واکسن کزاز چیست؟ + موارد منع تزریق و عوارض واکسن کزاز

199 161,379
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

واکسن کزاز بخشی از مجموعه ایمن سازی‌های توصیه شده در دوران کودکی و بزرگسالی است. این واکسن بدن را در برابر عفونت باکتریایی کزاز که به نام فک قفلی نیز شناخته می‌شود، محافظت می‌کند. در این مطلب قصد داریم به چیستی بیماری کزاز و واکسن کزاز و عوارض آن بپردازیم. برای پاسخ به سوالات واکسن کزاز برای چیست؟ علائم بیماری کزاز چیست؟ عوارض بیماری کزاز چیست؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بیماری کزاز چیست؟

بیماری کزاز یا تتانوس (Tetanus) نوعی بیماری عفونی است که باعث اسپاسم عضلانی دردناکی شده و در برخی موراد حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. واکسن کزاز، این بیماری را به یک بیماری قابل پیشگیری تبدیل کرده است. به لطف استفاده گسترده از آن، شیوع این بیماری در کشورهای مختلف بسیار کم است. با این حال بزرگسالان باید در برابر آن واکسینه شوند. برای بیماری کزاز هیچ درمانی وجود ندارد و 10 تا 20 درصد افرادی که به آن مبتلا هستند می‌میرند.

بیماری کزاز از فردی به فرد دیگر امکان انتقال دارد. همچنین شما می‌توانید آن را از طریق یک بریدگی یا زخم دیگر دریافت کنید. باکتری کزاز در خاک، گرد و غبار و کود دامی وجود دارد. باکتری کزاز می‌تواند فرد راحتی از طریق یک خراش کوچک آلوده کند. اما احتمال ابتلا به کزاز از طریق سوراخ‌های عمیق ناشی از زخم‌های ایجاد شده توسط ناخن یا چاقو بیشتر است. باکتری‌ها از طریق خون یا اعصاب به سیستم عصبی مرکزی می‌روند.

علائم بیماری کزاز

علایم اولیه بیماری کزاز شامل ناراحتی و بی‌خوابی است. همچنین بعد از پدید آمدن علایم اولیه بیماری، عضلات فک و زبان بیمار دچار تشنج شده و بیمار قدرت باز کردن دهان خود را از دست می‌دهد. به دنبال تشنج عضلات فک و زبان، عضلات صورت، گردن، و دست و پا و بالاخره تمامی بدن بیمار دچار تشنج می‌شود. به دلیل تشنج عضلات صورت، چهره‌ای خندان به نام لبخند کزازی بر صورت بیمار نمایان می‌شود و تشنج عضلات کمر موجب خمیدگی فرد بیمار به جلو می‌شود.

علائم کزاز ناشی از سم تولید شده توسط باکتری کزاز است.(1) علائم اغلب حدود یک هفته پس از ابتلای فرد شروع می‌شود. اما ممکن است از 3 روز تا 3 هفته یا حتی بیشتر طول بکشد. شایع ترین علامت کزاز سفت یا قفل شدن فک است.

برخی دیگر از علائم بیماری کزاز شامل موارد زیر هستند:

علائم کزاز
علائم کزاز
  • سردرد.
  • سفتی عضلانی که از فک شروع می‌شود، سپس به گردن و بازوها، پاها یا شکم می‌رسد.
  • مشکل در بلع.
  • بی قراری و تحریک پذیری.
  • تعریق و تب (تب حدود ۳۸ درجه‌)
  • تپش قلب و فشار خون بالا.

باید بدانید که در صورت عدم درمان، کزاز می‌تواند باعث مرگ در اثر خفگی شود.

انواع واکسن کزاز

واکسن کزاز معمولاً در عضله دلتوئید (شانه) تزریق می‌شود. کودکان آن را در بازو یا ران دریافت می‌کنند. باید بدانید که چهار نوع واکسن مختلف، از کزاز و سایر بیماری‌ها محافظت می‌کند. واکسنی که دریافت می‌کنید بر اساس سن و وضعیت شما تعیین می‌شود.

  • DTaP: به نوزادان و کودکان خردسال تزریق می‌شود. این واکسن کودک را در برابر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (سیاه سرفه) محافظت می‌کند.
  • DT: برای نوزادان و کودکان خردسالی است که واکنش بدی به واکسن سیاه سرفه نشان داده‌اند. این نوع واکسن کزاز، بدن را فقط در برابر دیفتری و کزاز محافظت می‌کند.
  • Tdap: به نوجوانان، جوانان و بزرگسالان تزریق می‌شود. این نوع واکسن کزاز افراد را در برابر دیفتری، کزاز. سیاه سرفه محافظت می‌کند.
  • Td: یک واکسن تقویت کننده برای کودکان بزرگ تر و بزرگسالان است که از افراد فقط در برابر دیفتری و کزاز محافظت می‌کند.

