

برای کودک سه ساله واکسن DTaP برای جلوگیری از کزاز (همراه با دیفتری و سیاه سرفه) استفاده می‌شود. کودک باید اولین سری واکسن‌های خود را در 2، 4 و 6 ماهگی دریافت کند. همچنین کودک شما در سنین 15 تا 18 ماهگی و بین 4 تا 6 سالگی به یک واکسن کزاز دیگر نیاز دارد.

منبع CDC
201 نظر
  1. پارسا گفت

    با سلام و درود. سپاس از سایت خوبتون.

    دو روز پیش یه بچه گربه یه خراش خیلی ریز روی انگشت دستم انداخت به اندازه ی سر سوزن ، سریع با اب و صابون شستم و با الکل ضدعفونی کردم آیا نیازی به تزریق واکسن کزاز هست ؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی در خراش سطحی و جزئی، نیازی به تزریق واکسن نیست.

    2. علی گفت

      حتما برید واکسن هاری و کزاز رو تزریق کنید.حدود ده روز پیش یکی از آشناها ما رو یک گربه پنجه زد ، اصلا هم خون نیامد و زخم هم نشد ، گفتیم چیزی نیست، بعد از یک هفته برای احتیاط رفتیم انسیتو پاستور، اول کلی دعوا کردن چرا یک هفته دیر آمدید و بعد هم واکسن کزاز و هاری رو تزریق کردند. می گفتند پنجه گربه مثل گاز گرفتن حساب میشه چون اونا رو مرتب لیس می زنه و آلوده به بزاقش هست و هاری رو منتقل می کنه . الانم برای اون یک هفته دیر شدن کلی استرس داریم ، شما زودتر برو با تشکر از عوامل سایت

  2. زینت گفت

    سلام. وقت بخیر. پسرم ۶ سالشه، داروی تشنج مصرف میکنه چند ماهه، دکتر واکسن سه گانه رو منع کرد، ولی یک ماهه که گفته میتونید، دو گانه تزریق کنید. خطری نداره؟ تشنج نمیاره؟ خیلی نگرانم..ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در موارد خیلی کمی احتمال تشنج بعد از تزریق واکسن کزاز وجود دارد. در صورتی که پزشک توصیه کرده انجام دهید.

  3. B گفت

    سلام ایا هاری با رابطه ی جنسی قابل انتقال است و فرد باید واکسینه بشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است.
      اما با توجه به حضور ویروس هاری در اسپرم و ترشحات واژن، احتمال انتقال از طریق رابطه جنسی وجود دارد.

  4. بهار گفت

    سلام. من دیروز واکسن کزاز زدم همچنان عوارض کزاز دارم
    میخواستم بدونم این عوارض مسری هست؟ به شخص دیگه ایی منتقل میشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر

  5. امیر محمد گفت

    با سلام خدمت شما
    من پسرم ۱۴ سالمه و حدودا یک هفته پیش خیلی خراش کوچکی روی پای سمت راستم داشتم و سگ اونجا رو لیس زد و سه روز بعدش واکسن هاری و کزاز زدم و سرما خوردگی هم داشتم پنج روز از زدن واکسن میگذرد و دو روز پیش دوز دوم هاری رو زدم احساس گیجی دارم و کم حرف شدم قبلاً خیلی حرف میزدم
    می‌تونه از عوارض واکسن باشه ؟
    و تا چند وقت است ؟
    مرسی از پیگیریتون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در برخی افراد عوارض واکسن کزاز با بیحالی و گیجی همراه خواهد بود.
      جای نگرانی نیست، تا چندروز آینده این علائم برطرف خواهد شد.
      در صورتی که علائم شدید شد یا علائم دیگری بروز کرد، به مرکز بهداشتی که واکسن را تزریق نموده‌اید اطلاع دهید.