کودکان معمولاً پنج دوز واکسن DTaP یا DT را در 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، بین 15 تا 18 ماهگی و بین 4 تا 6 سالگی دریافت می‌کنند. سپس یک دوز Tdap در سنین 11 تا 12 سالگی و هر 10 سال یک بار نیز تقویت کننده Td تزریق می‌شود.

اگر در کودکی واکسن کزاز دریافت نکردید، باید با یک سری سه دوز اولیه با یک دوز Tdap و دو دوز Td شروع کنید. شما این واکسن‌ها را در یک دوره 7 تا 12 ماهه دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید از دریافت سری اولیه، هر 10 سال به یک تقویت کننده Td نیاز دارید. دوز اضافی Tdap برای زنان در سه ماهه سوم بارداری توصیه می‌شود تا از نوزادان خود تا زمانی که به اندازه کافی برای واکسن‌های خود بزرگ شوند محافظت کنند.

مطالب مرتبط:

چه زمانی بعد از زخم باید واکسن کزاز زده شود؟

زمانی که زخمی دارید که باعث خراشیدگی پوست شما شده است، امکان ابتلا شما به کزاز وجود دارد. اگر شما واکسن اولیه خود را دریافت کرده اید، بیشتر پزشکان مواردی که در ادامه می‌گوییم توصیه می‌کنند: اگر در 10 سال گذشته بوستر کزاز نزده اید و زخم شما تمیز است، توصیه می‌شود واکسن را دریافت کنید. اگر زخم شما باز است و مستعد ابتلا به کزاز است، در صورتی که در 5 سال گذشته بوستر واکسن کزاز نزده اید، نیز توصیه به دریافت واکسن کزاز می‌شود.

زخم های مستعد ابتلا به کزاز آنهایی هستند که عمیق هستند و آلوده به خاک یا کثیفی هستند. اگر مطمئن نیستید آخرین بار کی واکسن کزاز دریافت کرده اید بهتر است خود را محافظت کنید و دوز دیگری از واکسن را دریافت کنید.

اگر در کودکی نیز واکسن کزاز را دریافت نکرده اید و زخم باز دارید، پزشک احتمالا اولین دوز واکسن را در زمان مراقبت از زخم و همچنین ایمونوگلوبولین کزاز را به شما توصیه می‌کند. برای تکمیل سری واکسیناسیون اولیه باید در چهار هفته و دوباره در شش ماه به پزشک مراجعه کنید.

واکسن‌های کزاز بی‌خطر هستند؟

اکثر افرادی که واکسن کزاز دریافت می‌کنند هیچ مشکل جدی با آن نخواهند داشت.(2) با این حال، عوارض جانبی ممکن است رخ دهد. بیشتر عوارض جانبی خفیف هستند، به این معنی که بر فعالیت‌های روزانه تأثیر نمی‌گذارند. در ادامه بیشتر به واکسن کزاز و عوارض آن خواهیم پرداخت.

عوارض واکسن کزاز چیست؟

عوارض واکسن کزاز
عوارض واکسن کزاز

گاهی اوقات، کودکان کوچک ممکن است عوارض جانبی جدی تری از واکسن DTap داشته باشند، مانند:

  • تشنج
  • تب بالای 40 درجه سانتیگراد
  • گریه تسلی ناپذیر به مدت 3 ساعت یا بیشتر
  • تورم کل دست یا ساق که در آن واکسن تزریق شده است

یک واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) نیز بسیار نادر نیز وجود دارد. اما در صورت بروز می‌تواند در عرض چند دقیقه پس از واکسینه شدن اتفاق بیفتد. علائم این آلرژی شامل موارد زیر است:

  • برافروختگی پوست، خارش یا تورم
  • کندوها
  • مشکلات تنفسی یا سایر علائم تنفسی
  • تورم دهان و گلو
  • حالت تهوع و استفراغ، اسهال، یا گرفتگی شکم
  • سرگیجه، فشار خون پایین، ضربان قلب سریع
  • غش کردن

چه کسانی باید واکسن کزاز را دریافت کنند؟

  • افراد باید واکسن کزاز را در شرایطی که در ادامه شرح می‌دهیم، دریافت کنند.
  • در کودکی یک سری واکسن‌های اولیه کزاز دریافت نکرده‌اند.
  • در 10 سال گذشته تقویت کننده کزاز تزریق نشده است.
  • کسانی که از کزاز بهبود یافته‌اند.

جمع بندی

در این مطلب به واکسن کزاز و عوارض آن پرداخته شد. کزاز یکی از بیماری‌هایی است که در سال‌های اخیر توسط واکسن، به مقدار زیادی کنترل شده است. روش کنترل کزاز، با استفاده از واکسن کزاز است. واکسن کزاز در کودکی و بزرگسالی در چند دوز تزریق می‌شود. واکسن کزاز به طور کلی خطری ندارد اما ممکن است پس از تزریق با عوارض واکسن کزاز مواجه شوید. عوارض واکسن کزاز پس از گذشت زمان کوتاهی بهبود می‌یابد اما حتما در این راستا با پزشک مشورت کنید.

واکسن کزاز چیست؟

واکسن کزاز یا کزاز توکسوئید(TT)، نوعی واکسن است که در برخی موارد حتی به خانم‌های باردار نیز تزریق می‌شود. این واکسن در دوران کودکی در پنج دز تزریق و برای ايجاد ايمنی فعال بر عليه بيماری كزاز مصرف می‌شود.

چه زمانی باید واکسن کزاز تزریق شود؟

در حالت ایدئال، واکسن TdaP باید در ابتدا در چندین دوز -دو، چهار و شش ماه پس از تولد- تزریق شود. دوزهای دیگر نیز باید در سنین 15 تا 18 ماهگی، 4 تا 6 سالگی و 11 تا 12 سالگی تجویز شوند. همچنین از سن 19 سالگی، باید هر ده سال یک واکسن تقویت کننده Td دریافت کنید.

آیا واکسن کزاز ضروری است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) واکسن کزاز را برای افراد در هر سنی توصیه می‌کند. نوجوانان و بزرگسالان نیز باید واکسن Td یا Tdap را دریافت کنند. این واکسن‌ها بیش از 95 درصد افراد را به مدت تقریباً 10 سال از بیماری محافظت می‌کنند.

آیا واکسن‌های کزاز بی‌خطر هستند؟

اکثر افرادی که واکسن کزاز دریافت می‌کنند هیچ مشکل جدی با آن ندارند. با این حال، عوارض جانبی ممکن است رخ دهد. بیشتر عوارض جانبی خفیف هستند، به این معنی که بر فعالیت‌های روزانه تأثیر نمی‌گذارند.

آیا کودک 3 ساله به واکسن کزاز نیاز دارد؟

برای کودک سه ساله واکسن DTaP برای جلوگیری از کزاز (همراه با دیفتری و سیاه سرفه) استفاده می‌شود. کودک باید اولین سری واکسن‌های خود را در 2، 4 و 6 ماهگی دریافت کند. همچنین کودک شما در سنین 15 تا 18 ماهگی و بین 4 تا 6 سالگی به یک واکسن کزاز دیگر نیاز دارد.

منبع CDC
199 نظر
  1. زهرا گفت

    سلام من دیروز واکسن کزاز زدم یک قسمت دایره وی از عضله دستم یه کمی پایین تر از جا وکسن سفت شده قرمز و میخاره دستمم درد میکنه ایا عادی است با خییر?!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله طبیعی است و پس از 2 روز معمولا از بین خواهند رفت. درصورتی که بهبود نیافت و یا بدتر شد به مرکز بهداشت تزریق واکسن مراجعه نمائید.

  2. مینا گفت

    سلام خسته نباشید.من ۱۵ روز پیش زونا گرفتم و در حال مصرف دارو آسیکلوویر هستم.۳ روز پیش خوردم زمین و دستم زخم شد.برای واکسن کزاز با توجه به مصرف قرص آسیکلوویر ممنوعیتی وجود داره؟

  3. نگار گفت

    سلام وقت بخیر،ببخشید من روز جمعه توی خونه یک سوزن ته گرد روی زمین پوست پام خراشید اما سوراخ نکرد بلافاصله الکل زدم و خیلی کم خون اومد،بعدم با آب و صابون شستم.چون ۱۲ سال از آخرین دوز تزریق کزازم گذشته دوشنبه رفتم دوز یادآورد زدم آیا امکان ابتلا هست؟
    من چون خودم مشکل فک دارم ،یک طرف فکم گاهی دچار گرفتگی میشه و میترسم کزاز باشه

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      اصلا نیازی به تزریق واکسن کزاز نیست و اگر حتی الکل هم استفاده نمی‌کردید مشکلی پیش نمی‌آمد. به هیچ وجه نگران نباشید.