  6. علی گفت

    رابطه با استفاده از واکسن مهندسی شده ضدبارداری است که یکی از ترکیبات آن واکسن کزاز است این موضوع به این معنا نیست که واکسن کزاز به تنهایی در ناباروری نقش دارد. سلام اینو گفتین ینی چی ؟ینی تو واکسن کزاز مواد زد بارداری میریزن حتی واکسن رازی ایرانی ک مارو عقیم کنن؟

  7. B گفت

    سلام ببخشید من تازه وارد ۱۸ سالگی شدم وقبل از اینکه واردش بشم واکسن کزاز رو زدم اونجا ها نزدیک بود ب زمان پریودیم وبعدازاینکه واکسن رو زدم الان ۱۲روز پریود نشدم میشه از عوارض واکسن بوده باشه آخه پارسالم ک واکسن کرونا زدم یک ماه پریودیم عقب .

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمالا در اثر تزریق واکسن تاخیر در قاعدگی رخ داده است.
      همچنین علل دیگری وجود دارند که در این مقاله می‌توانید مطالعه کنید: 9 علت تاخیر در پریود

  8. حمید گفت

    سلام.
    من دیروز ساعت۱۲ ظهر واکسن کزاز رو زدم.دیروز تا ساعت ۱نصف شب هیچ مشکلی نداشتم.بعد از ۱ شب،سردرد شدید که تا الان هم خوب نشده،کل استخونهای بدنم،خصوصا مفصل اتصالی ران به لگنم خیلی درد داره،تب و لرز هم هر ۵،ساعت دارم.قرص استامیوفن و کدوئین هم میندازم ولی هیچ فایده ای نداره.
    چیکار کنم؟به شبکه بهداشتم میگم،میگه عوارض واکسنه.اون خانومه که امپول زد گفت درد خفیفی داره ولی همین الان هم این پیامو میدم کل استخون بدنم درده،سرمم داره میترکه.
    چیکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، همانطور که در مقاله مطالعه کردید و خودتون هم اشاره کردین از عوارض تزریق واکسن هست و موقتی است. در صورت ادامه دار بودن شرایط و عدم بهبود به مرکز بهداشتی که واکسن را تزریق نموده‌اید مراجعه نمائید.

    2. علی گفت

      سلام مشکل جنسی پیدا نکردی؟

  9. ادیب گفت

    سلام
    ببخشید اگر واکسن کزاز به فاصله ۵سال و نیم بزنیم، چه اتفاقی می افته؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      واکسن کزاز تا حدود 10 سال نیاز به تزریق مجدد ندارد.

  10. روژین گفت

    سلام
    ببخشین من ۳۵ سالمه میخواستم بدونم اگر بخوام سه تا واکسن هپاتیت و گارداسیل و کزاز رو بزنم باید بین هر کدومشون چقدر فاصله بیفته؟

    1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      شواهد علمی موجود نشان می دهد که دریافت همزمان چند واکسن هیچ عارضه مزمن ایجاد نمی کند. فقط موارد کمی تب و تشنج ناشی از تب گزارش شده است. همچنین از نظر اثربخشی واکسن هیچ تفاوتی بین تزریق همزمان چند واکسن و یا با فاصله تزریق کردن واکسنها وجود ندارد.

      1. جهانبخش گفت

        سلام عرض ادب دو روز پیش سگ منو گاز گرفته بیمارستان رفتم اونجا دو تا واکسن به من تزریق شده هم کزاز هم هاری . الان کل بدنم درد میکنه بخصوص بازوهام . بنظرتون من چه قرص یا امپولی استفاده کنم درد بدنم کم شه . ممنونم از لطفتون

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول)، ناپروکسن (Aleve) جهت مدیریت دردهای عضلانی و بدن درد استفاده نمائید.

  11. fatemeh گفت

    سلام وقت بخیر اگر به ی بچه ۴ساله واکسن کزاز بزنیم چی میشه؟

  12. شهرام گفت

    سلام.من دستم رو چاقو برید.رفتم بیمارستان بعد ازبخیه آمپول کزاز هم بهن زدن از اون روز به بعد دست وپاهام درد میگیره ممکنه عوارض واکسن باشه؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      بله اما عوارض موقتی است
      در صورت ادامه دار بودن به بیمارستان مراجعه نمائید.