  4. شیوان گفت

    سلام خسته نباشید من کلن یادم نمیاد کی آمپول کزاز زده باشم به بهداشت محلی هم مراجعه کردم بهم گفتن تو پرونده ات چیزی نیست تو ۱۴ هفتگی بارداری که امروز بود آمپول کزار به بازم زدن آیا مشکلی برای بچه ام نداره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله متاسفانه هنوز هیچ سیستم یکپارچه‌ای برای ثبت سوابق سلامت و واکسیناسیون افراد وجود ندارد، در طی دو مطالعه جدید، توصیه شده است که تزریق واکسن از هفته 12 بارداری به بعد صورت گیرد مشکلی نخواهد داشت. نگران نباشید. اما هر اتفاق غیرطبیعی را با پزشک خود در میان بگذارید.

  5. مهدی گفت

    سلام وقت بخیر.
    من هفته ی پیش سرماخورگی داشتم و پنیسیلین زدم ، دو سه روزی هست که خوب شدم و علائم سرماخوردگی رفع شده ، برای سربازی میخوام واکسن بزنم ، مشکلی نداره که فردا واکسن بزنم؟!

  6. ماهی گلی گفت

    سلام وقت بخیر. ببخشید من ۲۴ سالمه و پارسال واکسن کزاز زدم بخاطر تصادفی که کرده بودم یعنی بعد از گذشت ۹ سال از دوز قبلی که ۱۴ سالگی تزریق کرده بودم. برای ازدواج مشکلی پیش نمیاد که واکسن رو زودتر تزریق کردم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      چه مشکلی؟
      خیر، جای نگرانی ندارد.

  7. محسن گفت

    سلام
    امروزبرای پسر یک ساله ام واکسن کزاز تزریق کردن حدوداً 12ساعت بعد شروع ب استفراغ کرد
    آیا باید ب درمانگاه مراجعه کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      حالت تهوع و استفراغ پس از تزریق واکسن کزاز درصورتی که شدید و مکرر نباشد، جزو عوارض طبیعی واکسن کزاز است.

  8. امیر گفت

    سلام چند وقت بعد زدن واکسن کزاز در برابر آن ایمن می شویم ‌؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      طول دوره ایمنیت واکسن کزاز در حدود ده سال است.

  9. Parastoo گفت

    سلام وقت بخیر
    به من گفته شده بود کزاز رو سمت چپ میزنیم بعد من بصورت اشتباهی دست سمت راست رو آماده کرده بودم و الان واکسن رو دست سمت راست زده شده
    مشکلی نداره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر مشکلی نیست.

  10. آرش گفت

    سلام عرض ادب..بنده چند روز پیش موقع کار داخل باغچه انگشت دستم زخم شد وچون هم دستهام و هم وسیله خاکی بود بعد چند دقیقه با آب شستم و با الکل ضد عفونی کردم..شب همون روز روی پوست صورتم و همون دستم احساس سوزش مثل آفتاب سوختگی میکردم..الان ماهیچه های گردنم و دستهام با کار کردن جزئی دردناک میشن و درد میکنن..یه کم بی حالی و تعریق بدون تب هم دارم با کمی شکم درد..چهل دوساله و به احتمال زیاد تا ده سال پیش واکسن نزدم..میخواستم بدونم ممکنه اینها علامت بیماری باشه چون قبلا نداشتم این حالتها رو..و الان که حدود سه روز گذشته باید چیکار کنم بیمارستان برم یا مرکز بهداشت..با تشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است در اولین فرصت به مراکز بهداشت مراجعه نمائید تا با بررسی زخم و علائم شما، اقدامات لازم صورت گیرد.

  11. حسین گفت

    سلام وقتتون بخیر من بعد از واکسن کزاز برای سربازیم و البته واکسن دیفتری بدنم مثل کهیر زده ولی فقط گردن و بدنم به جز پایین تنه و ۲۳ سالمه خواستم بدونم طبیعیه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بعد از واکنش آلرژیک نسبت به تزریق واکسن کزاز، بهتر است به مرکز بهداشت تزریق واکسن یا پزشک جهت معاینه و بررسی علت مراجعه نمائید.

  12. Amir Zamaani گفت

    درود!
    بنده ۱۵ سالمه و دیروز واکسن کزاز زدم چون برای رفتن به کلاس دهم اجباریه ، و وقتی ظهر واکسنو زدم شب دیگه کمکم شروع شد عوارض ، البته همون موقع هم یکم دستم درد میکرد ولی زیاد نبود.
    میخواستم بدونم که آیا به غیر از عوارض همیشگی مثل ورم دست در محل تزریق و درد دست و تب و….. درد گلو تقریباً زیاد و آب ریزش بینی به صورت کم و خفیف و کمی سرفه رو شامل میشه ؟
    چون من از دیشب که ظهرش واکسن زدم گلوم درد میگیره (سوزش گلو) و آبریزش بینی و همونایی که گفتم رو دارم.
    اگر ممکن هست بگید به من لطفاً.
    ممنون
    بدرود!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      آبریزش بینی و سرفه از عوارض تزریق واکسن کزاز گزارش نشده است. با توجه به گسترش بیماری طی مدت اخیر، ممکن است به بیماری‌های ویروسی همزمان با تزریق واکسن مبتلا شده باشید. درهرصورت بهتر است جهت معاینه به پزشک مراجعه نمائید.

  13. علی گفت

    سلام من اگزما پوستی دارم و به نیکل حساسیت دارم اشکالی نداره واکسن کرار بزنم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      اگرچه مطالعات نشان داده که عوارض کمی در افراد دچار حساسیت ‌های پوستی پس از دریافت واکسنهای زنده ضعیف شده ایجاد می شود اما دریافت واکسن کزاز که بر پایه توکسوئید هست عوارض جانبی جدی در این افراد ایجاد نمی‌کند.

  14. رضا گفت

    سلام اگر تا چند ساعت بعد از زدن واکسن الکل بخوریم مشکلی ایجاد می شود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است انجام نشود، اما مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد.

  15. عاطفه گفت

    من سه روز پیش واکسن کزاز زدم برای ازدواج
    از روز دوم حالم بد شد
    کوفتگی بدن ، سرگیجه ، سردرد ، فشارپایین ، تپش قلب، عرق سرد نمیدونم به کدوم دکتر باید مراجعه کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، توصیه می‌شود به مرکز بهداشتی که واکسن را تزریق نموده‌اید یا پزشک عمومی مراجعه نمائید.

      1. محمد گفت

        سلام خسته نباشید
        من دیروز صبح واکسن رو زدم و شب رفتم باشگاه .. مشکلی نداره؟و اینکه خوردن چه چیزایی بعد از واکسن توصیه نمیشه؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        مشکلی نیست، فقط سعی کنید به عضله ای که واکسن تزریق شده فشار زیادی وارد نکنید.
        منع مصرف غذایی وجود ندارد.

  16. Hamed گفت

    با سلام من به علت ریختن میلگرد رو ساق و پام بیمارستان بهم واکسن کزاز زد الان بعد از سه روز هنوز تب و لرز شدید دارم دستمم متورم شده ایا نیاز هست مراجعه کنم به بیمارستان یا نه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله درصورتی که تا 72 ساعت علائم شما بهبود نیافت بهتر است به مرکز بهداشت تزریق واکسن یا پزشک مراجعه نمائید.

  17. Mg گفت

    سلام وقت بخیر
    پسر ۱۵ساله ام بعد از دو روز واکسن تب کرد و فردای خوب شدن تب رفت آزمایش خون و ادرار داد الان مقداری کراتین بالا و پروتئین در ادرار نشون داده ممکنه به خاطر تاثیر واکسن و تب بعد از اون باشه ؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      دریافت واکسنها تأثیر قابل توجهی در آنالیز ادرار ندارد، چنانچه با تکرار آزمایش میزان این فاکتورها به حالت طبیعی بازنگردد توصیه می شود توسط پزشک معاینه و آزمایشات تکمیلی انجام شود.

  18. هلن گفت

    سلام وقت بخیر
    دیروز واکسن ۱۶ سالگی کزاز رو زدم ….بعد از زدن واکسن کزاز بعد از چند روز میتونیم ورزش کنیم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تا حدود 48 ساعت پس از تزریق واکسن بهتر است به عضله ای که واکسن تزریق شده فشار وارد نکنید.

      1. بی نام گفت

        سلام خیلی کنجکاو بدونم چرا بعضی واکسن ها رو سمت چپ بعضی هارو راست علت خاصی داره

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        طی تحقیقاتی که انجام شده، ممکن است تزریق همه واکسن ها در یک عضله پاسخ ایمنی بهتری ایجاد کند، اما اینکه به دست راست باشد یا چپ تفاوتی ندارد. معمولا تزریق واکسن در دست غیرغالب صورت می‌گیرد که درد دست منجر به اختلال در کارهای روزمره نشود.