    2. رسول گفت

      اخه ۱۰۵ درجه تب😂😂😂 ادم بخار میشه که

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام دوست عزیز
        105 درجه فارنهایت که معادل 40 درجه سانتیگراد هست.

    3. علی گفت

      سلام آیا میل جنسی شما کم شده!؟

  13. Parmis گفت

    سلام من سه روز پیش واکسن کزاز و هاری زدم سوالم اینه از وقتی واکسن زدم خیلی بی حال و کسل هستم و همش خسته ام این طبیعیه؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      بله طبیعی است.

  14. علی یزدی گفت

    سه روز پیش واکسن کزاز زدم ولی امروز زیر بغلم به اندازه دوتا گردو متورم شده و باد کرده و درد هم داره چکار کنم باید

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      تورم ناحیه دست پس از تزریق واکسن کزاز طبیعی است. البته که توصیه می‌شود جهت معاینه به مرکز درمانی که واکسن تزریق نموده‌اید مراجعه نمائید.

  15. فراز گفت

    سلام
    من ۱۵ سالمه و سال بعد قرار کزاز بزنم میخواستم بدونم آیا تو قد و فرم شکل صورت و وزن و اینا تاثیر داره ؟
    یعنی همه ثابت میمونه ؟
    اگه ثابت میمونه میشه با ورزش و اینا رفعش کرد ؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      واکسن کزاز هیچ گونه عوارضی روی قد و وزن افراد ندارد.

  16. دریا گفت

    سلام، گربه خیابونی موقع بازی دو جا از دستمو با دندونش یه خط سطحی انداخت ، همون لحظه از یه نقطه در حد نوک سوزن خون اوند، الان فقط خط صورتی مونده، همون لحظه با اب و صابون فراوان شستم هی به زور فشار دادم بیشتر خون بیاد که میکروبش بره، و الکل زدم. اخرین باز شاید بیست سال پیش واکسن زدم، لازمه واکسن کزار بزنم؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      زدن دوز یادآور واکسن کزاز هر ده سال یکبار توصیه می شود.

  17. علی گفت

    سلام دکتر وقت بخیر ممنون از پاسخ فرمودین هیچ شواهدی مبنی بر عقیم شدن وجود نداره با واکسن کزاز، پس چرا میل جنسی من کم شده، میگفتن قبلا برای ناباروری زنها تو کنیا اسفاده میکردن، سوالم اینه یک آیا اصلا هیچ آمپولی داروی وجود دارد ک برای همیشه شخص رو عقیم کند؟ دو ببخشید چه آزمایشی باید بدم خیالم راحت شه ک ب سینم جنسی آسیبی نرسونده؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      این عارضه در اثر استرس در فرد ایجاد شده و ربطی به واکسن کزاز ندارد. آنچه در مورد کنیا گفته می شود و هیچ شواهدی هم در تأیید آن وجود ندارد، در رابطه با استفاده از واکسن مهندسی شده ضدبارداری است که یکی از ترکیبات آن واکسن کزاز است این موضوع به این معنا نیست که واکسن کزاز به تنهایی در ناباروری نقش دارد.

  18. رضا گفت

    سلام ببخشید دیشب گربه دست منو گاز گرفت دلی خونریزی ندارم ولی قرمز و متورم شده باید واکسن کزار بزنم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می شود جهت معاینه محل زخم و شدت آسیب به پزشک مراجعه نمایند در صورت صلاحدید پزشک معالج برای تسکین تورم و التهاب دارو دریافت کنند. اگر واکسن کزاز را طی پنج سال اخیر دریافت نکردند توصیه می شود تزریق کنند.