  19. ... گفت

    سلام
    من واکسن زدم از شب همون روز بدنم شروع به خارش کرد و کهیر زد (ول از انگشت های دستم شروع شد که خارش همراه با ملتهب شدن)
    الان چند هفته گذشته خوب نشدم با اینکه قرص خوردم و آمپول زدم
    چند روز یک بار دوباره هی علائم بر میگرده
    لطفا بگید چیکار کنم ؟؟؟؟
    از بس طول کشیده علائم خسته شدم
    لطفا بگید
    ممنونم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می شود جهت معاینه توسط پزشک ویزیت شوید.

    2. مریم گفت

      سلام وقت بخیر ، من چند وقت پیش دچار سگ گزیدگی شدم برام واکسن کزاز وهاری تزریق شده، بعداز تزریق هم یکم فشارم افتاد و بعداوکی شدم
      بعداز سه روز اطراف واکسن کزازم تورم و قرمزی به اندازه ی۵سانت ایجاد شده ، متصدی بهم گفت از آب سرد و آب گرم استفاده کنم و اگه خوب نشد برم پزشک اورژانس
      به نظرتون خوب میشه؟

  20. Ali گفت

    سلام ببخشید برای کسانی که در سن ۱۵ یا ۱۶ سالگی واکسن کزاز میزنند روی رشد قدشون تاثیری دارند؟م

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر.

  21. Ali گفت

    سلام ببخشید برای کسانی که در سن ۱۵ یا ۱۶ سالگی واکسن کزاز میزنند روی رشد قدشون تاثیری دارند؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

      1. عرفان گفت

        سلام وقت بخیر ایا واکسن کزاز برای افرادی که پیوند کلیه زده اند مشکل دارد؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند بهتر است تا ۶ ماه صبر کنند و سپس واکسیناسیون انجام دهند. همچنین تزریق واکسن‌های حاوی ویروس زنده یا فعال را نباید انجام دهند و تزریق و واکسن‌های غیر فعال یا حاوی ویروس مرده مانند واکسن دیفتری-کزاز منعی برای تزریق ندارد.
        در نهایت بهتر است قبل از تزریق با پزشک خود صحبت کنید.

  22. محمد گفت

    سلام ببخشید که این سوال رو میپرسم شاید خنده دار باشه اما تزریق واکسن کزاز برای سن 16 سالگی درد داره؟
    و تزریق چند ثانیه طول میکشه خیلی ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      خیر درد زیادی نخواهد داشت و مثل سایر واکسن‌ها خواهد بود.
      نگران نباشید، تزریق چند ثانیه بیشتر زمان نخواهد برد.

      1. محمد رضا گفت

        سلام
        من 48 ساعت میشه که واکسن رو به دست چپم تزریق کردم .
        الان عضلات همون ناحیه ای که واکسنو تزریق کردم سفت شده و ورم کرده و درد میکنه.
        بنظرتون مشکل جدی هست و باید به دکتر مراجعه کنم یا که خوب میشه؟
        ممنون میشم راهنمایی کنید

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        قرمزی و درد بعد از تزریق واکسن جای نگرانی ندارد. اما اگر ورم قابل توجه است و بهبود نمیابد به پزشک یا مرکز بهداشت تزریق مراجعه نمائید.

  23. مریم گفت

    سلام من ۱۵ سالمه تقریبا ۳ روز پیش واکسن کزاز رو زدم و تب و لرز کردم ولی امروز آبسه بهم زده شد میتونه ارتباطی باهاش داشته باشه؟
    و بعضی اوقات هم کمرم به دفعه گرفته میشه و در کلیه هام میپیچه اینا ربطی بهم داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که عوارض واکسن بیش از 4 روز زمان برد به مرکز بهداشت تزریق واکسن یا پزشک مراجعه نمائید.

  24. ناشناس گفت

    ببخشید میتونیم یکروز بعد تزریق واکسن کزاز به استخر بریم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است تا 48 ساعت صبر کنید.
      اما مشکلی ایجاد نخواهد شد.

  25. ابوالفضل گفت

    سلام آقای شاملو خسته نباشید من 15سالم هست دیروز واکسن کزاز زدم احساس میکنم بدم اصلا جون نداره الکی الکی سرد میشه بدنم روی دست چپم واکسنو زدم الان تقریبا دیگه 2روزه که خیلی درد داره نیاز به دکتر داره؟اگه جواب بدین ممنون میشم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      علائم فوق بعد از تزریق واکسن طبیعی است و جای نگرانی ندارد. به مرور زمان درد کاهش خواهد یافت و حال عمومی شما بهتر خواهد شد. اگر تا روز آینده درد شما کاهش نیافت به مرکز بهداشت تزریق واکسن یا پزشک مراجعه نمائید.

      1. M گفت

        سلام من نمیدونستم که واکسن کزاز زدم بعد ۴ سال دوباره رفتم زدم‌مشکلی پیش نمیاد؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        مشکلی نیست نگران نباشید.

  26. نازی گفت

    سلام من ۱۶ سالمه امروز واکسن کزاز زدم حالت تهوع و دل درد داشتم و بعد دچار استفراغ شدم از علائم واکسنه؟باید به پزشک مراجعه کنم؟و اینکه از غذا خوردن پرهیز کنم یا نه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که در مقاله ذکر شده، بله موارد فوق از عوارض تزریق واکسن هست. نیازی نیست از خوردن غذا پرهیز کنید. درصورتی که علائم شدید بود و پس از گذشت 2 روز برطرف نشد به پزشک مراجعه نمائید.

  27. مریم گفت

    سلام،وقت بخیر،پسرم دوروزه تب داره وقراربودبرای ثبت نام دبیرستان واکسن کزازبزنه،الان اگه واکسن بزنه مشکلی ایجاد نمیشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مشکلی نخواهد بود.
      اما به دلیل عوارض احتمالی ایجاد شده توسط واکسن بهتر است تا بهبودی صبر کنید.

  28. آریاس گفت

    سلام
    من چند روز پیش سرم شکسته بعد رفتم بیمارستان دکتر گفت احتیاج به بخیه دارد بعد واکسن کزاز تزریق کرد الان چند روزی بدن درد و تب لرز بدی دارم عوارض واکسنه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله؛ علائم فوق از عوارض تزریق واکسن کزاز هستند. درصورتی که علائم شدید شد و پس از 72 ساعت بهبود نیافت به پزشک خود مراجعه نمائید.

  29. M گفت

    سلام خسته نباشید
    من بینی چرک کرده ، قراره واکسن بزنم آیا بزنم مشکلی که نداره؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ارتباطی بین این دو مورد وجود ندارد.

    2. محمد گفت

      سلام من 16 سالم هست بعد آیا تزریق واکسن کزاز برای کلاس دهم اجباری هست؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        واکسیناسیون توام “دیفتری-کزاز” در سن 14 الی 16 سالگی یکی از برنامه‌های سلامت مدارس بوده و دانش آموزانی که قصد ورود به پایه دهم را دارند باید این واکسیناسیون را تکمیل کنند تا اجازه ثبت نام داشته باشند.

  30. فاطمه گفت

    سلام وقت بخیر
    بنده در دوران قاعدگی واکسن کزاز زدم
    مشکلی نیست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت شماهم بخیر
      خیر مشکلی ندارد.

  31. شیدا گفت

    سلام من دیروز واکسن کزاز زدم اگه امروز سیگار بکشم مشکلی ایجاد میشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی مشکلی ایجاد نخواهد نکرد. اما بهتر است چندروزی صبر کنید برای مصرف دخانیات.

    2. سیدحشمت گفت

      بکش به درک
      واکسن کزاز میزنی که خودتو نجات بدی بعدسیگارمیکشی که سرطانی بشی

    3. Ali گفت

      سلام من واکسن 15 سالگی زدم پایین محل واکسن تاول ایجاد شده . باید به پزشک مراجعه کنم ؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بهتر است به مرکز بهداشت تزریق واکسن یا پزشک مراجعه نمائید.

  32. یسنا گفت

    سلام
    چند روز بعد واکسن کزاز میشه استخر رفت؟

  33. افسانه گفت

    سلام وقت بخیر من باردارم الان 30 هفته هستم ولی یادم نمیاد کی واکسن تزریق کردم چون ازدواج دومم بود یادم نمیاد کی تزریق انجام دادم عقد دومم یال 98 بوده اگر الان دوباره بزنم ضرر داره؟
    چون پیگیری کردم هیچ جا ثبت نشده

    1. سارا گفت

      سلام.پسر ۱۳ ساله ام سه روز پیش در پارک هنگام دوچرخه سواری زمین خورده و و نزدیک آرنجش زخم شده به طوری که پوستش رفته و بعد از ۴ ساعت با بتادین شسته نیاز به زدن واکسن کزاز هست؟از آخرین واکسن کزاز ۷ سال میگذره و اینکه سه روز گذشته تزریق واکسن کزاز اثر بخش هست؟

  34. علی گفت

    سلام آیا واکسن کزاز باعث غلظت خون میوشد ؟

  35. مهست گفت

    سلام وقت بخیر، من یه خرگوش بیمار و مشکوک به کزاز دارم(چون همه علائم کزاز رو داره) دیشب دست منو گاز گرفته و خیلی خون ریزی داشت، 11سال هم گذشته از آخرین دوز واکسنی که زدم، البته با آب و صابون فراوون هم شستم محل رو، میخواستم بدونم چند و درصد احتمال داره منم به بیماری مبتلا شده باشم؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در اولین فرصت به مراکز بهداشت جهت تزریق دوز یادآور واکسن مراجعه نمائید.