  19. عارفه گفت

    سلام وقت بخیر
    من در اثر تماس با یه اسید ضعیف یه زخم روی چونه‌ام ایجاد شده که تا چند ساعت بعد اصلا متوجهش نشده بودم و بعد از چندساعت کمی سوزش داشت تازه متوجه شدم و مراقبت‌های اولیه زخم رو انجام دادم، از آخرین واکسن کزازم حدود ۱۰ سال و ۵ ماه میگذره و یه مقدار بابت این زخم با این که خیلی عمیق نیست نگرانم، به نظرتون لازمه واکسن کزاز رو تکرار کنم؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      دریافت واکسن کزاز هر ده سال به عنوان دوز بوستر توصیه می شود. البته در این مورد که زخم سطحی بوده و رسیدگی فوری انجام شده ضروری به نظر نمی رسد.

  20. یلدا گفت

    سلام من سه روز پیش واکسن کزاز زدم، اولش مشکلی نداشتم ولی بعد سردرد و درد جای تزریق که رفته رفته بیشتر شد حالا هم تورم داذه و سنگینی و درد شدید ،نمیتونم دستمو تکون بدم این طبیعیه ؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می شود به مرکزی که واکسن تزریق شده مراجعه و معاینه انجام دهید.

    2. علی گفت

      سلام کاهش میل جنسی عوارض واکسن کزازه؟ نمیدونم از وقتی زدم اینجوری شدم مال این یا بیماری دیگه

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        هیچ شواهدی مبنی بر تأثیر واکسن کزاز بر کاهش میل جنسی وجود ندارد و این عارضه احتمالا در اثر استرس در فرد ایجاد شده است.

  21. معصومه گفت

    سلام من۱هفتس واکسن کزاز زدم ولی هنوزدستم درد میکنه گر میگیره و لخت شده و گز گز میشه جوری ک نمیتونم باهاش کار کنم دردش تا پشت شونه هام هست چه توصیه ای دارین .ممنون

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      این عارضه تا چندروز پس از تزریق واکسن طبیعی است. از کمپرس آب گرم یا حوله آب گرم استفاده نمائید. در صورتی که ادامه دار بود به پزشک مراجعه نمائید.

  22. علیرضا گفت

    سلام دوروز پیش واکسن کزاز رو بعد از ۱۰سال زدم بازوی چپم که تزریق شده تورم داره واز پایین تراز محل تزریق قرمز شده ونمیتونم تکونش بدم طبیعیه یا خیر؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، همانطور که در مقاله ذکر شده بله این عوارض تا چندروز پس از تزریق طبیعی هست. اما در صورتی که ادامه دار بود و یا شرایط بدتر شد به پزشک مراجعه نمائید.

  23. نسا گفت

    سلام من واکسن کزاز و هاری زدم بعد از ۴روز پوستم دون دون قرمز زده و دائما میخاره به متخصص پوست مراجعه کردم گفتند عوارض واکسنه و برطرف میشه و قرص سیتریزین بهم دادن. چقدر ممکنه طول بکشه من از خارش شبها خواب ندارم میشه راهنماییم کنید؟

  24. محمدشاهنژاد گفت

    سلام وقت بخیر من ۱۷ سالمه اگه از واکسن کزاز استفاده نکنم برام مشکلی پیش نمیاد؟

  25. ساحل گفت

    سلام وقتتون بخیر من ۱۸سالمه و دوروز پیش واکسن کزاز زدم درصورتی که یادم نبود ۱۵سالگیم زدم یانه الان حالم خیلییی بده همش سرگیجه سردرد حالت تهوع دارم و دستم به شدت دردداره استامینوفن هم مصرف میکنم اما اصلا خوب نمیشم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      علائمی که می‌فرمایین می‌تواند از عوارض واکسن کزاز باشد. اما در صورتی که علائم شدت داشت و ادامه دار بود به پزشک مراجعه نمائید.