  36. امیر گفت

    سلام دیروز روستا بودم حین راه رفتن کنار درختان و آبیاری، ساقه خشک گیاه از کف دمپایی رد شد کف پام رو مقداری زخم سطحی کرد با آب و مایع دست شستم با الکل هم ضد عفونی کردم نیاز هست واکسن کزاز بزنم؟ با تشکر

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      با توجه به سطحی بودن خراش و ضدعفونی کردن فوری آن، زدن واکسن کزاز ضرورتی ندارد.

      1. امیر گفت

        تشکر از شما

  37. مینا گفت

    حدود ۶ سال پیش واکسن کزاز زدم. چند ماه پیش سگ گازم گرفت و من واکسن کزاز نزدم. ایا احتمال ابتلا به کزاز هست با توجه به اینکه ۶سال پیش واکسن زده بودم؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      دوره کمون کزاز معمولاً بین 3 تا 21 روز است. با توجه به اینکه زمان زیادی از مواجهه گذشته، همچنین واکسینه بودن شما و طول دوره ایمنیت واکسن کزاز که در حدود ده سال است، احتمال ابتلا بسیار کم و تقریباً صفر است.

  38. amir گفت

    سلام . ببخشید من امروز صبح زود دوز اولیه واکسن کرونا سینوفارم تزریق کردم و فردا هم باید واکسن کزاز دیفتری و مننژیت تزریق کنم خواستم بدونم خطرناک نیست با این فاصله زمانی یک روز ؟ ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تداخلی ندارد و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
      ضمنا در صورت امکان می‌توانید با دو هفته فاصله نیز این تزریق را انجام دهید.

    2. علی گفت

      سلام آیا بعد از، واکسن کزاز کزاز، میکشلی برات ایجاد شده!؟

    3. علی گفت

      سلام ممکنه واکسن کزلز میل جنسیو کم کنه؟ چندبار پرسیدم ازتون آزمایشی هست بفهمم‌؟ ترکیبات واکسن چ هست واکسن کزاز رازی زدم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        به تمامی سوالات چندین باره شما پاسخ داده شده است.
        هیچگونه شواهد و تحقیقاتی مبنی بر این موضوع و آزمایشی برای سنجش اینکه واکسن موجب کاهش میل جنسی شده است وجود ندارد.
        می‌توانید برای اندازه گیری هورمون‌های جنسی خود آزمایش انجام دهید. جهت ثبت درخواست به قسمت نسخه خوانی سایت مراجعه نمائید.

  39. ماهان گفت

    سلام.خسته نباشید.
    من 1 ساعت پیش یه گربه به اندازه 1 سانتی متر دستم رو زخمی کرد اما خون نیومد و من با اب و صابون فراوان دستم رو شستم ولی فقط یه کوچولو دورش قرمز شده ایا واکسن کزاز لازم است؟ باتشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است به مرکز بهداشت مراجعه نمائید.
      اگر خراش عمقی بوده بهتر است واکسن تزریق شود در غیر این صورت خیر.

      1. مجید گفت

        سلام وقت بخیر…هفته پیش واکسن کزاز و هاری زدم‌…الان دست چپم که واکسن کزاز زدم خارش دارد و قرمز شده ..خواستم ببینم بعد لز چند روز طبیعی؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        در صورت ملتهب شدن و ادامه دار بودن به مرکزی که واکسن را تزریق نموده‌اید مراجعه نمائید.

  40. مریم گفت

    سلام اگر به بچه ایی ۴ ماهه به جای واکسن پنتاوالان واکسن دوماهه بزرگسال تزریق شود،چه میشود؟خطرناک است برای بچه؟

    1. علی گفت

      سلام این واکسن رازی نوشته بعد از ۱۶ سال دوباره تولبد میشه پس این واکسنی ک بمن زدن چیبوده رازی بوده،بعد نوشته موارد نادر باعث ایجاد مشکلات عصبی کلیه میشه علاعم اینا چیه واکسن زدم میل جنسیم نابود سده

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.