  26. ملکا گفت

    سلام وقت بخیر من ۹ آبان واکسن کزاز زدم قبل اون آنفولوانزا گرفته بودم وخوب شدم کمی سرفه داشتم واین واکسن کزاز تزریق کردم از دوسه روز بعد تزریق سرفه هام دوباره شروع شدن وهنوز قطع نشد یعنی حدود ۱۷ روزه ،از عوارض واکسن میتونه باشه؟آیا خوب میشه؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      سرفه‌ها می‌تواند از عوارض ابتلای به همان آنفولانزا باشد. معمولا سرفه بیماری‌های تنفسی مانند کرونا و آنفولانزا تا 20 روز یا حتی 1 ماه نیز می‌تواند ادامه دار باشد.
      در صورت شدت علائم یا ادامه دار شدن آن به پزشک متخصص مراجعه نمائید

      1. علی گفت

        سلام واکسن کزاز عقیم میکنه

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        هیچ شواهدی مبنی بر اثر واکسن کزاز بر عقیمی وجود ندارد.

  27. محسن گفت

    سلام
    تزریق واکسن کزاز در کسی که نارسایی کلیوی داره مشکل ایجاد نمیکنه؟

  28. زهرا گفت

    سلام ببخشید تقریبا ۱۸ روز پیش بعد از اینکه محل اردک هام رو تمیز کردم و لای ناخنم خاکی بود همون قسمت در حد ۲ یا ۳ میلی متر به سیخ درخت انار خورد که کمی خون اومد ولی عفونت نکرد و ردی هم نموند ایا باید واکسن کزاز بزنم؟ و از آخرین واکسن کزاز ۵ سال و ۴ ماه میگزره

  29. زهرا گفت

    سلام ببخشید تقریبا ۱۸ روز پیش بعد از اینکه محل اردک هام رو تمیز کردم و لای ناخنم خاکی بود همون قسمت به سیخ درخت انار خورد که کمی خون اومد و الان بعد از ۱۸ روز ردی ازش نمونده و عفونت و اینا هم نکرد ایا باید واکسن کزاز بزنم؟

  30. سجادلواری گفت

    سلام
    آرنج دست راستم یه خراش سطحی روبه بهبود داشت تا اینکه گربه دقیقا جای زخم گاز کوچولو گرفت، از اون روز زخم دستم بیشتر و عفونت کرده
    بنظرتون واکسن کزاز لازمه؟
    ممنون

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی بهبودی برای شما، لطفا به مراکر بهداشت جهت معاینه محل زخم مراجعه کنید تا اقدامات لازم رو انجام بدن.

  31. هومن گفت

    سلام وقتتون بخیر . من امروز توی دعوا چاقو خوردم به اورژانس زنگ زدم و اومدن و معاینه کردند و گفتند که حتما همین امروز باید واکسن کزاز بزنی و خودشون هم نداشتن حالا من هر بیمارستانی که میرم میگن نداریم و باید بری انستیتو پاستور که اونجا هم تعطیله . میتونید جائ رو که شبانه روزی هم باشه معرفی کنید که کزاز رو تزریق کنن ؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما
      خیر متاسفانه.

  32. گل گلی گفت

    سلام من ۲۸ هفته بارداریم .میخواستم واکسن کزاز بزنم گفتند تو سیستم ثبت شده سال ۹۷ قبل ازدواج زدید .در صورتی که من اصلا یادم نمیاد زده باشم چون سال ۹۲ مکه رفته بودم و احتمالا اون موقع زده بودم که باز یادم نمیاد که مثلا نگفته باشند دبیرستان زدی . نمی‌دونم مرکز بهداشت واقعا سال ۹۷ زده یا همینجوری وارد کرده .بهنظرتون چیکار کنم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      خیلی عذر می‌خوام در حیطه کاری ما نیست و راهنمایی نمی‌تونیم انجام بدیم.
      از مراجع وزارت بهداشت پیگیر بشین انشالله درست میشه.

  33. صالحی گفت

    سلام وقت بخیر
    من یه روز پیش واکسن کزاز زدم و کل بدنم دونه های قرمز زده و خارش هم داره دونه های قرمز به گونه ایی هست ک توی صورتمم هم داره میزنه تب خیلی شدید هم دارم لطفا راهنماییم کنید برای بهبودی

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید جهت تشخیص و معاینه دقیق.

  34. نگار گفت

    سلام عذر میخوام اینجا سوالم رو مطرح میکنم ماه پیش واکسن کزاز زدم یک نوبت و بعدش،مسافرت رفتم پنج روز بعد پریود شدید شدم و تا الان تقریبا یک ماه ادامه داره( معمولا دوره سه روزه داشتم) خواستم ببینم از عوارض واکسن نیست؟ البته دکتر زنان رفتم و منتظر جواب آزمایش ولی خیلی نگرانم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      پاسخ به این سوال بستگی به موراد زیادی داره و باید از نظر تکنیکال و بالینی مورد بررسی قرار بگیره. از عوارض واکسن ها هم گاهی بهم خوردن عادت ماهانه میشه ولی درصورتی که همه عوامل و بررسی ها نرمال باشه.

  35. مهران گفت

    سلام .ما گربه داریم و گربمون به پای خانومم چنگ عمیقی انداخته .ایا زون واکسن کزاز پیشنهاد میشه یا نه ؟؟؟؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتره به مرکز بهداشت مراجعه کنین و براساس شدت خراش اگر لازم باشه اقدامات لازم رو انجام میدن براتون

  36. بیتا گفت

    باسلام من دیروز واکسن کزاز زدم و اینکه امروز کمردرد دارم و دستم خیلی سنگینه آیا طبیعیه؟ اصلا نمیتونم بلندشم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      درد در ناحیه تزریق تا چندروز می‌تونه از عوارض واکسن کزاز باشه. در صورتی که علائم شما رو به بهبودی نبود و علائم بیشتری را تجربه کردید حتما جهت بررسی به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  37. گفت

    سلام عوارض تزریق ۲ واکسن کزاز به فاصله ی دو روز چیه

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      درد و التهاب در ناحیه تزریق و گاها سردرد و تب می‌تواند از عوارض واکسن کزاز باشد.

  38. مهتاب گفت

    باسلام من دو روز پیش واکسن دیفتری کزار زدم خیلی محل نزریق درد میکنه درحدی که نمیتونم دستمو حرکت بدم این طبیعیه؟ باید چیکار کنم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      بله طبیعی است.
      در صورت طولانی شدن و اضافه شدن سایر علائم مانند تهوع و سردرد باید به پزشک مراجعه کنید.

  39. مجتبی گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من به تازگی برا خونه گل گرفتم اما اطراف خاک گلدون پشه زیادی جمع شده و منو بعضی شبا پشه ها نیش میزنن میخواستم بدونم آیا کزاز از طریق نیش پشه هم منتقل میشه یا خیر
    در ضمن من آخرین باری که واکسن زدم موقع اول دبیرستان بود که بالای ۱۰ سال میشه
    آیا ممکنه آلوده به کزاز بشم؟ با تشکر

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      انتقال کزاز از طریق خاک و گرد و عبار و اشیا آلوده در صورت ایجاد خراش ایجاد می‌شود. احتمال ابتلا با مابقی موارد از جمله حشرات بسیار نادر و یا صفر میباشد.

  40. امیر گفت

    یه سوال داشتم اگه زمانی که کرونا داشته باشیم و واکسن بزنیم چه اتفاقی میوفتد

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ارتباطی بین واکسن کزاز و ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد. در صورتی که بیماری زمینه خاصی دارید. قبل از تزریق واکسن کزاز با پزشک مشورت نمائید.
      اما در صورتی که همزمانی تزریق واکسن کرونا با ابتلابه کرونا رو میفرمایین، باید حداقل 3 تا 6 ماه از ابتلای شما گذشته باشد.

      1. علی گفت

        سلام چندبار ازتون پرسیدم واکسن کزاز رازی زدم میل جنشسم بشدت کم شده شما گفتنی از استرس است آیا این واکسن رو سیستم جنسی اثر میزاره یا غلظت خون بالا ببره اصلا چینین عارضه دیدنی شما؟ ممکنه اصلا هیچ واکنسی بتونه عقمی کنه؟

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.